eitaa logo
مستحبات و مکروهات
29.4هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
16 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
6.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎روش تطهیر فرش با آب قلیل🚰 ⁉️طریقه ی پاک کردن فرش نجس با آب قلیل چگونه است؟🤔 ✅بسیار عالی و کاربردی👌 📖@moogharrabon
‏ 🤔❓ديه سقط جنين چه مقدار است؟ 🌺✍️ همه مراجع (به جز مكارم): ديه براى نطفه، 20 مثقال شرعى طلا ؛ براى علقه (خون بسته شده)، 40 مثقال و براى مضغه (پاره گوشت)، 60 مثقال است. اگر استخوان داشته باشد، 80 مثقال و اگر اعضاء و جوارحش کامل باشد، 100 مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، 1000 مثقال و اگر دختر باشد، 500 مثقال شرعى طلاى سكه‏دار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مى‏شود. 🌼✍️ آيت‏ الله مكارم: ديه جنين بنا بر احتياط واجب به شرح زير است: در بيست روز اول (که نطفه است) 15 مثقال معمولي طلا، و در بيست روز دوم (که علقه است) 30مثقال، و در بيست روز سوم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بيست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بيست روز پنجم ( که لحم است) تا زماني که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنين در شکم مادر به حرکت درآيد 75 مثقال، و پس از دميدن روح در پسر ديه کامل، و در دختر نصف ديه کامل تعلق مي‌گيرد. 👌 با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمی‌شود. بلکه جریمه‌ای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد. 👌 دیۀ سقط جنینی که از زنا منعقد شده با دیۀ جنین حلال‌زاده برابر است. 🤔❓اگر پدر و مادر از مسئله گناه بودن سقط جنين آگاهى نداشته باشند و فكر مى‏كردند كه مثلًا سقط جنين در ماه‏هاى اول جايز است آيا ديه واجب مى‏شود؟ 🌺✍️ آرى، كسى كه جنين را سقط كرده بايد ديه بپردازد و ناآگاهى آنان ديه را ساقط نمى‏كند. 📚 امام، تحریر الوسیله ج2 ص 597 و استفتائات ج ‌3، ص 291 س 34؛ آقا، اجوبه س 1268 و رساله آموزشی ج2 درس 77؛ مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی، رساله ج 4 م 731 📖@moogharrabon
👌 شک یعنی تردید میان دو یا چند چیز به طور مساوى (پنجاه پنجاه) که یک طرف را بر دیگری ترجیح و برتری ندارد. 🌱 کثیرالشک نباید به شک خود اعتنا کند. ☘️ غیر کثیر الشک اگر در رکعات شک کند بايد قدری فكر كند تا شک برطرف شود یعنی یقین یا گمان پیدا کند و اگر نشد به وظیفه زیر عمل کند: 🔹نماز مستحبی مخیر است که بنا را بر طرف کمتر بگذارد یا بیشتر؛ مگر آنکه طرف بیشتر موجب بطلان نماز شود که در این صورت بنا را بر طرف کمتر می گذارد. 🔹نماز واجب 🌸دو و سه رکعتی: شک در نماز دو رکعتی و سه رکعتی، مثل نماز صبح و مغرب و نماز مسافر، نماز را باطل می کند. 🌺چهار رکعتی 👈نمی‌داند چند رکعت خوانده: نماز باطل است. 👈شک بین‌1‌ رکعت و غیرش: نماز را باطل مى‏كند. 👈بین 2 و‌غیرش 🍂پیش از اتمام سجده دوم (صافی ذکر واجب سجده، سیستانی وارد شدن به سجده دوم): نماز را باطل مى‏كند. 🍃بعدش: بنا را‌ بر اکثر گذاشته بعداز نماز‌ به اندازه کسری، نماز احتیاط بخواند مثلا شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا بگذارد که رکعت سوم است و رکعت چهارم را نیز بخواند و بعد نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا اورد. 👈بين سه و چهار: بنابر چهار بگذارد و‌ بعد نماز یک ركعت احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته بجا آورد. 🌾بعد نماز ✍️آیات عظام مكارم، مظاهری: به شكّ خود اعتنا نمي كند. ✍️بقیه مراجع: اگر يك طرف شك صحيح باشد (مثلاً در نماز 4 ركعتى شك كند 3 يا 4 خوانده) به شک اعتنا نکند و اگر دو طرف شك باطل باشد (مثلاً در نماز 4 ركعتى شك كند 2 يا 3 ركعت خوانده) نماز باطل است. 📚توضیح المسائل مراجع م 1165 تا 1199 📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘طبیعت، 🌿یک عاشق کامل واقعی است. 🍀چرا که هرگز خود را تکرار نمی‌کند. 🌿دو پاییز همرنگ، 🍀دو بهار همسان، 🌿دو تابستان همگون، 🍀دو زمستان مثل هم، 🌿هرگز، در تمام طول حیات انسان 🍀پیش نیامده است. سلام صبحتون بخیر و زیبا🍀 📖@moogharrabon
💠💠 🌷 پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) : ✍ اگر خدا را چنان که باید، می شناختید ، بر روی دریاها راه می رفتید و با دعایتان کوه‌ها از جا کنده می‌شدند. 📗 کنزالعمال ۵۸۹۳ 📖@moogharrabon
💠 🍃میرزا جواد آقا ملکی تبریزی : از امور مهم در تعقیبات نماز، سجده ی شکر است؛ چرا که توفیق یافته که نمازی به جا آورد و در فضیلت آن روایات بسیاری رسیده است. اسرار الصلاة ، ص ۴۸۴ 📖@moogharrabon
سوره حشر 🔰الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْحَشْرِ لَمْ یَبْقَ جَنَّهًْ وَ لَا نَارٌ وَ لَا عَرْشٌ وَ لَا کُرْسِیٌّ وَ لَا الْحُجُبُ وَ لَا السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ لَا الْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَ الْهَوَاءُ وَ الرِّیحُ وَ الطَّیْرُ وَ الشَّجَرُ وَ الْجِبَالُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ الْمَلَائِکَهًُْ إِلَّا صَلَّوْا عَلَیْهِ وَ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ إِنْ مَاتَ فِی یَوْمِهِ أَوْ فِی لَیْلَتِهِ مَاتَ شَهِیداً؛ 🔰پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس سوره‌ی حشر را بخواند، بهشت و جهنّم، عرش و کرسی و حجاب‌ها و آسمان‌های هفت‌گانه و زمین‌های هفت‌گانه و هوا و باد و پرندگان و درختان و کوه‌ها، خورشید و ماه و ملائکه بر او درود می‌فرستند و برای او طلب استغفار می‌کنند و اگر در روز و یا شب بمیرد، شهید است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۷۸/وسایل الشیعه، ج۶، ص۲۵۷ 📖@moogharrabon
🔻 و را بشناسیم... 💢 استحباب را رفتن با عصا سخنی دیگر فرمود: «عصا به دست گیرید که از سنّت‌های پیامبران است وبنی اسرائیل از کوچک وبزرگ، پیر وجوان، عصا به دست می‌گرفتند تا در راه رفتن تکبّر نکنند». 📚 کتاب فصل دوازدهم 📖@moogharrabon
💢 مستحبات قیام 😇 ✅ برخی از اعمال مستحب در حالت قیام عبارتند از: 🔸 شانه ها را پایین بیندازد؛ 🔸 انگشت‌ها را روی رانها بگذارد؛ 🔸 انگشت‌ها را به هم بچسباند؛ 🔸 جای سجده را نگاه کند؛ 🔸 سنگینی بدن را به طور مساوی روی دوپا بیندازد؛ 🔸 با خضوع و خشوع باشد؛ 🔸 پاها را پس و پیش نگذارد. 🏷 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص‌ 245. 📖@moogharrabon
💬 | متن پیام: سلام ببخشید اینکه میگین تو نماز چهار رکعتی اگه بعد سجده دوم شک کنیم که رکعت دومه یا سوم ، بنا رو بر اکثر بذاریم ، اونوقت دیگه تشهد رو یعنی نخونیم و ممکنه که کلا نماز بدون تشهد خونده بشه؟ ✍سلام خیر بنارو بر اکثر بذاریم یعنی بگیم رکعت سوم هستیم و نماز را ادامه دهیم و تمام کنیم و بعد نماز احتیاط را بخوانیم 📖@moogharrabon
🔷 اسلام در موارد فراوانی به زدودن موهای زائد بدن توصیه کرده و شیوه‌ها و ادابی را نیز در این زمینه بیان نموده که به برخی از انها اشاره می‌کنیم. 🔹الف. اهمیت موزدایی بدن با نوره و غیر ان - امام على(ع): «نوره، یک پاک کننده است».[1] «نوره، یک تعویذ (نگه دارنده) و مایه پاکى بدن است».[2] «دوست دارم که هر فرد با‌ایمان در هر پانزده روز یک‌بار، با نوره موزُدایى کند».[3] - ابی یعفور می‌گوید: در مدینه بودیم که میان من و زراره، در مورد تراشیدن یا کندن موهاى زیر بغل، بحث پیش امد. من گفتم: تراشیدن انها بهتر است. زراره گفت: کَندن انها بهتر است. ان‌گاه از امام صادق(ع) اجازه دیدار خواستم. در حالی که در حمّام، موزُدایى می‌کرد و موهاى زیر بغل خود را زدوده بود، به ما اجازه دیدار داد. به زراره گفتم: ایا (رفتار امام در نوره کشیدن)تو را بس است؟ گفت: نه؛ شاید او این کار را به جهتى انجام داده است که انجام دادنش براى من از ان جهت، درست نیست. پس امام(ع) پرسید: «درباره چه گفتگو می‌کنید؟». گفتم: زراره در مورد کَندن یا تراشیدن موهاى زیر بغل، با من مخالفت کرده است. من گفته‌ام که تراشیدن و زدودن انها، بهتر است و زراره گفته است که کَندن انها بهتر است. امام(ع) فرمود: «تو به سنّت راه یافته‌اى و زراره، بدان نرسیده است. تراشیدن انها از کَندنشان بهتر است و زدودن از تراشیدن نیز بهتر». سپس به ما فرمود: «[با نوره] موزدایى کنید». گفتیم: سه روز پیش این کار را انجام داده‌ایم. فرمود: «دوباره انجام دهید؛ چرا که موزدایى [با نوره]، خود، نوعى طهارت است».[4] - امام صادق(ع): «زدودن موها با تیغ در هر هفت روز، و با نوره در هر پانزده روز، پسندیده است».[5] - ان‌حضرت، موى زیر بغل خود را در حمّام، نوره می‌کشید و می‌زدود و می‌فرمود: «از ریشه کَندن موهاى زیر بغل، شانه‌ها را ضعیف می‌کند و بینایى را سست و کم قدرت می‌سازد».[6] 🔹اداب استفاده از نوره الف. اوقات استفاده از نوره - امام علی(ع): «شایسته است که مؤمن از نوره گذاشتن در روز چهارشنبه بپرهیزد که روز چهارشنبه روز نحس پایدار است».[7] - امام صادق(ع): «سنّت در مورد نوره، ان است که هر پانزده روز یک‌بار انجام شود. اگر بیست روز بر تو گذشت و این کار را انجام ندادى و هیچ چیز هم براى خرید ان نداشتى، به حساب خداوند، قرض کن».[8] «یک‌بار نوره کشیدن در تابستان، از ده بار در زمستانْ بهتر است».[9] - در روایتی نقل شده است که به حضرت صادق(ع) گفتند که مردم می‌گویند: نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است، ان‌حضرت فرمود: «چنین نیست که تو گمان کردی. چه چیز پاک کننده‌تر است از نوره کشیدن در روز جمعه».[10] 📚[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏6، ص 505، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. همان، ص 506. [3]. همان. [4]. همان، ج ‏4، ص 327، [5]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 59، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق. [6]. شیخ صدوق، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 120، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. [7]. شیخ صدوق، محمد بن على‏، الخصال، ج ‏2، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [8]. من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 119. [9]. الکافی، ج ‏6، ص 506. [10]. همان. ادامه دارد... 📖@moogharrabon