eitaa logo
سید عباس موسوی مطلق
964 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
797 ویدیو
2 فایل
🔶️کانال رسمی ایتا سید عباس موسوی مطلق 👤 ارتباط با ادمین @moosavimotlagh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۵۳ شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم وَ اجْعَلْنِي فِي جَمِيعِ ذَلِكَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ بِسُؤَالِي إِيَّاكَ و در همۀ این امور به سبب درخواستی که از تو دارم، مرا از اصلاح‌کنندگان قرار ده؛ اصلاح طلبی هم درخواست منافقین است برای گریز از حق و ادعای اصلاح جامعه دارند بدون اصلاح خویش ،و هم در خواست اهل ایمان است برای رسیدن به خدا و زدودن موانع و‌حجاب ها و فرق این طلب اصلاح با منافقان این است که مومنان اصلاح را اولا از خدا طلب می کنند ثانیا از خود آغاز می کنند. این طلب اصلاح در این دعای شریف از لسان امام معصوم علیه السلام برای حال خود ماست یعنی بواسطه درخواست از خداوند طالب تغییر حال هستیم . ما تا خودمان دل برای خود نسوزانیم یعنی اقدام عملی انجام ندهیم و برای خود دعا نکنیم حال ما به سمت احسن حال تغییر و اصلاح نمیکند،معروف است که یک کسی به سیدالعلماء الربانیین مرحوم ایت الله قاضی التماس دعا گفت بلافاصله مرحوم قاضی فرمودند خودت هم برای خودت دعا کن چون دلسوز تر از خود ما به خودمان در بین مردم کسی نیست. دعا قدرت تغییر و تبدیل حال بلکه احسن حال را دارد. https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۵۴ شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم وَ اجْعَلْنِي فِي جَمِيعِ ذَلِكَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ بِسُؤَالِي إِيَّاكَ ، الْمُنْجِحِينَ بِالطَّلَبِ إِلَيْكَ غَيْرِ الْمَمْنُوعِينَ بِالتَّوَكُّلِ عَلَيْكَ . و در همۀ این امور به سبب درخواستی که از تو دارم، مرا از اصلاح‌کنندگان قرار ده؛ آنان که به درخواستشان از تو، در شمار کامیابان شدند و با توکّل بر تو محروم از لطفت نشدن. رسیدن با عافیت به مقصود و مطلوب را نجح می گویند دعا قطعا انسان را به مقصود،مطلوب و‌محبوب که همان قرب،رضوان و خود خداست می رساند و باعث رستگاری و عاقبت بخیری دعا کننده می شود به همین جهت است که اولیاء الله و بزرگان بسیار اهل دعا هستند در نتیجه یک شرط رفاقت اهل معنا دعاست به تعبیر ایت الله العظمی بهجت که می فرمودند :ما با کسی که اهل دعا نباشد رفاقت نمی کنیم. و همچنین توکل به خدای متعال سبب جلب لطف پروردگار می گردد، اهل توکل ممنوعیت ندارند و به هر جا خواهند رسید چرا که حقیقت توکل انقطاع از ماسوی الله است؛توکل یعنی او را دیدن و غیر را ندیدن است؛سالک متوکل یک موحد تمام عیارست تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند (دیوان حافظ) وَ مَنْ یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِه» (طلاق/۳.)؛ «هرکس بر خدا توکل کند، او برای وی بس است. خدا فرمانش را به انجام رساننده است» تَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ كَفی‌ بِاللَّهِ وَكیلاً» (احزاب/۳ و ۴۸)؛ «بر خدای توکل کن و خدا برای وکالت کافی است». https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۵۵ شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم الْمُعَوَّدِینَ بِالتَّعَوُّذِ بِک، الرَّابِحِینَ فِی التِّجَارَةِ عَلَیک… از آن گروه که به پناه‌آوردن به تو خو کرده، و از سوداگری با تو سود سرشار بردند… در این قسمت چند نکنه لطیف بیان شده است؛ یکم :پناه آوردن به خدا و اینکه ما در شمار پناه داده شدگان قرار بگیریم . دوم :عادت کردن به این که فقط از خدا درخواست کنیم و از غیر او چیزی نخواهیم و فقط به پناه او باشیم ؛ سوم: پرسود ترین تجارت تجارت با خداست بلکه سود واقعی در تجارت با خداست بقیه سودها مجازی و اشتراک لفظی است. سوره مبارکه  صف آیات شریفه ۱۰الی ۱۲امده است: ای اهل ایمان! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذابی دردناک نجات می دهد؟ به خدا و پیامبرش ایمان آورید، و با اموال و جان هایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این [ایمان و جهاد] اگر [به منافع فراگیر و همیشگی آن] معرفت و آگاهی داشتید، برای شما [از هر چیزی] بهتر است؛ تا گناهتان را بیامرزد، و شما را در بهشت هایی که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است و خانه های پاکیزه در بهشت های جاویدان، درآورد؛ این است کامیابی بزرگ. در تفسیر کنزالدقائق این روایت شریف در ذیل ایه کریمه امده است که امیرالمومنین فرمودند:أنا التجارة المربحة المنجیة من العذاب الالیم التی دل الله علیها فی کتابه فقال هَلْ أَدُلُّکمْ عَلی تِجارَةٍ...من همان تجارت پرسودی هستم که باعث نجات از عذاب الیم است همان که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است. https://t.me/moosavi_motlagh
۵۶ شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم الْمُجَارِینَ بِعِزِّک،… آنان که در پناه عزتت نشستند قرار بده. موضوع عزت خداوند در قرآن عبارت است از: یکم: عزت بالاصاله از ان خداست؛  سپس رسول خدا و بعد برای مومنان است ؛ان العزة لله جمیعا هو السمیع العلیم(یونس/۶۵)؛ولله العزة ولرسوله وللمؤمنین ولکن المنافقین لایعلمون؛(منافقون/۶۳) دوم: طلب عزت امکان دارد و راه ان درک این نکته است که بدانیم عزت متعلق به خداست؛ و همچنین ترک معصیت خداست ؛من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا؛(فاطر/۱۰) از حضرت صادق علیه السلام و با اندک تفاوتی از سایر امامان علیهم السلام نقل شده که فرمودند:من اراد عزا بلا عشیره، و غنی بلا مال و هیبه بلا سلطان فلینقل من ذل معصیه الله الی عز طاعته؛ [۸]  هرکه می‌خواهد بدون ایل و تبار عزتمند باشد و بدون مال و ثروت بی نیاز باشد و بدون قدرتی هیبت و شکوه داشته باشد، باید از خودداری معصیت خدا به عزت طاعت او درآید».(کافی،ج۸،ص ۲۳۴) موارد دیگر برای راهیابی به عزت در روایات آماده است از جمله بی نیازی از مردم و ترک ازار مردم. سوم: عزت حقیقی ممدوح از ان خدا و عزت کاذب ومذموم از ان منافقان است؛بل الذین کفروا فی عزه وشقاق(ص/۲) و در پایان به این ایه باید توجه کرد: قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُو?تِى الْمُلْكَ مَن تَشاءُ وَ تَنزِ عُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٌ؛ حديث بگو: بار الها! اى مالك حكومت ها! به هر كس بخواهى، حكومت مى بخشى و از هر كس بخواهى حكومت را مى گيرى؛ هر كس را بخواهى عزّت مى دهى و هر كس را بخواهى ذليل مى كنى، خوبى ها به دست توست؛ تو بر هر كارى توانايى(ال عمران/۲۶) https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۵۷ شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم الْمُوَسَّعِ عَلَیهِمُ الرِّزْقُ الْحَلَالُ مِنْ فَضْلِک، الْوَاسِعِ بِجُودِک وَ کرَمِک، از جمله موارد دیگر که حضرت سیدالساجدین امام علی بن الحسین علیه السلام از خداوند قادر رزاق خواسته است همین است که :پروردگارا مرا از آنان قرار ده که به جود و کرمت از فضل واسع تو روزی حلال وسیع یافتند، پیرامون رزق توجه به چند نکته بسیار اهمیت دارد:رزاق خداست؛رزق هر کس معلوم و بر عهده خداست؛ رزق سهل مطلوب است ؛ممکن است رزق بعضی در دست بهض دیگر باشد؛همچنان که عواملی برای زیاد شدن رزق و روزی مانند نماز اول وقت؛انفاق ؛نماز شب ؛خوش اخلاقی وصله رحم سفارش شده است عواملی هم برای از دست رفتن یا بی برکت شدن رزق قرار داردمانند:دروغگویی؛قسم دروغ خوردن؛عاق والدین؛حق الناس به گردن داشتن؛اظهار فقر .رزق باید حلال و طیب باشد؛رزق فقط امور مادی نیست؛ وسعت رزق مورد توجه در دعاهاست ؛ رزق بی حساب مخصوص متقین است . و اما وقتی جود و کرم و‌فضل در این دعا عنوان شده است  نقطه مقابل عدل است یعنی رزق ما را از فضل خودت وسیع گردان و یا یعنی اینکه رزق وسیع از فضل و کرم خدا ماندگار است و کسی فکر نکند به همت خود رزق وسیع به دست اورده گر چه این امر ممکن است ولکن ارامش ندارد. https://t.me/moosavi_motlagh
📸 🌸 احیای مهدوی 🎤 🎙 قرائت مناجات شعبانیه 🗓سه شنبه ۱۶ اسفند ماه 📍 🆔 @heyatdarolboka 🆔 @moosavi_motlagh ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️