قسمت ۸
شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه از حجتالاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ قَوِّ لِي ضَعِيفَهُ…
در این فراز حضرت سیدنا امام سجاد سلام الله علیه تقاضای نیرو و قدرت برای فرزندان ناتوان خویش می خواهد.
نکات مهم در این در خواست عبارتند از:
۱.مطلوب بودن قدرت؛
قدرت مطلقا از آن خداست؛ و به اذن الله انسان نیز دارای قدرت ونیرو است ولکن قدرت خدا مبدا ایجاد است ولی قدرت انسان مبدأ حرکت است و همچنین قدرت خدا انتها و محدوده ندارد ولکن قدرت انسان متناهی ومحدود است.
۲. قدرت آنگاه ممدوح است که در خدمت به والدین باشد چرا که خدمت به والدین همان خدمت به خداست، قدرت اگر در خدمت بندگی خدا نباشد سبب سقوط انسان می شود فلذا در دعای کمیل امیرالمومنین سلام الله علیه از خداوند می خواهد قوّ علی خدمتک جوارحی.
۳. تفاوت ضعف فرزندان با یکدیگر؛
بعضی از فرزندان از ضعف بیشتری برخوردار هستند واین ضعف ها نیز ممکن است به دلائلی باشد از آن جمله:
ضعف ارثی والدین ؛ فلذا امیرالمومنین در انتخاب همسر از برادرش عقیل مشورت گرفت و خصوصیتی را که طالب آن بود شجاعت بود.
تغذیه والدین در قبل از ایجاد نطفه؛
تغذیه جسمی و فکری ناصحیح مادر در دوران حمل ؛
و تغذیه و افکار نامناسب در دوران شیردهی.
و رشد و نمو در بین ضعفا یا نیرومندان.
۴.تلاش برای نیرومند کردن فرزندان ضعیف .
۵.پر واضح است که منظور از نیرو و قدرت فقط قدرت جسمانی و جسدانی نیست چرا که قدرت جسمی مشترک بین انسان و حیوان است و یکی از وجوه تمایز انسان و حیوان در قدرت روحی آنان می باشد،باید دانست واقعیت معنای قدرت قدرت روحی است چه بسا افرادی که دارای ضعف و نقص جسمی هستند ولکن دارای روحی بسیار بلند و قوی و اراده ای خلل ناپذیر هستند.
در نهج الفصاحه امده است:
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم از محلی عبور می فرمود، گروهی از جوانان مشغول زور آزمایی بوده و در حال بلند نمودن سنگ بزرگی بودند با عبور پیامبر، از آن حضرت خواستند میانشان داوری نماید که کدامشان بهتر سنگ را بلند می کند، رسول گرامی خدا، قبول فرمود و در پایان کار اظهار داشتند: می خواهید بگویم قوی تر از همه چه کسی است؟ گفتند: بفرمایید: فرمود: «اتحسبون الشدة فی حمل الحجارة انما الشدة ان یمتلی احدکم غیظا ثم یغلبه » یعنی: آیا گمان می کنید نیرومندی در جا به جا نمودن سنگ است؟ نیرومند حقیقی کسی است که چون خشم بر او غلبه گردد، بر غضب خویش غالب گردد .»
ونکته مهم در باب قدرت و قدرتمند شدن توکل به خداوندی است که قادر متعال است هر چه روح توحید در ما بیشتر جلوه کند قدرت ما بیشتر خواهد شد.
فرزند ضعیف آفت اجتماع در اینده خواهد بود باید فرزندان را قوی ونیرومند با استعانت از خدا تربیت کرد.
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_پنجم_صحیفه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق
حضور استاد موسوی مطلق بر تربت مطهر عالم جلیل القدرحضرت آیت الله شیخ محمد مظفری در قزوین صحن امامزاده شاهزاده حسین علیه السلام
بهمن ۱۴۰۰
#تربت_ما
#شبکه_قرآن
#شیخ_محمد_مظفری
#موسوی_مطلق
https://t.me/moosavi_motlagh
حضور استاد موسوی مطلق بر تربت مطهر عارف بزرگوار مرحوم سیدجلیل زرآبادی فرزند آیت الله العظمی سید موسی زرآبادی در قزوین صحن امامزاده شاهزاده حسین علیه السلام
بهمن ۱۴۰۰
#تربت_ما
#شبکه_قرآن
#سید_جلیل_زرآبادی
#موسوی_مطلق
https://t.me/moosavi_motlagh
حضور استاد موسوی مطلق بر تربت مطهر عالم عارف صاحب علوم خفیه آیت الله شیخ علی اصغر شکرنابی قزوینی در قزوین صحن امامزاده شاهزاده حسین علیه السلام
بهمن ۱۴۰۰
#تربت_ما
#شبکه_قرآن
#شیخ_علی_اصغر_شکر_نابی
#موسوی_مطلق
https://t.me/moosavi_motlagh
قسمت ۹
شرح دعای بیست و پنجم صحیفه مبارکه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَصِحَّ لِي أَبْدَانَهُمْ وَ أَدْيَانَهُمْ وَ أَخْلَاقَهُمْ
در این فراز حضرت امام زین العابدین و سیدالساجدین سلام الله علیه سلامت سه چیز را از خداوند برای فرزندان از خداوند طلب می نماید:
۱.سلامت بدن؛
۲.سلامت دین؛
۳.سلامت اخلاق؛
گر چه در روایات ما هم جسم هم جسد و هم بدن آمده است و حتما فرق هایی دارد ولکن وجه مشترک همه مجموع اعضای انسان و پیکر را در بر می گیرد سلامت بدن در تعالیم وحیانی جایگاه خاص دارد رسیدگی به بدن از فرمان های قوه عاقله است و اینکه گفته شده بدن مرکب روح است سخنی بی ربط نیست برای سلامت بدن باید از آنچه گفته شده و دستورالعمل هایی که در کیفیت خواب و تغذیه و امثالهم امده پیروی کرد.
سلامت دین دومین موضوع سلامت است واز جمله تقاضاهای است که در ادعیه به ما آموزش داده اند در اهمیت سلامت دین این روایت گویا است:
در آخر شعبان که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله آن خطبه غرّا را درباره ماه مبارک رمضان انشا فرمود، در آخر روایت دارد که حضرت علی بن ابی طالب گفت:
«ای رسول خدا! افضل اعمال در این ماه رمضان چیست؟».
پیامبر فرمود: «الورع عن محارم اللّه؛[1] پرهیز از گناهان».
آن وقت پیغمبر به علی علیه السّلام بشارت داد که «در این ماه رمضان، شقی ترین افراد خلق- که شقی تر از پی کننده ناقه صالح است- فرقت را می شکافد، محاسنت را از خون سرت خضاب می کند و گریه کرد».
علی علیه السّلام پرسید: «ای رسول خدا!: ذلک فی سلامة من دینی؟؛ آیا در آن هنگام، دین من سلامت است؟».
در روایاتی که در اهمیت و راههای حفظ دین امده پی به اهمیت این موضوع می بریم.
و سومین موضوع سلامتی سلامت اخلاق است سلامت اخلاقی یعنی سلامت رفتاری انسان هاست
برای کمال نیارمند به هر سه نوع از سلامت هستیم ممکن است کسی بدن سالم داشته باشد ولی بی دین و اخلاق باشد ممکن است کسی بدن ودین سالم داشته باشد ولی رفتار سالم نداشته باشد.
دین علمی قبول دین است یعنی مجموعه ای از باید ها ونباید ها و دین عملی همان اخلاق است که در رفتارها بروز و ظهور پیدا می کند.
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_پنجم_صحیفه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق