✨﷽✨
✅ #توصیه_های_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام_به_شیعیان
📝گزیده سخنرانی حجت الاسلام #نظری_منفرد
🔸دوران امامت این امام بزرگوار 6 سال بود و اکثر اوقات نیز حضرت، در زندان محبوس بودند.
🔸ایشان آخرین امام حاضر در میان مردم بودند و در آخرین روایت خود که عنوان وصیت نیز داشته است، نکات مهمی را خطاب به شیعیان میفرمایند که باید برای درک این مطالب تلاش فراوانی محبین خاندان عصمت و طهارت انجام شود.
🔸حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام میفرمایند که ای انسانها، اهل تقوای الهی باشید و اهل ورع در دین بوده و سعی کنید در گفتار و رفتار خود صداقت داشته باشید و امانت دار بوده و سجدههای راز و نیاز خود را طولانی و همسایه داری را بااخلاق حسنه پیشه خودسازید.
🔸اهل ورع بودن یعنی اینکه انسان از امور مشتبه نیز پرهیز نماید و در مسئله صداقت بهگونهای عمل نماید که قلب و لسان با همدیگر هماهنگ باشند؛
🔸از دروغگویی و لو در مقام شوخی پرهیز نموده و امانتدار امانتگذاران باشد حتی اگر امانتگذار انسان بدی باشد.
🔸خداوند به انسان امر کرده است که امانتداران، امانات را به صاحبانشان برگردانند و خیانت نکنند چراکه یکی از نشانههای مؤمن همین مسئله امانتداری است.
🔸نزدیکترین ساعات انسان به خداوند به هنگام سجده است و این عمل شیطان را عصبانی می کند؛ لذا سجدههای طولانی میتواند مانع از فریبکاری شیطان باشد.
🔸حضرت در ادامه وصیت خود میفرمایند اگر انسان اهل تقوی و ورع در دین بود و در گفتارش راستگو و خلقش با همسایگان نیکو و ادای امانت کرده و سجدههای طولانی داشته باشد میتواند یک شیعه واقعی باشد؛ من به خاطر وجود چنین صفاتی از یک شیعه مسرور می شوم که دیگران شیعه ما اهلبیت(ع) را با صفات پسندیده و اخلاق حمیده بشناسند و اگر اینطور نباشد و شیعیان ما فاقد این خصائص باشند باعث ناراحتی ما خواهد شد.
🔸بر اساس فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام ما شیعیان باید دو اصل را در زندگی رعایت کنیم؛
نخست کاری کنیم مردم به اهلبیت(ع) علاقهمند شوند
دوم اینکه سخنان زشت و قبیح نسبت به اهلبیت(ع) را دورنماییم
🔸چراکه حضرت میفرمایند هر خوبی که از ما اهلبیت(ع) گفته شود ما اهلش هستیم و هر بدی که به ما نسبت داده شود ما عاری از آنها هستیم.
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
✨﷽✨
#فضایل_امام_عسکری(علیه السلام)📝
💠سخاوت و بخشندگی💠
امام حسن عسکری علیه السلام بسان اجداد بزرگوارش در بخشندگی و کمک به مردم یگانه روزگار بود. شخصی به نام محمد بن علی همراه پدرش ـ که از خاندان علویان بودند؛ ولی از گروه واقفیّه به شمار می رفتند ـ در زندگی دچار بحران شدند و در مضیقه مالی سختی قرار گرفتند.
وی می گوید: پدرم گفت: برویم نزد این مرد ـ امام حسن عسکری علیه السلام ـ چون خصلت «بخشندگی» او را زیاد شنیده بودیم. در راه که می رفتیم، پدرم گفت: ای کاش آن حضرت برای برآورده شدن سه نیاز من، کمکم کند! من هم با خود گفتم: ای کاش به سه نیاز من توجّه و عنایت کند!
نزد آن حضرت رفتیم، از حال ما پرسید، پاسخ دادیم. هنگامی که با امام خداحافظی کرده و از خانه خارج شدیم، خادم حضرت آمد و به اندازه ای که نیاز داشتیم و آرزو کرده بودیم، کیسه هایی از اشرفی به ما داد.
همچنین مرحوم کلینی از اسماعیل بن محمد بن علی بن اسماعیل بن علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب نقل می کند که سر راه امام حسن عسگری علیه السلام نشستم وقتی که حضرت تشریف آورد اظهار نیاز کردم و برای حضرت سوگند یاد کردم که حتی یک درهم هم ندارم نه نان شب و نه نهار دارم. حضرت فرمود: سوگند دروغ به خدا می کنی در حالی که دویست دینار زیر زمین دفن نموده ای! و این را که گفتم برای این جهت نیست که به تو چیزی ندهم. آنگاه به غلامش فرمود: آنچه با خود داری به او بده. غلام آن حضرت صد دینار به من داد پس حضرت رو به من نمود و فرمود: در وقتی که سخت به آن دویست دینار نیاز داری از ان محروم خواهی شد. آنچه آن حضرت فرمود راست بود دویست دینار زیر زمین دفن کرده بودم که روز گرفتاری پشتوانه ای باشد، نیاز شدیدی به ان پیدا کردم و راههای روزی بر من بسته شد آنجایی که ان دویست دینار را دفن کرده بودم حفر نمودم چیزی نیافتم معلوم شد پسرم جای آن را یاد گرفته و آن را برداشته و فرار کرده است.
💠رفع گرفتاری مردم💠
مرحوم طبری شیعی از محمد بن زید نقل می نماید که خدمت امام هادی علیه السلام شرفیاب بودم ، گروهی خدمت حضرت مشرف شدند از گرسنگی شکایت نمودند حضرت دست مبارکش را به زمین زد، گندم و آرد برای آنان پیدا شد.
شيخ طوسى در الغيبة به سند خود از ابو هاشم جعفرى در ضمن حديثى نقل كرده است كه گفت: تنگدست شده بودم و مى خواستم چند دينار از ابو محمد (ع) طلب كنم اما شرم داشتم. چون به خانه ام رسيدم صد دينار برايم فرستاده شد و اين پيغام نيز همراه آن نوشته شده بود كه اگر حاجتى داشتى شرم مكن و بيم نداشته باش و طلب كن كه آنچه دوست دارى خواهى ديد ان شاء الله.
مرحوم علامه مجلسی از کتاب کشف الغمه نقل نموده که ابویوسف شاعر متوکل گوید: برایم فرزندی متولد گردید تنگدست یودم به جماعتی نامه نوشتم و از آنان درخواست کمک کردم ولی با زیان روبه رو شدم چیزی کمک نکردند به خودم گفتم : می روم اطراف خانه امام حس عسگری دوری می زنم . به در خانه رسیدم ابوحمزه بیرون آمد، کیسه سیاه رنگی به من داد در آن چهارصد درهم بود، گفت: سیدم به تو می گوید : این را برای نوزاد هزینه کن خداوند او را برایت مبارک گرداند.
💠پاسداشتِ نماز💠
امام عسکری علیه السلام به نماز اوّل وقت بسیار اهتمام می داد و نماز را بزرگ می داشت. ابوهاشم جعفری که یکی از یاران خاصّ و ویژه آن بزرگوار بود، می گوید: نزد آن امام معصوم بودم. حضرت در حال نوشتن نامه بود که وقت اداء نماز فرارسید، آن بزرگوار نامه را به سوئی نهاد و برای خواندن نماز حرکت کرد. از نماز که فارغ شد، دوباره تشریف آورد و قلم را برداشت و شروع کرد به نوشتن نامه.
💠ترغیب به خدمت رسانی💠
ابوهاشم می گوید: روزی در محضر امام عسکری علیه السلام بودم، آن حضرت فرمود: «یکی از درهای بهشت، «بابُ المعروف» است. از آن در کسی داخل بهشت نمی شود مگر این که در دنیا کارهای نیک انجام داده و به مردم کمک و خدمت نماید».
تا این را از حضرت شنیدم، خدا را سپاس گفتم و بسی خشنود گردیدم؛ زیرا یکی از برنامه های زندگی من، خدمت رسانی به مردم و رفع نیاز پابرهنگان و محرومان بود. تا این مطلب در دلم گذشت، حضرت به من نگاه کرد و فرمود: «بله، کسانی که در این جهان به مردم کمک می کنند، در جهان دیگر نیز سربلند و جایگاه آنان برجسته است. ای ابوهاشم! خدا تو را از این گروه قرار دهد، خدای تو را رحمت کند».
📗📗منابع📗📗
•سیره معصومان، سید محسن امین/ ترجمه: على حجتى كرمانى.
•امام عسکری علیه السلام نماد فضیلت ها، ابوالحسن ربانی سبزواری، فرهنگ کوثر، زمستان 82، شماره 60.
•زندگاني حضرت امام حسن عسکري(ع)، پایگاه دانشکده اصول دین، بازیابی: 29 آذر 1394
•نمونه هایی از سیره امام حسن عسگری علیه السلام، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
✨﷽✨
📝 #حدیثی_از_زبان_مبارک_امام_یازدهم_شیعیان 📝
امام عسکری(علیه السلام) فرمودند:«أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ.»:
خشم و غضب، كليد هر گونه شرّ و بدي است.
👇👇شرح حدیث👇👇
کلمه غضب در آیات بسیاری به کار رفته است که در بیشتر موارد، مراد غضب و خشم الهی است که شامل کافران و منافقان می شود. همچنین در برخی آیات، قرآن کریم مومنان را به کنترل خشم سفارش کرده و از ویژگی های بارز آنان، عفو و بخشش در هنگام غضب، و صبر و تحمل در برابر حکم و قضای خداوند نام برده است. (شوری/سوره۴۲، آیه۳۷. قلم/سوره۶۸، آیه48)
در روایات هم در مورد خشم و غضب بحث های زیادی شده است.
- پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم:
اَلا اِنَّ خَيرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطىءَ الغَضَبِ سَريعَ الرِّضا؛
بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند.
نهج الفصاحه ص 243 ، ح 469
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم:
إنّ الغضب من الشّيطان و إنّ الشّيطان خلق من النّار و إنّما تطفا النّار بالماء فإذا غضب أحدكم فليتوضّأ.
خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد.
نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660
اما هر خشم و غضبی مذموم نیست بلکه ما غضب منفی و مثبت داریم.غضب منفی افراط و تفریط است و غضب مثبت حد اعتدال است که از فضایل اخلاقی است.
توضیح این که:
🅾← تفریط🅾
تفریط عبارت است از ضعف یا نداشتن نیروی خشم که پسندیده نیست. در این مرتبه یا انسان فاقد قوه غضب است یا به قدری این قوه در او ضعیف است که در جایی که باید به حکم عقل و شرع این قوه را به کار برد و غضب نماید، ساکت بوده و هیچ عکسالعملی از خود نشان نمیدهد. این حالت در علم اخلاق انظلام و ستمپذیری نامیده میشود و شخص می شود ستم پذیر در صورتی که ظلم پذیری قبیح است.
راقی، احمد، معراج السعاده، قم، انتشارات طوبای محبت،۱۳۸۵، چاپ اول،، ص۱۹۷ با تلخیص
🅾افراط🅾
در این وضعیت، خشم بر انسان غلبه می کند، تا آنجا که اعمال و کردار فرد از حد و کنترل عقل و شرع میگذرد. در نتیجه برای انسان فکر و قدرت انتخاب در رابطه با اعمال و رفتارش باقی نمیماند و در چنین حالتی هیچگونه پند و نصیحتی بر او اثر نکرده و در نهایت به ظلم و ستم میانجامد. و شخص ظالم می شود.
نراقی، احمد، معراج السعاده، قم، انتشارات طوبای محبت،۱۳۸۵، چاپ اول، ص۱۹۷. با اندکی تلخیص
چنانکه حضرت علی(علیهالسّلام) می فرمایند: «هر کس بر خشم خود غلبه ننماید، عقلش را در اختیار ندارد.»
محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمه، ج۹، ص۴۳۳۲.
بدانکه غضب مفرط، از مهلکات عظیمه و آفات جسمیه است. و بسا باشد که: به امری مؤدّی شود که باعث هلاک ابد و شقاوت سرمد گردد، چون قتل نفس، یا قطع عضو. و از این جهت است که گفتهاند: «غضب جنونی است که دفعی عارض میگردد.» و بسا باشد که: شدت غضب، موجب مرگ مفاجات گردد. و بعضی از حکما گفتهاند که: «کشتی که به گرداب افتاده باشد و موجهای عظیم آن را فرو گرفته باشد و بادهای شدید آن را به هر طرف افکند به خلاص و نجات نزدیکتر است از کسی که شعله غضبش به التهاب آمده باشد.»
🅾اعتدال🅾
اعتدال در غضب بدین معنا است که انسان بتواند در مواردی که لازم است از این نیرو استفاده نماید و در مواردی که سزاوار نیست خود را کنترل کند. بهعبارت دیگر شخص در این حالت بر خلاف مرتبه افراط که از حدود عقل و شرع خارج می شد در غضب و عدمغضب خود تابع عقل و شرع است. این نوع غضب نه تنها رذیله نیست، بلکه از فضائل نیز محسوب شده و بر آن نام شجاعت می گذارند.
نراقی، احمد، معراج السعاده، قم، انتشارات طوبای محبت،۱۳۸۵، چاپ اول، ص۱۹۷.
بنابراین اصل غضب که خداوند در وجود انسان نهاده است بسیار نیکو است اما انسان باید توجه داشته باشد که از حالت اعتدال خارج نشود. و شکی نیست که حد اعتدال آن، مرغوب و مطلوب است. بلکه آن فیالحقیقه غضب نیست، بلکه شجاعت و قوّت نفس است. و طرف تفریط آن نیز اگر چه غضب نباشد اما مذموم و قبیح، و نتیجه جبن و خواری است. و بسا باشد که از غضب بدتر بوده باشد، زیرا که کسی را که هیچ قوه غضبیه نباشد بیغیرت و خالی از حمیّت است.
و از این جهت گفتهاند: «کسی که در موضع غضب به غضب نیاید عاقل نیست.» و از حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) مروی است که: «حضرت پیغمبر (صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم) از برای دنیا هرگز به غضب نمیآمد. اما هرگاه از برای حق، غضبناک میشد احدی را نمیشناخت، و غضب او تسکین نمییافت تا یاری حق را نمیکرد.» و از آنچه گفتیم معلوم شد که: غضب مذموم، آن است که: در حد افراط باشد، زیرا که: اعتدال آن، ممدوح است. و تفریط آن غضب نیست، اگر چه از صفات ذمیمه است.
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
1_34553894.pdf
376.4K
⚫️ #فیش_مرثیه_شهادت_امام_حسن_عسکری1
مطلب ارسالی از حجتالاسلام #سمیعی
📩pdf
✅✅ #فیش_روضه
⚫️ #امام_حسن_عسکری ⚫️
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
1_34586179.pdf
270.4K
⚫️ #فیش_مرثیه_شهادت_امام_حسن_عسکری2
مطلب ارسالی از حجتالاسلام #سمیعی
📩pdf
✅✅ #فیش_روضه
⚫️ #امام_حسن_عسکری ⚫️
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
هدایت شده از Z.Z
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🍃
📖🕋📖🕋📖
🕋📖🕋📖
💠همراهان گرامی کانال
🌷ختم دسته جمعی زیارت امام حسن عسکری علیه السلام و صلوات خاصه امام
حسن عسکری( ع ) به مناسبت شهادت ایشان در کانال برگزار میشود
✅ تعداد ثبت مجموعه یا ضامن آهو میشود و توسط متصدی آمار در حرم مطهر
🍃🍂آقا علی بن موسی الرضا 🍂 🍃
از طرف شما عزیزان ثبت میشود و نزد ولی نعمتمان به امانت سپرده میشود
❇️فرصت تا آخر روز شنبه ۲۶/ ۸/ ۹۷
❇️ به نیابت از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، هدیه به پدر گرامیشان امام حسن عسکری علیه السلام و برآورده شدن حاجت افراد شرکت کننده
📣لطفا تعداد زیارت امام حسن عسکری علیه السلام و صلوات خاصه امام حسن عسکری( ع ) را که می خوانید ،به آیدی زیر بفرمایید تا آمار ثبت مجموعه یا ضامن آهو شود و جمع آن توسط متصدی آمار در حرم مطهر امام رضا( ع )ثبت شود
تشکر و عاقبت بخیری از حضور پر رنگتون 🌹
⬅️آیدی جهت پیام دادن برای اعلام تعداد تلاوت زیارت امام حسن عسکری علیه السلام و صلوات خاصه امام حسن عسکری( ع ) در ختم دسته جمعی 👇👇
🆔 @ZZ3362
✍متن زیارت و صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه السلام در زیر ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از Z.Z
❇️متن زیارت امام حسن عسکری(ع)
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَوْلِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَجِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَصْفِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خُلَفَائِهِ وَ أَبَا خَلِيفَتِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَوْصِيَاءِ الرَّاشِدِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْفَائِزِينَ السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْأَنْبِيَاءِ الْمُنْتَجَبِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ وَصِيِّ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الدَّاعِي بِحُكْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاطِقُ بِكِتَابِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الْحُجَجِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا هَادِيَ الْأُمَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ النِّعَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ الْعِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعَاقِلِ حُجَّتُهُ وَ الثَّابِتَةِ فِي الْيَقِينِ مَعْرِفَتُهُ الْمُحْتَجَبِ عَنْ أَعْيُنِ الظَّالِمِينَ وَ الْمُغَيَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفَاسِقِينَ وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيداً بَعْدَ الانْطِمَاسِ ، وَ الْقُرْآنَ غَضّاً بَعْدَ الانْدِرَاسِ أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ أَسْأَلُ اللَّهَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يَتَقَبَّلَ زِيَارَتِي لَكُمْ وَ يَشْكُرَ سَعْيِي إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَجِيبَ دُعَائِي بِكُمْ وَ يَجْعَلَنِي مِنْ أَنْصَارِ الْحَقِّ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ مَوَالِيهِ وَ مُحِبِّيهِ وَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْهَادِي إِلَى دِينِكَ وَ الدَّاعِي إِلَى سَبِيلِكَ عَلَمِ الْهُدَى وَ مَنَارِ التُّقَى وَ مَعْدِنِ الْحِجَى وَ مَأْوَى النُّهَى وَ غَيْثِ الْوَرَى وَ سَحَابِ الْحِكْمَةِ وَ بَحْرِ الْمَوْعِظَةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ الشَّهِيدِ عَلَى الْأُمَّةِ الْمَعْصُومِ الْمُهَذَّبِ وَ الْفَاضِلِ الْمُقَرَّبِ وَ الْمُطَهَّرِ مِنَ الرِّجْسِ الَّذِي وَرَّثْتَهُ عِلْمَ الْكِتَابِ وَ أَلْهَمْتَهُ فَصْلَ الْخِطَابِ وَ نَصَبْتَهُ عَلَماً لِأَهْلِ قِبْلَتِكَ وَ قَرَنْتَ طَاعَتَهُ بِطَاعَتِكَ وَ فَرَضْتَ مَوَدَّتَهُ عَلَى جَمِيعِ خَلِيقَتِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا أَنَابَ بِحُسْنِ الْإِخْلاصِ فِي تَوْحِيدِكَ وَ أَرْدَى مَنْ خَاضَ فِي تَشْبِيهِكَ وَ حَامَى عَنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ بِكَ فَصَلِّ يَا رَبِّ عَلَيْهِ صَلاةً يَلْحَقُ بِهَا مَحَلَّ الْخَاشِعِينَ وَ يَعْلُو فِي الْجَنَّةِ بِدَرَجَةِ جَدِّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ بَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَ سَلاماً وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ فِي مُوَالاتِهِ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَاناً إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ وَ مَنٍّ جَسِيمٍ.
✳ متن صلوات خاصه بر امام حسن عسکری (ع )
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِيءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ
✨﷽✨
سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام را خدمت فرزند و جانشین برحق ایشان، امام مهدی (عج) و شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
✨﷽✨
🌺به یملأ الله الارض قسطا و #عدلا
🌺بعد ما ملأت ظلما و جورا..
آغاز امامت مهدی آل محمد مبارکباد.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج..
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
✨﷽✨
🔴می گویند #نهم_ربیع_الاول_مصادف_با_مرگ_خلیفه_دوم است.
📚 در حالی که منابع تاریخی_روایی شیعه و سنی تاریخ مرگ خلیفه را ذی الحجه می دانند.
🔴تاریخ دقیق مرگ عمر بن خطاب :
🔷🔹طبق منابع تاریخی عمر بن خطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. لذا مراسم عمرکشان ( عید زهرا ) که عده ای در ماه ربیع الاول برگزار می کنند اساسا با تاخیر حدود #هفتاد روز انجام می شود و از نظر تاریخی با اشکال مواجه است. برای اطمینان می توان به منابع تاریخی زیر مراجعه کرد که به اتفاق همین مطلب را بیان کرده اند:
📚منابع تاریخی شیعه :
🔹1.تاریخ الیعقوبى ج2 ص 159 قرن: سوم مولف شیعه است.
🔸2.تاریخ یعقوبى/ترجمه ج2 ص 49 قرن: سوم مولف شیعه است
🔹3.التنبیهوالإشراف ص 250 قرن: چهارم مولف شیعه است
🔸4.مروجالذهب ج2 ص 304 قرن: چهارم مولف شیعه است.
🔹5.مروجالذهب،ج2،ص:321 قرن: چهارم مولف شیعه است.
🔸6.الفتوح ج2 ص:323 قرن: چهارم مولف شیعه است.
🔹7.مسارّ الشیعه اوایل قرن پنجم مؤلف : شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان ( که خوشبختانه نسخه خطی این کتاب ایشان با دستخط خودشان هم اکنون موجود است و در آن مرگ عمر در ذی الحجه ذکر شده است.
🔶🔸 می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که طبق عقیده رایج به دریافت نامه از امام عصر(عج) مشرف شده اند.)
📚منابع تاریخی دیگر:
🔹8.الإمامةوالسیاسة ج1 ص 39 قرن: سوم مذهب مولف : سنی
🔸9.المعارف ص 183 قرن: سوم مذهب مولف : سنی
🔹10.أنسابالأشراف،ج10،ص:417 قرن: سوم مذهبِ مولف : نامعلوم
🔸11.الطبقاتالکبرى،ج3،ص:258 قرن: سوم مذهب مولف : سنی
🔹12.تاریخالطبری،ج4،ص:191 قرن: چهارم مذهب مولف : سنی
‼️سایر منابع جهت اختصار ذکر نمی شود. اما بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند و حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید فرمایند!!
🔷🔹(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)
🔶🔸ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید:
مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. )ر.ک. بحارالانوار، ج31، ص 119
⚠️‼️حال باید تفکر کنیم چرا در روز امامت امام 12 شیعیان عده ای #شیعه_انگلیسی با تحریف تاریخ سعی دارن این روز را با لعن و اختلاف تخریب کنند؟!! این کار ها مانع ظهور است ان هم در روز امامت که اهل سنت بیان برای تلافی به امام ما توهین کنن!
لعنت خدا بر کافران وهابی و داعشی و شیعه انگلیسی !!!
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
✨﷽✨
🔹 آیا برگزاری #جشنهایی_با_عنوان_نهم_ربیع، صحیح و مستند است؟
✅پاسخ
✅ @shobhe_ir
🔹برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول به دو جهت میتواند باشد:
نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر(عج) سپرده میشود. شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن میگیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
دومین مناسبت که به اشتباه وغلط بین مردم مشهور شده، سالروز قتل خلیفه دوم است که سخنی بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است. بنابراین، این نظر که او در نهم ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۲۱)
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
✅ @shobhe_ir
🔹شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه، ص ۲۳» آورده است:
در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.
گذشته از این نکته تاریخی، خلیفه دوم در هر تاریخی به قتل رسیده باشد، برپایی مراسم جشن و سرور به این متسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود. زیرا نه تنها در دوران ائمه معصومین چنین مواردی که در سالروز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است، بلکه چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهل بیت با آنان برخورد مینمودند. مثلاً در کتاب الاعتقادات (شیخ صدوق) ص ۱۰۶ آمده است:
به امام صادق علیه السلام گفته شد:
یابن رسول الله، شخصی است که در مسجد علنا به دشمنان فحش میدهد و اسم آنها (خلفا) را نیز میبرد.
حضرت فرمودند:
خدا لعنتش کند که برای ما دردسر درست میکند. (باعث زحمت ما و شیعیان ما میشود)
✅ @shobhe_ir
🔹امروزدنیای اسلام بیش از همه زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه اختلافات را گستردهتر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم.
دشمنان با نشان دادن فیلم اینگونه مجالس به جوانان اهل سنت، آنها را نسبت به اهل بیت و شیعیان بدبین کرده و برای عضویت در گروههای تندرو مانند داعش تشویق میکنند.
هرگاه جوانان ناآگاه اهل سنت، فریب این اقدام دشمنان را خورده و خونی از شیعیان بر زمین بریزند، گناه آن قطعاً بر گردن شرکت کنندگان در این جلسات هم نوشته میشود.
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍
✨﷽✨
✅ #یتیم_واقعی کسی است که از امام زمان خویش جدا مانده باشد.
📝گزیده سخنرانی حجت الاسلام #مؤمنی
🔸امام حسن عسکری(علیه السلام) در یک روایت نورانی می فرمایند« یتیم کسی است که از پدر و مادر خود جدا می شود و یتیم ترین یتیم کسی است که از امام خود جدا شده و ارتباطش با امام زمانش قطع شده و به احکام دینی خود آگاهی ندارد»
🔸 در احادیث بیان شده که به صورت مستمر با امام زمان خویش تجدید عهد و بیعت کنید.
🔸اگر انسان با امام عصر خود تجدید بیعت نکند به مرور خانه دلش برای انواع مفاسد آماده می شود.
🔸اگر امروز جریان شیعه در سطح جامعه جهانی، جریانی زنده و پویا است به دو واسطه است که در ابتدا پویایی تشییع به علت اقامه شعائر و در رأس آن اقامه عزای سید الشهدا علیه السلام است و دیگر عامل پویایی شیعه زیارت ائمه معصومین علیهم السلام و ارتباط با امام زمان(عج) است.
🔸در زیارت امام زمان(عج) می خوانیم سلام بر کسی که بهار قلب ها و شادی دل مردم است، لذا رمز شادی دل ها و بهار قلب ها ارتباط با امام زمان(عج) است.
🔸امام حسن عسکری (علیه السلام) در ادامه روایت می فرمایند« پس هر یک از شیعیان ما که کفالت اینگونه یتیم ها را بر عهده گیرند به این ترتیب که علوم و احادیث ما را به ایشان تعلیم دهند و آنها را هدایت کنند با ما در طبقات مرتفع بهشت هم درجه و همسایه خواهند بود».
🔸بنابراین مهم ترین رسالت منتظران امام زمان(عج) در عصر ظهور، آموختن احادیث نبوی و آموزش آنها به دیگران و عمل به این احادیث است؛ زیرا تنها در پناه این احادیث است که می توان به وظایف خویش به عنوان مؤمن آل الله در عصر غیبت جامه عمل پوشاند.
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha ✍