eitaa logo
نشست‌های علمی گروه اخلاق و تربیت اخلاقی
115 دنبال‌کننده
184 عکس
7 ویدیو
43 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد مهدوی فر.mp3
26.05M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺صوت 🔺گروه علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔰سلسله کرسی‌های علمی ترویجی ویژه با موضوع: " استنباط فقه تربیت بر اساس اصول فقه معارف و مقايسه با رویکردهای دیگر " 🔸ارائه دهنده: استاد حجت‌الاسلام والمسلمین 🔸ناقد: استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 📒داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین ▫️مدیر گروه علمی تربيت اخلاقي مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🔸دبیر علمی: حجت‌الاسلام‌والمسلمین ▫️دانش آموخته ارشد تربیت‌اخلاقی مؤسسه اخلاق و تربيت 🔆 همراه با صدور گواهی برای شرکت‌کنندگان 🔆 🕢 زمان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ساعت: ۱۶ 📌 مکان: بین صدوقی ۲۸ و ۳۰ خیابان شهید شهبازی روبروی بانک صادرات مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت 02532918444 نشان https://g.co/kgs/PHjzuAn https://maps.app.goo.gl/iYo47UhdyLqEHEm66 🔰 http://ueae.ir •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------• ┏━━━🌷🇮🇷🌷━━┓ 🆔 @moraleducationgroup ┗━━━🍃🕊━
نشست‌های علمی گروه اخلاق و تربیت اخلاقی
✨گزارش نشست: ارائه کننده( استاد مهدوی فر) بحث در این جلسه، مقایسه دیدگاه اصول فقه معارف با دیدگاه های دیگر است. مقصود از اصول فقه معارف، قواعد و ضوابط و مراحلی است که ناظر به روش استنباط در حوزه ی غیر حکمی وحی است. اصل این دیدگاه برای استاد هادی زاده است که در درس خارج به تبیین آن پرداخته اند. دیدگاه استاد هادی زاده شامل 3 قسمت مسئله یابی، دلیل یابی و دلالت یابی است. در قسمت مسئله یابی از 3 سرفصل: الف) استخراج مسائل از منابع ب) پالایش بر اساس مبانی و اهداف ج) تنظیم و تقدیم و تاخر آن ها بحث می شود. در قسمت دلیل یابی هم 3 سرفصل: الف) آشنایی با هندسه اندیشه ب) آشنایی با زبان وحی ج) آشنایی با ساختار و انسجام متفاوت بحث شده است. و در نهایت در قسمت دلالت یابی، از 3 بحث مصداق یابی، روابط و ساختار بحث شده است. برای آنکه تفاوت این دیدگاه با دیدگاه های رایج بهتر فهمیده شود، از این بحث خواهیم کرد که هرکدام از دیدگاه ها، مشکل را در چه می دیده اند و این دیدگاه مشکل را در چه دیده است، چراکه مشکل نقطه ی شروع پژوهش است و فهم درست مشکل باعث پیش برد صحیح پژوهش می شود. یعنی فهم همه جانبه و عمیق از مشکل باعث پژوهش درست و کامل درآن مسئله می شود. دیدگاه اصول فقه متعارف: این دیدگاه مشکل را در سطح دلالت و بازسازی قرائن کلام و ترجیح آنها را برای تفسیر درست کلام می داند. دیدگاه فقه الحدیث: این دیدگاه هم مانند رویکرد قبلی، مشکل را در سطح دلالت می بیند با این تفاوت که نگاه کاربردی تر به آن دارد. دیدگاه نظام ها: این دیدگاه مشکل را در عرصه ی تطبیق معارف و کاربردی سازی معارف برای مدیریت اجتماعی میداند. دیدگاه علم دینی: در این دیدگاه با سازه های دانش موجود رو به رو هستیم و می خواهیم با استفاده از رویکرد دینی، مفاهیم و مسائل آن را دینی کنیم. یعنی مشکل در این دیدگاه تعامل متون با علوم موجود است. دیدگاه اصول فقه معارف: این دیدگاه، نگاه عمیق تر و جامع تری به مشکل دارد. و مشکل را پس از دلالت در 3 سطح بررسی می کند: الف) مصداق یابی: گاهی مفهوم کاملا روشن است اما مصداق های آن معلوم نیست مثلا مصادیق جدال احسن چیست؟ ب) روابط: مثلا در بحث ارتباط آیات سوره انفطار، چگونه خلق را با تسویه و تعدیل و صورت و ترکیب ارتباط دهیم. ج) ساختار طرح ها: در نهایت مشکل آخر به دست آوردن ساختار و طرح است، مثلا استخراج طرح کلی دین چگونه است. ناقد( استاد قره باغی) درباره ی مباحث مطرح شده 3 سوال مطرح است: 1- آیا برخی چالش ها که مطرح کردید در رویکرد های دیگر نیست مثلا روابط در فقه الحدیث نیست؟ یا اینکه مصداق یابی در فقه نظام نیست؟ اگر هست پس تفاوت جدی رویکرد اصول فقه معارف با رویکرد های دیگر چیست؟ 2- جایگاه تجربه و عقل در اصول فقه معارف کجاست؟ یعنی اصول فقه معارف محدود به قرآن و روایات است یا از ظرفیت عقل و تجربه هم استفاده می کند؟ 3- آیا اصول فقه معارف امر جدیدی است یا پیشینه ای دارد؟ پاسخ استاد مهدوی فر: جواب 1: درست است که گاهی مواردی مثل مصداق یابی و... در روش ها و رویکرد های دیگر هم هست، اما تفاوت این است که این مصداق یابی را مشکل جدی نمیبیند که بخواهد برای آنان روش شناسی تولید کند بلکه نهایتا استطرادا در بیان مباحث مطرح می شود اما در اصول فقه معارف به شکل متمرکز و با نگاه روش شناسانه به آن می پردازند. جواب 2: اینگونه نیست که عقل و تجربه در اصول فقه معارف بدون استفاده باشد بلکه از جهاتی قابل استفاده است مانند: الف) فهم مسئله ها: ما به کمک عقل و تجربه ها می توانیم با مسئله ها آشنا شویم. ب) علاوه بر آن بر اساس هدایت های وحی، در چهارچوب وحی عقل و تجربه قابل استفاده است. جواب 3: پیشینه اصلی فقه معارف و روش فقه معارف در روایات اهل بیت است. یعنی هم فقه به معنای عام ( فهم عمیق دین) در تعابیر قرآن و روایات به کار رفته است و هم روش استنباط این فقه مانند فقه کلام و... در روایات به کار رفته است و پیشینه اصول فقه معارف به روایات بر می گردد. ✍دبیر جلسه احمد آذربایجانی 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گروه مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه تاکنون بر سه محور زیر چند کرسی برگزار کرده‌ که در آینده هم بعون‌الله استمرار خواهد یافت: ۱- ۲- : اخلاق و هنر ۳- و ✨قابل توجه ضمن تشکر از استقبال گرم دانشجویان گرامی گواهی حضور عزیزان در کرسی‌ها و نشست‌های اخیر گروه تربیت اخلاقی آماده است. لطفا در اسرع وقت در ساعت اداری س ۶:۳۰ تا ۱۳ طبقه ۵ برای دریافت مراجعه شود. 02532918444 https://g.co/kgs/aVRfc7E https://maps.app.goo.gl/iYo47UhdyLqEHEm66 🔰 http://ueae.ir ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @ethicsgroup ┗━━━🍃🕊━