💠 #احکام | غيبت مردگان
⁉️ سؤال:
آيا غيبت «مردگان» جايز است؟
✍️ پاسخ:
برخی تصور میکنند که مفهوم غيبت و رواياتى كه درباره غيبت وارد شده، ناظر به افراد زنده است؛ در نتیجه غيبت مرده اشکالي ندارد. درحالیکه بر اساس روايات، احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده او است، بلکه غیبت مرده از جهاتی ناپسندتر است؛ زيرا انسان زنده میتواند در برابر غيبت از خود دفاع کند، اما مردگان چنین توانایی را ندارند، از انسان زنده میتوان حلاليت طلبيد اما چطور میتوان از مردگان طلب حلالیت کرد؟ علاوه بر اين، سفارشهای بسيار در احترام به ميت مسلمان، گواه است كه آبروى مسلمانان بعد از مردن نيز بايد حفظ شود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_حق_الناس
♻️⭕️♻️⭕️♻️
CQACAgQAAx0CVc35HwACrBZkZ7vG-0Ox3LbjoiyO-nIoXPEflgACxgsAAk038FCpPkN0ShcFJC8E.mp3
2.04M
🎬تنبلی تمارض بعضی از مومنین
🎙️حجت الاسلام #دانشمند
➖ تصرف در اموال شوهر
✍ سؤال:
پولی که شوهر به زن می دهد تا امورات یومیهاش را بگذراند (مثل هزینههای رفت و آمد، مایحتاج خانه، لباس و آرایشگاه)، آیا در ملکیّت زن قرار میگیرد؟
✅ جواب:
🔹 موارد مختلف است؛ در صورتی که شوهر، پول را به همسر خود تملیک کرده باشد، چه بابت نفقه یا هبه و امثال آن، مبلغ مذکور متعلق به زن است و تصرفاتش در آن بدون اجازۀ شوهر نافذ است.
🔸 ولی اگر آن وجوه را به صورت امانت در اختیار همسر قرار داده تا برای خودش و خانواده هزینه کند؛ چنانچه اضافه بیاید، مقدار اضافی متعلق به شوهر است و تصرفات زن در آن اموال باید با اجازۀ شوهر باشد.
#احکام
🖋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گربه نیار تو خونه !
♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
mohkamkari dar karha.gharaati.mp3
4.24M
🎬محکم کاری در همه کارها
🎙️حجت الاسلام #قرائتی
مداحی_آنلاین_مقام_پدر_و_مادر_حجت.mp3
2.41M
🎬مقام پدر و مادر
🎙حجت الاسلام #ماندگاری
"آیت الله مکارم شیرازی:
خانمى بر اثر تزريق آمپول، از مرد بيگانهاى حامله شده، (و به اصطلاح رحم خود را اجاره داده،) و پس از وضع حمل، فرزند را به صاحب نطفه مىدهد. حكم اين مسأله چيست؟ و فرزند ملحق به كيست؟ و از نظر ارث، چگونه است؟
جواب: تزريق نطفه مرد اجنبى به زن اجنبى حرام است. و بچّهاى كه از تركيب اين دو نطفه متولّد مىشود، حكم فرزند نامشروع دارد. ولى اگر نطفه مردى را با نطفه همسر شرعىاش در خارج رحم تركيب كنند، و در رحم زن ديگرى پرورش يابد، فرزند مشروع و متعلّق به صاحبان نطفه است. ولى اين كار جز در موارد ضرورت، اشكال دارد
پاره ای از استفتائات مراجع عظام تقلید در خصوص این نوع از لقاح مصنوعی را در ادامه می خوانید:
آیت الله خامنه ای:
الف ـ آیا لقاح آزمایشگاهی در صورتی که اسپرم و تخمک از زن و شوهر شرعی باشد، جایز است؟ ب ـ بر فرض جواز، آیا جایز است این کار توسط پزشکان اجنبی صورت بگیرد؟ و آیا فرزندی که از این طریق به دنیا میآید ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند؟ ج ـ بر فرض که عمل مذکور فینفسه جایز نباشد، آیا موردی که نجات زندگی زناشویی متوقف بر آن باشد، از حکم عدم جواز استثنا میشود؟
ج: الف ـ عمل مذکور فینفسه اشکال ندارد ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود. ب ـ کودکی که از اين طريق متولد میشود ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند. ج ـ گفته شد که عمل مذکور فینفسه جايز است.
آیت الله سیستانی:
پرسش: لقاح مصنوعی از زن و مرد شرعی و گذاردن آن در رحم زن دیگر برای باردار شدن چیست؟
پاسخ: فی حد نفسه اشکال ندارد.
💢 میزان عدّه طلاق عقد دائم
⁉️ سؤال:
خانمی از شوهرش طلاق گرفته است و میخواهد به عقد موقت مرد دیگری در بیاید، باید چند روز عدّه نگهدارد؟
✍️ پاسخ:
🔹 میزان عدّه طلاق عقد دائم، سه پاکی است؛ یعنی زنی که نه سالش تمام شده و یائسه نیست، اگر شوهر با او نزدیکی کرده و با شرایط شرعی در پاکی، او را طلاق داده باشد، بعد از اجرای صیغه طلاق بلافاصله عدّه او شروع میشود که باید به قدری صبر کند که دو بار حیض ببیند و پاک شود و همین که حیض سوم را دید عدّه او تمام میشود (اگر چه سه ماه نشود و لازم نیست حیض سوّم او نیز تمام شود)، امّا اگر حیض نمیبیند، ولی در سن زنهایی باشد که حیض میبینند یا حیض میبیند ولی پاکی او بیش از سه ماه است، چنانچه شوهرش بعد از نزدیکی، او را در پاکی طلاق دهد و پاکی همچنان تا سه ماه ادامه داشته باشد، باید تا سه ماه قمری، عدّه نگه دارد. همچنین در صورتی که مرد پیش از نزدیکی کردن با همسرش او را طلاق دهد یا زن یائسه باشد، عدّه ندارد، یعنی زن میتواند بعد از طلاق فوراً ازدواج کند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
🖇 لینک مطلب:
استفتاء
اخیراً در بعضى مناطق، علاوه بر جمله «اشهد ان علیاً ولى الله»، جمله «اشهد ان فاطمة الزاهراء عصمة الله الکبرى» را نیز به اذان اضافه مى کنند، این کار چه حکمى دارد؟
چواب مراجع
آیة الله مكارم: شهادت رابعه نه در اذان و اقامه جایز است و نه در تشهّد نماز، و موجب بطلان نماز مى گردد و علاوه بر عدم مشروعیّت زیان هاى فراوانى براى عالم تشیّع دارد. ابراز علاقه به آن بزرگوار راههاى بسیار بهترى دارد.
حضرت آیة اللّه خامنهای:
مقام شامخ و منزلت رفیع و عصمت حضرت فاطمه زهرا(س) در جهان اسلام مخصوصاً نزد طائفه امامیّه مبرهن و واضح است ولى در عین حال اضافه کردن شهادت به آن بر فصول اذان و اقامه به ملاحظه تبعاتى که دارد، جایز نیست هر چند به قصد تبرّک باشد.
آیة الله گلپایگانی:
اذان و اقامه را به همان کیفیتی که در رساله عملیه آمده بخواند.
آیة الله جوادی آملی:
الف) هيچ ترديدى در عصمت حضرت فاطمه زهرا (س) نيست.
ب) هيچ شكّى در حجّت الهى بودن آن حضرت نيست.
ج) شهادت مزبور در خارج اذان و اقامه گفته شود، نه در فصول آنها
💠 حکم شرعی گذاشتن تصاویر بدون صورت در فضای مجازی
⁉️ سؤال:
🔷 آیا به اشتراک گذاشتن عکس موی سر خانم ها برای جذب مشتری توسط بعضی از آرایشگاه ها از لحاظ شرعی اشکال دارد؟
✍🏻 پاسخ:
◀️ در هر صورت، گذاشتن تصاویر مذکور در فضای مجازی یا دیدن آن توسط نامحرم، اگر مستلزم مفسده بوده و یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. و تشخیص موضوع بر عهده خود مکلف است.
#احکام
#احکام_فضای_مجازی