مستضعفین تیوی
👆🏻👆🏻
📝 توحشِ عصر سرمایهداری، اکنون در ایران
◀️ برایمان عادت شده وقتی هر رفتار یا عادتی را از یک نفر میبینیم، با عبارات کلیدی «ما ایرانیها...»، «فقط تو ایرانه که ...» و «یه ایرانی فقط میتونه ...»، آن را بر سر فرهنگ ایران و ایرانی بکوبیم.
◀️ دائم بنالیم که چرا ما که تمدنمان قدمت چندهزار ساله دارد، باید وضعیمان چنین باشد و کشورهایی که تا دیروز زیر سلطه ما بودند، اکنون به کجا رسیدهاند... چرا نمیرویم از کشورهای دیگر یاد بگیریم که مردمش چگونه رفتار میکنند و ما اینقدر از کشورهای دیگر عقب افتادهایم؟
◀️ از ایستادن مردم ژاپن در صف مثال بیاوریم و داد بزنیم که چرا ما چنین هستیم و آنها چناناند. تصاویر احترام رانندگان آمریکایی به خطوط عابر پیاده را کنار تصاویر وطنیمان بگذرایم و آه و حسرت بخوریم که در چنین کشوری زندگی میکنیم.
⚠️ اما روی دیگر سکه...
◀️ هر ساله، آخرین جمعه ماه نوامبر که آن را جمعه سیاه (Black Friday) مینامند، شلوغترین روز خرید در آمریکا است. روزی که در آن فروشگاهها با تخفیفات و حراجهایشان و تحریک مشتریها آنها را وادار به هجوم به فروشگاهها و خرید هرچه بیشتر و بیشتر محصولات میکند.
◀️ به گواه آمار در سال ۲۰۰۶ و در کشور آمریکا، بر اثر ازدحام و دعوا برای خرید، ۷ نفر کشته و ۹۸ نفر زخمی شدند. هرچند که بعضی منابع، آمار این قربانیانِ راهِ تنازع برای مصرفگرایی را فراتر از این ارقام میدانند.
◀️ اگر این توحّش افسارگسیخته در ایران اتفاق میافتاد، احتمالاً آن را به پای بیتمدنی و عقبافتادگی مردم میگذاشتند، آن را تمسخر کرده و به حال این جامعه حسرت میخوردند.
◀️ اما این اتفاق نه در ایران که در آرمانشهرِ غربزدگان، آمریکاست و از آنجا که به تقلید از غرب خو کردهایم، نه تنها جایی برای تمسخر و حسرت نمیماند، بلکه باید به دنبال انتقال آن به ایران هم بود. انتقالی که در سالهای اخیر و به رهبری برخی فروشگاههای اینترنتی نظیر بامیلو و دیجیکالا، شاهد ظهور آن در ایران هستیم. فروشگاههایی که باید آنها پیامبران زندگی مصرفزدهی عصر سرمایهداری در ایران دانست.
🎥 t.me/mostazafin_tv/4032
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جامعه توحیدی و قسط و ... را ول کنید، اصلا ما آدمیم؟
📌 #فلش_بک: پیشبینی #سعید_زیباکلام درباره حقوق های نجومی که محقق شد!
🎬 @Mostazafin_TV
12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوتهای مدیریتِ انقلابی و مدیریتِ اشرافی
🔹روزگاری مدیریتِ انقلابی با سامانه کارتِ سوخت، نه تنها باعث صرفهجویی و کاهش #قاچاق شد، بلکه تحریمهای کمرشکن بنزین را هم خنثی کرد،
🔹 اما با روی کارآمدن دولت #روحانی، همه آن دستاوردها بر باد رفت، بطوریکه نه تنها حالا وارد کننده بنزین هستیم بلکه میزان مصرف و قاچاق هم به طرز چشمگیری افزایش یافته است!
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ چگونه "هیچ کاری" نکنیم و تبدیل به "قهرمان منتقد" بشویم!
🔻درباره نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به #رهبر_انقلاب
🔹اگر امروز با عقبماندگی در #عدالت مواجهیم، لازم است علل این تأخر را علاوه بر سطح نظام/ ساختار، در سطوح نهضت/ کنشگران نیز جستجو کنیم. ارجاع ناعدالتیها یا رفع آنها به ناکارآمدیهای نظاممند و به طور مشخص نظام جمهوری اسلامی، البته حامل وجهی از #حقیقت است اما فقط بخشی از حقیقت نه تمام آن.
🔹بخش دیگر و البته دشوارترِ حقیقت آن است که چالشهایی، #نهضت عدالتخواهی را از اثرگذاری بازداشته است. امروزه وجود پارهای سازوکارها یا #قوانین_تبعیضآمیز به شکل فزایندهای به عقبماندگی ما در عدالت دامن میزند؛ مسئلهای که پیش و بیش از آن شایسته پرداختن است اما این است که کنش عدالتخواهانه برای تقابل با این رویهها نیازمند بازسازی و توانمندسازی است.
🔹ما با متغیرهایی مواجهیم که طی یک دههی اخیر، سیمای کنشگری اجتماعی و به طور خاص سیمای کنشگری عدالتخواهانه را متفاوت کردهاند. در این میان مهمترین مؤلفه با فاصله بسیار، پیدایی شبکههای اجتماعی (به ویژه با لحاظ الگوی مصرف ایرانی) است.
🔹یک دهه پیش کُنِش جمعی عدالتخواهانه در محیطهای اجتماعی یا دانشجویی نیازمند اجتماع انسانهای متعددی بود. این انبوهههای انسانی امکانهای فراوانی برای اقدام و تغییر پیشروی کنشگران قرار میداد. امروز اما اوضاع این چنین نیست.
🔹به عنوان نمونه این احتمال وجود دارد که یک تشکل دانشجویی حتی از عضوگیری یک درصد دانشجویان دانشگاه یا حتی دانشکدهی خود باز بماند اما به مدد بستر شبکههای اجتماعی بتواند «کاری» کند که طی کمتر از 12 ساعت دیده شود. نه فقط در جهان آنلاین دیده شود بلکه در اصلیترین شبکههای ماهوارهای موضوع گفتگو قرار بگیرد.
🔹در اینجا یک کنشگر بیهیچ کُنشی و تنها با نوشتن چند خط نامه تبدیل به یک قهرمانِ منتقد میشود. قهرمان آنلاینیسم بدون انجام هیچ «عمل» و اقدامی، صرفا با انجام یک کار (ناکار) زاده میشود. این بیعملی یا انجام ناکار از مهمترین محاقهای #محافظهکارانهای است که #قیام عدالتخواهانه را به #قعود بدل ساخته و نهضت را چون نظام، در عقبماندگی عدالت شریک ساخته است.
🔹سوژهی آنلاین یا قهرمان آنلاینیسیم، با بیعملی ساخته میشود؛ پس اصولاً یک ضد قهرمان است. فرض کنیم یک گنشگر بخواهد در مسیر پاسخگوکردن تلاش کند. «مسیرِ عمل» مسیر پاسخگوکردنِ ناپاسخگویان است و نیاز به تلاش و عِده و عُده دارد. سوژه آنلاین منفرد است و انبوهی از انسانها و امر انسانی را در اختیار ندارد، پس به مسیر بیعملی میرود. مسیری که از ناپاسخگویان آغاز نمیشود. از کسی شروع میشود که بیشترین دیدار و گفتگوی آزاد با دانشجویان را داشته و دارد. مسیر ناکنشگری از بهانه و کنایه آغاز میشود؛ کاری به دیگران ندارند اما به رهبری که سالهاست دهها دیدار دانشجویی دورهای و اقتضایی داشته طعنه میزنند که بیستسال است به محیط دانشجویی نیامده است!
#حجتالاسلام_نامخواه
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت میشوم؛ نه، من از اینکه این حرفها زده نشود، ناراحت میشوم!
📌 نظر رهبر انقلاب درباره #انتقاد از رهبری (۸۸.۸.۶)
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ مسئولیت من هم گردن شماست
🔹الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همهمان، همهمان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم
🔹همه باید نسبت به همه رعایت بکنند. همه باید نسبت به دیگران. #مسئولیت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟
🔹اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جاپایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا برخلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند. نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. امت باید #نهی_از_منکر بکند؛ امر به معروف بکند.
💥صحیفه #امام_خمینی، جلد ۸، صفحه ۴۸۷
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آمریکا، فرانسه، انگلیس! ما با شما موافقیم، این ملت را به ستوه میآوریم تا...!
🔹 روایت دکتر #رزاقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران از مسئولینی که تبدیل به همراهان داخلی آمریکا شدهاند!
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک خانواده چهار نفره، ۱۴۰ متر زمین از جمهوری اسلامی طلب دارد!
📌 #پروین_پور: حضرت امام دستور دادند، دولت باید به همه مردم نیازمند، زمین #رایگان بدهد.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی دولت روحانی روی لیبرالها را هم سفید میکند!
🔹 تبدیل مدارس به بنگاههای اقتصادی و سپردن سرنوشت دانشآموزان به کارفرماهایی که به چیزی جز #سود و منفعت فکر نمیکنند!
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ بسیج و مقدسمآبی!
🔻درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج
🔹در طول سالهایی که از آخرین پیام امام درباره بسیج گذشته است و در میان هزاران پوستر و پلاکاردی که در این یازده سال به در و دیوار خیابانها و ادارهها و... چسبیده است، ندیدهام که این جمله از امام پوستر شده باشد، یا بر دیوار پایگاه بسیج مسجد یا دانشگاه یا اداره یا کارخانه ای نقش بسته باشد که: «مملکتی که با استکبار و #پولپرستی و #تحجرگرایی و #مقدسمآبی مخالف است، همه افرادش باید بسیجی باشند.»
🔹 درحالی که جمله دیگری از همان پیام آذر ۱۳۶۷ را صدها بار از دهان فرماندهان و مسئولان و سخنرانان و بر صفحه مجلات و روزنامه ها و پوسترها شنیدهایم و خواندهایم که: «بسیج لشکر #مخلص خداست.
🔹تأکید بر انگیزه های درونی بسیج، همچون اخلاص و صداقت و... آنچنان ضریبی یافته است که ویژگیها و آرمانهای اجتماعی به عنصری دسته چندم و حتی کم اهمیت در تعریف ماهیت بسیج تبدیل شده است.
🔹در تعریف حضرت امام از بسیج و بسیجی، این دو در تقابل با استکبار، پول پرستی و تحجرگرایی و مقدسمآبي معنا می شود. آیا عجیب نیست که امروز در برخی موارد، گاه بسیجیگری و مقدسمآبی متشبه میشود؟ و آیا این همان تنگه احدی نیست که امام چند ماه پس از پایان جنگ، بسیجیان را نسبت به آن هُشیار میکند؟
🔹مقدسمآبي از یک دیدگاه، تقید شدید به آداب و احکام ظاهری و فردی است. اما این آن تقدسی نیست که امام بر آن شمشیر کشیده باشد و شاید بی دقتی ای که در فهم معنای مقدس مآبی روی داده و آن را مساوی تعبد و تشرع قرار داده، موجب شده است که «تضاد» تفکر بسیجی با مقدس مآبی، یا اصلا فهم نشود، یا از ترس تضعیف تعبد، تلاشی برای تبیین و تشدید آن صورت نگیرد.
🔹مقدسمآبي در نگاه امام بسیجیان، نه صرف توجه به احکام فردی و ظاهری دینی، بلکه غفلت از آرمانها و مسئولیتهای اجتماعی دین است. آرمان #عدالتخواهی و ظلمستیزی (در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) از ارکان اصلی بسیج مستضعفین» است که جا دارد این «آرمان» به شکل جدی تر و کاربردیتری در «سازمان بسیج متجلی شود؛ وگرنه این تشکل عظیم و وسیع مردمی به تدریج از تعریف خود فاصله خواهد گرفت و دچار آفاتی خواهد شد که پیش از این نیز، دامن بسیاری از حرکت های دینی در طول تاریخ را گرفته است.
🔹اسلام انقلابی (که مبنای انقلاب اسلامی است) و تفاوت و تقابل آن با اسلام غیرانقلابی مرفهین بیدرد، باید بیشترین، صریحترین و کاملترین ظهور خود را در بزرگترین و مردمیترین نهاد انقلاب داشته باشد و وای بر روزی که در بسیج، اسلام فردی و مناسکی محض، اهمیت و جایگاه برجستهتری از اسلام انقلابی و اجتماعی مؤسس بسیج و احیاگر اسلام ناب پیدا کند.
#وحید_جلیلی
🎬 @Mostazafin_TV