eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.7هزار دنبال‌کننده
745 عکس
774 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 امام رضا (ع) وپذیرش ولایتعهدی @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🔷 امام رضا (ع) وپذیرش ولایتعهدی @motahari_ir
🌺 استدلال حضرت رضا(ع) 🔷 برخى به حضرت اعتراض كردند كه چرا همين مقدار اسم تو آمد جزء اينها؟ 1⃣ فرمود: آيا پيغمبران شأنشان بالاتر است يا اوصياء پيغمبران؟ گفتند: پيغمبران. 2⃣ فرمود: یك پادشاه مشرك بدتر است يا يك پادشاه مسلمان فاسق؟ گفتند: پادشاه مشرك. 3⃣ فرمود: آن كسى كه همكارى را با تقاضا بكند بالاتر است يا كسى كه به زور به او تحميل كنند؟ گفتند: آن كسى كه با تقاضا بكند. ✅ فرمود: يوسف صدّيق پيغمبر است، عزيز مصر كافر و مشرك بود، و يوسف خودش تقاضا كرد كه: «اجْعَلْني عَلى خزائنِ الأرضِ إِنّي حَفيظٌ عَليمٌ»؛ چون مى‌خواست پستى را اشغال كند كه از آن پست حسن استفاده كند. تازه عزيز مصر كافر بود، مأمون مسلمان فاسقى است؛ يوسف پيغمبر بود، من وصىّ پيغمبر هستم؛ او پيشنهاد كرد و مرا مجبور كردند. صرف اين قضيه كه نمى‌شود مورد ايراد واقع شود. 💠 حال، حضرت موسى بن جعفرى كه «صفوان جمّال» را كه صرفاً همكارى مى‌كند ووجودش فقط به نفع آنهاست شديد منع مى‌كند و مى‌فرمايد: چرا تو شترهايت را به هارون اجاره مى‌دهى، «علىّ بن يقطين» را كه محرمانه با او سَر و سرّى دارد و شيعه است و تشيع خودش را كتمان مى‌كند تشويق مى‌نمايد كه حتما در اين دستگاه باش، ولى كتمان كن و كسى نفهمد كه تو شيعه هستى؛ وضو را مطابق وضوى آنها بگير... اما در دستگاه آنها باش كه بتوانى كار بكنى. 🔷 اين همان چيزى است كه همه منطق‌ها اجازه مى‌دهد. هر آدم با مسلكى به افراد خودش اجازه مى‌دهد كه با حفظ مسلك خود و به شرط اينكه هدف، كار براى مسلك خود باشد نه براى طرف، [وارد دستگاه دشمن شوند] ... 📚 استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (ع) @motahari_ir
🌺 السلام علیک یا ابا الحسن یا علی بن موسی الرضا @motahari_ir
💠 بزنطی 🌹 احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، كه خود از علما و دانشمندان عصر خويش بود، بالاخره بعد از مراسله‌هاى زيادى كه بين او و امام رضا عليه السلام رد وبدل شد، معتقد به امامت حضرت شد. 💠 روزى به امام گفت: «من ميل دارم مواقعى كه مانعى در كار نيست و رفت و آمد من از نظر دستگاه حكومت اشكالى توليد نمى‌كند شخصا به خانه شما بيايم و حضورا استفاده كنم.». يك روز، آخر وقت، امام (ع) مركب شخصى خود را فرستاد و بزنطى را پيش خود خواند. آن شب تا نيمه‌هاى شب به سؤال و جوابهاى علمى گذشت. مرتبا بزنطى مشكلات خويش را مى‌پرسيد و امام جواب مى‌داد. بزنطى از اين موقعيت كه نصيبش شده بود به خود مى‌باليد و از خوشحالى در پوست نمى‌گنجيد. 🌺 شب گذشته و موقع خواب شد. امام خدمتكار را طلب كرد و فرمود: «همان بستر شخصى مرا كه خودم در آن مى‌خوابم بياور براى بزنطى بگستران تا استراحت كند». اين اظهار محبت، بيش از اندازه در بزنطى مؤثر افتاد. مرغ خيالش به پرواز درآمد. در دل با خود مى‌گفت الآن در دنيا كسى از من سعادتمندتر و خوشبخت‌تر نيست. اين منم كه امام مركب شخصى خود را برايم فرستاد و با آن مرا به منزل خود آورد. اين منم كه امام نيمى از شب را تنها با من نشست و پاسخ سؤالات مرا داد. بعلاوه همه اينها اين منم كه چون موقع خوابم رسيد امام دستور داد كه بستر شخصى او را براى من بگسترانند. پس چه كسى در دنيا از من سعادتمندتر و خوشبخت‌تر خواهد بود؟. 💠 بزنطى سرگرم اين خيالات خوش بود و دنيا و ما فيها را زير پاى خودش مى‌ديد. ناگهان امام رضا عليه السلام در حالى كه دستها را به زمين عمود كرده بود و آماده برخاستن و رفتن بود، با جمله «يا احمد» بزنطى را مخاطب قرار داد و رشته خيالات او را پاره كرد، آنگاه فرمود: 🌺 «هرگز آنچه را كه امشب براى تو پيش آمد مايه فخر و مباهات خويش بر ديگران قرار نده، زيرا صعصعة بن صوحان كه از اكابر ياران على بن ابي طالب عليه السلام بود مريض شد، على به عيادت او رفت و بسيار به او محبت و ملاطفت كرد، دست خويش را از روى مهربانى بر پيشانى صعصعه گذاشت، ولى همين كه خواست از جا حركت كند و برود، او را مخاطب قرار داد و فرمود: 💠 اين امور را هرگز مايه فخر و مباهات خود قرار نده. اينها دليل بر چيزى از براى تو نمى‌شود. من تمام اينها را به خاطر تكليف و وظيفه‌اى كه متوجه من است انجام دادم، و هرگز نبايد كسى اين گونه امور را دليل بر كمالى براى خود فرض كند.» 📚 استاد شهید مطهری، داستان راستان، ص ۱۰۴ (تک‌جلدی). @motahari_ir
💠 حق مالکیت نامحدود نیست، شامل اسراف و تبذیر نیست. @motahari_ir
💠 يا غاية آمال العارفين @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
💠 يا غاية آمال العارفين @motahari_ir
🔷 شما اگر دعاى كميل را از اول تا آخر بخوانيد اصلا محركى غير از عامل معنوى در آن نمى‌بينيد؛ تمام انگيزه‌ها معنوى است و در آن هيچ خواسته مادى وجود ندارد. «مادى اخروى» را مى‌گويم نه مادى دنيوى، آن كه ديگر هيچ. هرچه هست معنويت است، تمام خواسته‌ها معنويت است تا آنجا كه مى‌بينيد حضرت فرض مى‌كند كه اگر من در آخرت رنج جسمانى بى‌نهايتِ آنجا را بتوانم تحمل كنم، رنج معنوى دورى تو براى من قابل تحمل نيست: «فَهَبْنى يَا إلهى وَ سَيِّدى صَبَرْتُ عَلَى عَذابِكَ فَكَيْفَ أصْبِرُ عَلَى فِراقِكَ وَ هَبْنى صَبَرْتُ عَلَى حَرِّ نارِكَ فَكَيْفَ أصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ إلى كَرَامَتِك». اساساً سراسر دعاى كميل اين طور است. 🔷 اگر تعليمات بر اين اساس بود كه بشر در دنيا همه چيز را براى خرما بخواهد، خدا و توحيد را هم براى بهبود زندگى دنيا بخواهد و آخرت را هم براى بهبود زندگى بخواهد، آن‌وقت خدا ديگر خودش نمى‌توانست مطلوبِ كامل باشد. 🌹 در همان دعاى كميل است كه: يا غايَةَ آمالِ الْعارِفينَ. مى‌گويد نهايت آرزو تو هستى. اصلا خودش مقصود است، نه اينكه وسيله است براى چيز ديگر. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج29 (انسان شناسى قرآن)، ص: 224
بنیاد شهید مطهری
🔷 غرب و حقوق بشر @motahari_ir
🔷 اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه‌اى عالى‌تر از يك تركيب مادى ماشينى مى‌بيند، انگيزه‌ها و محرك‌هاى انسان را منحصر به امور حيوانى و شخصى نمى‌داند، براى انسان وجدان انسانى قائل است. 🔷 اعلاميه حقوق بشر را بايد شرق صادر كند كه به اصل «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» [بقره:30] ايمان دارد و در انسان نمونه‌اى از مظاهر الوهيت سراغ دارد. كسى بايد دم از حقوق بشر بزند كه در انسان آهنگ سير و سفرى تا سرمنزل «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» [انشقاق:6] قائل است. 🔷 اعلاميه حقوق بشر شايسته آن سيستم‌هاى فلسفى است كه به حكم «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» [شمس: 7و8] در سرشت انسان تمايل به نيكى قائلند. 🔷 اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه به سرشت بشر خوشبين است و به حكم «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» [تین:4] آن را معتدل‌ترين و كامل‌ترين سرشتها مى‌داند. 🔷 آنچه شايسته طرز تفكر غربى در تفسير انسان است، اعلاميه حقوق بشر نيست بلكه همان طرز رفتارى است كه غرب عملًا در باره انسان روا مى‌دارد؛ يعنى كشتن همه عواطف انسانى، به بازى گرفتن مميّزات بشرى، تقدم سرمايه بر انسان، اولويت پول بر بشر، معبود بودن ماشين، خدايى ثروت، استثمار انسانها، قدرت بى‌نهايت سرمايه دارى، كه اگر احياناً يك نفر ميليونر ثروت خود را براى بعد از خودش به سگ محبوبش منتقل كند آن سگ احترامى ما فوق احترام انسانها پيدا مى‌كند؛ انسانها در خدمت يك سگ ثروتمند به عنوان پيشكار، منشى، دفتردار استخدام مى‌شوند و در مقابل او دست به سينه مى‌ايستند و تعظيم مى‌كنند. 📚 استاد شهید مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص 139 و 140 @motahari_ir
✅ چه وقت اقتصادی سالم خواهیم داشت؟ @motahari_ir
✅ همیشه برقها در ظلمتها می‌جهد @motahari_ir
⚫️ سالروز شهادت مظلومانه امام محمد جواد علیه السلام بر رهروان حضرتش تسلیت باد. @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
⚫️ سالروز شهادت مظلومانه امام محمد جواد علیه السلام بر رهروان حضرتش تسلیت باد. @motahari_ir
توضیح وترجمه عبارت: 🔷 علی بن جعفر(ع) که عموی امام رضا (ع) و فرزند امام صادق (ع) است می‌گوید: مردی که به نظرم از واقفیه بود نزد من آمد (واقفیه گروهی از شیعیان بودند که امامت امام رضا (ع) را نپذیرفتند و قائل بودند امام کاظم ع از دنیا نرفته است) و پرسید: 🌹 برادرت ابو الحسن (امام کاظم (ع)) چگونه شد؟ گفتم: بدون شک از دنیا رفته است گفت: از کجا می‌دانی؟ گفتم: به این دلیل که اموالش بین ورثه تقسیم شد، همسرانش ازدواج کردند و جانشین او خود را اعلام کرد 🔷 گفت: جانشین وی کیست؟ 🌹گفتم: فرزندش علی (امام رضا (ع)) گفت: او چگونه شد؟ گفتم: از دنیا رفت گفت: از کجا می‌دانی؟ گفتم اموالش بین ورثه تقسیم شد، همسرانش ازدواج کردند و جانشین بعد از وی خود را اعلام کرد 🔷 گفت: جانشین او کیست؟ 🌹 گفتم: فرزندش ابو جعفر (امام جواد) گفت: تو با این سن و جلالت قدری که داری و فرزند امام صادق (ع) هستی، می‌گویی این بچه امام است؟ گفتم: تو را یک شیطان می‌بینم ✅ راوی می‌گوید: سپس علی بن جعفر محاسن خود را گرفت و به سوی آسمان بالا برد وگفت: چه می توانم بکنم وقتی خداوند او را شایسته این مقام می داند و این موی سفید را شایسته آن نمی داند! 📚 ر.ک: رجال الکشی، ص 429 @motahari_ir
✅ ذکر مصیبت امام جواد(ع) از زبان شهید مطهری 🔹سیاست خلفای عباسی با سیاست اموی‌ها فرق داشت. اموی‌ها خشن‌تر بودند ولی اینها موذی‌تر بودند یعنی سیاستمدارانه‌تر عمل می‌کردند که فقط عده قلیلی می‌توانستند دست سیاست اینها را بخوانند. 🔹یکی از کارهایی که اینها می‌کردند این بود که چون می‌خواستند ائمه را تحت‌ نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها می‌چسباندند که باید با این ازدواج کنی! بعد که ازدواج می‌کردند، می‌گفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند. 🔹معتصم بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحت‌کننده‌ای. و چون برای همه مسموم‌کننده‌ها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند. 🔹حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارق‌العاده‌ای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا می‌کند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده می‌شود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد می‌شود. 🔹این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در همین محل معروف یعنی کاظمین(علیهما السلام) دفن کردند. و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان حسین بن علی(ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ. و لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم. 📝 آشنایی با قرآن، ج12، ص32-29 (با تلخیص) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
🔷 دهه اول ماه ذیحجه وشب‌هایی خاص @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🔷 دهه اول ماه ذیحجه وشب‌هایی خاص @motahari_ir
🔷 شايد [از نظر فضيلت] هيچ ده شب متوالى مثل اين ده شب وجود ندارد البته تك شب افضل وجود دارد، مثل شب قدر، ولى مقصود ما ده شب متوالى است.. 🌹 موسى در اول ذى‌القعده به ميقات الهى رفت و و به اصطلاح يك نوع خلوت سى شبى با خداى خودش داشت، ولى مثل اينكه در آن سى شب نتوانست به پايان برساند، [لذا] تكميل شد به ده شب ديگر و شد چهل شب، يك اربعين. آن ده شبى كه با آن تكميل شد، همين ده شب اول ذى‌الحجه بود. 🔷 و لهذا در اخبار و روايات ما نمازى وارد شده در كتاب‌هاى دعا مثل مفاتيح هم هست. كه در دهه اول ذى‌الحجه بين نماز مغرب و عشاء خوانده مى‌شود و در آن بعد از «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» اين آيه خوانده مى‌شود: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ. 🌹در كتاب‌هاى دعا هم براى اين شب‌ها آداب خاصى هست و اهل معنا معتقدند كه در اين شب‌ها آثار خاصى هست كه در شب‌هاى ديگر نيست. 📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 13، ص 67 @motahari_ir
🌺 عنایت الهی به ازدواج امیرالمؤمنین (ع) وحضرت فاطمه زهرا (س) امری تشریفاتی یا واقعیتی مهم؟ @motahari_ir
🌹چرا اسلام برای ازدواج که یک امر شهوانی است، جنبه اخلاقی قائل است؟ @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌹چرا اسلام برای ازدواج که یک امر شهوانی است، جنبه اخلاقی قائل است؟ @motahari_ir
💠 تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مى‌كنند. رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است. 🌺 ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مى‌شود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مى‌شود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مى‌شود ... ✅ اين اولين مرحله‌اى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مى‌شود. و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است، و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد. مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمى‌كند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد. و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزه‌اى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى. لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده. 📚 استاد شهید مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 165 و 166 @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 پيغمبران و همچنين اولياء كُمَّل‏ الهى در همان عالم قرب خودشان مسائلى دارند كه براى ما درك اين مسائل مشكل است. 💠 موسى بعد از آنكه پيغمبر شده است و الواح مى‌‏خواهد بر او نازل شود به ميقات پروردگار مى‏‌رود، اول سى شب، ولى با سى شب نتوانست دوره سلوك خودش را به پايان برساند. وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً . 🌺 در اين سى شب موسى كمال مجاهدت را مى‌‏كرد براى آنكه آن شايستگى نهايى براى نزول الواح را پيدا كند، ولى نتوانست و بعد ده شب ديگر اضافه شد. 💠 آن سى شب از اول تا آخر ماه ذى‌‏القعده بود، و ده شب ديگر كه اضافه شد، از اول تا دهم ماه ذى‌‏الحجه بود. در دهم ماه ذى‌‏الحجه بود كه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و آنچه كه بايد، بر او فتح شد. 🌺 اين تازه بعد از دوره پيغمبرى موسى است. هر ولىّ كاملى بلكه هر مؤمنى و هر انسانى در هر سال يك دوره‏‌اى دارد. 📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 14 ص 83 (با تلخیص) @motahari_ir
🌺 سه ویژگی مهم حجاج واقعی در فرمایش امام باقر علیه السلام @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 سه ویژگی مهم حجاج واقعی در فرمایش امام باقر علیه السلام @motahari_ir
📜 شيخ صدوق روايت كرده است كه امام باقر عليه السلام مى‌فرمود: ❗️ما يُعْبَأُ بِمَنْ يَؤُمُّ هذَا الْبَيْتَ اذا لَمْ يَكُنْ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: خُلُقٌ يُخالِقُ بِهِ مَنْ صَحِبَهُ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَحارِمِ اللَّهِ. ✅ يعنى كسى كه به قصد حج به خانه كعبه مى‌آيد، مورد عنايت حق واقع نمى‌شود مگر آنكه در او سه خصلت وجود داشته باشد: 1⃣ اخلاق مناسبى براى معاشرت با همسفران داشته باشد 2⃣ داراى نيروى حلم و بردبارى باشد كه بتواند جلو خشم خود را- كه خواه ناخواه موجبات آن در سفر پيش مى‌آيد- بگيرد 3⃣ پارسايى داشته باشد كه جلو او را از گناهان بگيرد. 💠 از اينجا مى‌توان تكليف حجاجى كه بى‌جهت با رفقا به نزاع برمى‌خيزند، زود از كوره در مى‌روند، انواع گناهان از دروغ و غيبت و غيره مرتكب مى‌شوند، فهميد و متأسفانه نقاط ضعف زيادى ازاين‌جهت در غالب حجاج محترم ديده مى‌شود. 📚 استاد شهید مطهری، حج، ص 32 @motahari_ir
✅ اصلی که به تعبیر امام باقر (ع) پایه و استوانه فرایض است.. @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
✅ اصلی که به تعبیر امام باقر (ع) پایه و استوانه فرایض است.. @motahari_ir
👈[توضیح: عبارت فوق به حدیثی از امام باقر (ع) اشاره می کند که استاد شهید در «حماسه حسینی» بخشی از آن را اینگونه ترجمه و توضیح داده اند] ❗️ ... در آخر الزمان، مردم رياكارى پيدا مى‌شوند كه دائماً آيه قرآن و دعا مى‌خوانند «وَ يَتَنَسَّكونَ» اظهار مقدس‌مآبى مى‌كنند «حُدَثاءُ سُفَهاءُ» يك مردم تازه به دوران رسيده احمقى هم هستند. تنها چيزى كه اين مقدس‌مآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهى از منكر است. ❗️ «لا يوجِبونَ أَمْراً بِمَعْروفٍ وَ لا نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ الّا اذا أَمِنُوا الضَّرَرَ» اينها تا مطمئن نشوند كه امر به معروف و نهى از منكر كوچكترين ضررى به ايشان نمى‌زند، به آن تن نمى‌دهند. ❗️«يَطْلُبونَ لِانْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعاذيرَ» دائم دنبال اين هستند كه يك راه فرارى براى امر به معروف و نهى از منكر پيدا كنند، يك عذرى بتراشند كه خوب، ديگر نمى‌شود، ديگر ممكن نيست. ❗️ «يُقْبِلونَ عَلى الصَّلاةِ وَ الصِّيامِ وَ ما لا كلِّفُهُمْ فى نَفْسٍ وَ لا مالٍ» دنبال آن عبادتهايى هستند كه نه به جان، نه به مال و نه به حيثيتشان ضرر مى‌زند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظيفه‌اى ضررى به جايى مى‌زند، ديگر آن را قبول ندارند. ❗️تا آنجا كه مى‌فرمايد اگر نماز هم به كار يا حيثيت يا جانشان ضرر مى‌زد، آن را رها مى‌كردند: «كَما رَفَضوا اسْمَى الْفَرائِضِ وَ اشْرَفَها» همان‌طور كه عالى‌ترين و شريف‌ترين فريضه‌ها را رها كردند، نماز را هم رها مى‌كردند. آن عالى‌ترين و شريف‌ترين فريضه‌ها كدام است؟ «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ فَريضَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ» [امر به معروف و نهى از منكر] فريضه بزرگى است كه ساير فرايض به وسيله آن بپا مى‌شود. ❗️ بايد امر به معروف و نهى از منكر باشد تا نمازى باشد، تا زكاتى باشد، تا حجّى باشد، تا خمسى باشد، تا معاملاتى باشد، تا قانونى باشد، تا اخلاقى باشد.... 📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 289 @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
⚫️ سالروز شهادت شکافنده علوم، امام محمد باقر(ع) بر شما تسلیت باد! ✅ داستانی آموزنده از زندگانی امام محمد باقر علیه السلام 🔹محمد بن منکدر یکی از زهّاد و متصوفه آن عصر است؛ می‌گوید در یک روز بسیار گرم به خارج شهر مدینه رفته بودم، چشمم افتاد به محمدبن علی الباقر(ع) در حالی که غرق در عرق شده بود. 🔹در دل خود گفتم ببین بزرگی از بزرگان قریش چگونه حرص دنیا او را وادار کرده است که در این هوای گرم آمده اینجا! و خوب است بروم او را موعظه‌ای بکنم. جلو رفتم و سلام گفتم و با صدای بلند سلام مرا پاسخ داد. من گفتم: شما یکی از بزرگان قریش هستید و سزاوار نیست در یک چنین هوای گرمی در طلب دنیا بیرون آیید. اگر الان در همین حال مرگ برسد و روح شما قبض بشود، چه جوابی نزد خدا خواهید داشت؟ 🔹می‌گوید امام این حرف را شنید، فرمود : به خدا اگر در همین حال مرگ مرا فراگیرد، در حالی رسیده است که مشغول اطاعت خدا هستم. من این کار را برای تحصیل روزی و برای این که به تو و امثال تو احتیاجی نداشته باشم می‌کنم. من باید از آن روزی بترسم که مرگ من برسد در حالی که من مشغول معصیت هستم. 🔷 من بايد از آن روزى بترسم كه مرگ من برسد در حالى كه من مشغول معصيت هستم. محمد بن منكدر مى‌گويد گفتم: خدا تو را رحمت كند كه خواستم تو را موعظه كنم و متنبه سازم، تو مرا موعظه كردى و متنبه ساختى و مرا به اشتباه خود متوجه ساختى. 📝 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج2، ص70 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر هم‌صدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر هم‌صدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی #صوت_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید
💠 شب و روز عرفه از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و عرفات باشد يا نباشد 🌹روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مى‌كنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است. 🔷 ما در سوره مباركه حمد مى‌خوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مى‌پرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مى‌خواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مى‌گويد: خدايا ما همه باهم تو را مى‌پرستيم و همه باهم از تو مدد مى‌خواهيم و كمك مى‌جوييم. 📚 امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مى‏‌گويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مى‏‌كند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مى‏‌گويند ... ✍ استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج 6 ص 246 @motahari_ir