✅ پاسخ استاد مطهری به یک انتقاد مشهور از روزه: روزه از نیروی کار میکاهد
🔸مگر بشر فقط باید کار بکند؟ مگر بشر یک ماشین است که حداکثر استحصال را باید از این ماشین کرد؟ مگر حیوانِ بارکش است؟ مگر بشر دل ندارد؟
🔹مگر بشر روح ندارد؟ مگر بشر احتیاج به تقوا ندارد؟ آیا بشر فقط احتیاج به یک چیز دارد و آن کار است؟ دیگر احتیاج به آدمیت ندارد؟ احتیاج به اینکه طبیعت سرکش را رام کند ندارد؟ احتیاج به اینکه شهوات خودش را بشکند ندارد؟ احتیاج به اینکه اراده عقلانی و انسانی خودش را تقویت کند ندارد؟ همه چیز را باید از دریچه کار ببینیم و کار فقط؟!
📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص53
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
❗️آسیبی که از طرف دوستان نادان به سعادت انسان وارد می شود.
#عکس_نوشت
@motahari_ir
✅ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در شبکههای داخلی:
🔸ایتا:
eitaa.com/motahari_ir
🔹گپ:
gap.im/motahari_ir
🔸آیگپ:
igap.net/motahari_ir
🔹سروش:
sapp.ir/motahari_ir
🔸بله:
https://ble.im/motahari_ir
🔻صفحه ما در اینستاگرام:
http://instagram.com/motahari.ir
👈 برای دوستان خود ارسال کنید!
📜 تفاوتهای شرايط امام حسن (ع) و امام حسين (ع)
(قسمت اول)
1⃣ اولين تفاوت اين است كه امام حسن در مسند خلافت بود و معاويه هم به عنوان يك نفر طاغى و معترض در زمان اميرالمؤمنین قيام كرد ..كشته شدن امام حسن در اين وضع يعنى كشته شدن خليفه مسلمين و شكست مركز خلافت. مقاومت امام حسن تا سرحد كشته شدن نظير مقاومت عثمان بود در زمان خودش، نه نظير مقاومت امام حسين. امام حسين وضعش وضع يك معترض بود در مقابل حكومت موجود؛ اگر كشته مىشد كشته شدنش افتخارآميز بود ..
🔴 حتى امام حسين هم احتراز داشت كه كسى در جاى پيغمبر و در مسند خلافت پيغمبر كشته شود. ما مىبینیم كه امام حسين حاضر نيست در مكه كشته شود ... مىبینیم اميرالمؤمنین وقتى كه شورشيان در زمان عثمان شورش مىکنند فوق العاده كوشش دارد كه خواستههای آنها انجام شود نه اينكه عثمان كشته شود ... خودش فرمود من اينقدر از عثمان دفاع كردم كه مى ترسم گنهكار باشم
🔷 آيا طرفدار شخص عثمان بود؟ نه، مىگفت من مىترسم تو خليفه مقتول باشى. اين براى عالم اسلام ننگ است كه خليفه مسلمين را در مسند خلافت بكشند ...
👈 (ادامه دارد)
📚 استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (ع) (با تلخیص).
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
📜 تفاوت شرایط امام حسن (ع) و امام حسین (ع)
(قسمت دوم)
2⃣ اگر امام حسن مى جنگيد، يك جنگ چند ساله اى ميان دو گروه عظيم مسلمين شام و عراق رخ مى داد و چندين ده هزار نفر مردم از دو طرف تلف مى شدند بدون آنكه يك نتيجه نهايى در كار باشد. احتمال اينكه بر معاويه پيروز مى شدند - آنطور كه شرايط تاريخ نشان مى دهد- نيست، و احتمال بيشتر اين است كه در نهايت شكست از آنِ امام حسن باشد. اين چه افتخارى بود براى امام حسن كه بيايد دو سه سال جنگى بكند كه در اين جنگ از دو طرف چندين ده هزار آدم كشته بشوند و نتيجه نهايى اش يا خستگى دو طرف باشد كه بروند سر جاى خودشان و يا مغلوبيت امام حسن و كشته شدنش در مسند خلافت؟
🔴 اما امام حسين يك جمعيتى دارد كه همه آن هفتاد و دو نفر است. تازه آنها را هم مرخص مى كند، مى گويد مى خواهيد برويد برويد، من خودم تنها هستم. آنها ايستادگى مى كنند تا كشته مى شوند، يك كشته شدن صد در صد افتخارآميز...
(ادامه دارد)
💠 استاد مطهری، 📚سیری در سیره ائمه اطهار (ع) ص ۷۹ - ۸۰ (با تلخیص)
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
🌺🌺 سالروز میلاد فرخنده سبط اکبر پیامبر، کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام، مبارک باد.🌹
@motahari_ir
📜 تفاوت شرایط امام حسن (ع) و امام حسین (ع)
(قسمت سوم)
3⃣ سه عامل اساسى در قيام امام حسين دخالت داشته است. اول اين كه حكومت ستمكار وقت بيعت مى خواست، امام جوابش فقط اين بود: نه، بيعت نمى كنم، و نكرد. امام حسن چطور؟ آيا معاويه از امام حسن تقاضاى بيعت كرد؟ نه، بلکه جزء مواد صلح بود که بیعت نباشد.
💌 دوم دعوت كوفه بود به عنوان يك شهر آماده. هجده هزار نامه مى نويسند براى امام حسين و اعلام آمادگى كامل مى كنند. اگر امام ترتيب اثر نمى داد، مسلّم در مقابل تاريخ محكوم بود؛ مى گفتند يك زمينه بسيار مساعدى را از دست داد. و حال آنكه در كوفه امام حسن اوضاع درست بر عكس بود؛ يك كوفه خسته و ناراحتى بود، هزار جور اختلاف عقیده پیدا شده بود آنچنان بد بود که امام حسن وقتی به نماز می آمد زیر لباس های خود زره می پوشید و خطر کشته شدن ایشان وجود داشت و یک دفعه در حال نماز به طرفش تیراندازی شد...
❗️پس بر امام حسين اتمام حجتى بود، در مورد امام حسن بر عكس، اتمام حجت بر خلاف بوده و مردم كوفه تقريباً عدم آمادگيشان را اعلام كرده بودند.
✳️ سوم امر به معروف و نهى از منكر بود؛ يعنى اگر از امام حسین تقاضاى بيعت هم نمى كردند و كوفه هم دعوت نمى كردند باز قيام مى نمود؛ اينكه معاويه از وقتی به خلافت رسیده در مدت بيست سال هرچه عمل كرده است بر خلاف اسلام است، جائر است، احكام اسلام را تغيير داده، خونهاى محترم را ريخته است، حالا هم پسر شرابخوار قمار باز سگباز خودش را به زور سر جاى خودش نشانده است. بر ما لازم است كه به اينها اعتراض كنيم.
🔷 ولى معاويه در زمان علی (ع) معترض بوده است كه من فقط مى خواهم خونخواهى عثمان را بكنم، و حال [در زمان امام حسن (ع)] مى گويد من حاضرم به كتاب خدا و سنت پيغمبر و سيره خلفاى راشدين صددرصد عمل كنم، بعد از من خلافت مال حسن بن على است و حتى بعد از او مال حسين بن على است فقط آنها كار را به من واگذار كنند، همين مقدار، ورقه سفيد امضا فرستاد؛ گفت هر شرطى كه حسن بن على مايل است بنويسد من قبول مى كنم، من بيش از اين نمى خواهم كه من زمامدار باشم و الّا من به تمام مقررات اسلامى عمل مى كنم. (تا آن وقت هم كه هنوز صابون اينها به جامه مردم نخورده بود) من مجرى منويّات تو هستم.
✅ اگر امام حسن با اين شرايط تسليم امر نمى كرد، دو سه سال مى جنگيد، دهها هزار آدم كشته مى شدند، ويرانيها مى شد و عاقبت هم خود امام كشته مى شد، امروز تاريخ امام حسن را ملامت مى كرد،
بنابراين امام حسين يك منطق بسيار رسا و يك تيغ بُرنده داشت: «اگر كسى حكومت ستمگرى را ببيند كه چنين و چنان كرده است و سكوت كند، در نزد پروردگار گناهكار است».
اما براى امام حسن اين مسأله هنوز مطرح نيست. حد اكثر اين مطرح است كه اگر اينها بيايند، چنين خواهند كرد. اينكه «اگر بیایند چنين مى كنند» غير از اين است كه يك كارى كرده اند و ما الآن سند و حجتى در مقابل اينها بالفعل داريم.
✅ اين است كه مى گويند صلح امام حسن زمينه را براى قيام امام حسين فراهم كرد.
💠 استاد شهید مطهری، 📚 سیری در سیره ائمه اطهار (ع) ص ۸۰ - ۸۶ (با تلخیص).
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
نیرویی که ایمان در انسان میآفریند #عکس_نوشت @motahari_ir
🔷 بديهى است كه بشر موظف است با طبيعت پنجه نرم كند، تلخیها را تبديل به شيرينى نمايد؛ اما پارهای از حوادث جهان قابل پيشگيرى و يا برطرف ساختن نيست.
.
🌺 ايمان مذهبى در انسان نيروى مقاومت مىآفریند و تلخیها را شيرين میگرداند. انسان با ايمان مىداند هرچيزى در جهان حساب معينى دارد و اگر عكس العملش در برابر تلخیها به نحو مطلوب باشد، فرضاً خود اين [تلخى]غيرقابل جبران باشد، به نحوى ديگر از طرف خداوند متعال جبران مىشود.
📚 استاد شهید مطهری، انسان و ایمان، ص 45
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌌 احیاء شب به چه معناست؟
#کلیپ
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ بغض شهيد مطهری هنگام بردن نام امام خمینی(ره)/ آبان 1357
#کلیپ
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»👇
@motahari_ir
عوامل_شهادت_امام_علیع_استاد_مطهری(1).mp3
1.55M
🔴 تحلیل استاد مطهری از شهادت امیرالمؤمنین(ع) را میتوانید در این صوت بشنوید.
#گزیده_سخنرانی
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 امیر المؤمنین (ع) و آزادگی روح
🔴 سالروز شهادت مظلومانه مولی الموحدین امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام تسلیت باد.
#کلیپ
@motahari_ir
4_5936154289272520980.mp3
4.87M
🔊 نطق تاریخی استاد مطهری در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین (عاشورای 1348 شمسی)
#گزیده_سخنرانی
@motahari_ir
🔷 دو علامت جامعه زنده
💔 در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
📜 «مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى»
💠 مىفرماید تمام اين پيكر بىخوابی به سرش مىزند، استراحت و آسايش از او گرفته مىشود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مىافتد كه ديگر خوابش نمىبرد.
اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانهاى از حيات را به دست مىدهد.
🔷 همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مىكند و مسلمانان را به كمك مىطلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
📚 استاد شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص 25
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چگونه بفهمیم که روزه هایمان قبول شده است❓
#کلیپ
@motahari_ir
❗️آیا باید اول فلسفه احکام را بدانیم بعد عمل کنیم؟
#عکس_نوشت
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
❗️آیا باید اول فلسفه احکام را بدانیم بعد عمل کنیم؟ #عکس_نوشت @motahari_ir
🔷 دين اسلام دين تعقّل و دين فهم است. بسيارى از دستورها و شايد همه دستورهايى كه در قرآن هست به فلسفهاش هم اشاره مىكند.
🔷 فلسفه احكام را دانستن براى معرفت بسيار خوب است اما براى عمل چطور؟ آيا ما اول بايد فلسفهها را بفهميم بعد عمل كنيم، كه اگر نفهميديم عمل نمىكنيم و لو بدانيم كه اسلام گفته است؟ اگر اين جور شد، ديگر عمل ما خالص نيست، اخلاصمان كم است.
💠 در دعاى قنوت [نماز عيد] خوانديم كه: اللَّهُمَّ انّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ ما سَئَلَكَ بِهِ عِبادُكَ الصّالِحونَ وَ اعوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصونَ. بندگان مخلص اين طورند. بنده مخلص در مقام بندگى مىگويد من بايد همين قدر بدانم كه امر او هست يا نه. اگر امر او هست، من به امر او اعتماد دارم، مىدانم امر او بيهوده نيست.
📚 استاد شهید مطهری، حج ص ۱۱۵
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌹 اسلام تئوری پیروزیها #عکس_نوشت @motahari_ir
🔷 اسلام به حكم اينكه مذهب است و به حكم اينكه دين خاتم است، بيش از هر مذهب آسمانى ديگر براى برپا داشتن عدالت اجتماعى آمده است و قهراً هدفش نجات محرومان و مستضعفان و نبرد و ستيز با ستمپيشگان است؛ اما مخاطب اسلام تنها محرومان و مستضعفان نيستند، همچنان كه حاميان خود را تنها از اين طبقه جلب نكرده است. اسلام حتى از ميان طبقاتى كه به نبرد با آنها برخاسته است، با تكيه به نيروى مذهب از يك طرف و بر فطرت انسانى انسان از طرف ديگر، به گواهى تاريخ سرباز گرفته است.
✅ اسلام تئورى پيروزى انسانيت بر حيوانيت، علم بر جهل، عدالت بر ظلم، مساوات بر تبعيض، فضيلت بر رذيلت، تقوا بر بىبندوبارى، توحيد بر شرك است. پيروزى مستضعفان بر جباران و مستكبران يكى از مظاهر و مصاديق اين پيروزیهاست.
📚 استاد شهید مطهری، انسان و ایمان، ص 58
#گزیده_کتاب
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
♻ وحدت در تقلید، ضرورتی اجتنابناپذیر! #عکس_نوشت @motahari_ir
♻️ پیشنهاد شورای فقهی
🔷 در دنياى امروز ديگر فكر فرد و عمل فرد ارزش ندارد، از تك روى كارى ساخته نيست، علما و دانشمندان هر رشته دائماً مشغول تبادل نظر با يكديگرند، محصول فكر و انديشه خود را در اختيار ساير اهل نظر قرار مىدهند. حتى علماى قارهاى با علماى قاره ديگر همفكرى و همكارى مىكنند...
🔷 اگر شوراى علمى در فقاهت پيدا شود و اصل تبادل نظر بهطور كامل جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقى و تكامل كه در فقه پيدا مىشود بسيارى از اختلاف فتواها از بين مىرود.
🔷 چارهاى نيست، اگر مدعى هستيم كه فقه ما نيز يكى از علوم واقعى دنياست بايد از اسلوبهايى كه در ساير علوم پيروى مىشود پيروى كنيم. اگر پيروى نكنيم معنايش اين است كه از رديف علوم خارج است.
📚 استاد شهید مطهری، ده گفتار، ص 110 - 112
#گزیده_کتاب
@motahari_ir