💢 در کنار یکدیگر ولی یکی غرق در نور و دیگری در تاریکی مطلق.
چنین صحنهای که در قیامت اتفاق میافتد چگونه ممکن است؟
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
🔻چه کسانی هرگز ناامید نمیشوند؟
🔵 «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 دشمن اصلی هر کس که به خودش ظلم میکند و یا به دیگران، زیر پیراهن خودش است
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
🔴 نگاه متفاوت اسلامی و غربی به یک جمله: «عقیده آزاد است»
🔸در دموکراسیها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشتهاند: «عقیده آزاد است»!
🔹این «عقیده آزاد است» به مفهومی که اینها میخواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. یک کسی به این دل بسته و خوش است که میخواهد گاو بپرستد و تو خوش هستی به این که خدا را بپرستی. هیچ فرقی نمیکند. همان طور یک نفر خورش قرمه سبزی دوست دارد و دیگری خورش قیمه.
🔸ما اگر میگوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمیشود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند.
🔹اگر میشد عقیده را هم به زور به کسی بدهند، میگفتیم عقیده هم باید اجباری باشد. مگر بهداشت و تعلیمات اجباری چه گونه است؟ چرا آنها که این همه روی دموکراسی تأکید میکنند، در مسئله تعلیمات اجباری هرگز یک ذره هم تردید به خودشان راه نمیدهند. اگر به آنها بگویید چرا آزادیاش را سلب میکنید، پاسخ میدهند آزادیاش را برای خیر و مصلحت خودش سلب میکنیم.
🔸از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله. هیچ کس را با کتک نمیشود «امین» کرد. میشود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمیشود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود.
📝 استاد مطهری، مقدمهای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰ (با تلخیص)
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
🔻 اگر عنوان و لقب برایتان اهمیت دارد، بدانید که در درون خود احساس عقبماندگی دارید
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»👇
http://eitaa.com/motahari_ir
✅ دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد مطهری به روحانیون
🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص)
⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
4_300724633584272069.mp3
946.3K
📡 وجود مقدس امام عسکری(ع) به جلالت و هیبت و حسن منظر ممتاز بودند. هیبت و جلالت در چهره ایشان به نحوی بود که هر کس که ایشان را ملاقات میکرد تحت تاثیر آن سیما قرار میگرفت.
#گزیده_سخنرانی
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 مرد در خانواده تنها بر اساس مصالح، حق فرماندادن دارد؛ اساسا حق تحکم حتی به پیامبر(ص) هم داده نشده است
🔹در اجتماع منزلی و بالاخص از نظر تربیت فرزندان، وجود یک مقام مُطاع (لازم الاطاعه) در منزل بسیار لازم و ضروری است... مقصود، مُطاعی است که بر طبق مصالح فرمان بدهد نه اینکه تحکم کند؛ مثل رئیس یک اداره که فقط در حدود مصالح یک اداره حق حکمرانی دارد نه اینکه حق زورگویی دارد و هر حرفی که دل خودش بخواهد بزند، ولو اینکه ربطی به مصالح آن اداره نداشته باشد یا احیاناً برخلاف مصالح آن اداره باشد. مسلّماً چنین حقی برای او نیست.
🔸اصلاً حق تحکم را به احدی نمیتوان داد حتی به معصوم، چون خود این اصلاً زشت و قبیح است که حق تحکم کردن بدهند. پیغمبر(ص) که «النّبیُّ أولی بِالمؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم» است همان حق اولویتی که دارد باز معنایش حق حکومت بر طبق مصالح است، نه حق تحکم که چون پیغمبر است پس حق تحکم و زورگویی به او داده شده، منتها او نمیکند؛ بلکه اصلاً این حق داده نمیشود.
حق تحکم اصلاً قابل اعطا نیست ولو اینکه آن فرد معصوم باشد.
📙 استاد مطهری، کتاب جدید نظام خانوادگی اسلام، ص۳۳
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
🌹حدیث فواطم
🔷 در ضريح جديدى كه براى حضرت معصومه (س) ساختهاند، روايتى را انتخاب كردهاند كه راويها همه زن هستند تا مىرسد به پيغمبر اكرم (ص). در ضمن، اسم همه آنها فاطمه است: روايت كرده فاطمه دختر ... تا مىرسد به فاطمه دختر موسى بن جعفر. بعد ادامه پيدا مىكند تا فاطمه دختر حسين بن على بن أبي طالب (ع) و در آخر مىرسد به فاطمه دختر پيغمبر (ص).
🔶 يعنى شركت اينها اين قدر رايج بوده، ولى هيچ وقت اختلاط نبوده. بسيارى از راويان بودند كه مىآمدند روايت حديث مىكردند. زنها مىآمدند استماع مىكردند. اما زنها در كنارى مىنشستند و مردها در كنارى.
📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی ج 1، ص 380
⭕️ کانال رسمی بنیاد شهید مطهری👇
http://eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 قطع رابطه با اهل فسق و فجور، گاهی خلاف دستور نهی از منکر است
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
❗️نباید مردم اینقدر ناآگاه باشند که حرفی را که دشمن ساخته، ندانسته بازگو کنند..
http://eitaa.com/motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
❗️نباید مردم اینقدر ناآگاه باشند که حرفی را که دشمن ساخته، ندانسته بازگو کنند.. http://eitaa.com/m
❗️اين يك خطر بزرگ است براى يك اجتماع كه افرادش ناآگاه باشند. دشمن اگر زيرك باشد خودِ اينها را ابزار عليه خودشان قرار مىدهد: يك داستان جعل مىكند، بعد اين داستان را به زبان خود اينها مىاندازد تا خودشان قصه و حرف و سخنى را كه دشمنشان عليه خودشان جعل كرده بازگو كنند. اين علتش ناآگاهى است و نبايد مردمى اينقدر ناآگاه باشند كه حرفى را كه دشمن ساخته، ندانسته بازگو كنند؛ اين يكى مىگويد چنين حرفى را شنيدهام، ديگرى مىگويد من هم شنيدهام، و همين طور...
🔷 اينها نمىدانند حرفى كه دشمن جعل مىكند وظيفه شما اين است كه همان جا زير پايتان دفنش كنيد. اصلًا دشمن مىخواهد اين حرف بين مردم پخش بشود. شما بايد دفنش كنيد و به يك نفر هم نگوييد، تا به اين وسيله با توطئه سكوتْ نقشه دشمن را نقش بر آب كنيد
📖...اسلام چه مىگويد؟ مىگويد هر وقت چنين چيزى شنيدى ابداً به زبان نياور.
✅ اگر دغدغه دارى، خودت برو تحقيق كن. تو كه حوصله تحقيق كردن ندارى ديگر چرا بازگو مىكنى؟! حق تحقيق دارى، برو تحقيق كن اما حق بازگو كردن ندارى.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قران ج 4 ص 35 و 38
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 نکتهای خواندنی درباره اهمیت عدالت، که به گفته استاد مطهری از قرآن برداشت میشود
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
آیه وَاضربوهنّ - .mp3
19.22M
💢 یکی از پربحثترین آیات قرآن در کلام استاد مطهری ( صوت بالا👆):
🔹آیه معروف «واضربوهن» که بسیار مورد ایراد غیرمسلمانان واقع شده و برای بسیاری سوالانگیز است؛ ارائه در جمع انجمن اسلامی پزشکان
📙 کتاب نظام خانوادگی اسلام، ص ۴۰-۵۰
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
🔴 هشدارهای چهل سال پیش استاد مطهری پس از پیروزی انقلاب:
بدون عدالت اجتماعی پایه معنویت هم متزلزل خواهد شد/محرومیتها ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار
🔸اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند.
🔹محرومیتها ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمیماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماریهایی نظیر تفرعن، خودبزرگبینی و ... میشوند و گروه دیگر دچار ناراحتیهای ناشی از محرومیت.
📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 امکان شرکت در کلاسهای آنلاین بر اساس سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری (طرح ندای فطرت) که در اپلیکیشن و سامانه استاد مطهری در حال برگزاری است
🔸علاقمندان میتوانند به یکی از دورههای زیر که به تازگی آغاز شده - و کتابهای مورد بحث یکسان هستند - بپیوندند:
👈 شنبهها ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰
حجت الاسلام دکتر زهیر انصاریان
👈 چهارشنبهها ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰
حجتالاسلام دکتر محمد جواد رودگر
👈 پنجشنبهها ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰
حجتالاسلام حجتالله احمدی
❗️پس از تکمیل ثبت نام، فیلم چند جلسه برگزارشده تا کنون، از طریق سامانه و اپلیکیشن قابل مشاهده است و سپس میتوانید در کلاسهای بعدی به صورت آنلاین شرکت کنید
📚 مرحله اول دوره شامل چهار کتاب:
۱. آزادی معنوی
۲. سیری در سیره نبوی
۳. جاذبه و دافعه علی(ع)
۴. حماسه حسینی
🔸مدرسان کاملا مجرب
🔸مدت دوره: ۱۶ هفته
🔸هزینه دوره: ۳۴ هزار تومان
🔸شرکت در کلاس از طریق سامانه کلاس مجازی بنیاد شهید مطهری (Adobe Connect)
📜همراه با آزمونهای آنلاین در پایان هر کتاب و ارائه گواهی بنیاد شهید مطهری بعد از اتمام موفقیتآمیز هر مرحله
👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
portal.motahari.ir/4-2
💢 «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
✅ مردم مؤمن به عنایات الهی، هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمیدهند و تسلیم یأس و ناامیدی و بیهودهگرایی نمیگردند.
📙استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی (ع)، ص14
⬇️ دریافت اپلیکیشن جامع و رایگان استاد مطهری از:
motahari.ir/app
⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
🔸با وجود نارضایتی اکثر بانوان از همسر دوم، چرا اسلام تعدد زوجات را ممنوع نکرده است؟
🔹آیا ازدواج با همسر دوم با علاقه به همسر اول سازگار است؟
🔸چرا در اسلام مدیریت خانواده به مرد سپرده شده است؟
🔹آیا این مدیریت بدین معناست که زن هیچگونه تسلط و نفوذی بر همسر خود و در خانواده ندارد؟
🔸ازدواجهای متعدد پیامبر اسلام(ص) با مقام قدسی حضرت چگونه سازگار است؟
🔹چرا نهضت زنان (فمینیسم) در واقع نهضت زنان نیست؟
✅ این پرسشهای مهم را استاد مطهری همراه با نکات خواندنی دیگر در کتاب تازه منتشر شده «نظام خانوادگی اسلام» پاسخ گفته است.
مردان باید بدانند.mp3
4.15M
💢 مرد، حق فرمان دادن به همسرش در مورد کارهای منزل و یا کارهای شخصی خود را ندارد که این را ببر یا بیاور و همین طور است در مورد فرزند، به همراه داستانی شنیدنی از آیت الله شیخ محمدتقی شیرازی(ره)
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 غفلتی بزرگ و رایج هنگام دعا به درگاه الهی؛ پیش از اینکه بگویی خدایا این و آن را به من بده، ببین چه هستی!
🔹«کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 اگر میخواهیم از نابسامانیها نجات پیدا کنیم و ضربه بر پیکر اسلام وارد نشود...
🔸اگر میخواهیم دین صحیح داشته باشیم،
اگر میخواهیم از فقر رهایی یابیم،
اگر میخواهیم از مرض نجات پیدا کنیم،
اگر میخواهیم عدالت در میان ما حکمفرما باشد،
اگر میخواهیم آزادی و دموکراسی داشته باشیم،
اگر میخواهیم جامعه ما بر خلاف حال حاضر به امور اجتماعی علاقهمند باشد،
منحصرا راهش علم است و علم.
🔹 آن علمی که عمومیت داشته باشد و از راه دین و به صورت یک جهاد مقدس در آید. اگر ما این جهاد مقدس را شروع نکنیم، دنیا خواهد کرد و ثمرهاش را هم خود آنها خواهند برد، یعنی دیگران خواهند آمد و ملت ما را از گرداب جهالت نجات خواهند داد و خدا می داند که آن وقت این کوتاهی ما، چه لطمه بزرگی به پیکر اسلام وارد خواهد کرد.
🔹شکی نیست که علم به تنهایی ضامن سعادت جامعه نیست. جامعه دین و ایمان لازم دارد. همانطوری که ایمان هم اگر مقرون به علم نباشد مفید نیست بلکه وبال است و اسلام نه عالم بیدین میخواهد، نه جاهل دیندار.
📙 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۸۶
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟
🔸 عدهای میان «انقلاب اسلامی» و «اسلام انقلابی» اشتباه میکنند، یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است؛ اسلام وسیلهای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجهاش این است که از اسلام انتخاب میکنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول میکنیم و هر چه از اسلام - لااقل فکر کنیم - ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد میکنیم. آنوقت بر اساس اینکه ما اسلام را هدف، و مبارزه و جهاد را وسیلهای برای برقراری ارزشهای اسلامی بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم، تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض میشود.
🔹 آن که مبارزه را هدف میداند میگوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام برای مبارزه آمده است. نه، اسلام نیامده برای مبارزه، ولی در اسلام عنصر مبارزه هست. اسلام خیلی دستورها آورده و یکی از آنها مبارزه است اما نه اینکه اسلام آمده فقط برای مبارزه، و هدفی جز مبارزه ندارد. اسلام آمده برای اینکه بشریت را به سعادت برساند و یکی از وسایلی که در شرایط خاص از آن استفاده میکند مبارزه است.
📙 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۹۲
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
✅ اعتقاد عجیب پدر استاد مطهری به نجاتبخش بودن صداقت (النَّجاةُ فِی الصِّدْقِ)
🔸در قضایای مسجد گوهرشاد چون در فریمان ما هم بلوا و آشوبی شد. جزء کسانی که به زندان بردند ابوی ما بودند که بعد از حدود یک ماه آزاد شدند.
🔹ابوی تعریف کردند که وقتی رفتم گفتند: بردار بنویس! با خود گفتم: النَّجاةُ فِی الصِّدْقِ، حقیقت را باید نوشت، هرچه بود نوشتم. (ابوی ما اینطور بودند که غیر از راستی اصلًا به زبانشان نمیآمد.)
🔸دفعه دوم خود رضاشاه یک بازرس مورد اعتماد را از تهران فرستاده بود، چون به او گزارش داده بودند که محاکمات مشهد همه قلّابی بوده. ابوی و اخوی را احضار کردند. آن بازرس گفته بود شما خودتان هرچه بوده بنویسید. ابوی ما خطش خوب بود، اخوی ما هم خطش بد نبود.
🔹ایشان میگفتند بعد از آنکه نوشتیم، گفت: به به! پدر از پسر بهتر مینویسد، پسر از پدر بهتر! از این نوشته پیداست که شما آدم راستگویی هستید، چون هرچه بوده ولو به ضرر خودت بوده نوشتهای. بعد گفت: چون تو یک چنین آدم صدیق و راستگویی هستی من قرار منع تعقیب صادر میکنم.
📙 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۲۱ (با تلخیص)
🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
💢 تقرب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی نمودن
🔸موجودات، به خصوص انسان، به حکم «انّا لِلّهِ وَ انّا الَیهِ راجِعونَ» به سوی خداوند بازگشت میکنند. انسان به حکم مرتبه وجودی خود، این بازگشت را باید به صورت طاعت و عمل اختیاری و انجام وظیفه و به صورت انتخاب و اختیار انجام دهد.
🔹انسان با پیمودن طریق طاعت پروردگار واقعاً مراتب و درجات قرب پروردگار را طی میکند؛ یعنی از مرحله حیوانی تا مرحله فوق ملک را میپیماید. این صعود و تعالی یک امر تشریفاتی و اداری نیست، قراردادی و اعتباری نیست، از قبیل بالا رفتن از عضویت ساده یک اداره تا مقام وزارت، و یا از عضویت ساده یک حزب تا رهبری آن حزب نیست، بلکه بالا رفتن بر نردبان وجود است؛ شدّت و قوّت و کمال یافتن وجود است که مساوی است با زیادت و استکمال در علم و قدرت و حیات و اراده و مشیت و ازدیاد دایره نفوذ و تصرّف.
🔸تقرّب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کردن و به کانون لایتناهی هستی نزدیک شدن.
📙 استاد مطهری، ولاءها و ولایتها، ص۹۱
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 تغییر زمان برگزاری همایش بینالمللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز»
🔸به اطلاع میرساند، با وجود استقبال محققان گرامی، به منظور برگزاری هرچه گستردهتر همایش و تمهید برنامههای جانبی آن، تاریخ برگزاری از اسفندماه ۹۸ به خردادماه ۹۹ تغییر یافت.
🔹پژوهشگران و نویسندگان ارجمند تا ۱۵ اسفندماه ۹۸ فرصت دارند اصل مقاله خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. (ارسال چکیده الزامی نیست و آخرین مهلت دریافت آن ۲۵ دی ماه است).
🔸 با اعتذار از نویسندگان محترمی که قبلاً مقالات خود را ارسال کردهاند، این عزیزان در صورت تمایل به بازبینی مقاله ارسالی، میتوانند با ارسال ایمیل به آدرس
100@motahari.ir
دبیرخانه را از تصمیم خود آگاه سازند.
May 11