اسلام از طرفی با انحرافات زمان شدیداً مبارزه میکند و از سوی دیگر با پیشرفت واقعی زمان پیش میرود.
نه تنها با پیشرفت زمان پیش میرود، بلکه زمان را رهبری میکند و خودش زمان را جلو میبرد.
(خاتمیت، ص۱۱۹)
@motahari_nab
یکی از اصول اسلام این است که هیچوقت نمیخواهد یک مسلمان جیرهخوار یک غیرمسلمان باشد و یا جامعه اسلامی دستش به طرف یک جامعه دیگر دراز باشد و به همین دلیل مقلد جامعه دیگر باشد. اسلام روی این مسئله حساسیتی دارد.
(پانزدهگفتار، ص۱۹۵)
@motahari_nab
بشر هر اندازه عالم بشود علم نمیتواند جلو تجاوز افراد بشر را بعضی به بعضی، بگیرد.
(پانزدهگفتار، ص۱۰۴)
@motahari_nab
انسانیت انسان به یک سلسله معانی و به یک سلسله حقایق و به یک سلسله لطایف بستگی دارد که اگر فردی فاقد آنها یا برضد آنها باشد، نمیتوان او را انسان شمرد.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۱۷۱)
@motahari_nab
فلسفهٔ عبادت این است که انسان خدا را بیابد تا خودش را بیابد.
فلسفهٔ عبادت، بازیابی خود و خودآگاهی واقعی به آن معنایی است که قرآن میگوید و بشر هنوز نتوانسته است خودش را برساند، مگر کسانی که از مکتب اسلام الهام گرفتهاند.
(انسانکامل، ص۳۰۳)
@motahari_nab
قرآن میخواهد انسان را بسازد و به او هدف و آرمان بدهد، و هدف و آرمانی که اسلام میخواهد بدهد فقط خداست و بس، و هر چیز دیگر جنبه مقدّمی دارد نه جنبه اصالت و استقلال و هدف اصلی.
(هدفِزندگی، ص۱۶)
@motahari_nab
محور مسائل اخلاقی، خود را فراموش کردن و از خود گذشتن و از منافع خود صرف نظر کردن است.
همانطور که در سلامت بدن یک اصل هست که به منزله مبدأ و منشأ همه خوبیهاست و آن مسئله «حِمیه» یعنی ترک پرخوری است، در اخلاق هم یک مسئله وجود دارد که اسّ اساس همه مسائل اخلاقی است و آن رهایی از خودی و رها کردن و ترک «منیت» است.
(آزادیمعنوی، ص۹۲)
@motahari_nab
اسلام برای زن شخصیت میخواهد نه ابتذال.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۳۷۶)
@motahari_nab
ما را از همه پرستشها جز خداپرستی منع میکنند. هرچه را که ما بپرستیم همان چیز میشویم. اگر پول پرست شویم، پول جزء ماهیت ما و جزء وجود ما میشود.
(انسانِکامل، ص۲۷)
تا در طلب گوهر کانی کانی/
تا در هوس لقمهٔ نانی نانی
این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی/
هر چیز که در جستن آنی آنی
( مولانا )
@motahari_nab
انسانیت به درد داشتن است.
گفت:
الهی سینهای درد آشنا ده
غم از هر دل که بستانی به ما ده
خداوندا دلی ده دردپرور
کَرَم کن اشک سرخ و چهرهی زرد
الهی سینهای ده آتشافروز
در آن سینه دلی، و آن دل همه سوز
(میرسنجر کاشی)
شک برای درد روح است. شک تنبلها را نمی گویم که اگر در مسئله ای شک می کند چهل سال در شکش می ماند؛ همیشه در خانه اش خوابیده یک خلجانی هم در ذهنش هست؛ بلکه شک افراد باغیرت، شک آدم غیور که تا حقیقت را کشف نکند از پای نمینشیند. این شک را خوب است انسان داشته باشد.
(پانزدهگفتار، ص۲۲۰)
@motahari_nab
حق و نظام حق، اصیل است و مثل آب در زیر جریان دارد و جامعه را به جلو میبرد، امّا باطلها بر روی آن قرار میگیرند و نمود پیدا میکنند.
(نبردحقوباطل، ص۴۷)
@motahari_nab
در منطق اسلام- و اگر بخواهیم به تعبیر امروز بگوییم، در نظام ارزشهای اسلامی- ارزشِ ارزشها عبادت است، اما عبادت اسلامی، عبادتِ با شرایط.
قرآن به ما گفته است که نماز آنوقت نماز است که اثرش هویدا باشد، اثر خود را نشان دهد. چطور نشان میدهد؟
"انَّ الصَّلوةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ" خصلت نمازِ درست این است که انسان را از کارهای زشت باز میدارد. اگر دیدی نماز میخوانی و در عین حال معصیت میکنی، بدان که نمازت نماز نیست، پس نمازت را درست کن. نماز، تو را به همه ارزشهای دیگر میرساند به شرط اینکه نمازت واقعاً نماز باشد.
(انسانکامل، ص۹۱،۹۲)
@motahari_nab