📚📚📚
#بیاناتنابدرزمینهپژوهش
🎤رهبر معظم انقلاب:
🔰کارهای پژوهشی حوزه باید بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است و بدان اهتمام دارد، پوشش دهد.
💠باید کارها به گونه ای انجام شود که در مجموع نقطه خالی وجود نداشته باشد.
💠عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.
اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐 کانال پژوهشیار طلاب مجازی و غیر حضوری
🆔https://eitaa.com/pzh_mgh
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
📚📚📚
#احکامپژوهشی
🎤پرسش:
اگر نرم افزاري به دست مان برسد و قفلي نداشته باشد که نتوان از روي آن کپي کرد و هيچ جايش هم نوشته نشده باشدکه"تکثير غيرمجاز است" آيا مي توان از آن کپي گرفت؟
📝پاسخ:
در فرض سؤال که نرم افزار قفل ندارد و تکثير آن نيز منع نشده است، کپي گرفتن از آن اشکال ندارد.
منبع: سؤال تلفني(7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.
اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐 کانال پژوهشیار طلاب مجازی و غیر حضوری
🆔https://eitaa.com/pzh_mgh
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست هشتم «کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی»
✅ دکتر هادی موسوی
🔺 زمان: یکشنبه، ۶ فروردین، ساعت ۱۶
🔺 مکان: قم، خیابان هنرستان، خیابان شهید تراب نجفزاده، خیابان شهید حسن صادقخانی، پلاک ١٩، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🌹نسیم های رمضانیه 1402ش (2)🌹
🌷«افولی طالع» (قسمت اول)🌷
🌺(تبیین خاستگاه لقب «شیخ مفید»)🌺
بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. طبق نقل دانشوران رجالی، در سومین روز از ماه مبارک رمضان سال 1413ق، متکلم، فقیه، و محدث بزرگ شیعه، مرحوم محمد بن محمد بن نُعمان (مشهور به شیخ مُفید) دار دنیا را وداع گفت (نک: شبیری زنجانی، سید محمد جواد، گذری بر حیات شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ص۳۹). شیخ طوسی، ازدحام مردم از همه مذاهب برای نماز گزاردن و گریستن در مرگ او را بیسابقه توصیف کرده است.[طوسی، الفهرست، ۱۴۱۷ق، ص۲۳۹].
در قالب این نوشته، به پاسخ از این پرسش پرداخته می شود که: «این عالم ستُرگ شیعه، از سوی چه کسی به شیخ «مفید» توصیف شده است؟
در پاسخ از این پرسش، شاهد دیدگاه های مختلف هستیم؛ از جمله:
1) برخی بر این باورند: آنگاه که شیخ مفید در مناظره با عالم معتزلی مسلک اهل سنت: علی بن عیسی رُمّانی (متوفای ۳۸۴)، و صاحب تفسیر «الجامع الکبیر» پیرامون «حدیث غدیر» و «آیه غار» چیره شده؛ ُرمّانی طی نامه ای که برای استادش «أبویاسر» (شاگرد متکلم نامی ابوالجیش بلخی)، از شیخ مفید، با وصف «مفید» یاد نمود (نک: دوانی، علی، مناظرات شیخ مفید با علمای بزرگ عامه؛ مقاله ارائه شده به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید)؛ مارتين مكدرموت (1934-2018م)، دانشمند و محقق، متأله و متکلم معاصر کاتولیک نیز گوید: «به گفته شوشتری و خوانساری، لقب مفید از جانب رمانی به شیخ نعمان داده شدهاست» (مارتين مكدرموت، اندیشههای کلامی شیخ مفید، ترجمه احمد آرام، ص 13 و 14)؛
2) اشخاص دیگری بر این باورند: در پی شکست قاضی عبد الجبّار (متوفاى ۴۱۵ق) : عالم سنی معتزلی در مناظره با شیخ مفید (ره) پیرامون حدیث «من کنت مولاه فعلیّ مولاه»؛ خطاب به وی گفت: «أنت المفید حقّا» : « حقّا که تو مفید هستی»! (دوانی، علی، همان)؛
3) ابن شهرآشوب مازندرانی سَرَوی (متوفای ۵۸۸ ه.ق) در کتاب معالم العلماء، ص۱۱۳گوید: حضرت ولی عصر (ع) او را به «شیخ مفید» ملقب فرمود و من علت آن را در کتاب مناقب آل ابیطالب ذکر کردهام». البته آیت الله العظمی سیدابوالقاسم (ره) در معجم رجال الحدیث، ج۱۸، ص۲۲۰، این دیدگاه را مورد نقد قرار داده است.
🌹نکته پایانی: از جمله مناقب و فضایل شیخ مفید (ره) این است که طبق نقل مرحوم احمد طبرسی (عالم شیعی در قرن ششم) و...، از ناحیه امام زمان (ع)، دو نامه برای شیخ مفید صادرشده است: نامه اول در اواخر ماه صفر سال 410 هجرى، سه سال قبل از وفات شيخ مفيد (رحمة الله عليه) به دست او رسيده است و نامه دوم در سال 412 هجرى يعنى يك سال قبل از وفات شيخ به دست او رسيده است (الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، احمد بن على، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، نشر مرتضى، مشهد، 1403 قمری، چاپ: اول، ج 2، ص 497)؛ ظاهرا مستند ابن شهراشوب، فراز آغازین نامه اول است؛ زیرا در آن چنین امده است : «للاخ السديد، و الولى الرشيد، الشيخ المفيد، ابى عبد اللَّه محمد بن محمد بن نعمان ادام اللَّه اعزازه» : «نامهای به برادر با ایمان و دوست رشید ما، ابوعبدالله محمد بن نعمان - شیخ مفید - که خداوند عزت وی را مستدام بدارد» (طبرسی، احمد، الاحتجاج، ج1، ص495).
🌹(حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی؛ عصر شنبه 5 فروردین ۱۴۰2ش_ سوم ماه رمضان ۱۴۴۴ق).🌹
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
📚📚📚
#نکاتیارزشمنددرزمینهپژوهش
✅دوازده گام برای انجام یک پژوهش علمی
1⃣شناسایی حوزه پژوهشی مورد علاقه خود
2⃣جستجوی تمام حوزههای پژوهشی حوزه مورد علاقه در پایگاههای اطلاعاتی و مجراهای اطلاعاتی از قبیل وب
3⃣یافتن حداقل 50 چکیده و استفاده از کلیدواژه های آن برای جستجو در منابع اطلاعاتی
4⃣استفاده از پایگاههای اطلاعاتی استنادی از قبیل اسکوپوس، ای اس ای و گوگل اسکالر و تنظیم مقالات براساس تعداد استناد (نشان دهنده اعتبار و اهمیت مقاله است)
5⃣دانلود یا امانت مقالات و کتابهای مرتبط و انتخاب شده و مطالعه دقیق و هدفمند آنها
6⃣یافتن مقالات دیگر از طریق فهرست ماخذ مقالات دانلود شده
7⃣تهیه رئوس مطالب و برنامه زمانبندی (دقیقا مشخص کنید چه چیزی میخواهید انجام دهید و چگونه)
8⃣در صورت نیاز تماس با نویسندگان و صاحب نظران برای تبادل نظر
9⃣در صورت امکان تقاضا برای گرفتن کمک هزینه و تقاضا برای گرفتن امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی (از قبیل نرم افزار، دستگاه آزمایش، مواد و ابزار آزمایشگاهی و …)
0⃣1⃣اجرای پژوهش
2⃣1⃣ثبت نتایج و جزئیات در طول فرایند اجرای پژوهش
3⃣1⃣نگارش پژوهش و انتشار آن در قالب مقاله، پایان نامه یا گزارش فنی
اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐 کانال پژوهشیار طلاب مجازی و غیر حضوری
🆔https://eitaa.com/pzh_mgh
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
❇ نام همایش: معنويت های نوظهور و معنويت اسلامی، مقایسه و نسبت سنجی
✅ مرکز برگزار کننده: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
✳ مهلت دریافت چکیده: 1402/02/31
🟢 مهلت دریافت مقالات: 1402/04/31
📅 زمان برگزاری همایش: آبان ماه 1402
📞 شماره تماس: 02531156842 -- 09900989031
🌐 آدرس سایت: http://sp.isca.ac.ir/fa
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی بانوان در جامعه الزهراء
🔹مرکز پاسخگویی به سوالات دینی جامعه الزهراء در ایام ماه مبارک رمضان، همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر، پاسخگوی مسائل شرعی و اعتقادی بانوان است.
🔹عموم بانوان می توانند از طریق شماره تلفن ۳۱۷۶۸-۰۲۵ و یا آدرس اینترنتی www.pasokhbesoalat.ir سوالات شرعی و اعتقادی خود را مطرح کنند.
🌐 https://www.iribnews.ir/00FwFI
🆔 @QomIRIBNews
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news |کانال رسمی جامعه الزهرا
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
نسیم های رمضانیه 1402ش (4)
«افولی طالع» (قسمت چهارم»
(تبیین مصادیق «مفید» بودن «شیخ مفید») (2)
بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. سلام علیکم. در آغاز نوشته پیشین؛ پس از طرح این پرسش که : در چه عرصه هائی شیخ مفید، مفید برای اسلام و مسلمین بوده است؟؛ و پس از بیان این نکته که در پاسخ از این پرسش و ارائه تبیین و ترسیمی گویا در این راستا، نیازمند به تورّق در زندگی این عالم ستُرگ شیعی، و واکاوی در کارکردهای اوست؛ به ذکر و بررسی اولین مصداق از «مفید» بودنش تحت عنوان : «مفید بودن در حوزه «پرسش و پاسخ»، پرداختیم؛ اکنون در پرتو این نوشته، و در قالب نکات پیش روی، به شرح دومین بُعد از «مفید» بودن این دانشمند بی بدیل شیعه می پردازیم:
ب) مفید بودن در حوزه «مناظره» (= گفتمان های علمی) (قسمت اول)
در جهت تبیین این بُعد از «مفید» بودن شیخ مفید، نکات فراوانی شایسته ذکر است؛ که در این نوشته، تنها به بیان چهار نکته بسنده می شود:
1) خاستگاه فن «مناظره»
در منطق، پنج روش برای مبارزه فکری با طرف مقابل معرفی شده که این روشها به «صناعات خمس» شناخته شده و آنها عباترتند از: برهان، خطابه، جدل، مغالطه و شعر؛ که فنّ «مناظره»، عبارت دیگری از «جدل» محسوب می شود؛
2) دو سویه بودن «جدل»
استفاده از صنعت «جدل»، در دو قالب صورت می پذیرد:
الف) در قالب «جدال» و تنازع مذموم؛ یعنی گفتمانی خارج از قوانین عقلائی و شرعی؛ هدف ازانجام آن، فقط برتری جوئی بر طرف مقابل و پوشاندن و ردّ حق با باطل و جاه طلبى است، و نه روشن شدن حق و حقیقت؛ در آیات فراوانی از قرآن كريم، شدیدا و صریحا از این نوع از «جدل»، مذمت شده است (غافر : آيات 5، ۵۶، ۶۹؛ كهف : آيه ۵۶ – ۵۷؛ حج : آيات: ۳، و 8-9؛ شورا : آيه ۱۶؛ حج : آيه ۸ – ۹؛ و...)؛ در متون روائی نیز شاهد نقل روایاتی متنوع در مذمتاز این نوع از «جدل» هستیم (از جمله: ضدوق، كمال الدين : ص ۲۵۶ ح ۱؛ مجلسی، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۳۸ ح ۴۹؛ ج ۳۶ ص ۲۲۷ ح ۳؛ ج ۷۰ ص ۴۰۴؛ ج ۷۵ ص ۸۱ ح ۷۱ و ص ۲۸۸ ح ۲؛ و...)؛
ب) در قالب «جدال أحسن»؛ یعنی گفتمانی با استناد و اعتماد به براهین منطقی و شرعی؛ و به نیت روشن شدن «حقّ» و «حقیقت» و نه برتری جوئی کاذب؛ این نوع از «جدل»، مورد امضای شرایع آسمانی و ادیان ابراهیمی بویژه دین اسلام است؛ خدای متعال، به نبی رحمت فرمان میدهد که با بهره گیری از این نوع از «جدل»، با مخالفان گفتگو کند و به تبلیغ از آئین توحیدی به پردازد : «ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِينَ 125 «با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت یافتگان داناتر است.» [نحل/ آیه 125]؛
3) همگانی نبودن حضور در عرصه «مجادله»
از بررسی آیات و روایات چنین برمیآید که شرکت کنندگان در عرصه «جدال أحسن»، باید از توانمدیهای مناسب برای عرصه مجادله برخوردار باشند؛ یعنی حضور در این عرصه (به عنوان یکی از دو طرف مجادله و نه مستمع)، امری همگانی نیست؛ از میان ده ها روایت مربوطه، به ذکر یک روایت بسنده می شود؛ امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به طيّار (= «حمزه بن محمد طیار») كه پرسيد آيا مناظره كردن با مردم ناخوشايند است؟ ـ فرمود : «أمّا كَلامُ مِثلِكَ فلا يُكرَهُ ، مَن إذا طارَ يُحسِنُ أن يَقَعَ ، و إن وَقَعَ يُحسِنُ أن يَطيرَ، فمَن كانَ هكذا لا نَكرَهُهُ؛ صحبت هاى امثال تو ناخوشايند نيست. كسى كه هرگاه به پرواز درآيد به خوبى فرود آيد و هرگاه بنشيند به خوبى به پرواز درآيد. كسى كه چنين قدرتى داشته باشد ما مناظره كردن هاى او را ناخوش نداريم» (مجلسی، بحأر الأنوار، ج۲ / ص۱۳۶ / ح۳۹)؛
4) توانمدی چشمگیر شیخ مفید در عرصه «جدال أحسن» (مناظره)
برخورداری شیخ مفید از توانمندی مناسب و لازم برای عرصه «جدال أحسن»، از جمله ویژگیهائی است که شخصیت علمی اورا از بسیاری از عالمان فرهیخته شیعی، جدا می کند؛ وجود این ویژگی نه تنها مورد اعتراف علمای شیعه بوده و می باشد؛ بلکه حتی تعدادی از عالمان اهل سنت هم به وجود این ویژگی کم نظیر در این عالم بزرگ شیعی اعتراف نموده اند؛ از باب نمونه: از خطیب بغدادی ( ۱۰۰۲- ۱۰۷۱م) محدث، فقیه و مورخ مسلمان در سدهٔ پنجم هجری و از اعضای دارالحکمه؛ که همعصر شیخ مفید بوده است نقل شده که در حق وی گفته است: «او اگر میخواست میتوانست ثابت کند که ستون چوبی از طلاست»! (نک : دوانی، علی، مناظرات شیخ مفید با علمای بزرگ عامه؛ مقاله ارائهشده به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، شماره 29، ص13)؛
شیخ طوسی نیز در کتاب الفهرست، شیخ مفید را فردی تیزفهم و حاضرجواب و پیشتاز در دانشهای کلام و فقه معرفی کرده است.[طوسی، الفهرست، ۱۴۱۷ق، ص۲۳۸].
(حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی؛ شام روز دوشنبه 7 فروردین ۱۴۰2ش_ پنجم ماه رمضان ۱۴۴۴ق).🌹
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
#اطلاعیه
📖 سی اُمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
⚜با شعار "میخوانمت"
🗓 زمان: 12 الی 26 فروردین 1402
⏰ ساعت: 17 الی 1 بامداد (به استثنای شبهای قدر تا ساعت 22)
🏛 مکان: مصلی بزرگ امام خمینی ره
اطلاع از بخش های مختلف نمایشگاه👇🏻
🌐https://qia.farhang.gov.ir/fa/news/681814
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
📜 پیام مشترک مدیران حوزه علمیه خواهران و جامعهالزهرا(س) به مناسبت 12 فروردین
🎋 دوازدهم فروردین سالروز تحقق وعده الهی است. آغازی از حکومت مستضعفان بر سرنوشت خویش و روزی است که کنگرههای قصر 2500 ساله حکومت طاغوتی فروریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست. به یمن این روز، اسلام عزیز احیا شد و یکی از مهمترین روزهای تاریخ ایران رقم خورد.
🔹 اگر چه بذرهای آزادی ملت غیور ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ کاشته شد؛ اما این نهال در ۱۲ فروردین ماه ۵۸ در خاک ریشه دوانید و با فداکاری، ایثار و عزم مردم ایران زمین، اکنون به درختی قابل اعتماد تبدیل شده که ریشه در خاک دارد و شاخههایش رو به آسمان است.
🔹 روزبهروز بنیان این بنای مستحکم قویتر و مسیرش در پرتو عنایات حضرت صاحب العصر عجّلاللهتعالیفرجهالشریف به سوی صلاح و رویش پیش میرود.
🔹 معماران حقیقی این انقلاب و مدافعان راستین آن، زنانی هستند که به برکت انقلاب پرشور اسلامی، نقش واقعی خود را یافتند و در پرتو آزادی به دست آمده، نگاه بر افقهای روشن پیش رو دوختهاند.
🔹 مرکز مدیریت خواهران و جامعه الزهرا سلاماللهعلیها ضمن افتخار بر وجود پرعظمت بانوانی چنین، حلول ودیعه الهی و آغاز شکفتن انقلاب اسلامی را بر آحاد مردم همیشه عزیز ایران، تبریک میگوید و به وجود ایشان به خود میبالد.
متن کامل خبر: 👇🏻 👇🏻
https://www.jz.ac.ir/post/12530
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج 🌹
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
✅ حضور مدیر جامعه الزهرا به اتفاق معاونین در غرفه جامعه الزهرا سلام الله علیها
✳️ در شامگاه پانزدهم فروردین مدیر جامعه الزهرا به اتفاق تعدادی از معاونین خود از نمایشگاه قرآن دیدار کرد و ضمن این بازدید از غرفه جامعه الزهرا نیز دیدار نمود.
❇️ در این بازدید سرکار خانم برقعی ضمن تقدیر از دست اندرکاران غرفه جامعه الزهرا، حضور در چنین رویدادهایی را مبارک و باعث خیر دانست.
✳️ وی یادآورشد انس با قرآن به هر طریق اولویت دارد و نمایشگاه بین المللی قرآن بهترین زمینه برای ایجاد این ارتباط است.
✳️ در خلال این دیدار، مدیر جامعه مصاحبه هایی با مراکز خبری و رسانه های مستقر در نمایشگاه نیز انجام داد و از دست آوردهای قرآنی جامعه الزهرا سخن گفت.
✅ گفتنی است سرکار خانم حقانی معاون پژوهش، سرکار خانم یوسفی معاون آموزش و سرکار خانم نجم مشاور راهبردی مدیر نیز در این بازدید حضور داشتند.
https://jz.ac.ir/post/12544
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🔰همایش ملی «جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آن ها»
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🔻 نشست مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با مسئولان پژوهشگاه مطالعات اسلامی
💠 نشست هم اندیشی سرکار خانم برقعی و هیئت همراه با رئیس و مسئولان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار شد.
https://jz.ac.ir/post/12559
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
📣📣📣 نشست علمی؛ به مناسبت شهادت امیرالمومنین و شب های قدر
☑️ امام علی (ع)؛ تجلی عبودیت
🎙 با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی(هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸 زمان: سه شنبه، ۲۲/ ۱/ ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲.
🔹مکان؛ قم، دانشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات.
📎 حضور مجازی در نشست:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
نسیم های رمضانیه 1402ش (4)
«افولی طالع» (قسمت چهارم»
(تبیین مصادیق «مفید» بودن «شیخ مفید») (2)
بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. سلام علیکم. در آغاز نوشته پیشین؛ پس از طرح این پرسش که : در چه عرصه هائی شیخ مفید، مفید برای اسلام و مسلمین بوده است؟؛ و پس از بیان این نکته که در پاسخ از این پرسش و ارائه تبیین و ترسیمی گویا در این راستا، نیازمند به تورّق در زندگی این عالم ستُرگ شیعی، و واکاوی در کارکردهای اوست؛ به ذکر و بررسی اولین مصداق از «مفید» بودنش تحت عنوان : «مفید بودن در حوزه «پرسش و پاسخ»، پرداختیم؛ اکنون در پرتو این نوشته، و در قالب نکات پیش روی، به شرح دومین بُعد از «مفید» بودن این دانشمند بی بدیل شیعه می پردازیم:
ب) مفید بودن در حوزه «مناظره» (= گفتمان های علمی) (قسمت اول)
در جهت تبیین این بُعد از «مفید» بودن شیخ مفید، نکات فراوانی شایسته ذکر است؛ که در این نوشته، تنها به بیان چهار نکته بسنده می شود:
1) خاستگاه فن «مناظره»
در منطق، پنج روش برای مبارزه فکری با طرف مقابل معرفی شده که این روشها به «صناعات خمس» شناخته شده و آنها عباترتند از: برهان، خطابه، جدل، مغالطه و شعر؛ که فنّ «مناظره»، عبارت دیگری از «جدل» محسوب می شود؛
2) دو سویه بودن «جدل»
استفاده از صنعت «جدل»، در دو قالب صورت می پذیرد:
الف) در قالب «جدال» و تنازع مذموم؛ یعنی گفتمانی خارج از قوانین عقلائی و شرعی؛ هدف ازانجام آن، فقط برتری جوئی بر طرف مقابل و پوشاندن و ردّ حق با باطل و جاه طلبى است، و نه روشن شدن حق و حقیقت؛ در آیات فراوانی از قرآن كريم، شدیدا و صریحا از این نوع از «جدل»، مذمت شده است (غافر : آيات 5، ۵۶، ۶۹؛ كهف : آيه ۵۶ – ۵۷؛ حج : آيات: ۳، و 8-9؛ شورا : آيه ۱۶؛ حج : آيه ۸ – ۹؛ و...)؛ در متون روائی نیز شاهد نقل روایاتی متنوع در مذمتاز این نوع از «جدل» هستیم (از جمله: ضدوق، كمال الدين : ص ۲۵۶ ح ۱؛ مجلسی، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۳۸ ح ۴۹؛ ج ۳۶ ص ۲۲۷ ح ۳؛ ج ۷۰ ص ۴۰۴؛ ج ۷۵ ص ۸۱ ح ۷۱ و ص ۲۸۸ ح ۲؛ و...)؛
ب) در قالب «جدال أحسن»؛ یعنی گفتمانی با استناد و اعتماد به براهین منطقی و شرعی؛ و به نیت روشن شدن «حقّ» و «حقیقت» و نه برتری جوئی کاذب؛ این نوع از «جدل»، مورد امضای شرایع آسمانی و ادیان ابراهیمی بویژه دین اسلام است؛ خدای متعال، به نبی رحمت فرمان میدهد که با بهره گیری از این نوع از «جدل»، با مخالفان گفتگو کند و به تبلیغ از آئین توحیدی به پردازد : «ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِينَ 125 «با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت یافتگان داناتر است.» [نحل/ آیه 125]؛
3) همگانی نبودن حضور در عرصه «مجادله»
از بررسی آیات و روایات چنین برمیآید که شرکت کنندگان در عرصه «جدال أحسن»، باید از توانمدیهای مناسب برای عرصه مجادله برخوردار باشند؛ یعنی حضور در این عرصه (به عنوان یکی از دو طرف مجادله و نه مستمع)، امری همگانی نیست؛ از میان ده ها روایت مربوطه، به ذکر یک روایت بسنده می شود؛ امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به طيّار (= «حمزه بن محمد طیار») كه پرسيد آيا مناظره كردن با مردم ناخوشايند است؟ ـ فرمود : «أمّا كَلامُ مِثلِكَ فلا يُكرَهُ ، مَن إذا طارَ يُحسِنُ أن يَقَعَ ، و إن وَقَعَ يُحسِنُ أن يَطيرَ، فمَن كانَ هكذا لا نَكرَهُهُ؛ صحبت هاى امثال تو ناخوشايند نيست. كسى كه هرگاه به پرواز درآيد به خوبى فرود آيد و هرگاه بنشيند به خوبى به پرواز درآيد. كسى كه چنين قدرتى داشته باشد ما مناظره كردن هاى او را ناخوش نداريم» (مجلسی، بحأر الأنوار، ج۲ / ص۱۳۶ / ح۳۹)؛
4) توانمدی چشمگیر شیخ مفید در عرصه «جدال أحسن» (مناظره)
برخورداری شیخ مفید از توانمندی مناسب و لازم برای عرصه «جدال أحسن»، از جمله ویژگیهائی است که شخصیت علمی اورا از بسیاری از عالمان فرهیخته شیعی، جدا می کند؛ وجود این ویژگی نه تنها مورد اعتراف علمای شیعه بوده و می باشد؛ بلکه حتی تعدادی از عالمان اهل سنت هم به وجود این ویژگی کم نظیر در این عالم بزرگ شیعی اعتراف نموده اند؛ از باب نمونه: از خطیب بغدادی ( ۱۰۰۲- ۱۰۷۱م) محدث، فقیه و مورخ مسلمان در سدهٔ پنجم هجری و از اعضای دارالحکمه؛ که همعصر شیخ مفید بوده است نقل شده که در حق وی گفته است: «او اگر میخواست میتوانست ثابت کند که ستون چوبی از طلاست»! (نک : دوانی، علی، مناظرات شیخ مفید با علمای بزرگ عامه؛ مقاله ارائهشده به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، شماره 29، ص13)؛
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🔰 اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم به مناسبت روز جهانی قدس و اعلام مسیر راهپیمایی
🔹 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن گرامیداشت یوم الله قدس از آحاد مردم شریف، متدیّن و انقلابی قم دعوت میکند تا همگام با جهان اسلام در راهپیمایی روز قدس که با شعار «فلسطین محور وحدت جهان اسلام، قدس در آستانه آزادی» برگزار میشود، حضوری پرشور داشته و این ایّام حساس را که لیلهالقدر تاریخ اسلام است، با بصیرت و هوشیاری گرامی دارند و تا مطلعالفجر نجات ملّتهای مسلمان، خاصه ملّت شریف و مظلوم فلسطین، پرچم مقدس مقاومت و ایستادگی را تحت زعامت امام خامنهای عزیز مدظله العالی برافراشته نگاه دارند.
🗓 زمان و مسیر راهپیمایی: جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۰ صبح
☑️ از صحن پیامبر اعظم (ص)، حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها (مقابل درب شماره 7) به سمت مصلای قدس
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا ┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🇹🇯 حضور سفیر جدید واتیکان در جامعه الزهراء سلام الله علیها
✅ ظهر امروز پنجشنبه ۲۴ فروردین کشیش و اسقف اعظم آنژه یوزوویچ سفیر جدید واتیکان در ایران به اتفاق دبیر سفارت بعد از حضور در حرم شریف حضرت معصومه سلام الله علیها به جامعه الزهراء آمد و ضمن بازدید از این مرکز علمی که عنوان بزرگترین حوزه علمیه بانوان جهان تشیع را دارد با مدیر، معاونین و مدیران جامعه الزهراء به بحث و گفتگو پرداخت.
❇️ آقای آنژه یوزوویچ پیش از این سفیر واتیکان در کشور رواندا بود.
✳️ ایشان متولد لهستان است و در رشته فلسفه و الهیات در دانشگاه ورشو تحصیل کرده و دارای مدرک دکتری در رشتهی حقوق از دانشگاه لاتران رم است.
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news |کانال رسمی جامعه الزهرا
┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #روز_قدس
📌 مقام معظم رهبری مدظلهالعالی: قضیهی #فلسطین کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید.
🌀 روز جهانی #قدس گرامی باد.
┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami