4_6007867822070301947.pdf
427.4K
بحثی علمی از علامه طباطبایی:
بخشی از کتاب ازدواج موقت از نظر اسلام
گرد آورنده حسن موجودی
@moteha 🌹
✨نقش مهمّ شیخ جعفر نجفی
(کاشف الغِطاء) و #فتحعلی_شاه_قاجار در ترویج فرهنگ ازدواج موقت فامیلی در ایران عهد قاجار:
•[مرحوم شیخ جعفر نجفی – کاشِفُ الغِطاء – فقیه عهد فتحعلیشاه قاجار، از مُرَوِّجین سنت ازدواج موقّت (مُتعه / صیغه) و از مُشَوِّقین مردم وجوانان به آن– برای حفظ عفت وامنیّت عمومی جامعه – بود؛ بحدّی که صاحِب قِصَصُ العُلماء – مرحوم میرزا محمّد تُنـُکابُنی– در شرح احوالات وی (ش31- ص236و237از چاپ جدید قصص العلماء) مینویسد:
«... در سالی که شیخ به قزوین آمد، بمسجد رفت؛ مردم خواهش مَوعِظَه نمودند. شیخ در مسجد، بالای منبر رفت و فرمود: ایّها النـّاس! مگر شما شیعه نیستید؟! چرا عقد انقطاع (ازدواج موقت) در میان شما متداول نیست؟! پس فرمود که: تقصیر با علماءِ بَلـَد (شهر) است. و چون حاجّ ملاّ عبدالوهّاب، رَئیس علماء قزوین درآن عهد بود؛ شیخ به او خِطاب فرمود که: چرا دختر خود را به عقد انقطاع (ازدواج موقت) نمی دهی تا مردم رَغبَت در عقد انقطاع کنند و به تو مُتابَعَت (= پیروی و تبعیّت) کنند؟...».
در "نـُزهَة الأبرار" (در وقایع عهد قاجار) ادامۀ ماجرا چنین آمده است: «... پس چون دخترِ آن مجتهد معروف شهر، بعقد موقت پسری فقیر و بی بضاعت در آمد و جارچیان به امر نمایندگان مرحوم فتحعلی شاه قاجار، در قزوین و برخی شهرهای اطراف جار زدند و این واقعه را اِعلام عمومی نمودند، زشتی و قـُبح غیر منطقی ازدواج موقت – که سنتی اسلامی وضروری برای جامعه است – شکسته شد و مردم قزوین ونواحی اطراف، براحتی، دختران و پسران نوجوان و تازه بالغ را به هم رسانده و ایشان را با یکدیگر مَحرَم ساخته و به کام می رساندند؛ و لفظ صیغه را به کار نمی بردند، بلکه می گفتند: «می خواهیم فلان پسر را با فلان دختر مَحرَم سازیم، تا به گناه نیفتند». امّا جهت جلوگیری از طغیان حسّ شهوت درپسران ودختران تازه بالغ، والدین هریک از آن دو پسر و دختر، در خانه ای که بصورت هفتگی و بیشتر در شب های جمعه جمع می شدند، بطور خصوصی و دور از سمع و بَصَر دیگران، عهدنامه یا قولنامه ای می نوشتند و در آن تأکید می کردند که اگر دخول صورت گیرد و دختر پردۀ بکارت خود را از دست بدهد، پسر باید تعهّد کند که در این فرض، بلافاصله با آن دختر ازدواج دائم نماید و ایشان که تا آن زمان «محرم هم بوده اند»، از این پس «زن و شوهر(دائمی) شوند»، و این عهدنامه یا قولنامه را همگی امضاء یا مُهر میکردند و دختر و پسر را همان شب، تنها در اطاق خلوتی در آن خانه رها می کردند و خود چند ساعت به گفت و شنود و ضیافت پرداخته و چون آن دو از هم کام می گرفتند، همگی رهسپار خانۀ خود می شدند و کسی نیز از این جریان خبردار نمی شد؛ زیرا اهل محلّ، ایشان را از بستگان و آشنایان یکدیگر میدانستند و برای کسی از همسایگان نیز هیچ سؤالی پیش نمی آمد که این رفت و آمدهای هفتگی برای چیست!
این سنت ازدواج موقت خانوادگی و فامیلی، بهمان صورت محرمانه، بین خانواده ها و آشنایان، همچنان تا اواخر عهد قاجار و اوایل عهد مشروطیّت پابرجا بود؛ امّا همزمان با صدای گامهای ننگین استعمار روس و انگلیس، این رسم خانوادگی و فامیلی زیبا و آرامبخش نیز – توأم با پخش اشعار شاعران خود فروخته و جیره خوار عصر مشروطه، مثل عارف قزوینی و ایرج میرزا - برچیده شد، تا زنا و فحشاء جای آن را پر کند!!
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبکه ی سه سیما؛ چرا شما آقایون علما حلال خدا که ازدواج موقت هست رو تو جامعه نباید ترویج بدین؟
@moteha 🌹
🔹دکتر مجید ابهری
جامعه شناس و مردم شناس
یک جوان دانشجو یا بی کار یا کارمند، غریزه جنسیاش دروغ نیست. اما پول ندارد، خانه ندارد، پس به کجا باید مراجعه کند؟گاهی مجبور می شود به دنبال زنان متاهل برود و خود این موضوع، معضلی برای جامعه می شود.
اگر جوان ها به سمت ازدواج موقت سوق داده شوند، دیگر به دنبال زنان متاهل و انحرافات جنسی نخواهند رفت.
انحرافات جنسی الان متاسفانه زمینه ی گستردهای دارند، مثل هم جنس گرایی و هم جنس بازی در جامعه که خود مبحث جداگانه ای دارد. همه این ها به این دلیل است که ازدواج موقت در جامعه وجود ندارد و ازدواج دائم بسیار مشکل و دشوار است.
اگر ازدواج موقت به عنوان اهرم کنترل و مدیریت روابط جنسی در جامعه مطرح شده، باید ساماندهی نیز بشود. ترویج ازدواج موقت باعث می شود مسایل روانی و عصبی افراد ترمیم و جبران شود. یک عده از ترس فمینیستها و افرادی که به ظاهر مدافع حقوق زنان هستند، با ازدواج موقت به عنوان یک راهکار اصلی اجتماعی مخالفند اما با فحشا موافقند.
اگر ازدواج موقت تصویب و از طرف نهادهای متولی ساماندهی شود، برای افراد مجرد یا مردان متاهلی که مشکلات جنسی در زندگی زناشویی دارند، خیلی از مشکلات حل می شود.
@moteha 🌹
ازدواج موقت در قرآن
دليل روشن مشروع بودن صیغه، آيه ی «24 سوره نساء» است:
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنّ قآتوهُنّ أجُوُرَهُنّ فَرِيْضَهً
پس هرگاه، از آن زنان بهره مند شديد، مزد آنان را (كه مهر معين است) بپردازيد.
الفاظ اين آيه به روشنى گواه است كه در مورد ازدواج موقت وارد شده زيرا:
اولاً: واژه «استمتاع» بكار رفته، كه ظاهراً در مورد «نكاح موقت» است. اگر نكاح دائم منظور بود نياز به قرينه داشت.
ثانياً: لفظ «اُجُورَهُنَّ» به معناى «مزد آنان» بكار برده شده است كه گواه روشنى برمتعه است زيرا در مورد نكاح دائم كلماتى از قبيل «مهريه» و «صداق» بكار مى رود.
ثالثاً: مفسّران شيعه و سنى بر آنند كه آيه ياد شده، در مورد نكاح متعه نازل گرديده است.
جلال الدين سيوطى در كتاب تفسير «در المنثور» از ابن جرير و سدى نقل مى كند كه آيه فوق در مورد متعه است.
(دّرالمنثور، ج 2، ص 140، در ذيل آيه ياد شده)
هم چنين، ابوجعفر محمد بن جرير طبرى در تفسير خود، از سدى و مجاهد و ابن عباس نقل مى كند كه اين آيه در مورد نكاح موقت است.
(جامع البيان فى تفسير القرآن، جزء 5، ص 9)
رابعاً: صاحبان صحاح و مسانيد و جوامع روايى نيز اين حقيقت را پذيرفته اند به عنوان مثال مسلم بن حجاج در صحيح خود به نقل از جابر بن عبدالله و سلمه بن اكوع، روايت مى كند كه گفته اند: «خرج علينا منادى رسول الله (عليه السلام) فقال انَّ رسول الله قد أذن لكم أن تستمتعوا يعنى متعه النِّساء
منادى پيامبر به سوى ما آمد و گفت: رسول خدا به شما اجازه استمتاع (بهره مند شدن از زنها) يعنى نكاح متعه زنان را عنايت فرمود.».
(صحيح مسلم، جزء 4، ص 130، ط مصر)
عمران بن حصين می گوید:
خداوند درباره متعه آيه اى فرو فرستاد وآن را با آيه ی ديگرى نسخ نكرد، و پيامبر ما را بدان خواند و از آن باز نداشت، سپس مردى هرچه خواست، طبق نظر خودش گفت.
(يعنى عمر ازآن نهى كرد)
(تفسير رازى، ج 3، ص 201، 8)
روايات صحاح و مسند ها در اين زمينه، بيش از آن است كه در اين نوشتار بگنجد. بنابراين، اصل تشريع متعه در صدر اسلام و در عصر پيامبر گرامى مورد پذيرش دانشمندان و مفسران اسلامى است.
📚منابع این قسمت:
1) صحيح بخارى، باب تمتّع
2) مسند احمد، ج 4، ص 436 و ج 3 ص 356،
3) الموطّأ (مالك)، ج 2، ص 30،
4) سنن بيهقى، ج 7، ص 306،
5) تفسير طبرى، ج 5، ص 9،
6) نهايه ابن اثير، ج 2، ص 249،
7) تاريخ ابن خلكان، ج 1، ص 359،
8) احكام القرآن (جصاص)، ج 2، ص 178،
9) محاضرات راغب، ج 2، ص 94،
10) الجامع الكبير (سيوطى)، ج 8، ص 293،
11) فتح البارى ابن حجر، ج 9، ص 141)
@moteha 🌹
❁❁
❣️مژده بر اهل خرد باز بہ تن جان آمد
✨ #حجٺ_یازدهم رحمٺ رحمان آمد
❣️خلف پاڪ نبے زادهے زهراےبتول
✨ از گلستان #علے نوگل خندان آمد
#میلاد_امام_حسن_عسکری (ع)❣️
#برهمگان_مبارڪ_باد✨❣️
@moteha
movaggat 1.mp3
6.96M
برنامه ی #رادیو_معارف با موضوع ازدواج موقت
#قسمت_اول
برنامه ی پرسمان
پرسش و پاسخ #تلفنی به مخاطبان و تبیین مبانی
@moteha 🌹
💚 یا #حضرت_معصومه
ما گدایان قم و شهر خراسان هستیم ...
عاشق و دربه در و بی سر و سامان هستیم
🏴 #وفات_حضرت_معصومه کریمه اهل بیت سلام الله علیها بر شما تسلیت باد.
حتّی برای یک بار ...
امام صادق علیه السلام فرمودند :
یُسْتَحَبُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یَتَزَوَّجَ الْمُتْعَةَ وَ مَا أُحِبُّ لِلرَّجُلِ مِنْکُمْ أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَتَزَوَّجَ الْمُتْعَةَ وَ لَوْ مَرَّةً.
برای مرد مستحب است که ازدواج موقّت کند و دوست ندارم برای مردی از شما اینکه از دنیا برود تا اینکه ازدواج موقّت کند و لو یک بار.
📚 منبع :
1. وسائل الشیعة : ج 12، ص 15
#ترویج_حلال
@moteha 🌹
چند نکته #احکام_شرعی
🔰 ازدواج موقت از نظر شرعی در اسلام حلال قرار داده شده پس از نظر #قانونی و حقوقی نیز مشکلی ندارد.
انجام آن مستلزم یکسری شرایط است که در ادامه به بعض آن می پردازیم:
🔹 برای ازدواج موقت احتیاجی به #نوشتن و گرفتن #شاهد نیست.
همین که صیغه خوانده شود کافی است.
🔹صیغه ازدواج موقت میشود توسط خود زن و مرد جاری شود.
🔹در صورتی که دختر #مطلقه و #بیوه ای که قبلا یک مرتبه ازدواج کرده و باکره نباشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر برای ازدواج نمی باشد.
🔹صیغه تنها با زنانی امکان پذیر است که #بکارت آن ها با شوهر کردن از بین رفته باشد. (ازدواج با زنانی که بکارت آن ها به واسطه زنا از بین رفته است مانند ازدواج با دختران باکره با اجازه پدر صورت می پذیرد)
🔹زن نباید هنگام جاری شدن صیغه موقت در نکاح مرد دیگری (شوهردار) یا در عده باشد.
🔹در ازدواج موقت اگر #شرطی قید نشده باشد، هر دو طرف می تواند از یکدیگر به اندازه رابطه جنسی در عقد دائم لذت ببرند و نزدیکی صورت بگیرد.
اما اگر زن ضمن عقد ذکر کرده باشد که به دخول راضی نیست این عمل انجام نمی پذیرد.
🔹در ازدواج موقت #طلاق وجود ندارد.
بلکه با پایان مدت زمان تمام می شود.
یا اینکه مرد می گوید بقیه زمان را به همسرم بخشیدم.
📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
به دهر، هر خبری هست زیر بیرق توست
اگر کسی در دیگری زند ز بی خبری است...
#شب_زیارتی_ارباب
❤️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
@moteha 🌹
🔴فلسفه ازدواج موقت
🔹همگى معتقديم كه آيين اسلام، شريعت جاودانى و خاتم است كه پاسخگوى تمام نيازها مى باشد. اينك مى گوييم جوانى كه به منظور ادامه تحصيلات خود بايد سالهاى متمادى در يك كشور و يا شهر غريب به سر ببرد و به علت امكانات محدود، نمى تواند به ازدواج دائم دست يابد، در برابر خود سه راه مشاهده مى كند كه بايد يكى از آنها را انتخاب كند:
الف به همان حالت عزب باقى بماند.
ب در منجلاب فحشا و آلودگى ها سقوط كند.
ج در چهارچوب شرايط ياد شده، با زنى كه ازدواج او شرعاً جايز است، براى مدت معينى ازدواج نمايد.
✍️در مورد صورت نخست بايد گفت كه غالباً با شكست روبرو مى شود، هر چند افراد انگشت شمارى مى توانند قيد هر نوع عمل جنسى را بزنند و صبر و بردبارى پيشه سازند ولى اين روش، براى همه قابل اجرا نيست.
✍️فرجام كسانى كه راه دوم را برگزينند نيز تباهى و بيچارگى است و از ديدگاه اسلام عملى است حرام. و انديشه تجويز آن به بهانه ضرورت، نوعى گمراهى فكرى و كج انديشى مى باشد.
✍️بنابراين، تنها راهِ سوم متعين مى شود كه اسلام آن را پيشنهاد نموده و در زمان پيامبر نيز به آن عمل مى شد و بعدها مورد اختلاف واقع گرديد.
✍️دراينجا از يادآورى يك نكته ناگزيريم و آن اين كه: كسانى كه از نكاح متعه هراس دارند و آن را نامشروع مى پندارند، بايد توجه داشته باشند كه همه فقها و محققان اسلامى، نظير آن را ازنظر معنا، در عقد دائم پذيرفته اند، و آن اين كه زوجين، عقد دائم ببندند ولى نيت هر دو آن باشد كه بعد از يك سال و يا كمتر و بيشتر، به وسيله طلاق از هم جدا گردند.
✍️روشن است كه چنين پيوندى، به حسب ظاهر دائمى و در حقيقت موقت است و تفاوتى كه اين گونه نكاح دائم بامتعه دارد اين است كه متعه، در ظاهر و باطن، محدود و موقت است ولى اين نوع ازدواج دائم، به ظاهر پيوسته و هميشگى و در باطن محدود مى باشد.
✍️كسانى كه اين نوع از ازدواج دائم را، كه مورد پذيرش همه فقهاى اسلامى است، تجويز مى كنند، چگونه از تشريع و تجويز نكاح متعه بر خود بيم وهراس راه مى دهند؟
✍️پس فلسفه ورازجوازمتعه از آن روست كه غريزه جنسى از نيرومندترين غريزههاستوخداوند سبحان آن را چنين قرار داده است تا پيوندهاى ميان زنومرد محكم واستوار گردد، واستمرار هميارى آنها در ساختن خانوادهورويارويى بادشواريهاى زندگى، ضمانت يابد وزير ساز كوچكجامعه به سامان رسد. پس اگر اجازه داده شود اين غريزه از اختيارقانون ونظارت جامعه خارج گردد، نه تنها در استوار كردن پيوندهاسودى نخواهد داشت، بلكه موجب گسستن ساختار متين خانوادهنيز مىگردد.
✍️رفيقه بازى همچون عمل زشت فحشا، پيوندى است از ديدگاهقانون نابسامان، در حالى كه ازدواج دائم يا موقت پيمانى است مياندو شخص كه قانون آن را زير نظر دارد، وجامعه بر روى آن محاسبهونظارت دارد. البته: «اين يك قانون كلى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى پاسخى داده نشود براى اشباع آن ها متوجه راه هاى انحرافى خواهد شد. اين يك حقيقت آشكار است كه نمى توان جلوى غرائز طبيعى را گرفت. اين موضوع قابل انكار نيست كه غريزه جنسى يكى از مهمترين و نيرومندترين احساس هاى آدمى است. اكنون اين سئوال پيش مى آيد كه در بسيارى از شرايط و محيط ها افراد فراوانى هستند كه در شرايطى قرار دارند كه قادر به ازدواج دائم نيستند يا افراد متاهل در مسافرت هاى طولانى كه با عدم ارضاى غريزه جنسى خود رو به رو هستند. آيا بايد اين غرائز را سركوب كرد. يا اين كه آن ها را در مقابل بى بند و بارى هاى جنسى گذاشت. در اين زمان است كه راه سوم توسط فقهاى شيعه پيشنهاد شده است كه به تعبير آن ها نه مشكلات ازدواج دائم را دارد نه باعث فساد مى شود.»
(جلد سوم تفسير نمونه صفحه 341)
@moteha 🌹
شیدایی
✨نقش مهمّ شیخ جعفر نجفی (کاشف الغِطاء) و #فتحعلی_شاه_قاجار در ترویج فرهنگ ازدواج موقت فامیلی در ایر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اقدام و تلاش کشور انگلیس در حذف فرهنگ ازدواج موقت
با دستور رضا شاه صیغه و چند همسری ممنوع شد و زنان از پوشیدن چادر منع شدند.
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰 عنوان : آیا صحبت کردن زن و مرد در زمان عده رجوع محسوب می شود؟
🔹سوال:
من صيغه آقايى بودم. اين آقا 1 ماه را به من بخشيد و الآن در عدّه مى باشم. آيا در اين مدت كه در عدّه هستم مى توانم با اين آقا در حد صحبت معمولى حرف بزنم و اين صحبت عادى رجوع حساب مى شود يا نه؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه; صحبت كردن معمولى اشكال ندارد، و رجوع محسوب نمى شود. چون رجوع در مدت عده صيغه، مشروع نيست.
📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
4_5818672459687135333.pdf
1.05M
▪️بخشی از کتاب شهید مطهری با محوریت ازدواج موقت
25 ص
@moteha 🌹
💠 سرگرمی مناسب و شرعی:
قال الامام الباقر علیه السلام : لَهْوُ اَلْمُؤْمِنِ فِي ثَلاَثَةِ أَشْيَاءَ اَلتَّمَتُّعِ بِالنِّسَاءِ وَ مُفَاكَهَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلصَّلاَةِ بِاللَّيْلِ.
🔸امام باقر علیه السلام : سرگرمی مومن در سه مورد است : متعه کردن (بهره بردن از همسر حلال)، شوخی کردن با برادران دینی و نماز شب.
#متعه #ازدواج_موقت
📚وسائل الشيعة ج14 ص 444
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و عمق عشقهیچگاه فهمیده نمیشود
مگر در فراق ..
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
#شب_زیارتی_ارباب
#امام_زمان
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰 سوال:
آيا خانم در متعه مى تواند شرط كند كه حق هبه مدت در دست من باشد؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ اگر شرط كند كه حق هبه مدت با من باشد، شرط مخالف كتاب و سنت است و جائز نيست; ولى اگر شرط كند من از طرف تو در هبه وكيل باشم، صحيح است.
تذکر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
#امام_زمان
@moteha 🌹
🌸 خرمالو و کمک به حفظ جوانی
🔹 خرمالو سرشار از انواع ویتامینها، به ویژه ویتامین A، بتا کاروتن، لوتیین، لیکوپن و کریپتوکسانتین است، به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و مانع بروز نشانههای پیری زودرس، مانند چین و چروک، لکههای پوستی، آلزایمر، خستگی، ضعف بینایی، ضعف عضلات و... میشود. همچنین استرس را کاهش میدهد.
🔹خرمالو به علت آهن موجود در آن، عنصر اصلی خونسازی و پتاسیم موجود در آن اشتهاآور و شستشو دهنده کلیه، کبد و معده است.
🔹خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند.
#طب
@moteha 🌹
💠 بیانات زیبایی به نقل از دکتر محسن شِفائی:
🔹[شادروان دکتر محسن شِفائی (فوت:1362ش) از اساتید گرانقدر فقید دانشگاه تهران، کتابی بسیار جامع وارزشمند، بنام «مُتعه و آثار حقوقی و اجتماعی آن»، به زبان فارسی روان، در سال 1340ش نوشته است، که متأسّفانه در این سالها دیگر تجدید چاپ نمیشود!!
ولی همچنان در کتابخانۀ ملّی ایران، به شمارۀ زیرین: (48-63م؛ 197209-ش/4/189BP) موجود و در دسترس است. مرحوم دکتر محسن شفایی، پس از اثبات مشروعیّت و فضیلت اخلاقی – اجتماعی مُتعه، در صفحۀ 291 کتاب خود، چنین بیانات زیبایی دارد]:
🔹 [«مِلل اسلامی... که قوانین خوب و عُقـَلائی آنها، نقشی در عمل ندارند، به زبان مسلمانند؛ ولی در (میدان)عمل، ازاسلام ومسلمانی بیخبرند! و رسم ونشانه ای از اسلام درآنها نیست وبدست خویش، انحِطاط (پستی و عقبماندگی) را در عالـَم زندگی خویش پدیدار ساخته اند! ایشان اگر به قوانین مُتقـَنۀ (محکم و استوار) خود عمل می نمودند، هیچ گاه افق حیات آنها از ابرهای تیره و تار اختلاف و فـَساد، مسدود نمیگردید و در سراشیبی ذلّت و تنزّل (خواری، فروافتادگی و سقوط) قرار نمیگرفتند... در امور زناشویی(نیز) اگر مقرّرات مربوطه به احکام نِکاح را، که ازجملۀ آنها نِکاح مُنقطِع (ازدواج موقت یا مُتعه) است، بکار بسته بودند، هیچ گاه اهریمنان فحشاء در کِسوَت (= پوشش) انحراف از مبانی ناموسی، در خِطّه و کشور آنها نفوذ نمی نمود...»].
🔹[مرحوم دکتر محسن شفایی در صفحۀ 331 کتاب «مُتعه» نیز چنین می نویسد]:
[بِرتِراند راسِل انگلیسی، دانشمند عصر حاضر، در کتاب«امیدهای نو، در دنیای مُتغیّر»، دربارۀ بهبود وضع زناشویی، چنین اظهار نظرو پیشنهاد می نماید: «... چه باید کرد؟!
یا باید جوانان را از تحصیل محروم کنیم؛ که این امر، ممکن نیست... و یا باید به آنها اجازه دهیم که قوای غریزی خود را از طریق غیر معروف (حرام) ارضاء نمایند؛ و یا باید به جوانان، اجازۀ ازدواج دائم بدهیم، که این امر هم با علم به اینکه آنها «بی پول» هستند، غیرممکن است!
پس فقط یک فرض باقی می ماند و آن «ازدواج موقت» برای جوانان میباشد، که ازآن در«مکتب شیعه» به «مُتعَه» (بهره مندی جنسی) تعبیر شده: Childish Marriage، یا: «ازدواج بچه گانه» (آسان و نوجوان پسند)...» (پایان گفتار «برتِراند راسل»، جامعه شناس ودانشمند انگلیسی معاصر)].
[مرحوم دکتر محسن شفایی، درصفحۀ332 کتاب خود (مُتعه)، باز هم چنین می نویسد]:
🔹[«در سال 1960م تعداد ولدالزّناها (یا حرام زاده های) آمریکا - که از رابطۀ «آزاد» جنسی به دنیا آمده اند – چهارصد هزار(400,000) نفر میباشد، درحالیکه در 1928م (یعنی 32 سال قبل از آن) این رقم، سی هزار (30,000) نفر بوده است!! [که این را در حساب، «تصاعد» نامند!].
خانم M.K در مجلّۀ «بانوان آمریکا» مینویسد:
«علّت این ازدیاد (آمار فاحشه ها) ... دو امر است:
1- «آزادی» بیش از حدّ جوانان؛
2- نبودن «قانون سهل و ساده ای» که رابطۀ جنسی آنان را مشروع تلقـّی نماید.
مُشارٌاِلـَیها (خانم مورد اشاره، نویسندۀ آمریکایی) پیشنهاد شرائط «سهل و ساده ای» را برای قانون ازدواج جوانان، مینماید، که عِبارَة ٌاُخْرٰای(تعبیر دیگر)«مُتعَه»(ازدواج موقت اسلامی) است!».
(پایان نقل قول از کتاب مرحوم دکتر محسن شِفائی: «مُتعَه و آثار حقوقی و اجتماعی آن»).
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دسته دسته جزو غلامان زينبيم
تا روز حشر گوش به فرمان زينبيم
گر مهر شيعه گی زده حق بر جبين ما
اين است علتش كه مسلمان زينبيم
🌸 #میلاد_حضرت_زینب و #روز_پرستار بر شما مبارک 🌸
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰سوال
آیا خانمی که در #عقد_موقت مردی است و شوهر او از دنیا می رود باید #عده نگه دارد یا می تواند فوراً ازدواج کند؟
🔆 جواب
در همه اقسام نکاح -چه دائم و چه موقت - در صورتی که شوهر آن زن از دنیا برود، آن زن موظف است که عده وفات که چهار ماه و ده روز است را بگذراند و سپس اگر خواست دوباره ازدواج نماید. پس اگر مردی در ایام متعه یعنی ازدواج موقت از دنیا برود، آن زن موظف است که #عده_وفات که چهار ماه و ده روز است را نگه دارد و اگر کسی با این زن در این مدت ازدواج نماید، مشمول احکام ازدواج با زن در ایام عده می باشد.
@moteha 🌹
#تفکر_مثبت
💠دکتر ابهری
🔹برای يک جوان مجرد، پيدا کردن فرد مناسب برای ازدواج موقت، شايد از آشنایی با فرد مناسب برای ازدواج دائم مشکل تر است. چرا نهادی که در اين زمينه فعاليت کند وجود ندارد؟
🔹چند سال پيش طرحی پيشنهاد شد تا زنانی که قصد امرار معاش از طريق ازدواج موقت را دارند، سامان دهی شوند و در مراکزی با نظارت و کنترل و رعايت مسائل قانونی و شرعی مثل عده وغيره، به عقد موقت مردان در آيند، که البته اجرا نشد. اگر اين طرح انجام می شد بسياری از انحرافات صورت نمی گرفت. بسياری از ازدواج ها فقط به خاطر پاسخ به غريزه جنسی صورت می گيرد. بعد از گذشت مدتی که اين نياز فروکش می کند، تازه با اين واقعيت رو به رو می شوند که اصلا مناسب هم نيستند. يکي از علت های اصلی طلاق ها، نداشتن همين تفاهم جنسی است.
🔹ازدواج موقت يکی از راه های کاهش آسيب های اجتماعی است. گاهی بچههای رهيافت، سقط جنين و يا حتی ازدواجهای مجدد نامناسب همه حاصل آسيبی به نام طلاق هستند که ازدواج موقت میتواند همه آنها را حل کند.
🔹گاهی رابطه عاطفی که بين طرفين پيش میآيد سبب میشود که اين ازدواج موقت تبديل به ازدواج دائم شود و رد ازدواج موقت دليل بر روشنفکری نيست بلکه شايد نشانه ی ضعف اطلاع رسانی باشد.
🔹هرچند ازدواج موقت گاهی مورد سوءاستفاده مردان هوسرانی قرار می گيرد که باعث می شود کل ماجرا زير سوال برود اما اين امر واقعا برای جوانانی که امکان ازدواج دائم ندارند و يا مردانی که همسرشان دچار مشکلات فيزيکی هستند و نمیتوانند وظايف زناشويی را انجام دهند بسيار مناسب است.
🔹من با هرزگی و تنوع طلبی در اين مساله بسيار مخالف هستم اما اگر ازدواج موقت درست صورت بگيرد ديگر ما با مسالهای به نام کودکان مجهول الهويه مواجه نخواهيم بود و رسانههای گروهی نقش مهمی در ترويج درست اين مساله دارند.
#کمپین #سبک_زندگی
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_زیارتی_ارباب
تا روی سینه ات نشست...
دوباره پهلوم شکست💔
#بابی_انت_و_امی_یا_اباعبدالله..
@moteha 🌹
🖤 فرا رسیدن #ایام_فاطمیه و شهادت صدیقه طاهره، بنت رسولالله حضرت فاطمة زهرا سلامالله علیها را تسلیت میگوییم.
التماس دعا 🙏
#فاطمیه_اول
🔷 #خواستگاری خانمی متمول از یک آقا؛ برای ازدواج موقت
🔹ﻣُﺤَﻤﺪُ ﺑْﻦُ ﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﺪِ ﺑْﻦِ ﻳَﺤْﻴَﻰ ﻋَﻦْ ﺃَﺣْﻤَﺪَ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤﺪٍ ﻋَﻦْ ﻋَﻠِﻲﱢﱢ ﺑْﻦِ ﺍﻟْﺤَﻜَﻢِ ﻋَﻦْ ﺑِﺸْﺮِ ﺑْﻦِ ﺣَﻤْﺰَﺓَ ﻋَﻦْ ﺭَﺟُﻞٍ ﻣِﻦْ ﻗُﺮَﻳْﺶٍ ﻗَﺎﻝَ:
🔹ﺑَﻌَﺜَﺖْ ﺇِﻟَﻲّ ﺍﺑْﻨَﺔُ ﻋَﻢٍّ ﻟِﻲ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻬَﺎ ﻣَﺎﻝٌ ﻛَﺜِﻴﺮٌ:
ﻗَﺪْ ﻋَﺮَﻓْﺖَ ﻛَﺜْﺮَﺓَ ﻣَﻦْ ﻳَﺨْﻄُﺒُﻨِﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺮﱢﱢﺟَﺎﻝِ ﻓَﻠَﻢْ ﺃُﺯَﻭّﺟْﻬُﻢْ ﻧَﻔْﺴِﻲ ﻭَ ﻣَﺎ ﺑَﻌَﺜْﺖُ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﺭَﻏْﺒَﺔً ﻓِﻲ ﺍﻟﺮﺟَﺎﻝِ ﻏَﻴْﺮَ ﺃَﻧّﻪُ ﺑَﻠَﻐَﻨِﻲ ﺃَﻧّﻪُ ﺃَﺣَﻠّﻬَﺎ ﺍﻟﻠﻪُ ﻓِﻲ ﻛِﺘَﺎﺑِﻪِ ﻭَ ﺳَﻨٌﻬَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠﻪِ (ﺹ) ﻓِﻲ ﺳُﻨّﺘِﻪِ ﻓَﺤَﺮّﻣَﻬَﺎ ﺯُﻓَﺮُ. ﻓَﺄَﺣْﺒَﺒْﺖُ ﺃَﻥْ ﺃُﻃِﻴﻊَ ﺍﻟﻠﻪَ ﻋَﺰﱠ ﻭَ ﺟَﻞﱠ ﻓَﻮْﻕَ ﻋَﺮْﺷِﻪِ ﻭَ ﺃُﻃِﻴﻊَ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ (صلی الله علیه و آله ) ﻭَ ﺃَﻋْﺼِﻲَ ﺯُﻓَﺮَ ﻓَﺘَﺰَوّﺟْﻨِﻲ ﻣُﺘْﻌَﺔً.
🔹 ﻓَﻘُﻠْﺖُ ﻟَﻬَﺎ: ﺣَﺘّﻰ ﺃَﺩْﺧُﻞَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺑِﻲ ﺟَﻌْﻔَﺮٍ (ﻉ) ﻓَﺄَﺳْﺘَﺸِﻴﺮَﻩُ .
ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﺪَﺧَﻠْﺖُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻓَﺨَﺒّﺮْﺗُﻪُ .
ﻓَﻘَﺎﻝَ: ﺍﻓْﻌَﻞْ ﺻَﻠّﻰ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻤَﺎ ﻣِﻦْ ﺯَﻭْﺝٍ.
📚 ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ 5- 465- 1
#ترجمه :
💠 مرحوم کلینی ( از علماء عصر غیبت صغری) در کتاب شریف وگرانسنگ فروع کافی، با سند متصل روایت کرده است از مردی از قریش که گفت:
🔹دختر عمویم که اموال فراوانی داشت برایم پیغام فرستاد که:
تو خوب میدانی که من خواستگاران زیادی دارم اما با آنها ازدواج نکردم.
و اینکه برای تو پیغام فرستادم به خاطر میل و رغبت به جنس مرد نیست بلکه بدین جهت است که شنیده ام که خداوند در قرآن، متعه(ازدواج موقت) را حلال کرده و رسول خدا(ص) در سیره و ممشای خود آن را باب کرده و رواج داده است اما زفر(عمر) آن را حرام کرده است.
🔹لذا من دوست دارم خداوند عزوجل را در بالای عرشش اطاعت کنم و رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) را اطاعت کنم و با حرام کننده اش مخالفت نمایم. پس مرا به ازدواج موقت خود درآور.
🔹من به او گفتم: صبر کن تا از امام باقر(علیه السلام ) مشورت بگیرم.
پس خدمت امام رسیدم و او را از ماجرا باخبر کردم.
امام (سلام الله علیه)فرمود:
انجام بده. سلام و درود خدا بر شما زن وشوهر باد.
#يلدا
@moteha 🌹