eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
54 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (161) 🌷 بخشنده ترین در یکی از جنـگ هـا پیغمـبر اسـلام (ص) زیر درختی در کنـار رودخـانه ایسـتاده بود. ناگـاه سـیل آمـد بین آن حضرت و مسلمانان فاصله افتاد. یکی از افراد دشـمن متوجه شد که رسول خدا (ص) دور از لشـگرگاه خود تنها ایسـتاده، بلافاصـله خود را به او رسانـد و به قصـد کشـتن آن حضـرت، در حالی که سوار بر اسب بود و پیروزي خود را قطعی می دانست، شمشـیر را کشـید و گفت: اي محمد! چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ حضرت فرمود: خداي من و تو. آن مرد پوزخنـدي به این جواب زد و شمشـیر خود را بالا برد و با تمام قـدرت خواست فرود آورد، ولی پیش از آنکه شمشـیر فرود آید جبرئیل او را از اسبش سرگون نمود، و به زمین انداخت. حضرت بلا فاصله شمشیر را از دست آن مرد گرفت و روي سینه اش نشست و سخن او را برای او تکرار کرد و گفت: چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ آن مرد با یک دنیا امید گفت: بخشش و بزرگواري تو! حضرت، او را بخشید و او پس از بخشش حضرت، گفت: به خدا سوگند تو از من بهتر و بزرگوارتر هستی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 27 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از کجا بفهمیم در مسیر هدایت هستیم؟ 🌹 کلام خدای : ای محمد! اگر با تو گفتگوى خصومت آميز و محاجّه كردند، در پاسخشان بگو: «من و همه پيروانم وجود خود را خدا كرده ايم.» به مسیحیان و یهودیان و بى سوادهای مشرك بگو: «آيا شما هم خدا شده ايد؟» اگر خدا شوند، قطعاً هدايت يافته اند و اگر از شدن روى گرداندند، فعلاً آنچه بر عهده توست، فقط ابلاغ پيام خداست. خدا خودش نسبت به بندگانش بيناست. ✍️ شرح: خدا شدن یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، نشانه بودن در مسیر هدایت است. 📖 فإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَ مَنِ اتَّبَعَنِ وَ قُلْ لِلَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْأُمِّيِّينَ أَ أَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ (آل عمران، 20) آیه شماره 128 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (162) 🌷 بیمه دوام تقوا و سرمایه در زمان رسول خدا (ص) بانویی به نام زینب عطرفروش بود. او گاهی به خانه پیغمبر نزد همسران آن حضرت می آمد. پیامبر خدا وقتی از بیرون می آمد و می دید زینب عطرفروش در خانه ایشان است. به او می فرمود: هنگامی که تو به خانه ما می آیی، خانه ما خوشبو می شود. زینب عرض می کرد: یا رسول االله! خانه شما، به خاطر بوي خوش شما خوشبوتر است. آنگاه پیامبر خدا (ص) او را چنین نصیحت می کرد: هنگـامی که عطر می فروشی، سـعی کن که جنس خوب بفروشـی و تقلب نکنی که چنین معـامله اي براي رعـایت الهی و دوام سرمایه بهتر است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 29 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ راه مصون ماندن از عرفانهای کاذب کدام است؟ معیار علوّ معنوی و تقرب به خدا چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: در محیطهای جوان، مراقب این عرفانهای کاذب هم باشید؛ اینها هم بخصوص در دانشگاهها رخنه می کنند. یکی از برنامه ها این است که عرفانهای کاذب را در داخل دانشگاهها رخنه دهند؛ این هم یکی از آن چیزهای فلج کننده است. اگر کسی اسیر و دچار این بافته های بی اصل و اساسِ عرفانهای کاذب شود - که غالباً هم از مناطق خارج از کشور نفوذ پیدا کرده و وارد شده است - واقعاً او را فلج می کند. معیاری که ما برای تحرک به سمت علوّ معنوی و روحی و تقرب به خدا داریم، ، است، پاکدامنی است. جوانان ما - چه دختران ما، چه پسران ما - اگر پاکدامن باشند، اگر پیشه کنند، اگر برای دوری از تلاش کنند، اگر نماز را با توجه و با اهتمام به جا بیاورند و انسشان را با قرآن قطع نکنند، اسیر این عرفانهای کاذب نمی شوند. من به جوانها غالباً در مورد قرآن سفارش می کنم. سعی کنید رابطه تان را با قرآن قطع نکنید. هر روز، ولو نصف صفحه، قرآن بخوانید؛ اینها همه اش مقرِّب انسان است؛ صفای روح و گشایش و فتوح معنوی را همینها برای انسان به وجود می آورد. آن آرامش، آن صبر و سکینه ی مورد نیاز انسان - که «فأنزل اللَّه سکینته علی رسوله و علی المؤمنین و الزمهم کلمة »؛ این نعمتی است که خدای متعال آن را به رخ مؤمنین می کشد، که ما سکینه و صبر و آرامش و طمأنینه را از سوی خودمان به پیغمبر دادیم، به مؤمنین دادیم - با همین چیزی که عرض کردیم، حاصل میشود؛ در درجه ی اول با تلاش برای دور شدن از است. اینکه می گوئیم دوری از ، معنایش این نیست که اول باید بکلی همه را ترک کنید تا بتوانید وارد مرحله دوم شوید؛ نه، اینها با هم توأم است. باید همت این باشد، باید تلاش این باشد که از ما سر نزند. هم به همین معناست. التزام به توجه در نماز و در تلاوت قرآن و اینها چیزهائی است که معنویات و صفای روح را برای ما به ارمغان می آورد؛ آن آرامش و طمأنینه و سکینه ی لازم را به ما می دهد؛ نیازی نیست به رفتن درِ خانه ی عرفانهای کاذب، دروغی، مادی، توهّمی و تخیلی، که هیچ واقعیتی پشت سرش نیست. هم دانشجوها را، هم جوانان دبیرستان را توجه بدهید به همین جنبه های و . تدین را یک عنصر اساسی برای مخاطبِ خودتان قرار بدهید و بدانید ان شاءاللَّه خدای متعال هم کمک خواهد کرد. (20/7/1391) ✍️ شرح: ، ، و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 242 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
آخرین دعای یوسف (ع) در سوره یوسف (ع) چیست؟ 🌹 ای ارباب من! تو حکومت بخشی از زمین را به من عطا كردى و تعبير برخى ازخوابها را به من آموختى. اى خالق آسمان‏ها و زمين! مولای من در دنيا و آخرت، تو هستى. جانم را در حالى بگیر كه تو هستم، و مرا به بندگانی که صالح تواند، ملحق كن! ✍️ شرح: خدا بودن یعنی التزام به انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 ربِّ قَدْ آتَيْتَني‏ مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَني‏ مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ تَوَفَّني‏ مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحينَ (یوسف، 101) آیه شماره 129 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ کسب علم مهمتر است یا کسب ؟ 🌷 امام خامنه ای: من توصیه به خشوع و ذکر و و سعی برای تقرب الی الله را برای طلاب واجبتر می دانم تا توصیه به علم، که مایه اصلی کارشان علم است. اگر علم باشد، نباشد، این علم می شود بی فایده، گاهی هم مضر. عالمانی داشته ایم - چه علم دینی، چه علم غیر دینی - که نه فقط از این علم بهره ای نبردند و بهره ای نرساندند، بلکه وزر و وبال شد. این روح معنویت در کالبد علم و عالم لازم است. (20/7/1390) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 243 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 عامل بدبختی دنیا و آخرت چیست؟ فراموش نکنیم که انجام و ترک باعث می‌شود انسان دنبال وساوس شیاطین نرود. روی این دو باید کار کنیم که برای هر فرد انسان عینی است. کفایی نیست. عینی است. از صبح که از خواب بلند می‌شویم عینی است که را مراعات کنیم. را انجام دهیم و را ترک. چون هر روز ادامه دارد و مستمر است، ایجاد عادت و ملکه می‌کند و دیگر ادامه‌ی و اطاعت فرمان پروردگار متعال برای ما ملکه می‌شود. دیگر به این راحتی اقدام به نمی‌کنیم. بنابراین باید تصمیم بگیریم و به طور جدّی اصلاً گرد نگردیم. را ترک نکنیم و را انجام ندهیم. بقیه را خدا از ما نخواسته است. این دو چون عینی است، تخلف از آن موجب جهنم و بدبختی دنیا و آخرت است؛ اما کارهای دیگر این طور نیست. اگر همین دو بار را بلند کنیم، کم کم به جایی می‌رسیم که از آن‌ها هم استفاده می‌کنیم؛ اما اگر الان بار را سنگین کنیم، نفس امّاره بلند نمی‌کند و زمین می‌گذارد. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (163) 🌷 استاد سخن عامر شعبی از دانشمندان عصر امام علی (ع) است. او می گوید: امیر مومنان علی (ع) نه جمله بدون درنگ و ناگهانی بیان فرمود که چشـمان بلاغت را شـکافت و گوهرهاي حکمت را به رشـته نظم کشـید که هرگز سخنوران جهان، قادر به اداي همانند آن کلمات نیستند: 🔹سه جمله در نیایش با آفریدگار بی نیاز. 🔹 سه جمله در حکمت و روش خردمندان. 🔹 سه جمله در آداب و معاشرت با هم نوعان. 🔻 اما جمله هایی که در نیایش است: 1️⃣ خدایا در عزت و بزرگواري ام همین بس که تو باشم. 2️⃣ در افتخار من همین بس که تو باشی. 3️⃣ خدایا تو چنانی که من دوست دارم. مرا چنان کن که تو دوست داری. 🔻 و اما سخنانی که در حکمت است: 1️⃣ ارزش هر انسان به اعمال خوبی است که انجام می دهد. 2️⃣ هلاك نمی شود کسی که ارزش خویش را بداند. 3️⃣ انسان در زیر زبانش پنهان است. 🔻 و اما آن سه جمله که در ادب است: 1️⃣ احسان کن به هر کس که می خواهی! امیرش می شوی. 2️⃣ محتاج هر کس می خواهی باش! اسیرش می شوی. 3️⃣ از هر کس می خواهی، بی نیاز باش! نظیرش می شوی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 63 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (164) 🌷 استاد سخن 📖 عنْ عَامِرٍ الشَّعْبِيِّ قَالَ: تَكَلَّمَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِتِسْعِ كَلِمَاتٍ ارْتَجَلَهُنَّ ارْتِجَالًا فَقَأْنَ عُيُونَ الْبَلَاغَةِ وَ أَيْتَمْنَ جَوَاهِرَ الْحِكْمَةِ وَ قَطَعْنَ جَمِيعَ الْأَنَامِ عَنِ اللَّحَاقِ بِوَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الْمُنَاجَاةِ وَ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الْحِكْمَةِ وَ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الْأَدَبِ فَأَمَّا اللَّاتِي فِي الْمُنَاجَاةِ فَقَالَ إِلَهِي كَفَى بِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِبُّ وَ أَمَّا اللَّاتِي فِي الْحِكْمَةِ فَقَالَ قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ وَ مَا هَلَكَ امْرُؤٌ عَرَفَ قَدْرَهُ وَ الْمَرْءُ مَخْبُوٌّ تَحْتَ لِسَانِهِ وَ اللَّاتِي فِي الْأَدَبِ فَقَالَ امْنُنْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَمِيرَهُ وَ احْتَجْ إِلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَسِيرَهُ وَ اسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَكُنْ نَظِيرَهُ. 📚 بحارالانوار، ج 74، ص 400 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش اول) 🌺 بسم الله الرحمن الرحیم ... ... بدانید که هر بنده مؤمنی (با انجام و ترک ) به یاد خدا باشد، قطعاٌ خدا متقابلاً خیر خاص خود را شامل حال او می کند. پس تمام کوشش خود را در از دستورات خدا به کار گیرید؛ زیرا خیر خاص خدا جز با اطاعت از خدا و ترک نصیب کسی نمی شود. 📖 عنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَخْلَدٍ السَّرَّاجِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَرَجَتْ هَذِهِ الرِّسَالَةُ مِنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى أَصْحَابِهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ ... ... اعْلَمُوا أَنَّ اَللَّهَ لَمْ يَذْكُرْهُ أَحَدٌ مِنْ عِبَادِهِ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلاَّ ذَكَرَهُ بِخَيْرٍ فَأَعْطُوا اَللَّهَ مِنْ أَنْفُسِكُمُ اَلاِجْتِهَادَ فِي طَاعَتِهِ فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يُدْرَكُ شَيْءٌ مِنَ اَلْخَيْرِ عِنْدَهُ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ اِجْتِنَابِ مَحَارِمِهِ. 📚 منبع: الکافی، ج 8 ص 2 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✍️ نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش دوم) 📩 ای شیعیان! مبادا شيفتۀ چيزى شويد كه خداوند بر شما كرده است؛ زيرا هر كس با انجام ، پردۀ حرمت خدا را در اين دنيا بدرد، خداوند ميان او و بهشت و نعمتها و خوشى ها و مقام دائمى بهشت كه براى اهلش مقرر شده، براى هميشه جدائى می افكند. و بدانيد كه بد بهره‌اي است آن بهره‌اى كه كسى در ترك خدا و انجام به دست آورد و خوشيهاى فانى دنيا را به وسيلۀ انجام بر نعمت بهشت جاودان و خوشيها و مقام والای بهشتيان ترجیح دهد. واى بر كه چه بهره بد و بازگشت زيان آور و حال بدى در روز قيامت نزد پروردگارشان دارند. پناه ببريد به خدا از اينكه پناه دادنش به شما مانند پناه دادنش به اهل باشد (كه در دنيا به خودشان واگذارشان کند و در آخرت دچار عذاب و كيفرشان گرداند). پناه ببرید به خدا از اینکه شما را گرفتار چیزی کند که را به آن گرفتار ساخته. ما و شما هیچ توانی جز آنچه خدا به ما دهد، نداریم. پس اى گروه نجات يافته! با انجام واجبات و ترک حرامها پیشه کنید. 📖 و إِيَّاكُمْ أَنْ تَشْرَهَ أَنْفُسُكُمْ إِلَى شَيْءٍ مِمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَيْكُمْ فَإِنَّهُ مَنِ اِنْتَهَكَ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَيْهِ هَاهُنَا فِي اَلدُّنْيَا حَالَ اَللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْجَنَّةِ وَ نَعِيمِهَا وَ لَذَّتِهَا وَ كَرَامَتِهَا اَلْقَائِمَةِ اَلدَّائِمَةِ لِأَهْلِ اَلْجَنَّةِ أَبَدَ اَلْآبِدِينَ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ بِئْسَ اَلْحَظُّ اَلْخَطَرُ لِمَنْ خَاطَرَ اَللَّهَ بِتَرْكِ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ رُكُوبِ مَعْصِيَتِهِ فَاخْتَارَ أَنْ يَنْتَهِكَ مَحَارِمَ اَللَّهِ فِي لَذَّاتِ دُنْيَا مُنْقَطِعَةٍ زَائِلَةٍ عَنْ أَهْلِهَا عَلَى خُلُودِ نَعِيمٍ فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَذَّاتِهَا وَ كَرَامَةِ أَهْلِهَا وَيْلٌ لِأُولَئِكَ مَا أَخْيَبَ حَظَّهُمْ وَ أَخْسَرَ كَرَّتَهُمْ وَ أَسْوَأَ حَالَهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اِسْتَجِيرُوا اَللَّهَ أَنْ يُجِيرَكُمْ فِي مِثَالِهِمْ أَبَداً وَ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ بِمَا اِبْتَلاَهُمْ بِهِ وَ لاَ قُوَّةَ لَنَا وَ لَكُمْ إِلاَّ بِهِ فَاتَّقُوا اَللَّهَ أَيَّتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلنَّاجِيَةُ. 📚 منبع: الکافی، ج 8 ص 2 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✍️ نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش سوم) 📩 پدر بزرگوار ما رسول خدا (ص) فرمود: مداومت بر انجام و ترک اگر چه اندك، نزد خدا مورد پسندتر و برای خود شخص سودمندتر از کوشش در بدعتها و پيروى كردن از خواسته های نفس است. آگاه باشيد كه بطور مسلم پيروى كردن از خواسته های نفسانى و متابعت از بدعتها بدون راهنمائى خدا، گمراهى است و هر گمراهى، بدعت است، و عاقبت هر بدعتى جهنم است. هیچ کس به خيرى از جانب خدا نمی رسد جز به وسيلۀ پيروى از خدا در انجام و ترک و صبر بر انجام آن دستورات و خوشنود بودن از خدا و دستورات و او. زيرا صبر بر انجام و صبر بر ترک و خوشنودى از خدا و دستورات و او قسمتى از تبعیت از خدا است. 📖 قدْ قَالَ أَبُونَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمُدَاوَمَةُ عَلَى اَلْعَمَلِ فِي اِتِّبَاعِ اَلْآثَارِ وَ اَلسُّنَنِ وَ إِنْ قَلَّ أَرْضَى لِلَّهِ وَ أَنْفَعُ عِنْدَهُ فِي اَلْعَاقِبَةِ مِنَ اَلاِجْتِهَادِ فِي اَلْبِدَعِ وَ اِتِّبَاعِ اَلْأَهْوَاءِ أَلاَ إِنَّ اِتِّبَاعَ اَلْأَهْوَاءِ وَ اِتِّبَاعَ اَلْبِدَعِ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اَللَّهِ ضَلاَلٌ وَ كُلُّ ضَلاَلَةٍ بِدْعَةٌ وَ كُلُّ بِدْعَةٍ فِي اَلنَّارِ وَ لَنْ يُنَالَ شَيْءٌ مِنَ اَلْخَيْرِ عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ اَلصَّبْرِ وَ اَلرِّضَا لِأَنَّ اَلصَّبْرَ وَ اَلرِّضَا مِنْ طَاعَةِ اَللَّهِ. 📚 منبع: الکافی، ج 8 ص 2 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen