✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
💎نعمت حکومت اسلامی
🔻🔻 امروز ما در زمان غیبت هستیم. حکومت عدل الهی که در رأس آن یک انسان فقیه و باتقوا قرار گرفته است. این یکی از نعمت های بزرگ خداست. شما این را مقایسه کنید با رضا شاه که حدود 1304 رسما شاه شد و تاجگذاری کرد و مسئولیت اداره مملکت اسلامی را بدست گرفت. حدود 16 سال هم بیشتر حکومت نکرد و در این 16 سال حکومتش استعماری بود، چون انگلیس ها او را آورده بودند و طبق دستور آنها با اسلام مبارزه کرد. حجاب از سر زن ها برداشت، حوزه های علمیه را از بین برد، عمامه علماء را برمی داشت، عزاداری را ممنوع کرد، به کسی اجازه نداد دسته عزاداری و روضه خوانی راه بیندازد؛ همه اینها را که آثار و مظاهر اسلام بود اجباراً تعطیل کرد.
🔻🔻 خب این یک حکومت، حکومتی است که چون مردم ضعیفند و او قدرت دارد گوش به حرف او می دهند. زن ها چطور شدند! این زن های هرزه و بی حیا و بدبخت از آثار اعمال آن رضاشاه ملعون است. این جوانهای بی دین، بی نماز، روزه خور، هرزه، نجاست خور، همه از آثار ترویج فسادی است که رضاشاه با قدرت پیاده کرد، مسلمان هم در ظل این حکومت اینطوری شدند.
🔻🔻 یک نوع حکومت دیگر هم است. مردم نماز می خوانند، روزه می گیرند، هر کسی بخواهد طبق دستور اسلام عمل کند هیچ کسی به او نمی گوید آقا نکن، زن می خواهد چادر مشکی سر خودش بکند آزاد است، پوشیه بزند آزاد است، مرد می خواهد محاسن بگذارد آزاد است، نماز بخواند آزاد است، مسجد آزاد است، عزاداری آزاد است، یادگرفتن مسائل دینی آزاد است، مکه آزاد است، همه مسائل اسلامی آزاد است، این اگر مقایسه کنیم با آن نوع حکومت آدم می بیند زمین تا آسمان فرق دارد.
🔻🔻 بنابراین #نعمت بودن این نوع حکومت مشخص می شود برای ما که چقدر برای انسان ها و مسلمان هایی که در تحت سایه این نوع حکومت زندگی می کنند چقدر #سعادت و سلامت به اینها نزدیک تر است تا آن زمان، بنابراین یکی از نعمت های بسیار بزرگ هم #نعمت ولایت فقیه عادل است که در این زمان ما زیر سایه این #نعمت بزرگ الهی زندگی می کنیم، همه آزاد هستیم.
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ از کجا معلوم که جهان به این بزرگی، خدای دیگری نداشته باشد؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
به فرض اگر غیر از الله، فرماندهان دیگری هم در جهان و در مدیریت آن وجود داشت، در آن صورت نظم تمام آسمانها و زمین به هم می ریخت. وقتی همه چیز در نظام آفرینش منظم است و پایدار، پس قطعاً مدیرش یکی است. بنابراین خدا که فرمانده مرکز مدیریت عالم است، از توصیفاتی که این کافران دربارهاش می گویند و برایش شریک می تراشند، مبرّاست.
📖 لوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ (انبیاء، 22)
آیه شماره 330
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (212)
🌷 سه #متّقی غیب گو
میثم تمار یار وفادار امام علی (ع) سوار بر اسب از نزدیک محلی که جمع از طایفه بنی اسد در آن نشسته بودند، عبور می کرد. در این حال حبیب بن مظاهر را دید که او نیز سوار بر اسب بود. هر دو به یکدیگر نزدیک شدند تا حدي که گردن اسبهایشان به هم می خورد و گفت و گویی طولانی کردند.
در آخر حبیب بن مظاهر خطاب به میثم گفت: گویـا پیرمردي خرما فروش را می بینـم کـه در راه عشـق و محبـت خانـدان پیـامبر (ص) او را به دار آویخته اند و بر چوبه دار، شکم او را پاره می کنند.
میثم هم گفت: من هم مرد سـرخ رویی را که گیسوان بلندي دارد می شـناسم که براي یاري فرزند رسول خدا حسـین بن علی (ع) به کربلا می رود و کشته می شود و سر بریده اش را در کوفه می گردانند.
آنان پس از این گفت و گو، از هم جدا شدند. کسانی که آنجا بودنـد و این گفت و گو را شـنیده بودنـد، به خیال خودشان، درباره دروغهاي آن دو نفر صـحبت می کردند که ناگهان رشید هجري از راه رسید و از آنان سراغ میثم و حبیب را گرفت. به او گفتند: همین جا بودند و چنین و چنان گفتند و سپس از هم جدا شده و رفتند.
رشید داستان را که شنید، گفت: خداونـد میثم را رحمت کنـد. او فراموش کرد که این مطلب را هم اضافه کند که به آورنده سـر بریدهی حبیب در کوفه صد درهم بیشتر جایزه خواهند داد و آنگاه آن سر را در شهر خواهند گرداند.
حاضران به یکدیگر گفتند: این یکی از آن دو هم دروغگوتر است.
ولی طولی نکشـید که میثم را بر در خانه عمر بن حریث بر فراز چوبه دار آویخته دیـدند و سر حبیب بن مظاهر هم به کوفه آورده شد و آنچه را که آن روز گفته شده بود، به چشم خود دیدند.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 195
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسشهای سیاسی و مدیریتی از آیت الله خوشوقت
🔸🔸 س1: امروز پذیرفتن #مسئولیت در جمهوری اسلامی چطور است؟
🔹🔹ج: خیلیها دارند دنبالش میدوند؛ اما مسألهای ندارد. باید به گونهای پذیرفت که انسان بتواند از عهدهاش برآید. دل انسان میخواهد برود و در آن نوک بنشیند؛ اما نشستن در آن نوک، شرایط و لوازمی میخواهد. نوعاً انسان میبیند کسانی دلشان میخواهد که به نوکِ نوک بروند، که اسباب و لوازم در نوک نشستن را ندارند؛ لذا وقتی در آن بالا مینشینند، اوضاع به هم میخورد. این نباید برود.
🔹🔹مرحوم امام(ره) فرمودند: «کسی که نمیتواند در یک پستی کار کند و درست خدمت کند، حرام است که قبول کند». باید آنمقداری را که میتواند خدمت کند، حیازت کند. دل انسان، بالاتر میخواهد اما نمیتواند خدمت کند. چشمش که به پول میافتد، شیطان میآید و اذیتش میکند و ناگهان میگویند: «اختلاس کرده است».
🔸🔸س2: پس در مسئولیتهای پایین مشغول به کار باشد؟
🔹🔹ج: پایین اینطور نیست. در مسئولیت پایین، پول زیر دست شما نیست. مسئولیت پایین راحت است. جایی که اگر امضا کند، همه میگویند: «بله، چشم!» آنجا خطرناک است؛ لذا انسان نباید مدام بالا برود. اگر مدام بالا برود، باید اسبابش را هم فراهم کند. به قول حافظ:
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی
🔹🔹یکی از اسباب بزرگی، #ایمان و #تقوا است. امام رفت و در آن نوک نشست و هیچطوری هم نشد. اگر پنجاه سال هم آن بالا مینشست، مشکلی پیش نمیآمد؛ چون ایمان و تقوایش را داشت. هدفش این نبود که پول جمع کند. هدفش این نبود که به رفاه و شکم و لباس و اینها بزند. هدف را دنبال میکرد؛
🔹🔹اما بعضی هدف خاص دارند و میخواهند خانهی خوب و ماشین مدل بالا داشته باشند؛ میخواهند سرمایهی تا آخر عمرشان را جمع کنند. اینها نمیگذارد. تا به پول رسید، نفس او میگوید: «حالا که به پست رسیدی، چه میگویی؟ بسم الله درو کن!» از جیبش رفعِ استحقاق میکند!
🔸🔸س3: پس تا وقتی که تقوا نداریم، هر پُستی را نپذیریم؟
🔹🔹ج: به هر حال خطرناک است؛ بلکه همیشه کمی از آنهم پایینتر بنشیند که کمکم عادت کند و یاد بگیرد؛ و الّا اگر از اول بخواهد به آن بالا بِپَرد، طور دیگر میشود. اول به طرفِی میرود و میافتد به باند بازی و حقهبازی و خطش عوض میشود و از #راه_عبودیت پروردگار متعال برمیگردد و خدمت به اسلام و مسلمین یادش میرود. آنوقت مشکلات پیش میآید؛
🔹🔹و الّا شرط اساسی اجرای حکومت اسلامی، عقیده به اسلام و عمل به دستور اسلام است؛ چون هر #فاسق و فاجری که نمیتواند بیاید حکومت اسلامی را پیاده کند. شرط اولش این است که مسلمان باشد و اهل #ایمان و #تقوا باشد تا بتواند دستور اسلام را با آن قدرتی که خدا در اختیارش قرار داده، پیاده کند. اما اگر من اسلام را قبول ندارم، یا قبول دارم ولی عمل نمیکنم، دنیاپرست هستم، پولپرست هستم، مقامپرست هستم، وقتی پول به دست من بیاید، چه میکنم؟ اینجوری میشود...
📚 اساس بندگی/ج2/ص352-353
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ نکند تمام آفرینش، بی هدف است و بازی خداست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
ما که این همه آسمان و زمین و آنچه بین اینهاست را نیافریدهایم که بازی کنیم، تا در نتیجه هر کس می خواهد #اطاعت از دستورات ما را بپذیرد و هر کس نمی خواهد، نپذیرد.*
به فرض اگر می خواستیم سرگرمی و بازیچهای داشته باشیم، البته اگر اینکاره بودیم، قطعاً سرگرمی مناسب خودمان انتخاب می کردیم؛ نه شما انسانها را.*
ما نه اهل بازی هستیم و نه دنبال سرگرمی. بلکه حقیقت را که #فرماندهی هدفدار ما در جهان است، بر فرقِ باطل که کفر و نافرمانی از ماست، می کوبیم تا مغز آن را در هم بشکند و ناگهان نابود شود. اما وای به حال شما از توصیفی که درباره خدا و هدفش از آفرینش می کنید و در نتیجه کافر می شوید.
📖 و ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ * لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً لاَتَّخَذْناهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ كُنَّا فاعِلينَ * بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (انبیاء، 16 تا 18)
آیه شماره 331
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ انحرافات کوچک به کجا خواهد انجامید و راه درمان آن چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
فرض بفرمائيد كه يك رونده اى در راهى دارد حركت مى كند، غفلت مى كند، يك زاويه ى پنج درجه اى، ده درجه اى به وجود مى آيد. انسان هيچ متوجه نيست.
پنج درجه زاويه، چيزى نيست كه انسان را به خودش متوجه كند. بعد هرچه كه در اين جهت حركت مى كند، هى فاصله ى او با همين پنج درجه- اگر اين پنج درجه به ده درجه و پنجاه درجه هم نرسد، همين طور پنج درجه باشد- و شكاف بين او با اين خط صحيحى كه بايد از آن حركت مى كرد، بيشتر مى شود.
يك وقت انسان به خود مى آيد، مى بيند اى بابا، چه فاصله ى عميقى به وجود آمده. اينكه مى گويند #تقوا، براى همين است. #تقوا يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد مى كند. (17/ 01/ 1389)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 271
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (213)
🌷 زهد سلمان فارسی
هنگامی که سلمان فارسی بیمار شد و با همان بیماري فوت نمود، سعد به عیادت او آمد و حال او را پرسید. سلمان شروع به گریه کرد.
سعد گفت: چرا گریه می کنی؟ پیامبر خدا هنگام رحلت از شما راضی بود و در کنار حوض کوثر به محضرش وارد خواهی شد.
سلمان گفت: به خـدا سوگند! من به خاطر حرص به مال دنیا و یا محبت به آن گریه نمی کنم. ولی پیامبر خدا (ص) از ما پیمان گرفت و فرمود: باید وسـیله زندگی دنیاي شـما مانند وسـیله شخص مسافر (سبک و محدود) باشد و من می ترسم با این همه وسایل که در کنار من است، از دستور آن حضرت سر باز زده باشم.
سعد نگاهی به اطراف سلمان انداخت و دید جز یک آفتابه، یک تشت و یک کاسه چیز دیگري نیست.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص207
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
📝پرسش و پاسخ درباره امام زمان عجل الله فرجه
💠 س1: از طرفی می گويند: «اعمال ما به امام زمان عجل الله فرجه عرضه می شود» و از طرف ديگر می گويند: «امام زمان عجل الله فرجه اعمال ما را می بيند». اگر ايشان اعمال ما را می بيند، ديگر چه نيازی به عرضه است؟
🔸ج: ايشان هر وقت بخواهد ببيند، می تواند ببيند. هفته ای دو روز به اين کار می پردازد. ايشان کارهای زيادی دارد. يکی از کارهای ايشان همين است. هفته ای دو روز، دوشنبه و پنج شنبه نگاه می کند ببيند که شيعيان چه کرده اند. آيا به حرف خدا گوش داده اند يا نه.
💠 س2: آيا امام زمان عجل الله فرجه از زمان ظهور خود مطّلع هستند؟
🔸ج: بله؛ عِلم مصبوب همين است.
💠 س3: عبارت «السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ، وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوب» يعنی چه؟
🔸ج: خدا اينها را علامت طريق هدايت قرار داده است. هر جا هستند، وجودشان علامت است که «آنجا حرفه ای خدا هست و راه صحيح هست؛ بياييد آنجا و از اينها ياد بگيريد». علم آنها هم مصبوب است. اينها را از کتاب و دفتر و دانشگاه ياد نگرفته اند؛ خدا علم لدنی به دل اينها ريخته است؛ مصبوب است.
💠 س4: در سلام به امام زمان عجل الله فرجه ميگويم: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَرِيكَ الْقُرْآن». عبارت «يَا شَرِيكَ الْقُرْآن» چه معنايی دارد؟
🔸ج: پيغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنّي تاركٌ فيكُمُ الثّقلَين كِتَابَ اللّه وعِتْرَتِي». عترت علیهم السَّلام شريک قرآن است؛ نيست؟ چقدر راحت. چيزهای مشکل به اين آسانی حل می شود. دو لنگه است؛ يکي قرآن است و ديگری عترت علیهم السَّلام. اين می شود شريک آن و آنهم شريک است.
💠 س5: زيارت «آل ياسين» بهتر است فردی خوانده شود يا جمعی؟
🔸ج: هم جمعی خوانده می شود و هم فردی.
💠 س6: چرا امام زمان عجل الله فرجه كه كلّ تاريخ در انتظار آمدن اوست، فقط هشت ـ نه سال حكومت می كنند؟
🔸ج: لابد در اين هشت ـ نه سال كار تمام می شود؛ جور خاصی است؛ مثل ما که نيست؛ به سرعت پيش می رود.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ گوشه ای از عذابهای اهل گناه در جهنم!
🌷 سخن خدا در قرآن:
اینها دو گروه مسلمان و کافرند که بر سر مسلمان شدن و اطاعت از خدا با هم دعوا داشتهاند. بنابراین کسانی که کافر ماندهاند، #لباسهایی_آتشین برایشان بریده و دوخته خواهد شد و #آب_جوشان جهنّم بر سرشان ریخته خواهد شد؛*
طوری که با آن، تمام آنچه در شکمشان است و همه پوست بدنشان پخته و ذوب می شود.*
همچنین #گرزهای_آهنین برای کوباندن بر سرشان برایشان آماده خواهد بود*
تا هر بار که بخواهند از این جهنّم و غصه تمامنشدنی آن خارج شوند، دوباره به آن برگردانده می شوند و تازه به آنها خطاب می شود: «بچشید عذاب آتش سوزان جهنّم را!»
📖 هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا في رَبِّهِمْ فَالَّذينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيابٌ مِنْ نارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَميمُ * يُصْهَرُ بِهِ ما في بُطُونِهِمْ وَ الْجُلُودُ * وَ لَهُمْ مَقامِعُ مِنْ حَديدٍ * كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍّ أُعيدُوا فيها وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ (حج، 19 تا 22)
آیه شماره 332
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ آیا #تقوای فردی کافی است یا #تقوای جمعی هم لازم است؟
🌷امام خامنه ای:
ما یک #تقوای فردی داریم، که هر کسی خود را تحت مراقبت دائم داشته باشد. #تقوای کامل این است که انسان به طور دائم خود را تحت مراقبت داشته باشد؛ مثل کسی که در یک محوطه ی پوشیده از خارهای دامنگیر دارد حرکت میکند - این مثال، هم در روایات هست، هم در کلمات بزرگان هست - باید دائم حواسش باشد؛ یعنی زیر پایش را نگاه کند.
اگر غفلت کنید، خار دامن شما را می گیرد، لباس شما را پاره می کند، پای شما را مجروح خواهد کرد. #تقوا را تشبیه کرده اند به حرکت در خارستان. خب، این #تقوای فردی است و لازم است؛ راه دستیابی به فوز و فلاح هم فقط همین است. اگر کسی بخواهد به فلاح برسد، به فوز برسد، به نجات ابدی برسد، بایستی #تقوا داشته باشد. هر مقدار این حالت بیشتر بود، فوز و فلاح بیشتر است.
یک #تقوای جمعی هم داریم. #تقوای جمعی این است که جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بیمراقبتی جمعها نسبت به مجموعه ی خودشان، موجب میشود که حتّی آدمهائی هم که در بین آن جمعها #تقوای فردی دارند، با حرکت عمومىِ آن جمعها بغلتند و به جائی بروند که نمیخواهند. در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خورده ایم. یکی از جاهائی که ضعف نشان داده ایم، همین بوده.
در دهه های قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهای خوبی هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و #تقوای جمعی به خرج ندادند. در میانشان آدمهائی بودند که #تقوای فردی هم داشتند، اما نداشتن #تقوای جمعی، کار آنها را به جائی رساند که فتنه گرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند!
آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعاردهنده ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلی خطر بزرگی است. آنها غلتیدند. بنابراین #تقوای جمعی لازم است. (8/3/1390)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 272
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (214)
🌷 مهمانی در تاریکی
مرد فقیري خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت :بسـیار گرسـنه هسـتم و دسـتم به جایی نمی رسد. مرا سـیر کنید.
پیامبر اکرم (ص) او را به خانه همسرانش فرسـتاد. او رفت و دست خـالی برگشت، زیرا در خـانه آنهـا خـوراکی نبود که به او بدهنـد. شب فرا رسـید. رسول خـدا رو به اصحاب کرد و فرمود: چه کسی می تواند امشب این مرد گرسنه را مهمان کند؟
علی (ع) عرض کرد: یا رسول الله! من او را مهمان می کنم.
سپس او را به خانه اش برد و به فاطمه (س) گفت: دختر پیامبر! غذایی در خانه هست؟
فاطمه (س) جواب داد: آري، تنها به اندازه غذاي یک دختر بچه. لکن مهمان را بر او مقدم می داریم.
علی (ع) فرمود: فاطمه جان! دختر را بخوابان و چراغ را خاموش کن.
زهرا فرزندش را با زمزمه هاي پر مهر مادرانه، گرسـنه خواباند و سفره را پهن کرد و چراغ را خاموش. علی (ع) و فاطمه (س) در کنار سفره نشستند و در آن تاریکی، طوري دهان مبارکشان را تکان می دادند که مهمان خیال کند آنان نیز غذا می خورند.
مهمان با آن غذا سیر شد. آن شب علی و فاطمه (س) و کودکانش گرسنه خوابیدند. شب به پایان رسـید. وقت نماز صـبح، علی (ع) به محضـر پیامبر (س) رسـید. رسول خدا پس از سـلام نماز نگاهی به چهره علی انداخت و به شدت گریه کرد و فرمود: ایثار شب گذشته شما شگفت انگیز است.
در این وقت آیه زیر نازل شد و حضرت، آن را براي علی (ع) خواند:
«يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (حشر، 9):
آنها ایثار کرده و دیگران را بر خود ترجیح می دهند. هر چند شدیداً فقیر باشند. کسانی که خداوند آنها را از خساست و بخل نفس، باز داشته، فقط آنها خوشبختند.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 95
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen