eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
55 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (157) 🌷 دست امام زمان (ع) شفاست اسماعیل بن عیسی هرقلی می گوید: هنگامی که در قریه هرقل (در عراق) زنـدگی می کردم، در ایام جوانی، زخمی به اندازه یک مشت انسان در ران چپم پیـدا شـد که در بهـار می ترکیـد و خون و چرك از آن می رفت و درد آن مرا از کارهـایم باز می داشت. روزي به حله آمدم و به خانه سـید بن طاووس، عالم شیعه رفتم و از نـاراحتی خود نزد او درد دل کردم و گفتم: می خواهم در شـهر، آن را معالجه کنم. سید، پزشکان حله را حاضر نمود و محل درد را معاینه کردند و گفتند: این زخم در بالاي رگ اکحـل قرار گرفتـه و معـالجه اش خطرنـاك اسـت. زیرا این جراحت را بایـد از ریشه بریـد. در این صورت رگ بریده می شود و او می میرد. سید به من فرمود: می خواهم به بغداد بروم. تو هم بیا! شاید پزشکان متخصصی باشند و معالجه ات کنند. وارد بغداد شدیم. سید در آنجا نیز پزشکان را خواست و محل زخم را دیدند. آنها نیز همان پاسخ پزشکان حله را داده بودند، لذا خیلی ناراحت شدم. گفتم حالا که به بغداد آمده ام، براي زیارت به سامرا می روم و از آنجا به وطن بازمی گردم. سـید این فکر را پسـندید و من اثاث خود را نزد سید گذاشتم و حرکت کردم. وارد سامرا شـدم. قبور امامان را زیارت کردم. آنگاه به سـرداب مقدّس امام زمان رفتم و پاسـی از شب را در سـرداب گذراندم و مناجات کردم و از خـدا و امامـان یاري طلبیـدم. تا روز پنـج شـنبه در سامراء مانـدم ، سـپس کنار دجله رفتم، و غسل کردم و لباس پاکیزه پوشیدم و ظرف آبی را که همراه داشتم پر کردم و بیرون آمدم که به زیارتگاه برگشته و یک بار دیگر نیز زیارت کنم. در آن حـال دیـدم چهـار نفر سواره از دروازه شـهر سـامرا بیرون می آینـد. چون در اطراف زیارتگـاه عـده اي از بزرگان عشایر زندگی می کردند، گمان کردم سواران از آنها هستند. وقتی به هم رسـیدیم، دیدم دو نفرشان جوان هسـتند. یکی از آنها تازه موي صورتش روییده است، و هر چهار نفر شمشـیري حمایل دارند. دیگري پیرمردي بود که نیزه در دست داشت، و نفر بعدي نقاب به صورت زده و قبایی روي شمشیر پوشـیده و گـوشه آن را از بغـل گذرانـده بود. پیرمرد نیزه دار در طرف راست من ایسـتاد، و آن دو جوان هم در طرف چپ ایستادند، و شخص قباپوش هم در وسط راه من قرار گرفت. به من سلام کردند. پاسخ دادم. شخص قباپوش به من گفت: تو فردا می خواهی نزد خویشانت بروي؟ گفتم: آري. گفت: بیا جلو، زخمی که تو را اذیت می کند، ببینم. من مایل نبودم که آنها با من تماس داشته باشند و با خود فکر می کردم اینها از عشایرند و از نجاست پرهیز ندارند و من هم تازه از آب بیرون آمده ام و لباسم هنوز تر است. با این حال نزد وي رفتم و او دستم را گرفت و به سوي خود کشید. خم شد و دستش را روي زخم گذاشت. آن را چنان فشار داد که دردم گرفت، سپس برگشت روي اسب قرار گرفت. آنگاه پیرمردِ نیزه به دست گفت: اسماعیل راحت شدي؟ من تعجب کردم که از کجا اسم مرا می داند. گفتم: من و شما ان شاء الله راحت و رستگار هستیم . پیر مرد گفت: این آقا، امام زمان است. من دویدم و رکابش را بوسیدم. امام حرکت کرد. من در کنارش می رفتم و التماس می کردم. امام فرمود: برگرد! عرض کردم: هرگز از شما جدا نمی شوم. فرمود: صلاح تو در این است که برگردي. و من سخنم را تکرار کردم: برنمی گردم. پیر مرد گفت: اسماعیل! حیا نمی کنی که امام دو بار به تو گفت برگرد و گوش نمی کنی؟ این سخن در من اثر کرد، ناچار ایستادم. امام چند قدم رفت. آنگاه متوجه من شد و فرمود: چون به بغداد رسیدي، حتماً منتصر، خلیفه عباسی تو را می طلبد و چیزي به تو می دهد ولی از او قبول مکن و به فرزندم سید بن طاووس بگو: نامه اي به علی بن عوض بنویسد و تو را سفارش کند و من به او می گویم هر چه خواستی به شما بدهد. سپس همه حرکت کردنـد و رفتنـد و من همچنان ایسـتاده به آنها نگاه می کردم تا از نظرم دور شدنـد، و من از جدایی آن حضرت بسیار تأسف خوردم. ساعتی همانجا نشستم. به حرم مطهر رفتم. خدّام حرم که مرا دیدند، گفتند: حالت دگرگون است. درد داری؟ گفتم: نه. گفتند: کسی با تو نزاع کرده؟ گفتم: نه. من از آنچه شـما می گویید، اطلاعی ندارم. ولی آیا سوارانی را که از اینجا گذشـتند، دیدید؟ گفتند: ایشان از بزرگان محل بودند. گفتم: از بزرگان نبودند. یکی از اینها امام زمان (ع) بود. گفتند: آن پیرمرد یا آن مرد قباپوش؟ گفتم: همان قباپوش. گفتند: زخمی که داشتی به او نشان دادي؟ گفتم: خود او بـا دست، آن را فشـار داد و مرا به درد آورد. پس از آن رانم را بـاز کردم دیـدم از آن زخم اثري نیست. ران دیگرم را نیز باز کردم اثري از زخم ندیدم. خدّام وقتی متوجه قضیه شدند به سوي من هجوم آوردند و لباسم را براي تبرك پاره پاره کردند ... 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 166 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✍️ نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش دوم) 📩 ای شیعیان! مبادا شيفتۀ چيزى شويد كه خداوند بر شما كرده است؛ زيرا هر كس با انجام ، پردۀ حرمت خدا را در اين دنيا بدرد، خداوند ميان او و بهشت و نعمتها و خوشى ها و مقام دائمى بهشت كه براى اهلش مقرر شده، براى هميشه جدائى می افكند. و بدانيد كه بد بهره‌اي است آن بهره‌اى كه كسى در ترك خدا و انجام به دست آورد و خوشيهاى فانى دنيا را به وسيلۀ انجام بر نعمت بهشت جاودان و خوشيها و مقام والای بهشتيان ترجیح دهد. واى بر كه چه بهره بد و بازگشت زيان آور و حال بدى در روز قيامت نزد پروردگارشان دارند. پناه ببريد به خدا از اينكه پناه دادنش به شما مانند پناه دادنش به اهل باشد (كه در دنيا به خودشان واگذارشان کند و در آخرت دچار عذاب و كيفرشان گرداند). پناه ببرید به خدا از اینکه شما را گرفتار چیزی کند که را به آن گرفتار ساخته. ما و شما هیچ توانی جز آنچه خدا به ما دهد، نداریم. پس اى گروه نجات يافته! با انجام واجبات و ترک حرامها پیشه کنید. 📖 و إِيَّاكُمْ أَنْ تَشْرَهَ أَنْفُسُكُمْ إِلَى شَيْءٍ مِمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَيْكُمْ فَإِنَّهُ مَنِ اِنْتَهَكَ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَيْهِ هَاهُنَا فِي اَلدُّنْيَا حَالَ اَللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْجَنَّةِ وَ نَعِيمِهَا وَ لَذَّتِهَا وَ كَرَامَتِهَا اَلْقَائِمَةِ اَلدَّائِمَةِ لِأَهْلِ اَلْجَنَّةِ أَبَدَ اَلْآبِدِينَ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ بِئْسَ اَلْحَظُّ اَلْخَطَرُ لِمَنْ خَاطَرَ اَللَّهَ بِتَرْكِ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ رُكُوبِ مَعْصِيَتِهِ فَاخْتَارَ أَنْ يَنْتَهِكَ مَحَارِمَ اَللَّهِ فِي لَذَّاتِ دُنْيَا مُنْقَطِعَةٍ زَائِلَةٍ عَنْ أَهْلِهَا عَلَى خُلُودِ نَعِيمٍ فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَذَّاتِهَا وَ كَرَامَةِ أَهْلِهَا وَيْلٌ لِأُولَئِكَ مَا أَخْيَبَ حَظَّهُمْ وَ أَخْسَرَ كَرَّتَهُمْ وَ أَسْوَأَ حَالَهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اِسْتَجِيرُوا اَللَّهَ أَنْ يُجِيرَكُمْ فِي مِثَالِهِمْ أَبَداً وَ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ بِمَا اِبْتَلاَهُمْ بِهِ وَ لاَ قُوَّةَ لَنَا وَ لَكُمْ إِلاَّ بِهِ فَاتَّقُوا اَللَّهَ أَيَّتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلنَّاجِيَةُ. 📚 منبع: الکافی، ج 8 ص 2 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از نظر امام خمینی ماه رمضان ماه چیست؟ 🌷 امام خمینی:(49) من خوف اين را دارم كه در اين ماه مبارك رمضان كه ماه است و همه را خدا به ضيافت خودش دعوت كرده است، ما با صاحب خانه كارى بكنيم كه عنايتش از ما برگردد. (9 خرداد 1363) ✍️ شرح: تنها راه تهذیب نفس، انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی است. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مؤمنان واقعی چگونه به خدا عرض ارادت می کنند؟ 🌺 کلام خدای : پيامبر خدا به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شد، ايمان آورد. همه مؤمنان هم به خدا و فرشتگان خدا و كتابهای خدا و پیامبران خدا ايمان دارند و می گویند: «ما ميان هيچ يك از پیامبران خدا فرقی نمى گذاريم. خدایا! دستورات تو را شنيديم و قطعاً از آن می کنيم. از تو آمرزش گناهانمان را خواستاريم. عاقبتِ کار همه به سوى توست.» ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک 📖 آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ (بقره 285) آیه شماره 290 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی موجب می شود که بعضی مسلمانها به جایی برسند که حتی قرآن را هم دروغ بدانند؟ راه جلوگیری از این انحراف چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: گاهی اوقات ما و خطای ما و کج روی ما موجب می شود که پناه بر خدا به تکذیب ما انزل الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی ٰ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله. راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه مان، انگیزه مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه ها، خلاصه در یک جمله ؛ ، که در ماه رمضان [به عنوان] فلسفه و غایت روزه شناخته شده، به همین معنا است . یعنی مراقبت از خویش؛ دائم باید مراقب خودمان باشیم. البتّه خطاب این حرفها در درجه ی اوّل به خود بنده است؛ همه مان مسئولیم. (25/3/1395) ✍️ شرح: تقوا و مراقبه یعنی انجام شرعی و قانونی، و ترک شرعی و قانونی پند 224 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ علم بدون تزکیه چه عوارضی دارد؟ 🌷 امام خمینی:(48) شما ديديد كه در اين مدتى كه دانشگاههاى ما دست نااهلها بود، تعليمات، تعليماتى بود كه جوان وقتى از آنجا با اين تعليمات بيرون مى ‏آمد غربزده بود. علم وقتى كه در يك نفْس غير سالم واقع شد مثل بارانى مى ‏ماند كه ببارد در جايى كه عفونت بار است، عفونتش را زياد مى‏ كند. همين باران رحمت كه در يك جا بوى عطر را بلند مى ‏كند، در يك جا بوى كثافت را بلند مى‏ كند. آن عالِمى كه نشده است، خطرش از جاهل بسيار زيادتر است. جاهل اگر فاسد هم باشد، خودش فاسد است. اما عالِم اگر فاسد باشد، عالَم را فاسد مى ‏كند. كشور را به فساد مى‏ كشد. قبل از تعليم و تعلم است؛ يُزَكِّيهِمْ. پيغمبر آمده است اينها را بكند. پرورش بدهد. نفوس را مهيا كند و بعد يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ. بعد تعليم كتاب و حكمت بكند، كه اگر كتاب و حكمت با پرورش توأم نباشد و با توأم نباشد، موجودى كه از او بيرون مى ‏آيد همين موجوداتى مى ‏شود كه در مجلس سنا و در مجلس شوراى قبل از انقلاب بود. ✍️ شرح: تنها راه اصلاح و تهذیب نفس، انجام ، و ترک است. بدون این برنامه، تمامی علوم، مضر است. 📚 صحيفه امام، ج‏12، ص: 494 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (158) 🌷 نقاط مثبت را ببینیم 🔹 حضـرت عیسـی (ع) همراه یارانش از محلی می گذشـتند، سگ مرده ای را دیدنـد که در گوشه اي افتاده و بوي گند و زننده اش همه جا را پر کرده بود. یاران حضرت گفتند: چقدر این سگ بد بو است! حضرت عیسی (ع) براي آنکه به آنها یاد بدهد که در کنار عیبها خوبیها را نیز ببینند فرمود: چقدر دندانهاي این سگ، سفید است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 213 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (37) 🌷 امام باقر عليه السلام : در آخر الزمان مردمى می آيند كه عدّه اى رياكار و مدّعىِ قرآن شناسى و عبادت از آنها پيروي می كنند و ناپخته و سبك مغزند. آنان امر به معروف و نهى از منكر را فقط زمانى واجب مى دانند كه آسیبى به آنها نرسد و براى خودشان عذرها و بهانه ها مى تراشند. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 يكون في آخِرِ الزَّمانِ قَومٌ يُتبَعُ فيهِم قَومٌ مُراؤونَ يَتَقَرَّأونَ و يَتَنَسَّكونَ حُدَثاءُ سُفَهاءُ ۴ ، لا يُوجِبونَ أمرا بِمَعروفٍ و لا نَهيا عَن مُنكَرٍ إلاّ إذا أمِنوا الضَّرَرَ ، يَطلُبونَ لأِنفُسِهِمُ الرُّخَصَ و المَعاذيرَ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۸۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چکیده دعوت تمام پیامبران چیست؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: خدا فرشتگان را همراه با فرشته‌ ای به نام روح، تحت فرمان خودش بر بعضی از بندگانی که خودش شایسته می داند، با این مأموریت نازل می کند که: «به انسانها هشدار دهید که در جهان هستی، هیچ فرمانده‌ ای غیر از من نیست؛ پس باید فقط از دستورات و من اطاعت کنید.» 📖 ينَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاتَّقُونِ (نحل، 2) آیه شماره 291 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ تکلیف مبلغان در ماه رمضان چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: خلاصه ى عرايض من به برادران عزيز اين است كه با بيان معارف حقه ى الهيه براى مردم و انذار آن ها، اين ماه رمضان را آباد كنيد. مردم را به و به و به سوق دهيد. قيامت و عذاب الهى را براى مردم بيان بكنيد. رواياتى كه در اين باب هست، براى مردم بخوانيد. دلهاى مردم را با خدا آشنا و مأنوس كنيد. (22/ 12/ 1369) ✍️ شرح: تقوا، عمل و خداترسی یعنی انجام و ترک پند 10 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برای ورود به ماه رمضان چه کنیم؟ 🌷 امام خمینی:(47) در اين چند روزى كه به ماه مبارك رمضان مانده به فكر باشيد؛ خود را كرده توجه به حق تعالى پيدا نماييد؛ از كردار و رفتار ناشايسته خود كنيد؛ اگر خداى نخواسته مرتكب شده ‏ايد، قبل از ورود به ماه مبارك رمضان نماييد؛ زبان را به مناجات حق تعالى عادت دهيد. مبادا در ماه مبارك رمضان از شما ، ، و خلاصه ، سربزند، و در محضر ربوبى با نعم الهى و در مهمانسراى بارى تعالى آلوده به باشيد. 📚 جهاد اكبر، ص: 39 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (شماره 238) 🌷 قصه طالوت (بخش اول) 🔹 بر اساس آیات 246 تا 251 سوره بقره 🔻 بعد از مرگ موسی، سرانِ یهود به پیامبر جدیدشان گفتند: «برای ما فرماندهی منصوب کن تا تحت فرمان او در راه خدا با دشمن بجنگیم!» پیامبرشان در جوابشان پرسید: «اگر فرمان جنگ به شما داده شود، آیا احتمال نمی دهید که از دستور فرمانده نافرمانی کنید و با دشمن نجنگید؟» گفتند: «وقتی توسط دشمن از شهر و دیارمان اخراج و آواره شده‌ایم و از فرزندانمان جدا افتاده‌ایم، چرا با او نجنگیم؟» اما هنگامی که فرمان جنگ برای آنها صادر شد، جز عدّه کمی، همگی از دستور فرمانده سرپیچی کردند. خدا خودش کسانی را که با نافرمانی از دستورات واجب و حرامش در حقش ظلم می کنند، خوب می شناسد. پیغمبرشان همچنین به آنها گفت: «طالوت را قطعاً خود خدا به عنوان فرمانده شما منصوب کرده؛ پس چرا از دستورش نافرمانی می کنید؟» سران یهود، متکبّرانه پاسخ دادند: «چطور فرماندهی ما در دست او باشد، در حالی که خود ما به خاطر سابقه حکومت اجدادمان بر یهودیان، برای فرماندهی، لایق‌تر از او هستیم؟ ثانیاً از طرف خدا ثروت چندانی هم به او داده نشده.» پیامبرشان تأکید کرد: «اوّلاً قطعاً خود خدا طالوت را بر شما برگزیده؛ ثانیاً به او بیشتر از شما تسلّط بر احکام شرعیِ فرماندهی و قدرت جسمی داده؛ ثالثاً خدا فرماندهی در روی زمینِ خودش را به هر کسی که خودش بخواهد، می دهد؛ رابعاً اینکه خودتان را ثروتمند و او را فقیر می بینید، این خداست که گشایش‌دهنده روزی است و آگاه از همه چیز؛ و حالا همان خدا او را برای فرماندهی تعیین کرده. پس نافرمانی شما از او منطقی نیست.» پیغمبرشان ادامه داد: «علاوه بر آن دلایل، نشانه منصوب شدن طالوت از طرف خدا این است که صندوقی به دست شما می رسد که با دیدنش عقلتان قانع و دلتان آرام می شود؛ چون بعضی از یادگارهای خاندان موسی و خاندان هارون در آن است و علاوه بر این، فرشتگان آن را حمل می کنند. شما اگر واقعاً مؤمن باشید، نشانه حقانیت فرماندهی طالوت و منصوب شدنش از طرف خدا قطعاً در این صندوق هست.» 🔻 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen