﷽
❖ مدرسه سُها با هدف ترویج گفتمان اسلامیسازی علوم انسانی از سال 1395 به همت جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تأسیس شد. این مجموعه، یک نهاد علمی مستقل است که بدون وابستگی به سازمانها و ارگانها، صرفاً با هدف جریانسازی تفکر علم دینی بر مبنای آموزههای بزرگان فکری انقلاب اسلامی، نظیر امام خمینی و علامه طباطبایی فعالیت میکند. سُها تلاش میکند با کادرسازی و جریانسازی فکری و فرهنگی، در بلندمدت افقهای نوین در حوزه علم دینی را نمایان کند و به اندیشهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی بپردازد.
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
:::
❖ درس گفتار جامع ❞نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
• مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
::: ❖ درس گفتار جامع ❞نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ • مدرس: حجت الاسلام علی اسدی مدرسه علوم انسان
📌 توضیحی درباره درس گفتار جامع ❞نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
• اما بپردازیم به ویژگی این درسگفتارهای فلسفی که قرار است تا چند سال، هر روز درسی ما در کانال قرار بگیرد. اول از همه بگویم که استادی که این جلسات را تدریس کرده، یک طلبه گمنام است که بخش زیادی از عمرش را برای مباحث علوم عقلی و علوم انسانی گذاشته و در عین حال فرد شناختهشدهای نیست. اگر دنبال این هستید که فرد مشهوری یا شناختهشدهای این جلسات را برگزار کرده باشد، همین ابتدا باید بگویم که نه، اینطور نیست. البته، این خودش شاید یکی از ویژگیهای مثبت این جلسات هم باشد.
• این درسگفتار چند ویژگی دارد که من آن ویژگیهایی که از همه مهمتر هستند را خدمت شما عرض میکنم:
• طبیعتا مخاطب این جلسات طلابی هستند که یادگیری فلسفه را صرفاً برای اینکه در فلسفه اجتهاد پیدا کنند نمیخوانند بلکه به عنوان مقدمهای برای یک کار پژوهشی در زمینه علوم انسانی کار میکنند. اما این کار به این معنی نیست که این درسگفتار فقط برای آنهایی مناسب است که دنبال بحثهای علوم انسانی و... هستند. ممکن است کسی که این صوت ها را کار میکند هدف متفاوتتری داشته باشد.
• نکته بعدی اینکه اگر اراده کافی برای اینکه چند سالی با این درسگفتار همراه باشید و فلسفه را کار کنید داشته باشید، میتوانم به جرات بگویم یک دور کامل به هندسه فکری علامه طباطبایی در اکثر آثارش تسلط پیدا میکنید. یعنی این درسگفتار یک بسته جامع از نظام فکری فلسفی علامه طباطبایی است که حداقل منی که تدریس اکثر اساتید مشهور و غیر مشهور فلسفه رو گوش کردم تاحالا مشابه این مدل کار رو ندیدم، در این سیر فلسفی شما با تفکراتی از علامه آشنا میشید که به نظر میرسد مهمترین پروژه زندگی ایشان بوده. شما در این درسگفتار آشنایی کافی با کل متن کتب بدایة، نهایة و بخش زیادی از آثار رسالههای علامه و همینطور تفسیر المیزان و... پیدا خواهید کرد.
• این درسگفتار به صورت کاملاً مقایسهای و رفت و برگشتی بین آرا فکری علامه و شاگردان آن بزرگوار و گذشتگان تدریس خواهد شد. امروزه به خاطر بزرگی بسیاری از شاگردان و شارحان علامه طباطبایی غالباً نظام فکری ایشان را از منظر شاگردان یاد میگیرند یا حتی بعضاً نظام فکری علامه به خاطر موضوعیت پیدا کردن خود شاگردان ایشان به حاشیه میرود. این در حالی است که ما ادعا داریم هیچکدام از شاگردان فلسفی علامه در عین بزرگی و عظمت فکری که خودشان داشتهاند و دارند به پای علامه نرسیدند و این ابتکار علامه بود که توانست قرنها بعد از نظام ملاصدرا یک نظام فلسفی جدید غیر از نظام فلسفی صدرا تأسیس کند و به ارمغان بیاورد. در زمانی که شما این جلسات را کار میکنید به قدری به آثار شاگردان علامه از جمله آیت الله جوادی آملی، مرحوم علامه مصباح یزدی و مرحوم شهید مطهری و آقای فیاضی رجوع میکنید که میتوان گفت در انتهای این کار فلسفی، علاوه بر اینکه یک دور آشنایی کامل با نظام فلسفی علامه پیدا کردید، مهمترین ویژگیهای نظام فکری شاگردان مرحوم علامه طباطبایی و همچنین عمدهترین تفاوت این بزرگان با همدیگر و استادشان یعنی علامه را هم خواهید شناخت. یعنی این جلسات فلسفی در نهایت به شما فقط فلسفه علامه را یاد نمیدهد بلکه به صورت نظاموار با مهمترین و تأثیرگذارترین اندیشههای فلسفی اسلامی دوران ما آشنا خواهید شد.
• ویژگی دیگر این جلسات این است که روش تدریس به صورت کاملاً نظام وار تدریس شده. یعنی چی؟ یعنی اینکه وقتی قرار است نظام فکری علامه طباطبایی را کار کنید، اینطور نیست که به صورت جزیرهای و بریده از هم مطالب فلسفی را کنار هم کار کرده باشید بلکه در روند علمی خودتان مهمترین عناصری که باعث شده فکر فلسفی علامه طباطبایی شکل بگیرد را یاد میگیرید و با این ادعا که علامه طباطبایی یک نظام فلسفی مستقلی غیر از ملاصدرا و دیگر فلاسفه داشته کاملاً آشنا میشوید. این آشنایی کاملاً مستند به متن بوده و به هیچ وجه مبتنی بر مباحث تحلیلی صرف نیست.
• طبیعتاً این درسگفتار یک سیر طولانی در فلسفه اسلامی است که برای آنهایی که دنبال فهم تخصصی نظام فلسفی علامه هستند مفید و مناسب میتواند باشد و این روند برگزاری جلسات هم چند سال طول میکشد.
• در آخر هم بگویم اگر کسی واقعاً این جلسات را خواست کار کند و نیاز به مشاوره یا سوالی داشت، در خدمتش هستیم.
#یادداشت
#فلسفه_اسلامی #درس_گفتار #علامه_طباطبایی #فلسفه
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
📌 توضیحی درباره درس گفتار جامع ❞نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ • اما بپردازیم به ویژگی این درسگفتاره
سوال: این جلسات مجموعاً چقدر قراره باشه و سالی چند تا صوت هست؟
جواب: این جلسات تقریباً سالی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ جلسه، بستگی به اتفاقاتی که در آن سال درسی میافته، برگزار میشه. بستگی به شرایط مختلف داره و دقیقاً هم نمیشه گفت چند سال طول میکشه، ولی شما در نظر بگیرید که حداقل پنج سال برای اینکه این دور فلسفه تموم بشه زمان نیاز داره. نمیشه دقیق گفت مثلاً ۶ سال طول میکشه یا ۷ سال. ولی خوب ما در این مدل فلسفی دنبال طولانی کردن مسیر نیستیم که بگیم یک سیر نامتناهی و نامشخص هست،نه اما مسیر کوتاه در فلسفه با مسیر کوتاه در سایر علوم خیلی فرق داره. و اینکه یک نفر انتظار داشته باشه با دو سه سال کار کردن و کلاس رفتن دیگه فیلسوف بشه، تقریباً امری فانتزی هست. ملاصدرا با این عظمت شخصیتی شصت سال برای فلسفه خودش وقت گذاشته بود یا شهید مطهری تقریباً بیست سال شاگردی علامه رو کرد که آخر سر علامه در توصیف شهید مطهری میگفت، آخرای عمر کم کم تازه داشته در فلسفه صاحبنظر میشد! یا خود شهید مطهری یک جایی در آثارش میگه که فهم نظام صدرا ۲۰ سال عمر میخواد.
همه این اعداد و ارقام بستگی به سیر درس، عمق مطالب، استعداد افراد و ... متفاوت است. اما اونی که در کار فلسفی خیلی خیلی مهم است، این هست که شما در زمانی که میخواید فلسفه بخونید استمرار، تمرکز و عدم تعطیلی رو در کارتون داشته باشید. وگرنه آدمی که یک ماه نماز میخونه یک ماه نمیخونه به جایی نمیرسه!
سوال: مخاطب این جلسات کی هست؟
جواب: این جلسات همونطوری که گفته شد برای طلاب علوم دینی که دغدغه علوم انسانی دارند گفته شده. اما لزوماً به این معنی نیست که این درسگفتار به درد کسی میخوره که طلبه هست یا دنبال علوم انسانی هست. بلکه برای هرکسی که دنبال این هست که یک دور نظام فکری فلسفی علامه طباطبایی رو کار کنه مفید هست ولی به شرطی که شرایط کار کردن رو رعایت کنه.
و کلی سوال دیگه که کم کم بهشون پرداخت میکنیم انشاءالله...
#یادداشت
#فلسفه_اسلامی #درس_گفتار #علامه_طباطبایی #فلسفه
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
📌 توضیحی درباره درس گفتار جامع ❞نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ • اما بپردازیم به ویژگی این درسگفتاره
📌 سلام، یک سری سوالاتی هست که از ما راجع به سیر فلسفه پرسیده میشه که سعی میکنیم تا حد امکان بهشون پاسخ بدم
**سوال:** این سیر پیشنیازی یا مقدمات خاصی احتیاج داره که نیاز هست بهشون گوش بدیم؟
جواب: ببینید به طور کلی دو جور جواب میشه به این مسئله داد. یک بار این هست که بگیم آیا علم فلسفه ثبوتاً نیاز به مقدمهای داره؟ مثلاً نیاز هست که ما علمی مثل منطق کار کنیم تا بتونیم وارد علم فلسفه بشیم؟ عارضم خدمتتون که نه، فلسفه از این جهت که اعم العلوم هست و خارج از خودش نمیشه علم دیگری تصور کرد، ثبوتاً هیچ یک از گزارههاش از جهت تصوری یا تصدیقی نیاز به گزارههای علم دیگهای نداره. یعنی برای اینکه بفهمید فلان گزاره فلسفی چی هست لازم نیست که شما بیاید یک گزاره فلسفی دیگهای رو کار کرده باشید تا به اون گزاره فلسفی علم پیدا کنید.
اما نکتهای که هست اینکه در سنت علمای ما برای اینکه ذهن طلاب آماده ورود به علم فلسفه بشه، اول اونها رو تشویق میکردن مدتی ریاضیات کار کنن و بعد هم علم منطق رو کار کرده باشن تا قبل از اینکه وارد مسائل دقیق و حساس فلسفی بشن، ذهنشون کم کم از ریاضت فکری و دقت کافی برخوردار بشه. این به خاطر این هست که اکثریت ماها مدل فکر فلسفی رو به خاطر شرایط زندگی و ... که باعث شده تمرکز و یا جولان ذهنیمون مناسب و یا متعادل نباشه، از دست بدیم. مثلاً حجم زیاد اطلاعاتی که روزانه از طریق اخبار و فضای مجازی وارد ذهن ما میشه، این ضعف رو در ما ایجاد کرده که تمرکز خیلی ضعیفی رو اکثراً داریم و لازمه این مشکل آموزشی این هست که ذهن تحت نظر یک استاد، مدتی به دقت و جولان کافی برای فهم مسائل فلسفی برسه.
به طور کلی من پیشنهاد میکنم حداقل یک دور منطق اسلامی کار کرده باشید تا بتونید قبل از ورود به فلسفه با فضای علوم عقلی یک آشنایی نسبی پیدا کرده باشید، ولی باز این لازم و حتمی نیست و ممکنه یک نفری بتونه از همون اول با این مسائل فلسفی ارتباط برقرار کنه و بفهمه.
**سوال:** سیر این درسها بر اساس کدام کتابهاست؟
جواب: ببینید، محوریت این درسگفتار بر اساس کتابهای بدایة و نهایة علامه طباطبایی است. شما در طول این درسگفتار تمام متن بدایة و نهایة را بهصورت مقایسهای با اقوال شاگردان علامه طباطبایی کار میکنید. اما به خاطر اینکه از ابتدا چنین سطحی از کار برای مخاطب خیلی سنگین است، سیر تدریس از آسان به سخت است. مثلا اوایل بیشتر متن کتاب بدایة و کتابهای شهید مطهری کار میشود و رفتهرفته است که درگیریهای عمیقتر شاگردان با علامه یا اقوال ادق علامه در کتاب نهایة مطرح میشود. این یک مسئله زمانبر است.
**سوال:** روزانه چقدر وقت برای کار فلسفه نیاز هست؟
جواب: این از جمله سوالهایی هست که برای هر فرد با فرد دیگه متفاوت است. میشه یک سری قواعد کلی رو مطرح کرد اما نمیشه دقیق به این مسئله پاسخ داد.
اول از همه باید بگم که بحثهای فلسفه با هم خیلی متفاوت هستند. مثلاً بحث قوه و فعل که شما اونجا باید مسئله حرکت جوهری رو برای خودتون حل کنید، به هیچ وجه قابل مقایسه با بحثی مثل ماهیت که صرفاً در مورد چیستی ماهیت و یک سری مسائل فرعی در احکام ماهیت بحث میکنید نیست . گرچه خود این بحث ماهیت هم سخت است چون بالاخره فلسفه است اما رکن فلسفه حساب نمیشود.
برای همین باید بگم که بستگی به استعداد، تمرکز و نوع مطالعهای که دارید، برای هر فرد متفاوت است. اما یک نکته خیلی خیلی مهم در درس فلسفه این است که وقتی صوت فلسفه رو گوش میدهید به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشید که با فقط گوش دادن به صوت، فهم حاصل بشه. بلکه هر صوت نیاز به حداقل یک روز کار علمی دارد تا شما روی مطالب کار کنید، ارجاعات رو نگاه کنید، تقریر بنویسید و...
یعنی نه فقط این درسگفتاری که ما قرار میدهیم، بلکه هر صوت فلسفهای را به هیچ وجه نباید مثل صوتهای دیگهای که در علوم دیگر گوش میدهید، مقایسه کنید. اساساً اگر فهم فلسفه همینقدر راحت بود، تا حالا کلی فیلسوف داشتیم. من فکر میکنم هر صوت میانگین بین ۵ تا ۸ ساعت کار میخواهد تا برای آدم حل بشه و البته بازم میگم جلسه با جلسه فرق داره و لزوماً هر جلسهای اینقدر شاید کار نخواد و شما اگر نمیرسید هرروز کار کنید میتونید هر جلسه رو مثلا در دو روز کار کنید.
01-403.09.28.mp3
63.19M
📼
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 1 تاریخ: 403.09.28
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
مهمترین سرفصل های جلسه اول:
1. مقدمهای بر فلسفه
2. حیثیتهای علم
3. مرکب اعتباری
4. سیر تاریخی فلسفه اسلامی
5. نحلههای فلسفه اسلامی
6. نقد فلسفه اسلامی
7. فلسفه علامه طباطبایی
8. مقایسه با فلسفه معاصر
9. نقش فرهنگ در فلسفه
10. نتیجهگیری
#درس_گفتار_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
جلسه اول فلسفه.pdf
185.6K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 1 تاریخ: 403.09.28
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
——
#درس_نامه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
——————
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
#خلاصه جلسه اول
- این جلسه بررسی فلسفه اسلامی و سیر تاریخی آن میپردازد و به ویژه به فلسفه علامه طباطبایی توجه دارد. در ابتدا، استاد به تعریف سه حوزه علم اشاره میکند: حوزه ثبوتی (واقعیت علم)، حوزه اثباتی (فهم علمای علم) و حوزه بینالأذهانی (مسائل و موضوعات شکلگرفته در ذهن علمای علم). او تأکید میکند که فلسفه نیازی به مقدمه ندارد و خود مقدمات بیشتر بیانی از واقعیت فلسفه هستند.
- استاد سپس به سیر تاریخی فلسفه اسلامی اشاره میکند و دو نحله اصلی آن را معرفی میکند: فلسفه مشّائی و فلسفه اشراق. فلسفه مشّائی، که به ارسطو مرتبط است، بر استدلال و قیاس تأکید دارد و به مسائل عرفانی و تصفیه نفس اهمیت نمیدهد. در مقابل، فلسفه اشراق به رهبری شیخ شهابالدین سهروردی، بر تصفیه نفس و شهود به عنوان منابع معرفتی تأکید دارد.
- استاد همچنین به نقدهایی که به فلسفه اسلامی به دلیل تأثیرات یونانی وارد شده، اشاره میکند و میگوید که فلسفه اسلامی در عین استفاده از منابع یونانی، مسائل جدیدی را به تفکر فلسفی اضافه کرده است. او معتقد است که فلسفه اسلامی باید به عنوان یک نظام جدید و مستقل در نظر گرفته شود و نه صرفاً تحت تأثیر فلسفه یونانی.
- در نهایت، استاد به اهمیت فلسفه علامه طباطبایی اشاره میکند و میگوید که این فلسفه باید در بینالأذهان جا بیفتد تا تأثیرات عمیقتری بر علوم انسانی داشته باشد. او تأکید میکند که فلسفه علامه طباطبایی به نوعی نظام جدیدی را ارائه میدهد که میتواند به اصلاح نظامات علوم انسانی کمک کند.
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
——————
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
02-403.10.01.mp3
70.03M
📼
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 2 تاریخ: 403.10.01
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
مهم ترین سرفصل های جلسه:
1. معرفی جلسه و موضوع بحث: جلسه به بررسی "اسفار اربعه" در کتاب ملاصدرا و تفاوت آن با فلسفه علامه طباطبایی اختصاص دارد.
2. نکات کلیدی از جلسه قبل: بحث درباره نیاز فلسفه به المدخل و تقسیمبندی علم به سه حوزه (ثبوت و واقعیت، اثبات و مفهوم، و بین الأذهان) مطرح میشود.
3. تاریخچه فلسفه اسلامی: سیر تطور تاریخی فلسفه اسلامی و تقسیم آن به مکتب مشّاء، اشراقیون و عرفان بررسی میشود. استاد به تأثیرات یونان بر فلسفه اسلامی و موضوعات جدیدی که در این فلسفه مطرح شده، اشاره میکند.
4. مکتبهای فلسفی: توضیحاتی درباره مکتب مشّاء (با تأکید بر استدلال و برهان)، مکتب اشراقیون (که شهود را نیز به عنوان منبع معرفت قبول دارند) و مکتب عرفانی (که به سیر و سلوک توجه دارد) ارائه میشود.
5. ملاصدرا و اسفار اربعه: ملاصدرا به عنوان فیلسوفی که با همه مکاتب فلسفی مواجه شده و سعی در هضم آنها دارد، معرفی میشود. چهار سفر عرفانی ملاصدرا (از خلق به حق، با حق در حق، از حق به خلق و با حق در خلق) به تفصیل توضیح داده میشود.
6. تفاوت فلسفه علامه طباطبایی و ملاصدرا
#درس_گفتار_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
جلسه دوّم فلسفه.pdf
183.3K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 2 تاریخ: 403.10.01
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_نامه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
——————
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📝 #خلاصه جلسه دوم
در جلسه دوم فلسفه که در تاریخ 1 دی ماه 1403 برگزار شد، موضوع اصلی بررسی "اسفار اربعه" در کتاب ملاصدرا و تفاوت آن با فلسفه علامه طباطبایی بود. استاد جلسه را با توضیحاتی درباره نیاز فلسفه به المدخل آغاز کرد و به سه حوزه علم (ثبوت و واقعیت، اثبات و مفهوم، و بین الأذهان) اشاره کرد.
در ادامه، شاگردان نکاتی از جلسه قبل را مرور کردند و به تقسیمبندی فلسفه اسلامی به مکتب مشّاء، اشراقیون و عرفان پرداختند. استاد توضیح داد که ملاصدرا با همه این مکاتب مواجه شده و سعی کرده است که آنها را در فلسفه خود هضم کند. ملاصدرا چهار سفر عرفانی را در "اسفار" خود مطرح کرده است: سفر از خلق به حق، سفر با حق در حق، سفر از حق به خلق و سفر با حق در خلق.
بحثهایی درباره تفاوتهای فلسفه علامه طباطبایی و ملاصدرا مطرح شد و استاد به این نکته اشاره کرد که فلسفه علامه به نوعی ذیل ملاصدرا قرار میگیرد و به عنوان یک مکتب مستقل شناخته نمیشود. همچنین، استاد به منابعی اشاره کرد که میتوانند برای درک بهتر مباحث فلسفی و تاریخی مفید باشند.
در نهایت، استاد تأکید کرد که ملاصدرا با استفاده از عرفان و تفسیر، سعی کرده است که همه تفکرات را در فلسفه خود هضم کند و به سیر تاریخی فلسفه اسلامی بپردازد. جلسه با تأکید بر اهمیت فهم عمیقتر از فلسفه و سیر تاریخی آن به پایان رسید.
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
——————
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
03-403.10.02.mp3
64.28M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 3 تاریخ: 403.10.02
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
مهمترین سرفصل ها:
1. تفکیک دانش فلسفه و ثبوت و اثبات فلسفه: بحث در مورد اینکه دانش فلسفه یک مرکب بینالاذهانی است و با علم و اثبات آن تفاوت دارد.
2. ارتباط فلسفه اسلامی با تفکر تعقلی اسلام
3. نقش ملاصدرا در هضم تفکرات مختلف: تحلیل اینکه چگونه ملاصدرا سعی کرده است تفکرات مختلف را در سیستم فلسفی خود هضم کند و مشکلات تاریخی فلسفه را حل کند.
4. کتاب اسفار اربعه: توضیح درباره نام و سبک کتاب اسفار اربعه و ارتباط آن با عرفا.
5. نقد و بررسی تفاسیر آیتالله جوادی: اشاره به تفاسیر آیتالله جوادی و اینکه چگونه این تفاسیر به فهم بهتر اسفار کمک میکند.
6. سفرهای اربعه و سیر در عوالم مختلف: توضیح درباره چهار سفر ملاصدرا و بررسی عوالم ماده، مثال و عقل.
7. بحث حرکت و قوه و فعل: توضیح مختصری درباره مفهوم حرکت و ارتباط آن با سیر فلسفی.
8. مفهوم سفر و ارتباط آن با حق: بحث درباره اینکه آیا سفر به حق حتماً از خلق آغاز میشود و اینکه آیا سفر اول و سوم یکی هستند یا خیر.
9. ادعای آیتالله طباطبایی: بررسی ادعای آیتالله طباطبایی در مورد اینکه فلسفه باید از حق آغاز شود و ارتباط
ــ #درس_گفتار_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻