eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
24-401.09.07.mp3
25.47M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 24 تاریخ : 401.09.07 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
24.docx
90.9K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 24 تاریخ : 401.09.07 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
250128_2024.mp3
40.87M
🎙 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین امین اسدپور به مناسبت عید مبعث در مدرسه علوم انسانی اسلامی سها مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25-401.09.08.mp3
20.52M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 25 تاریخ : 401.09.08 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
25.docx
90.2K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 25 تاریخ : 401.09.08 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ ما با تمام درد ها و رنج هایمان به دنبال فلسفه ایم 📝 علامه طباطبایی از چیستی واقعیت میگوید. انسان بر اساس غریزه ادراک واقع بین است. در اولین و هله که متولد می شود و شیر می خورد، شیر واقعی را طالب است نه شیر پنداری و هر چیز دیگری را که طلب میکند واقعیت آن چیز را در نظر دارد و از هر دردی که ناله میکند و از هر ناملایمی که می ترسد واقعیت خارجی آن چیز را در نظر دارد نه اندیشه و پندار آن را تا زنده است و آثار و خواصی از خود بروز می دهد جز واقعیت خارجی مطلوبی ندارد. آری گاهی در تشخیص واقعیت خطا هم میکند. از اینجا است که بر حسب عقل شناختن واقعیت خارجی و جدا کردن آن از پندار و و هم از لوازم اولیه وجودی انسان است به این ترتیب که از موجودیت که همان واقعیت است بحث کرده و خواص و آثار موجودیت را به دست بیاورد و این آثار و خواص را به هر چیز عرضه نموده و تطبیق کند تا به واقعیت آن اعتماد داشته باشد. این همان بحث فلسفی است که از خواص و آثار مطلق موجود بحث میکنند. خلاصه از آغاز تا پایان فلسفه بحث در «موجود» می شود و اصالت وجود نیز این معنی را مورد نظر قرار میدهد. دست نوشته ها، ص 240 ــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
22-403.11.01.mp3
42.97M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕 شماره جلسه22 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📆 تاریخ جلسه:403.11.01 ــــــــــــــــــــــــــــ 📝 خلاصه: ادامه متن بوعلی در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان ــــــــــــــ 🔹 کلیدواژه اصلی : ــــــــــ 🔸 کلیدواژه فرعی: ـــــ ▫️ کلیدواژه اشخاص: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ___________ ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
پیاده کامل جلسه 22.docx
42.7K
📝 پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 22 📆 تاریخ جلسه:403.11.01 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎 سرفصل‌های اصلی جلسه بیست و دوم فلسفه: ۱.ادامه مبحث ذاتی ذیل بیانات مرحوم مظفر و جناب بوعلی سینا: -خلاصه ای از دو معنای اول ذاتی در کتاب البرهان. ۲.عبارت خوانی از کتاب منطق الشفاء بوعلی سینا: -ادامه عبارت خوانی منطق الشفاء بوعلی در فصل ثانی درباره ذاتی در باب حمل و عروض. -رابطه فلسفه با علوم دیگر در چیست؟ -برهانی بودن مسئله در صورت اعم بودن موضوع از موضوع علم به بیان علامه مصباح و نقد به آن. -جناب مرحوم مظفر با نظام فکری خود در منطق که غایت محور بوده و بیاناتشان در کتاب البرهان که موضوع علم را حقیقی بحث کرده ، خلط حقیقت و اعتبار کرده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ تاملی درباره‌ی مفهوم ، بخش سوم 📝گفت: با توضیحات تو، انتزاعی اندیشیدن معنایی ندارد؛ چون هر اندیشه‌ای فرد را تبدیل به انسانی دیگر می‌کند و بر اساس اینکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، کنش او نیز متفاوت خواهد شد. گفتم: این درست است که هیچ اندیشه‌ای و هیچ فلسفه‌ای انتزاعی نیست، اما می‌توان برای آن معنایی قائل شد. پرسید: خب، به چه معناست؟ گفتم: ما سه حوزه داریم: ۱️⃣ فرد بما هو فرد ۲️⃣ فرد بما هو اجتماع ۳️⃣ اجتماع بما هو اجتماع 🔹 در حوزۀ اول، هرچه فرد تفکر کند، این تفکر در کنش او نیز دیده می‌شود. اما همین کنش، وقتی وارد اجتماع می‌شود، اگر با ارزش‌های موجود منافات داشته باشد، به عنوان یک ناهنجاری تلقی می‌شود. یعنی گرچه فلسفۀ فرد در کنش او اثر دارد، جامعه این کار فرد (بما هو فرد اجتماعی) را نمی‌پذیرد. 🔹 اما اگر این فرد سعی کند در فرایندی، ارزش خود را به عنوان یک ارزش برای بخشی از جامعه جا بیندازد، آنگاه جامعه بما هو جامعه، واجد این ارزش می‌شود. بنابراین، انتزاعی اندیشیدن به معنای تبدیل تفکر به کنش جمعی است. در غیر این صورت، هیچ تفکری انتزاعی نیست. 🔹 به این معنا، انتزاعی اندیشیدن نسبی است. نکتۀ دیگر این است که اگر فلسفه به معنای ثبوت باشد، فلسفه متن زندگی است و اساساً انتزاعی نیست. بلکه ظهور ثبوت برای افراد است که می‌تواند انتزاعی باشد. یعنی هرکس به وجهی از ظهور واقعیت که می‌رسد، از جنبۀ بسط و گسترش این ثبوت، می‌توان از انتزاعی بودن آن سخن گفت. __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📌 لینک سه یادداشت مفهوم : ✦ 1- https://eitaa.com/msoha_ir/137 ✦ 2- https://eitaa.com/msoha_ir/216 ✦ 3- https://eitaa.com/msoha_ir/287 ─══════‌════‌══════‌════─ ــــــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞سها 🌐 ایتا | سایت