23-403.11.02.mp3
27.92M
📼 #درس_گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 شماره جلسه:#23
🎙 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📆 تاریخ جلسه:403.11.02
ــــــــــــــــــــــــــــ
📝 خلاصه:
جمع بندی مطالب بیان شده از بوعلی و ادامه متن ایشان در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان
ــــــــــــــ
🔹 کلیدواژه اصلی :
#موضوع_فلسفه
ــــــــــ
🔸 کلیدواژه فرعی:
#معانی_ذاتی
#برهان_عرض_ذاتی
ـــــ
▫️ کلیدواژه اشخاص:
#بوعلیسینا
___________
#درس_گفتار_فلسفه
ـــــــــــ
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
23-کامل.docx
44.1K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 23
📆 تاریخ جلسه:403.11.02
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #خلاصه سرفصلهای اصلی جلسه بیست و سوم فلسفه:
۱.چکیده ای از مباحث جلسات گذشته:
-خلاصه ای از بحث مرکب اعتباری.
-محل بحث ما در عرض ذاتی و باب برهان ، ثبوتی و برهانی است.
۲.نظرات درباره کلی طبیعی:
-نظریه ارسطو.
-نظریه ملاصدرا.
-نقد شهید مطهری به نظریه ارسطو در جلد نهم مجموعه آثار.
-نظریه امام خمینی در مورد درست کردن جامع پسینی در علوم.
- نظریه سه گانه غایات در علوم.
۳.متن خوانی معانی ذاتی در کتاب البرهان شفاء بوعلی سینا:
-هیچ علمی به طور کامل از بین نرفته است.
-مربع چه بر سر زندگی ما آورده است.
-تفاوت سنت یهود و مسیحیت با اسلام.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
#خلاصه_فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ همه حرف ما این است که اشتباه یک فیلسوف را پای فلسفه نگذارید.
#علامه_طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته #فلسفه
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ استقامت در برابر جفای نامردمان؛ راز موفقیت ملاصدرا.
📝 #یادداشت
• شنیده ایم که فیلسوفان همواره در دوران خود ناشناخته بین مردمان زیسته و محکوم به تنهایی اند، این غم و غربت، گرچه در نگاه اول ما را به قضاوتی ترحمآمیز وامیدارد اما شگفت آنکه از دیدگاه خود این فیلسوفان، راز شکوفایی و قدرت کار آنها در گرو استقامت بر این تنهایی است. ملاصدرا در مقاله دوم رساله «مبدأ و معاد» پرده از این راز برمیدارد و در ضمن درد و دلی حزن انگیز دلیل کشف اسرار مسئله مبداء و معاد برای او برخلاف پیشینیان را میگوید:
«گمان نمیکنم که هیچیک از کسانی که من از پیروان مشایخ و متأخران آنها میشناسم، از ائمه و پیشینیانشان مانند ارسطو و کسانی که قبل از او بودند، به این مقام رسیده باشند_ که من رسیده ام_ همچنین ادعا نمیکنم که هیچیک از مشهوران به مکاشفه و عرفان از مشایخ صوفیه، چه از گذشته و چه از متأخران، توانسته باشند این مطلب را با قدرت تحقیق و برهان اثبات کنند. گمان من این است که این امتیاز تنها به این بنده مرحوم از امت مرحومه، از جانب بخشنده بزرگ و بخشنده مهربان، به دلیل شدت اشتغال او به این مطلب عالی و تحمل زیادش در برابر نادانان و فرومایگان و کم توجهی مردم نسبت به او و بیتوجهی آنها به جانب او، حاصل شده است. تا جایی که او در دنیا برای مدت طولانی همچون تپهای غمگین بود و در نزد مردم حتی پایینترین مرتبه را در میان طلاب علم نداشت و در نزد علمایشان که بیشتر آنها از نادانان بدتر بودند، حتی کمتر از شاگردانشان به حساب میآمد...»
#عکس_نوشته
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
26-401.09.09.mp3
16M
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی جلسه 26 تاریخ : 401.09.09
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_گفتار_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
26.docx
88.7K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 26 تاریخ : 401.09.09
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
27-401.09.12.mp3
26.25M
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی جلسه 27 تاریخ : 401.09.12
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_گفتار_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
27.docx
89K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 27 تاریخ : 401.09.12
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📌 چرا فهم فلسفه برای ما سخت است؟ #علامه_طباطبایی پاسخ میدهد
🔹 يك قاضى علمى كه در يك مسئله علمى و خصوصاً يك مسئله فلسفى قضاوت مىكند، كارش بسيار دشوار و مصيبتش بسيار گران است. زيرا از يك طرف حواس، او را به سوى امور جزيى مىكشاند و نمىگذارد متوجه كليات، مجردات و مسائل ماوراى طبيعت بشود كه ديگر معيارهاى مادى در آنها به كار نمىآيد و حتى تعبيرها و واژههايى كه بيانگر مطلب و مقصود است در آن جا به كار نمىرود، زيرا اين واژهها زاييده نيازهاى مادى و بيانگر خواستهاى مادى است. و تنها در صورتى مىتوانيم آنها را در فلسفه به كار ببريم كه آنها را از حجابهاى مادى تجريد كنيم و تعينات و تشخصات را كه ملازم با جزئيت است از آنها سلب كنيم.
روى اين بيان، اين واژهها در هر مسئله فلسفى به كار رود، انسان را در سراشيبى سقوط و گمراهى قرار مىدهد و تمام نتايج و معارفى كه بر اين الفاظ بار مىشود، احتمال اشتباه و لغزش را به همراه دارد.
از سوى ديگر، مسائل فلسفى منحصراً به وسيله احساسهاى درونى شناخته مىشود. و مىدانيم كه احساسهاى درونى همواره انسان را به پيروى هوا و هوس مىخواند و او را از رسيدن به حق و حقيقت كه نهايت آرزوى اوست باز مىدارد و افكار او را از چنين هدف عالى به سوى اهداف پوچ و باطل باز مىگرداند و اين هدفهاى پست و مادى را در ديدگان او جلوهگر مىسازد.
روى اين بيان، تنها افراد نادرى مىتوانند به اين معارف حقيقى برسند كه پردههاى ماده را در هم دريده، زنجيرهاى هوا و هوس را در هم شكسته باشند و در محدوده زينتهاى اين جهان زندانى نباشند.
📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 195
مدرسه سها