eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ همه حرف ما این است که اشتباه یک فیلسوف را پای فلسفه نگذارید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ استقامت در برابر جفای نامردمان؛ راز موفقیت ملاصدرا. 📝 • شنیده ایم که فیلسوفان همواره در دوران خود ناشناخته بین مردمان زیسته و محکوم به تنهایی‌ اند، این غم و غربت، گرچه در نگاه اول ما را به قضاوتی ترحم‌آمیز وامیدارد اما شگفت آنکه از دیدگاه خود این فیلسوفان، راز شکوفایی و قدرت کار آن‌ها در گرو استقامت بر این تنهایی است. ملاصدرا در مقاله دوم رساله «مبدأ و معاد» پرده از این راز برمی‌دارد و در ضمن درد و دلی حزن انگیز دلیل کشف اسرار مسئله مبداء و معاد برای او برخلاف پیشینیان را می‌گوید: «گمان نمی‌کنم که هیچ‌یک از کسانی که من از پیروان مشایخ و متأخران آن‌ها می‌شناسم، از ائمه و پیشینیانشان مانند ارسطو و کسانی که قبل از او بودند، به این مقام رسیده باشند_ که من رسیده ام_ همچنین ادعا نمی‌کنم که هیچ‌یک از مشهوران به مکاشفه و عرفان از مشایخ صوفیه، چه از گذشته و چه از متأخران، توانسته باشند این مطلب را با قدرت تحقیق و برهان اثبات کنند. گمان من این است که این امتیاز تنها به این بنده مرحوم از امت مرحومه، از جانب بخشنده بزرگ و بخشنده مهربان، به دلیل شدت اشتغال او به این مطلب عالی و تحمل زیادش در برابر نادانان و فرومایگان و کم توجهی مردم نسبت به او و بی‌توجهی آن‌ها به جانب او، حاصل شده است. تا جایی که او در دنیا برای مدت طولانی همچون تپه‌ای غمگین بود و در نزد مردم حتی پایین‌ترین مرتبه را در میان طلاب علم نداشت و در نزد علمایشان که بیشتر آن‌ها از نادانان بدتر بودند، حتی کمتر از شاگردانشان به حساب می‌آمد...» مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26-401.09.09.mp3
16M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 26 تاریخ : 401.09.09 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
26.docx
88.7K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 26 تاریخ : 401.09.09 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27-401.09.12.mp3
26.25M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 27 تاریخ : 401.09.12 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
27.docx
89K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 27 تاریخ : 401.09.12 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📌 چرا فهم فلسفه برای ما سخت است؟ پاسخ میدهد 🔹 يك قاضى علمى كه در يك مسئله علمى و خصوصاً يك مسئله فلسفى قضاوت مى‌كند، كارش بسيار دشوار و مصيبتش بسيار گران است. زيرا از يك طرف حواس، او را به سوى امور جزيى مى‌كشاند و نمى‌گذارد متوجه كليات، مجردات و مسائل ماوراى طبيعت بشود كه ديگر معيارهاى مادى در آنها به كار نمى‌آيد و حتى تعبيرها و واژه‌هايى كه بيانگر مطلب و مقصود است در آن جا به كار نمى‌رود، زيرا اين واژه‌ها زاييده نيازهاى مادى و بيانگر خواست‌هاى مادى است. و تنها در صورتى مى‌توانيم آنها را در فلسفه به كار ببريم كه آنها را از حجاب‌هاى مادى تجريد كنيم و تعينات و تشخصات را كه ملازم با جزئيت است از آنها سلب كنيم. روى اين بيان، اين واژه‌ها در هر مسئله فلسفى به كار رود، انسان را در سراشيبى سقوط و گمراهى قرار مى‌دهد و تمام نتايج و معارفى كه بر اين الفاظ بار مى‌شود، احتمال اشتباه و لغزش را به همراه دارد. از سوى ديگر، مسائل فلسفى منحصراً به وسيله احساس‌هاى درونى شناخته مى‌شود. و مى‌دانيم كه احساس‌هاى درونى همواره انسان را به پيروى هوا و هوس مى‌خواند و او را از رسيدن به حق و حقيقت كه نهايت آرزوى اوست باز مى‌دارد و افكار او را از چنين هدف عالى به سوى اهداف پوچ و باطل باز مى‌گرداند و اين هدف‌هاى پست و مادى را در ديدگان او جلوه‌گر مى‌سازد. روى اين بيان، تنها افراد نادرى مى‌توانند به اين معارف حقيقى برسند كه پرده‌هاى ماده را در هم دريده، زنجيرهاى هوا و هوس را در هم شكسته باشند و در محدوده زينت‌هاى اين جهان زندانى نباشند. 📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج‌1، ص: 195 مدرسه سها
رابطه اعتبار ملکیت و تمدن از منظر امام خمینی (ره) "تفاوت دیدگاه اعتبار ملکیت از منظر امام و علامه" 📝 • مرحوم امام خمینی در کتاب «البیع» مباحث عمیق و ارزشمندی دربارۀ اعتبار ملکیت مطرح کرده‌اند. این مباحث اگرچه پراکنده و در مواضع مختلفی بیان شده‌اند، اما از جمله نکات مهمی که ایشان به آن پرداخته‌اند، این است که در اعتبار ملکیت، عرف چه چیزی را به عنوان حد و مرز ملکیت تعیین کرده است؟ در این زمینه، برخی از اندیشمندان معتقدند که عرف، ملکیت را از مقولۀ «جِدّه» یا «اضافه» اعتبار کرده است، و برخی دیگر ملکیت را از نوع «اضافۀ اشراقی» می‌دانند (چنان‌که مرحوم علامه طباطبایی در کتاب «نهایه» بدان اشاره کرده‌اند). اما مرحوم امام خمینی با هر دو دیدگاه مخالف است و می‌فرمایند: • «ملکیت اعتباری، هرچند شبیه به مقولۀ جِدّه یا اضافه است، اما این‌که اعتبار آن تابع مقوله باشد ثابت نیست؛ بلکه خلاف آن ثابت است. زیرا اعتبار ملکیت از سوی جوامع در آغاز تمدن‌سازی صورت گرفته است، در حالی که در آن دوران، هنوز مباحث فلسفی و اصطلاحات مربوط به مقولات و کشف حقایق شکل نگرفته بود. حتی امروز نیز در اعتبار ملکیت توسط عقلاء، هیچ توجهی به مقولاتی مانند جِدّه یا اضافه وجود ندارد.» (ترجمه کتاب البیع، ج ۱، ص ۱۵۱) • ایشان بر این باورند که ملکیت یکی از نخستین اعتباراتی است که بشر در فرآیند تمدن‌سازی به آن نیاز داشته است. بنابراین، اعتبار ملکیت به دوران‌های اولیۀ تمدن بشری بازمی‌گردد، در حالی که در آن زمان، مباحث فلسفی و درک مقولات هنوز شکل نگرفته بود. از این رو، نمی‌توان ملکیت را اعتباری برگرفته از مقولات فلسفی دانست. • علاوه بر این، امام خمینی این دیدگاه را که ملکیت از امور ذات‌تشکیک باشد نیز رد می‌کنند و می‌فرمایند: اگر ملکیت از امور ذات‌تشکیک بود، می‌بایست مانند نور، دارای عرض عریضی باشد و در برخی مراتب، شدت بیشتری نسبت به مراتب دیگر داشته باشد. در حالی که ملکیت از امور متواطی است و صدق آن در جایی شدیدتر از جای دیگر نیست. تنها تفاوت موجود در ملکیت، میان زوال و عدم زوال آن است، اما ملکیت شدت و ضعفی ندارد و این‌گونه نیست که شخصی نسبت به فردی مالک باشد و نسبت به دیگری مالک‌تر. • نکتۀ مهمی که در این بحث برای ما حائز اهمیت است، رابطۀ میان مسئلۀ تمدن و ملکیت است که مرحوم امام خمینی آن را از ارکان تمدن می‌دانند. این نکته‌ای است که مرحوم علامه طباطبایی نیز در کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» به آن اشاره کرده و ملکیت را از اعتبارات بعد الاجتماع و از فروعات اختصاص شمرده‌اند. 💠 ع.الف؛ گاه نوشت های یک سهایی ـــــــــــــــ _________________________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📌 های اختصاصی کانال: ❖ضرورت بسط فکر علامه برای انقلاب اسلامی 1-https://eitaa.com/msoha_ir/41 ❖نسبت فلسفه اسلام و فلسفه یونان 2-https://eitaa.com/msoha_ir/47 ❖تاملی در روش فلسفی ملاصدرا 3-https://eitaa.com/msoha_ir/53 ❖احیای فکر علامه و ترمیم گسست اجتماعی 4-https://eitaa.com/msoha_ir/58 ❖اعتباریات علامه و نسبیت فرهنگ 5-https://eitaa.com/msoha_ir/72 ❖معیار فلسفه های نظام ساز و فلسفه های ضد نظام 6-https://eitaa.com/msoha_ir/83 ❖امام خمینی و پشیمانی از فلسفه خواندن 7-https://eitaa.com/msoha_ir/86 ❖بایسته‌های فلسفه‌آموزی در روزگار ما 8-https://eitaa.com/msoha_ir/116 ❖ تاملی در معنای سکولاریسم معرفتی 9-https://eitaa.com/msoha_ir/123 ❖ نظام مندی فکری آیت‌الله مصباح: هنر یک عالم جامع‌نگر 10-https://eitaa.com/msoha_ir/125 ❖چرا تحول در علوم انسانی نیازمند کار تشکیلاتی است؟ 11-https://eitaa.com/msoha_ir/264 ❖ سه یادداشت در مفهوم تفکر انتزاعی 12-https://eitaa.com/msoha_ir/288 ❖ رابطه اعتبار ملکیت و تمدن از منظر امام خمینی (ره) 13-https://eitaa.com/msoha_ir/304 ____ ـــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا