26.docx
88.7K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 26 تاریخ : 401.09.09
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
27-401.09.12.mp3
26.25M
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی جلسه 27 تاریخ : 401.09.12
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_گفتار_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
27.docx
89K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 27 تاریخ : 401.09.12
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📌 چرا فهم فلسفه برای ما سخت است؟ #علامه_طباطبایی پاسخ میدهد
🔹 يك قاضى علمى كه در يك مسئله علمى و خصوصاً يك مسئله فلسفى قضاوت مىكند، كارش بسيار دشوار و مصيبتش بسيار گران است. زيرا از يك طرف حواس، او را به سوى امور جزيى مىكشاند و نمىگذارد متوجه كليات، مجردات و مسائل ماوراى طبيعت بشود كه ديگر معيارهاى مادى در آنها به كار نمىآيد و حتى تعبيرها و واژههايى كه بيانگر مطلب و مقصود است در آن جا به كار نمىرود، زيرا اين واژهها زاييده نيازهاى مادى و بيانگر خواستهاى مادى است. و تنها در صورتى مىتوانيم آنها را در فلسفه به كار ببريم كه آنها را از حجابهاى مادى تجريد كنيم و تعينات و تشخصات را كه ملازم با جزئيت است از آنها سلب كنيم.
روى اين بيان، اين واژهها در هر مسئله فلسفى به كار رود، انسان را در سراشيبى سقوط و گمراهى قرار مىدهد و تمام نتايج و معارفى كه بر اين الفاظ بار مىشود، احتمال اشتباه و لغزش را به همراه دارد.
از سوى ديگر، مسائل فلسفى منحصراً به وسيله احساسهاى درونى شناخته مىشود. و مىدانيم كه احساسهاى درونى همواره انسان را به پيروى هوا و هوس مىخواند و او را از رسيدن به حق و حقيقت كه نهايت آرزوى اوست باز مىدارد و افكار او را از چنين هدف عالى به سوى اهداف پوچ و باطل باز مىگرداند و اين هدفهاى پست و مادى را در ديدگان او جلوهگر مىسازد.
روى اين بيان، تنها افراد نادرى مىتوانند به اين معارف حقيقى برسند كه پردههاى ماده را در هم دريده، زنجيرهاى هوا و هوس را در هم شكسته باشند و در محدوده زينتهاى اين جهان زندانى نباشند.
📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 195
مدرسه سها
❖ رابطه اعتبار ملکیت و تمدن از منظر امام خمینی (ره)
"تفاوت دیدگاه اعتبار ملکیت از منظر امام و علامه"
📝 #یادداشت
• مرحوم امام خمینی در کتاب «البیع» مباحث عمیق و ارزشمندی دربارۀ اعتبار ملکیت مطرح کردهاند. این مباحث اگرچه پراکنده و در مواضع مختلفی بیان شدهاند، اما از جمله نکات مهمی که ایشان به آن پرداختهاند، این است که در اعتبار ملکیت، عرف چه چیزی را به عنوان حد و مرز ملکیت تعیین کرده است؟ در این زمینه، برخی از اندیشمندان معتقدند که عرف، ملکیت را از مقولۀ «جِدّه» یا «اضافه» اعتبار کرده است، و برخی دیگر ملکیت را از نوع «اضافۀ اشراقی» میدانند (چنانکه مرحوم علامه طباطبایی در کتاب «نهایه» بدان اشاره کردهاند). اما مرحوم امام خمینی با هر دو دیدگاه مخالف است و میفرمایند:
• «ملکیت اعتباری، هرچند شبیه به مقولۀ جِدّه یا اضافه است، اما اینکه اعتبار آن تابع مقوله باشد ثابت نیست؛ بلکه خلاف آن ثابت است. زیرا اعتبار ملکیت از سوی جوامع در آغاز تمدنسازی صورت گرفته است، در حالی که در آن دوران، هنوز مباحث فلسفی و اصطلاحات مربوط به مقولات و کشف حقایق شکل نگرفته بود. حتی امروز نیز در اعتبار ملکیت توسط عقلاء، هیچ توجهی به مقولاتی مانند جِدّه یا اضافه وجود ندارد.» (ترجمه کتاب البیع، ج ۱، ص ۱۵۱)
• ایشان بر این باورند که ملکیت یکی از نخستین اعتباراتی است که بشر در فرآیند تمدنسازی به آن نیاز داشته است. بنابراین، اعتبار ملکیت به دورانهای اولیۀ تمدن بشری بازمیگردد، در حالی که در آن زمان، مباحث فلسفی و درک مقولات هنوز شکل نگرفته بود. از این رو، نمیتوان ملکیت را اعتباری برگرفته از مقولات فلسفی دانست.
• علاوه بر این، امام خمینی این دیدگاه را که ملکیت از امور ذاتتشکیک باشد نیز رد میکنند و میفرمایند: اگر ملکیت از امور ذاتتشکیک بود، میبایست مانند نور، دارای عرض عریضی باشد و در برخی مراتب، شدت بیشتری نسبت به مراتب دیگر داشته باشد. در حالی که ملکیت از امور متواطی است و صدق آن در جایی شدیدتر از جای دیگر نیست. تنها تفاوت موجود در ملکیت، میان زوال و عدم زوال آن است، اما ملکیت شدت و ضعفی ندارد و اینگونه نیست که شخصی نسبت به فردی مالک باشد و نسبت به دیگری مالکتر.
• نکتۀ مهمی که در این بحث برای ما حائز اهمیت است، رابطۀ میان مسئلۀ تمدن و ملکیت است که مرحوم امام خمینی آن را از ارکان تمدن میدانند. این نکتهای است که مرحوم علامه طباطبایی نیز در کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» به آن اشاره کرده و ملکیت را از اعتبارات بعد الاجتماع و از فروعات اختصاص شمردهاند.
💠 ع.الف؛ گاه نوشت های یک سهایی
ـــــــــــــــ
#اصول_فقه
#اعتباریات #امام_خمینی #ملکیت
_________________________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📌 #فهرست_یادداشت های اختصاصی کانال:
❖ضرورت بسط فکر علامه برای انقلاب اسلامی
1-https://eitaa.com/msoha_ir/41
❖نسبت فلسفه اسلام و فلسفه یونان
2-https://eitaa.com/msoha_ir/47
❖تاملی در روش فلسفی ملاصدرا
3-https://eitaa.com/msoha_ir/53
❖احیای فکر علامه و ترمیم گسست اجتماعی
4-https://eitaa.com/msoha_ir/58
❖اعتباریات علامه و نسبیت فرهنگ
5-https://eitaa.com/msoha_ir/72
❖معیار فلسفه های نظام ساز و فلسفه های ضد نظام
6-https://eitaa.com/msoha_ir/83
❖امام خمینی و پشیمانی از فلسفه خواندن
7-https://eitaa.com/msoha_ir/86
❖بایستههای فلسفهآموزی در روزگار ما
8-https://eitaa.com/msoha_ir/116
❖ تاملی در معنای سکولاریسم معرفتی
9-https://eitaa.com/msoha_ir/123
❖ نظام مندی فکری آیتالله مصباح: هنر یک عالم جامعنگر
10-https://eitaa.com/msoha_ir/125
❖چرا تحول در علوم انسانی نیازمند کار تشکیلاتی است؟
11-https://eitaa.com/msoha_ir/264
❖ سه یادداشت در مفهوم تفکر انتزاعی
12-https://eitaa.com/msoha_ir/288
❖ رابطه اعتبار ملکیت و تمدن از منظر امام خمینی (ره)
13-https://eitaa.com/msoha_ir/304
____
#فهرست
#یادداشت
ـــــــــــــــــــــــــــ
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
24-403.11.03.mp3
22.97M
📼 #درس_گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 شماره جلسه: 24
📆 تاریخ جلسه: 403.11.03
ــــــــــــــــــــــــــــ
📝 خلاصه:
ادامه متن بوعلی در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان
ــــــــــــــ
🔹 کلیدواژه اصلی :
#موضوع_فلسفه
ــــــــــ
🔸 کلیدواژه فرعی:
#معانی_ذاتی
#برهان_عرض_ذاتی
ـــــ
▫️ کلیدواژه اشخاص:
#بوعلیسینا
___________
#درس_گفتار_فلسفه
ـــــــــــ
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
24.docx
6.25M
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 24
📆 تاریخ جلسه:403.11.03
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎 #خلاصه سرفصلهای اصلی جلسه بیست و چهارم فلسفه:
ادامه متن بوعلی در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان.
-ذاتی نه در موضوع اخذ و نه بر موضوع حمل شده است.
-وجود لغیره.
-ذاتی مقابل اتفاقی.
-ذاتی عرض اولی.
-اولی و اتفاقی، ذاتی باب برهان نیست.
-رجوع جلسه بعد از صفحه ۱۳۲ تا ۱۳۴ کتاب برهان شفاء بوعلی سینا.
-خلاصه جلسه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
#خلاصه_فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
403.11.26-پاره گفتاری دربارۀ الهیات امید.mp3
42.25M
🎙 گفتاری پیرامون الهیات امید در سنت اسلامی و یونان
📆 ارائه شده توسط حجت الاسلام علی اسدی در تاریخ 403.11.26 به مناسبت نیمه شعبان؛ هیئت مدرسه علوم انسانی سها
📎 تاملی در مفهوم تاریخ از منظر فلسفه اسلامی
ـــــــــــــــــــــــــــــ
#گفتار
#ما_و_علوم_انسانی
#امید #امتداد_حکمت
______________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
:::
❖ درس گفتار اصول فقه مقدماتی به زودی از مدرسه علوم انسانی سها
🎙️ مدرس: حجت الاسلام احسان مجاهد
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻