هدایت شده از أخٌفيالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدرش میگه این دومین شهیدم بود ، سومی هم میاد انشاءالله و چهارمین شهید درراه قدس خودمم
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷دوره تخصصی فقه المقاومه ویژه طلاب سطوح عالی، خارج و اساتید حوزه در سالن همایش های دارالشفاء همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره، برگزار می گردد.
✅ اساتید گرانقدر حضرات آیات و حجج اسلام محسن اراکی، سید محمد علی مدرسی یزدی، محمد جواد فاضل لنکرانی، احمد مبلغی، محمد قائنی نجفی و مجتبی عبدخدائی
🧭زمان: پنجشنبه 4 آبان ماه صبح و عصر برگزار می گردد.
💠 طلاب محترم سطوح عالی، خارج و اساتید می توانند با مراجعه به سامانه پیشخوان در این دوره ثبت نام نمایند.
http://reg.ismc.ir/rules/401
✔️ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
@ejtemaievasiasi
چگونه میشود بمباران وحشیانه رژیم را متوقف کرد؟
اسرای غیر ویژه و نظامی رده پایین را در محلات و خیابانها و کنار بیمارستان نگه دارند. جلوی دوربین و پخش زنده!
شاید متوقف شود
همین.
م.ص.ص|۲ آبان ۱۴۰۲ - روز ۱۷ام جنگ
#نظممقاومت
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
هدایت شده از راوی || امین غفاری
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دنیا داره جای عجیبی میشه، توی بارسلونا توی تجمع حامیان فلسطین سلام فرمانده گذاشتن :))))
🔴 راوی | امین غفاری
✅️ @aminghafari_ir
هدایت شده از اسکرین شات
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت لبنان
گزارشی از ۲ هفته حضور تیم اسکرینشات در لبنان
#لبنان
#فلسطین
#غزه
🔻🔻🔻
@screenshotpersian | همراه شوید
هدایت شده از رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
💔 موشکهای اسراییلی شیعه و سنی را تشخیص ندادند!
امروز ده نفر از یک خانواده مقاوم غزه از خاندان الحسنی یکجا به شهادت رسیدند که در میان آنها، محمد فایز الحسنی برادر شهید هنرمند نقاش هم بود.
وی برادرزاده فرمانده مجاهد «ایاد» که چندی قبل توسط صهیونیست ها ترور شد بود و برادرش «رماح» که از فرماندهان عملیاتی سرایا -شاخه نظامی جهاد- بود همانی است که پدرش آخرین نقاشی او را به رهبر انقلاب تقدیم کرد.
محمد را سالها بود که می شناختم. نظامی نبود. دستی در هنر و رسانه داشت. موسسه رواسی که او مدیریت میکرد روی تولیدات هنری و جشنواره ها فعالیت داشت.
آخرین بار کمتر از یک ماه قبل بود که از او خواستم نظرش را درباره جایگاه فوتبال در فلسطین بیان کند. با هم زیاد حرف میزدیم و گاها فرزندان بامزه اش هم مهمان گفتگوی ما می شدند.
وقتی مشهد بودم و گاها با هم حرف میزدیم خیلی التماس دعا می گفت و آرزو داشت که بتواند به زیارت امام رضا علیه السلام بیاید.
میگفت ما از نوادگان موسی بن جعفر علیه السلام هستیم و دل ما پر میکشد برای آنجا.. همسرش هم که دو ماه قبل به استانبول آمده بود میخواست برای زیارت به ایران بیاید که موفق نشد.
گرچه هیچ جا بروز نمی داد ولی شیعه بود اما در همه کارها خیلی سخت «کالجسد الواحد» در کنار بچه های مجاهد حماس و جهاد کار میکرد.
یادم هست رمضان که با بچه ها کمپین «سنفطر فی القدس» را کار می کردیم، بخاطر اینکه شاید برخی حساس باشند خواستم که این موسسه محور کار غزه نباشد.
با من تماس گرفت و مفصل توضیح داد که ما یک گروه مشترک با مشارکت همه فعالان رسانه ای از گروههای مختلف فلسطینی داریم و خدا را شکر بدون کمترین مشکلی کار میکنیم و فقط اسم ما مطرح نیست. بچه های حماس هم بعدا همین را تایید کردند.
چند روز قبل خانه اش بمباران شد. در اینستا نوشت که بچه هایم را از زیر آوارها درآوردم ولی توفیق شهادت نداشتم. همسایه های شان چند تا شهید داده بودند و گویی موشک ها دنبالش گشتند و امروز در خانه مادرش در خان یونس همه را کشتند.
امروز موشکهای سنگدل اسراییلی، کینه دیرین همین مجاهدت وحدت طلبانه و برادری دوشادوش را از او گرفتند و این عاشق اهل بیت علیهم السلام را به آرزویش که دیدار امامانش بود رساندند. آن موشک نفهمید که کدام شهید شیعه و کدام سنی است!
حقا که تجلی وحدت حقیقی همین جاست. در مواجهه با طاغوت... اینجاست که اسلام آمریکایی متحجر می ماند که آیا حالا هم باید ساکت بماند یا مجبور است برای یاد کردن از یک شهید شیعه، سکوت و بی تفاوتی را در این مبارزه تمام عیار با طاغوت زمان کنار بگذارد ؟!
درود خدا بر او که برای دفاع از آرمان فلسطین شب و روز نمی شناخت و بدا به حال ما خستگان مدعی! سلام ما را هم به خاندان پیامبر ص برسان!
📍 @komeilialireza
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، رئیس مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم در نشست "بایسته های فقه مقاومت" که در روز سه شنبه 2 آبان ماه 1402 برگزار شد، بیان کردند؛ یکی از محورهای فقه مقاومت که باید به آن بپردازیم فهم درست موضوع است.
🔸ایشان در ادامه اشاره کردند؛ از جمله جنبههایی که میشود به مسئله مقاومت پرداخت، مسئله فقه مقاومت است.
مقدمه اول اینکه برای بررسی فقهی چهار پیشنیاز مهم مطرح است یکی منابعی که تفقه به واسطه آن صورت میپذیرد، دوم روشی که تفقه بر اساس آن صورت میپذیرد، سوم موضوعی که میخواهد نسبت به آن تفقه صورت بپذیرد و چهارم تعیین مکلف در این موضوع. بنابراین آنچه عرض کردم صورتبندی اولیه نسبت به محورهایی است که در الزامات بررسی فقه مقاومت باید به آن توجه کرد.
ایکنا
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
موضوع، زیرساخت اصلی در تفقه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در مسئله موضوع این مقدمه را عرض کردند که؛ در بررسیهای فقهی موضوع، زیرساخت اصلی در تفقه را تشکیل میدهد. به عبارت دیگر تفقه دو رکن دارد یک رکن موضوعشناسی دارد و یک رکن حکمشناسی؛ مثلا اگر گفته میشود خمر حرام است موضوع خمر است و حکم حرمت است. اگر گفته میشود نماز واجب است موضوع نماز است و حکم وجوب است. به همین جهت وقتی فقیه میخواهد فتوایی را صادر کند باید یک تصویر و تعریف اجمالی از موضوع در ذهن داشته باشد.
این موضوعات بنا به یک دستهبندی سه قسم هستند؛ موضوع یا شرعی است یعنی جزء مخترعات شارع است مثلا نماز یا حج جزء چنین موضوعاتی است. بعضی از موضوعات مخترعات شرع نیست ولی همین موضوعات قابل تفکیک به دو قسم است یکی موضوعات عرفی، یکی موضوعات تخصصی. پارهای از موضوعات عرفی است. تفاوت موضوع عرفی و موضوع تخصصی این است موضوعات عرفی موضوعاتی هستند آحاد مردم با آن سروکار دارند و یک دریافت مشترکی از آن موضوع بین آحاد مردم وجود دارد.
موضوعات تخصصی موضوعاتی است که شناسایی آن احتیاج به دانش و مهارت خاصی دارد و به صورت عمومی مردم از آن دریافت کامل و دقیقی ندارند مثلا موضوع بانک جزء موضوعات تخصصی است یعنی علمیاتی که بانک انجام میدهد به دلیل پیچیده بودن و مرتبط بودن با ساحات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یک موضوع پیچیده است.
ما باید ببینیم در بحث فقه مقاومت آیا موضوع مقاومت جزء موضوعات ساده است یا جزء موضوعات پیچیده؟ جزء موضوعات شرعی است یا جزء موضوعات غیر شرعی؟ قاعدتا هرچند در ادبیات دینی به این موضوع یعنی موضوع مقاومت پرداخته شده است فی حد نفسه موضوع مقاومت یک موضوع شرعی نیست. علت شرعی نبودنش این است؛ غیر از معنای لغوی که مقاومت دارد، این مقاومت وقتی تنوع پیدا میکند، وقتی عوامل دخیل در آن تنوع پیدا میکند موضوع را به یک موضوع پیچیده تبدیل میکند. پس محور اول عرایضم این بود که یکی از محورهای فقه مقاومت که باید به آن بپردازیم فهم درست از موضوع است. همچنین یک دستهبندی از موضوعات ارائه شد و با موضوع مقاومت تطبیق داده شد.
ایکنا
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
مقاومت برای چه؟
ما در بحث مقاومت چهار سوال داریم؛ نخست اینکه مقاومت توسط چه کسی؟ وقتی میگوییم مقاومت توسط چه کسی، در ادبیات دینی میگوییم آن کسی که مقاومت میکند مجاهدین هستند. مجاهد درصدد است حق مظلوم را از ظالم بستاند و مانع ظلم شود. بنابراین سوال دوم و سوم این است مقاومت به چه منظور انجام میشود و به نفع کیست؟ پاسخ این است مقاومت برای اقامه حق است و به نفع مظلوم انجام میپذیرد. سوال بعد این است مقاومت در برابر چه کسی انجام میگیرد؟ طبیعتا ظالمی وجود دارد که در برابر آن مقاومت انجام میگیرد.
نکته دیگر که در موضوعشناسی باید به آن توجه کنیم این است چه زمانی مقاومت صدق میکند؟ واقع شدن یا نشدن مقاومت یک امر نسبی است یعنی ممکن است شصت درصد مقاومت کنید یا نود درصد مقاومت کنید. مقاومت از کم شروع میشود و به زیاد ختم میشود. این سوال را میتوان اینطور پرسید؛ آیا مقاومت زمانی است که کاملا راه سیطره خصم را ببندد محقق شده است یا اینکه ممکن است قدرت اینکه راه خصم را ببندید پیدا نکنید و هر نسبت این کار را کنید دارید مقاومت میکنید. این نسبی بودن مقاومت بررسی آن را دشوارتر میکند.
بحث دومی که باید به آن توجه کنیم منابع فقه مقاومت است. در منابع فقه مقاومت لازم است یک بحث مقدماتی داشته باشیم. در بحث فلسفه فقه این مسئله مطرح است منابع فقه چند تا است؟ علما از قدیم گفتند منابع فقه کتاب، سنت، اجماع و عقل است. البته اجماع منبعیت خودش را از دست داده است.
یک بحث مکملی هم در اینحا قابل طرح است و آن اینکه بعضی فقهای متاخر بحث منبعیت را از عقل نظری یا عقل برهانی یا عقل فلسفی به عقلا تسری دادند یعنی گفتند اگر اجماع عقلایی بر امری واقع شد این هم مورد تایید شارع است و میتوانیم امضای شارع را احراز کنیم. در پی اینکه فرمودند دین اعم از عقل و نقل است مصادیقی که برای عقل بیان کردند به عقل نظری محدود نکردند و آن را به عقلا تسری دادند. در اینجا این پرسش مطرح است که فرایند شکلگیری اجماع عقلایی چیست؟ منظورمان از عقلا چیست و عقلا به چه منظوری به این نتیجه رسیدند. تا اینجا مدخلی برای مسئله دوم عرض کردم تا ادامه بحث را در جلسات بعدی دنبال کنیم.
ایکنا
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
از #کرانه_باختری و #جنین چه خبر؟
(کرانه مرز شرقی فلسطین و هم مرز با اردن و قرینه #غزه در غرب و کنار دریا و مصر است)
بیانیه امروز #سرایا_قدس (جهاد اسلامی) بخش جنین:
تصريح مقتضب صادر عن سرايا القدس-كتيبة جنين
- نتوجه بالتحية الى أهلنا الصامدين الصابرين في قطاع غزة الذين يسطرون بدمائهم أروع الملاحم في وجه آلة الطغيان والشر المطلق ما تسمى "اسرائيل".
- لقد سطرت الكتيبة صفحة جديدة من صفحات العز والفخار فجر اليوم خلال تصديها لقوات الاحتلال على محور الهدف، ونفذت عمليات نوعية وأدخلت أسلحة جديدة بما يتناسب مع المواجهة وأوقعت الإصابات المؤكدة في صفوف العدو.
- نؤكد أننا جاهزون للمواجهة في كل وقت وتحت أي ظرف وأن في جعبتنا المزيد وأن مجاهدينا وذخائرنا وعتادنا بخير ونؤكد استمرار عملياتنا ضمن معركة #طوفان_الأقصى حتى النصر أو الشهادة.
- استخدام العدو للطائرات الحربية خلال المواجهات المباشرة مع مجاهدينا هو دليل واضح على جُبن جنوده وعدم مقدرتهم على المواجهة المباشرة وعجزهم أمام مجاهدينا وتحصنهم خلف آلياتهم ومدرعاتهم.
الأربعاء 25-10-2023م
#نظممقاومت
https://eitaa.com/mssadeghi_ir