eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
94 ویدیو
46 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 تاملی برای تحقیق بیشتر در یک انگاره مشهور 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد هر چند
مشهور
است که بعد از امام کاظم (ع)، بر امام دیگری وقف نشده است و هر کس که به امامت امام رضا(ع) ایمان آورده است تا امامت امام دوازدهم (عج) نیز اعتقاد پیدا کرده است؛ اما روایتی در کتاب فقیه و تهذیب نقل شده است که با این ذهنیت، سازگار نیست. 💠 مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه روایت زیر را نقل کرده است: « وَ كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع أَ يَجُوزُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيكَ وَ جَدِّكَ ع فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.» (فقیه:ج1/ص 379) شیخ طوسی نیز همین روایت را از احمد بن محمد بن عیسی از ابوعبدالله البرقی نقل کرده است.(تهذیب، ج3/ص28) بر اساس این روایت، ابوعبدالله البرقی نامه ای به امام جواد (ع) می نویسد و از حضرت سوال می کند: « فدای شما شوم! آیا جایز است پشت سر کسی که بر پدر و جد شما توقف کرده است نماز بخوانیم؟ و حضرت پاسخ داده اند که پشت سر چنین شخصی نماز نخوان» 💠ظاهر چنین پرسشی نشان از وجود کسانی است که بر امام رضا (ع) توقف کرده اند. 🌀هر چند ممکن است احتمال داده شود سوال مذکور، به صورت فرضی مطرح شده است و دلالتی بر وجود چنین فرقه ای ندارد؛ اما انصافا چنین احتمالی دور از ذهن است و با فضای مکاتبه در آن زمان که به سختی و مشقت و انواع خطرات انجام می شد، سازگاری ندارد. 🌀احتمال دیگری که در این روایت داده اند این است که ممکن است منظور از «اب» و « جد»، امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) باشد.(لوامع صاحبقرانی، ج4/ص 397) مشخص است که این احتمال هم خلاف ظاهر روایت است و تنها وجه حمل بر آن، همان ذهنیت مشهور است که بعد از امام کاظم(ع) بر امام دیگری توقف نشده است. 💠مرحوم شیخ بهایی درباره دلالت روایت گفته اند: «المراد بأبي جعفر الجواد عليه السلام، و فيه دلالة على أن بعضهم وقف على الرضا عليه السلام. انتهى‏»(ملاذ الاخبار، ج4/ص 701) علاوه بر این روایت، برخی شواهد رجالی نیز تامل بیشتری در این مساله را می طلبد؛ به طور مثال، در رجال ابن داود، ذیل « کلثوم بن سلیم» آمده است که وی بر امام رضا (ع) توقف کرده است. (وقف علی الرضا (ع) ). البته در نقل ابن داود از کشی در مورد کلثوم بن سلیم (یا کلثوم بنت سلیم) و توقف وی و حتی دلالت کلام مذکور بحث ها و اشکالاتی مطرح شده است که مجال بیشتری می طلبد.(برای مثال بنگرید به تنقیح المقال ج3/ ص 82). ⬅️به هر حال از جهت تاریخی، این مساله می تواند مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد و شواهد له یا علیه این احتمال و نیز انگاره مشهور نقد و بررسی شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰عدالت ارسطویی در کنکور 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین تفکر غایت گرایانه در یونان باستان به شدت مورد توجه بوده است؛ به عنوان مثال افلاطون و ارسطو بر این باور بودند که زبانه کشیدن آتش به دلیل میل به غایت و منزل خود یعنی آسمان می باشد و سقوط سنگ را با غایت بودن زمین برای سنگ توجیه می کردند. این تفکر ارسطو در مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست او نیز رسوخ کرده است و به عنوان مثال به هنگام تعریف «عدالت» و «حق»، دانستن غایت و مقصود عمل را الزامی می داند. درک این مطلب در بیان مثالی واضح تر می شود؛ فرض کنید آهنگران ماهر از تمام دنیا جمع شوند و بهترین شمشیر تاریخ را بسازند و پس از تمام شدن ساخت آن، این سوال به وجود بیاید که حق این شمشیر چیست؟ یا اینکه اگر بخواهند عدالت را در مورد استفاده این شمشیر اجرا کنند باید این شمشیر را به چه کسی بدهند؟ آیا هر کس که پول بیشتری در عوض این شمشیر بدهد لایق تر از دیگران برای به دست آوردن آن می باشد؟یا اینکه بالاترین مقام اجتماعی سزاوار صاحب شدن این شمشیر است؟ ارسطو برای پاسخ دادن به این سوال ها ابتدا می گوید باید غایت شمشیر و غایت ساخت آن را فهمید و پس از فهم غایت، عدالت آن است که شمشیر به دست کسی داده شود که به بهترین وجه و کامل ترین وجه آن غایت را محقق سازد در نتیجه شمشیر باید به ماهرترین شمشیر باز اهدا شود. ❓یکی از سوال هایی که هر سال در ایام اعلام نتایج کنکور به وجود می آید این است که توزیع عادلانه صندلی های دانشگاه به چه نحوی باید باشد؟ آیا نتایج این چند سال اخیر که خبر از افزایش چشمگیر تقسیم اکثر جایگاه های مطلوب دانشگاه های برتر کشور در بین ثروتمندان دارد خطرناک و ناهنجار است؟ یا اینکه خود متصدیان امر و فلسفه حاکم بر تحصیل و سیر علم این چنین شیوه ای را عالمانه و عامدانه انتخاب کرده است؟ 📌اگر عدالت در کنکور و پذیرش دانشگاه ها را ارسطویی نگاه کنیم باید ابتدا غایت تاسیس دانشگاه در حکومت جمهوری اسلامی مورد بحث واقع شود و پس از آن کنکور را مطابق با آن برگزار کرد. 🔸به عنوان مثال اگر هدف دانشگاه صرفا جامعه باشد، عدالت در کنکور آن است که به نحوی برگزار شود که افراد مستعد علم و ارتقا دهنده علم وارد دانشگاه شوند 🔹یا اگر علاوه بر غایت علمی، نیز در پس تاسیس دانشگاه ها وجود داشته باشد علاوه بر استعداد علمی،معیار های مدنی همچون قابلیت رهبری و مدیریت، قانون پذیر بودن، متعهد به لوازم مدنیت وغیره نیز در عادلانه اجرا شدن شیوه پذیرش باید دخیل باشند. 🔸عده ای نیز امروزه نگاه دینی حداکثری افراطی به تمام مسائل دارند و با توجه به گمان نا معلوم خود تنها را شرط تحقق عدالت در پذیرش دانشگاه ها می دانند. 📊آمارهای به دست آمده از چند سال اخیر ورودی های دانشگاه در جمهوری اسلامی گواه بر این مطلب است که یا مبنایی غیر از غایت گرایی ارسطو را در عدالت توزیع صندلی های دانشگاه برگزیده اند و یا غایتی غیر از سه غایت مطرح شده (علمی، مدنی، دینی) مد نظر مسئولین امر می باشد!!!!!!!! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | افتتاحیه دور سوم اندیشکده مستعدان 🎙 قائم مقام مدیر حوزه های علمیه: حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی 🔻ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD: 🌐 livehowzeh.ir/new/افتتاحیه-دور-سوم-اندیشکده-مستعدان-حجت-2 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزاری جلسه هفتگی اندیشکده مستعدان با حضور استاد میرهاشم حسینی و مدیریت و کادر حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله ⬅️به منظور تفاهم همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی با اندیشکده 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📌وضعیت در عصر امام حسن (ع) ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(ع) مینویسد: ◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد (س) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد. در چنین فضایی امام حسن عسکری(ع) از طریق سازمان و با بیان اوصاف و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3