جُوَیریه بن مُسهِر»؛ یارِ دلدادهی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه
در دورهی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه شخصیتی به نام «جُوَیریه بن مُسهِر» داریم، او بطورِ عجیبی عاشقِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بود و حضرت هم او را عجیب دوست داشتند، یک رابطهی دو طرفه بوده است.
معمولاً رابطههای محبّتآمیز مانند زن و شوهر و عاشق و معشوق برای نیازی است که به یکدیگر داریم، اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه قطعاً نیازی به «جُوَیریه بن مُسهر» ندارند، این چه جنسی از محبّت است که حضرت نمیتوانند دوری او را تحمّل کنند؟ ان شاء الله روزی ما بشود که ما هم از این محبّتها بچشیم.
نوشتهاند آنقدر که این یاران به حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه ایمان داشتند و گاهی هم چشمشان به حقیقت باز میشد.
روزی «جُوَیریه بن مُسهر» به جلوی دارالحکومه آمد و صدا زد: مولا کجاست؟ گفتند: آقا مشغول استراحت هستند. «جُوَیریه بن مُسهر» نتوانست تحمّل کند و داد زد.
گاهی مظلومیت حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه وجودِ این یاران را آتش میزد و نمیتوانستند این موضوع را تحمّل کنند و به کنار ساحلِ دریایی حضرت میآمدند تا بلکه آرام بشوند.
«جُوَیریه بن مُسهر» صدا زد: «أیُها النّائمُ استیقظْ»[۱] ای کسی که خوابیدهاید بیدار شوید، «فَوَالّذی نفسی بیدِه» قسم به آن کسی که جان من را خلق کرده است و جان من به دست اوست «لَتُضْرَبَنَّ ضربهً على رأْسِکَ تُخْضَبُ منها لحیتُکَ» بخدا بزودی ضربهای به سرِ شما خواهند زد که محاسنِ شما را به خونِ سر شما خضاب خواهد کرد.
حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه آمدند و فرمودند: قسم به آن کسی که جان من هم در دست اوست «لَیَقْطَعَنَّ یدَکَ ورِجلَکَ» بزودی دست و پای تو را هم خواهند برید، خیالِ تو راحت باشد که در راهِ اطاعتِ ما هستی، آن روز را میبینم که تو را به یک درخت خشکیدهی جلوی در خانهی کافری آویزان میکنند.
«جویریه» اصلاً آخ یا آه نگفت.
«حَبِّه عَرَنی» که از یارانِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه است میگوید: در حال حرکت با سپاه بودیم که حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه برگشتند و پشت سرِ خودشان را نگاه کردند، دیدند «جویریه» آن انتها ایستاده است و جلو نمیآید، یعنی ادب میکرد، «فالتفت»[۲] حضرت او را نگاه کردند و دیدند «جویریه» عقب است، صدا زدند: «الحق بی» جلو بیا «أ لا تعلم أنی أهواک و أحبک» آیا نمیدانی من تو را خیلی دوست دارم؟ برای چه عقب ایستادهای؟ بیا و نزدیک من باشد.
بعد حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه فرمودند: میخواهم چیزهایی به تو بگویم، تو اینها را حفظ کن، حضرت فرمودند و جویریه دید عجب سخنانِ عظیمی!
جویره هم به کسی نگفته است، چون کسی لایق نبوده است که ببیند اینجا چه خبر است، گفت: حیف که «إنی رجل نسی» من آدم فراموشکاری هستم. حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه فرمودند: «إنی أعید علیک» من دوباره میگویم، آنقدر میگویم که در جانِ تو بنشیند.
بعد عبارتی فرمودند، معلوم است که این عبارت رمز موفقیت است، خدای متعال میداند اگر همین جملهی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را واقعاً در جامعه اسلامی رعایت کنیم زندگی مردم زیر و رو خواهد شد.
حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه فرمودند: «یا جویریه أحبب حبیبنا ما أحبنا» باید مدار حب و بغضِ تو من باشم، هر کسی که دوست من است تو باید او را دوست بداری.
ما اینطور نیستیم، گاهی عوامل دیگر باعث میشود که حب و بغض ما جابجا بشود.
«فإذا أبغضنا فأبغضه» اما اگر دیدی از ما برید تو هم از او ببر. یعنی محورِ حق را فراموش نکن. «و أبغض بغیضنا ما أبغضنا» با دشمن ما دشمن باش تا زمانی که دشمنِ ماست، ولی اگر حرّ میشود و برمیگردد همه آغوش باز میکنند، اما اگر دیدی «إذا أحبنا فأحبه». باید مدار و ملاک محبّت تو ما باشیم
📸 حفظ حرمت قبر جرج واشنگتن توسط تخریبکنندگان بقیع
✍ آل سعود پلید که بارگاه ائمه بقیع را به بهانههایی مانند زیارت تخریب کردند، به زیارت جرج واشنگتن رفته و دسته گل بر قبر او گذاشتند.
#گاو_شیرده_وهابی
#صهیونیست_اسلامی
🌐شبکه رسانه ای مجمع هماهنگی نیروهای جبهه انقلاب استان قم
@mthsadeg
هدایت شده از امیربیان اصفهان
majale rahtushe entehkabat1400.pdf
2.54M
ره توشه ویژه انتخابات ۱۴۰۰
این ره توشه شامل هفت عنوان مقاله با موضوعاتی همچون، وظایف مبلغان در تبلیغ انتخابات ریاست جمهوری، وظایف و اخلاق انتخاباتی مردم، پرسش و پاسخ های انتخابات، علل و آثار مشارکت حداکثری در انتخابات از نگاه امامین انقلاب، موانع پیشرفت انقلاب اسلامی، حضور در انتخابات از نگاه قرآن و منشور اخلاقی انتخابات می باشد.
........................................................
🆔 @amirebayanesf
معاونت تامین محتوا و رسانه
🌐 www.amirebayanesf.ir
🌹اولین ذبیح تیپ فاطمیون
#شهید_رضــــااسماعیلی
یکی از شهدای مدافع حرم بود ،،،
داعشیها دورش کردن تا تیر داشت با تیر جنگید تیر تموم
شد...با سنگ ... سنگ تموم شد، داعشیها نیت کرده بودند زنده بگیرنش
همون موقع #حاجقاسم هم توی منطقه بود..
خلاصه اینقدری این بچه رو زدن تا دیگه بدنش هم کم آورد و اسیر شد ولی یک لحظه سرشو از ترس پایین نیاورد....
تشنه بود آب جلوش میریختن روی زمین ....
فهمیدن #حاجقاسم توی منطقهست ...
😭😭😭
برا این که روحیه #حاجقاسم رو خراب کنن بیسیم رضا اسماعیلی رو گرفتن جلو دهن رضا و چاقو گذاشتن زیر گردنش،،،
کمکم برا این که زجرکشش کنن آرومآروم شروع کردند به بریدن سرش🌹
😭😭😭
در همون حین بهش میگفتن به حضرت زینب «س» جسارت کن...
پشت بیسیم ... 😭😭
ببین اینقدر یواشیواش بریدند
که 45 دقیقه طول کشید🌹 ..
😭😭😭
ولی از اولش تا لحظه ای که صدای خِرخِر گلو آمد
این پسر فقط چندتا جمله رو گفت : اصلا من آمدم جونم رو بدم اصلا من آمدم فدا بشم برا حضرت زینب «س»
اصلا من آمدم سرم رو بدم...
یا علی یا مولا یا زهرا .....🌹
😭😭😭
میگن #حاجقاسم عین این 45 دقیقه رو گریه میکرد که پشت بیسیم گوش میداد ....
بعدشم سر رضا رو گذاشتن توی جعبه و فرستادن برا #حاجقاسم.
#رأی_درست ما یعنی #وفاداری به شهدا.
حفظ نظام ، اوجبِ واجبات است.
بصیرت یعنی تابع ولایت فقیه
درست مثل سردار
مدافعان حرم_مروجان بصیرت
هر رأی ، یک موشک به دشمن
انتخاب اصلح
رئیسی
لینک گروه📲
https://eitaa.com/joinchat/3393388555Cf63581cd8c
هدایت شده از آقای مهاجر
این فایل توضیحات بسیار خوبی در مورد شیوه های فعالیت در انتخابات هست. بسیار عملیاتی و راهگشا نگاشته شده. قابل استفاده برای دوستان
🔰این کتاب تجربه ای از یک تبلیغ گفتمانیست
طلاب و دانشحویان و فعالان فرهنگی، غنیمت بشمرند.
چند سال قبل دوستان خانه طلاب، تجربه یک تبلیغ تشکیلاتی و گفتمانی را داشتند و با استفاده از بستر انتخابات، سعی در تبلیغ گفتمان مفاهیم اساسی انقلاب داشتند.
🔰از متن کتاب:
گوش کردم تا بفهمم رئیس کلانتری که مدام به ما نگاه میکند پشت تلفن چه میگوید. میگفت:
آقا! نه به خدا قسم! اینجوری نیست. ما الآن عکس و فیلمهایش را میفرستیم شما ببینید. الآن هر دو نفر پیش خود من نشستهاند... یک تماس که تمام میشد، هنوز چند دقیقه نگذشته، دوباره تلفن زنگ میخورد و رئیس کلانتری بازهم شروع میکرد به توضیح دادن که:
نه آقا! شکنجه چیه؟! اهانت چیه؟ نه به قرآن اینجوری نیست!... و دوباره گوشی را میگذاشت. بیستدقیقهای گذشت. دو نفر دیگر هم آمدند. یکی لباس شخصی که نماینده اداره اطلاعات بود، یکی هم نماینده دادستان. یکی از آنها به مهدی گفت:
شما از چه کسی مأموریت گرفتهاید که آمدهاید اینجا؟!
مهدی جواب داد:
من از خمینی ماموریت دارم شما از چه کسی مأموریت گرفتید؟!...
.
🔰کتابِ "به دستور خمینی" روایتی مستند و حقیقی از حضور تبلیغی گروه جهادی خانه طلاب جوان در شهر اراک است.
کتاب حاضر، روایت مستند تجربیات تازه، جالب، آموزنده و قابل تحلیل و پژوهش از اولین حضور سیاسی-اجتماعی یک گروه جهادی در کف خیابانهای شهر است.
@m_shaban
1_973784546 (1).pdf
7.48M
🎈از این طرح« یک میلیون زنگ،یک میلیون رأی»غربگراها برای پیروزی در انتخابات،می توان الگوبرداری کرد عزیزان
@nehzat313
🔵 انتخابات ۱۴۰۰
📍امام صادق به چه کسی رای میدهد؟
🔻 شخصی از امام صادق (ع) پرسید:
بین دو حاکم در تردید هستم، چه کنم؟
امام فرمود: عادل، صادق، فقیه و باتقواترین را انتخاب کن.
شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟
امام فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایلند.
شخص گفت: اگر نفهمیدم؟
امام فرمود: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.
📚اصول کافی جلد ۱ص ۶۸
https://eitaa.com/joinchat/1029505109Cde87725cf4
هدایت شده از حکمت بیان
حمزه، شهید گمنام.pdf
212.3K
🏴مناسبت: #شهادت_حضرت_حمزه
🌀 عنوان: حمزه، شهید گمنام
#منبر_مکتوب
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
حسن سابقه
داشتن حسن سابقه از شرايط مهمي است كه امروزه مورد قبول همه مجامع و محافل جهاني است. اميرالمؤمنين علي عليه السلام نيز در نامه خود خطاب به مالك اشتر مي فرمايد:
«ان شر وزرائك من كان للاشرار قبلك وزيرا، ومن شركهم في الاثام، فلا يكونن لك بطانة، فانهم اعوان الائمة، واخوان الظلمة؛
نهج البلاغه
بدترين وزيران تو كساني هستند كه براي اشرار پيش از تو وزير بوده اند. كسي كه با آنها در كارهايشان شركت داشته است، نبايد صاحب اسرار تو باشد؛ آنها همكاران حاكمان [ظالم] و برادران ستم كارانند. »
هدایت شده از عملیات روشنگری🇵🇸🤝🇮🇷
طرح هدفمندیسازی محتوا جهت افزایش مشارکت در انتخابات 1400_15.pdf
1.35M
📊📣 جزوه کامل تیپ شناسی فکری انتخابات 1400
📚 این جزوه، مبلغین انتخاباتی جبهه انقلاب را نسبت به مخاطب_شناسی و اقناع اقشار مختلف مردم برای مشارکت در انتخابات مجهز می کند🇮🇷✨
📂حجم: 33 صفحه
⏰ زمان تقریبی مطالعه: یک ساعت
#انتخابات #مشارکت_حداکثری #رئیسی
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
📣 عملیات روشنگری
🇮🇷 https://eitaa.com/EmamKhamene
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
هدایت شده از کتابخانه حوزه علمیه کوثر خرمشهر
mabani_game_doovom_enghelab.pdf
1.19M
👌🏼📕 کتاب مبانی قرآنی #بیانیه_گام_دوم
تالیف استاد قرائتی
🦋کتابخانه حوزه علمیه خواهران کوثر خرمشهر🦋
https://eitaa.com/joinchat/1693974616Cb31e3bccfd
هدایت شده از کتابخانه حوزه علمیه کوثر خرمشهر
روش تحلیل سیاسی.pdf
2.75M
💢دانلود کتابچه روش تحلیل سیاسی در بیانات رهبر انقلاب اسلامی
🌺 تقدیم به دوستداران دانش سیاست👉🏼
#علوم_سیاسی
#روش_تحلیل_سیاسی
مصائب الصادقیه علیه السلام
امام در سالهای آخر عمر خود شدیداً لاغر و ضعیف شده بود و به تعبیر یکی از افرادی که امام را درآن روزگار دیده بود از او چیزی نمانده بود جز سرش، کنایه ازاینکه بدن کاملاً فرسوده ونحیف شده بود. سراسرزندگیش به دشواری وسختی ورنج آفرینی گذشته بود. ودرسالهای آخر عمربر میزان محدودیت واحضار وتهدید او اضافه می شد که این خود بر خستگی ورنجش می افزود.
روزی منصور به وزیر دربارش « ربیع » گفت همین اکنون جعفربن محمد (امام صادق( علیه السلام)) رادراینجا حاضر کن .
ربیع فرمان منصور را اجرا کرد حضرت صادق( علیه السلام) را احضار نمود، منصور باکمال خشم و تندی به آنحضرت رو کرد وگفت:
« خدامرا بکشد اگر تو رانکشم آیا درمورد سلطنت من اشکال تراشی می کنی ؟»
امام: آنکس که چنین خبری به تو داده دروغگو است ...
ربیع میگوید: امام صادق( علیه السلام) رادیدم هنگام ورود لبهایش حرکت می کند، وقتی که کنارمنصور نشست، لبهایش حرکت می کرد ولحظه به لحظه ازخشم منصور کمتر می شد .
وقتی که امام صادق( علیه السلام) ازنزد منصور رفت، پشت سرامام رفتم وبه اوعرض کردم:
وقتی که شما وارد برمنصور شدید منصور نسبت به شما بسیار خشمگین بود ولی وقتی که نزد او آمدی ولبهای تو حرکت کرد خشم او کم شد شما لبهایتان را به چه چیز حرکت می دادی ؟
امام صادق( علیه السلام) فرمود : لبهایم رابه دعای جدم امام حسین ( علیه السلام) حرکت می دادم وآن دعا این است :
یا عُدَّتی عِندَ شِدَّتی وَیا غَوثِی عِندَ کُربَتی اَحرِسنِی بِعَینِکَ الَّتی لا تَنامُ وَاکَنِفنِی بِِرُکنِکَ الذَّی لایُرام
« ای نیرو بخش من هنگام دشواریهایم وای پناه من هنگام اندوهم به چشمت که نخوابد مرا حفظ کن ومرا درسایه رکن استوار وخلل ناپذیرت قراربده »
آتش کشیدن خانه امام صادق(علیه السلام)
مفضّل بن عمر می گوید: منصور دوانیقی برای فرماندار مکه ومدینه حسن بن زید پیام داد: خانه جعفر بن محمد ( امام صادق (ع) را بسوزان، اواین دستوررا اجرا کرد وخانه امام صادق( علیه السلام) را سوزانید که آتش آن تا به راهرو خانه سرایت کرد، امام صادق ( علیه السلام) آمد ومیان آتش گام برمی داشت ومی فرمود : اَنَا بنُ اَعراقِ الثَّری اَنا بنُ اِبراهِیمَ خَلیلِ اللهِ
« منم فرزند اسماعیل که فرزندانش مانند رگ وریشه دراطراف زمین پراکنده اند منم فرزند ابراهیم خلیل خدا( که آتش نمرود براو سرد وسلامت شد )»
برنامه قتل امام صادق (علیه السلام)
سرانجام منصور نتوانست پیشرفت امام را ببیند و عظمت او را تحمل نماید. طرح قتل او را از طریق مسموم کردن تهیه نمود.
این نکته راناگفته نگذاریم که بنی عباس درس مسموم کردن امامان رااز پیشوایان راستین خود، یعنی بنی امیه آموختند. معاویه بارها گفته بود خداوند ازعسل لشکریانی دارد و.. که غرض عسل مسموم بود که به خورد دشمنان خود میداد.
منصور توسط والی خود درمدینه امام را با انگور زهرآلود به شهادت رساند وبعد حیله گرانه به گریه وزاری وعزاداری او پرداخت. اینکه درامر شهادت امام، منصور دست داشته جای شکی برای ما نیست، زیرا که خود بارها گفته بود که او چون استخوانی درگلویم گیر کرده است.
شاید منصور جداً وقلباً دوست نداشت امام رابکشد ولی چه می توان کرد که مقام است وسلطنت، پست است وموقعیت. مگر هرکسی میتواند ازآن بگذرد؟ امرشهادت او را توسط منصور، برخی چون ابوزهره انکار کرد ه اند، بدلیل ابراز تأسف منصور ازمرگ او وهم گفته اند که این امر خلاف تحکیم پایه های حکومت او بود. دیگران هم همین افکار راداشته اند ویا برخی دیگر ازآن به تردید یاد کرده اند. ولی باتوجه به سابقه برخورد واحضار وتهدید منصور، وبا توجه به اعمال زمامداران پس از او معلوم می شود بنی عباس چون بنی امیه درخط امام کشی بودند وآنها شش تن ازامامان ما را مسموم کرده اند. آری او پس از قتل امام ابراز تأسف هم کرد وآن مصلحتی بود.
اصول کافي، ج 2، ص 378.
هدایت شده از فیش منبر موضوعی
🔸 پاداش هزینه کردن برای #امام_زمان علیه السلام🔸
💠 «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ.»
🔸امام صادق علیه السلام فرمودند:
«یک درهم مالی که در راه امام علیه السلام خرج شود، برتر است از دو میلیون درهم که در دیگر امور خیریه صرف شود.»
📚 کافی، ج ۱، ص ۵۳۸
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث ما رسیدبه تعرض آنچه در مستند العروه در مورد شبهه ی صدقیه ی معدن بیان شده ولی تزاحم بحث باپیشامد شهادت رأس و رئیس مذهب ایجاب می کند که امروز دلها متوجه مقامی شودکه عقل مؤالف و مخالف درعظمت علم و قدرت او مبهوت است. واز عجایب این است که نه تنها مسلمان بلکه دهری مذهب درمقابل این عظمت بزانو درآمده است ولی افسوس که این قدر بر خود ما مجهول است.
ابن ابی العوجا دهری مذهب است، این کلام اوست: آن کسی که اگر بخواهد جسد روح می شود، روح می شود جسد، او جعفر بن محمد است. این کلام یک دهری مذهب است که عقیده به خدا ندارد .
مالک بن انس امام مالکیه، اول امام اهل سنت، تعبیرش این است: ما رأیت عینی، چشم من ندیده در روزگار افضل از جعفر بن محمد در علم، در ورع، در عبادت. این هم بیان امام مذهب مالکی است که اول امام اهل سنت است.
امام اعظم اهل سنت تعبیرش این است که أعلم در روزگار از جعفر بن محمد نیست.
کراجکی در کنز الفوائد قضیه ای نقل می کند، یک بیانش غوغا است. شرح این حدیث برای فرصت دیگری. غرض این است که ما بفهمیم در این کلمات چه غوغایی است و اگر او نبود چه بود!!! تمام آنچه انبیاء آوردند از آدم تا به خاتم به ولایت امیر المؤمنین کامل شد. " الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا". اما آن نبوت وآن امامت هر دو به ثمر نرسید الا وقتی که او بر کرسی نشست و آن غوغای علم را از مبدأ تا معاد، از سماء و العالم، از طهارت تا دیات به پاکرد .چه کسانی را تربیت کرد: هشام پرورد که در کلام بیچاره کرد تمام متکلمین را. اگر فقیه پرورد زراره ، عمار ، ابوبصیر ، لیث ، کسانی که در عظمت آنها باز فکر متحیر است. محمد بن مسلم از زیر دست او بیرون آمد. ابن ابی عمیر ، از نفس او زنده شد. 4 هزار نفر در محضر او چه گرفتند و چه ها از بین رفت و آنچه که مانده ،هر حدیثی، بحری از حکمت است .
کراجکی نقل میکند که ابوحنیفه - ابوحنیفه نزد عامه امام اعظم است- در محضر او نشسته بود. سفره ی غذا پهن شد. بعد که سفره برچیده شد... متن حدیث لازم است. بعد که[امام] دعای سفره را خواند، این دعا را خواند: قال: الحمدلله رب العالمین اللهم إن هذا منک ومن رسولک، بارالها این غذایی که به ما دادی از توست و از پیغمبر تو . این وهابیتی که این غوغا را در دنیا راه انداخته، تمام آنچه را که ببافند در یک جمله پنبه کرده است آن روز. وقتی فرمود این جمله را، ابوحنیفه گفت: أجعلت مع الله شریکا؟ خوب اینها را بفهمید بعد مرجعتان روایات باشد تا به ثمر برسید. به شرق بروید،به غرب بروید، علمی نیست الا از این بیت. تمام شبهات وهابیت در یک حدیث او دفع می شود منتها کو فهمی که درک کند عمق کلام را. مثل ابو حنیفه ای گفت: أجعلت مع الله شریکا؟ همانی که کنار قبر پیغمبر آن بی سواد ها با آن ریش و عبا می گویند: شرک! شرک! ابوحنیفه آن روز گفت: أجعلت مع الله شریکا؟ قال: ویلک، فرمود: وای بر تو! از قرآن بی خبری ، از کلام خدا بی اطلاعی؟! ابو حنیفه مات شد. ان الله تعالی یقول فی کتابه: وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ، این نص قرآن .تمام بساط وهابیت به همین جمله برچیده می شود منتها درآوردن آن جواهر علم و حکمت از این جمله وقت مفصل لازم دارد. أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ،خدا بی نیاز کردآن ها را و پیغمبر خدا.
نقطه ی مقابل فقر، غنا است. غنا از جهت فنی اطلاق دارد. غنای مادی ، غنای روحی ، غنای دنیوی ، غنای اخروی ، نقطه ی مقابل فقر است . فقر مادی در اثر نداشتن مال و منال است.فقر معنوی در اثر جهل و نداشتن علم است ،فقر دنیوی نداشتن سر و سامان در این عالم است. فقر اخروی نداشتن سر و سامان در آخرت است ، مطلق الغنا وغنای مطلق از خداست و از پیغمبر خدا ، نه تنها این سفره ...
این جمله راوقتی ازقرآن به ابی حنیفه گفت - ابی حنیفه عمری در علم کارکرده - مبهوت شد،فرمود: به موضع دیگر به قرآن رجوع کن،آن موضع این است: وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ، باز خدا در اتیان توأم کرده رسول را با خودش ، بعد فرموده: وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ . این جملات ریشه ی همه ی افکار مردم پوچی که دنیا را به آشوب کشاندند، باطل می کند. مسئله ی شفاعت حل می شود. زیارت قبور حل می شود. توسل به ارواح انبیا و اولیاء حل می شود، تمام مشکلات در یک مجلس اومنحل است.
بعد که به این جا رسید ابوحنیفه گفت: یا بن رسول الله! یک عمری بر من گذشت ولی این آیات را کأنه نه خوانده ام و نه شنیده ام. ابو حنیفه است!!! بعد جواب حضرت چیست؟ درآن جمله کمر وهابیت را شکست و ریشه ی تمام این معاندین را درآورد. در این جمله کمر تمام مخالفین مذهب حق را شکست، فرمود:بلى قرأتهما ، هر دو آیه را قرائت کردی، سمعتهما
ین است: به یک نگاه، آد
می را منقلب می کند. بار الها! به آبروی آن حضرت که راه تو به وسیله ی او باز شد... مذهب یعنی چه؟ یعنی طریق ذهاب . از نقطه ی وجود ما به خدا، راه فقط راهی است که او ترسیم کرده است . این است معنای مذهب جعفری. بارالها! به حرمت آن حضرت به همه ی ما توفیق بده درک کنیم او را ، بفهمیم کلمات او را ، عمل کنیم به آنچه او خواسته است.
زوار حرم(شیخ حاتمی):
، هر دو آیه را شنیده ای ولکن الله أنزل فیک وفی أشباهک: أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا. شرح این داستان هم که چه جور بر قلب منکرین ولایت امیر المؤمنین و معتقدین به خلافت خلفای به ناحق قفل است و آن اقفال چیست، این هم مباحثی است. فرمود تو - کی قدرت دارد غیر او که به مثل ابی حنیفه بفرماید تو- و اشباه تو مصداق این آیه اید: أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا.
در آن جا دو آیه را آورد .اول فرمود، بعد فرمود در موضع دیگر. در این جا هم نسبت به او و اشباه او ، اشباه او همه را می گیرد من الصدر الی الذیل، منتها فهمی باید که آن اقفال را بفهمد، نه یک قفل است بلکه قفل ها است. بعد فرمود جای دیگری هم باز فرمود کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ.
این یک روایت است، یک جلسه ی اوست . در این روایت هم ریشه ی افکار وهابیت به تمام جهات و هم ریشه ی تمام آنچه ذهبی، فخر رازی ، بخاری ، مسلم ، ابن حجر ، بافته اند پنبه می شود، منتها [با] آن فهمی که درک کند دقائق کلام او را. لا نعد الرجل منکم فقیها حتی یعرف معاریض کلامنا.
گوهری بود که احدی او را نشناخت. اسم چه اسمی است؟ اسمی است که پیغمبر گذاشت. امام چهارم هم بیانش این است:اسمه عند أهل السماء الصادق - نه زمین! این جا عرضه ای نیست، خبری نیست؛ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ - اسمه عند أهل السماء الصادق ، در ملکوت أعلا اسم او صادق است. کسی که اسم او صادق است واضع اسم، پیغمبر خاتم است. در ملکوت أعلا مسمی به این اسم است. نص بیان خودش این است... آن، کلمات مخالفین بود، اما از خود او که صادق به قول مطلق است، بیانش این است: آنچه در آسمان است می دانم؛ أعلم ما فی السماوات . مفهومی از مفهوم ما اوسع نیست. آنچه در آسمان ها است می دانم، آنچه در زمین است می دانم، آنچه تا قیامت است می دانم. بعد هم این کلمه را برهانی کرد، گفت: همه را از قرآن در می آورم، وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ ، این نص قرآن است. این قرآن تبیان کل شیء است. اگر کسی نباشد که آن تبیان کل شیء نزد او نباشد ، خواه ناخواه طب بدون طبیب می شود، می شود قانون بدون مفسر ، پس بالضروره آن کسی که فرموده: وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ ، کسی را هم در هر زمانی معین کرده که عنده علم الکتاب.
این کلمه را و این روایت را قطب الدین راوندی نقل می کند. رجال باید شناخته شود. او کیست ، مقامات علمی و عملی او چیست؟ قبل از آن کلمه این کلمه لازم است:
فرمود: می دانم آنچه در آسمان است آنچه در زمین است آنچه تا قیامت است. ممکن است بیسوادی تعجب کند ولی آن قدر جلوه کرد که در [کتاب] حیات الحیوان آن نویسنده ی محقق سنی می نویسد: جفری است و آن جفر نزد جعفر بن محمد است و در آن جفر تمام آنچه تا قیامت است مسطور است. این هم کلمه ی مخالف . افسوس! که ما هم قاصریم هم مقصر ، نشناختیم، نشناساندیم. مردمی که اهل علم هستند ، عمری در این مباحث دقیق کار می کنند، باید در این ایام دامن به کمر بزنند مقامات او را به عامه ی مردم بفهمانند تا روز شهادت این مملکت یکپارچه عزا و شیون شود. رحم الله من أحیی أمرنا؛ خوشا به حال آن کسانی که به این دعا موفق شدند.
قطب راوندی نقل می کند از ابو حمزه، گفت: در یک سفری با آن امام مسافرت کردیم در صحرا ، رسیدیم به نخل یابسه ، یک نخل خشکی ، امام تکیه داد به آن نخل؛ ابو حمزه نقل می کند ، لب ها حرکت کرد اما من نفهمیدم چه گفت، بعد آن کلمه ای که شنیدم خطاب کرد به آن نخله ی خشک، فرمود: أیتها النخل اطعمینا ، ای نخل ما را اطعام کن! ابوحمزه گفت، به مجرد این که این کلمه را گفت: دیدم نخله سبز است، خوشه های خرما معلق است، خم شده تا به دست امام رسیده ، چند دانه چید ، من هم از آن خرما خوردم . علم آن، قدرت این . گفت: یک اعرابی تماشاگر بود وقتی این منظره را دید گفت: همچو سحری و همچو ساحری در روزگار نیست! تا این کلمه را گفت امام آن اعرابی را خواست، فرمود: سحر نیست، ما وارث انبیا ایم آنچه تمام انبیا دارند نزد من است ، یکی از آن ها را نشان دادم. قدرت این است . بعد فرمود: اگر می گویی سحر است می خواهی الان دعا کنم تا تو مسخ شوی. از خود او استفتسار کرد. می خواهی یا نه ، تو را الان بر می گردانم به صورت سگی؛ گفت: اگر قدرت داری بکن ، تا خواست لب ها حرکت کرد. ابو حمزه گفت: دیدم اعرابی سگی است یتوسوس ، دوان دوان رفت رو به خیمه اش. خانواده اش او را زدند، بیرون کردند ، خبر ندارند. گفت: سگ برگشت، مقابل امام نشست، من نگاه کردم دیدم از چشم ها اشک می ریزد، سر می جنبد. بعد حضرت فرمود: بیا! تا آمد گفت: حالا باور کردی سحر نیست، الان آدم بشو ، گفت: یک مرتبه دیدم این سگ همان آدم است.
در یک مجلس این است. إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ. وقتی اراده متصل شد به اراده ی او، خاصیتش ا
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
#امام_خمینی_ره_مدح
#امام_صادق_ع_شهادت
در نگاهش تبسم باران
در وجودش صلابت دریا
مرد پاکی به نام روح الله
پسر خانواده ی زهرا
عزم او عزم حیدر کرّار
نهضتش نهضت حسینی بود
روشنابخش خانه ی خورشید
رهبر عاشقان ، خمینی بود
شاخص اصل انقلابی ها
قبله گاه تمام یاران بود
کعبه ی مردمان مستضعف
قلب ایران ما ، جماران بود
@hosenih
آنکه با جلوه ی مسیحایی
زنده کرده تمام امّت را
رهبر لاله های جان بر کف
داده معنا قیام امّت را
آن گذر کرده با دلی آرام
آن سفر کرده با ضمیری شاد
انتظار فرج مرامش بود
فرج یار و نیمه ی خرداد
آن عزیزی که در شب حسرت
آمد ، امّید ناامیدان شد
آن امامی که لحظه ی طوفان
اسوه ی تک تک شهیدان شد
آن قیامی که نیمه ی خرداد
نقطه ی عطف انقلاب است و...
در مسیر کمال این هجرت
تن نداده به هیچ بن بست و ...
در مسیر تعالی این راه
شب هواخواه نور می مانَد
مکتب انقلاب روح الله
تا سحر ، تاظهور می مانَد
یاد روح خدا بخیر ، که گفت
در بلا تکیه بر خدا داریم
غم نداریم تا که در بحران
روضه های حسین را داریم
یاد روح خدا بخیر ، که او
یک نشان از پیام صادق بود
صادقانه همیشه شاگرد ِ
درس های امام صادق بود
از مدینه به سینه غم دارد
پیر مردی که بی عصا می رفت
آه ، شیخ الائمه ی عالم
بی عمامه ز کوچه ها می رفت
@hosenih
آتش در چه کرده با قلبش
بین شعله به یاد مادر بود
دست ِ بسته به روی خاک افتاد
با دل خسته یاد حیدر بود
پیر مردی که در تمامی عمر
هر نفس محضر خدا می رفت
ناله ی یاحسین سر می داد
با همین ناله کربلا می رفت
السّلام ای امام عاشورا
ای که خدّالتّریب گودالی
السّلام ای سلام آلُ الله
ای که شیبُ الخضیب گودالی
شاعر: #اسماعیل_شبرنگ
@hosenih
هدایت شده از یاوران+ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🌸
🍀
💠 #موشن_گرافیک
🌀 موضوع: انتخابات۱۴۰۰
🍃🌻🍃
👌 مردم بدنبال مدیر قوی و کارآمدند، نه اسامی و جناحها
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_آگاهانه
#روشنگری
#ثامن
🆔️@Yavarane_velayat
🍀
🇮🇷🌸
چیزی که می دهند را پس نمی گیرند
1 -وَ فِي كِتَابِ الْفُنُونِ نَامَ رَجُلٌ مِنَ الْحَاجِّ فِي الْمَدِينَةِ فَتَوَهَّمَ أَنَّ هِمْيَانَهُ سُرِقَ فَخَرَجَ
فَرَأَى جَعْفَرَ الصَّادِقَ ع مُصَلِّياً وَ لَمْ يَعْرِفْهُ فَتَعَلَّ قَ بِهِ وَ قَالَ لَهُ أَنْ تَ أَخَذْتَ هِمْيَانِي قَالَ
مَا كَانَ فِيهِ قَالَ أَلْفُ دِينَارٍ قَالَ فَحَمَلَهُ إِلَى دَارِهِ وَ وَ زَنَ لَهُ أَلْفَ دِينَارٍ وَ عَادَ إِلَى مَنْزِلِهِ وَ
وَجَدَ هِمْيَانَهُ فَعَادَ إِلَى جَعْفَرٍ مُعْتَذِراً بِالْمَالِ فَأَ بَى قَبُولَ هُ وَ قَالَ شَ يْءٌ خَرَجَ مِنْ يَدِي لَا
يَعُودُ إِلَيَّ قَالَ فَسَأَلَ الرَّجُلُ عَنْهُ فَقِيلَ هَذَا جَعْفَ رٌ الصَّادِ قُ ع
1 قَالَ: لَا جَرَمَ هَذَا فَعَالُ مِثْلِه.
يكى از حاجيان در مدينه خوابيده بود هميان پولش را ربوده بودند. از جاى خود برخاست حضرت
صادق ع مشغول نماز بود او را نشناخته دامنش را گرفت، گفت تو هميان مرا بردهاى.
امام فرمودند:هميان چه داشت؟
گفت هزار دينار. آن مرد را برد به منزل خود و هزار دينار باو داد، وقتى پول را گرفت و به منزل خود
برگشت ديد هميانش در خانه است. با عذر خواهى خدمت حضرت صادق ع رسيده پول را تقديم
كرد.
امام از گرفتن خوددارى نمود، فرمودند: چيزى كه داديم پس نمىگيريم.
آن مرد بعد جستجو نمود كه اين شخص كيست؟
گفتند: جعفر بن محمّد صادق ع است.
گفت: بايد چنين كارى چون او بكند.
1 . مناقب آل أبي طالب عليهم السالم )البن شهرآشوب( 4/
غذای صالحان بی درد و مریضی است
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ مِسْمَعٍ كِرْدِينٍ الْبَصْرِيِّ
قَالَ: كُنْتُ لَا أَزِيدُ عَلَى أَكْلَةٍ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَرُبَّمَا اسْتَأْذَنْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَجِدُ
الْمَائِدَةَ قَدْ رُفِعَتْ لَعَلِّي لَا أَرَاهَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَإِذَادَخَلْتُ دَعَا بِهَا فَأُصِيبَ مَعَهُ مِنَ الطَّعَامِ وَ
لَا أَتَأَذَّى بِذَلِكَ وَ إِذَا عَقَّبْتُ بِالطَّعَامِ عِنْدَ غَيْرِهِ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى أَنْ أَقِرَّ وَ لَمْ أَنَمْ مِنَ النَّفْخَةِ
فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَيْهِ وَ أَخْبَرْتُهُ بِأَنِّي إِذَا أَكَ لْتُ عِنْدَهُ لَمْ أَتَأَذَّ بِهِ فَقَالَ يَا أَبَا سَيَّارٍ إِنَّكَ تَأْكُلُ
طَعَامَ قَوْمٍ صَالِحِينَ تُصَافِحُهُمُ الْمَلَائِكَةُ عَلَى فُرُشِهِمْ قَالَ قُلْتُ وَ يَظْهَرُونَ لَكُمْ قَالَ
2 فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَى بَعْضِ صِبْيَانِهِ فَقَالَ هُمْ أَلْطَفُ بِصِبْيَانِنَا مِنَّا بِهِمْ.
مسمع كردين بصرى گويد: من در شبانه روز بيش از يك مرتبه غذا نمىخوردم. گاهى از امام
صادق اجازه شرفيابى حضورش را ميگرفتم كه فكر مىكردم سفره برچيده شده و حضرت را در
برابر سفره نخواهم ديد )تا مبادا امر بخوردن كند و مرا زيان دهد( ولى چون وارد مىشدم سفره
مىطلبيد من هم همراه حضرت غذا مىخوردم و از آن ناراحت نمىشدم، ولى هر گاه در منزل ديگرى
روى غذا مىخوردم، آرام نميگرفتم و از نفخ شكم خوابم نمىبرد:
من اين مطلب را بحضرت ياد آور شدم و گزارش دادم كه هر گاه نزد او غذا مىخورم آزارم نمىدهد
فرمود: اى ابا سيار! تو غذاى مردم صالحى را مىخورى كه فرشتگان با آنها روى فرششان مصافحه
ميكنند، عرضكردم: براى شما آشكار هم مىشوند؟
حضرت دست خود را بيكى از كودكانش كشيد و فرمود آنها نسبت بكودكان ما از خود ما مهربانترند.
کافی ج ۱ ص ۳۹۳
کانال شخصی (علی حاتمی )
گزارش تحلیلی بسیار عالی
از دوران امامت امام صادق علیه السلام 👆👆👆👆
قابل استفاده در مساجد و تابلو اعلانات 👌
هدایت شده از الله
♦️کانال اطلاع رسانی نهاد واحد تهران شرق در اینستاگرام، تلگرام و ایتا
@jafari_nahad
https://instagram.com/jafari_nahad?igshid=11c44grwjec7k
🔴رمز تغییر احوالات آدمی‼️
♦️امیرالمؤمنین عليهالسلام میفرمایند:
المَرءُ یَتَغَیَّر فی ثَلاث، القُرب مِنَ المُلُوکِ وَ الوِلایات، وَالغِناءِ مِنَ الفَقرِ، فَمَن لا یَتَغَیَّرُ فی هذِهِ فَهُوَ ذُو عَقلِ قَویم وَخُلقِِ مُستَقیمِِ
💢آدمی در سه حالت عوض می شود:
در نزدیک شدن به حاکمان،و رسیدن به پست و مقام و ثروتمند شدن.
♦️البته کسی که در این سه حالت عوض نشود#عقلی استوارو #اخلاقی درست دارد.
📚غررالحکم، ۱۲۲
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش