eitaa logo
کانال شخصی (علی حاتمی )
358 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
702 فایل
بسمه تعالی ((کانال ارائه محتوای تبلیغی و طرحهای ویژه و نمونه فعالیتهای مفید مبلغین )) فضلای عزیزمطالب مهم تبلیغی و طرح ویژه را به بنده ارسال بفرمائید علی حاتمی @alihatami69
مشاهده در ایتا
دانلود
نقشه غدیر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرود زیبای غدیر موسسه علمدار
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان و طلاب برای جشن تلبس دعوت هستند البته خودشان صاحب مجلس هستند ان شالله لطف کنند تشریف بیارند.
جشن تلبس طلاب حوزه علمیه سفیران هدایت امام صادق ع تهران خ پیروزی بلوار ابوذر پل 5 مسجد حضرت ولی عصر عج
💠 فایده خلقت 🔸 هر فاعلی فعلی انجام می‎ دهد برای اینکه نقصی از نقص‎های خود را بر طرف کند یا کمالی بر کمالات خود بیفزاید. اگر فاعل کمال نامتناهی داشت و هیچ نقصی نداشت, این فاعل نه خلق می کند که سودی ببرد, [1] نه خلق می کند که جودی بکند! کار خدا «تا» بر نمی دارد, نه خلق کردم تا سودی ببرم, صحیح است; نه خلق کردم تا جودی کنم, صحیح است; برای اینکه او است. 🔸 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) این بیان نورانی را در توحید از نقل می کند سؤال کردند خدا جواد است یعنی چه؟ فرمود: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»;[2] این جود یک وصف بیرونی نیست که خدای سبحان فاقد این وصف باشد که به وسیله آفرینش می ‌خواهد جواد بشود, بلکه جود فعل اوست و او منبع جود است. اگر یک موجودی بود که هست, بود که هست, خلق نکرد عالم را تا سودی ببرد, خلق نکرد عالم را تا جودی بکند, چون «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ». 🔸 بنابراین او چون مبدأ خیر است «یترشح منه الخلق», نه اینکه خلق کرد تا ما عابد بشویم یا زاهد بشویم; لذا در سوره مبارکه «ابراهیم» مشخص کرد و فرمود: اگر همه شما کافر بشوید برای من فرقی ندارد,[3] برای اینکه من کار خود را انجام دادم; خدا چون کمال محض است, از او صادر می شود, نه اینکه فیض می کند تا به کمالی برسد. پس این نفع به فعل بر می گردد, نه به فاعل, چون است می آفریند, چون حکیم محض است این کار او باید حکیمانه باشد. اگر سؤال کنید که چیست؟ می فرماید من این خاک را می خواهم به عالم پاک ببرم, این حکمت است! من می خواهم این ناقص را کامل کنم, این حکمت است! جاهل را عالم کنم, این حکمت است! چون حکیم است, خلقت او روی مصالح است, چون غنی است مصالح به مخلوق برمی‌ گردد, نه به خالق! نه اینکه خلق کردم که سودی ببرم, نه اینکه خلق کردم که جودی ببرم. بیان بزرگان حکمت این است که خدا نه مستعیض است,[4] نه مستغرض; نه غرض دارد, نه عوض می طلبد, چون غنی محض است, هیچ غرض و عوضی نمی ‌خواهد, چون است همه این امور از او نشأت می گیرد. [1]. اشاره به مثنوی معنوی دفتر دوم، بخش36؛ «من نکردم امر تا سودی کنم ٭٭٭ بلک تا بر بندگان جودی کنم». [2]. التوحید (للصدوق)، ص373. [3]. سوره ابراهیم، آیه8. [4]. الحاشیة على الإلهیات (الملا صدرا)، ج1، ص262؛ «فهو مستعیض لیس بجواد و هذا التعریف أحسن مما ذكره فی الإشارات من قوله الجود...». 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 20 تاریخ: 1395/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
روایتی که تن انسان را میلرزاند ♦️امام موسی کاظم (ع) در گلایه از شیعیان فرمودند: لَوْ مَيَّزتُ شِيعَتِی لَمْ أَجِدهُمْ إلَّا وَاصِفَةٌ وَ لَوْ اِمْتَحَنتُهُمْ لَما وَجَدتُهُمْ إِلَّا مُرْتَدِّين وَ لَوْ تَمَحَّصْتُهُمْ لَما خَلَصَ مِنَ الْاَلفِ وَاحِدٍ وَ لَوْ غَرْبَلتُهُمْ غَرْبَلَةً لَمْ يَبْقَ مِنهُمْ إلَّا مَا كَانَ لِی، إنَّهُمْ طَالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الْأرَائِِک، فَقَالُوا نَحْنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ عَلَیْهِ السِّلَام، إنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ عَلَیْهِ السَّلَام مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُه. اگر شيعيان خود را جدا و مشخص کنم، در میان آنان جز حراف نیابم. اگر آنان را امتحان کنم،همگی مرتد از کار در آیند.اگر آنان را در بوته آزمایش گذارم،از هزار نفر يک نفر خالص پیدا نشود. اگر آنان را غربال كنم،جز آنچه نزد من است، در غربال نماند. آنان مدت هاست، بر اریکه‌ها لمیده‏‌اند،و می‌گویند؛ ما شيعه على ع هستيم. درصورتی که شيعه على ع فقط كسى ست،كه اعمال او گفتارش را تصديق كند. الكافی، ‏ ج ‏۸، ص ۲۲۸
🌿 👈🏼 در ورقه‌ای بخطّ "شيخ‌حسين ملّاكتاب، پسر شيخ‌محمّدجواد" این‌گونه آمده است: «این اشعار را وقتی سرودم و بدان پناه به أمیرالمؤمنین علیه‌السلام بردم که طاعون در سرزمین عراق آمده و تمامی شهرهای فارس وترک را دربرگرفته بود و نزدیک بودکه همه را هلاک کند و آن به‌سال۱۲۴۶ق بود. و حضرتِ مولی علیه‌السلام من واهلِ بیتم را از این بیماری نجات داد. پس حمد خدای کردم که مرا به محبّت و ولای أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام کرامت بخشیده است». أباحسنٍ بساحتك استجرنا وأنت بكلِّ حادثة مُجيرُ أيُرهقُنا الوبا خوفاً ونَخشَى كتائبَه وأنتَ لنا نصيرُ وكم لك من يدٍ بيضاءَ فينَا قضَت أن لايَخيبَ المُستَجيرُ ای أبالحسن! به ساحتِ تو پناه آورده‌ایم، وتو در هر حادثه‌ای پناه دهنده‌ای آیا وبا مارا در بر بگیرد و از لشکر وی درهراس باشیم درحالی که تو یاری‌گرِ مایی؟ وچه بسا برایِ تُست یدِ بیضائ در میان ما، که حکم کرده که پناه جوینده ناامید بر نگردد @mthsadeg
هدایت شده از معارف شیعه
1_1118326740.mp3
5.44M
🔰بیان چند حکایت آموزنده و اخلاقی از حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله» به مناسبت میلاد با سعادت امام کاظم«علیه السلام» 📆تاریخ : 1400/05/09 @Maaref_shia110
۱۵۰ 📌فراز بیست و چهارم ❣امیر المومنین_علیه السلام_می فرماید: ✨اللَّهْوُ مَعَ الاَْغْنِیَاءِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الذِّکْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ 💠از کسانى مباش که) لهو و لعب با ثروتمندان نزد او از ذکر خدا با فقیران محبوب تر است» ✍این دو خصلت، دو عیب بزرگ است; مشغول لهو و لعب بودن یک عیب و با اغنیاى بى درد و بى خبر از حال فقرا همنشین شدن عیبى دیگر; ✔️اما با فقیران زیستن خود یکى از محاسن اخلاقى است و ذکر خدا با آنان گفتن فضیلت دیگرى است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @mthsadeg ═══✙❆♡❆✙═══
💎 حضرت امام کاظم علیه السلام از پدرانشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌فرماید که فرمودند: هر کس خود را به بدعتی مشغول کند، شیطان او را به عبادت مشغول می‌کند و به او حالت خشوع و گریه می‌دهد. 📖النوادر،ص۱۳۱،ح۱۶۴
شدت رازداری در کلام موسی بن جعفر علیه السلام عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى الْكِلَابِيِّ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السلام): «إِنْ كَانَ فِي يَدِكَ هَذِهِ شَيْ‌ءٌ فَاسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تُعْلِمَ بِهِ هَذِهِ فَافْعَلْ» عثمان بن عیسی گوید: (علیه السلام) به من فرمود: «اگر در این دستت چیزی باشد و بتوانی که به آن دستت نفهمانی بکن (یعنی رازت را پوشیده دار)» 📚مختصر البصائر/ص292 @mthsadeg
🥀 : دانش آموزی به نام محمود؛ وقتي ميبيند فراش مدرسه دست تنها بايد كلی كلاس را جارو و نظافت كند،تصميم ميگيرد كمكش كند🤗 🍃ديرتر از همه ی همكلاسياش به خانه می رود وقتی دليل تاخيرش را توضيح ميدهد ، پدرش خوشحال مي شود و او را تشويق مي كند☺️🤗 او انسانی با احساس مسئوليت ... حس نوعدوستی ... عدم تاثير پذيری ازهم كلاسيان بی تفاوت ... انسانی ايثارگر همان روحيه ، كه با تشويق خانواده در وجود آن دانش آموز نهادينه شد ، او را به ميدان ☄خطر و جبهه ها كشاند و بدون توجه به همكلاسيهای بی تفاوت ، درغربت به جبهه رفت😔 ✅آری این دانش آموزِ ؛ سردار رشيد اسلام 🥀 بود. كسی كه در سن ۲۱ سالگي ؛ فرماندهی تيپ ويژه 🥀شهدا ؛ يعنی مهمترين تيپ سپاه در دوران جنگ را به عهده می گيرد و در سن ۲۵ سالگی فرمانده ی لشگر می شود؛ تا جايی كه مقام معظم رهبری❤️ درباره اين يگان و 🥀 فرمودند: تيپ ويژه شهدا كه ايشان فرماندهي‌اش را برعهده داشتند يكی از واحدهای كارآمد ما محسوب ميشد. ‌ او در عمليات گوناگون شركت داشت و كارآزموده ميدان جنگ شده بود. از لحاظ نظم، اداره واحد، مديريت قوی، دوستی و رفاقت با عناصر لشكر، از لحاظ معنوی، اخلاق، ادب، تربيت، توجه و ذكر، يك انسان جوان، اما برجسته بود. ‌ اين جوان (شهيد كاوه) جزو عناصر كم‌نظيری بود كه او را در صدد خودسازی يافتم. حقيقتاً اهل خودسازی بود، هم خودسازی معنوی و اخلاقی و تقوايی و هم خودسازی رزمی. آيا امروز در زندگی نميتوان رهرو بود و اهل خودسازی⁉️ آيا نمی شود به ديگرانی كه بی تفاوتند، نگاه نكرد ⁉️ و وظيفه را درغربت انجام داد ⁉️ آيا فقط الگوي ميدان جنگ است ⁉️ يا الگوی چگونه زيستن هم ميتواند باشد ⁉️ ـــــــــــــــــــ💕✨ــــــــــــــــــ ✍ 🌸࿐🔖̸༊
💠 آیت الله مظاهری؛ 🔸روایتی هست که این روایت انصافاً کمرشکن است؛ حضرت موسی «سلام‌الله‌علیه» از خداوند متعال سؤال کرد که خدایا مبغوض ‌ترین افراد نزد تو چه کسی است؟ خداوند در پاسخ فرمود: «أَبْغَضُ الْخَلْقِ إِلَی اللَّهِ جِیفَةٌ بِاللَّیْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ» [۱]؛ یعنی آن کسی که از اول شب تا صبح می خوابد و به فکر آخرتش نیست و نماز شب در زندگی او نیست و راز و نیاز با خدا در زندگی او نیست. 🔸این از شبش و روزش هم بیکار و تنبل و پرخواب و پرخور است؛ و بالأخره بسیار استراحت می‌کند، اما نکتۀ این روایت که در برخی احادیث دیگر هم مشاهده می‌شود، آن است که به جای آنکه بفرماید: «بطالٌّ باللّیل»، فرموده ‌است:‌ «جیفَةٌ باللّیل» و جیفة به ‌معنای «مردار» است. 📚۱.بحار الأنوار، ج‌ ۱۳، ص ۳۵۴
هدایت شده از ⭐️تاج تون⭐️
به آیت الله بهجت گفتند: کتابی در زمینه اخلاق معرفی کنید، فرمودند: لازم نیست یک کتاب باشد یک کلمه کافیست که بدانی: 🍃🪴 "خـــــدا می‌بیند".. \□■@kh_atefeha
هدایت شده از ⭐️تاج تون⭐️
از پرفسور سمیعی پرسیدند: تو چرا به خدا اعتقاد داری؟ گفت کنار دریا، مرغابی را دیدم که پایش شکسته، پایش را، داخل گلهای رس مالید، بعد به پشت خوابید و پایش را به سمت نور خورشید گرفت تا گل خشک شود. اینطوری پای خودش را گچ گرفت، فهمیدم که نیرویی مافوق طبیعی وجود دارد، که به او این آموزش را داده حالا اسم این نیرو را می توانید خدا یا هر چیز دیگر بگذارید مغرور نشوید وقتی، پرنده ای زنده است مورچه را میخورد وقتی می میرد، مورچه او را می خورد شرایط با زمان تغییر می کند هیچ وقت کسی را تحقیر نکنید شاید امروز قدرتمند باشید اما زمان از شما قدرتمندتر است پس، مهربان باشید♥️ \□■@kh_atefeha
*اهمیت آبروی مومن در حدیث امام کاظم علیه السلام* 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): ✅ از وجود مبارك امام كاظم (سلام الله عليه) اين حديث نقل شد که فرمود، خداي سبحان انسان را با آبرو خلق كرد، اين مسئله شرعي هم اینجا طرح می شود كه آبروي ما براي ما نيست و ما امين آبرو هستيم؛ آبرو، مثل مال نيست كه بخواهيم به هر كسي دهيم، ما حافظ آبرو هستيم و اگر كسي آبروي خود را ريخت به جهنم هم مي‌رود، چون آبرو براي ما نيست. ✅ مرحوم كليني (رضوان الله عليه) اين حديث نوراني را از وجود مبارك امام كاظم (عليه السلام) نقل كرد كه «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يَكُونَ ذَلِيلًا»؛ فرمود همه كارها را خداي سبحان به افراد داد و فرمود اين طرز زندگي است، لباس پوشيدن شما، خانه ساختن شما، غذا خوردن شما و زندگي کردن آزاد هستيد اما آبرو براي شما نيست كه هر جا خواستيد بريزيد، هر كاري خواستيد انجام بدهید! ✅ سپس از امام سؤال كردند، چگونه انسان آبروي خود را مي‌ريزد؟ فرمود كسي وزير مي‌شود، وكيل مي‌شود ولي نمي‌تواند اداره كند، او بدين وسيله آبروي خود را ريخت؛ اين مي‌شود حفظ نظام در سايه رهبري كتاب و سنّت، اگر كاري را به ما پيشنهاد دادند و ما توان آن كار را نداريم، براي ما شرعاً حرام است که آن كار را قبول كنيم، فرمود اين شخص با اين كار آبروي خود را مي‌برد و بالأخره كشف مي‌شود. ______________ 🔺 بیانات آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق - ۹۴/۶/۱۶