مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه انتشار نخستین کتاب فارسی در مورد شرح حال امامان اسماعیلی
✍️به قلم: مهدی علمی دانشور
📚 چندی است که کتابی از نویسنده ای نام آشنا در اسماعیلیه پژوهی، آقای دکتر فرهاد دفتری به نام «امامان اسماعیلی؛ شرح حال تاریخی» با ترجمه روان جناب خشایار بهاری از سوی نشر فرزان منتشر شد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این کتاب اشاره خواهیم کرد.
📚 یکم: یکی از مباحث مهمی که در فرهنگ پرشکوه اسلامی، کتابها و رسالات بسیار دربارهی آن نوشته شده و همواره محل بحث و فحص علما و دانشمندان مسلمان بوده است، موضوع «ملل و جنبه توصیفی نحل» یا شناخت آراء و عقاید فرقههای مختلف است. اکثر این کتابها صرفا جنبه توصیفی داشته و به روایت و گزارش آراء و فرق بسنده کردند و مؤلفان آنها وارد بحث در درستی یا نادرستی و رد و اثبات عقاید و سنتهای فرق نشدند. شرح سیر تاریخی امامان اسماعیلی در این کتاب نیز با همین دیدگاه نوشته شده است.
📚 دوم: هرچند در کارهای قبلی جناب دفتری به توصیف و شرح حال امامان اسماعیلی پرداخته شده بود، اما کتابی مستقل در این حوزه، کاری نو و تازه است. این کتاب بر اساس طیف وسیعی از منابع تاریخی تألیف شده است که متاسفانه برخلاف کارهای قبلی آقای دفتری هیچ ارجاع و استنادی در متن ذکر نشده و شاید این عدم استفاده از استنادهای تاریخی اکتفا به نتایج تحقیقات مولف درباره اسماعیلیه در گذر بیش از پنج دهه است. با وجود اطلاعات غنی در این کتاب، مهمترین کاستی که این اثر از آن رنج می برد، فقدان ارجاعات درون متنی و پاورقی است که پژوهشگران را دچار سردرگمی در ارجاعات می کند و بجاست بازنگری در این کتاب انجام شود.
📚 سوم: کتاب دارای نکات مثبت بسیاری است که اطلاعات خوبی دربارهٔ امامان اسماعیلی معاصر میدهد. هرچند برخلاف دادههای اطلاعاتی که در باب دانش و حوزهی دینی امامان اولیه اسماعیلیه بر میخوریم، هرچه به امامان معاصر نزدیکتر میشویم رنگ توصیف نیز بیشتر به فرهنگی و خدماتی تغییر پیدا میکند. به عنوان مثال، بیشترین حجم دادههای ذکر شده در مورد آقاخان چهارم، به مسافرتها، عکسهای جذاب از ساختمانهای ساخته شده توسط بنیاد فرهنگی آقاخان است.
📚 چهارم: این کتاب را هرچند نمیتوان در زمرهی کارهای فاخر جناب آقای دفتری دانست، اما جامعیت مطالب در حوزهی امامان اسماعیلی، استفاده از عکسهای مرتبط و بعضا دیده نشده، ظرایف و دقت نظر ایشان در جمعآوری مطالب این کتاب را میتوان از برجستگیهای کتاب پیشرو دانست.
🏷 #معرفی_کتاب #تازه_های_نشر #اسماعیلیه #فرهاد_دفتری #مهدی_علمی_دانشور
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ تنش خونین تبعیض شغلی میان مسلمانان و هندوها در بنگلادش 🔹 از چند روز گذشته نزاعی خونین به رهبری
🚨 ممنوعیت فعالیت های حزب اسلامگرای جماعت اسلامی بنگلادش
🔹 انیسول حوک، وزیر حقوق بنگلادش امروز اعلام کرد که حزب مخالف جماعت اسلامی و شاخه دانشجویی آن و همچنین کلیه فعالیت های شاخه اسلامی چتره شیبیر بنگلادش از امروز به بعد در سرتاسر بنگلادش ممنوع خواهد شد.
⛔️ این سخنان در پی ائتلاف سیاسی حزب حاکم تحت رهبری حزب عوامی لیگ با جماعت اسلامی بنگلادش و شاخه دانشجویی در روز گذشته اعلام شد و وزیر قانون این ائتلاف را به «اجرای خشونت» در جریان اعتراضات دانشجویی متهم کرد.
⛔️ با این حال، جماعت اسلامی بنگلادش این اتهامات را تکذیب و این موضع گیری را «اقدامی غیرقانونی» توصیف کرد. این حزب در بیانیه خود تصریح کرد که دولت مخالفان را در تلاش برای «پنهان کردن کشتار دانشجویان» مقصر می داند.
✍ پانوشت:
حزب جماعت اسلامی بنگلادش بزرگترین حزب اسلام سیاسی در داکا است که خواستار اقامه شریعت در حیات اجتماعی است و اسلام را مکتبی دموکرات، صلح جو و پارلمانی ترسیم کرده است. رهبر این حزب اسلامگرای شفیق الرحمن (shafiiqur Rahman) در بین جوانان، دانشجویان بسیار محبوب و چهره ای کاریزما دارد.
🏷 #اسلام_سیاسی #جماعت_اسلامی #بنگلادش
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️بررسی تاریخی اهتمام اهل سنت نسبت به عزاداری حسینی
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
🔹 اصل عزاداری در بین اهل سنت مشروع است ولی جمهور فقهای اهل سنت تا سه روز عزاداری را برای میت جایز میدانند. این دسته از فقها برآنند که اگر عزاداری برای صحابه گرفته شود و به شرط اینکه معارف اسلامی در آن بیان شود، اشکالی ندارد و همچنین صوفیها در طول تاریخ عزاداری برای امام حسین(ع) داشتهاند.
🔸 در متن کتاب عبدالجلیل قزوینی آمده است که عدهای از اهل سنت به ما انتقاد میکنند که عزاداری برای عاشورا بدعت است ولی رازی انتقاد شدیدی کرده است و میگوید خواجه بومنصور از علمای بزرگ اهل سنت در آن دوره در اصفهان هر سال نوحه و عزا برپا میکرده است.
🔹 در بغداد هم خواجه علی غزنوی هم این تعزیت را بزرگ داشته و در لعنت سفیانیان مبالغه میکرد؛ سائلی برخاست و گفت معاویه را چه میگویی؟ او دوبار خودش را به نشنیدن زد!!! ولی وقتی اصرار سائل را دید، گفت نمیدانم، کدام معاویه را میگویی؟ این معاویه را که پدرش دندان مصطفی بشکست و مادرش جگر حمزه را درید و بیش از ۲۰ بار تیغ روی علی کشید و پسرش سر حسین برید، ای مسلمانان شما این معاویه را چه میگویید و مردم از مذاهب مختلف در مجلس او زبان به لعنت معاویه برگشودند و مراسم هرساله تعزیت امام حسین(ع) در بغداد برقرار می شد.
🔸 در همدان هم اگر چه مشبهه در آن غلبه دارند ولی هرساله مجدالدین همدانی مراسمی در عاشورا میگیرد که قمیها تعجب میکنند؛ در عهد تیموریان هم حنفیهای خراسان به دفعات متعدد برای امام حسین(ع) عزاداری میکردند.
💠 ملا واعظ کاشفی، صاحب روضهالشهداء(ع) را از نیشابور بیرون میکردند و او را سنی میدانستند و از هرات بیرون میکردند و میگفتند تو شیعه هستی.
🔹 در دوره تیموریان تا ظهور صفویه چند اتفاق جدی افتاد و از جمله اینکه حب اهل بیت(ع) و عزاداری برای ایشان رشد و توسعه زیادی پیدا کرد و کتب زیادی هم از سوی صوفیان ۱۲ امامی نوشته شد.
🔻 بحث دیگر عزاداری مردم مدینه است؛ واقدی که متوفای ۲۰۷ است در کتابش از عزاداری در مدینه خبر داده و نوشته است که الان که من در قرن دوم وسوم هستم، هنوز هم که هنوز است وقتی مردم مدینه یکی از عزیزان خود را از دست میدهند ابتدا برای حمزه، عموی پیامبر(ص) گریه میکنند که اتفاقی تاریخی است زیرا حمزه وقتی شهید شد کسی بر بالین او گریه نکرد و پیامبر(ص) فرمودند که برای حمزه گریه کنید و این سنت شده است.
🔸 حاکم نیشابوری هم که در قرن ۵ است باز سخن از عزاداری مردم مدینه کرده است؛ مدینه در آن دوره اهل سنت بودهاند و در طول تاریخ هم مدینه هیچ وقت شیعه نداشته است؛ بنابراین عزاداری برای امام حسین(ع) از امورات قطعی و مشروع است و تا سه روز هم وجود داشته است و بیشتر از سه روز جای بحث دارد.
🔹 در دوره عباسیان هم برخی مناطق برای امام(ع) عزاداری میکردند و در دوره تیموریان این مسئله رونق زیادی گرفت و در قرن ۱۵ یعنی امروز هم صوفیها در پاکستان و مناطق دیگر عزا میگیرند. البته اینها سینهزنی و زنجیرزنی را جایز نمیدانند و فقط میگویند جلسه بگیرید و ذکر مصیبت بکنید و در مورد کوتاهی و بلندی گریه هم بین علمای اهل سنت اختلاف است؛ بدون تردید گریه بیصدا را جایز میدانند ولی گریه با صدا را برخی مکروه و برخی جایز و برخی حرام میدانند.
▪️ عزاداری امام حسین(ع) در بین شیعه، اولین گام برای شناخت معارف اهل بیت(ع) در خیلی از مناطق است و در شرق آسیا و شمال آفریقا و برخی مناطق دیگر در قرون ششم و هفتم و … مبلغانی بودهاند که با عزای امام حسین(ع) مردم را به سمت معارف شیعه سوق دادهاند؛ این فضا را در برخی تواریخ مسیحی هم میتوان به دست آورد و این مسئله امری فطری است زیرا دفاع از مظلوم و همدردی با او جزء امور فطری است. در ادیان بودایی و … هم این فضا شاید وجود داشته باشد، بنابراین عزاداری اگر درست انجام شود میتواند مقدمه خوبی برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) در سراسر نقاط جهان باشد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ رهبری اخلاقی شهید اسماعیل هنیه، اثبات نظریه «الدماء المتساوية: خون های برابر» و عامل پیروزی در میدان
✍️ به قلم: مختار شیخ حسینی
▪️یکی از بهترین تحلیل هایی که چهار ماه پیش هنگام شهادت فرزندان اسماعیل هنیه منتشر شد، نظریه «خون های برابر» بود که را میتوان در مقاله محمود الرنتیسی در الجزیره با عنوان «اغتيال أبناء هنية.. حماس ومفهوم الدماء المتساوية» مشاهده کرد.
🔹 نویسنده معتقد است یکی از ویژگی های جنبش حماس، مساوی بودن رهبران و دیگر اعضای جنبش در خون دادن است و بسیاری از کادر رهبری فعلی حماس مثل دکتر خلیل الحیة، رهبر تیم مذاکره کننده، دکتر محمود زهار، مهندس عیسی نشار و... تعداد زیادی از اعضای خانواده شان به شهادت رسیده اند.
▪️نویسنده بر اساس نظریات امروزینِ سبکِ رهبری، فرضیه ای ارائه داده این حجم از شهادت نزدیکان رهبران جنبش علاوه بر تاثیر عاطفی بین اعضاء، نشان از سبکِ «رهبری اخلاقی» هنیه داشت که او با شهادت فرزندان و نوه هایش، پیام ایمان به مسیر را به ملت فلسطین منتقل میکرد.
در واقع این سبکِ رهبریِ خاصی است که در بیان شهید صالح العاروی نایب رئیس جنبش آمده بود:
«نحن لا نختلف عن كل أبناء شعبنا، نحن جزء من هذه المقاومة ويمكن أن نكون جزءًا من الثمن؛ ما مسئولین غزه با مردم غزه فرقی نداریم، ما بخشی از این مقاومت هستیم و می توانیم بخشی از بهای آن باشیم!!!»
https://www.aljazeera.net/opinions/2024/4/11/%D8%A7%D8%BA%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D9%84-%D8%A3%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A1-%D9%87%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D9%88%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%A1
🆔@Arabworld2023
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #حماس #اسماعیل_هنیه
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J