مسلمنا muslimnair
⚡️بحران در فرماندهی حرکه النهضه تونس https://t.me/muslimnair 📎به پیوست نسخه PDF از بیانیه اخیر است
🔴 درباره تکرار سناریوی استعفای دسته جمعی اسلام گرایان در شمال آفریقا
✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔹 در ادامه سریال شکست ها و پس از استعفای دسته جمعی اسلام گرایان در مراکش، این بار قطار استعفای گروهی به ایستگاه تونس رسید. اخیراً یک صد و سیزده نفر از اعضای حزب اسلامگرای النهضه تونس، از عضویت در این حزب کناره گیری و بحرانی پردامنه را پیش روی اسلام سیاسی این کشور قرار دادند.
🔹 در این بیانیه که با امضای تعدای از اعضای مستعفی این حزب همراه بود آمده است که علت اصلی این استعفای پرسروصدا، رفتارهای دوگانه رهبری این حزب و مقصر نهایی بحرانهای درون حرکه النهضه را بر گردن دبیرکل این حزب راشدالغنوشی انداختند. در این بیانیه آمده است که گزینه های سیاسی اشتباه، از سوی رهبری جنبش النهضه منتج به استعفای شماری از رهبران این جنبش شده است و ما کماکان به دفاع از دموکراسی پایبند هستیم.
🔹ارسال سیگنالهای اخیر، نشانگر بحران شدید در نسخه اسلام سیاسی تونس و مراکش است. این چالش یادآور می شود که اختلافات جزیی درون النهضه وارد سطح جدیدی شده است و به وضوح صدایی ناهنجار از آنان به جهان اسلام مخابره شد. همچنین این استعفا نشان داد که سطح اختلافات از حد مباحث جزیی فراتر رفته و میزان اختلافات به مسائل کلی و بنیادی و آن هم به سطح کلان رهبری النهضه رسیده است.
احتمالا منشأ استعفای غافلگیرکننده دسته جمعی اخیر دو عامل ذیل باشد؛
یکم: دوگانگی در فرماندهی اسلام گرایان و تشتت آرا در مغز فرماندهی: این گسست جدی که استعفای اخیر آن را به خوبی تقویت کرده است نشانه هایی است که در اثر شکست های اخیر و موشکافی منشاء آنها بوجود آمده است. شاید نخستین بار باشد که خروجی چنین بالعیان و منسجم بر علیه الغنوشی صورت گرفته باشد و از این رهیافت عمق اختلافات اسلام گرایان هویدا و نقطه پایانی بر راهبرد اصلاحات درون حزبی را نشان دهد. هرچند درگذشته نیز زمزمه هایی علیه غنوشی به گوش می رسید واین بحران بی زمینه نبود.
دوم: نزاع گرایشات درونی شخصیت ها جهت تصاحب قدرت، از نتایج طبیعی این اتفاق است که به زودی انشعابات درون اسلام گرایان تونس را ظاهر خواهد کرد.
🔹 باید اندکی صبر کرد و مترصد نشست تا دید این تاکتیک جدید اسلام گرایان به چه فرجامی برای سرنوشت اسلام سیاسی خواهد رسید.
✔️ محتمل است پوست اندازی جدیدی در مسیر اسلام سیاسی در شمال قاره سیاه پدید آید و انشعابات جدیدی از این گسست پدید آید و زایش گونه های رادیکال و لیبرال تر از این بستر محقق شود. انشعابات رادیکالی که تسامح بیش از حد غنوشی را نشانه گرفته و از طرفی ممکن به خشونت اخوان قطبی نزدیک و از سوی دیگر زایش شاخه های لیبرالی که نزدیکی به غرب را راهبرد خود تصویرخواهند کرد و اخوان تنطیمی وتسامح را وارد سطح جدیدی خواهند کرد.
⚡️النهایه، شورش علیه اعتدال گرایی غنوشی، خطر افراط اخوانیون قطبی و تفریط اخوانیون تنظیمی را در سپهر اسلام گرایی تونس، تقویت خواهد کرد.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#معرفی_کتاب
📚جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر
https://t.me/muslimnair
📘 در بهار امسال (۱۴۰۰ش) مجموعه آثار «جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر» با عناوین زیر به بازار نشر عرضه شده است:
1️⃣ «احیاگری دینی» به روند شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران پرداخته و حدود سیصد صفحه از این کتاب به مبانی فکری جمهوری اسلامی اختصاص یافته است.
2️⃣ «فلسفه گرای حوزوی» که به مدافعان فلسفه صدرا در حوزه پرداخته و مبانی فلسفه صدرا را بیان کرده است.
3️⃣ «عرفان گرای سنتی شیعی» که به مدافعان عرفان در شیعه و مبانی آن می پردازد.
4️⃣ «آئین گرای عامه پسند» که به جریان مداحان و نقاط ضعف و قوت آنان در کشور می پردازد.
5️⃣ «پساتجددگرا» که به مدافعان پست مدرنیسم می پردازد. در این کتاب به افکار داریوش شایگان، مراد فرهادپور، بابک احمدی، محمد ضمیران و بیژن عبدالکریمی به عنوان مهم ترین متفکران این طیف نام برده شده است.
6️⃣ «جریان نوپدید دینی و معنوی» که به عرفان های کاذب در ایران می پردازد. مکتب نور علی الهی، عرفان حلقه، رام الله، یوگا، مهربابا، کریشنا مورتی، سای بابا، اشو، اکنکار و برخی از دیگر جنبش های نوپدید دینی در این کتاب به بحث و بررسی پرداخته شده است.
🔹به نظر می رسد که این مجموعه، آثار دیگری هم دارد که اکنون در اختیار نویسنده این سطور نیست.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️شکست غیر قابل پیش بینی"حشد الشعبی" و "کتائب حزبالله" در انتخابات عراق
https://t.me/muslimnair
📦به گزارش الجزیره، با پایان شمارش آراء حدود ۹۴ درصد از صندوقهای رأی در عراق، حزب مقتدی صدر با کسب ۷۳ کرسی در پارلمان، پیروز انتخابات شده و جریان شامل حشد الشعبی، عصائب اهل الحق و کتائب حزبالله که جریان «مقاومت» را تشکیل می دادند، کرسیهای پارلمانی خود را در مناطق شیعهنشین از دست دادهاند.
📦 دولت عراق صحت این نتایج را تأیید کرده و اکنون صدر باید برای ائتلاف و تشکیل دولت، وارد مذاکره شود و تلاش کند تا تعداد کرسیهای ائتلافی را برای تشکیل دولت به ۱۶۵ کرسی برساند.
📦مقتدی صدر، رهبر جریان پیروز در انتخابات در نخستین سخنان گفته است که کلیه سلاحها، از جمله سلاحهای دست مدعیان مقاومت باید در کنترل دولت قرار گیرد.وی افزود: با تمام کشورها به شرط عدم دخالت در امور داخلیمان همکاری خواهیم داشت.همچنین صدر وعده داده است که ارزش دینار عراق را ارتقا بخشد و مردم این کشور در فضایی بدون تروریسم، فساد و حاکمیت گروههای شبهنظامی زندگی کنند.
📦لازم به ذکر است این نتایج خلاف پیشبینیهای رسانههاست و جریان مقاومت در عراق، به این نتایج اعتراض کرده اند.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📁 پرونده معرفی روشنفکران جهان اسلام(١)
⚡️هشام جعیط (م۲۰۲۱م) سکولاری مدافع اسلام گرایی
✍به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔷 یکی از حلقه های مفقوده تحولات اسلام گرایی درتونس، هشام جعیط است که در اردیبهشت سال جاری از دنیا رفت. او معتقد بود: حکومتِ لیبرال، نمیتواند در جامعهای دینی بر سر کار آید، اما اسلام گرایان هم باید حکومت را با سکولارها تقسیم کنند. اما هشام جعیط که بود که اینگونه می اندیشید؟
1️⃣ هشام جعیط در سال ١٩٣٥م در تونس متولد شد. پدرش امام جماعت مسجد الزیتونه – یکی از کهن ترین مساجد جهان اسلام – در قلب بافت تاریخی تونس بود. او فارغ التحصیل مدرسه روشنفکری «المدرسه الصادقیه» بود، که عمده اصلاح طلبان، نوگرایان و رفُرمیستهای شمال آفریقا در آنجا آموزش دیده اند. جعیط جوان، تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه ادامه داد و دکترای خود را در رشته تاریخ اسلام از دانشگاه پاریس به پایان رساند.
2️⃣ این روشنفکر تونسی به صراحت حساب اخوان المسلمین را از سلفیه جدا می کرد و آنان را حزبی میانه رو می دانست. او حضور اخوان المسلمین در صحنه سیاست را با توجه به فضای متشنج اسلام و غرب بسیار ضروری می دانست. هشام براین باور بود که دموکراسی برای اسلامگرایان میانه رو بهتر است؛ چرا که تحمیل ایدئولوژی بر دموکراسی، خطای فاحش اخوانیون مصر است. جعیط صریحا فرجام محمد مرسی در قدرت را نتیجه انحصارگرایی او می دانست و می گفت اگر دولتی بر سر کار بیاید که حاضر نباشد قدرت را با دیگران تقسیم کند، حاصلی جز هرج ومرج در پی نخواهد داشت.
3️⃣ او بر این باور بود که بهار عربی می تواند جوامع عربی را به کشورهای پیشرفته تبدیل کند. او که خود را متعلق به جبهه سکولار می دانست معتقد بود حکومتها باید اسلام را به رسمیت بشناسند، ولی نباید بازیچه حُکّام و اهداف سیاسی آنان قرار گیرد. او معتقد بود شکلی خاص از سکولاریسم که به جدایی قوانین حقوقی واخلاقی از قوانین مذهبی ملتزم باشد، بهترین مدل حکمرانی است. جعیط حکومت لیبرال - که دشمن اسلام و خواهان جدایی دین از سیاست است - را مخالف تاریخ و خائن به جوهر تمدنی عربی اسلامی می دانست.
4️⃣ وی انقلاب اسلامی ایران را صورتی متفاوت از نسخه اسلام سیاسی می دانست.
هشام ایدئولوژی دولت اسلامی را منحصر به ایران می دانست و در عین حال انقلاب اسلامی را الگوی همه انقلابهای کشورهای عربی می دانست. همچنین او به تمایز فرهنگ عربی از فرهنگ اسلامی ملتزم بود و به بسیاری از تراث بزرگان ایرانی اهتمام داشت و در دوران ریاستش بر دارالحکمه تونس آثار فارسی مولوی را منتشرکرد.
5️⃣ آنچه اشاره شد تنها بُرشهایی از اندیشه های هشام جعیط، روشنفکر هشتاد وشش ساله تونس است که اردیبهشت سال جاری درگذشت. بدیهی است این نوشتار، در مورد مؤلف پرقلمی که در حوزه های مهمی همچون مدرنیته، فرهنگ، سیاست، تاریخ، تمدن اسلامی، وحی و نبوت و بحران هویت اسلامی اندیشه ورزی کرده است نتواند حق مطلب را ارائه کند. در این راستا و در جهت آشنایی با منظومه تفکرات هشام جعیط، مدیریت علمی کانال تلگرامی و سایت مُسْلِمْنا پیشنهاد ترجمه، تحلیل، نقد و ارزیابی آرای هشام جعیط در حوزه های متعدد را به طلاب ارجمند و دانشجویان و نخبگان پیشنهاد می کند.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3210-2021-09-28-08-13-30.html
#اسلام_سیاسی
#اسلام_روشنفکری_دینی
#تونس
#پیشنهاد_پژوهش
#هشام_جعیط
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu