eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
345 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️پنجاه و سومین سالگرد به آتش کشیده شدن عمدی مسجدالاقصی و سکوت تلخ مجامع جهانی مدعی تساوی حقوق ادیان و مذاهب ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 درست در تاریخ ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی بود که مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها عمدا به آتش کشیده شد. این حادثه دو سال بعد از اشغال شهر قدس به وقوع پیوست. 🔶 از همان زمان مشخص شد که صهیونیست‌ها برای از بین بُردن مقدسات اسلامی در اراضی اشغالی دست به کار شده‌اند. پس از اشغال اراضی فلسطینیان، صهیونیست‌ها اقدامات زیادی را در راستای از بین بردن آثار اسلامی در این اراضی صورت دادند که به آتش کشیدن مسجدالاقصی یکی از این اقدامات خصمانه محسوب می‌شود. حادثه آتش سوزی مسجدالاقصی یک سال پس از تصرف بخش شرقی بیت‌المقدس توسط اشغالگران صهیونیست در جریان جنگ ۶ روزه ژوئن ۱۹۶۷(خرداد ۱۳۴۶) اتفاق افتاد. 🔴 در حادثه آتش‌سوزی عمدی مسجد الاقصی حداقل ۲۰۰ متر مربع از سقف مسجد به طور کامل ویران شد، گنبد مسجد در ۵ نقطه آن سوخت و یکی از آثار مسجد همراه با یک منبر قدیمی با ارزش که هشتصد سال قدمت داشت، طعمه حریق شده و از بین رفت. این اقدام صهیونیست‌ها توسط بسیاری از کشورها محکوم شد اما در عرصه عمل، هیچ کشوری به حمایت از مقدسات اسلامی فلسطینیان روی نیاورد. 🟥 پس از عمل جنایتکارانه صهیونیست‌ها در به آتش کشیدن مسجدالاقصی شورای امنیت جلسه تشکیل داد و قطعنامه شماره ۲۷۱ را در سال ۱۹۶۹ تصویب کرد. این قطعنامه با اکثریت آرا (۱۱ رأی) صادر شد و طی آن رژیم صهیونیستی محکوم گردید. در این قطعنامه از صهیونیست‌ها خواسته شد تا همه اقداماتی را که منجر به تغییر وضعیت و شکل قدس می‌شود، متوقف کنند. این در حالی بود که ۴ کشور از جمله آمریکا از رأی‌دادن به این قطعنامه امتناع کردند. 🔳 در این قطعنامه تأکید شد که شورای امنیت از آسیب‌های زیادی که در اثر آتش‌سوزی روز ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ بر مسجدالاقصی وارد شده، ابراز تأسف می‌کند و آسیبی را که به خاطر این آتش‌سوزی به فرهنگ انسانی رسیده است درک می‌کند. با این حال، واکنش سازمان ملل متحد به اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌ها تنها به اتخاذ همین مواضع ختم شد و این سازمان برای حمایت از مقدسات فلسطینیان و حقوق آنها در برابر صهیونیست‌ها، هیچ‌گونه گام عملی برنداشت. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️فصل الخطاب امارت طالبان، کنگره علمای کابل یا نشست قندهار یا مدعوین دارالعلوم پاکستان؟ ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷 کمتر از دو ماه پس از برگزاری نشست علمای دینی و بزرگان قومی در شهر کابل در شمال افغانستان، این بار نشستی یک روزه پنج شنبه۲۷مرداد با حضور سه هزار تن از علمای دینی و بزرگان قومی در شهر قندهار در جنوب افغانستان برگزار شد. این سئوال مطرح است که با وجود نشست بزرگ کابل که در مورد اکثر موضوعات اظهار نظرات انجام گرفت و فصل‌الخطاب قرار گرفت، چرا مجددا نشست قندهار برگزار شد؟ در این یادداشت دو دلیل برای این موضوع بیان می‌شود و سپس به بررسی محتوایی این نشست پرداخته می‌شود. 🔺دلیل اول این است که نشان دهد مرکزیت و مرجع اصلی تصمیم‌گیری حکومت طالبان، کابل نه، بلکه «قندهار» است. 🔻دلیل دوم، در نشست قندهار ضمن تلاش برای اعطای مشروعیت داخلی به حکومت طالبان، در قبال تمام مسائل فرا روی حکومت طالبان اتمام حجت شد. ♻️ بررسی مفاد قطعنامه ۱۷ ماده‌ای نشست قندهار محرز کرد که سیاست حکومت طالبان در خصوص تمام مسائل مرتبط با سیاست داخلی و خارجی غیر قابل تغییر است. در خصوص مسائل داخلی قطعنامه نشان داد که طالبان در خصوص حضور اجتماعی و سیاسی زنان ذره‌ای از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند. تأکید مجدد بر قید«چارچوب شریعت اسلام» بر این مسئله تاکید دارد که طالبان به زنان و اقلیت‌ها (البته لفظ اقلیت در این قطعنامه دارای ابهام است و مشخص نیست منظور طالبان، اقلیت‌های قومی است یا مذهبی) حقوقی را قائل خواهند شد که شریعت اسلام (شریعت مد نظر طالبان) برمی‌تابد. مهم‌تر از قطعنامه، موضع صریح و آشکار رهبر طالبان است که گفت: «حاضر است به‌خاطر شریعت، یک‌بار دیگر با آمریکا بجنگد؛ چنانچه قبلاً گفته بود که اگر با بمب اتم هم ما را بزنند از مواضع شرعی خود هیچ‌گاه یک گام عقب نخواهیم نشست.» 🔸 در قبال مسائل سیاسی، قطعنامه یک بار دیگر با تأیید حکومت طالبان و اعطای مشروعیت به آن این پیام را به مخالفان فرستاد که طمع و توقع خود را از شریک شدن در قدرت قطع کنند؛ زیرا حکومت طالبان بر اساس شریعت، مشروعیت کامل داشته و نیازی نیست که با سهیم‌ ساختن دیگران مشروعیت بیشتری به آن اعطا شود. می‌توان از سخنرانی‌های رهبر و سایر سران طالبان وفحوای قطعنامه برداشت کرد که حکومت طالبان تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره به منظور تقسیم قدرت نمی‌باشد. 🔷 هر دو نشست‌ کابل و قندهار با صدور فتوای «بغاوت» برای مخالفان مسلح حکومت، دست را برای سرکوب مخالفان کاملاً‌ باز گذاشتند. 🔸نشست قندهار در حوزه سیاست خارجی، ضمن نکوهش هر نوع اقدام علیه افغانستان و هشدار به کشورهای همسایه (به صورت تلویحی پاکستان) در صورت همکاری با کشوری دیگر علیه افغانستان، دو اصل اساسی مجدداً‌ مورد تأکید قرار گرفت: اصل عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورها و اصل سیاست خارجی در چارچوب شریعت. اصل دومی این احتمال را مطرح می‌کند که تعامل طالبان با دنیای خارج احتمالا با چالش مواجه شود. 🔰 به طور خلاصه، بزرگ‌ترین دستاورد نشست قندهار، تلاش برای مشروعیت بخشی به حکومت طالبان بود که این حکومت طالبان را در اقدامات خود بیشتر از پیش تهییج می‌کند. از آنجا که در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش برای شناسایی بین‌المللی حکومت طالبان موضوعاتی مانند تشکیل حکومت فراگیر از طریق گشودن باب مذاکره با مخالفان، بازگشایی مدارس دخترانه و تأمین حقوق بشر به‌ ویژه در قبال زنان می‌باشد، نشست قندهار نه تنها در این باره چشم‌انداز مثبتی ارائه نکرد؛ بلکه بر تکرار مواضع اتخاذ شده در نشست کابل تاکید کرد. منبع: دیپلماسی افغانستان(با تصرفات مسلمنا) 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 دربارهٔ حزب اسلام گرای «عدالت و توسعه» ترکیه؛ نولیبرالیسمِ اسلامی با خمیرمایهٔ پراگماتیسم ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇹🇷 تاریخ حضور اسلام گرایان در ترکیه، به دلیل سرکوب چندباره از طرف کودتاگران نظامی، سرشار از افت و خیز است. اسلام سیاسی در آناتولی، در مدّت ۹۹سال تجربه دموکراسی، در چرخش مصادرهٔ بین دولت های بی هوادار کودتاگر نظامی تا نسخه های اسلام گرای پرطرفدار ولی منحل و مطرود(حزب عدالت ملی و..) بوده است. در این میان نسخهٔ اسلام سیاسی «عدالت و توسعه» یک استثناء است. در یادداشت پیش رو به بهانه بیست و یکمین سالگرد تأسیس این گونه متفاوت از اسلامگرایی، به نکاتی در زمینهٔ حضور این حزب در سپهر سیاسی ترکیه خواهیم پرداخت. 🔸 یکم: در چند دهه شکست های پیاپی اسلام گرایان، گزافه نیست اگر اعتراف کنیم خوش اقبالترین و پایدارترین ترین حزب اسلام سیاسی ترکیه، حزب عدالت و توسعه بوده است. نخستین چراغ اقبال این حزب، با به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان - سُوگلی نجم الدین اربکان - به عنوان شهردار استانبول روشن شد. تحوّل بنیادین این کلانشهر، از یک پایتخت درجه چندم، به شهری در طراز پیشرفته ترین عاصمه های توسعه یافته جهان با اقدامات خیره کننده چندساله او، مسیر حضور این حزب در قاموس یک حزب اسلام گرای ملّی مقتدر در حیات سیاسی ترکیه را فراهم کرد. سواحل مشمئزکننده تنگهٔ بُسفُر و چشم انداز آبراه شاخ طلایی(Golden Horn) با اقدامات عمرانی اردوغان، تبدیل به بهشت توریسم شد و قیمت های زمین جزایر اقماری استانبول یکباره سر به فلک کشید و استانبول شانه به شانه پایتخت های اروپایی زد. اینجا بود که ترک ها چشم به اقدامات تحول گرای کلیددار شهرداری استانبول دوختند و نهایتاً کلید کاخ ریاست جمهوری «آک سارای» آنکارا را به دستان او سپردند تا تمام مرزهای ترکیه، بسان سواحل استانبول خوش منظر و توسعه یافته شود. 🔷 دوّم: در یک جریان شناسی کلی اسلام گرایان در ترکیه به سه طیف حزب فضیلت، اعتدالیون وحزب عدالت و توسعه دسته بندی می شوند. عمدهٔ اطرافیان اربکان با پافشاری بر ترویج قوانین اسلامی و شریعت در عرصه حقوق و قانونگذاری، حزب فضیلت را تشکیل و بعدها میانه روها با اصلاحاتی به تبعیّت از عبدالله گل نضج گرفتند و عملگرایان با توجه به نولیبرالیسم، توسعه و تکنوکراتیسم و بی توجه به قیل و قال های نظری و مجادلات بی حاصل، گرد اردوغان جمع و حزب عدالت و توسعه را برپا کردند. 🔸 سوّم: برگ برنده اسلام گرایان عدالت و توسعه در شعار پیوستن به اتحادیّه اروپا، لیبرالیسم اقتصادی و ریشه کنی مفاسد بود که توانستند در اولین آزمون انتخابات کشوری ۳۷ درصد اعتماد مردم را جلب و پلّه های سیاست را به سرعت بالا روند. توجه به لیبرالسم اقتصادی، چشم انداز روابط خارجی متفاوت(که رابطه با اسرائیل جدیدترین نمود آن است) و حامیان پروپاقرص مردمی دست در دست هم دادند تا اسلام گرایان عدالت و توسعه در سال۲۰۱۱ نخستین دولت تک حزبی را در ترکیه تشکیل داده و از آن زمان تا امروز در ۱۳انتخابات گذشته یکّه تاز باشند. 🔷 چهارم: تنها مانع اصلی این حزب در زمان حکمرانی، کودتای نافرجام طرفداران فتح الله گُولِن در سال ۲۰۱۶ بود. شکاف بعدی آنان در حکومت چهارسال قبل و زمان ارائه ساختار جدید حکومت از نخست وزیری پارلمانی، به ریاست جمهوری انتخابی رخ داد که به تدریج همقطاران آک پارتیAKP(گویش ترکی حزب عدالت و توسعه) را کم تعداد کرد. همگرایی با گروه های رادیکال راستگرا، یکجانبه نگری در سیاست خارجی و تطبیع ترکی - عبری و بحران اقتصادی اخیر، دوستان اصلی او مثل عبدالله گل، داوود اوغلو و باباجان را از این حزب جدا کرد. مجموعه عواملی که احتمالا باعث سست شدن جایگاه اردوغان در آک سارای و افزایش نرخ شکست نسخهٔ اسلام گرایی او خواهد شد. 🔸النهایه: به هر حال فارغ از بررسی کارنامه اسلام گرایی عدالت و توسعه، می توان ادعا کرد موفق ترین نسخه اسلام گرا در تاریخ ترکیه بر پیشانی حزب بیست و یک ساله عدالت و توسعه ثبت شده است و تاکنون هیچ اسلام گرایی همانند رئیس جمهور پراگمات آنها یعنی اردوغان، نتوانسته گوی سبقت را بر او برباید. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇮🇳 اسلام گرایان هند، در سوگ امیر سابق جماعت اسلامی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷 غروب روز جمعه 27 محرم 1444مصادف با 26 اوت 2022میلادی دعوتگر بزرگ هند«سید جلال الدین العمری» امیر سابق جامعه اسلامی(از طیف فکری مودودی) و نایب رئیس اداره احوال شخصیه هند از دنیا رفت. 🔸بیوگرافی: سید جلال الدین العمری در اوایل سال در ایالت تامیلنادو در جنوب هند و در خانواده ای مذهبی و مرفه به دنیا آمد. وی پس از فراگیری آموزش ابتدایی به دانشگاه معتبر اسلامی- دانشگاه دارالسلام عمرآباد - که یکی از مهم ترین دانشگاه های اسلامی رفت و از محضر شیوخ آنجا بهره برد. او علم الحدیث را از شیوخ شمال و جنوب هند استماع کرد و دانش حدیثیش به تأیید آنها رسید، چنان که در نقل کتب حدیثی مانند صحیحین و سنن مجاز اعلام شد. او لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دریافت کرد و از دانشکده هنر دانشگاه اسلامی علیگره فارغ التحصیل شد. او گردآورنده علوم شرعی و دانش های جدید است، لذا سنت و تجدد را در شخصیت خود در آمیخت و از علوم اسلامی متعدد به وفور برخوردار بود. العمری پس از استقلال در سال 1951 به جماعت اسلامی در هند پیوست و در سال 1954 میلادی به یکی از اعضای اصلی آن تبدیل شد. سپس به مقر اصلی گروه در آن زمان «رامفور» نقل مکان کرد و به وعظ و نویسندگی پرداخت و از محضر علمای بزرگ جماعت بهره برد. وی از آوریل 2007 تا 2 مارس 2019 سمت امیر گروه اسلامی در هند را به عهده داشت. در این مدت آثار وخدمات اجتماعی فراوانی را به جامعه مسلمانان هند داد. 🔷 کثرت هجرت و سفرهای تبلیغی: ایشان در حوزه دعوت اسلامی در سراسر هند در تکاپو بود وبرای تبلیغ به اقصی نقاط جهان اسلام سفر ومراودات ومناظرات متعددی با جریانات متعدد داشت. اوشرکت فعالانه ای در کنفرانس های علمی، مناظره با شخصیت های برجسته بین مسلمانان و غیر مسلمانان هند داشت که برخی از آنها عبارتند از؛ مناظره با ابوالحسن علی الحسنی الندوی (رئیس سمپوزیوم علمای سابق)، گفت وگو با قاضی مجاهد الاسلام القاسمی (رئیس سابق آکادمی فقه اسلامی هند) وابواللیث الاصلاحی الندوی (امیر سابق جامعه اسلامی هند)محدث مرغوب الرحمن(رئیس قبلی دارالعلوم دیوبند)، استاد سید حامد (رئیس سابق دانشگاه علی جراه) و...که مشروح آنها در کتابی گردآوری شده است. 🔸همچنین العمری برای دعوت به سوی خدا به کشورهای عربی و اروپایی سفر کرد و در همایش های زیادی شرکت کرد که مهمترین آنها عبارتند از: کنفرانس های لیگ جهانی مسلمانان در مکه مکرمه کنفرانس های اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه و استانبول کنفرانس های مجمع جهانی جوانان مسلمان در کشورهای خلیج فارس کنفرانس های مأموریت اسلامی بریتانیا در انگلستان کنفرانس وزارت امور اسلامی و اوقاف در کشور کویت کنفرانس های جامعه هند در قطر، کویت و عربستان سعودی سمینارهای آکادمی فقه اسلامی هند - دهلی کنفرانس های مرجع احوال شخصیه برای مسلمانان هند کنفرانس های جماعت اسلامی و سازمان اسلامی دانشجویان در هند، پاکستان و غیره. 🔷 آثار و تألیفات: مقالات او در چندین مجله علمی و روزنامه های معتبر از جمله مجله ترجمان القرآن لاهور، مجله الفرقان لکهنو به چاپ رسیده است. پیامی متفاوت از به زبان اردو که بیشتر آنها به هندی، انگلیسی و سایر زبان ها ترجمه شده است و بسیاری از مسلمانان هندوپاکستان وکشمیر در راستای مسئولیت اسلامی در جهان معاصر آن را بخاطر دارند. او بیش از 50 کتاب در حوزه های متعددی مانند قرآن، سنت، فقه، سیره، حقوق شهروندی، نهضت اسلامی و غیره منتشر کرده است. ✍ پانوشت: با توجه به تاثیرگذاری او در بین مسلمانان هند وعدم وجود متنی به فارسی در مورد این رهبر تأثیرگذار، پیشنهاد معرفی آثار و آراء او مورد بویژه به مخاطبان آشنا به زبان اردو را مورد تأکید قرار می دهیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️واکنش تند هواداران سلفیه مدخلی، علیه تطبیع عبری - ترکی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا --------------------------------- برای تاریخ...‼️ 📅 این دومین جمعه‌ای بود که از اعلان عادی سازی کامل روابط یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان اسلام یعنی ترکیه با اسرائیل گذشت. ⛔️ در این دو هفته؛ ❌  نه گروهی تظاهرات اعتراض آمیز انجام داد! ❌ نه کسی عکس رهبران این کشور و پرچم آن را آتش زد! ❌ نه گروهی در محکومیت این عمل ترکیه، بیانیه ای داد! ❌ نه عکرمه صبری - امام مسجد الأقصی - و نه هیچ امام مسجد دیگری در فلسطین این عمل را محکوم نکرد! ❌ نه کسی دعوت به مقاطعه با ترکیه کرد و نه هیچ کسی این کشور را متهم به تصهین و خیانت کرد! 💡لبّ مطلب اینکه؛ تمام این اعمالی که در هنگام عادی سازی هر کشور اسلامی با اسرائیل توسط عده‌ای صورت می‌گیرد، همه سازمان یافته اند، و عاقل را اشاره‌ای بس باشد.              ⚡️ولله المشتکی⚡️ --------------------------------------- 🌐 منبع: توییتر عربی ربیع المدخلی ✍ پانوشت: 1⃣ ربیع بن الهادی المدخلی استاد کهن سال دانشگاه اسلامی مدینه و از شاگردان برجسته البانی است. او رهبر جریان سلفی مدخلی(یا جامیه) است و یکی از باورهای مهم آنان، اجتناب شدید از ورود به سیاست ومنع فعالیتهای تشکیلاتی است. بنابراین او از منتقدان سرسخت اخوان المسلمین محسوب می شود. کتاب «عواصم مما فی کتب سیدقطب من القواصم» از تصنیفات مدخلی، مانیفست اصلی مبارزه اسلام سلفی با اخوان المسلمین است. 2⃣ انتتشار مطلب فوق به معنای تایید، قبول و یا رد نظریات هیچ جریانی نیست و نشر این پست ها صرفا به منظور آشنایی مخاطبان فرهیخته کانال با طیف های متنوع فکری در جهان اسلام است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️آینده پژوهی تحوّلات عراق، پس از استعفای سرنوشت ساز آیت الله سیدکاظم حائری ✍ به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷 بالاخره پس از چندسال اختلاف عملی در جریانات فکری عراق و اوج گیری بحران چندماه اخیر کابینه، عکس العملی متفاوت از مرجعی پرهیزگار، دوراندیش و باورع صادر شد و صفحه تحولات عراق را به گونه ای دیگر رقم خورد و از قدرت جدیدی در تحولات عراق رونمایی شد. به همین در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این اقدام و سناریوهای محتمل در پس این کنش اشاراتی خواهیم داشت: 🔸یکم. آیت الله سیدکاظم حسینی حائری(کثرالله امثاله)، میراث دار علمی خاندان صدر در دوران معاصر و دومین مرجع دینی در عراق محسوب می شود. خاندان خوش نام صدر، از بیوت بااعتبار در شیعه هستند که نقش آفرینی آنها در تحولات سده اخیر غیر قابل اغماض است. بزرگانی چون سیدمحمدباقر صدر و سیدمحمدصدر(والد مقتدی صدر) در طی چهاردهه اخیر مرجعیت دینی و سیاسی شیعیان عراق را برعهده و آیت الله سیدکاظم حائری در حال حاضر این میراث سترگ را بر دوش می کشد. پس از فوت آیت الله سیدمحمدصدر، بنا به وصیت ایشان مرجعیت علمی به آیت الله سیدکاظم حسینی حائری احاله و ایشان دستور صریح دادند که همه مقلدان از ایشان تبعیت کنند. بنابراین در حال حاضر، هم مقتدی صدر و هم صدری ها زمام دینی و سیاسی خود را به آیت الله حائری سپرده ودر مسائل دینی از ایشان تقلید می کنند. این عدول از مرجعیت آیت الله حائری به رهبر معظم انقلاب، تاریخ مرجعیت خاندان صدر را به دوران قبل و پس از این کناره گیری تقسیم خواهد کرد. 🔹دوم: شاید بهترین بستر برای تحلیل کناره گیری آیت الله حائری را بتوان در کنشگری اسلام سیاسی جست وجو کرد. واکاوی اقدام آیت الله حائری، در بستر اسلام سنّتی سبب می شود که این رخداد را اقدام بی سابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان بدانیم و آن را در تاریخ مرجعیت بی نظیر معرفی کنیم. حال آنکه تحلیل این کناره گیری بیش از آنکه بخواهد به اسلام سنتی مرتبط باشد؛ به کنش‌گری در اسلام سیاسی وابسته است و در اسلام سیاسی چنین اقدامات علنی و خفی بی سابقه نیست. اقدام اخیر آیت الله حائری در واقع مصداق عملی سخن شهیدمحمدباقر صدر است که می گفت« ذوبوا فی الأمام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام» و تقریر رفتار ایشان در زمانه اخیر« ذوبو فی الامام خامنئي کما ذاب هو فی الاسلام» است. آیت الله حائری سال هاست که تئوریسین نظریه ولایت فقیه است ودرسهای خارج وآثار ایشان در این موضوع، منبع درجه اول در اسلام سیاسی است وچنین کناره گیری را باید در این مشرب فکری تحلیل نمود. 🔸سوم: با توجه به دینی بودن ساختار سیاسی فعالیت های مقتدی صدر، سناریوهای محتمل در آینده عراق را می توان در اقدامات پیش روی مقتدی صدر بررسی کرد. اگر مقتدی عملا به تبعیت از مرجعیت تن دهد و همین رویه را ادامه دهد، عمده طرفداران صدر نیز به مرجعیت جدید صدری ها ملتزم و بخش عمده ای از اختلافات فروکش خواهد شد. مقتدی صدر همواره در سخنرانی های دهه اخیر خود، سرمایه علمی آیت الله حائری را پاس داشته و جایگاه ایشان را به صدری ها متذکر شده است و واکنش سریع او به این کناره گیری را در این چارچوب باید تحلیل کرد. سناریو دوم. تداوم روش قبل توسط «سرایا السلام» و نیروهای خودرأی، بدون اعتنا به عزلت مقتدی صدر و ادامه تنش در عراق و ورود سطح نزاع ها به گفتمان عبور از مقتدی و درگیری ها به مرحله جدیدی می رسد. مهمتر از عزلت مقتدی صدر، کناره گیری سرایا السلام است که هر گونه فعالیت آینده عراق به سرنوشت آن وابسته است. محتمل ترین سناریو آن است که پس از ناآرامی های موقت وپالایش نیروهای متدین از عناصر خودرأی و عزلت مقتدی صدر از کنش سیاسی، دولت عراق بر امور فائق آمده وخروج از بن بست فعلی اعلام خواهد داد. همچنین محتمل است در زمان حیات آیت الله سید کاظم حائری، مقتدی صدر سکوت را پیشه کند و کنش های خود را به بعد از حیات معظم له موکول کند. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J