eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🎬 دربارهٔ نبرد سریال رمضانی دولت مصر با فقه سنّتی الازهر ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📽 مجموعه های تلوزیونی که در ماه مبارک رمضان پخش می شود؛ عموماً حال و هوای معنوی دارند و مخاطبین خود را با اخلاق اسلامی مأنوس می کنند. امّا سریال رمضانی«فاتن اَمل حربی؛ جنگ جذاب آرزوهایم» با هنرمندی نیللی کریم که این شب ها در جهان اسلام پخش می شود؛ رویکردی خصمانه به اسلام سنتی دارد. 🔹این مجموعه به ترسیم معضلات و چالش های حقوقی بانوان مطلّقه، به ویژه مشکلات حق حضانت، نفقه و آسیب های زنان بی سرپرست می پردازد و از این بستر فقه سنتی را با زبان طنز به تمسخر می گیرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی اشاراتی خواهیم داشت. ⚡️تا مادامی که اسلام سنتی در جهان اسلام به ویژه جامعه الازهر مصر، تکلیف خود را نسبت به نرم افزارهای فکری مدرنیته؛ اعم از فمینیسم، فردیّت، اُمانیسم و هرمنوتیک و... مشخص نکند؛ در چرخهٔ خشم، صدور بیانیه و تکفیر محکوم خواهد بود. در آخرین حلقه از این رفتارهای تکراری، شیخ جامعه الازهر احمد الطیب در بیانیه ای شدید اللحن نسبت به پخش این سریال واکنش نشان داد. 🎞 در یکی از سکانس ها پرسشی از یکی هنرمندان اصلی سریال مطرح شده که آیا این کلام خداست؟؟!!! این دیالوگ یادآور تکّه کلام ابوزید در دادگاه تفتیش عقاید و تلویحاً اشاره به رفتارهای تکفیری الازهر با نصر حامد ابوزید به دلیل پافشاری بر هرمنوتیک در تفسیر قرآن است. 🎥 در یکی دیگر از اپیزودهای این سریال رمضانی، فقه سنتی به عنوان علّت اصلی مشکلات زنان مصر معرفی و به صورت زیرکانه ای فتواهای اسلام سنتی از سوی این بازیگر زن مورد هجمه قرار گرفته است. 📽 همچنین در این مجموعه تلوزیونی، عامدانه طربوش سفید و قرمز نماد الازهری به صورت فردی واپس گرا نمایش داده است. 📜 سناریوی این فیلم توسط دکتر سعدالدین الهلالی، استاد جنجالی و دگراندیش فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر نوشته شده است. 🎙جامعه الازهر نیز در بیانیه ای تند نسبت به تحریک افکار افراطی الهلالی و تحریف تصویر نادرست از شریعت در رسانه مصر هشدار داد. در بیانیه «مركز الأزهر العالمى للفتوى الإلكترونيه» آمده است: تحریف مفاهیم دینی و ارزش های اخلاقی با هدف ایجاد اختلافات و افزایش شهرت هنرمندان و جذب حداکثری مخاطبین تلویزیونی کاری نامشروع است. الازهر همچنین ارائه تصویر مضحکانه از طربوش(معرّب تارپوش فارسی) ازهری به شکل فردی جاهل را محکوم کرد. 🎙در این بیانیه می خوانیم: اسلام به مادران حق حضانت فرزندان را هنگام طلاق داده است و در صورت بروز نزاع، شریعت اسلامی به قاضی این حق را می دهد که با در نظر گرفتن وضعیت فرزندان، شرایط را ارزیابی کند. نظر احمدالطیب هم نسبت به حقوق زنان کاملاً مترقی است. 📜 الهلالی سناریونویس این مجموعه تلوزیونی، پیشتر فقه و شریعت اسلامی را انکار و تنها ثوابت قرآنی را بستر حقوق مدرن می دانست. جنجال چند سال پیش او در این موضوع که قرآن کریم تنها مبیّن احکام ثابت در شریعت اسلامی است و احادیث صحیح بخاری، مسلم و..سخنان افرادی غیر پیامبر اکرم(ص) هستند و در حقیقت این کتب گردآوری شده از راویان غیرمعتبرند. اواظهار کرده بود که در زمان پیامبر(ص) و صحابه چیزی به نام شریعت اسلامی وجود نداشته است. سعد الدین الهلالی همچنین در استدلال فقدان اصطلاح شریعت اسلامی در اسلام تصریح کرده بود که فقه ابوحنیفه درک و فتوی خود اوست، همچنین فقه مالکی نیز از طرف پیروانش به مالک بن انس نسبت داده شده است و نهایتاً فتواهایی که از سوی الازهر صادر می شود به شیوخ آن نسبت داده می شود نه به شریعت اسلامی. ✍️ پانوشت: در مقام دفاع از گفتمان اسلام سنتی این نکته ضروری است. اسلام سنتی به سه طیف محافطه کار، وظیفه گرا و مقاصدی دسته بندی شده است. دو طیف اخیر در رابطه با مدرنیته و حقوق زنان پرونده قابل قبولی دارند. امّا عموماً طیف محافطه اسلام سنتی، با اتّخاذ رویکرد انفعالی نسبت به مدرنیسم، محل انتقاد و تمسخر دگراندیشان، هنرمندان و ژورنالیست های جهان اسلام است. 💠 النهایه؛ غیرعالمانه است در مورد سه طیف اسلام سنتی حکم واحدی صادر کنیم و ناکارامدی طیف محافظه کار سنتی را، به پای پرونده فکری دو طیف دیگر بگذاریم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🇦🇫افغانستان در فغان شیعیان هَزاره (واکاوی زمینه های پنهان حمله اخیر به دبیرستان غرب کابل) ✍️ به قلم: علی مقدّس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ گزینشی از یادداشت: ⚫️ حوادث خونین پرتکرار علیه اقوام در افغانستان نشان می دهد که طالبان برخلاف تعهد حاکمیّتی در جهت تأمین امنیّت مردم، ناکام مانده است. بی تردید هیچ تبار و قومی در افغانستان در برابر عملیات های تروریستی در امان نبوده و نیست، اما این سوأل مطرح است چرا اکثر قربانیان در حملات انتحاری و غیر انتحاری، به شیعیان هَزاره اختصاص دارد؟؟! ⚫️ چرا در اوضاع بحرانی افغان ها تحت حاکمیّت طالبان، که تأمین یک قرص نان برای گذران روزانه زندگی، از اساسی ترین دغدغه روزمره هزاره به شمار می رفت، جای خود را به ترس و اضطراب ناشی از عملیات های تروریستی و انتحاری داده است؟؟! ⚫️ شواهد نشان می دهد کشتار شیعیان هزاره، معلول سناریوی حساب شده و مدون سازمان هایی همچون(ISI: سازمان اطلاعات نظامی پاکستان) است که در ادامه به برخی زوایای آن اشاره می شود؛ 1️⃣ یکم. ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی هزاره: ... 2️⃣ دوّم. تحریک هزاره برای ورود به جنگ مذهبی: ... 3️⃣ سوّم. تخریب رهبران سیاسی شیعه: ... 4️⃣ چهارم. محروم سازی شیعیان هزاره از حقوق آموزشی- فرهنگی: ... 5️⃣ پنجم. جلوگیری از تصاحب مناصب دولتی توسط شیعیان متخصص هزاره: .... مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3257-2022-04-20-20-25-01.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
💥دربارهٔ وثیقهٔ مکّه المکرّمه؛ تعهّدنامهٔ سکولاریستیِ عربستان، برای علماء و آینده جهان اسلام ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ - 🗞عنوان تعهّدنامه: وثیقه مکّه المکرّمه 🕋 مکان امضاء: جوار کعبه معظّمه ⏰ زمان امضاء: ٢٤ رمضان الکریم ١٤٤٠ قمری 📜 امضاءکنندگان: هزار و دویست نفر از علماء طراز اوّل جهان اسلام -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ ✂️ گُزینشی از یادداشت: 🇸🇦 وثیقه مکّه المکرّمه(The Mecca Charter)مهمترین چشم انداز ادیان، مذاهب وتمدّنی عربستان سعودی برای آینده جهان اسلام است. 🇸🇦این تعهّدنامه، سند بالادستی خادمین حرمین شریفین، برای یکسان سازی تفکّرات عالمان دینی(بخوانیدسکولاریسم اجباری) و جلوگیری از افتادن علماء در اندیشهٔ الصحوه الاسلامیه در سرتاسر جهان اسلام است. 🔹بیست و چهارم رمضان ١٤٤٠ و در حاشیه کنفرانس بین المللی«قيّم الوسطيّه والاعتدال في نصوص الكتاب والسّنه: ارزشهای اعتدال در نصوص کتاب وسنّت» بود که مهمترین پیمان نامه ادیان ومذاهبی جهان اسلام، به محوریّت کعبه معظّمه و خط مشی رابطه العالم الاسلامیه - نام آشناترین نهاد در دعوت وتبلیغ عربستان - رونمایی شد. 🔹همان زمان این سند راهبردی، با امضای بیش از یک هزار و دویست نفر از علمای طراز اول جهان اسلام از سی و نه فرقه و صدوچهل کشور در کنار کعبه معظّمه تثبیت وعملیاتی شد. 🔹این سند تاریخی به عنوان متنی فاخر و قانونی راهگشا، در سال٢٠٢٠ جائزه الملك فيصل العالميه را تصاحب کرد تا بیش از پیش در جهان اسلام مطرح شود. 🔷 علی رغم مانور رسانه ای گسترده روی این سند در جهان اسلام، به ملاحظاتی هیچ پژواکی از آن درون ایران اسلامی شنیده نشد. فارغ از بی خبری های پیاپی ما از تحوّلات فکری- فرهنگی جهان اسلام، احتمالاً سکولاربودن برخی مفّاد این پیمان نامه و مخالفت با خوانشی متفاوت از سیرهٔ نبوی در این تعهّدنامه، عمده دلیل اِعراض از آن در مجامع ذی صلاح داخلی بوده است. 🔹ظاهراً تنها عالمی از ایران اسلامی که در جریان تنظیم این سند قرار گرفت و البته به دلایل هوشمندانه ای از امضاء سند طفره رفت؛ مرحوم آیت اللّه شیخ محمّدعلی تسخیری(رحمه اللّه علیه) بوده است. از شیعه سیّد محمّد علی الحسینی، دبیر شورای اسلامی عربی در لبنان و مخالفِ اسلام سیاسی نسخهٔ ایرانی و معارضِ سرسخت فعّالیّت های حزب اللّه لبنان، این وثیقه را امضاء کرد. 🔹نظر به آشنایی با این سند و در نخستین نوشته به زبان فارسی که در مورد وثیقه مکّه مکرّمه منتشر می شود، به اهمّ مفاد این پیمان نامه اشاراتی خواهیم داشت. ✍ پیشنهاد بررسی انتقادی و نگارش سیره تاریخی از پیامبراعظم(ص) که در تعارض با مواد و بندهای این پیمان نامه درج شده را در قالب مقالات معتبر علمی - پژوهشی به تاریخ پژوهان، طلاب محترم و دانشجویان عزیز مورد تأکید قرار می دهیم. ✍ همچنین فعّالان، نخبگان جهان اسلام، رایزنهای فرهنگی ج.ا.ایران در کشورهای اسلامی و سیاسیّون با آشنایی انتقادی با مفّاد این پیمان نامه می توانند تعامل هوشمندانه ای را با عالمان جهان اسلام برقرار و کنشگری آنها در رویداهای سیاسی – فرهنگی پیش روی جهان اسلام را متوازن کنند. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/gj1eb8 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
️ 🎥افتتاح مسجد الحسین(ع) قاهره ▪️چهارشنبه گذشته عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به همراه مفضل سیف الدین، عالی ترین مقام بهره های اسماعیلی از مراحل نوسازی مسجدالحسین در بافت تاریخی قاهره(فسطاط قدیم)بازدید و بخش هایی از آن را افتتاح کردند. ◾️این بازسازی به اهتمام بهره ها انجام و مشتمل بر احیا و مرمّت این مسجد کهن و نصب ضریح جدید برای مقبره های امامان فاطمی در آنجاست. ▪️پس از استقرار دولت مصر روابط السیسی با اسماعیلیان بهره، در عالی ترین سطح است و در طی هشت سال پنج مرتبه این مقام دینی با السیسی دیدار و سلطابهره ن مبالغ فراوانی رابه توسعه کشور مصر اهدا کرده است. ◾️بهره ها(به معنای تجّار) شیعیانی اسماعیلی مه «بُهره» لفظی هندی است که از کلمه "Vehru" گرفته شده است که در زبان گجراتی هندی به معنای تجارت یا تاجر است. ▪️در سال 1094 میلادی (487 قمری) که خلیفه المستنصر بالله فاطمی درگذشت، بین دو پسرش، المستعلی و نزار، اختلافی در گرفت. این اختلاف به یک درگیری فرقه‌ای تبدیل شد که نتیجه آن انشعاب دو فرقه اسماعیلی نزاریه و مستعلیه (که بُهره‌ها به آن تعلق دارند) شد. اختلاف بین دو فرقه نزاری و مستعلی تا امروز ادامه دارد. ▪️طرفداران المستعلی بر مصر حکومت کردند تا اینکه صلاح الدین ایوبی دولت فاطمی را شکست داد. اما طومار مُستعلي‌ها پیچیده نشد، بلكه در بسياري از كشورهای جهان گسترش يافتند و با كارشان در تجارت كاغذ، مرمر و محصولات غذايي، قدرتی اقتصادی تشكيل دادند. ◾️سرزمین یمن اولین توقفگاه فرقه بهره بود، اما آنها با تجارت خود به سرعت در هند گسترش یافتند و موفق شدند تعداد زیادی از هندوها را به فرقه خود جذب کنند و در این مرحله آنها را "بهره" نامیدند و اینچنین هندوستان مرکز اصلی فرقه آنها شد. ▪️اما بُهره علاوه بر هند در یمن، پاکستان، کنیا، تانزانیا، کویت، امارات و منطقه نجران در عربستان سعودی گسترش یافته است و تعداد پیروان این فرقه به حدود دو میلیون نفر می‌رسد. ▪️بهره‌ها سعی می‌کنند سبک زندگی خود را همیشه فاطمی نگه دارند. آنها به دلیل تعهد زیاد به فرقه خود و سنت‌های برآمده از آن مشهورند. به لباس مخصوص خود پایبند هستند و عبادتگاه‌های خاصی دارند و از اقامه نماز در بقیه مساجد مسلمانان اجتناب می‌کنند. ▪️بهره‌ها به هیچکس اجازه نمی‌دهند فرقه آنها را بپذیرد مگر اینکه منشأ بهره ای داشته باشد. بهره‌ها به عصمت امامان خود معتقدند و برای احیای قبور و مساجد مربوط به دوران فاطمیه بی‌وقفه تلاش می‌کنند. ▪️سلطان مفضل سیف الدین پنجاه و سومین داعی مطلق از سلسله داعیان مطلق فاطمیون است. او در 20 اوت 1946 در شهر سورات هند به دنیا آمد و پس از مرگ پدرش محمد برهان الدین در اواسط ژانویه 2014 به عنوان جانشین وی منصوب شد. لقب «داعی» به پیشوای حاکم بر فرقه اختصاص دارد و نماینده دنیوی و نائب دینی امام به حساب می‌آید. ◾️بهره‌ها ارتباط نزدیکی با مصر دارند، زیرا نقش روشنی در مرمت مساجد مربوط به دوران فاطمیان، مانند مسجد الحاكم بأمر الله در خیابان المعز لدين الله الفاطمي و مسجد السيده نفيسه دارند. ▪️آغاز حضور رسمی آنها در مصر در زمان انور سادات بود که به آنها اجازه مالکیت و اقامت در مصر را داد و در مقابل در مرمت برخی از مساجد تاریخی فعالیت کردند. معروف‌ترین آن مسجد الحاكم بأمر الله است که یکی از آثار فاطمیه به شمار می‌رود و بهره‌ها همچون زیارتگاهی پیوسته به آنجا می‌روند و مراسم مذهبی خود را در آن برگزار می‌کنند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
💫 نخستین ترکش عمرهٔ رمضانی اَردوغان، بر پیکرهٔ اِخوان المسلمین ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💠 دیدار پرسروصدای دیروز اردوغان از عربستان پس از چهارسال تنش قتل خاشقچی، پیامدهای متعدّدی برای جهان اسلام در پی خواهد داشت. 🔹 این سفر در ادامه روابط حسنه آنکارا - تل آویوو و همچنین توفیق راهبرد تشدید فشار بر اسلام گرایان قابل بررسی است که سیاست یک بام و دو هوای کاخ نشینان آک‌ سارای آنکارا، در قبال بهار عربی را به خوبی نشان می دهد. 💠 بررسی مناسبات ترکیه با اخوان المسلمین در دوران بهار عربی و حمایت همه جانبهٔ سردمداران ترک در عنفوان انقلاب های الربیع العربی، آنچنان دل انقلابیون را گرم کرده بود که اخوانیون خواب وخیال های خوشی را پیش روی خود ترسیم می کردند. حالا و پس از برگشت صفحه به ضرر اسلام گرایان و مهار همه جانبه اخوان المسلمین، اردوغان سیاست همراهی با قطبِ مخالف اخوان را چنان مثمرثمر دیده که نظم جدید جهان اسلام را در حصر بیش از پیش اِخوانیون ترسیم می کند. 🔹 در آخرین حلقه این چرخش ماکیاولی و دقیقاَ همزمان با آشتی اردوغان با بن سلمان، شبکه تلوزیونی «مکملین» وابسته به شخصیت های تبعیدی جماعه اخوان المسلمین در استانبول پلمپ و این شبکه با ممنوعیّت پخش در ترکیه مواجه شد. از این پس این شبکه، از طریق لندن و دوحه به فعّالیّت های رسانه ای خود ادامه خواهد داد. ✍ لازم به ذکر است که شبکه های ماهواره ای مکملین، الوطن و الشرق رسانه های نزدیک به جماعه اخوان المسلمین در جهان اسلام هستند. 🆔 آدرس اینترنتی شبکه ماهواره ای مکملین در فضای مجازی: https://mekameleen.tv 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
🎥 ملاحظاتی در مورد یک کلیپ ویدئویی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📽 اخیراَ کلیپی تصویری از یک فرد ناشناس با شمائل وهّابی در فضای مجازی منتشر شده و فرد نامبرده با ادعای اعطای حقوق شهروندی به شیعیان عربستان، فضایی از تحقق آزادی های دینی و حقوق کامل شیعیان در سرزمین حجاز ترسیم نموده است. برخی هموطنان عزیز نیز با استناد به این ویدئو، نتیجه گرفته اند که عربستان در مرحله پوست اندازی از وهابیّت کلاسیک است و آن را نشانهٔ بارزی برای تغییر سیاست های کلان حاکمان سعودی در قبال اقلیّت های دینی خوانده اند. در همین راستا ذکر نکات ذیل ضروری است. یکم. این فایل تصویری مشتمل بر دو بخش دیده شده و دیده نشده است. گوینده در بخش نخست و دیده شده، در صدد بیان مطالبات جمهوری اسلامی ایران جهت احیای حقوق اوّلیه شیعیان در عربستان است؛ ولی فرد مزبور در بخش دوّم و نادیده این کلیپ، به نقد و ردّ این مطالبات می پردازد و بر فشارها و محدودیّت های فعلی شیعیان عربستان صحه می گذارد. متنی که نویسنده در بخش نخست از روی کاغذ می خواند بخشی از نامه ای است که شیخ نمر در سال 2007 خطاب به حاکم منطقه شرقیه نوشته است. این نامه تحت عنوان "عریضه العزه و الکرامه" منتشر شده است و حاوی یک مقدمه و 25 درخواست است. این مطالباتی که این فرد می خواند، بخشی از آن 25 درخواست است. دوّم. چنانچه در مطلبی با عنوان "وثیقه مکه مکرمه" اشاره شد، عربستان تنها حقوق اقلیّتی از شیعه را به رسمیّت می شناسد که درچارچوب تفکّر لیبرال و سکولاریسم تعریف شده باشند و شیعیانی با چنین ویژگی هایی، امروزه مثل گذشته روابطی گرم با حاکمان سعودی دارند و در آینده نیز عربستان با آنها روابطی مناسب خواهد داشت. تخطی بسیار اندک از این چشم انداز، مساوی است با سلب حقوق اوّلیه شهروندی. سوّم. جهت استمزاج صحت و سقم ویدئو منتشره از یکی از فعّالین شیعه ساکن در عربستان پیگیری هایی انجام شد که در نتیجه قویاَ بی اعتبار بودن این کلیپ تقطیع شده را تأیید می کرد. چهارم. اخیراَ و به مناسبت بیست هفتم ماه مبارک، مقتدی صدر در توئیتی از حاکمان عربستان خواسته که به حقوق شیعیان توجه و مشخصاً به بازسازی قبور ائمه بقیع اهتمام کنند. این درخواست شاهدی دیگر از بسته بودن فضای آزادی های مذهبی در عربستان است و امید به گشایش است. پنجم. امیدواریم حاکمان جهان اسلام (به ویژه عربستان) روزی به منش شیعه هراسی، تکفیر و خشونت گفتاری رفتاری علیه مکاتب فکری اسلامی خاتمه داده و اعطای آزادی مذهبی و حقوق اوّلیه شهروندی شیعیان عربستان محقّق شود. آمین. چنین باد 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️نماز عید سعید فطر مصر، با رویکرد اخوان هراسی! ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ گزینشی از یادداشت: 🔹 عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، دیروز صبح و پس از شرکت در نماز عید سعید فطر در مسجد المشيرطنطاوی قاهره به بیان جزئیات جدیدی از تهدیدهای گذشته اخوان المسلمین پرداخت و مخاطرات پیش روی آیندهٔ دولت مصر با اسلام گرایان اخوانی را بسیار حسّاس معرفی کرد. 💠 او در این مراسم گفت: همه شاهد هستید که در مدّت ۷ سال گذشته، تروریست های اخوان را جز با عنوان «اهل شر» یاد نکرده ام؛ شاید به آنها فرصت توبه از شرارت داده شود و بارها از خداوند برای آنها آرزوی هدایت کرده ام. 🔹وی سپس با نقل خاطره ای با حالتی بغض آلود به رفتار تهدیدآمیز مهندس خیرت الشاطر(ملقب به گاو صندوق اخوان المسلمین و نامزد اصلی اخوان پیش از اجماع بر نامزدی محمد مُرسی) با خودش پرداخت و گفت: خیرت الشاطر به تنهایی چهل وپنج دقیقه من را تهدید به قتل کرد و مصر را در آستانه نابودی کشاند و اگر به او فرصت می دادم؛ قصد جان من و هموطنانم را داشت»!!! 💠 امّا خیرت الشاطر کیست و چه جایگاهی در اخوان المسلمین دارد که پس از دستگیری و حکم حبس ابد قطعی او در زندان مصر، کماکان نام او وِرد زبان السیسی است و ارتش تا دندان مسلّح مصر از نام او واهمه دارند؟ در یادداشت پیش رو اشارتی به نقش مرد قدرتمند، تئوریسین پرنفوذ، اِسپانسر مالی و تصمیم گیرندهٔ نهایی این جنبش ِدر بند خواهیم پرداخت. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/s08ajb 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️رصد فعالیت تبلیغی جدید داعش، در ماه مبارک رمضان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📸 در حالی که در ماه مبارک رمضان جنگجویان داعش سخت مشغول غزوات «انتقام شیخین» بودند، طیف رسانه ای این گروهک اقدام به انتشار گسترده تصاویری از سبک زندگی نیروهای خود در ولایات خود خوانده شان با عنوان«یومیات جنود الخلافه؛ زندگی روزمره لشکر خلافت» نمود. 📷 اکثر این تصاویر در سبک و سیاقی واحد منتشر و در راستای معرفی زندگی روزمره نیروهای داعشی در کشورهای محل حضورشان می باشد. 📸 تصاویری متعدّد از زوایای تونل ها، زیر زمین های صحراهای عراق و سوریه گرفته تا جنگل های گرمسیری نیجریه، لیبی و مناطق صعب العبور سردسیری افغانستان. 📷 عکس هایی جدیدی که از داعشیان منتشر شده است، آنها را در حال قرائت قرآن، پاسبانی، دیده بانی، اذان گویی و اقامه نماز جماعت، غذا پختن و طبخ نان و همچنین در حال افطار و مجادلات فکری نشان می دهد. 📸البته با مقداری جست و جو در صفحات مجازی این جماعت، به راحتی می توان فهمید که آنها از ابتدائیّات شریعت نیز آگاه نیستند و دانسته یا ندانسته قتل و کشتار مسلمانان، به عادت روزمره آنها تبدیل شده است. 📷آنها با افزایش عملیات های خود در ماه مبارک رمضان آن هم با عنوان "غزوه انتقام شیخین" احترام ماه خداوند را مراعات نکرده و از اجتماعات مسلمین در مراکز دینی، جهت تحقق تکفیر، ترور و انفجار استفاده می کنند. 📸 داعش به جای آنکه در ماه رمضان از ترور و کشتار مسلمانان دست بردارد با اتخاذ رویکردی واژگون عملیّات‌های خود را در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی آن هم به بهانه انتقام از قاتلان دو خلیفه پیشین داعش توسعه داده اند. 📷 با درکنار هم گذاشتن تصاویر غزوه های انتقام شیخین و تصاویر یومیات الخلافة، شکاف عملیاتی و تبلیغاتی داعش بیش از پیش آشکار می شود. شکافی که دنبال کنندگان نه چندان آگاه از باطن داعش، به ویژه متأثرین از تفکر افراطی و تکفیری را از خلال تصاویر تبلیغاتی مشتمل از قرائت قرآن، اقامه نماز جماعت و غیره معرفی و از دل تصاویر عملیات های آنها یعنی کشتار و ذبح کردن و اعدام کردن و بمب گذاری در بین جمعیت مسلمانان در ماه رمضان مردّد کند. 📸 به جاست داعش تصاویری که با عنوان انتقام را ضمیمه فعالیت های یومیات الخلافه خود کند؛ تا بی پروا و نمایش صادقانه از زندگی روزمره تکفیری خود حکایت کرده باشد و از دوگانگی رفتاری مذکور پرهیز کرده باشد. 📸 برای مشاهده تصاویر بیشتر به لینک ذیل مراجعه کنید⬅️↙️ yun.ir/b7yy43 منبع: مخاطر التکفیر 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): ➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
💥خوانش ِتمدّنی از اسلام، به مثابهٔ عبور از اسلام سیاسی ✍ به قلم:محمّد علی میرزائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💠 بی تردید ادعای ناکامی صددرصد اسلام سیاسی در جهان اسلام، به دور از انصاف و بلکه سخنی نارواست. 💠 پروندهٔ اسلام سیاسی که همزمان با اندیشه مودودی و انتشار آن در مصر و سپس در سایر مناطق جهان اسلام شکل گرفت و بعدها در پوستین جریان های بزرگتری در میان شیعه و سنّی چهره نمود، سرشار از کامروایی و ناکامی است. ردّ و قبول صددرصد کارنامه آنها و مسئولیت شکست ها یا پیروزی ها را یکسره به پای اقدامات خود آنها نوشتن هم فراتر از نگاهی علمی و واقع بینانه است و نقش عوامل بیگانه را در این توفیقات و شکست ها را نمی توان نادیده گرفت. 🔷 فی الجمله، می توان با اطمینان گفت که دوران اسلام سیاسی نسبت به دوران رکود اندیشهٔ دینی و به عزلت پناه بردنش در طول قرون پیشین، دورانی پر نشاط و شور انگیز و بلکه نشان اقتدار جهانی اسلام بوده است. در ذهن داشته باشیم که این بازیابی حضور و هیمنۀ اندیشه سیاسی اسلام در جهان اسلام آسان نبوده و هزینه های فراوانی داشته و اسلام سیاسی، مخالفان داخلی و خارجی مقتدر و عنیدی نیز داشته است. جریان های مُهیمن و پر اقتداری چون سکولاریسم و مکاتب دین ستیز یا دست کم دین گریز با تمام توان و هیبت خود برای شکستن اراده گفتمان اسلام سیاسی کمر همّت بستند و جنگ هایی در تراز جنگ های جهانی علیه اسلام سیاسی به راه انداختند. در این نبردها چه کشورهایی را کاملاً ویرانه ساختند. جریان های ارتجاع، ترور، فتنه و خیانت را در جای جای جهان اسلام علیه عقلانیّت و تدبیر سیاسی دینی به میدان مبارزه با اسلام سیاسی کشاندند؛ امّا در نهایت این جریان توفندهٔ سیاسی به مسیر خود ادامه داد. 🔷 با این همه، می توان گفت که اسلام سیاسی ناکامی های بزرگی هم داشته است. ذکر این ناکارآمدی ها و اُفت و خیزها در یک مقال نمی گنجد. امّا به طور سربسته و عجالتاَ نمی شود آن را انکار کرد. باور من این است که نطفهٔ اصلی اسلام سیاسی بویژه در جناح سنّی آن با رویکرد حاکمیّتی اقتدار و سیطره بر دستگاه قدرت و حکومت بسته شده است. این همان نقطه آغاز انحراف، در اسلام سیاسی بوده است. خطایی شبیه خطای انعقاد نطفه خلافت سیاسی در صدر اول اسلام! 💠 در درون این خوانش، نوعی سیاست زدگی افراطی یا هیمنه بُعد سیاست بر تربیت و اخلاق انسان، فرهنگ ، هنر واقتصاد، دانش و تفکّر و...آشکارا قابل رهگیری است. همین امر باعث شد که اسلام سیاسی در منطقه و جهان، بیش از این که چالشی تمدّنی بر سر راه جریان کلی تمدّن حاکم باشد؛ در اصحاب قدرت و حکومت داخل جهان اسلام قبل از نظام جهانی سلطه، ترس و وحشت ایجاد کند. در عصر اوج تفوّق اسلام سیاسی در جهان عرب هم مشاهده شد که جماعتی (اخوانی ها) با همه گستردگی و سابقه تقریبا یکصدساله؛ امّا با تهیدستی و ناکامی عقلانیّتی و حتّی اخلاقی در صدد تسلّط بر حکومت ها و نظام های سیاسی چند کشور بر آمدند. ریشه های شکست اخوانی ها خود، مصداق کاملی از آسیب شناسی تمام عیار از جریان کلی اسلام سیاسی است. 🔸 به نظر می رسد بخشی از این پیروزی ها ناشی از تلاش های پنهان و آرام در عبور از چارچوب سنّتی اسلام سیاسی بوده است. امری که باید مورد واکاوی قرار گیرد. 🔸اینک بر بستر تجربه های ارزشمند خود و ضمن افتخار به آن چه گذشته باید گفت، بزرگ ترین اتفاق خوشایند اسلام سیاسی نسخهٔ ایرانی، مشاهده شواهدی بر تغییر گرایش از اسلام سیاسی به اسلام تمدّنی است. این عبور به معنای فراخ تر شدن پهنۀ حرکت اسلام در عرصه حیات و تمدّن است. 🔸 این تحوّل، موجب خواهد آمد که پهنۀ توحیدی، جهانی، انسانی و فراگیر اسلام از چمبره تنگ نهاد قدرت به فضای نامتناهی تمدّنی – اجتماعی برسد. با نگاه تمدّنی، امامت و ولایت جایگاه هدایتی و امامتی خود را در قدوقواره تمدّنی تعریف می کند، نه صرفاً در سطح حکومت سیاسی یک یا چند کشور. ✅ اسلام تمدّنی، با امامت ِ اُمّت ِ تمدّن محور گره می خورد. این طرح در واقع باز فهم تمدّنی نظریه امامت است. بر اساس آن، میزان و معیار تحقّق و یا عدم تحقّق امامت اسلامی در تصدّی یا عدم تصدّی دستگاه حکومتی ارزیابی نمی شود. نیز اسلام سیاسی چهرهٔ خود را به اسلام اجتماعی – تمدّنی تکامل می بخشد. فضای امم معاصر اسلامی برای تحقّق مردم سالاری دینی فراخ تر خواهد شد. آزاد اندیشی و مدیریت اجتماعی با رویکردی عقلانی تر و البته در چارچوب جریان امامت و ولایت هدایت خواهد شد. محصول این مرحله از اسلام تمدّنی تأکید بر تهذیب انسان و تربیت و هدایت تمدّنی جوامع انسانی خواهد بود. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
📊 ملاک های افزایش زاد و ولد در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📈فرزندآوری و افزایش زاد و ولد مسئله ای که در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان به بحران تبدیل شده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هیمنهٔ سبک زندگی مدرن، لذت گرایی افراطی، ترویج فردگرایی، معضلات اقتصادی و فرهنگی از جمله عوامل کاهش زاد و ولد درجوامع امروزی به شمار می روند. 📉 در بررسی راه حل این معضل، می توان با رویکرد‌های متفاوتی به نرخ رشد جمعیت نگاه کرد و زاویهٔ دید جریانات فکری به این موضوع متفاوت است. در یادداشت پیش رو فارغ از توجه به عوامل اقتصادی، فرهنگی و بدون پیش داوری، تنها به معرفی دغدغه این دو جریان در حل این معضل خواهیم پرداخت. 1️⃣ اسلام سنّتی و افزایش جمعیّت: 📈 با اینکه آموزه های دینی فراوانی در مورد اهمیّت جمعیّت آوری وجود دارد، طیفی محافظه کار از اسلام سنّتی، با پیوند این موضوع با رقابت جمعیّتی بین پیروان مذاهب این مسئله را این گونه ترویج می کند. از منظر برخی پیروان اسلام سنّتی، وحشت افزایش جمعیّت اهل سنّت در برخی استانها انگیزه اصلی برای فرزندآوری است. در این جریان فکری، بدون لحاظ سایرعوامل مؤثر در نرخ جمعیّت آوری، صحنه رقابت مذهبی و در جهت پیشگیری از عقب ماندگی تعداد جمعیت از سایر مذاهب اسلامی، علّت تامّه زاد و ولد معرفی می شود. 📉 غلبه نگاه سلبی، رقابتی و منفی بنیان تفکّر این جریان را ساخته است. این طیف با پخش گسترده عکس و فیلم از افزایش نسل جوان در اقلیّت های مذهبی، مسئلهٔ نرخ جمعیّت و زاد و ولد را با انگیزه های رقابت مذهبی پیوند می زند. ناگفته نیست که تاکنون هیچ یک از سردمداران اسلام سنّتی اعلام نظر رسمی در این باره نداشته اند و این فکر بیشتر در میان برخی مبلّغان و پیروان سنّتی شایع است. البتّه رگه هایی از این نگاه در جامعه سنّتی اهل سنّت نیز گزارش شده است. یادداشت«جمعیّت اهل سنّت ایران»yun.ir/rlpos6 و فصل اوّل از کتاب«مذاهب در ایران» نوشتارهایی از دکتر مهدی فرمانیان و مقالهٔ علمی- پژوهشی«بررسی تطبیقی تمایلات فرزندآوری زنان کُرد شیعه و سنّی»نمونه های آکادمیک و دقیق از بررسی انتقادی این خطّ فکری هستند. مزیّت بررسی رگرسیون خطی و آماری در این آثار، این باورِ رقیب هراس و رعب آور سنّتی را به شدّت تضعیف کرده است. 2️⃣ اسلام سیاسی و افزایش جمعیّت: 📈 در نسخهٔ ایرانی اسلام سیاسی، مسئلهٔ جمعیّت آوری با متغییرهای درهم تنیده فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و از همه مهمتر نیروی جوان انسانی، بدون لحاظ قومیّت ومذهب ترویج می شود. از منظر سردمداران اسلام سیاسی، ایجاد توازن میان امکانات و نیازها در مسئلهٔ جمعیّت، پارامتر اصلی است و در صورت عدم موفقیّت در ایجاد توازن میان آنها، نظام مدیریت منابع انسانی دچار اختلال مى شود. در افق نگاه اسلام سیاسی، نظم اجتماعی به سه مؤلفه گسترهٔ جغرافیایى، تراکم جمعیّت و شیوه های تولید وابسته است. رشد ناهمگن جمعیّت و قلّت زاد و ولد، باعث افزایش هزینه هاى عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن و تهیهٔ آب مى شود. 📉 غلبه تحلیلهای ایجابی، ساختاری و اهمیت نیروی مولّد فارغ از نگاه قومیّت و مذهب بنیان تفکر این جریان را ساخته است. پژوهشی باعنوان"مبانی فقهی سیاست های جمعیّتی جمهوری اسلامی ایران"این دغدغهٔ اسلام سیاسی را ترسیم نموده است.البتّه طیف مقاصدی از اسلام سنتی، با ایدهٔ شاخص فقه ِنظام ساز، به این جریان قرابت فکری زیادی دارد. ✅ سخن را با کلامی از رهبر فرزانهٔ انقلاب خاتمه میبخشیم: «توطئه‌ی عمیق، خطرناک وقدیمی برای ایجاد اختلاف بین فِرَق اسلامی وجود دارد؛ شایعات درست میکنند؛ با فلان مسئول یک کشور سنّی، طوری حرف میزنند که احساس کند شیعه به عنوان یک خطر دارد آنها را تهدید می کند. با مسئولان کشور شیعه و بقیه‌ٔ کشورهائی که در آنها شیعه هستند طوری حرف می زنند که احساس کنند اهل سنّت دارند آنها را تهدید می کنند و هستی و هویّت آنها را از بین می برند. به فلان مسئول سنّی می گویند چه نشسته‌ای که از ایران آمدند چند تا روستا را در کشور تو شیعه کردند! اینجا هم می آیند و به بعضی از ما می گویند چه نشسته‌اید که آمدند چندتا روستا از کشور شما را سنّی کردند! اینها کار دشمن است.»( ٢٨مرداد١٣٨٦) ✍️ پانوشت: اسلام سنّتی به سه طیف محافظه کار، وظیفه گرا و مقاصدی دسته بندی شده است. دو طیف اخیر، در رابطه با جمعیّت چنین نگاه افراطی ندارند. اما غالباً طیف محافظه کار از اسلام سنتی و بویژه اسلام ارتجاعی، با اتخاذ رویکرد رقابتی به فرزندآوری، شاکلهٔ فکری خود را تشکیل داده اند. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب