مسلمنا muslimnair
⚡️علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را بخاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی بخاطر نظم و نسق بخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کرده اند.
🔹 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آراء ش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشه هایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکری اش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است.
1️⃣ یکم. از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی بخاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است.
▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند، به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه ای - بویژه پیش از انقلاب و در حجره های دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند.
2️⃣ دوم: خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئه ای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود.
3️⃣ سوم: حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریان شناسی گزیده بود.
4️⃣ چهارم: مفصلترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها.
5⃣ النهایه: با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالت پژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار می دهیم.
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️متن نامه و هشدار عدالت گرایانه استاد حکیمی در مورد عدم دریافت جایزه فارابی
باسمه الحکیم
🔹اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شدهام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار میرساند که اینجانب در جشنوارهها حضور نمییابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزهای دریافت نکرده است.
🔸همانگونه که پیشتر هم یادآور شدهام، بار دیگر تاکید میکنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد میکند، برگزاری چنین جشنوارههایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست.
🔹در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتابها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسانها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کرمنا بنی آدم).
🔸آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که دربارهاش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچهها سرگردان است و دومی در کتابها»!
محمد رضا حکیمی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️خیزش باستانگرایان مصر علیه الازهر و اخوان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹چند روز اخیر، در فضای مجازی مصر هشتگ #مصری_مش_عربی ترند (پرطرفدار) شده است.
🔸پشت صحنه این کمپین، شورش مجازی هویتخواهان باستان گرا علیه هژمونی عربی و یورش بر علیه اسلام سنتی الازهر و اسلام سیاسی اخوان است.
🔹 این جنبش نک پیکان جدال فرهنگ قبطی با جریانات اسلامی است؛ هویتی که مصریان سکولار معتقدند با ورود اسلام و زبان عربی در مصر تضعیف شد.
🔸 در سایه حمایت های پنهان السیسی، نسل جدید (نسل Z) خواستار بازگشت و احیای فرهنگ ملی و باستانی خود شده و آن را واکنشی تاریخی به نفوذ الازهر - اخوان در جوانان مصری عنوان کرده اند.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📚 [سفرنامه اربعینی] به صحرا شدم، عشق باریده بود، غلامعلی حداد عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۱
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 عنوان کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» از کتاب تذکره الاولیای عطار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ قمری) وام گرفته شده است.
📚 این سفرنوشت، محصول پیاده روی حداد عادل در اربعین ۱۳۹۶ به اتفاق یک اردوی نوجوانان است.
📚 این کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج فصل با عناوین «شبی خوش، سفری خوش»، «همه مهمانهای امام حسین ع»، «به صحرا شدم، عشق باریده بود»، «آتش بدون خاکستر» و «در حدیث دیگران» است.
📚 در فصل «شبی خوش، سفری خوش» مصنف در صدد بیان احساسی متفاوت از پدیده اربعین است که در هفت دهه از زندگی خود با آن زیست نکرده است. وی می نویسد: در اربعین شهودی پیدا کردم و حال عجیبی به من دست داد. تجربه مشابه ای که حدودا شانزده سال پیش در سفر حج داشتم و کتابی درباره حج شبیه به همین کتاب با عنوان «حج؛ نماز بزرگ» نوشتم. شاید آن کتاب، تمرینی برای نگارش «به صحرا شدم عشق باریده بود» بود.
📚 غلامعلی حداد عادل در فصل سوم با مقایسهای از تفاوت عزاداری سیدالشهدا (ع) در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی می نویسد: در زمان انقلاب سی و سه سال داشتم و کاملا دوران قبل از انقلاب را تجربه کردهام. از زمان تولد، در روضه و هیأت و عزاداری بزرگ شده بودم و از این بابت نیز یک تاریخ ۸۰ ساله در ذهن من نقش بسته است. میتوانم معنای اتفاق و تحولی که در عزاداری امام حسین (ع) به برکت انقلاب اسلامی رخ را بهتر درک کنم. در واقع یک تحول مثبت در عزاداریها رخ داده است.
📚 وی می نویسد: در گذشته گفتمان ذلت، غم و غمپروری، گفتمان مسلط بر عزاداری سیدالشهدا (ع) بود. انقلاب اسلامی این گفتمان را به گفتمان حماسی تبدیل کرد. گفتمان ذلت به گفتمان عزت تبدیل شد. محتوای عزاداری تصحیح شد، چون حماسی شدن و عزتمند شدن در عاشورا چیزی نیست که امام خمینی (ره) از بیرون به محرم وصل کرده باشد. امام (ره) از درون خود عاشورا این مفهوم را بیرون کشید. آنقدر خاکستر روی آن آتش را پوشانده بود که گرمای مختصری از آن آتش حماسه و عزت خارج میشد. امام خمینی (ره) خیلی حکیمانه این خاکستر را فوت کرده و اجازه داد این آتش جان بگیرد و شعلهور شود.
📚 نویسنده کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» می نویسد: راهپیمایی اربعین یک بُعد و یک ضلع از اضلاع انقلاب است. جوهر، روح و جان این راهپیمایی، نتیجه تحولی است که نه تنها در ایران، بلکه در همهجا به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و این تحول، زنده شدن مذهب و فعال شدن دین در عرصه سیاست با الهام از نهضت حسینی است.
📚 حداد عادل در فصل آخر هدفش نشان دادن نگاه دیگرانی است که از بیرون به این پدیده بزرگ نگاه میکنند. وی می نویسد: در این راستا، سه منبع پیدا کردم. یک کتاب، ترجمه گزارشی از بخش علوم سیاسی دانشگاه «M.I.T» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن با حدود چهار هزارنفر مصاحبه صورت گرفته و پرسشنامه تهیه شده است. آنها گفته بودند که چنین جمعیت خالصی را در هیچ کجای دیگر از کره زمین نمیبینیم. این جمعیت گدازههای آتشفشان انقلاب اسلامی است. منبع دوم، گزارشی از مرحوم علی سلیمانی و سومین منبع نیز گزارشی از مصاحبه مرحوم نادر طالبزاده با الکساندر دوگین بود.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تحدی فمنیستی در سرزمین وحی
🔹 به پیوست ویدیوی یک مغنیه اباحه گر که دیروز در منطقه آزاد ریاض برگزار شد تقدیم می شود.
🔸 در این ویدئو Iggy Azalea مطرب اباحی گر استرالیایی، با شعر مبارز طلبانه خود خطاب به خدا و انبیا [در سرزمین وحی] فمنیسم را در برابر آموزه های وحیانی قرار داد.
🔹آنچه در این کنسرت از چشم منتقدان دور ماند، نه تنها نوع پوشش این فرد، بلکه محتوای بی سابقه این شعر است که یادآور «لعبت هاشم بالملک» است.
♻️ متن شعر:
ای خداوند! بگذار فاش حرفی را به تو بگویم که آن حرف مهم را به انبیائت ابلاغ کنی.
که اینجا هیچ مردی وجود ندارد که بتواند ما زنان را متوقف سازد
بر رب النوع زن رکوع میکنم؛
نزد الهه زن به خاک افتاده و سجده می کنم
هیچ کس قادر به ممانعت ما زنان نیست
ای خدا!! اگر این پیام را دریافت کردی به من و به همه پیامبرانت نیز بگو که
هیچ مردی نمیتواند در راه ما زنان، ممانعت ایجاد کند.
🔸پس از انتشار این ویدئو و بلند شدن برخی اعتراضات سلفی ها، این خواننده بدون توجه به متن شعر، فقط از نوع پوشش خود عذرخواهی کرد!!!
https://twitter.com/drhossamsamy65/status/1696190860067471683
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📜 عبای پرسیبت را بتکان!
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹عبای پرسیبت را بتکان!
عبایت را
بر سر این جادههای مضطرب
بکش
تا تانکها
در لانههايشان
آرام بگیرند
و لبنان
شیر بنوشد
آسوده
از پستان مادر صلح
🔸مادام که چشمان تو باز است
سرو کوهی
میوه میدهد
سیب میآورد
این را گنجشکهای بیروت
سوگند میخورند
🔹عبای پُرسیبت را بتکان!
کودکان پنجرنگ
تشنۀ سیبند
سیبِ سبزِ روشن
روشنتر!
🔸تعبیر شو
درخت خجستۀ زیتون!
شبِ تاریکی است
📆 چهل و پنجمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، عزت شیعه و رهبر پرنفوذ شیعیان لبنان...
🏷 #الهیات_اجتماعی #امام_موسی_صدر
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J