⚡️کارنامه طالبان در دو سال حکمرانی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹هر چند که دو سال زمان برای به ثمر نشستن کارکردهای کلان یک نظام سیاسی جدید، زمان محدودی است، اما بررسیها نشان میدهد که طی این دو سال، طالبان در عرصههای مختلف حکومت داری کارکردهای قابل توجهی داشته است.
🔸در عرصه نظامی، طالبان به آسانی و سرعت لازم توانست که از مجموعه گروهها و جنگجویان محلی متعدد و پراکنده، تبدیل به یک ساختار نظامی منسجم و واحد شود و تحت فرماندهی واحد حکومت مرکزی قرار گیرد. این در حالی است که در دهه هفتاد با شکست شوروی و سقوط حکومت دکتر نجیبالله، مجاهدین نتوانستند بر جنگجویان و فرماندهان محلی خود تسلط لازم را پیدا کنند و این گونه شد که هر فرمانده و گروه نظامی در مناطق خود تبدیل به یک حکومت محلی شد. حکومت طالبان با تشکیل پلیس، ارتش و استخبارات منسجم توانست به سرعت بر وضعیت امنیتی کشور تسلط لازم را پیدا کند. ارزیابیها نشان میدهد که مبارزه با ناامنی و جلوگیری از جرایم، مخصوصا مبارزه با جرایم سازمان یافته در دوره حکومت طالبان نسبت به حکومت پیشین، بسیار موفق و تأثیرگذار بوده است. در همین راستا، با سیاست قاطع طالبان در امر مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، کشت مواد مخدر در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.
🔹 در عرصه حکومتداری نیز به رغم ایجاد یک شوک قوی در ساختار اداری افغانستان در زمان تغییر نظام سیاسی، طالبان به سرعت توانست، خدمات اداری را در کشور از سر بگیرد. هرچند که به دلیل جابجایی بسیاری از نیروهای اداری، سازمان اداری این کشور در انجام خدمات اداری تا حدودی دچار اصطکاک شد ولی مبارزه جدی طالبان با فساد اداری به جامانده از دوره جمهوریت، باعث گردید که شریانهای اداری کشور دوباره در جریان معمول خود قرار گیرد. با این جود، سیستم فنی – اداری افغانستان تا هنوز به صورت مشهود، از کمبود نیروهای فنی لازم رنج میبرد.
🔹در عرصه اقتصاد کلان و عمومی، طالبان پس از یک سراسیمگی در بازار ارز افغانستان موفق شد، ارزش پول افغانی را در وضع مناسبی قرار دهد. این امر در ماههای اخیر در حد قابل توجهی نرخ تورم را در بازارهای افغانستان تحت کنترل قرار داده است. موفقیت حکومت طالبان در جمعآوری مالیات عمومی و عواید گمرکی نسبت به حکومت پیشین قابل مقایسه نیست. صادرات افغانستان نیز در یک سال اخیر نسبت به سال گذشته رشد نسبی داشته است. با این وجود، نمیتوان این برآوردها را به معنای بهبود وضع معیشت اکثریت عمدتا فقیر افغانستان در نظر گرفت که در نبود فرصتهای کاری، زندگی آنان کاملا وابسته به کمکهای نهادهای بینالمللی است. با این وجود، برای تطبیق طرحهای کلان اقتصادی و کاهش محسوس نرخ بیکاری دو سال، زمان اندکی است و نیاز به زمان بیشتری دارد.
❌ اما از یک نگاه دیگر، مدت زمان دو سال برای انجام برخی اقدامات ملی و تصمیمات اساسی، زمان کاملا مناسب و فرصت حیاتی بود که باید از آن استفاده لازم صورت میگرفت. طالبان بعنوان یک حکومت منسجم و قدرت بلامنازع در افغانستان که قدرت لازم را برای تصمیمگیری کلان در دست داشت، به راحتی میتوانست در عرصه مشروعیت داخلی، تشکیل دولت فراگیر، از سرگیری آموزش دختران، تأمین حقوق و آزادیهای فردی و مذهبی، تصمیمهای اساسی را اتخاذ کند و آینده سیاسی افغانستان را بیش از این در حالت معلق قرار ندهد، اما در این بازه زمانی این گونه تصمیمها اتخاذ نشد و زمان از دست رفت.
🔷 طالبان در وضعی استثنایی و بیسابقه قرار دارد. از یک سو فرصت و قدرت سیاسی تام را برای تشکیل دولت فراگیر و ختم منازعه سیاسی در اختیار دارد و از سوی دیگر نفس همین وضعیت، برای طالبان نوعی مسئولیت تاریخی بزرگ را به وجود آورده است.
🔴 با هر نگاهی، ضرورت ایجاب میکند که حکومت طالبان شرایط و فرصت را به نفع مردم افغانستان مغتنم بشمارد و برای ایجاد فضای مناسب و امیدوار کننده، به صورت فوری در خصوص از سرگیری آموزش دختران و جایگاه حقوقی اقوام و مذاهب یک تصمیم راهگشا اتخاذ کند و سپس در راستای تشکیل یک دولت فراگیر وارد یک میکانیسم سازنده شود تا بتواند حمایت مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان را برای ارتقای جایگاه افغانستان در نظام بینالملل فراهم کند. در غیر این صورت به احتمال بسیار بالا، ممکن است علاوه بر ایجاد فضای ناامیدی بر داخل، دامنه بن بست فراروی حکومت طالبان در نظام بینالملل گستردهتر شود.
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از شعوبا
💠 فقه مقاصدی و بزرگان تشیع
🔹 آیا فقه مقاصدی نزد علمای امامیه پیشینه تاریخی داشته است؟
🔹 آیا فقه امامی امروز نسبتی با فقه مقاصدی دارد؟
ـ🔹 انگیزه امثال شیخ مهدی شمس الدین و امام خمینی (ره) و علامه فضل الله برای رفتن به سمت فقه مقاصدی چه بود؟
🔹 نصوص متضاد با فقه مقاصدی کدامند؟
و ...
مصاحبه استاد حیدر حب الله در مورد فقه مقاصدی در میان شیعیان
بزودی از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از شعوبا
💠 شیخ حیدر حب الله: تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشهی شیعی(بخش اول)
🔹 فقه المقاصد، علل الشرایع، مقاصد الشریعه و مذاق شارع و واژگانی از این دست روایت از مسئلهای مهم در حوزه فقه اسلامی دارد که در آن توجه فقیه به مقاصد و غایات شریعت جلب میشود و مبتنی بر آن روند استنباط و تفقه صورت میگیرد.
🔹 فقه المقاصد که تاثیر بسزایی در پویایی فقه و روزآمدی احکام شریعت دارد، بیشتر از جنبه پرداخت اهل سنت مورد بررسی قرار میگیرد و کمتر به نگاههای شیعی و تاریخ آن در تراث شیعی پرداخته شده است. حال آنکه مسائل و چالشهای دنیای امروز ضرورت پرداختن با این رویکرد به تراث شیعی و اسلامی را برای همه روشن کرده است.
🔹 در این مصاحبه استاد حیدر حب الله به پیشینه حضور فقه مقاصدی در تراث شیعی پرداخته و در مورد نگاههای نو در این زمینه و همچنین اهمیت این مسئله نکات مهمی را بیان کردهاند.
🔹 شیخ حیدر حبالله عالم شیعی لبنانی الاصل مقیم ایران است. او از اساتید درس خارج فقه، اصول، رجال و حدیث در شهر قم میباشد. وی همچنین دارای تألیفات و مقالات بسیاری در علوم اسلامی است. از کتابهای مهم ایشان میتوان به نظریه السنه، حجیه السنه، حجیه الحدیث،فقه المصلحه (مدخلا للنظریه المقاصد واجتهاد المبادی والغایات) و منطق نقد سندی در مباحث رجالی اشاره کرد.
برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از شعوبا
1⃣ تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشهی شیعی(بخش اول)
✂ برشهایی از متن
📍 فقه و اصول شیعی از زمان رونق مدرسه بغداد یعنی قرن 4 ـ 5 هجری، تا زمان وحید بهبهانی تعدی از نص را بهمثابه خطایی بزرگ میدانست. اما وحید بهبهانی در قرن 12ـ 13 هجری عملا در عملیات اجتهاد و استنباط خودش تعدی از نص داشته است.
📍 برخی از مستشرقین که تحقیقاتی در تفکر شیعی داشتهاند هم این نکته را متذکر شدهاند که تفکر شیعی، تفکری نصگرا و وفادار به نص و نگرانِ تعدی از نص و ازطرف دیگر نگران مجال به عقل برای تحلیل و روشنگری بوده است.
📍 فهم ابن جنید از روایات نهی از قیاس با فهم مشهور علمای شیعه فرق داشته و این روایت را دال بر نهی تعدی از نص نمیدانسته، بلکه فهمی که ابن جنید از قیاس مرفوض اهل بیت داشته این بوده که؛ قیاس یعنی کنار گذاشتن نصوص و احادیث در صورتی که مخالف مزاج عقلی باشد!
📍 به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده میشود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است.
برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 پس از دو روز فعالیت، عصر امروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد.
🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذایلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح میدهیم شنوای صدای ذینفعان (بیخدایان، آتئیست ها و آگنوتیسیتها) باشیم» مورد حمایت طیف های سلفی، نوسلفی و.. این کنگره قرار گرفت.
🔹در بیانیه اختتامیه مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانهگرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن میزند اجتناب کنند.
✍پانوشت:
پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است.
🏷 #اسلام_سلفی #عربستان #موتمر_تکامل_و_تواصل #الحاد #آتئیست
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دو پرونده «وضاح خنفر» مدیر توانمند الجزیره و مادلونگ در جدیدترین مجله الهیاتی باور
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹نخستین شماره دو ماهنامه الهیاتی باور، به تازگی توزیع و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دینپژوهی است.
🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت «ویلفرد مادلونگ» شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه و تنظیم شده است. طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم استاد تمام شاخههای شیعهشناسی به ایشان اختصاص دارد.
🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز میکند.
📃خنفر که در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهار که به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرتهبرداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.
📜 این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشتهایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبههایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانهای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.
@baavarmag
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 کتاب«سیری در جریانهای فکری جهان اسلام» (دفتر اول)، عباس برومند اعلم، پژوهشکده تاریخ اسلام، مرداد ۱۴۰۲.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این اثر، پیاده سازی مجموعه سخنرانی هایی درباره جریانهای فکری در این پژوهشکده است. موضوعاتی مثل «از حماسه پهلوانی تا حماسه عرفانی» از مسعود صادقی و زهیر صیامیان گرجی، «تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده های نخستین» از کاظم رحمتی، «شعر و علم در اسماعیلیه الموت» از سید جلال بدخشانی و مریم معزی، «بررسی تاریخچه و وضعیت کنونی علویان سوریه» سید موسی علیزاده طباطبایی و عباس برومند اعلم، «رفتارشناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر از انقلاب تا کودتا» حجت الله جودکی، «بررسی آرا و اندیشه های محمد عابد الجابری» از سید محمد آل مهدی و سید علی میرموسوی، «نفوذ فرهنگ ایرانی در آناتولی» از رحیم رئیس نیا و زهرا ربانی، «داعش و جوانان اروپا» علیرضا مجیدی و یاسر قزوینی، «سلفی گری در شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا» محسن معصومی و محمود رضا اسفندیار، «جدیدیه در آسیای مرکزی» فهیمه ابراهیمی و جواد مرشدلو، «جنبش گولن و کودتای ترکیه»
رحیم رئیس نیا، حسن حضرتی و اسدالله اطهری مجموعه سخنرانی های این کتاب هستند.
✂️برشی از کتاب:
🔹ما قلعه الموت را بیشتر به عنوان یک قلعه دفاعی که عده ای فدایی در آنجا بوده اند می شناسیم؛ درحالیکه اصلاً این طور نبوده است. الموت یک مرکز علمی خیلی خیلی بزرگی بوده و کتابخانه خیلی عظیمی داشته است. البته شاید دویست هزار جلد کتاب نداشته، ولی احتمالاً بیست هزار کتاب داشته است. خواجه نصیر طوسی وقتی که به فرقه اسماعیلیه نزدیک شد در قهستان بود. یکی از کتاب هایی که تا حالا از الموت باقی مانده است و همین اواخر مشخص شد ملل و نحل شهرستانی است که ما خیال می کردیم فقط نسخه عربی آن وجود دارد؛ ولی جالب است که در الموت به فارسی ترجمه شده است!!!
🔸الموت یک مرکز علمی قوی بوده است و نکته مهمی که ما الآن اصلاً چیزی درباره
آن نمی دانیم تأثیر الموت در شبه قاره هند است. یعنی دانشمندانی که مبشّر مذهب اسماعیلی در هندوستان هستند، امروزه ثابت شده است که در هندوستان و در گجرات فرقه «پدید ارز» را بنیان نهادند که مستقیما تحت تأثیر مبشران الموت بوده است.
🔹 داستان این فرقه این است که وقتی دعوت اسماعیلی از الموت به هند می رود، گسترش فوق العاده ای می یابد و بسیاری از مذهب هندو رویگردان می شوند و به همین خاطر از مملکت خودشان بیرون رانده می شوند. «پدید ارز» یعنی از خانه رانده شده. البته چون بعدها از لحاظ مدیریت تبلیغی ارتباطشان با الموت به طور کامل قطع می شود، دوباره به مذهب هندی خودشان برمی گردند، ولی تمام این بُن مایه های اسلامی که ما داریم و از طریق این افراد به آنجا رفته است، در آنها موجود است. بدین ترتیب می توان الموت را یک مرکز علمی هم به حساب آورد. بنابراین الموت تنها یک مرکز دفاعی نیست که فقط پناهگاه باشد، بلکه کارهای علمی خیلی بزرگی در الموت انجام می شده است...
🏷 #معرفی_کتاب #تازه_های_نشر #اسماعیلیه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
جایزه بین المللی بن سلمان در ادبیات عربی.pdf
500.3K
⚡️انتشار فراخوان سازمان همکاری اسلامی
🎖جایزه دانشگاهی بن سلمان برای ترویج زبان عربی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️دستگیری زنی که در سوئد به سوزاننده قرآن کپسول آتش فشانی پاشید!!!
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹پلیس سوئد زنی را که به اسلام هراس هتاک «سلوان مومیکا» در حالی که در مقابل سفارت ایران به قرآن و عکس سردار سلیمانی اهانت می کرد دستگیر کرد.
🔹این زن با اسپری کردن کپسول آتش فشانی به سمت سلوان مومیکا سعی در مهار وی داشت که توسط پلیس سوئد دستگیر شد. وی این زن با عجله به سمت وی رفت و قبل از اینکه توسط افسران پلیس دستگیر شود و او را دور کنند، پودر سفید به سمت او پاشید.
🏷 #سوئد🇸🇪
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J