eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب
❁﷽❁ ✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید: www.sistani.org/arabic/book/17/967/ 1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟ 2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید! 3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذالک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند. 4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند. برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
⚡️کارنامه طالبان در دو سال حکمرانی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹هر چند که دو سال زمان برای به ثمر نشستن کارکردهای کلان یک نظام سیاسی جدید، زمان محدودی است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی این دو سال، طالبان در عرصه‌های مختلف حکومت داری کارکردهای قابل توجهی داشته است. 🔸در عرصه نظامی، طالبان به آسانی و سرعت لازم توانست که از مجموعه گروه‌ها و جنگجویان محلی متعدد و پراکنده، تبدیل به یک ساختار نظامی منسجم و واحد شود و تحت فرماندهی واحد حکومت مرکزی قرار گیرد. این در حالی است که در دهه هفتاد با شکست شوروی و سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله، مجاهدین نتوانستند بر جنگجویان و فرماندهان محلی خود تسلط لازم را پیدا کنند و این گونه شد که هر فرمانده و گروه نظامی در مناطق خود تبدیل به یک حکومت محلی شد. حکومت طالبان با تشکیل پلیس، ارتش و استخبارات منسجم توانست به سرعت بر وضعیت امنیتی کشور تسلط لازم را پیدا کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مبارزه با ناامنی و جلوگیری از جرایم، مخصوصا مبارزه با جرایم سازمان یافته در دوره حکومت طالبان نسبت به حکومت پیشین، بسیار موفق و تأثیرگذار بوده است. در همین راستا، با سیاست قاطع طالبان در امر مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، کشت مواد مخدر در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است. 🔹 در عرصه حکومتداری نیز به رغم ایجاد یک شوک قوی در ساختار اداری افغانستان در زمان تغییر نظام سیاسی، طالبان به سرعت توانست، خدمات اداری را در کشور از سر بگیرد. هرچند که به دلیل جابجایی بسیاری از نیروهای اداری، سازمان اداری این کشور در انجام خدمات اداری تا حدودی دچار اصطکاک شد ولی مبارزه جدی طالبان با فساد اداری به جامانده از دوره جمهوریت، باعث گردید که شریان‌های اداری کشور دوباره در جریان معمول خود قرار گیرد. با این جود، سیستم فنی – اداری افغانستان تا هنوز به صورت مشهود، از کمبود نیروهای فنی لازم رنج می‌برد. 🔹در عرصه اقتصاد کلان و عمومی، طالبان پس از یک سراسیمگی در بازار ارز افغانستان موفق شد، ارزش پول افغانی را در وضع مناسبی قرار دهد. این امر در ماه‌های اخیر در حد قابل توجهی نرخ تورم را در بازارهای افغانستان تحت کنترل قرار داده است. موفقیت حکومت طالبان در جمع‌آوری مالیات عمومی و عواید گمرکی نسبت به حکومت پیشین قابل مقایسه نیست. صادرات افغانستان نیز در یک سال اخیر نسبت به سال گذشته رشد نسبی داشته است. با این وجود، نمی‌توان این برآوردها را به معنای بهبود وضع معیشت اکثریت عمدتا فقیر افغانستان در نظر گرفت که در نبود فرصت‌های کاری، زندگی‌ آنان کاملا وابسته به کمک‌های نهادهای بین‌المللی است. با این وجود، برای تطبیق طرح‌های کلان اقتصادی و کاهش محسوس نرخ بیکاری دو سال، زمان اندکی است و نیاز به زمان بیشتری دارد. ❌ اما از یک نگاه دیگر، مدت زمان دو سال برای انجام برخی اقدامات ملی و تصمیمات اساسی، زمان کاملا مناسب و فرصت حیاتی بود که باید از آن استفاده لازم صورت می‌گرفت. طالبان بعنوان یک حکومت منسجم و قدرت بلامنازع در افغانستان که قدرت لازم را برای تصمیم‌گیری کلان در دست داشت، به راحتی می‌توانست در عرصه مشروعیت داخلی، تشکیل دولت فراگیر، از سرگیری آموزش دختران، تأمین حقوق و آزادی‌های فردی و مذهبی، تصمیم‌های اساسی را اتخاذ کند و آینده سیاسی افغانستان را بیش از این در حالت معلق قرار ندهد، اما در این بازه زمانی این گونه تصمیم‌ها اتخاذ نشد و زمان از دست رفت. 🔷 طالبان در وضعی استثنایی و بی‌سابقه قرار دارد. از یک سو فرصت و قدرت سیاسی تام را برای تشکیل دولت فراگیر و ختم منازعه سیاسی در اختیار دارد و از سوی دیگر نفس همین وضعیت، برای طالبان نوعی مسئولیت تاریخی بزرگ را به وجود آورده است. 🔴 با هر نگاهی، ضرورت ایجاب می‌کند که حکومت طالبان شرایط و فرصت را به نفع مردم افغانستان مغتنم بشمارد و برای ایجاد فضای مناسب و امیدوار کننده، به صورت فوری در خصوص از سرگیری آموزش دختران و جایگاه حقوقی اقوام و مذاهب یک تصمیم راهگشا اتخاذ کند و سپس در راستای تشکیل یک دولت فراگیر وارد یک میکانیسم سازنده شود تا بتواند حمایت مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان را برای ارتقای جایگاه افغانستان در نظام بین‌الملل فراهم کند. در غیر این صورت به احتمال بسیار بالا، ممکن است علاوه بر ایجاد فضای ناامیدی بر داخل، دامنه بن بست فراروی حکومت طالبان در نظام بین‌الملل گسترده‌تر شود. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از شعوبا
💠 فقه مقاصدی و بزرگان تشیع 🔹 آیا فقه مقاصدی نزد علمای امامیه پیشینه تاریخی داشته است؟ 🔹 آیا فقه امامی امروز نسبتی با فقه مقاصدی دارد؟ ـ🔹 انگیزه امثال شیخ مهدی شمس الدین و امام خمینی (ره) و علامه فضل الله برای رفتن به سمت فقه مقاصدی چه بود؟ 🔹 نصوص متضاد با فقه مقاصدی کدامند؟ و ... مصاحبه استاد حیدر حب الله در مورد فقه مقاصدی در میان شیعیان بزودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا
💠 شیخ حیدر حب الله: تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشه‌ی شیعی(بخش اول) 🔹 فقه المقاصد، علل الشرایع، مقاصد الشریعه و مذاق شارع و واژگانی از این دست روایت از مسئله‌ای مهم در حوزه فقه اسلامی دارد که در آن توجه فقیه به مقاصد و غایات شریعت جلب می‌شود و مبتنی بر آن روند استنباط و تفقه صورت می‌‌گیرد. 🔹 فقه المقاصد که تاثیر بسزایی در پویایی فقه و روزآمدی احکام شریعت دارد، بیشتر از جنبه پرداخت اهل سنت مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمتر به نگاه‌های شیعی و تاریخ آن در تراث شیعی پرداخته شده است. حال آنکه مسائل و چالش‌های دنیای امروز ضرورت پرداختن با این رویکرد به تراث شیعی و اسلامی را برای همه روشن کرده است. 🔹 در این مصاحبه استاد حیدر حب الله به پیشینه حضور فقه مقاصدی در تراث شیعی پرداخته و در مورد نگاه‌‌‌های نو در این زمینه و همچنین اهمیت این مسئله نکات مهمی را بیان کرده‌اند. 🔹 شیخ حیدر حب‌الله عالم شیعی لبنانی الاصل مقیم ایران است. او از اساتید درس خارج فقه، اصول، رجال و حدیث در شهر قم می‌باشد. وی همچنین دارای تألیفات و مقالات بسیاری در علوم اسلامی است. از کتابهای مهم ایشان می‌توان به نظریه السنه، حجیه السنه، حجیه الحدیث،فقه المصلحه (مدخلا للنظریه المقاصد واجتهاد المبادی والغایات) و منطق نقد سندی در مباحث رجالی اشاره کرد. برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا
1⃣ تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشه‌ی شیعی(بخش اول) ✂ برش‌هایی از متن 📍 فقه و اصول شیعی از زمان رونق مدرسه بغداد یعنی قرن 4 ـ 5 هجری، تا زمان وحید بهبهانی تعدی از نص را به‌مثابه خطایی بزرگ می‌دانست. اما وحید بهبهانی در قرن 12ـ 13 هجری عملا در عملیات اجتهاد و استنباط خودش تعدی از نص داشته است. 📍 برخی از مستشرقین که تحقیقاتی در تفکر شیعی داشته‌اند هم این نکته را متذکر شده‌اند که تفکر شیعی، تفکری نص‌گرا و وفادار به نص و نگرانِ تعدی از نص و ازطرف دیگر نگران مجال به عقل برای تحلیل و روشنگری بوده است. 📍 فهم ابن جنید از روایات نهی از قیاس با فهم مشهور علمای شیعه فرق داشته و این روایت را دال بر نهی تعدی از نص نمی‌دانسته، بلکه فهمی که ابن جنید از قیاس مرفوض اهل بیت داشته این بوده که؛ قیاس یعنی کنار گذاشتن نصوص و احادیث در صورتی که مخالف مزاج عقلی باشد! 📍 به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده می‌شود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است. برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 پس از دو روز فعالیت، عصر امروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد. 🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. 🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذایلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح می‌دهیم شنوای صدای ذی‌نفعان (بی‌خدایان، آتئیست ها و آگنوتیسیت‌ها) باشیم» مورد حمایت طیف های سلفی، نوسلفی و.. این کنگره قرار گرفت. 🔹در بیانیه‌ اختتامیه‌ مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانه‌گرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن می‌زند اجتناب کنند. ✍پانوشت: پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دو پرونده «وضاح خنفر» مدیر توانمند الجزیره و مادلونگ در جدیدترین مجله الهیاتی باور ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹نخستین شماره دو ماه‌نامه الهیاتی باور، به تازگی توزیع و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دین‌پژوهی است. 🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت «ویلفرد مادلونگ» شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه و تنظیم شده است.‌ طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم استاد تمام شاخه‌های شیعه‌شناسی به ایشان اختصاص دارد. 🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز می‌کند. 📃خنفر که در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهار که به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرته‌برداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.‌ 📜 این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشت‌هایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبه‌هایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانه‌ای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.‌ @baavarmag 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 کتاب«سیری در جریانهای فکری جهان اسلام» (دفتر اول)، عباس برومند اعلم، پژوهشکده تاریخ اسلام، مرداد ۱۴۰۲. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 این اثر، پیاده سازی مجموعه سخنرانی هایی درباره جریانهای فکری در این پژوهشکده است. موضوعاتی مثل «از حماسه پهلوانی تا حماسه عرفانی» از مسعود صادقی و زهیر صیامیان گرجی، «تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده های نخستین» از کاظم رحمتی، «شعر و علم در اسماعیلیه الموت» از سید جلال بدخشانی و مریم معزی، «بررسی تاریخچه و وضعیت کنونی علویان سوریه» سید موسی علیزاده طباطبایی و عباس برومند اعلم، «رفتارشناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر از انقلاب تا کودتا» حجت الله جودکی، «بررسی آرا و اندیشه های محمد عابد الجابری» از سید محمد آل مهدی و سید علی میرموسوی، «نفوذ فرهنگ ایرانی در آناتولی» از رحیم رئیس نیا و زهرا ربانی، «داعش و جوانان اروپا» علیرضا مجیدی و یاسر قزوینی، «سلفی گری در شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا» محسن معصومی و محمود رضا اسفندیار، «جدیدیه در آسیای مرکزی» فهیمه ابراهیمی و جواد مرشدلو، «جنبش گولن و کودتای ترکیه» رحیم رئیس نیا، حسن حضرتی و اسدالله اطهری مجموعه سخنرانی های این کتاب هستند. ✂️برشی از کتاب: 🔹ما قلعه الموت را بیشتر به عنوان یک قلعه دفاعی که عده ای فدایی در آنجا بوده اند می شناسیم؛ درحالیکه اصلاً این طور نبوده است. الموت یک مرکز علمی خیلی خیلی بزرگی بوده و کتابخانه خیلی عظیمی داشته است. البته شاید دویست هزار جلد کتاب نداشته، ولی احتمالاً بیست هزار کتاب داشته است. خواجه نصیر طوسی وقتی که به فرقه اسماعیلیه نزدیک شد در قهستان بود. یکی از کتاب هایی که تا حالا از الموت باقی مانده است و همین اواخر مشخص شد ملل و نحل شهرستانی است که ما خیال می کردیم فقط نسخه عربی آن وجود دارد؛ ولی جالب است که در الموت به فارسی ترجمه شده است!!! 🔸الموت یک مرکز علمی قوی بوده است و نکته مهمی که ما الآن اصلاً چیزی درباره آن نمی دانیم تأثیر الموت در شبه قاره هند است. یعنی دانشمندانی که مبشّر مذهب اسماعیلی در هندوستان هستند، امروزه ثابت شده است که در هندوستان و در گجرات فرقه «پدید ارز» را بنیان نهادند که مستقیما تحت تأثیر مبشران الموت بوده است. 🔹 داستان این فرقه این است که وقتی دعوت اسماعیلی از الموت به هند می رود، گسترش فوق العاده ای می یابد و بسیاری از مذهب هندو رویگردان می شوند و به همین خاطر از مملکت خودشان بیرون رانده می شوند. «پدید ارز» یعنی از خانه رانده شده. البته چون بعدها از لحاظ مدیریت تبلیغی ارتباطشان با الموت به طور کامل قطع می شود، دوباره به مذهب هندی خودشان برمی گردند، ولی تمام این بُن مایه های اسلامی که ما داریم و از طریق این افراد به آنجا رفته است، در آنها موجود است. بدین ترتیب می توان الموت را یک مرکز علمی هم به حساب آورد. بنابراین الموت تنها یک مرکز دفاعی نیست که فقط پناهگاه باشد، بلکه کارهای علمی خیلی بزرگی در الموت انجام می شده است... 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
جایزه بین المللی بن سلمان در ادبیات عربی.pdf
500.3K
⚡️انتشار فراخوان سازمان همکاری اسلامی 🎖جایزه دانشگاهی بن سلمان برای ترویج زبان عربی 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️دستگیری زنی که در سوئد به سوزاننده قرآن کپسول آتش فشانی پاشید!!! ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹پلیس سوئد زنی را که به اسلام هراس هتاک «سلوان مومیکا» در حالی که در مقابل سفارت ایران به قرآن و عکس سردار سلیمانی اهانت می کرد دستگیر کرد. 🔹این زن با اسپری کردن کپسول آتش فشانی به سمت سلوان مومیکا سعی در مهار وی داشت که توسط پلیس سوئد دستگیر شد. وی این زن با عجله به سمت وی رفت و قبل از اینکه توسط افسران پلیس دستگیر شود و او را دور کنند، پودر سفید به سمت او پاشید. 🏷 🇸🇪 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را بخاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی بخاطر نظم و نسق بخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کرده اند. 🔹 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آراء ش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشه هایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکری اش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است. 1️⃣ یکم. از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی بخاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است. ▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند، به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه ای - بویژه پیش از انقلاب و در حجره های دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند. 2️⃣ دوم: خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئه ای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود. 3️⃣ سوم: حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریان شناسی گزیده بود. 4️⃣ چهارم: مفصلترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها. 5⃣ النهایه: با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالت پژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار می دهیم. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️متن نامه و هشدار عدالت گرایانه استاد حکیمی در مورد عدم دریافت جایزه فارابی باسمه ‌الحکیم 🔹اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شده‌ام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار می‌رساند که اینجانب در جشنواره‌ها حضور نمی‌یابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزه‌ای دریافت نکرده است. 🔸همان‌گونه که پیش‌تر هم یادآور شده‌ام، بار دیگر تاکید می‌کنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد می‌کند، برگزاری چنین جشنواره‌هایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست. 🔹در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتاب‌ها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسان‌ها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کرمنا بنی آدم). 🔸آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که درباره‌اش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچه‌ها سرگردان است و دومی در کتاب‌ها»! محمد رضا حکیمی 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️خیزش باستان‌گرایان مصر علیه الازهر و اخوان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹چند روز اخیر، در فضای مجازی مصر هشتگ ترند (پرطرفدار) شده است. 🔸پشت صحنه این کمپین، شورش مجازی هویت‌خواهان باستان گرا علیه هژمونی عربی و یورش بر علیه اسلام سنتی الازهر و اسلام سیاسی اخوان است. 🔹 این جنبش نک پیکان جدال فرهنگ قبطی با جریانات اسلامی است؛ هویتی که مصریان سکولار معتقدند با ورود اسلام و زبان عربی در مصر تضعیف شد. 🔸 در سایه حمایت های پنهان السیسی، نسل جدید (نسل Z) خواستار بازگشت و احیای فرهنگ ملی و باستانی خود شده و آن را واکنشی تاریخی به نفوذ الازهر - اخوان در جوانان مصری عنوان کرده اند. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📚 [سفرنامه اربعینی] به صحرا شدم، عشق باریده بود، غلامعلی حداد عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۱ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 عنوان کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» از کتاب تذکره الاولیای عطار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ قمری) وام گرفته شده است. 📚 این سفرنوشت، محصول پیاده روی حداد عادل در اربعین ۱۳۹۶ به اتفاق یک اردوی نوجوانان است. 📚 این کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج فصل با عناوین «شبی خوش، سفری خوش»، «همه مهمان‌های امام حسین ع»، «به صحرا شدم، عشق باریده بود»، «آتش بدون خاکستر» و «در حدیث دیگران» است. 📚 در فصل «شبی خوش، سفری خوش» مصنف در صدد بیان احساسی متفاوت از پدیده‌ اربعین است که در هفت دهه از زندگی خود با آن زیست نکرده است. وی می نویسد: در اربعین شهودی پیدا کردم و حال عجیبی به من دست داد. تجربه مشابه ای که حدودا شانزده سال پیش در سفر حج داشتم و کتابی درباره حج شبیه به همین کتاب با عنوان «حج؛ نماز بزرگ» نوشتم. شاید آن کتاب، تمرینی برای نگارش «به صحرا شدم عشق باریده بود» بود.  📚 غلامعلی حداد عادل در فصل سوم با مقایسه‌ای از تفاوت عزاداری سید‌الشهدا (ع) در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی می نویسد: در زمان انقلاب سی و سه سال داشتم و کاملا دوران قبل از انقلاب را تجربه کرده‌ام. از زمان تولد، در روضه و هیأت و عزاداری بزرگ شده بودم و از این بابت نیز یک تاریخ ۸۰ ساله در ذهن من نقش بسته است. می‌توانم معنای اتفاق و تحولی که در عزاداری امام حسین (ع) به برکت انقلاب اسلامی رخ را بهتر درک کنم. در واقع یک تحول مثبت در عزاداری‌ها رخ داده است. 📚 وی می نویسد: در گذشته گفتمان ذلت، غم و غم‌پروری، گفتمان مسلط بر عزاداری سید‌الشهدا (ع) بود. انقلاب اسلامی این گفتمان را به گفتمان حماسی تبدیل کرد. گفتمان ذلت به گفتمان عزت تبدیل شد. محتوای عزاداری تصحیح شد، چون حماسی شدن و عزت‌مند شدن در عاشورا چیزی نیست که امام خمینی (ره) از بیرون به محرم وصل کرده باشد. امام (ره) از درون خود عاشورا این مفهوم را بیرون کشید. آنقدر خاکستر روی آن آتش را پوشانده بود که گرمای مختصری از آن آتش حماسه و عزت خارج می‌شد. امام خمینی (ره) خیلی حکیمانه این خاکستر را فوت کرده و اجازه داد این آتش جان بگیرد و شعله‌ور شود. 📚 نویسنده کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» می نویسد: راهپیمایی اربعین یک بُعد و یک ضلع از اضلاع انقلاب است. جوهر، روح و جان این راهپیمایی، نتیجه تحولی است که نه‌ تنها در ایران، بلکه در همه‌جا به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و این تحول، زنده شدن مذهب و فعال شدن دین در عرصه سیاست با الهام از نهضت حسینی است.  📚 حداد عادل در فصل آخر هدفش نشان دادن نگاه دیگرانی است که از بیرون به این پدیده بزرگ نگاه می‌کنند. وی می نویسد: در این راستا، سه منبع پیدا کردم. یک کتاب، ترجمه گزارشی از بخش علوم سیاسی دانشگاه «M.I.T» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن با حدود چهار هزارنفر مصاحبه صورت گرفته و پرسشنامه تهیه شده است. آنها گفته بودند که چنین جمعیت خالصی را در هیچ‌ کجای دیگر از کره زمین نمی‌بینیم. این جمعیت گدازه‌های آتشفشان انقلاب اسلامی است. منبع دوم، گزارشی از مرحوم علی سلیمانی و سومین منبع نیز گزارشی از مصاحبه مرحوم نادر طالب‌زاده با الکساندر دوگین بود. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تحدی فمنیستی در سرزمین وحی 🔹 به پیوست ویدیوی یک مغنیه اباحه گر که دیروز در منطقه آزاد ریاض برگزار شد تقدیم می شود. 🔸 در این ویدئو Iggy Azalea مطرب اباحی گر استرالیایی، با شعر مبارز طلبانه خود خطاب به خدا و انبیا [در سرزمین وحی] فمنیسم را در برابر آموزه های وحیانی قرار داد. 🔹آنچه در این کنسرت از چشم منتقدان دور ماند، نه تنها نوع پوشش این فرد، بلکه محتوای بی سابقه این شعر است که یادآور «لعبت هاشم بالملک» است. ♻️ متن شعر: ای خداوند! بگذار فاش حرفی را به تو بگویم که آن حرف مهم را به انبیائت ابلاغ کنی. که اینجا هیچ مردی وجود ندارد که بتواند ما زنان را متوقف سازد بر رب‌ النوع زن رکوع می‌کنم؛ نزد الهه‌ زن به خاک افتاده و سجده می کنم هیچ کس قادر به ممانعت ما زنان نیست ای خدا!! اگر این پیام را دریافت کردی به من و به همه پیامبرانت نیز بگو که هیچ مردی نمی‌تواند در راه ما زنان، ممانعت ایجاد کند. 🔸پس از انتشار این ویدئو و بلند شدن برخی اعتراضات سلفی ها، این خواننده بدون توجه به متن شعر، فقط از نوع پوشش خود عذرخواهی کرد!!! https://twitter.com/drhossamsamy65/status/1696190860067471683 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📜 عبای پرسیبت را بتکان! ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹عبای پرسیبت را بتکان! عبایت را بر سر این جاده‌های مضطرب بکش تا تانک‌ها در لانه‌هايشان آرام بگیرند و لبنان شیر بنوشد آسوده از پستان مادر صلح 🔸مادام که چشمان تو باز است سرو کوهی میوه ‌می‌دهد سیب می‌آورد این را گنجشک‌های بیروت سوگند می‌خورند 🔹عبای پُرسیبت را بتکان! کودکان پنج‌رنگ تشنۀ سیبند سیبِ سبزِ روشن روشن‌تر! 🔸تعبیر شو درخت خجستۀ زیتون! شبِ تاریکی است 📆 چهل و پنجمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، عزت شیعه و رهبر پرنفوذ شیعیان لبنان... 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J