⚡️رهبران اِخوان المسلمین؛ در بند یا در جنگ؟!!!
✍به قلم: محمّدطلائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔹بیش از شش سال از شروع مهمترین اختلاف در تاریخ جماعت اخوان مصر میگذرد. اختلافاتی که از ماه مِی امسال علنی شد و به کودتای محمود حسین علیه "جریان انقلابی و شبابی" اخوان معروف گشت.
🔹علنی شدن جریانات نزاع جریان "اصلاحی-تنظیمی" و نزاع آن با طیف"محافظهکار-انقلابی" و یا مکتب قدیم و مکتب جدید محصول این گسست است.
🔹طیف اصلاحی سکولارترند و اصراری به تطبیق شریعت ندارند؛ ولی جریان تنظیمیها از سودای اسلامی کردن قوانین دست برنمی دارند.
🔹به دلیل انباشت امکانات در دستان جریان تنظیمی، جناح انقلابی بیشتر توانسته است تنها در حد بروزات رسانهای خود را سر پا نگه دارد. اما امکانات مالی و اداری جماعت در دستان طیف تنظیمی، که توانسته بودند خود را به استانبول برسانند. برای اداره امور جماعت، دفتر اجرایی (المکتب التنفیذی) در استانبول تأسیس کنند و محمود حسین به عنوان دبیرکل اداره امور را به عهده گرفت.
🔹در مقابل اما جناح لندن خواستار تحرّک بیشتر بود. تحرکی در گام اول با یکی کردن صفوف اخوانی و حل کردن پرونده اختلافات آغاز میشد. پس منیر که با دستگیری محمود عزت، توسط مجلس شورای جماعت، نائب مرشد گشته بود، با شعار "توحید صفوف" پای در میدان گذارد.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3219-2021-12-12-09-55-08.html
🆔 @dolatedin
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️درباره یک اظهارنظر جنجالی
✍ یادداشت ارسالی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 همسایه سمت راستی ما شیعه و همسایه سمت چپی ما سنی بود. فراتر از این حتی ازدواج میان شیعه و سنی هم در این منطقه رایج بود. زن برادرم شیعه و از اهالی حله بود و هنوز هم به خوبی و خوشی با هم زندگی میکنند. زندایی من نیز از شیعیان بغداد بود. از وقتی که یادم میآید، روابط میان شیعه و سنی اینطور بود. برخی از شیعیان اسامی خلفای راشدین را روی بچههایشان میگذاشتند؛ مثلاً اسم یکی از دوستان خود من «سید عمر» بود. از آن طرف هم ما اهلسنت فرزندانمان را به نام اهلبیت(ع) نامگذاری میکردیم. با این حال، بسیار ناگهانی و یکشبه همهچیز تغییر کرد و معادلات قبلی به هم ریخت.
🔹برگرفته از کتاب «از فرانکفورت تا رقّه» که حاصل مصاحبههای متعدد دکتر هادی معصوم زارع با افرادی است که در عراق و سوریه به داعش پیوستهاند.
🔹اما چرا باید این عبارات را بارها و بارها خواند و به آن فکر کرد؟ در روزهای گذشته اظهارات نسنجیده، نادرست و نامربوط مولوی گُرگیج، موجی از اعتراضات را در جامعه شیعه و اهلسنت ایران ایجاد کرده است.
🔹محبت اهلبیت پیامبر اکرم(ص) همواره یکی از مشترکات میان تمام مسلمانان و عامل وحدت میان امت اسلام است.
بنابراین خط قرمز مسلمانان محسوب میشود که متأسفانه مولوی گرگیج به آن خط قرمز بیتوجهی نموده و از آن عبور کرد. البته واکنشها و اعتراضات او را وادار به صدور بیانیه و پخش فایلی تصویری کرد که نامبرده ضمن اظهار محبت به اهلبیت(ع) تصریح کرد قصد جسارت به آن ذوات نورانی را نداشته و از همه دوستداران اهلبیت(ع) عذرخواهی نمود.
🔹اظهارات گرگیج اگرچه تحریکآمیز بوده است اما نمیتوان از آن توهین به اهلبیت(ع) را برداشت کرد. اشعاری که گرگیج مدتها پیش پیرامون جایگاه امام حسین(ع) سروده، شاهد بر این مدعاست.
🔹به هر روی با توجه به اینکه جاده وحدت میان مذاهب دوطرفه است و اگر سخنران یا مداح شیعه توهینی به مقدسات دیگران کند مجرم محسوب میشود، توهین به مقدسات شیعه نیز باید به جد از طریق مجاری قانونی پیگیری شود.
اما لازم است به دو نکته دقت کرد:
۱. مرام و شیوه اهلبیت(ع) رعایت انصاف بوده است. بنابراین در نحوه تعامل با این اظهارات باید طبق دستور قرآن کریم اعلی درجه انصاف و عدالت را رعایت نمایم.
۲. سزاوار است شرایط پیش روی کشور را نیز مدنظر داشت؛ همزمانی این ماجرا با ایام فاطمیه اول نشان میدهد هر گونه برخورد غیرمنطقی و بر خلاف مصلحت، نتایج زیانباری خواهد داشت.
🔹بدیهی است وظیفه علما و مبلغان تبیین نادرستی اظهارات گرگیج بهصورت مستدل، منطقی و مؤدبانه است. وظیفه مسئولان نیز برخورد متناسب با بررسی همه شرایط است. با این حساب باید از هر گونه انجام عمل احساسی خودداری کرد تا راه نفوذ دشمن با هدف تفرقه میان مسلمانان همچنان مسدود بماند و بار دیگر شاهد تجربیاتی مانند آنچه در ابتدای متن ذکر گردید نباشیم.
🆔 @piramoonhawzah
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
mazahib in pakista+.muslimna.ir.pdf
950.9K
📂 به پیوست یک نسخه از جزوه PDF آشنایی با مذاهب اسلامی در پاکستان که به اهتمام «خانه فرهنگ ج.ا.ایران در لاهور»تنظیم شده تقدیم میشود.
📚 این جزوه محتوی اطلاعات مفیدی در حوزه تاریخ، پراکندگی، اعتقادات وجریانات اسلامی فعال در پاکستان است.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان)
⚡️بیانیه الجامعه الاسلامیه دیوبند نسبت به تکفیر تبلیغی جماعتها توسط وهابیت
🔹دارالعلوم دیوبند در بیانیه ای، متهم کردن این گروه به اتهاماتی همچون تروریست، بدعتگرار و مرجع مشرکین توسط عبدالعزیز آل شیخ را یک اتهام ساختگی دانسته و خواستار تجدید نظر در این تصمیم و جلوگیری از هرگونه اقدام علیه این گروه شد.
🔹هفته گذشته و در نخستین پس لرزه اجتماع بزرگ رایوند، مفتی بزرگ عربستان «عبدالعزیر آل شیخ»ضمن تکفیر این جماعت آنها را «مرجع مشرکان» و «صوفیان دور از کتاب و سنت» خطاب و خواستار محدودیت فعالیت آنان شده بود.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
❌واکنش شدیداللحن دارالعلوم دیوبند به واپسین تکفیرهای وهابیت
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
⛔️انتقادات تند و کم سابقه ندوی - عالم طرار اوّل دیوبند - از عبداللطیف آل الشیخ: «ای بی شرم از خدا حیا نمی کنی؟!!!»
💠 سلمان ندوی، عالم برجسته دارالعلوم دیوبند نسبت به اعلام ممنوعیت فعالیت جماعت تبلیغ از سوی عبداللطیف آل الشیخ - وزیر الشؤون الإسلامیه عربستان سعودی - واکنش شدید اللحنی ابراز داشت.
🔹سخنان تند شیخ ندوی علیه عبداللطیف آل الشیخ و بن سلمان پس از تصمیم مقامات سعودی مبنی بر ممنوعیت شاخهای از «جماعت تبلیغ» مشهور به «الاحباب» در عربستان صورت گرفت.
🔹شیخ سلمان ندوی گفت: «چه بسیار جنایات و چه بسیار شگفتیها که توسط دولت عربستان صورت گرفته است.»
🔹وی ادامه داد: «وقتی بیانیه وزیر الشؤون الاسلامیة عربستان سعودی عبداللطیف آل الشیخ مبنی بر اختصاص خطبههای نماز جمعه به انحراف و خطر جریان جماعت تبلیغ را دیدم، تعجب کردم».
🔹وی در حملهای تند به وزیر سعودی افزود: «عبداللطیف آل شیخ، شما در کنار این حاکمان جنایتکار ایستادهاید، آیا نمیدانی که آنها فاسق هستند، آیا نمیدانی که رفتار آنها در فرانسه و انگلیس در هتلها و ویلاها و قصرها مانند رفتار فاحشهها است؟ ای بی شرم! از خدا نمیترسی؟!!!»
🔹وی ادامه داد: «آیا پایگاههای صهیونیستها در شبه جزیره عربستان را نمیشناسید؟ آیا نمیدانی در شبه جزیره عربستان به نام سرگرمی در مجالس فساد و فحشا و رقص چه میگذرد؟ آیا نمیدانی در معامله قرن چه میگذرد؟!»
🔹شیخ سلمان ندوی بیانیه آل الشیخ را یک بیانیه «جنایت آمیز» توصیف کرد و اشاره کرد که همه ائمه جمعه و مبلغان در سراسر شبه قاره هند به سخنرانی علیه این بیانیه و اقدامات عربستان سعودی پرداختهاند.
🔹 پیشتر بیان شد که دارالعلوم دیوبند نیز در بیانیهای، متهم کردن این گروه به تروریسم، بدعتگذاری و شرک را یک اتهام ساختگی دانسته و خواستار تجدید نظر در این تصمیم و جلوگیری از هرگونه اقدام علیه این گروه شد.
#دیوبندیه
#وهابیت
#جماعه_التبلیغ
#تکفیر
🆔 @dolatedin
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
#یادداشت_تحلیلی
⚡️موضع سلبی سناتور آمریکایی نسبت به اِخوان و پاسخ به چرایی آن
✍ به قلم: رضا پور علی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔹تلاش سناتور آمریکایی برای درج نام " سازمان اخوان المسلمین" در لیست گروه های تروریستی، از اخبار مهم روزهای اخیر بود. سناتور "تِد کروز" عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در نوامبر ٢٠٢١م، پیش نویس قانونی را به کنگره ارائه داد که در آن از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته شده بود، از اختیارات قانونی خود برای درج نام " سازمان اخوان المسلمین" در لیست گروه های تروریستی استفاده کند.
🔶به نظر می رسد " نظریه پیوستگی" جیمز روزنا، بهترین چارچوب نظری برای پاسخ به چرایی اصرار سناتور آمریکایی بر درج نام " سازمان اخوان المسلمین" در فهرست گروه های تروریستی باشد.بر اساس این نظریه سیاست خارجی کشورها، برآیند پنج عامل فرد، نقش، حکومت، جامعه و نظام بین الملل دانسته شده است.
🔷 امروزه آمریکایی ها در روش و شیوه تقابل، خود گرفتار اختلاف نظر شدند، که همانطور که قبلا نیز اشاره شد، منشأ این اختلاف را باید در دَوران و چرخش اخوان میان اسلام سکولار و اسلام سیاسی جست و جو کرد.
🔹عدّه ای از دور میزنشینان سیاست خارجی آمریکا به دنبال هدایت اخوان به سمت سکولاریسم و کثرت گرایی و در نتیجه جداسازی اهداف اصلاحات مذهبی اِخوانیون از اهداف نوسازی و توسعه بودند. چرا که اعتقاد داشتند تعامل با اخوان را می توان به عنوان یک الگو برجسته کرد و در نتیجه از جذابیت و مشروعیت اسلام سیاسی کاست.
🔹در مقابل عدّه ای دیگر، گرایش اخوان به اسلام سیاسی را پرنگ تر از گرایش این سازمان به اسلام سکولار و همراه با غرب می دیدند و در نتیجه از تقابل نرم با این سازمان استقبال نمی کردند.
🔹 تد کروز و همفکران جمهوری خواه وی در گروه دوم قرار دارند. ایشان بر این باورند که مقابله نرم با سازمان اخوان المسلمین راه به جایی نخواهد برد و در نتیجه با تکیه بر قدرت سخت و هم نوا با همپیمانان آمریکا در جهان عرب، نظیر مصر، عربستان و امارات، باید نام اخوان المسلمین را در لیست گروههای تروریستی قرار داد و با ایجاد برخی محدودیتها برای این سازمان از فعالیتهای آن جلوگیری کرد تا ریشه اسلام سیاسی خشکانده شود.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/kq9p65
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚖به بهانه انتشارحکم قطعی اعدام «محمود عزت» مرشد عام اخوان المسلمین
✍️به قلم:سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷روزهای اخیر و در تلخ ترین دوران از عمر نودوهفت ساله اِخوان المسلمین، خبر تأیید اعدام «محمود عزت» در زندان دیکتاتور مصر توسط عالی ترین مقام قضایی مصر منتشر شد و آخرین شلیک بر پیکرِ اخوانیونِ در بند نواخته شد. به همین مناسبت در یادداشت ذیل نقبی به نقش محمود عزت در تنگناهای اخوانیون در سالهای اخیر خواهیم داشت.
🔷 محمود عزت «نهمین مرشد عام اخوان المسلمین» هفتادوهفت ساله واستاد برجسته دانشکده پزشکی الزقاقیق قاهره است. در بیست و یک سالگی به جرم مشارکت در پرونده پرسروصدای شرکت رایانه ای«سلسبیل» محکوم به ده سال حبس شد.
💠 نقش محمود عزت در طراحی و سازماندهی دولت در سایه؛ جهت خنثی سازی فعالیت های دولت مستقر از طریق نفوذ اخوانیون در ارتش و بدنه دولت بی بدیل بود.پرونده جنجالی سلسبیل به خوبی نشان می داد که دیسکت هایی در دفتر این شرکت وجود داشت که حاکی از آن بود که اخوانیون برنامه دقیق و منسجمی برای حضور در ارکان نظام، ساختار دولت وبدنه جامعه مصر دارند و نهایتاً قصد تشکیل دولت موازی برای سرنگونی دولت وقت را در سر می پرورانند.
🔹نقش عزت در این پرونده کلیدی و فعال شناخته شد. بعدها پس از سپری شدن دوران حبس وآزادی او از زندان؛ عزت از مصر خارج و به جهت ادامه تحصیلات به انگلیس عزیمت کرد. وی پس از بازگشت به قاهره، مجددا نقش کلیدی در دفتر ارشاد ایفا ونهایتا پس از دستگیری «محمدبدیع» مرشد فعلی اخوان المسلمین، به صورت موقت مسؤولیت های او را به عهده گرفت. در آخرین ایستگاه؛ او در شهریور سال ٢٠٢٠ بازداشت و در ١٩ دسامبر٢٠٢١ حکم نهایی اعدام برای وی صادر شد تا اخوان بیش از پیش بی سرپرست شود.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/hn4cpd
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️تعبیر جریان اسلام سیاسی غلط است؛ بلکه سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی
🎙استاد عبدالحسین خسروپناه:
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✅ من تعبیر اسلام سیاسی را قبول ندارم. سیاست باید اسلامی باشد اما جریانی تحت عنوان اسلام سیاسی نداریم. امام خمینی (ره) به اسلام جامع نگر قائل بود اما تفاوتشان با آیتالله خویی در این بود که امام اسلام جامع نگر را با چالشهای دنیای مدرن درگیر کرد.
❇️ عنوان «اسلام سیاسی رادیکال» به آیتالله مصباح نسبت داده شود یا عنوان «اسلام سیاسی اعتدال» به شهید مطهری نسبت داده شود جفا به ایشان است. رهبری درباره این موضوعات که ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی یا ترکیبی از هردو مبسوط بحث نکردند و نمیتوان هیچکدام از این نظریات را به ایشان نسبت داد.
✅ جریان عقلانیت اسلامی یا اسلام ولایی معتقد به سیاست اسلامی است نه اسلام سیاسی. این جریان دنیای مدرن را میشناسد، میراث سنت را هم پذیرفته است اما خرافههای جریان سنت را میزداید و از سنت اسلامی و علوم اسلامی کمک میگیرد که پرسشهایی که تفکر مدرن از عقلانیت تا سبک زندگی به روی ما باز کرده را پاسخ دهد.
❇️ چیزی که از نواندیشی دینی بنده به وسیله آثار مرحوم فیرحی که چهره شاخص این حوزه بودند فهمیدم این است که سوال و جواب را از مدرن میگرفتند ولی تلاش میکردند از سنت اسلامی توجیه این پاسخ را پیدا کنند.
✅ فرق عقلانیت اسلامی با نواندیشی دینی در اینجاست که نواندیشی دینی سوال و جواب را از غرب میگیرد و بعد دنبال مشابه سازی در سنت اسلامی است و ما این روش را قبول نداریم و میگوییم غلط است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/xkfz6d
🆔 @soore_tv4
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚖به بهانه انتشارحکم قطعی اعدام «محمود عزت» مرشد عام اخوان المسلمین ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی ➣ htt
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 محمود عزت مرشد عام اخوان المسلمین از جنایت وحشیانه و فشار حکومت عبدالفتاح السیسی علیه خود سخن می گوید.
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🎞 محمود عزت خطاب به قاضی: من در مدت ۱۶ ماه بازداشت حتی چند ثانیه کوتاه هم هوای بیرون از زندان را استنشاق نکرده ام.
🔹من هیچ یک از وکیل هایم را ندیدم و نمی شناسم.
🔹تعامل زندانبانان با من بسیار بد است و غذا را از بالا برای من می انداختند....
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️تعبیر جریان اسلام سیاسی غلط است؛ بلکه سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی
⚡️ان حیات العلم بالنقد و الرد
🌟انتقاد شاگردانه؛ به دوگانه اسلام سیاسی و سیاست اسلامی از منظر استاد خسروپناه
✍به قلم: محمد رجب زاده
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در مقام پژوهش، دغدغه معنا داریم، نه اصطلاحات. اصطلاحات صرفا قالبهایی برای عرضه معانی اند و در رتبه دوم هستند. بر این اساس اسلام سیاسی، قرائت صحیح از اسلام است که سیاست را در تمام لایه های راهبردی و تاکتیکی منبعث از دین اسلام می داند و به دنبال استنباط و کشف آن است و نه به معنای استفاده ابزاری از اسلام برای پیشبرد اهداف سیاسی برساخته است.
🔹در اوائل انقلاب نیز دوگانه انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی مطرح بود. برخی از بزرگان انقلاب در مواجهه با برخی از روشنفکران که به اسلام علامه مجلسی یا اسلام تقیه ای امام صادق علیه السلام منتقد بودند، با تاکید بر انقلاب اسلامی، اسلام انقلابی را مردود می دانستند، اما مقام معظم رهبری این دوگانه را صحیح ندانسته و خودشان متعدد از اسلام انقلابی استفاده کرده اند.
🔹بر این اساس، اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی فرقی ندارد و اسلام در همه وجوهش، انقلابی است، حتی در تقیه امام صادق علیه السلام.
🔹بنابراین، با پذیرش صددرصدی مراد استاد خسروپناه، دوگانه اسلام سیاسی و سیاست اسلامی دوگانه کاذبی است که نباید به آن دامن زد و در مقام تعبیر باید گفت: اسلام سیاسی آن اسلامی است که معتقد به سیاست اسلامی است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
#اسلام_سیاسی
#عبدالحسین_خسروپناه
#نقد
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🇩🇿🇵🇸 الجزایر و فلسطین؛ دو کشور در یک وطن (بررسی موردی یک پیوند خاص در جهان اسلام)
✔️به مناسبت حواشی برافراشته شدن پرچم فلسطین، در قهرمانی تیم ملّی الجزایر
✍️به قلم:سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇩🇿 تیم ملّی فوتبال الجزایر در بازی نهایی «موندیال عرب٢٠٢٠» توانست از سدّ تیم تونس بگذرد و جام قهرمانی کشورهای عربی را تصاحب کند. آنچه مورد توجه رسانه ها قرارگرفت وبازتاب گسترده ای نیز داشت؛ توجه ویژه بازیکنان وتماشاگران الجزایری به «پرچم فلسطین» در هنگام گل بُرد و لحظه دریافت جام قهرمانی بود.به همین مناسبت در یادداشت ذیل به خاستگاه تاریخی و فرهنگی این پیوند و تعلقات عمیق قلبی مردمان الجزایر با مردم سرزمین اشغالی فلسطین خواهیم پرداخت.
🇩🇿 در الجزایر شهروندان فلسطینی از یک جایگاه استثنایی برخوردارند. کافی است یک مسافر فلسطینی وارد فرودگاه بینالمللی «محمد بوضیاف» در الجزیره شود و پاسپورت فلسطینی خود را نشان دهد؛ تا با واکنش محبّت آمیز کارمندان فرودگاه و ساکنان الجزایری مواجه شود وعمق رابطه عاطفی آنها را با پوست وگوشت خود لمس کند. در سرتاسر الجزایر، شهروندی فلسطینی یک شهروند V.I.P محسوب و این مبالغه وسخنی گزاف نیست.
🇵🇸 البته بجاست متذکر شویم این علاقه طرفینی است و شاعر جوان فلسطینی «نجوان درویش» نیز در قصیده ای مشهور می سراید:
( لوکانت لی بنتٌ، ساََختار فی اسمها/ وفی الاخر سَاُختار الجزایر)
«اگر دختری داشتم ومی خواستم برای اونامی انتخاب کنم، قطعاً اسم الجزایر را برای او برمی گزیدم.»
🇵🇸🇩🇿 عمق رابطه قلبی دو کشور، سابقه ای به قدمت حداقل نه قرن پیش باز می گردد. در دوران جنگ های صلیبی وفتح قدس، ابومدین شعیب مجاهد صوفی الجزایری(٥٩٤ قمری) همراه با لشکر صلاح الدین ایوبی(م٥٩٨) به اورشلیم رفت. در یکی از نبردها؛ ابومدین دستش قطع و به همین مناسبت مجاهدان، مکان قطع و دفن دستش را خریده و محلی نمادین را به جایگاه افتادن دستش اختصاص دادند. آنان بعدها آن مکان را وقف فلسطینی ها کرده و هم اکنون نیز این منطقه ای به نام «مغاربه» و دروازه ای بدین نام در شهر باستانی بیت المقدس وجود دارد. پس از بازگشت شعیب و چند سال زندگی نهایتاً شعیب در الجزایر مُرد.
🇵🇸🇩🇿 امروزه از طرفی آرامگاه ابومدین در تِلمسان الجزایر و از سوی دیگر محل دفن دستش در بیت المقدس؛ نمادهای روشنی برای نشان دادن عمق روابط عاطفی میان این دو ملت است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/uoza39
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu