eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱)«بناى استادى و شاگردى بر دو حرف است: بناى استادى بر شفقت است و بناى شاگردى بر حرمت. هركه را حرمت نيست، شاگردى را نشايد، و هركه را شفقت نيست استادى را نشايد.» شَرحُ التَّعَرُّفِ لِمَذهَبِ التَّصَوُّف، اسماعيل مُستَملى ج۱/ ۲۱۳. ۲) "از این ندای درونی خویش سپاس دارم که مرا در طی سالهایی که در جستجوی شغل، بين انتخاب کار لشکری، و آنچه قضاوت گری نام دارد، در تردد بودم سرانجام مرا به سوی معلمی راند - کاری که از همان آغاز آن را در ردیف پیامبری، و رهبری نفوس یافتم و طی نیم قرن یا بیشتر که بدان اشتغال دارم یک لحظه هم این اندیشه به خاطرم راه نیافته است که کاری اخلاقی تر، انسانی تر و خدایی تر از آن نیز می تواند در تصور آید." (عبدالحسین زرین کوب، حکایت همچنان باقی، 1383، 470، 471) ____________________ روز معلم را به همه معلمان و اساتید_ بویژه حاضرین در این محفل کوچک_صمیمانه تبریک عرض می کنم و برای تک تک آنها آرزوی سلامت و توفیق بیشتر دارم. 💐🌺🌹🌷🌸
" مراجع ثلاث چه کسانی هستند ؟ " مراجع ثلاث در تاریخ معاصر ایران، غالبا برای دو گروه از علمای بزرگ جهان اسلام به کار برده می شود که یک گروه از این علما در عصر قاجار و گروه دیگر آن در عصر پهلوی زیست می کردند. گروه اول عالمانی هستند که رهبری جریان مشروطیت را بر عهده گرفته اند؛ سه عالم بزرگ آن دوران، یعنی آیت الله محمد کاظم خراسانی، آیت الله ملا عبدالله مازندرانی و حاج میرزا حسین حاج میرزا خلیل معروف به آیت الله حاج میرزا حسین خلیلی تهرانی، سه مرجع تقلیدی بودند که از مشروطه حمایت می کردند و در دفاع از آن سخن می راندند۰ لذا چون این سه مرجع بزرگوار در جریان مشروطیت، همواره نام آنها در کنار یکدیگر برده می شد به مراجع ثلاث مشروطه خواهی در عصر قجری معروف گشتند۰ در زمان حکومت پهلوی ، بازهم بر سه مرجع بزرگوار دیگر ، این عنوان نهاده شد و آن سه مرجع تقلید ، آیت الله محمد تقی خوانساری، آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای و آیت الله سید صدر الدین صدر بودند۰ این سه مرجع تقلید، بعد از رحلت آیت الله شیخ عبدالکریم حایری یزدی، علاوه بر تصدی مقام فتوا و مرجعیت، زعامت و سرپرستی حوزه علمیه قم را نیز به صورت مشترک از سال ۱۳۱۵ شمسی تا سال ۱۳۲۳ شمسی به مدت هشت سال بر عهده داشتند؛ بنابراین حلقه واسطه ی زعامت آیت الله حائری یزدی و زعامت آیت الله بروجردی محسوب می شوند. آیت الله حائری یزدی با هجرت به قم در سال ۱۳۰۱ شمسی، حوزه علمیه ی قم را احیا می کنند و تا سال ۱۳۱۵ شمسی در آن دیار مقدسه رسالت مرجعیت و اداره حوزه علمیه قم را به دوش می کشند. بعد از رحلت ایشان، این سه شخصیت عظیم علمی و فقهی به مراجع ثلاث عصر پهلوی مشهور می گردند و مانند سه عالم نام برده در عصر مشروطه، همواره نام آنها به عنوان مرجعیت شیعه در کنار یکدیگر برده می شود۰ این سه نیز موظف می شوند تا اداره حوزه علمیه ی قم را متقبل شوند و رهبری دینی مردم را برعهده بگیرند۰ تا اینکه در سال ۱۳۲۳ شمسی آیت الله بروجردی نیز به قم هجرت می کنند و مسولیت های پیشین به ایشان واگذار می گردد و بدینگونه زعامت و مرجعیت در شخص واحدی جمع می شود۰ آیت الله سید صدرالدین صدر پدر امام موسی صدر و آیت الله محمد حجت کوه کمره ای موسس مدرسه علمیه حجتیه در قم هستند، محمد تقی خوانساری نیز همان شخصیتی است که در کنار آیت الله کاشانی در عراق بر ضد تجاوزات انگلیس و اشغال انگلیس توسط این کشور ، وارد میدان جهاد و مبارزه می شود؛ محمد تقی خوانساری البته توسط نیروهای انگلیسی اسیر گشته و به مدت چهار سال نیز در یکی از جزایر مستعمراتی انگلیس در سنگاپور حبس و زندانی می گردد و بعد از آن که آزاد می گردد در معیت آیت الله حائری به قم عزیمت می کنند و جهاد علمی خویش را در این شهر مقدس از سر می گیرند۰ نویسنده : سجاد اسلامی https://t.me/joinchat/AAAAAE55qxLdsENuB0xMeQ
۳ سه مجلد ضخیم از مجلدات مجموعه آثار استاد شهید آیت الله مطهری(۱۲۹۸_۱۳۵۸) به جمع آوری مباحث تفسیری ایشان اختصاص دارد. این مجموعه ابتدا به صورت مجزا و با نام "آشنایی با قرآن" توسط انتشارات صدرا مکرر چاپ شده است و تعداد مجلدات آن به ۱۴ عدد رسیده است. استادشهید چند جلسه قرآنی داشته اند: یکی در قلهک تهران که در منازل افراد متدین و به صورت سیار برگزار می شده است. این جلسات پس از رحلت مرحوم دکتر آیتی آغاز و تا اوج گیری دوران انقلاب ادامه یافته است. در این سلسله مجالس استاد از نیمه سوره مریم تا پایان سوره توحید را تفسیر کرده اند. لکن متاسفانه بخش زیادی از جلسات ضبط نشده است و آنچه موجود است مربوط به سه سال آخر این جلسات است که پیاده و منتشر گردیده است. بیشترین چیزی که از تراث شهیدمطهری در اختیار ماست محصول همین مجالس است. دوم جلسات تفسیر قرآن ایشان در سالهای۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ در شبهای جمعه ودر مسجد الجواد تهران(واقع در میدان هفت تیر)است که شامل تفسیر بخشی از سوره های نور، انفال و توبه و نیز برخی سور به صورت انتخابی می باشد. سوم "جلسه یزدی ها" که استاد شهید در آن سوره حمد و بخش کمی از سوره بقره را تفسیر کرده اند. تاریخ این جلسه۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ و مکان آن نقاط مختلف تهران بوده است. چهارم بحث شناخت قرآن که باوجود حجم کم دارای نکات خوبی است و تنظیم شده پنج سخنرانی ایشان در دانشگاه صنعتی شریف در سال۱۳۵۲ شمسی است. فهرست مباحث قرآنی استادمطهری شناخت قرآن، حمد، بقره تا آیه۲۴، چند آیه از انفال، چند آیه از توبه، نور تا ایه۴۶، چند آیه از زخرف، چند آیه از دخان، چند آیه از جاثیه، چند ایه از فتح، چند آیه از قمر، الرحمن، واقعه(ناقص)حدید(ناقص)حشر(از ایه۵ تا آخر)ممتحنه،صف، جمعه، منافقون، تغابن، طلاق،تحریم، ملک،قلم،الحاقه،معارج، نوح، جن، مزمل،مدثر، قیامت، دهر،مرسلات،نبا(ناقص)،نازعات،عبس، تکویر، انفطار،مطففین،انشقاق،بروج،طارق، اعلی،غاشیه، فجر،بلد،شمس، لیل،ضحی،انشراح،تین، علق،قدر،بینه،زلزال،عادیات،قارعه،تکاثر،عصر،همزه،فیل،کوثر،کافرون،نصر،مسد و توحید. درباره تفسیرمطهری از آنجا که این تفسیر در جلسات مختلف وبا مخاطبان گوناگون بیان شده است لذا اجمال ووتفصیل دارد و یک دست نیست. هیچ بخش از این تفسیر استاد به قلم خودشان نیست گرچه یادداشت های قرآنی فراوانی در فیش ها مرقوم کرده اند. از ویژگی های اصلی تفسیر استاد توجه به شبهات و اشکالات زمان و پاسخ به نقدهای مستشرقان است. رویکرد مطهری بیان تفسیری عمومی/اجتماعی اما نکته دار است. تفسیر استاد مطهری توجه زیادی به اقوال مفسران مختلف و جمع آوری آنها ندارد لکن گاهی و به مناسبت به برخی از تفاسیر مهم همانند مجمع البیان و تفسیر کبیر و تفسیر صافی و بیش از همه "المیزان" اشارتی دارد و مطلبی را نقل و گاهی بررسی می کند. رضوان الله تعالی علیه. گفتنی است تفسیر آشنایی با قرآن به زبان عربی هم ترجمه و با نام "التعرف علی القرآن الکریم" در تهران و بیروت منتشر شده است. ۹۹/۲/۱۲ @muslims_1
اطلاع رسانی شبهای رمضان با قرآن....شبها ساعت۱۱ لایو اینستاگرام چند دقیقه ای صحبت میکنم..‌‌ Rafipour_
درباره کتاب تازه منتشره «تعطیلی حرم‌های مطهر و کوئید19» از حجت‌الاسلام والمسلمین استاد وکیلی چه باید گفت.... متاسفانه مطالب سست و بی اعتبار در فضای حقیقی ومجازی فراوان شده است. تعطیلی حرم ها باتشخیص پزشکان و تایید عالمان بزرگ، در وقت ضرورت وبطور موقت لازم و تلاش برای بازگشائی حساب شده آن هم در صورت امکان لازم است (چنانچه اخیرا در مصاحبه با سایت روزنامه ای اشاره کردم )ودلایل هردوبخش هم از منظر عقل و نقل روشن است.‌‌‌.. ولی خارج از ضوابط فقه و تحقیق، ذوقیات گفتن خیلی بداست! شاید موردی یک مطلب کتاب را نقد کنم تا سطح فقهی آن روشن شود... _______________ پیامک اول روز یکی از اساتید اهل دقت حوزه تهران به بنده درباره این کتاب: "صد رحمت به فقیه عظیم الشان علامه آیت الله العظمی تبریزیان!! در برابر گوینده این ... و شطحیات- البته بجز آیات شریفه و روایات مبارکه و چند جمله درست- واقعا جناب تبریزیان همان است که عرض کردم. تا ص ۷۴ حروف تایپ شده فوق!! مطالعه شد."
بحمدالله تعالی و بهمت پژوهشگران مرکز نور حوزه علمیه قم، ویرایش سوم نرم افزار ارزشمند جامع فقه هم عرضه و به بازار آمد...کتبی اضافه شده است. @muslims_1
فرقه نمایی ممنوع! چندوقت پیش خدمت یکی از اساتید اهل عرفان بودم. از علما. گفتند من سه جلسه در هفته دارم عام و خاص و خاص الخاص. شما هرکدام را دوست دارید و وقتتان اجازه می دهد بیایید. ادرس و زمان جلسات راهم دادند و برای شرکتم در جلسه اخر که سیار است_ و گفتندفقط پنج شش نفر اهلیت شرکت دارند_ به یکی از مریدان گفتند شماره ات را به آقا بده تا برای آدرس هماهنگ کنند. مرید بیچاره طلبه جوان و مقدسی بود. متعجبانه شماره ای داد و شماره ای گرفت. لابد باخودش گفته این کیه که ره صدساله را یک شبه پیموده و نیامده از خواص شده!! لکن بنده علیرغم کنجکاوی، در هیچ جلسه ای حتی عمومی شرکت نکردم چراکه متوجه شدم حالت فرقه ای دارند. به این معنا که آمد و رفتی با اقشار دیگر و حتی عالمان دیگر ندارند و عالمان دیگر هم کاری به کار آنها ندارند. این قبیل مکاتب از قدیم تا حال مورد تایید بنده نیست‌. البته این اندازه که یک مکتب عرفانی جلسات عام و خاصی داشته باشد طبیعی است لکن اینکه با عالمان و اقشار مختلف ارتباط نداشته باشد آثار بدی دارد و نوعی سوء ظن به وجود می آورد. خلق خدا مگر چه مشکلی دارند که با آنها نباشیم؟اگر الگوی عرفان مقبول پیامبر و اهل بیت علیهم السلام هستند که آنها بین مردم و جامعه بودند و اینطور انزواگرایی و فرقه نمایی نداشتند. چهره های برجسته و معروف عرفان اسلامی هم زندگی نامه هایشان چاپ شده است و درکنار دنبال کردن جهات عرفانی با علما و مردم بودند. از شیعه علامه طباطبائی را و از اهل سنت محی الدین را نگاه کنید لااقل..اقای طباطبائی اکثر رفقایش از فقهابوده اند از جمله مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله میلانی که علامه تابستان ها که به مشهد می رفتند کلا در بیت ایشان اقامت داشتند و در جلسات بیرونی وعمومی هم شرکت داشتند و علاوه بر علما با دانشگاهیان زیادی رفت و آمد داشته و اصلا این حرف ها نبوده است. این چه رویکرد تربیتی است که برخی درست کرده اند؟!
به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران اولین نمایشگاه/فروشگاه کتاب مجازی انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران با تخفیف ویژه ۳۵ درصدی و ارسال رایگان به سراسر کشور به مناسبت ایام مبارک ماه رمضان شروع به کار کرد. بنابر این گزارش مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، با توجه به شرایط خاص کشور درپیِ شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و برای سهولت دسترسی مخاطبان، نمایشگاه کتاب مجازی برگزار می‌کند. علاقه‌مندان به آثار موضوعی در حکمت و فلسفه از تاریخ ۱۳ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ با مراجعه به تارنمای مؤسسه به نشانی irip.ac.ir امکان خرید غیرحضوریِ همۀ کتاب‌های موجودِ انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران فراهم است یادآور می شود از شرایط ویژه این نمایشگاه/فروشگاه فروش تمامی محصولات انتشارات با تخفیف ویژۀ ۳۵ درصدی و ارسال رایگان به سراسر کشور با پست پیشتاز است علاقه مندان برای اطلاعات بیشرمی توانند با شماره ی زیر تماس بگیرند: 021-66409508 https://www.irip.ac.ir/fa/news/63/
🔸پیام ارسالی یکی از اساتید بزرگوار حوزه علمیه قم؛ بنده از ارادتمندان آقای طهرانی بودم، گرچه با نوع بحث کردن ایشان به سختی ارتباط می گرفتم و دیدگاه های خاص فقهی ایشان را نوعا نمی پسندیدم و متعجب بودم. تا هنگامی که خدمت مرحوم استاد آقای خوشوقت رفتم و متوجه شدم که ایشان مرحوم طهرانی را اصلا عارف برجسته ای نمی داند. اهل معرفت می دانستند ولی مرتبه بالایی برایشان قائل نبودند. می فرمودند: درست پیش علامه طباطبایی شاگردی نکرده، و همین که حداد را به علامه ترجیح داد نشان از قصور معرفتی اش دارد. یک بار هم به اصرار شدید مرحوم تهرانی به دیدن مرحوم حداد که مهمان ایشان در تهران بوده رفته بودند و چند ساعتی با مرحوم حداد معاشر و گفتگو کرده بودند اصلا نپسندیده بودند، و به نظرم گفتند بعدا هرچه مرحوم تهرانی اصرار کرد که باز بیایید دیگر نرفتم. به هرحال آن سالها گذشت و ارادت فی الجمله ما_البته نه در حد اولیای درجه اول_باقی بود، تا اینکه نور مجرد و مطالبی که دو فرزند ایشان مستقیم از مرحوم آقای طهرانی دیده و شنیده بودند منتشر شد و اعواجات و شذوذات عجیب و غریب ایشان را هویدا کرد. این مطالب که با قلم و دقت خوبی ثبت شده بود، کاشف از عمق دیدگاه مرحوم استاد خوشوقت بود و ما را به صورت علمی آگاه کرد. مثلا مطالب مربوط به ولایت حداد و برخورد زشت ایشان با منکران ولایت حداد چه معنای می دهد و با چه موازین عرفانی و بلکه دینی منطبق است؟! این موارد متعدد و غیر قابل دفاع علمی است، گرچه با توجیه و ماستمالی کردن همه چیز را می توان مقلدانه و خوش باورانه قبول کرد. به هرحال قصد داشتم این موارد را جمع و نقدی به ایشان بنویسم تا اینکه دیدم حضرتعالی در بزم قدسیان نقد و منتشر کردید و بنده هم داعی تکرار ندارم. عرفان مقبول همانطور که دنبال می کنید باید منطبق با موازین دینی باشد و سلیقگی و من درآوردی نباشد. به هرحال ایشان را از نظر فقهی قوی ندیدم (که شرحش مفصل است) و از نظر عرفانی هم که مرقوم فرمودید موارد خبط و خطا متعدد و جدّی است. البته که کسی جز معصوم بی اشتباه نیست، ولی اشتباه داریم تا اشتباه، و تعدّد و خلاف مسلّمات بودن آنها حتما به جایگاه معرفتی فرد آسیب می رساند... غفرالله لنا و لکم و له