عارف و فقیه بزرگ حضرت امام خمینی رحمةاللهعلیه تصریح میفرمایند که مطلق معارف، حقّ طلقِ عقول و از مختصّاتِ آن است:
«اين كه در بعضى روايات شريفه است كه «لَيْسَ شَيءٌ أبْعَدَ مِنْ عُقُولِ الرِّجالِ مِنْ تَفْسيرِ الْقُرآنِ» و همچنين روايت شريفه كه مىفرمايد: «دينُ اللَّهِ لا يُصابُ بالْعُقُولِ» شهادت دهد بر اينكه مقصود از «دين اللَّه» احكام تعبّديه دين است؛ والّا باب اثبات صانع و توحيد و تقديس و اثبات معاد و نبوّت، بلكه مطلق معارف، حقّ طلق عقول و از مختصّات آن است و اگر در كلام بعضى محدّثين عالىمقام وارد شده است كه در اثبات توحيد، اعتماد بر دليل نقلى است، از غرائب امور بلكه از مصيباتى است كه بايد به خداى تعالى از آن پناه برد؛ و اين كلام محتاج به تهجين و توهين نيست، وإلَى اللَّهِ المُشْتَكى.»
📚 آداب الصّلاة، انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، صفحه 245
البته در روایات و اخبار شریف و معتبر اشارات و نکات دقیق و آموزشهای بسیار مهم ولازمی برای توجه عقول وجود دارد و سیره بزرگان معارف شیعه هم از گذشته و حال برتامل و تادب و استفاده از روایات و شرح مشکلات آنها و تعمیق مباحثشان بوده و الان هم همینطور است.
🔸حکيم متاله آيةالله شيخ محمد اسماعيل صائنی زنجانی، از افاضل شاگردان علامه طباطبائی، صاحب شرح دعای کميل، شرح زیارت جامعه، شرح توحيد صدوق، توحید و محبّت الهی، ولی الله الاعظم عج، معراج؛ تزکیه نفس، حیات برزخی، علل جاودانگی قیام اباعبدالله (ع) و تسنیم وصال (تفسیر موضوعی قرآن کریم).
وفات: 15 تیر 1377 (شادی روحش صلوات).
@bazmeghodsian
حدیث آرزومندی
🔸حکيم متاله آيةالله شيخ محمد اسماعيل صائنی زنجانی، از افاضل شاگردان علامه طباطبائی، صاحب شرح دعای کم
دراین ایام و شبهای شریف از آثار این بزرگان در شرح معارف حقیقی اهل بیت علیهم السلام بهره ببریم و برای آنها واساتیدشان طلب رحمت کنیم.
تفسیر_سوره_تغابن_جلسه_چهارم_99_02_23.m4a
19.87M
تدبرات قرآنی
سوره تغابن
جلسه چهارم(ازطریق اسکایپ)
#تفسیر_قرآن
۹۹/۲/۲۲
@muslims_1
4_5847950354095801941.pdf
572.9K
مصاحبه با آیت الله سیدحسن مصطفوی
درباره تدریس فلسفه در حوزه علمیه تهران
#فلسفه
#تاریخ_فلسفه_ایران
#حوزه_علمیه_تهران
@muslims_1
11.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بررسی کارنامه قرآنپژوهی آیتالله عبدالله #جوادی_آملی
پخش شده در برنامه تلویزیونی #سوره
✅ برنامه #سوره هر شب ساعت ۲۲:۴۵ از #شبکه_چهار سیما 👇
🕋 @sooreh_tv
🔸تذکر:
مطالب زیادی از سوی دوستداران جناب آقای حامد کاشانی رسید که گویای نظر نهایی ایشان درباره توهم توحید بود. عجالتا با حذف مطالبی که بیان ایشان را نظر شیخیه می داند؛ بر چند مطلب تاکید داریم، که امیدواریم مورد توجه و امعان نظر ایشان قرار بگیرد:
احادیثی همچون «بنا عرف الله و بنا وحّد الله» و امثال آن، به واسطه فیض بودن ائمه اطهار (ع) اشاره دارد، و علیهذا هرکس در راه شناخت و قرب الهی تلاش بکند با عنایت و وساطت آن ذوات مقدسه به شناخت و قرب الهی نائل خواهد شد. قطعا آن حد اعلای توحید که امثال ابن عربی و مولانا به آن دست یافته اند به واسطه مدد معنوی آن بزرگواران است. آنها بخل ندارند، اما متاسفانه ماها داریم و رحمت الهی را منحصر به موارد دلخواه خود می دانیم.
دیگر این که توحید فطری که در قرآن کریم بر آن تاکید شده هیچ گاه توهم نیست.
دعای «اللهم عرفنی نفسک...» و تقدم معرفت رب بر معرفت نبی و امام، و منوط بودن معرفت نبی و امام بر معرفت رب را خود ائمه به ما یاد داده اند.
چنانچه گفتیم اغلب متصوفه اهل سنت نسبت خرقه خود را به امیرالمؤمنین (ع) رسانده، فقط و فقط آن حضرت را پیشوای طریقت و سلوک الی الله می دانند.
بی شک آنان در پرتو این ارادت پاک به شاه مردان و واسطه فیض پروردگار، به مراتبی از توحید و شناخت و شیدایی دست یافته اند که نمود آن در مناجات های پرسوز و گداز و خاکسارانه حضرت مولانا صاحب مثنوی و بسیاری دیگر از عارفان به ظاهر غیر شیعی هویدا است.
نمونه بسیار مهم دیگر مناجات ابن عطاء الله اسکندرانی است که از شدّت لطافت به اشتباه به حضرت سیدالشهداء (ع) نسبت داده شده و قرن ها به عنوان تتمه دعای عرفه مورد استناد عرفای شیعی بود.
فاستوسعوا رحمة الله.
تا یار که را خواهد و میلش به که باشد!
حدیث آرزومندی
🔸تذکر: مطالب زیادی از سوی دوستداران جناب آقای حامد کاشانی رسید که گویای نظر نهایی ایشان درباره توه
تکمله:
مناجات زیبای شیخ اسکندرانی همچنان هم توسط بسیاری از علما وعرفای معاصر وموجود به حضرت امام حسین علیه السلام نسبت داده می شود و حتی برخی از بزرگان معارف_نام محفوظ_ امکان صدور آن را از غیرحضرت ممکن نمی دانستند با اینکه سند آن موجود و غیر قابل انکار است.
کتاب تازه منتشر شده بین السیدین از مرحوم آیت الله سیداحمدزنجانی که به بررسی نظرات صاحب عروه و حواشی آقاسیدابوالحسن اصفهانی می پردازد..
@muslims_1