برخی از اساتید عزیز گلایه کردند که فقهیات کانال زیاد شده و عرفانیات روبه افول است!
بنده همینطوری و بدون توجه به این جهات به مناسبت ها، چیزی میگذارم و برنامه ای برای فقهی شدن این کانال عمومی ندارم.
بزودی درباره مصباح الشریعه و شروح آن و تصحیح محقق بزرگ مرحوم ارموی و نکته خاصی درباره آن و سرقتی که بی سروصدا از زحمت ایشان انجام شده،
مطلبی تقدیم خواهم کرد. صبور باشید ان الله مع الصابرین💐🌺
پارسال تقدیم شده و مورد توجه علاقه مندان حوزه عرفان اسلامی قرار گرفته است.
یادداشتی درباره آن تقدیم خواهم کرد بعونه تعالی
@muslims_1
حدیث آرزومندی
ه)ترویج و تقویت دیدگاه تبعیض در تقلید. بحثی درکتاب اجتهاد و تقلید هست که آیا می توان در برخی از مسائ
اعلمطبقه ای
پیامک یکی از دوستان معتمد
سلام علیکم استاد
به مناسبت اینکه اخیراً تبعیض در تقلید را مطرح فرمودید :
حدود شش ماه قبل از استاد وشیخ اجازه حضرتعالی آیت الله العظمی شبیری در مورد تخییر و تبعیض در تقلید پرسش کردم.
_
پرسش:
اگر انسان نتواند اعلم را تشخیص بدهد ولی بداند که بین چند نفر شبه ی اعلمیت است آیا مخییر است؟
بعد از دقیقه ای تامل فرمودند
بزرگان گفته اند اعلمیت ترازویی و درجه ای مطرح نیست بلکه اینکه طبقه ای مطرح است
و بین آن طبقه مخییر است
عده ای گفتند بین طبقه احتیاط کند .
نظر ما هم همان تخییر است چرا که احتیاط در اینجا مشقت دارد برا مردم.
__
اقول: و نعم ما افاده الاستاذ و هو موافق للتحقیق فلله دره و اجره استاذا ومربیا
حفظه الله تعالی
البته بحث استاد در تعریف اعلمیت و تخییر در اصل تقلید مردم میان چند فقیه مشتبه به اعلمیت است و این با بحث تبعیض و تقلید تبعیضی که بنده طرح بحثی کردم تفاوت دارد. استاد تبعیض را قبول ندارند.
ولی خود همین تعریف اعلم به اینکه تفاضل طبقه ای داشته باشد نه ترازویی و موشکافانه، خودش مطلب مهم، درست و راهگشایی است و مقدمه اول بحثم را پوشش می دهد.
لذا پیامک رانقل کردم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨انتشار برای اولین بار
🔴واکنش امام خمینی(س) به تعابیر تمجید آمیز آیت الله مشکینی در مورد ایشان
#خرداد_ماه_امام
⭐️هر شب بخشی از سخنان امام خمینی(س) خطاب به اقشار مختلف مردم
🕌 @jamarannews
درس اخلاق دو دقیقه ای☝️
#اخلاق_عرفانی
#مراقبه
*حاشیه:چقدر دیگر باید منتظر انتشار این اولین بارها باشیم!؟ منتشر کنید آقایان محترم! ما استفاده می کنیم. امام مال همه است.
چاپ نایابی از کتاب مصباح الشریعه با تصحیح محقق عالی مقام مرحوم مصطفوی ره.
متاسفانه در نرم افزار عرفان۳(کار موسسه نور) از نسخه بی اصل و نسب انتشارات اعلمی که معلوم نیست از چه کاری سرقت شده استفاده شده است. مرحوم استادمصطفوی مصباح را با۵نسخه مقابله و تصحیح کرده اند.
در نرم افزار جامع الاحادیث البته چاپ ایشان موجود است.
مقدمه ممتع مرحوم ارموی از شرح گیلانی بر مصباح را هم_مثل خیلی از موارد دیگر_ حذف کرده اند و از بسم الله مولف شروع کرده اند!!
مصباح البته علی التحقیق از امام صادق ع نیست لکن کتابی قابل استفاده ومورد توجه بزرگانی چون سیدبن طاووس، شهیدثانی، محقق مجلسی، علامه مجلسی، امام خمینی و دیگران است.
این متن امروزه نه بعنوان حدیث بلکه بعنوان یکی از متون عرفانی مورد توجه اهل عرفان است.
#معرفی_کتاب
زندگینامه استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر با ترجمۀ سرکار خانم اسماء خواجهزاده به زبان فارسی.
«شرحصدر» ترجمه «شهید الاُمة و شاهدُها» اثر شیخ محمدرضا نعمانی است. او تنها کسی بود که در دوران حصر، در خانه شهیدصدر ماند و این فرصت استثنایی سبب شد روایتهایی ویژه را از یکی از مهمترین دورههای زندگانی آن شهید والامقام ثبت کند.
متن عربی این کتابها راسالهاپیش خواندم و حقیقتا متاثر شدم والبته بهره فراوان بردم رضوان الله تعالی علیه.
به دانشجویان و علاقه مندان شهید صدر توصیه می کنم آن را بخوانند. طلاب که باید عربی بدانند و لابد متن اصلی را می خوانند.
@muslims_1
بی قراری
اگر ساحل خموش و صخره آرام
و گر کار صدف چشم انتظاری ست
من و دریا نیاساییم هرگز
قرار کار ما بر بی قراریست!
#شفیعی_کدکنی
سالروز رحلت استاد اساتیدم فقیه متاله حضرت #امام_خمینی تسلیت باد.
@muslims_1
👇👇👇
#مشاوره_درسی
سلام علیکم حاج آقا
ببخشید مزاحم میشم
سوالی داشتم
یک جمله معروف بین طلبه ها وجود داره با این مضمون که"هرکس کفایه الاصول رو خوب بخونه و بفهمه یقینا مجتهد میشه"
میخواستم نظرتون رو در این مورد بفرمایید؟؟
سلام علیکم
خوب فهمیدن یک مطلب تشکیکی است و مراتب دارد. طبیعی است که فهمیدن در سطح ترجمه و درک متن مراد نیست و کسی که در این مرتبه باشد حتما مجتهد نیست.
احتمال مراد درک عمق مطالب و ربط آنها باهم و تحلیل لوازم ادله و تفاوت مبانی است که اگر کسی در این سطح کفایه را بداند حتما مجتهد است.
لکن این مرتبه غالبا در دوره سطح و آموزش متن کفایه به دست نمی آید و باید چندسالی بطور جدی در دروس خارج شرکت فعالانه داشت.
حدیث آرزومندی
پنجم: ازافتخارات فقه بازبودن فضای اجتهاد و پویایی علمی است و نباید به جهت رفع مشکل اعلام ماه این فضا
دیشب خدمت برخی اساتید بودم گفتند ظهر مصاحبه ای درباره شورایی شدن افتا بابرخی از مراکز حوزوی داشتند.
گفتند مصاحبه کننده به ایشان گفته حدود۳۰۰ صفحه متن مصاحباتش با علمادراین باره است و پروژه ای دارند....بنده هم گفتم چنین مطلبی نوشته ام. استقبال کردند.
قدری گفتگو کردیم..
جرعه ج۴ص۴۵۸.
این مقتضای انصاف وعدالت است که انسان در حوزه ای که تخصص ندارد وارد نشود.
درس بزرگی برای ماست. و برای خیلی ها!
------------
عزیزی گفت استاد فلسفه راقبول ندارند و آن را بحال حوزه مفید نمی دانند عرض کردم خود معظم له تصریح دارند که تحصیلات فلسفی ندارند و شماشایسته است در هرفن از اهلش تحقیق کنید. از هربزرگی در حوزه/حوزه هایی که استاد است بهره ببریم باشد تا رشد کنیم.
و تمام الکلام فی محله وهو الجنه انشالله!!
سلامت دل
این استوری را اواخر ماه مبارک رمضان از صفحه آقای دکتر شفیعی کدکنی برداشتم.
مرحوم دکتر زرین کوب چنین تمجید و ستایش زیبایی را برای کسی نوشتند که نه تنها هم دوره اش نبوده بلکه کوچکتر و متاخر از اوست. سلامت قلبشان را تحسین کردم و برایشان در ماه خدا از خود خدا طلب رحمت و مغفرت کردم.
ماباید یادبگیریم وباور کنیم که از ستایش بحق دیگران و بیان فضایل آنها چیزی از ماکم نمیشود! که هیچ، سلامت قلب و کمال خودمان را می رسانیم. چرا برخی اینقدر سختشان است از کسی تعریف کنند چرا تشویق ودلگرمی نمی دهند!؟ چراهمش آیه یاس شده اند؟!
ندانم!
__
چندوقت پیش یکی از علما بمن گلایه کرد که فلان اثرم را بردم خدمت یکی از بزرگان. به هیچ گرفت و حتی نگاه نکرد! گفت بدهید دفتر!!
خیلی ناراحت شده بودند که من زحمت این کتاب را کشیده و برای شما هدیه آورده بودم که استادم بودی! این چه اخلاقی است؟! گفت کتاب را ندادم و دیگر هم دیدنشان نرفتم(کتاب هم انصافا چند جلدی و ارزشمند بود.)
دلم بحال آن سید بیچاره والبته فاضل و محقق سوخت بدجوری رنجیده بود.
ما درحوزه هیچ وظیفه ای مهمتر از خودسازی نداریم و اخلاق که بمیرد مجالی برای فقه هم نخواهد ماند.