کسی که به عهد خود با خالقش پایبند نیست
آیا به عهد با تو که مخلوقشی پایبند هست؟
#کانال_اندکی_تفکر
#مصطفی
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبحتون پر از عطر خدا
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَعَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلی اَصْحابِ الْحُسَیْن
#اللهم_ارزقنا_کربلا_به_حق_الحسین_ع
🏴 @mwyfga
تفسیر حدیث «موتوا قبل ان تموتوا»
در کتابهای عرفانی جملهی «موتوا قبل ان تموتوا» را به عنوان حدیث و روایتی از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل میکنند؛[1] و برخی از محدثان متأخر نیز از آن به عنوان حدیث مشهور یاد میکنند؛[2] ولی برخی آنرا عبارتی منتسب به صوفیه میدانند.[3]
در هر صورت اندیشمندان اسلامی و اهل معرفت در تفسیر این جمله مطالبی بیان کردهاند که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1. در نظر اهل معرفت مرگ دو نوع است:
الف) مرگ طبیعی یا قهری؛ که همان جدا شدن روح از جسم است.
ب) مرگ اختیاری یا مرگ معنوی؛ و آن عبارت از ترک شهوات است. عارفان میگویند جملهی «موتوا قبل ان تموتوا» اشاره به مرگ اختیاری، معنوی و ترک شهوات دارد؛ زیرا هرکس حقیقتاً خواهان خدا باشد، قلبش مملو از محبت خداوند خواهد شد و شهوات خود را میمیراند؛ چون شهوات مانع و باز دارندهی انسان از طاعت و قرب الهی است.[4]
2. در نظر برخی از محققان تحقق مرگ ارادی و اختیاری، دارای مقدماتی است. به بیان دیگر، مرگ ارادی، مبتنی بر ده اصل است:
1-2. توبه؛ همانگونه که مرگ طبیعی و قهری رجوع و برگشت به سوی خداوند است و میت بدون اراده و اختیار خود و با ارادهی خداوند از دنیا میرود، در مرگ ارادی و معنوی نیز شخص ابتدا باید به خداوند و ارادهی او رجوع کند و از خواسته و اراده خود دست بردارد و از هر گناه و هر چیز که حجاب بین او خداوند است بیرون آید.
2-2. زهد در دنیا؛ زهد یعنی بیرون رفتن از شهوات و متاع دنیا.
3-2. توکل بر خداوند؛ توکل یعنی فقط بر خداوند اعتماد و تکیه کند و از همهی اسباب و مسببات عادی خارج شود، چنانکه در مرگ طبیعی چنین است که از همهی اسباب طبیعی خارج شدن است.
4-2. قناعت؛ قناعت یعنی استفاده کردن در حد ضرورت از لذات و شهوات نفسانی و حیوانی؛ و اسراف نکردن در خوردن، پوشیدن و مسکن؛ خلاصه قناعت یعنی بیرون رفتن از شهوات و لذات حیوانی و نفسانی؛ همانگونه که مرگ اینگونه است.
5-2. عزلت؛ همانگونه که مرگ طبیعی بریدن از مردم و دور شدن از آنها است، مرگ اختیاری نیز با گوشهگیری و دوری گزیدن از اختلاط با مردم محقق میشود.[5]
6-2. مداومت یاد خدا و فراموش کردن یاد غیر خدا؛ یعنی زمین دل را از تاریکی رذائل اخلاقی خالی کند و به نور خدا منور کند و بر اساس آیهی شریفه «پس مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم»،[6] یاد دائم خداوند موجب خواهد شد که خداوند نیز همیشه در یاد او باشد و مشکلات و گرفتاریهای او را بهعهده گیرد؛ چنانکه در مرگ طبیعی انسان فقط به یاد خدا است و میبیند که تنها خدا میتواند به او کمک کند.
7-2. توجهی کامل به خداوند؛ به گونهای که هدف و انگیزهای جز خدا نداشته باشد؛ و خداوند تنها محبوب، مطلوب و مقصود او باشد.
8-2. صبر و استقامت؛ یعنی با ریاضت و تلاش، لذتهای نفسانی را از نفس و جان خود بیرون کند.
9-2. مراقبت؛ یعنی خود را از هر قدرت و نیرویی خالی ببیند و فقط مراقب و منتظر موهبتهای الهی باشد و غرق در دریای خواهشهای حق باشد.
10-2. رضایت و خوشنودی؛ یعنی راضی به رضای خدا باشد و به دنبال خوشنودی نفس نباشد.[7]
[1]. ر. ک: آملی، سید حیدر، جامع الأسرار و منبع الأنوار، ص 378، تهران، علمى و فرهنگى، چاپ اول، 1368ش؛ فرغانی، سعید الدین سعید، شمسىمشارق الدرارى(شرح تائیه ابن فارض)، ص 264، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ دوم، 1379ش.
[2]. ر. ک: فیض کاشانى، محمد محسن، الوافی، ج 4، ص 412، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام، چاپ اول، 1406ق.
[3]. «و قال عنه الحافظ ابن حجر: هو غیر ثابت، و قال القارى: هو من کلام الصوفیة». ابو زکریا یحیى بن معاذ الرازى، جواهر التصوف، ص 14، قاهره، مکتبة الآداب، چاپ اول، 1423ق.
[4]. همان.
[5]. ر. ک: پاسخهای 934 و 91524.
[6]. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ». بقره، 152.
[7]. ر. ک: نجم الدین کبرى، فوائح الجمال و فواتح الجلال، ص92 - 94، مصر، دار السعاد الصباح، چاپ دوم، 1426ق.
🧀خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه فرد را دچار:👇
💠رخوت
💠سستی
💠کندی دریادگیری
💠وکاهش تمرکز ذهن می کند
👈بهترین زمان مصرف پنیر
وعده شام با گردو میباشد
♥️ طب النبی(ص)
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) :
👌 يا على يك ساعت خدمت کردن در خانه از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره بهتر است.
📙 جامع الأخبار ص102
🔸تا انسان از خود محدود خویش
نجات پیدا نکند هرگز از اسارت
طبیعت و اسارت انسانهای دیگر
نجات پیدا نمۍکند.🔗🍂