#آموزش_ویراستاری
سه #نقطه (...)
سه نقطه در این موارد به کار میرود:
📗به جای محذوف: «صلح را همه دوست دارند: مسلمان، کافر، عرب، عجم، پیر، جوان و...».
✏️یادآوری ۱: سه نقطه، جمله را از نقطه پایانی بینیاز نمیکند.
🖍یادآوری ۲: سه نقطه برای آن است که معلوم کند جمله ادامه دارد؛ بنابراین اگر در جملهای کلمه یا علامتی دیگر همین وظیفه را بر عهده گرفت، وجود سه نقطه زائد خواهد بود: «بر نهجالبلاغه، کسانِ بسیاری شرح نوشتهاند؛ مانند ابنمیثم و ابنابیالحدید».
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آموزش_ویراستاری
#گیومه («»)
کاربرد اصلی این علامت، برجستهنمایی است و موارد کاربرد آن بدین شرح است:
📗 محاصره منقول مستقیم:
❤️پیاژه میگوید: «هر کس که به تو چیزی آموخت، تو را از لذت کشف آن، محروم کرد.»
📕برجستهسازی واژه یا واژههایی که نویسنده به هر دلیلی میخواهد نظر خواننده را بیشتر از حد معمول به آن جلب کند:
❤️ ـ در میان ریشههای مشکلات و مسائل یک جامعه، برخی مهمتر، و احتمالاً یکی مهمترین است. به گمان من آن «یکی»، در جامعه ما، به شمار نیاوردن «تفاوتها» است.
📒 برجستهسازی نام مقالات در پانوشت.
🖍یادآوری 1: برای برجسته کردن عنوان کتابها و نام نویسندگان و اعلام دیگر، از علایم دیگری ـ غیر از گیومه ـ نيز استفاده میشود؛ مانند کج کردن حروف.
✏️یادآوری 2: وقتی عبارتی داخل گیومه قرار گرفت، بدین معنا است که ناقل (نویسنده) در آن تصرفی نکرده است.
چنانچه نویسنده، عبارتی را با تلخیص و یا تغییر نقل کرد، نباید آن را داخل گیومه قرار دهد و نیز لازم است در پانوشت، پیش از نقل نشانی منبع از علایم اختصاری «ر. ک:» استفاده کند.
بدین ترتیب خواننده در مییابد که عبارت منقول، عین عبارات اصلی نبوده، برای اطلاع از آنها باید به منبع اصلی مراجعه کند. درون یا بیرون گیومه گذاشتن نقطه پایانیِ جملهای که در گیومه قرار گرفته است، بستگی به تمام شدن یا نشدنِ جمله پیش از آن دارد؛ یعنی اگر جمله پیش از جمله قرارگرفته در گیومه، تمام شده و به اصطلاحْ یصِحُّ السکوتُ علیه است، جملهای که درون گیومه قرار دارد، مستقل حساب میشود و بنابراین نقطه پایانی آن را در درون گیومه میگذاریم؛ اما اگر جمله پیشینْ تمام نشده و جمله قرارگرفته در گیومه، آن را تمام میکند، نقطه را بیرون گیومه میگذاریم.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 5
حركت انگشت ( به كار بردن انگشت، مداد و غیره بر روی متن ):
در تندخوانی پیشرفته انگشت¬گذاری باعث كندی در هماهنگی چشم و عمل ذهن خواهد شد و این ارتباط مستقیم را كه راحت¬تر و سریع¬تر است، به ارتباطی باواسطه تبدیل می¬كند.
هر نوع عمل اضافی نظیر انگشت¬گذاری، به كار بردن مداد یا چوب خط و... باعث می¬شود كه مغز یک حركت اضافی را تحمل كند.
برای ترک عادت حركت انگشت در تندخوانی پیشرفته، بهترین شیوه آن است كه در موقع مطالعه¬ی كتاب، طرفین آن را با دو دست نگاه دارید تا عادت نامطلوب خود را رفتهرفته فراموش كنید.
بدین طریق این مشكل را با جلوگیری از عامل ایجاد آن ترک كرده¬اید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 6
برگشت¬خوانی ( برگشتن به كلمات یا خط قبلی و دوباره خواندن آن¬ها ):
مكرر اتفاق می¬افتد كه پس از پایان یك سطر مجدداً به همان سطر بازمی¬گردیم و پس از خواندن چند كلمه متوجه اشتباه خود می¬شویم و آن گاه به سر سطر بعدی می¬رویم.
جهت رفع این اشكال قبل از رسیدن به آخر هر سطر، با استفاده از میدان دید از گوشه¬ی چشم راست، نگاهی به سطر بعدی بیندازید تا بهراحتی بتوانید پس از پایان آن خط، به خط بعدی بروید.
عقب نگری یا برگشت-خوانی به مقدار زیادی ناشی از عدم اعتماد به نفس شماست. شما مرتب نگران هستید كه مبادا چیزی را جا انداخته یا نفهمیده¬اید. البته تنها عدم اعتماد به نفس – یعنی نگرانی از نفهمیدن، جا انداختن و یا درک كم – باعث برگشت-خوانی نمی¬باشد.
علاوه بر این عامل، میزان دشواری مطلب، عدم علاقه به موضوع و دقت و تمركز حواس در هنگام خواندن نیز می¬تواند از دلایل دیگر برگشت¬خوانی باشد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 7
سرتكانی ( تكان دادن یا حركت سر در هنگام مطالعه ):
برای دیدن واضح هر چیز احتیاج به حركت دادن سر خود ندارید.
اگر شیئی در محدوده¬ی دید شما قرار دارد كافی است تا چشم خود را بچرخانید و بدون حركت دادن سر، آن را به راحتی با گردش چشم مشاهده كنید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 8
خالی خوانی ( دیدن مناطق سفید یا غیر مفید ):
یكی از عادت¬های رایج در هنگام مطالعه، خالیخوانی است.
چشم بسیاری از افراد عادت كردهاست كه در نقاط خالی و سفید پرسه بزند و در حاشیه¬های سفید كاغذ یا در میان سطرها سرگردان باشد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 9
نوواژگانی ( لغت ناآشنا در متن ):
اگر در هنگام مطالعه به لغتی برخوردید كه معنی آن را نمیدانستید و لازم بود معنی آن را از فرهنگ لغات پیدا كنید یا از كسی بپرسید، ابتدا با مداد كنار آن علامتبزنید یا زیر آن خط بكشید، اما به خاطر آن، خواندن خود را قطع نكنید و بیتوجه به آن به پیش بروید.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#مطالعه
#تندخوانی
📗#عادت_های_نادرست 10
نزدیک خوانی (نزدیک بردن چشم به كتاب):
آخرین غلط رایج، فاصله¬ی نزدیک چشم با كتاب است. اگر با كتاب در حدود 30 الی 40 سانتی متر- تقریباً از آرنج تا نوک انگشت – فاصله داشته باشد، مطمئناً سریعتر میخوانید.
زیرا در این حالت چشم كمتر تلاش میكند و حركات كمتری انجام میدهد، در نتیجه دیرتر خسته می¬شود.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
🔻مدیر سایت ویکی فقه در گفتگو با خبرگزاری حوزه تشریح کرد:
🔳 هر آنچه باید در خصوص ویکی فقه و مدرسه فقاهت بدانیم
🌐 پوشش آنلاین ۱۱۰ درس حوزوی
حجت الاسلام محمد ظریفی:
▫️سایت مدرسه فقاهت (eshia.ir)
▫️کتابخانههای مدرسه فقاهت (lib.eshia.ir)
▫️ویکی فقه (wikifeqh.ir)
▫️ویکی پرسش (wikiporsesh.ir)
متعلق به موسسه دانشبنیان صدای بهار است که با هدف راهاندازی و دیجیتال کردن تولیدات علمی حوزه علمیه راهاندازی شد.
🔹در حال حاضر دروس ۱۱۰ استاد که شامل ۲۸۸ درس است در سایت #مدرسه_فقاهت بارگذاری شده است؛ همچنین ۵۹۰۳۲ تقریر و بیش از ۹۹ هزار فایل صوتی از سال ۸۵ بارگذاری شده است و الان درسهای مختلفی از کشورهای مختلف در این سایت بارگذاری و پخش زنده میشود.
🔹#کتابخانه اصلی مدرسه فقاهت شامل کتب شیعه و براداران اهلسنت است. در این کتابخانه ۶هزار عنوان کتاب در ۱۴۵۵۶جلد وجود دارد.
🔹بسیاری از اخباری که از لابلای دروس مراجع در روزهای درسی تیتر یک اخبار کشور می شود توسط خبرنگارانی تولید می شود که از اپلیکیشن مدرسه فقاهت استفاده می کنند.
🔹#تقریرهای مدرسه فقاهت، عمدتا تطبیقی است که پیاده سازی، رنگ بندی و مستندسازی شده است. طلاب میتوانند به هر میزان تقریر را که خواستند وتوانستند در کنار این تقریر نشر دهند. یک تقریر می تواند تقریرهای بینهایت داشته باشد.
🔹 مدرسه فقاهت همه درسها را به صورت #رایگان در اختیار محققین قرار می دهد؛ هم اساتیدی که دروس شان در این سایت بارگذاری می شود و هم کسانی که از این دروس استفاده می کنند.
🔹سایت #ویکی_فقه یک دانشنامه در حوزه علوم اسلامی است که در این سایت علوم اسلامی و علوم مرتبط با علوم اسلامی پوشش داده میشود. امروز بالغ بر ۵۲ هزار مقاله در حوزه علوم اسلامی در این سایت بارگذاری شده است.
🔹 #ویکی_پرسش که در قالب پرسش و پاسخ فعالیت می کند ۱۰ هزار پرسش و پاسخ را در موضوعات مختلف در دل خود جای داده است.
مشروح گفتگو:👇
http://hawzahnews.com/news/865943
#نکته
#علم
#علوم_اسلام
#خبر
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی در دیدار وزیر علوم:
🔸علمی که از غرب آمده تنها لاشه علم است؛ علمی که آغاز و انجام آن مشخص نیست، یک علم مرده و ابتر است
🔹معنای حقیقی اسلامی شدن دانشگاهها این است که دانش، اسلامی شود و دانش وقتی اسلامی می شود که آغاز و انجام آن مشخص شود، حرف اول دانشگاه را باید دانش بزند، همان دانشی که ابتدا و انجام آن مشخص باشد و در این صورت است که دانشگاه به معنای حقیقی کلمه «اسلامی» خواهد شد.
🔸این علم مرده، عالِم آفرین نیست! چون ارزش عالِم به معلوم است و علم مُرده، عالِم زنده تربیت نمی کند! در نتیجه باید این دو اصل که «چه کسی آفرید؟» و «چرا آفرید؟» در علوم، محور اساسی باشد تا به علم مُرده، روح دمیده شود و حیات پیدا کند.
🔸برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غدههایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود.
🔹قبرستان، یک دانشگاه است، اینکه می گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می فهماند این بدن می پوسد و از بین می رود اما روح، ابدی است؛ ما یک ثابت داریم و یک ساکن، هیچ کس نمی پرسد این «دو» به اضافه «دو» که می شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این مسائل تاریخ بردار نیست، انسان از چنین سنخی است، لذا این علم انسان شناسی که انسان را موجودی ابدی معرفی می کند، باید در دانشگاه ها تقویت شود تا دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آموزش_ویراستاری
📗نشانه تعجب (!)
این نشانه، اختصاصی به تعجب ندارد و برای نشان دادن دیگر حالات عاطفی نیز از آن استفاده میشود.
بدین قرار:
✏️. در پایان جملههای عاطفی: دعا، نفرین، آرزو، تعجب، تحسر، تأسف، تحسین. ـ وای بر ما! (تأسف) ـ علی اي همای رحمت، تو چه آیتی خدا را! (تعجب) ـ چه دلیرمردی بود او! (تحسین)
🖍پس از جمله امری، اگر قصد تأکید بیشتر و خاصی باشد: «مظلومان، به پا خیزید!»
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آموزش_ویراستاری
📗#پرانتز ()
وظیفه اصلی این نشانه توضیح است. بدین شرح:
✏️بیان سال ولادت و وفات: «غزالی (455-405) کتابهای بسیاری در ردّ اسماعیلیه نوشت.»
🖍 بیان معادل برای کلمات یا اصطلاحات: «منطق، پنج راه برای گفتوگو با خصم (مخالف) پیش مینهد.»
🖍. بیان منبع و نشانی آن در متن. یادآوری: چنانچه توضیح کلمه یا مفهومی، نیاز به عبارتی کامل داشت، نمیتوان از آن در پرانتز استفاده کرد. در اینگونه موارد میتوان از خط تیره یا ارجاع به پانوشت سود جست.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#آموزش_ويراستاري
📗کروشه ( [ ] )
#کروشه یا قلاب برای افزودن کلمه یا عبارتی به متن اصلی است:
✏️«نزدیک است مردم را، محاسبه ایشان، و[لی] آنان غفلت میورزند.» (سوره انبیاء، آیه 1)
🖍در هر نفس دو نعمت [حداقل] موجود است... . (سعدی، دیباچه گلستان)
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#آموزش_ويراستاري
«الف کوتاه»
«الف کوتاه» همیشه بهصورت «الف» نوشته مىشود، مگر در موارد زیر:
📗. الى، على، حتّى، اولى، اوُلى؛
📕. اسمهاى خاص: عیسى، یحیى، مرتضى، مصطفى، موسى، مجتبى
تبصره: واژههایى مانند اسمعیل، هرون، رحمن که در رسمالخطّ قرآنى به این صورت نوشته مىشود در فارسى با «الف» نوشته مىشود: اسماعیل، هارون، رحمان. بعضى کلمات مانند الهی و اعلیحضرت را هم میتوان و بلکه باید بهصورت الاهى و اعلاحضرت نوشت.
📒 ترکیباتى که عیناً از عربى گرفته شده است: اعلامالهدى، بدرالدُّجى، طوبىلک، لاتُعَدُّ و لاتُحْصى، سِدرَةُالمُنتَهى، لاتُحصى (صیغههاى فعلى)
اسامى سورههاى قرآن (مانند یس، طه، و...) به شکل مضبوط در قرآن نوشته مىشود، اما در کلماتى مانند یاسین، آل طاها و ... قاعده تطابق گفتار و نوشتار رعایت مىشود.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#مقاله_نویسی
یکی از تقسیم¬بندی مقاله، می¬تواند براساس محتوای اطلاعات مقاله باشد که از این منظر مقاله¬ها به چهار
1️⃣نوع تحقیقی (پژوهشی)،
2️⃣ تحلیلی،
3️⃣مروری
4️⃣ گردآوری
می¬شوند.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی
#مقاله_نویسی
#مقاله_تحقیقی (#پژوهشی)
مقالهٔ پژوهشی گزارشی نوشته و چاپ شده از نتایج یک پژوهش بدیع است و معمولاً در¬برگیرندهٔ نتایج پژوهش مهم و اصیل و یا رهیافتی نو به موضوعی تثبیت شده است. برای اینکه به خوبی بتوان مقالهٔ پژوهشی را تعریف کرد، باید تعریفی از سازو کاری داشته باشیم که یک مقالهٔ پژوهشی تولید می¬شود.
مقالهٔ پژوهشی از اثر علمی اولیه سرچشمه می¬گیرد. یک اثر علمی اولیه باید در نخستین بیان عمل باشد. معمول است که نخستین عمل در یک ارائهٔ شفاهی در یک نشست علمی صورت می¬گیرد و همچنین به گونه¬ای باشد که برای همتایان مؤلف، اثر قابل فهم باشد.
بنابراین اطلاعات کافی باید ارائه شود تا استفاده کنندگان بتوانند مشاهدات را برآورده کنند، تجربیات را تکرار کنند و فرایند¬های فکری را ارزیابی کنند.
این نوع مقاله به دلیل آنکه یافته های پژوهش انجام یافته را منعکس می¬کند "گزارش تحقیق" نیز خوانده می¬شود
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی
#مقاله_نویسی
#مقاله_تحلیلی
این نوع مقاله که به نام مقالهٔ نظری نیز شناخته می¬شود، مقاله¬ای است که مؤلف با استفاده از منابع تحقیقی پیشین، نظریهٔ خاصی را در حوزهٔ کار خود مطرح می¬کند.
در این گونه مقاله-ها معمولاً مؤلف نظریه¬ای نوین مطرح می¬کند.
ممکن است نویسنده با نگرشی انتقادی به بحث دربارهٔ نظریه¬هایی پیشین بپردازد.
در این صورت، نظریه¬های موجود را تحلیل کرد و با استدلال و بهره¬گیری از شواهد، برتری نظریه¬ای را بر نظریه¬های دیگر نشان می¬دهد.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
جدول شماره یک پایگاه های معتبر.docx
30.3K
#معرفی_سایت جدول شماره یک معرفی سایت ها و پایگاه های معتبر برای تحقیق و پژوهش - اگر دوستان شما نیاز مند معرفی پایگاه های اینترنی برای جستجوی #مقاله #کتاب #پایان_نامه هستند این فایل را برای انها بفرستید با تشکر
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#اخلاق_پژوهش
#نکته
🖍امانتداری
رعایت حق مالکیت فکری در برخورداری از اطلاعات به دست آمده، یکی از مصادیق امانتداری است.
حفظ منابع و ابزارهای تحقیق نیز مصداق دیگر آن است که در تحقیقات معطوف به احیای میراث مکتوب اهمیت فراوانی دارد.
📝به تعبیر زرینکوب، محقق را هیچ آفتی از این بدتر نیست که به سرقت و انتحال کار دیگران عادت کند.📒 زرينکوب، عبدالحسين، يادداشتها و انديشهها، اساطير، تهران، 1371، ص 12.
🖍ملتزم نبودن به اين اصل مهم اخلاقي در نگارشهاي علمي، پژوهشگر را به «سرقت يافتههاي ديگران» ميکشاند.
«سرقت علمي يا انتحال، جايي رخ ميدهد که پژوهشگر از يافتههاي ديگران استفاده کند؛ اما در معرفي منابع اصلي خود يا کساني که اين يافته از آنان است، يکسره بپرهيزد يا کوتاهي کند.
سرقت علمي شکلهاي مختلفي دارد. از سرقت مستقيم آراي ديگران گرفته تا ارجاع ناکافي يا غير دقيق دادن.» 📕(ر.ک: اسلامي، سيدحسن، نوشتن در جزاير پراکنده، اول، نور مطاف، قم، 1391، ص41)
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#اخلاق_پژوهش
#نکته
📚 بردباري
یکی از مهمترين اصل در انجام پژوهشها حلم و بردباري و اجتناب از شتابزدگي در انجام تحقيقات است؛ چرا که آموزش و پژوهش وقتگير است و براي به ثمر نشستن آن بايستي منتظر ماند و اين مهم نيازمند صبر و بردباري پژوهشگر است.
قطعاً پژوهشگر اگر در تحقيق خود، صبر و بردباري پيشه كند ثمرات اين بلند همتي و حلم خود را خواهد ديد. نتيجة چنين پژوهشي است كه ميتواند مفيد واقع شود
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#اخلاق_پژوهش
#نکته
📚برخی عرصههای اخلاق پژوهش اینگونه شمارش شده است:
«1. خودفریبی پژوهشگران؛
2. دستکاری دادهها و نتایج؛
3. سوء استفاده از سوژههای انسانی؛
4. رفتار نادرست با حیوانات آزمودنی؛
5. سرقت یافتههای دیگران؛
6. سوء استفاده از نتایج تحقیق.»
📚ر.ک: اسلامي، سيدحسن، نوشتن در جزاير پراکنده، اول، نور مطاف، قم، 1391، ص28 – 43.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#پایان_نامه
#مقاله
#عنوان، شبيه يک آدرس است که خواننده را به اثر راهنمايي مي-کند و دغدغه ذهنی محقق را نمایان میسازد.
✏️بنابراین، محقق برای اینکه بتواند عنوان درستی را برای رساله خود انتخاب و پیشنهاد کند، لازم است مهارت عنوانيابي و شرايط آن را به خوبی بیاموزد.
🖍برای یادگیری این مهارت، ابتدا باید ویژگیهای موضوع یا عنوان پیشنهادی را بشناسد و سپس آنها را در عنوان رساله بهکار ببندد.
برخی از این ویژگیها عبارتاند از:
1. محدود، مقیّد و مشیر به مسئله
2. جديد و غيرتکراري
3. واضح و متمايز
4. خوب و درست
5. مفهوم و رسا
🔶ادامه داد
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#پایان_نامه
#مقاله
📚محدود، مقیّد و مشیر به مسئله
✳️اگر #عنوان، لفظی مطلق و عام مانند وحي، علم و انسانشناسي باشد، به #مسئله پژوهش مشير نخواهد بود؛ در حالی که يکي از بایستگیها و ويژگيهاي مهم عنوان اين است که به مسئله پژوهش اشاره داشته باشد.
✳️نگارندۀ رساله علمی، ابتدا بايد بداند که در صدد حل چه مسئلهای است و گم¬شده او در اين تحقیق چيست؛ سپس آن را در يک عبارت به صورت شبهجمله اعلام کند.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#پایان_نامه
#مقاله
📚جديد و غيرتکراري
تازگی و نو بودن از دیگر ویژگیهای #موضوع یا #عنوان رساله است.
بر این اساس، با پرهیز از پیشنهاد عناوین و موضوعات تکراری و کهنه، بایستی عناوین تازه، نو و خلاقانه را برای رسالۀ خود برگزید
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید