"باید به خود جرأت داد..."
یکی از رازهای موفقیت انقلاب و دفاع مقدس، باور این جمله بود.
جملهای که جوانان آن دوران باور داشتند و برای کمک به نجات بشریت با تشکیل حکومت اسلامی به عنوان مقدمه ظهور، در تاریخ ماندگار شدند.
جملهای که برخی از ما با "نمیشود" ها و "نمیتوانیم" ها و "فایده ندارد" ها، در خودمان نابودش کردیم.
جملهای که برخی با سرکوفت زدنهای نابجا در ما خفه کردند.
و جملهای که برخی با آن تا عرش الهی رفتند و زمینه ساز ظهور شدند.
ما اگر بخواهیم گامی برداریم، یکی از مهمترین کارهایمان باور به این جمله است.
ما تا باور نکنیم که در معادلات بشریت میتوانیم نقشی ایفا کنیم، مشغول به سرگرمیهای زندگی خواهیم بود و همیشه در جا خواهیم زد.
ما باید به خودمان جرأت دهیم.
پ ن: جمله مذکور، جمله شهید باقری است، شهیدی که در اوج جوانی توان خود را باور کرد و با طراحی واحد اطلاعات عمليات سپاه پاسداران، کمکی بزرگی به دفاع مقدس کرد. این جمله روی سنگ قبر این شهید بزرگوار حک شده است.
✍ محمدحامد مبینی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
🌐 eitaa.com/n_tarbiati
✍🏻 شناخت کودک، گام اول طراحی روش تربیتی
📌دوستی که میخواست در موضوعی پایاننامه بنویسد، میگفت اکثر کتابهای موجود در بازار از روی یکدیگر نوشتهشده است و حرف تازهای ندارد.
📚 واقعیت این است که امروزه کتابهای زیادی در موضوع تربیت کودک نوشتهشده و هر کتابی هم به روش خاصی عمل کرده است. یکی به گردآوری تجربههای موجود در این زمینه پرداخته، دیگری کتابی از نویسندههای غربی را ترجمه کرده و خیلیها هم با گردآوری مطالب از لابهلای کتابهای مختلف، کتاب جدیدی را تنظیم کردهاند. باوجود کثرت کتابهای در این زمینه، آنچه مغفول باقیمانده، روش کارآمدی در تربیت کودک است که بر اساس نگاه وحی ارائه گردد. اندیشمندان علوم تربیتی معتقدند بدون درک درست و دقیق از کودک، نمیتوان روش مناسبی را برای تربیت او ارائه داد.
در دیدگاه اسلام، محققان و مربیان نگاه کاملی به کودک پیدا نخواهند کرد؛ جز با بررسی و استفاده از آیات و روایات. بنابراین برای تولید روش تربیت کودک بر اساس دیدگاه اسلام، ابتدا باید نگاه وحی و احادیث را نسبت به کودک استخراج کرد.
✍🏻 #علی_فاطمی_پور
#تربیت_کودک
#انسان_شناسی
#تربیت_دینی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
🌐 eitaa.com/n_tarbiati
🔸 تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت!
به تازگی، پیش نویس اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» را که در فرآیند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مطالعه کردم. سازمانی که در ذیل وزرات آموزش و پروش به برنامهریزی، هدایت و تنظیمگری یکپارچه امر تعلیم و تربیت در سنین بدو تولد تا شش سالگی خواهد پرداخت. اصول حاکمه این سند، حاوی نکاتی همچون خانوادهمحوری، ابتنای نظری بر تعلیم و تربیت اسلامی، شان تنظیمگیری حاکمیت، عدالت آموزشی و استفاده حداکثری از بخشخصوصی و نهادهای مردمی است. همه علاقمندان به تحول در این عرصه، به تحقق این اصول امیدوارند، اما این همه، وابسته به درسآموزی از تجربههای مکرر ساختارسازیهای بعد از انقلاب و تنظیم فرآیندی موثر برای تحقق اهداف و اصول است.
در این میان آنچه مورد تعجب است، ساختار هیئت امنای این سند است. این هیئت متصدی تایید رئیس سازمان، تنظیم آئیننامهها، نظارت بر عملکرد و دیگر امور بالادستی این سازمان است و بیست و دو عضو حقوقی و حقیقی خود را از میان نمایندگان آموزش و پرورش، صداو سیما، وزرات بهداشت، وزارت ورزش و جوان، بهزیستی، قوه قضائیه، دو نفر از والدین و دیگر نهادهای آشنا انتخاب مینماید. اما از میان همه سازمانهای حوزوی صرفا یک نماینده به انتخاب شورای (عالی) حوزههای علمیه در این هیئت حضور دارد.
اسباب تعجب است که چنین سازمانی که در صدر اساسنامه خود اعلام داشته است که همه امورش بر شالوده دیدگاههای اسلامی در تعلیم و تربیت استوار است، چرا در میان 22 نماینده صرفا یک نماینده از نهاد روحانیت حضور دارد؟ آیا همینکه نهادهای دیگر، ملقب به نهادهای جمهوری اسلامی ایران هستند، برای تصمیمگیری کلان در امر تعلیم و تربیت کفایت میکند؟ یا نماینده حوزه چنان از قدرت سیاسی و علمی برخوردار است که یکتنه قدرت اقناع جمع را برخوردار است؟ یا نویسندگان این طرح، امیدی به روحانیت نداشته و در پی تعلیم و تربیتی اسلامی هستند که دانشآموختگان دانشگاه با روشهای روزآمد کمی و کیفی از منابع دینی استنباط کرده و میکنند؟!
نگارنده در این میان ایدهای دیگر دارد، آن هم همهگیرشدن انگاره نومیدی از طراحی الگویی اسلامی برای تعلیم و تربیت است. به نظر می رسد نویسندگان این متن، این اصل حاکم را زینتالمجلس این سند کردهاند که در قیلوقال سیاسی گرایشها به سند 2030 متهم به غربگرایی نشوند، هرچند سطور بعدی سند، به زودی این زینت را از صدر مجلس به ذیل آن هدایت کرده و نماینده بهحق آن را منزوی میسازد.
از سوی دیگر بر نهادهای حوزوی لازم است، بازو ستبر کرده و صورتبندی نهادی کاملتری از خود نمایان ساخته و تنوع دستگاههای تصمیمگیری و مجری خود را حداقل برای شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی سازند. همچنین دانشآموختگان، نظریهها، پژوهشها و دیگر تلاشهای علمی خود را در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی در معرض نگاه نخبگان علمی و سیاسی قرار دهند تا بار دیکر در یکی از مهمترین نهادهای تعلیم و تربیت، بیست و دومین نفر جمع نباشند.
#سازمان_ملی_تعلیم_و_تربیت_کودک
#تربیت_دینی
✍ محمد هادی شریعتی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
💠 اگر قرار باشد برای مدتی فرزند خود را نبینید، چه توصیهای به او میکنید؟
مراقب خودت باش!
سرما نخوری!
با احتیاط مسیر رو برید!
توصیههای پایانی ما، نوع نگرانی ما نسبت به فرزندمان را میرساند؛
آیا نگرانیم گرسنه نماند؟
آسیب نبیند؟
بی پول نشود؟
یا ...
مهمترین نگرانیتان چیست؟ توصیه بزرگتری برای فرزندتان ندارید؟
چهار فرزندش را روانه کرد ولی بیشتر نگاهش به حسین بود. دوباره بچهها را جمع کرد: مبادا از حسین غافل شوید...
بعد از مدتی هم که خبر شهادت فرزندانش را آوردند، باز هم فقط حسین را میدید.
-از حسین چه خبر دارید؟
السلام علیکِ یا ام البنین
#تربیت_دینی
#امام_شناسی
✍🏻 محمدکاظم شیرین کلام
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
🎯 ادب یا تربیت؟
🔸 در این چند روز که نام خانم ام البنین(س) در قالبهای کلیپ، استوری، و نوشتهها دیده میشد، یک کلمه بیشتر از او یاد نشده بود و آن هم «ادب» بود.
ادب بالاترین درجه تربیتی است که یک انسان آن را میتواند بر خود بیاراید؛ ولی آیا این خانمی که چهار فرزند را تربیت کرد و به جهان بشریت تقدیم کرد، فقط ایشان را مؤدب دانست یا باید در مقام این مادر از تربیت هم گفت؟!
از شیوه تربیت گرفته تا راههای تربیت و وظایف یک مادر همه در تربیت نسل نقشآفرین است.
این مهم است که در پرداختن به یک شخصیت والا آن هم در غبار فمینیسم چرا به موضوع فرزندآوری و تربیت نسل توجهی نشده است؟
✍ سیدجواد محمدزاده
#تربیت_دینی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
❇️ برکت عمر، سرمایه ای بی همتا
🔰خداوند متعال بطور یکسان، سرمایه ای مساوی در اختیار بندگان خود قرارداده و روزانه ظرف عمر آنها را ۸۶۴۰۰ ثانیه پر می کند.
🔰در این بین، عده ای مدام شکایت می کنند که چرا هر چه تلاش میکنیم، به اموراتمان نمی رسیم و از زمان طلب کار هستند. همان افرادی که از روزهای تکراری و بی بهره خود رنج برده و احساس پوچی و تباهی می کنند.
🔰از سویی دیگر، در طول تاریخ افرادی را میبینیم که در همین بازه زمانی کوتاه، کارهای مهم زیادی را برای خود و دیگران انجام داده و نه تنها از زمان گلایه ای نداشته بلکه منشا خیرات و برکات فراوانی شده اند.
🔰به راستی چرا و چگونه عده ای همچون علامه مصباح یزدی (ره) با حدود ۸۰ سال سن، صاحب آثار و ثمرات گران بهایی، با ارزشی چندین برابر عمر شریف خود شده اند؟! به راستی چه می شود که عده ای همچون سردار سلیمانی (ره) با حدود 60 سال سن، در دفاع از میهن اسلامی، موجبات امنیت و اقتدار این مرز و بوم را فراهم می آورند؟!
🔰آیا این چیزی غیر از "برکت عمر" است؟! همان برکتی که باعث شد حضرت زهرا سلام الله علیها با ۱۸ سال سن، موجب خیرات بسیاری گردد. همان بانویی که نه به طول و عرض زندگی، بلکه به عمق آن که همان اوج و عروج به سمت خداوند متعال است توجه داشت.
🔰ازین رو، می توان برکت عمر را به عنوان یک سرمایه معنوی، نتیجه زندگی هدفمند انسان با محوریت و حاکمیت "خداوند متعال" در امور فردی و اجتماعی دانست.
✍️ مصطفی جهانگیری
#یادداشت_تحلیلی
#علامه_مصباح_یزدی
#سردار_سلیمانی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
⬅️⬅️ «رنگی ندارد پیش من دیگر حنایت !! »➡️➡️
تشویق، تنبیه، محبت و ... ابزاری هایی اند که والدین و مربیان می توانند برای رسیدن به اهداف تربیتی از آنها استفاه کنند .
به کار بردن این عوامل، ظرافت هایی دارد که از جمله ی آنها استفاده نکردن مکرر از یک ابزار است. خاطرم هست یکی از اساتید در تایید این مطلب می گفت : «کاری نکنید که بعد از مدتی حنایتان برای بچه ها رنگی نداشته باشد ! بچه های باهوش دست شما را می خوانند.»
استفاده مکرر و نابجا از یک نکته تربیتی، می تواند اثر معکوس داشته باشد . برخی از والدین یا مربیان، همیشه از یک روش برای تنبیه یا تشویق استفاده می کنند و این کار، کم کم اثر این عامل را از بین می برد . مثلا بعضی از کودکان می دانند اگر کار نادرستی انجام دهند تنها یک شیوه تنبیه برای آن ها وجود دارد و اگر باهوش باشند خودشان را برای مقابله با تنبیه پدر و مادر آماده می کنند.
مثلا گاهی کودکی که می داند پدرش یا مربیش مثل همیشه سر او داد می زند یا او را کتک می زند، چاره ای برای آن میجوید و با انجام کار اشتباه و فرار کردن، از عصبانی کردن پدر لذت میبرد. یا گاهی برخی والدین انقدر از عامل محبت استفاده میکنند که کودک به راحتی از محبت آنها سوءاستفاده می کند.
✍🏻 رضا امیرزاده
#یادداشت_تحلیلی
#تربیت_کودک
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
❇️ نویسنده کیست؟
💠 همیشه تصورم این بود که نویسندگی، مهارت سختی است و نویسنده شدن از عهده هرکسی برنمیآید. تصورم این بود که تنها افرادی میتوانند دستبهقلم شوند که نوشتههایشان، خواننده را به شگفتی درآورده، اعجاب و تحسین آنها را برانگیزد.
♻️ این تصور باعث شده بود برای مدت زیادی از قلم فاصله گرفته، به سراغ نوشتن نروم. تصوری که شاید خیلی از افراد، آن را در سر پرورانده و قید نویسندگی را زدهاند.
🔸مرحوم رضا بابایی، بهعنوان یکی از متخصصان عرصه قلم و ادبیات، در کتاب بهتر بنویسیم، برای پاسخ به این سؤال، اینگونه مینویسد: «نویسنده، کسی است که نوشتن برای او آسان است؛ اگرچه محصول کارش میانه باشد».
🔸او درجایی دیگر میگوید: « نویسنده، کسی است که از نوشتن نمیهراسد؛ بلکه آن را دوست دارد و از آن لذت میبرد. این گمان که نویسنده، باید با هر نوشته خود، خوانندهاش را شگفتزده کند و به تحسین و اعجاب وادارد، دور از آبادی است. اگر کسی به همان راحتی که میگوید، بنویسد، نویسنده است؛ اگرچه دیگران، بهسختی و با رنج فراوان، بهتر از او بنویسند».
🔸بنابراین، جان کلام در رد این تصور غلط را میتوان در این جمله مرحوم بابایی یافت، که میگوید: «نویسنده، خطاطی است که اگر "خوش" یا "ممتاز" نمیتواند بنویسد، "خوانا" میتواند بنویسد».
✍️ مصطفی جهانگیری
#یادداشت_آموزشی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
✨صحنه اول:
مادر: چرا صبحانه ات رو نمی خوری؟
پسر: نمی خوام😒
مادر: اگر صبحانه ات رو بخوری، برات ... می خرم.
پسر 😁(در حالی از درون ذوق زده است ولی در ظاهر نشان نمی دهد): بااااااشه...
✨صحنه دوم:
مادر: چرا صبحانه ات رو نمی خوری؟
پسر: نمی خوام. خوشم نمیاد.☹️
اگر صبحانه ات رو بخوری، برات ... می خرم.
پسر (در ذهن خود😏): بابا این چیه که می خوای بخری؟
پسر: نه! نمی خوام😒
مادر: خُب پسرم! چیزی دیگه ای می خوای؟
پسر با ذوق زدگی: برام ایکس باکس می خری... ! !
👈در هر دو صحنه هم پسر و هم مادر، هردو شرطی شده اند.
✔️ اگر کودک شرطی شود، والدین در دامی میافتند که خودشان پهن کردند، یعنی هم کودک و هم والدین شرطی میشوند...
✍ علی فراهانی
#یادداشت_تحلیلی
#تربیت_دینی_کودک
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
❇️ نظریه پردازی
موضوع بحث امروز کلاس روانشناسی شخصیت یا نظریههای شخصیت، مفهوم نظریه و کیفیت نظریهپردازی بود. در بخشی از این بحث، استاد عواملی را بیان کردند که روی نظریهپردازان و کیفیت نظریهپردازی آنها اثر میگذارد؛ مثل پیشینه فرهنگی، تجربیات خانوادگی، آموزش حرفهای و ... . بهعنوان نمونه فروید در عصری زندگی میکرده، که نوع نگاه به مسائل جنسی در آن دوره، روی نظریه او تأثیرگذار بوده است یا یونگ در خانوادهای زندگی میکرده که کشیش و مذهبی بودهاند، بنابراین در نظریهاش معنویت را مؤثر دانسته است و ... . این نکتهی جالب برایم جالبتر شد، وقتی استاد به این مطلب اشاره کرد که آگاهی از این عوامل، اگرچه به ما کمک میکند در نظریهپردازی خودمان مراقب تأثیر آنها باشیم اما درنهایت نمیتوان تأثیر آنها را نادیده گرفت.
همزمان در ذهنم درگیر این سؤال بودم که چگونه میتوان بر اساس نظریههایی که عوامل مختلف بر روی آنها تأثیر میگذارند و دستخوش تغییراتی میکنند، انسان را شناخت و برای او راهکار ارائه کرد؟
تنها نظریاتی پایدار و محکم خواهند بود که با عوامل مختلف تغییرات در آنها راه نداشته باشد و پشتوانهی محکمی داشته باشند در حالی که هیچیک از نظریاتی که یک انسان بهصورت مستقل به آن پرداخته است این ویژگی را ندارد مگر اینکه به منبع تغییرناپذیر و محکمی مرتبط و متصل باشد.
✍ رضا امیرزاده
#یادداشت_تدبری
#اضطرار_به_وحی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
#معرفی_کتاب
📚 «دست بچتو بگیر: راهکارهای عملی تربیت دینی کودکان»، اثر محمد بیرانوند که در انتشارات حدیث راه عشق به چاپ رسیده است.
📕 این کتاب شامل پنج فصل است. نویسنده در فصل اول به «تربیت دینی» و فصل دوم به «سبک فرزند پروری» و فصل سوم به «سبک تربیت دینی؛ عزیزِ عاطفیِ مقتدر» و فصل چهارم به «تربیت ولایی» و در فصل آخر به «نقش قصه در تربیت دینی»، پرداخته است.
📗 نویسنده قلمی روان و قابلفهم دارد. فصل اول و پنجم، تقریباً مباحثی تکراری دارد. فصل دوم و سوم برای خانوادههای سنتی، جذاب خواهد بود و فصل چهارم ابتکاری از نویسنده است که سعی میکند از الگوی ولایت ائمه معصومین علیهمالسلام برای والدین که ولیّ فرزندان خودند، راهکارهای تربیتی ارائه کند.
📘 نویسنده تلاش میکند به همه ابعاد تربیت دینی بپردازد؛ به همین دلیل گاه کتاب از شکل ارائه راهکار عملی خارج میشود و به مباحث علمی نیز میپردازد.
📙 این کتاب برای خانوادههایی که در سطح مقدماتی، مشتاقند با گونهای از سبک تربیت دینی، آشنا شوند، مفید و مناسب است.
#علی_فراهانی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
📌فرهنگسازی برای یک گونه جدید خانواده در #سریال_خانواده_جدید...
🔰سریال کرهای خانواده جدید که از شبکه ۲ سیما پخش میشود و ۸۰ درصد صحنههای آن از جلوههای دختران جوان تشکیل شده است، متأسفانه خیلی آرام دارد هنجارسازی میکند. شاید در نگاه ابتدایی این صحنهها قابل تحمل به نظر برسد، ولی به نرمی در حال عادی سازی گروهی از صحنههای غیر متعارف و تبدیل آنها به عرف جامعه است.
🔰از دیگر مشکلات این سریال، رابطه های تعریف نشده و خلاف سبک زندگی ایرانی اسلامی در آن است. در این سریال، دختران شبیه پسرانند و قیافه پسران شبیه دختران است. زن شوهردار برای صحبت و دوستی به دنبال ایجاد رابطه با پسر کوچکتر از خودش است و مردان هم همینطور، و این در شرایطی است که همسرانشان همراهشانند.
🔰دوستی های نامشروع و به شدت قبیح به تصویر کشیده شده در این سریال، چنان است که حتی دوبله هم نتوانسته این موضوع را به خوبی رفع و رفو کند و بیننده به راحتی متوجه میشود.
🔰اگر دغدغه فرهنگ و خانواده دارید، با شماره ۱۶۲ تماس بگیرید و به پخش این سریال خلاف سبک زندگی ایرانی اسلامی اعتراض کنید.
#مرتضی_رجائی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati