فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رئیسجمهور: آقای صحرایی گفتند ما روستا زاده بودیم که وزیر شدیم؛ ما هم یک دهاتی بودیم که رئیسجمهور شدیم
✅پ.ن: از بزرگ ترین کارهای انقلاب اسلامی این بود که قدرت را از طبقه اشراف گرفت و میان نخبگان و برجستگان توده مردم شهر و روستا توزیع کرد.
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 وزیر علوم: عدهای میگفتند ما به کرونا اعتقاد نداریم، مگر کرونا امری عقیدتی است؟
◀️ گاهی فرهیختگان ما تفکر علمی ندارند و فقط در رشته خودشان متخصص هستند.
همه باید مرجعیت علم را بپذیرند.
#دیدگاه
@nabzqalam
🔴 تقاضای پادشاه مالزی از شیخ الازهر: مالزی را وطن دوم خود بدانید و کشور مدرن ما را با آموزه های اعتدالی الازهر سرآمد در جهان اسلام کنید.
💠 پادشاه مالزی سفر خود به ایالت جوهر را نیمه تمام گذاشت و برای خوش آمد گویی به الطیب به کوالالامپور آمد. پادشاه مالزی تخصص الازهر در مقابله با افراط گری را ستود و از شیخ الازهر خواست تا تعداد طلاب الازهر به مالزی را به بالاترین حد ممکن برساند.
💠 وی افزود که طلاب فارغ التحصیل الازهر از اعتماد بالایی در کشور ما برخوردارند و ما تفاوت زیادی بین آنها و کسانی که از سایر مراکز دینی تعلیم می گیرند، مشاهده کرده ایم.
💠 شیخ الازهر در این دیدار الگوی پیشرفته مالزی در توسعه، اخلاق و کثرت گرایی را ستود. احمد الطیب بر آمادگی الازهر برای افزایش تعداد طلاب الازهر به مالزی، افزایش بورسیه تحصیلی کودکان مالزیایی برای حضور در دانشگاه الازهر مصر، پذیرایی از ائمه مالزیایی و آموزش آنها در آکادمی بین المللی تربیت امامان الازهر تاکید کرد.
💠 شیخ الازهر گفت: واعظان ما همچون گذشته در پی گشودن افق های جدید همکاری دینی در مالزی هستند به گونه ای که نیازهای جامعه دینی مالزی را به بهترین نحو ممکن برطرف و به طلاب الازهر سفارش کرده ایم که اسلام معرفی شده توسط الازهر باید با فرهنگ مالایی و چالش های داخلی مالزی همخوانی ها کامل داشته باشد.
💠 الطیب به تجارب پیشین الازهر و همچنین خدمات مجلس حکمای مسلمین (وابسته به الازهر و به ریاست احمد الطیب) در تحکیم ارزش های گفت و گو و ترویج فرهنگ همزیستی، برادری و همگرایی مثبت اشاره کرد که با امضای سند برادری انسانی (وثيقة الأخوة الإنسانية) به اوج خود رسید.
💠 انعقاد پیمان اخوت با پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۹ که این پیمان روابط بین الازهر و واتیکان را به بالاترین سطح تاریخی خود رساند و همچنین افتتاح پروژه «بیت العائله المصریه» ابتکاری است که الازهر با کلیساها و کنیسه های مصری راه اندازی کرده است. این اقدامات الازهر باعث شده که جامعه امروز میوه های رنگارنگ خود را از یکپارچگی و هماهنگی حقیقی بین تمام بخش های دینی و مذهبی پیروان ادیان در جامعه برداشت می کند.
💠 الطیب در پایان با تأکید بر اینکه الازهر الشریف با همکاری مجلس حکماء المسلمین، علاوه بر فعال کردن نقش برجسته رهبران دینی و نمادهای مذهبی در مقابله با تکفیری های معاصر، برای وحدت صفوف امت اسلامی و ترویج گفتوگوی جریانهای اسلامی اهمیت زیادی قائل است. چالش های انسانی مانند مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، فقر و چالش های توسعه به عنوان اقدامات مهم الازهر در دستور کار الازهر قرار دارد.
@nabzqalam
🔴بازداشت عبدالحمید خراسانی فرد هتاک به ایرانیان
🔹منابع آگاه خبر دادند که «عبدالحمید خراسانی» فرمانده جنجالی قطعه بدری طالبان، به دستور مستقیم ملا حسن آخوند، نخستوزیر طالبان، بازداشت و سلاحهایش ضبط شده است.
🔸گفتنی است، خراسانی چندی پیش در ویدیویی اظهاراتی تند را علیه دولت و مردم ایران مطرح کرده که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به این اظهارات وی را «خانه به دوش» خوانده بود.
✅پ.ن: قابل توجه طالبان ستیزان که به خاطر این فرد علیه کل جریان طالب جنجال به پا کردند. حکومت امارت اسلامی به این فرد هتاک تودهنی زد و بار دیگر حساسیت خود نسبت به حراست از ارتباط با ایران اسلامی را نشان داد.
این فرد هم یکی مانند آقای ... خودمون است که باید توسط سیستم دائما تذکر دریافت کند و کنترل شود😊
#اسلام_سیاسی
✍علی امیری
#نبض_قلم👈#عضوشوید
@nabzqalam
26.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴عامل امنیتی سازمان سیا در لباس روحانیت.
🔹️فیلم کوتاه برای بالا بردن #سواد_امنیتی که
بر اساس یک پرونده واقعی تهیه شده است. آمریکا توسط این فرد قصد داشته به صنایع نظامی ایران در وزارت دفاع نفوذ کند
@nabzqalam
🔴 آیت الله جناتی: زنان در دوران پیامبر اسلام بسیار آزادتر از امروز بودند
🔹سوال:یعنی میفرمایید زنان در دوران پيامبر آزادتر از امروز بودند؟
🔸پاسخ: البته، بسیار آزادتر بودند ... در دوران پيامبر زن و مرد با هم مینشستند و با هم برمیخاستند هيچ منعی در معاشرت زن و مرد نبود و مردم بسيار راحت زندگی میکردند اصلا در زمان پيامبر، ما زنان مجتهد داشتيم در زمان صحابه زنان مجتهد داشتيم و مردم به آنها رجوع میکردند در زمان تابعين هم همينطور ... از زمان بنیعباس شروع به حذف زنان کردند ... پنجاه هزار حديث که بيشتر آنها هم ضد زن هستند در دوران بنیعباس جعل شده و مابين احاديث ما آمدهاند ... زمان صحابه، زمان پيامبر، زنان مجتهد بودند و اصلا زن امام جعفر صادق (حمیده) خودش یکی از مجتهدان زبردست مشهور بود به حميده میگفتند "سبیکه الذهب" یعنی طلای ریخته شده، آنقدر که ملا بود ... ببينيد چقدر آزادی بوده است کسی میرفت نزد امام صادق میپرسيد اين بچه را میخواهيم محرم کنيم و به حج ببريم چه کنيم؟ حضرت میفرمودند: "تلقي حميدة" یعنی برويد حميده را ببينيد و از او بپرسيد امام صادق به زنش ارجاع میداد. در زمان خود پيامبر از امسلمه و عايشه و حضرت زهرا سوال میکردند. نزديک دوسوم احاديث اهل سنت از عایشه نقل شده است. مردم سوالاتی میکردند که آدم خجالت می کشد بگويد اما در کتابها هست......بعدها زمام امور و دين افتاد به دست بنیاميه و بنیعباس و عدهای مقدسنما که زنان را از مزایا محروم کردند. بعد هم که افتاد دست کسانی که منجر به مردسالاری شد......نمونهای به شما میگویم تا ببينيد تا چه حد زنان آزاد بودند پيامبر درباره اخلاقيات.....در ارتباط با قضایای زن و مرد و اجتماعيات سخنرانی میکردند (و اين را شيعه و سنی هم نقل میکنند) زنی بلند شد و گفت من قصد ازدواج دارم اما شوهری نیافتهام و در تنگنا هستم پيامبر گفت من رسيدگی میکنم و همانجا رو به مردم کرد و گفت مردم آيا کسی هست که ازدواج با اين زن را قبول کند و مردی از ميان جمع اعلام آمادگی کرد پيامبر پرسيد مهريه چه میشود؟ مرد گفت من مالی ندارم فقط میتوانم چند سوره قرآن را به اين زن تعليم بدهم زن هم قبول کرد و پيامبر همانجا در جلسه سخنرانی خود عقد را خواند و زن و شوهر بيرون رفتند یعنی تا اين حد آزادی بوده است مردم در بيان خواستههایشان آزاد بودند. حالا الان چنين چيزی اصلا ممکن است؟ اگر زنی چنين چيزی را طرح کند برخی خواهند گفت اين زن ديوانه است.....شما میخواهيد ناگهان پس از ۱۴۰۰ سال که ... گفتهاند حتی زن نبايد از خانه بيرون بيايد و انگشت سبابهاش را هنگام حرف زدن در دهان بگذارد که صدايش تغيير کند، ناگهان همه چيز عوض شود؟» (بخشهایی از سخنان محمد ابراهیم جناتی شاهرودی در مصاحبه با شیعه نیوز به تاریخ شهريور ۱۳۸۷).
#دیدگاه_فقاهی
@nabzqalam
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 دبیر شورای عالی حوزه، رئیس جامعه مدرسین، عضو شورای سیاستگذاری حوزه خواهران، امام جمعه قم، نایب رییس مجلس خبرگان رهبری:
❇️ #شایسته سالاری ملاک دولت چهاردهم در انتخاب مدیران باشد
◻️ آیتالله حسینی بوشهری در دیدار با فرماندار شهرستان دشتستان: صرف نظر از جناحبندیهای سیاسی بر اساس شعار دولت انتظار میرود در روند انتخاب مدیران شاهد #شایستهگزینی باشیم.
❗️ پینوشت: علما الگوهای جامعه هستند❤️
@HozeTwit
نبض قلم | علی امیری
🗣 وزیر علوم: عدهای میگفتند ما به کرونا اعتقاد نداریم، مگر کرونا امری عقیدتی است؟ ◀️ گاهی فرهیختگا
🏷 یادداشت|توتالیتاریسم«شبهعلم»
حجتالاسلاموالمسلمین حبیب الله بابایی
1⃣ بخش اول
اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇
@nabzqalam
🏷 یادداشت|توتالیتاریسم«شبهعلم»
حجتالاسلاموالمسلمین حبیب الله بابایی
2⃣ بخش دوم
علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو میکنند از کجا میآید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمههای بی رویه در ایران در عرصههای علمی از جمله علوم انسانی را میداند و میدانند آنچه از ترجمهها به محافل علمی ما سرریز میشود برآمده از اولویتهای بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاریهای روشنی در باب ترجمههای شده و مهمتر ترجمههای نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمههایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمیکند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمیکند (چیزی به نام «جامعهشناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفلهای علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال مییابد، نمیتواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد.
باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم مینامد در دنیای غرب دستکم سابقهای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و سادهلوحانه تسلیم تکصدایی و تکگوییها در علوم جدید شدهایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کردهایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقبماندگیهای بسیاری شدهایم.
بدینسان به نظر میرسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانیها و داوریهای یک طرفه در مهمترین مسئلههای علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمانهای جدید و پاسخهای نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد.
@nabzqalam
🔴 وفاق ملی از مسیر توصیه اخلاقی می گذرد یا نهادینه شدن استانداردهای حکمرانی فراگیر و سیستماتیک ؟
🔸همگان می دانند ما در دوران شلوغی ها، هیاهوها، تشتت در آرا و اندیشه ها به سر می بریم
امروز یکدست ترین گروه های اجتماعی در موضوعات واحد گاها صد و هشتاد درجه مخالف هم می اندیشند و موضع می گیرند.
مبانی، رویکردها، انگیزه ها، منافع و سلایق متکثر، انسان ها را به کوره هایی از آتش اختلاف تبدیل کرده است و در موارد فراوان افراد حتی بخاطر تکلیف شرعی که احساس می کنند وحدت و یکپارچگی اجتماعی را نشانه گرفته و منهدم می کنند.
رسانه با گردش اطلاعات گسترده آتش تفرقه را به اوج خود رسانده است.
در این جهان پیچیده و پرهیاهو آیا ممکن است ما با شعار و سخنرانی و توصیه اخلاقی و نهایتا بالا و پایین کردن چند نیرو به دنبال ایجاد وفاق ملی و ثبات پایدار در حاکمیت باشیم!؟ این اتفاق به طنز شبیه است تا اقدامی واقعی و کارشناسی!
🔹مسیر واقعی وفاق ملی و ثبات در حاکمیت، تحول اساسی در حکمرانی سنتی و قائم به اشخاص و گذار به سمت حکمرانی نوین و نظام مند اسلامی است.
این یعنی هیچ حکومتی دیگر با سخنرانی پیشرفت نخواهد کرد و بلند مدت پایدار نخواهد ماند.
امروز در عرصه کلان انسان ها سخن نمی گویند بلکه ابرساختارها، ابرنهادها، نظامات روز آمد و اتمسفر حکمرانی قاعده مند است که همه چیز را مشخص و نهایی می کند.
🔸 شکی وجود ندارد که گرایش به شهوات و منافع شخصی و جناح بازی و انگیزه های متعدد برای تفرقه و از هم گسیختگی اجتماعی در میان دولت مردان غربی از همه کشورهای اسلامی مخصوصا مقامات جمهوری اسلامی به مراتب بیشتر است و شاید قابل مقایسه هم نباشد اما با آمدن هر حزب و جناح و گروهی سیاست های کلان آمریکا و اروپا دست نخورده ادامه می یابد و امورات کشور بر ریل حکمرانی سیستماتیک و نهادینه شده در جریان است و آنچنان در این اتمسفر حکمرانی استاندارد سلایق شخصی به حاشیه رفته است که دیگر هیچ کس توان به هم زدن موثر نظم پذیرفته شده را ندارد و #وفاق_ملی حداکثری و واقعی خود به خود #محقق است و هیچ لزومی برای تمنا و خواهش از افراد متکثر برای حفظ انسجام ملی هم نمی بینند.
✍علی امیری
#نبض_قلم👈#عضوشوید
@nabzqalam