eitaa logo
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
9.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
368 ویدیو
14 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام استاد علی امینی‌نژاد و استاد مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐 سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri 📞 تلفن: ۰۲۵-۳۲۹۱۳۴۴۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدان‌پناه در دهه اول ماه محرم ▪️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین علیه‌السلام، مجلس روضه و سخنرانی استاد یزدان‌پناه با موضوع "احوال خوش قلبی" برگزار می‌گردد. 🏷 زمان: از سه‌شنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۹ به مدت ۱۰ شب 📱پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه سخنرانی استاد امینی‌نژاد در دهه اول ماه محرم ▪️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند برنامه سخنرانی استاد امینی‌نژاد در دهه اول ماه محرم در دانشگاه علم و صنعت ایران از شب ششم محرم برگزار می‌شود که اخبار تکمیلی متعاقباً به اطلاع خواهد رسید. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
1. احوال خوش قلبی (جلسه دوم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
13.57M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به بیان دو نکته سلوکی "تشدید غم" و "حال و حس حضور" در رابطه با عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 💿 حجم: ۱۳ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - یک دهه عزاداری، ویژگی عزای اباعبدالله الحسین است و این معنا در روایات منعکس شده است. به خلاف عزاداری برای سائر ائمه اطهار علیهم‌السلام که به یکی دو شب منحصر شده است. - غم سیدالشهداء از اول محرم امام کاظم علیه‌السلام را در بر می‌گرفت و تا عاشورا دم به دم حزنش بیشتر می‌شد. این یک دستور سلوکی است که از روز اول محرم، انسان به سیدالشهداء توجه کند و در روز عاشورا به جایی برسد که از حزن حسین بن علی علیه‌السلام گُر بگیرد. این کار سبب ایجاد محبت ویژه نسبت به امام حسین علیه‌السلام می‌شود. - در روایت است که وقتی اول محرم می‌شود پیراهن خونین حسین علیه‌السلام را از عرش آویزان می‌کنند. سر این که انسان از اول محرم غمگین می‌شود، همین است. غم و حزن حسین بن علی علیه‌السلام از عرش به دل شیعیان و مؤمنین سرازیر می‌شود. - دومین مساله سلوکی که باید از مساله محرم درک کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است؛ نه به شکل غیابی بلکه یعنی من می‌بینم و در محضر اویم و نسبت به او اظهار محبت می‌کنم. احساس حضور ولو به نحو شهود نباشد، با یک سلام به حسین علیه‌السلام هم اتفاق می‌افتد و این حال و حس مشکل‌ساز است. این حال و حس حضور مغتنم است. - در روایات، حال و حس حضور با تکنیک‌ها، ظرافت‌ها و نکته‌هایی بیان شده است. یک حدیثی است از سدیر صیرفی که امام صادق علیه‌السلام از او سوال کردند آیا هر روز حسین بن علی را زیارت می‌کنی؟ این یعنی انسان باید هر روز حسین بن علی علیه‌السلام را زیارت کند و الا جفا می‌کند به حسین بن علی علیه‌السلام. باز فرمودند آیا هر جمعه زیارت می کنی و بعد فرمودند آیا هر سال زیارت می کنی؟ و بعد فرمودند چقدر جفا می‌کنید به حسین بن علی علیه‌السلام که او را هر روز و هر هفته و هر سال زیارت نمی‌کنید! حضرت سپس دستوری می‌دهند که لازم نیست حتما بروید کربلا بلکه تکنیک سلوکی ارائه می‌دهند به این که برو بالای خانه‌ات و به راست و چپ نگاه کن و بعد سرت را به سمت آسمان کن و سپس رو به کربلا بایست و بگو: السلام علیک یااباعبدالله، السلام علیک و رحمه الله و برکاته. چرا برویم بالای پشت بام؟ چون احساس خلوت کنیم. چرا به راست و چپ و آسمان نگاه کنیم؟ چون احساس کنیم از همه چیز می‌بُریم. این عمل خودش حضوربخش است. روکردن به قبر حسین را با مقدمه همراه کرد تا حال و حس حضور را ایجاد کند. دقیقاً مثل نماز که قبل از تکبیر مقدماتی را می‌آورد. - به مرور شخص نوری که از حسین بن علی به سمت او می‌تابد را می‌بیند و می‌فهمند که تشعشع نور وجودی حسین بن علی به سمت او می‌تابد و کم کم کمالات اباعبدالله علیه‌السلام را در خودش به دست می‌آورند. - حال و حس حضور در محضر حسین بن علی علیه‌السلام را باید با همین گُر گرفتن و حضور در مجالس عزا در خود ایجاد کرد. -از امام رضا علیه‌السلام روایت شده است که اگر کسی حسین بن علی را در کربلا زیارت کند مثل کسی است که خدا را در عرشش زیارت کند. هر زائری به اینجا نمی‌رسد. زائری به اینجا می‌رسد که حس و حال حضور پیدا کند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اطلاعیه ▪️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند جلسه اول سخنرانی استاد یزدان‌پناه در دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۴۳ که با موضوع احوال خوش قلبی ارائه می‌گردد، متاسفانه به دلیل مشکلات فنی ضبط نشده است. با توجه به این مساله، جناب استاد کلیت مطالب ارائه شده در جلسه اول را در ابتدای جلسه دوم ذکر نمودند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
2. احوال خوش قلبی (جلسه سوم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
14.75M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه سوم ▪️جلسه سوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به بیان معنای قلب در فرهنگ قرآنی پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۴۴ دقیقه 💿 حجم: ۱۴ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه سوم ▪️جلسه سوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - ما به عنوان مقدمه بحث "احوال خوش قلبی" باید از قلب صحبت کنیم. - در فرهنگ قرآنی صحبت از قلب به میان آمده است؛ صحبت از قلب مریض و قلب سلیم است، صحبت از قلب تنگ و قلب گشاده است. در فرهنگ فارسی نیز با واژه دل از قلب یاد می‌کنیم که مثلاً در دل احساس شادمانی می‌کنم یا در دل حزنی دارم. - اصل مساله این است که حقیقت درونی و جان انسان که تدبیر بدن می‌کند، قلب است. حقیقت انسان وقتی گره می‌خورد با بدن که از شئونات اوست، این ارتباط ویژه‌ای که پیدا می‌شود، تعبیر به قلب می‌کنیم. - قرآن آن را روح دمیده شده در بدن که تعلق به بدن پیدا می‌کند را قلب می‌داند. بعد از این که جنین در چهارماهگی آماده و پذیرای روح شد، می‌گوید: "و نفخ فیه من روحی". پس وقتی صحبت از قلب می‌کنیم، مقصود همان جان و روح خداوندی است اما با گره‌ای که با بدن می‌خورد. - قلب معجونی از این سوی و آن سو است که خودش حقیقتی ملکوتی است اما چون مرتبط با بدن است این سویی است. از عرش تا فرش است. عرشی است اما این تعلقات خاکی را هم دارد. در حقیقت قلب که حقیقت برزخی به معنای بین بین است؛ از جهتی این سوئی و از جهتی آن سوئی است. - آقایان اهل معرفت از قلب به نفس ناطقه تعبیر می کنند. اما چرا در قرآن تعبیر به قلب می‌کند؟ چون تمام عواطف و حالات خاکی و عِلوی ما در این صورت می‌گیرد، به قلب تعبیر می‌کند که یک نوع تعلقات ویژه و گرایشات این سو و آن سویی دارد. - در مباحث عرفان در وادی عمل در بحث ایمان این مسائل را مطرح کرده‌ام. قلب تعلقات هم دارد، عواطف هم دارد. در قرآن ایمان و کفر را از قلب می‌داند چون قلب در مرکز این عواطف است. در قرآن صحبت حزن و اندوه، ریا و اخلاص و ضعف‌ها و قوت‌ها را به قلب نسبت می‌دهد. - قلب قرآنی حقیقتی مجرد است اما تعلق به بدن مادی پا برجاست که "نفخ فیه". لذا هم احوال خوش قلبی دارد و هم احوال بد قلبی. اگر تعلق به بدن نبود سراسر صفا و خوشی بود. اما همین که تعلق به بدن پیدا کرد ناخوشی‌ها می‌آید. حالا ما می‌خواهیم در این دهه اول محرم به احوال خوش قلبی بپردازیم. - بیانی شیخ اشراق دارد که برگرفته از فولوتین است که می‌گوید من وقتی خلع بدن کردم و نفس و قلب را از بدن جدا کردم در خود نور و صفا دیدم. کسانی که حال خودشان را مواظبت کنند به لحاظ روحی احوال خوش پیدا می‌کنند. آن عده‌ای که خلع بدن می‌کنند حقیقت خودشان را می‌بینند که بله من اینم، نه آن بدنی که در یک گوشه افتاده است. - قلب همین که میل به باطل پیدا کرد ضیق پیدا می‌کند و احوال بد برایش ایجاد می‌شود. قلب مثل ملائکه نیست فقط که مجرد باشد بلکه دو سویی است. بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این باره این است که حیوانات شهوت و مطلق گرایشات خاکی‌اند. ملائکه مطلق تجردند اما انسان هر دو را صاحب است چون حقیقت قلب، دو سویی است؛ روح است متعلق به بدن. تعلق هم واقعی است یعنی بدن مرتبه نازله روح است که حقیقت قلب از عرش تا فرش است. - قرآن در مورد مجرداتِ صرف عنوان روح را می‌دهد که "تنزل الملائکة و الروح" اما در مورد انسان ادبیات قلب را به کار می‌برد که در تقلب بین عرش و فرش است؛ دو سویی است. - قرآن چیز غریبی را نمی‌فرماید. فطرت انسانی را توجه می‌دهد. انسان اگر وقتی را خلوت کند، می‌فهمد حقیقت خودش را. حتی کدورت قلبش را می‌فهمد. خلوت کردن باعث می‌شود آن حقیقت و جان انسانی خودش را نشان دهد. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
3. احوال خوش قلبی (جلسه چهارم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
16.15M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه چهارم ▪️جلسه چهارم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به بیان معیار حال خوش قلبی پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۴۲ دقیقه 💿 حجم: ۱۶ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه چهارم ▪️جلسه چهارم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - احوال خوش قلبی در فرهنگ قرآنی به هدایت تعبیر می‌شود که مقابلش ضلالت است. - معیار هدایت در فرهنگ قرآنی با شرح صدر گره می‌خورد و شرح صدر به نور. و ضلالت با تنگی دل و تنگی دل به ظلمت گره می‌خورد. خداوند متعال هر کس را هدایت کند، دلش را وسعت می‌دهد و اگر کسی را گمراه کند، دلش را ضیق می‌کند. فرمود: "فمن یُرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام و من یرد ان یضله یجعل صدره ضیقاً حرجا". - گشادگی دل وقتی است که هدایت باشد و تنگی دل وقتی است که ضلالت و گمراهی باشد. حالا شرح صدر کی می‌آید؟ هر گاه نور بتابد. و تنگی دل کی می‌آید؟ هر گاه نور نتابد و ظلمت باشد. - احوال خوش قلبی که مناسب با روح خداوندی است از سنخ نور است یعنی هر گاه در قلب، نور الهی تابید، می‌شود مسیر درست و حال خوش قلبی به دست می‌آید. پس معیار خوشی قلب، تابیدن نور بر دل است. - آنچه اهل معرفت به عنوان صد منزل مطرح کرده‌اند، تماماً نور است. این نور را انسان در سیر سلوکی‌اش می‌یابد که چقدر لطافت یافته است و چقدر سبکبال است و هویت نوری‌اش را می‌یابد. - در مقابل، انسان با حرکت خلاف، می‌یابد که زنگاری بر دلش نشست و احساس ظلمت می‌کند و حس می‌کند که پر و بالش را بسته است. - دل با انوار فربه می‌شود؛ چه نور معرفتی باشد، چه نور معنوی و احساسی و عواطفی باشد که او را حرکت می‌دهد. نفسِ همین نور موجب گشایش دل می‌شود و قلب را فربه می‌کند. همین که نور تابید دل گشاده می‌شود، نه این که اول شرح صدر بیابد و بعد نور بتابد. - دل‌های ما بعضی از انوار را ابتدائاً ندارد ولی ما می‌توانیم با عملمان کم کم انوار را وارد دلمان کنیم و به دست بیاوریم. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد امینی‌نژاد در دهه اول ماه محرم ▪️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین علیه‌السلام، مجلس روضه و سخنرانی استاد امینی‌نژاد برگزار می‌گردد. 🏷 زمان: از شنبه ۲۳ مرداد، ساعت ۲۱ به مدت ۵ شب 🏷 مکان: تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران 📱پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام و روبیکا مؤسسه به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri Rubika.ir/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 سرّ غم ▪️در روایات این مطلب منعکس شده است که وقتی اول محرم فرا می‌رسد، ملائکه الهی، پیراهن خونین حسین بن علی علیه‌السلام را از عرش آویزان می‌کنند و سرّ این که انسان از اول محرم غمگین می‌شود، همین است؛ غم و حزن حسین بن علی علیه‌السلام از عرش به دل شیعیان سرازیر می‌شود. 🏷 برگرفته از بیانات آیت‌الله یزدان‌پناه در جلسات "احوال خوش قلبی" 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
4. احوال خوش قلبی (جلسه پنجم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
8.26M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه پنجم ▪️جلسه پنجم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به بیان نور یقظه به عنوان نخستین حال خوش قلبی پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۴۱ دقیقه 💿 حجم: ۸ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه پنجم ▪️جلسه پنجم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - احوال خوش قلبی، احوال نوری است. یکی از احوال خوش قلبی که آغازین نور است، نور یقظه است؛ نور بیداری که این ادبیات در بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام است: بندگانی که چراغ هدایت را برای دیگران با نور یقظه روشن می‌کنند. - طبق روایتی از پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اغلب انسان‌ها در خوابِ غفلت نسبت به روح و حقیقتشان هستند تا زمانی که مرگ به سراغش بیاید. اما اگر انسان از این غفلت به در آمد، نور یقظه و بیداری برایش حاصل می‌شود. این اولین نوری است که به دل می‌آید و هویتش، بصیرت افزایی است که از کجا آمده و در کجاست و باید کجا برود. - خاصیت اول نور یقظه این است که انسان بداند در کجاست و درک موقعیت کند. موقعیت ما در دنیا اینچنین است که اگر بخواهیم دلبسته دنیا شویم، از بین رفته‌ایم. برکت نور یقظه این است که همین که درک موقعیت کرد، لحظه لحظه دنیا برایش ارزشمند است و می‌فهمد که باید سخت بکوشد تا توشه برگیرد برای آخرتش. - برخی‌ها را دیده‌ایم که در جلسات حرام بوده‌اند اما یکدفعه جرقه‌ای در دلشان خورده است و برگشته‌اند. برخی دیگر هفتاد سال غافل بودند اما همین که نور یقظه آمد برگشتند و آخرتشان آباد شد. - خاصیت دوم نور یقظه این است که بعد از درک موقعیت احساس درد می‌کند. قبلا گناه می‌کرد و عین خیالش نمی‌آمد اما این بار درد او را می‌گیرد. دردِ گناه و فهمِ خطا باعث می‌شود، ضجه بزند و گریه کند و ناله‌های شدید داشته باشد. دردی داشت و درک نمی‌کرد اما حالا این درد برایش محسوس می‌شود. - این آغازین یقظه و یقظه اول است و در مراحل بالاتر یقظه‌های دیگری هم هست. - نور یقظه علتی دارد و سری دارد که در دل ایجاد می‌شود که در جلسات بعد بیان می‌کنیم. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی ۱.mp3
13.79M
🔰 تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی - جلسه اول ▪️جلسه اول عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۲۱ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 💿 حجم: ۱۳ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی - جلسه اول ▪️جلسه اول عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - حکومت اسلامی هم در استقرارش وابسته به آموزه‌های دینی مردم است و هم در اصلاح و استمرار و استحکام حکومت دینی. - اصلاح فرد مقدمه‌ای برای اصلاح خانواده است و اصلاح فرد و خانواده مقدمه اصلاح اجتماع است. - آموزه‌های اسلامی که فردی لحاظ می‌شود، در نهایت منجر به اصلاحات اجتماعی می‌شود. - ما چه نسبتی باید با مساله دنیا داشته باشیم؛ سه نسبت وارفتگی و وابستگی و وارستگی مفروض است. از منظر آموزه‌های اسلامی نسبت انسان با دنیا به شکل وارفتگی و وابستگی منفور است و آنچه که مطلوب است حالت وارستگی است که به تعبیری زهد واقعی است. اسلام با وارفتگی و وابستگی انسان نسبت به دنیا مخالف است. - وارفتگی نسبت به دنیا بدین معناست که انسان نسبت به دنیا بی‌اهمیت و ولنگار باشد. کار و تلاشی برای معاش و تحصیل و امور دنیوی نداشته باشد. چنین شخصی تباهی درون خودش راه داده است و فساد ایجاد کرده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: من متنفرم از کسی که در امر دنیا دچار سستی است چرا که چنین کسی نسبت به آخرت سستی‌اش بیشتر است. - مساله کار کردن فقط به معنای درآمد برای معیشت نیست بلکه جلوی مفاسد زیادی را می‌گیرد و سبب شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های زیادی می‌شود. - برخی از ولنگاری‌ها نسبت به دنیا، به دلیل کج‌فهمی نسبت به برخی آموزه‌های دینی همچون توکل، قضا و قدر و دعا است. - اسلام به شکل شدیدتر با مساله وابستگی انسان به دنیا مخالف است. علت مخالفت اسلام با برخی از رذائل مثل بخل به علت مخالفت اسلام با وابستگی به دنیاست. - وابستگی انسان به دنیا به نحوی است که هنگام مفارقت از عالم دنیا، همچون وقتی است که پوست را از گوشت جدا کنند یا با قیچی گوشت را قطعه قطعه کنند. این رنج و درد به خاطر این است که محبوب‌های انسان از او گرفته می‌شود. چون انسان وابستگی‌اش از بین می‌رود و از بین رفتن وابستگی به معنای جدا شدن او از محبوب‌هایش است. - مشکل عمر سعد مساله گندم ری و در واقع وابستگی به دنیا بود. وابستگی به دنیا در او به نحوی بود که فجیع‌ترین جنایات را در روز عاشورا رقم زد. - وارستگی قاسم بن الحسن علیه‌السلام به نحوی بود که وقتی سیدالشهداء علیه‌السلام از او سؤال کرد مرگ در نزد تو چگونه است؟ عرضه داشت: احلی من العسل. این چنین وارسته از دنیا است قاسم بن الحسن علیه‌السلام که مفارقت از دنیا از عسل برایش شیرین‌تر است. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۲۱ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
5. احوال خوش قلبی (جلسه ششم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
14.23M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه ششم ▪️جلسه ششم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به توضیح جوانمردی و کار نیک به عنوان یکی از عوامل ایجادکننده نور یقظه پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 💿 حجم: ۱۳.۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه ششم ▪️جلسه ششم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - حساسیت موقعیت یکی از اتفاقاتی است که با نور بیداری و یقظه به دست می‌آید. اگر کسی بداند ابد در پیش دارد موقعیت دنیا برایش حساس می‌شود و لحظه لحظه دنیا برایش ارزشمند می‌شود. - ما چگونه حال یقظه به دست می‌آوریم و چه عواملی باعث می شود حال یقظه داشته باشیم؟ یکی از عوامل جوانمردی است؛ مثلا گناه می‌کند اما حرمت محرم و عاشورا را نگه می‌دارد. یعنی ادب نسبت به حجت خدا ولو خودش بد باشد. - کار خیر در کنار گناه به هر حال عاملی است که خود، موجب نجات است. یکدفعه متنبه می‌شود. اصلش این است که حقیقت ما روح خداوندی است اما به خاطر تعلقات، جهت خاکی‌اش زیاد شده است. فطرت هست اما زیر خروارها خلاف و گناه است. گناه، فطرت را می‌پوشاند. فطرت به ذات خود نرم است اما بابت گناه و خطا شقاوت او را می‌پوشاند. حال کسی که کار خیر می‌کند، در کنار گناه، آن نور و باریکه نور در دلش خاموش نشده و اندکی روشن است. یعنی آن کار خیر، نور فطرت را نگه می‌دارد. همین باعث می‌شود روزی بدرخشد. و این درخشش فهم می‌آورد و همین فهم نور یقظه‌ای برای اوست. - شهید شاهرخ ضرغام نمونه‌ای برای این مساله است. کسی که در قبل از انقلاب درگیر شراب‌خواری و فساد بود ولی به خاطر جوانمردی‌هایش بعد از انقلاب در دفاع مقدس به شهادت رسید. - در روایات است که بین خودت و خدای خودت پرده‌ای قرار ده ولو نازک باشد. یعنی ولو اندک حرمت نگه دار و پرده دری نکن تا همین موجب نجاتت باشد. - هر کار خیری که انسان جانانه انجام دهد و از سر صدق و صفا انجام دهد، نور یقظه روزی او را نجات می‌دهد. این کار خیر موجب نرمی دل است. - حضرت حر علیه‌السلام خطایش زیاد بود و به بیان خودش دل پسر فاطمه را به درد آورده بود اما یک جا ادب کرد و همین ادب موجب نجاتش شد. ادب او نسبت به فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها نجاتش داد. وقتی هم در نزد اباعبدالله علیه‌السلام آمد، پشیمان بود و این پشیمانی از گناه تا لحظه شهادت ادامه داشت به نحوی که در وقت جان دادن از اباعبدالله علیه‌السلام پرسید آیا از من راضی شدی؟ ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی ۲.mp3
16.05M
🔰 تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۲۱ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۳۸ دقیقه 💿 حجم: ۱۵.۳ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - خداوند متعال در قرآن کریم در آیه ۱۰۵ سوره مائده می‌فرماید: یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم. علامه طباطبائی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در تفسیر المیزان، روش سلوکی معرفت نفس را ذیل این آیه استفاده می‌کنند و بعد اشکالی را مطرح می‌کنند که اگر این آیه می‌فرماید به خودتان بپردازید، این بدین معناست که از اجتماع کناره بگیریم؟ در جواب می‌فرمایند بخشی از توجه به خود و اصلاح خود و وظیفه سالک الی الله، پرداختن به امور اجتماعی و اصلاح آن است. مثلاً بحث جهاد و امر به معروف و نهی از منکر از برنامه‌های سلوکی شخص است و شخص با این امور که اموری در حوزه اجتماعند، خودش را دارد می‌سازد. - اصلاح فردی در نهایت منجر به اصلاحات اجتماعی می‌شود. از مهم‌ترین اصلاح فردی تصحیح امور دنیوی شخص است. - یکی از فرصت‌های اصلاح فردی و بهترین زمان برای این کار، جوانی است. بهترین زمان برای اصلاح اخلاق، اصلاح علم و تحصیل و اصلاح امور دنیوی، جوانی است. - اسلام با سستی و تنبلی در امور دنیا و وارفتگی در دنیا مخالف است اما مخالفت شدیدترش با مسأله وابستگی است. جناب ملاصدرا توضیحی دارند و آن این که ما چون جسمانیة الحدوث هستیم و از اول، از دل طبیعت روئیده‌ایم، علاقه‌مند به دنیاییم. اما جهت دهی به علائق دنیوی مهم است. به دنیا از آن جهت که دنیاست نباید علاقه داشت. - یکی از بسترهای فساد انسان، مال است و یکی دیگر فقر. اما بیش از فقر، ثروت زیاد دنیوی موجب فساد است. تمام امت‌هایی که موجب عذاب الهی شدند، منشا فسادشان ثروت زیاد بود. ثروت و سرمایه به جای این که موجب رشد و کمال شخص شود، نباید موجب فساد انسان گردد. - پنجاه سال بعد از رحلت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم امت اسلام به جایی رسید که فرزند حضرت را کشتند. یکی از مهم‌ترین علل انحراف، وابستگی به دنیا بود. برخی از صحابه وقتی از دنیا می‌رفتند، آن قدر اموال زیادی از خود به جای گذاشته بودند که امکان شمردن نداشت. ریشه جنگ‌های امیرالمؤمنین و امام حسن علیهماالسلام به خاطر وابستگی دشمنانشان به دنیا بود. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۲۱ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هر روز زائر باش ▪️فرمایشات آیت الله یزدان‌پناه در ارتباط با زیارت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام 🏷 جلسات احوال خوش قلبی، دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۴۳ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
6. احوال خوش قلبی (جلسه هفتم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
13.17M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه هفتم ▪️جلسه هفتم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به توضیح جوانمردی و کار نیک به عنوان یکی از عوامل ایجادکننده نور یقظه پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 💿 حجم: ۱۳ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه هفتم ▪️جلسه هفتم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - یکی از عواملی که باعث ایجاد نور یقظه می‌شود، بودن با انسان‌هایی است که می‌توانند موجب ایجاد یقظه شوند. حشر و نشر با ولی خدا، محشور بودن با دوست خوب و نیکان، نفس گرم عالم ربانی و جلسات وعظ از این قبیلند. - ملاحسینقلی همدانی از آن افرادی بود که به روی دیگران تاثیر می‌گذاشت. کاری می‌کرد که یک انسان شرور را از راه خلاف بر می‌گرداند. از بس نفسش گرم بود که تحولات شدید به روی افراد می‌گذاشت. - این امور اموری‌اند که از بیرون مدد گرفته می‌شود. یعنی انسان گاهی از درون برایش یقظه ایجاد می‌شود و گاهی از بیرون. - گاهی صرف حضور در نزد یک ولی خدا نیز موجب تحول است. برخی کمالات روحی مثل اخلاص با حشر و نشر داشتن با یک ولی خدا حاصل می‌شود. - خاصیت موعظه این است که یک کلمه گفته می‌شود و همین یک کلمه موجب تغییر و تحول است به ویژه وقتی که واعظ خودش اهل عمل باشد. - امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند خدا بندگانی دارد که نور یقظه را در دل و چشم و گوش مردم روشن می‌کنند. برخی همین که رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را می‌دیدند، متحول می‌شدند؛ صرف یک نگاه. - حضور در جلسات اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام از بهترین اموری است که موجب تحول انسان می‌شود. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسبت انسان با دنیا ▪️فرمایشات استاد امینی‌نژاد در ارتباط با وارفتگی، وابستگی و وارستگی انسان نسبت به دنیا 🏷 تهیه و تنظیم این کلیپ توسط رسانه هیئت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت ایران انجام شده است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی ۳.mp3
16.84M
🔰 تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی - جلسه سوم ▪️جلسه سوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۲۱ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۴۶ دقیقه 💿 حجم: ۱۶ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی - جلسه سوم ▪️جلسه سوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - عالی‌ترین نوع زندگی انسان، زندگی زاهدانه است. توجه کنیم که معنای زهد را نباید بد فهمید. زهد بدین معناست که تمام آنچه که می‌توانید برای انجام معاش انجام دهید اما وابسته نشوید. زهد یعنی این که در طول عمر بهره‌مند از دنیا باشی اما دلبسته به آن نباشی. زندگی دنیوی به دست آوردن‌ها و از دست رفتن‌ها دارد و عالم دنیا عالم تغیر است و زهد یعنی در این میان به جزع و فزع نیفتیم. - در روایات فرمودند برای دنیا جوری زندگی کن که انگار تا ابد در دنیا هستی و برای آخرت جوری زندگی کن که انگار فردا می‌خواهی از این دنیا بروی. جمع این دو فضا عالی‌ترین نوع از زندگی دنیوی را رقم می‌زند و معنای زهد تحقق پیدا می‌کند. - اگر سبک زندگی مردم سبک زاهدانه باشد فضائل رشد می‌کند و رذائل کاهش پیدا می‌کند. - یکی از ارکان زندگی انسان، تصحیح زندگی اخروی است. انسان موجودی است که آغاز دارد اما انجام ندارد و تا ابد هست که هست. ما انسان‌ها هنگام مفارقت از دنیا، از این دنیا به جای دیگر حرکت می‌کنیم و باقی هستیم؛ انما تنتقلون من دار الی دار. - تغییرات اندک در دنیا در مقیاس ابدیت بسیار بزرگ است. لذا هر چقدر که مجاهده کنیم ولو تغییر اندکی رخ دهد، این تغییر اندک رشد بسیار زیادی در مقیاس ابدیت ایجاد می کند. - تحولات روحی در مقیاس ابدیت معنا پیدا می‌کند و کوچک‌ترین اصلاحات نفسانی در مقیاس ابدیت بسیار ارزشمند است. - پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم از جبرئیل علیه‌السلام موعظه خواست. جبرئیل سه موعظه کرد: عش ما شئت فانک میت، احبب ما شئت فانک مفارقه، اعمل ما شئت فانک ملاقیه. - یقینی‌ترین امری که برای انسان مثل امور مشکوک جلوه می‌کند مرگ است. سرآخر زندگی انسان هر گونه که زندگی کند، مرگ است. زیرک‌ترین انسان کسی است که زیاد به موت فکر می‌کند اما این یاد مرگ افسردگی برایش نمی‌آورد و خودش را برای آخرت آماده می‌کند. - هر چیزی را که می‌خواهیم می‌توانیم دوست داشته باشیم اما باید بدانیم که روزی از او جدا می‌شویم پس چه خوب است که به چیزهایی دل ببندیم که ابدی است. آن چه پیش ماست فانی است و آنچه پیش خداست باقی. ما باید هر چه را داریم به ثروت معنوی تبدیل کنیم. انسان نباید دلبسته و وابسته به امور دنیا باشد چرا که روزی آن‌ها را رها خواهد کرد. - ما اختیار داریم که هر چطور خواستیم عمل کنیم. اما باید بدانیم که هر جور عمل کنیم، حقیقت آن عمل را ملاقات می‌کنیم و با حقیقت عملمان روبرو می‌شویم. نمی‌شود که اهل عبادت بودن و نبودن یکسان باشد. نمی‌شود اهل خیر بودن و نبودن یکسان باشد. انسان حقیقت جزئی‌ترین امور را خواهد دید ولو کوچکترین خطورات. همه چیز در عالم ثبت است و سریرها و باطن‌ها ظهور پیدا خواهد کرد. - اگر انسان یک بیت شعر برای اباعبدالله بگوید، اگر قطره اشکی برای اباعبدالله بریزد، همگی این‌ها ثبت می‌شود و همین‌ها انسان‌ساز است. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۲۱ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri