eitaa logo
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
9.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
382 ویدیو
14 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام استاد علی امینی‌نژاد و استاد مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐 سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri 📞 تلفن: ۰۲۵-۳۲۹۱۳۴۴۱
مشاهده در ایتا
دانلود
برش‌های تاریخی | بخش دوم: جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به در آورد. حضرت آقای گورباچف،... امروز دیگر چیزی به نام کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای خیالات مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیده هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از چهره تاریخ و کشور خود بزدایید... آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوریهای شما پس از هفتاد سال بانگ «الله اکبر» و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت - صلی الله علیه و آله و سلم - به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی و الهی بیندیشید. مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را «حس» دانسته و چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون می دانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و چیزی را که ماده ندارد موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در حالی که معیار شناخت در جهان بینی الهی اعم از «حس و عقل» می باشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم می باشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است، و چیزی که ماده ندارد، می تواند موجود باشد. و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است. قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست و گرنه دیده می شد. لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی الله جَهرَةً می فرماید: لَا تُدرِکُهُ الأبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الأبْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ ادامه👇🏻 💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
برش‌های تاریخی | بخش سوم: از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از نظر شما اول بحث است، اصولًا میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفه اسلامی، بیندازم. فقط به یکی - دو مثال ساده و فطری و وجدانی که سیاسیون هم می توانند از آن بهره ای ببرند بسنده می کنم. این از بدیهیات است که ماده و جسم هر چه باشد از خود بیخبر است. یک مجسمه سنگی یا مجسمه مادی انسان هر طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و حیوان از همه اطراف خود آگاه است. می داند کجاست؛ در محیطش چه می گذرد؛ در جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است. انسان در فطرت خود هر کمالی را به طور مطلق می خواهد. و شما خوب می دانید که انسان می خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان می خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانی در خدا شود. اصولًا اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، می توانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی و بو علی سینا - رحمة الله علیهما- در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هر گونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به کتابهای سهروردی - رحمة الله علیه - در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدر المتألّهین - رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین و الصالحین - مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که: حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد. ادامه👇 💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
برش‌های تاریخی| بخش پایانی دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص محیی الدین ابن عربی نام نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد. جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند. در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم می شمارد. و السلام علی من اتبع الهدی. ۶٧/١٠/١١ روح الله الموسوی الخمینی 💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
24.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فتوکلیپ | پيام ضعف ▫️تحلیلی از شرایط کنونی و هشدار نسبت به برخی از رفتارها و مواضع سیاسیون ! 🎙 گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه . 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗞نگاهی به کتاب بنیاد حکمت (پژوهشی در اصالت وجود و اعتباریت ماهیت) 🏷علاقمندان می‌توانند برای تهیه اثر به فروشگاه نفحات مراجعه نمایند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اَلسّلامُ عَلَیکَ یا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَيُّهَا الْهَادِي النَّقِيُّ ▪️شهادت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد. 🌷قال الامام الهادی علیه‌السلام: اَلْحِکْمَهُ لا تَنْجَعُ فی الطّباع الفاسِدَهِ. حکمت، اثری در دل‌های فاسد نمی‌گذارد. 🏷 بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🗞یادداشتی مکتوب از استاد امینی نژاد در مورد حجاب و پیشنهاداتی درباره قانون حجاب و عفاف ▫️بخش اول به نام خداوند بخشنده مهربان درباره حجاب: لازم است چند نکته درباره حجاب ارائه شوند: ١- قانون اخیر حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی که دولت محترم از اجرای آن استنکاف کرد، شامل سه بخش است؛ بخشی از آن مربوط به حداقل پوشش زن و مرد است. بخش دیگری از آن تکلیف عوامل موثر در ترویج بی‌حجابی را مشخص می‌کند و بخشی از آن نیز مربوط به حجاب و عفاف اسلامی است. ٢- آنچه مربوط به بخش نخست است مربوط به حجاب اسلامی نیست، بلکه هر جامعه ای به حسب هنجارها و عرف غالب،‌ قوانینی را درباره ‌آن اعمال می‌کند. پیشنهاد می‌شود این بخش از قانون حجاب، از آن قانون جدا و به اسم «قانون حداقل پوشش» (بدون به کارگیری هیچ عنوان و واژه دینی) ابلاغ و اجرا شود. در ضمن بهتر است بار اول و دوم صرفا تذکر داده شود و از بار سوم جریمه‌ها شروع شود. ٣- بخش دوم قانون که مربوط به عوامل گسترش دهنده بی‌حجابی یا بی عفتی است مثل فعالیتهای تبلیغاتی،‌ سلبریتی ها و مانند آنها نیز به بخش نخست ملحق شود و به صورت بسیار شدید و اکید اعمال شود. ۴_بخش سوم قانون حجاب که وظایف نهادهای قانونی در مسیر تکریم و ترویج حجاب و عفاف را مشخص می‌کند ذیل عنوان درست «قانون عفاف و حجاب در راستای تقویت خانواده» ابلاغ شود. ۵_نیروهای شریف انتظامی تاکنون نشان داده اند به وظایف قانونی خود به ویژه در امر پوشش و حجاب عمل می‌کنند. آنچه شایسته تاکید خواهد بود اعمال جدی دو بخش دیگر قانون توسط قوه قضائیه و نهادهای مسئول است. جالب است که همگان بر کار فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف و خانواده تاکید می‌کنند اما تاکنون در اغلب موارد، نهادهای مسئول از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و در نهایت تنها بخش قانون سخت اجرا می‌شود. اینجا همان جای درستی است که همه دغدغه مندان باید مطالبه گر باشند و مطالبه گری را تا حصول نتایج مطلوب رها نکنند. ۶_پیشنهاد می‌شود همه نهادهای فرهنگی اعم از صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه و نهادهای مرتبط مثل سازمان تبلیغات اسلامی، طرح عمومی گفتگو درباره حجاب را در دوره‌های مشخصی مثل ایام محرم و صفر و رمضان در سطح کشور و به طور ویژه در کف خیابان‌ها، پارک‌ها و مراکز خاص به راه اندازند. تعداد بسیاری از طلاب و دانشجویان از آقایان و خانم‌ها و دغدغه‌مندان مسئله حجاب آماده شوند دلسوزانه آسیب‌های فرهنگی خانوادگی و اجتماعی بدحجابی، برهنگی و آزادی‌های نادرست فرهنگ غرب را به زبانی لین و بدون هیچگونه برخوردی و به صورت گفتگوی طرفینی تبیین کنند. اینجانب معتقد است در مسئله زن و حجاب دست برتر از آن منطق اسلام است. بروشورهایی تهیه شود تا واقعیت‌ها را با زبان آمار تبیین کند. شعارها و جملات عمیق و موثر به صورت پوستر ارائه شوند. اگر این هزینه‌ها هر ساله و برای همیشه برای نسل‌ها انجام نشوند باید بعدها چند برابر آن در جاهای دیگر هزینه شوند. حجاب پیشگیری از بیماری است و همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است. ... ادامه👇 💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
🗞یادداشتی مکتوب از استاد امینی نژاد ▫️بخش دوم ... ۷_به نظر می‌رسد اگر درست عمل شود بر خلاف خواست دشمن، تهدید پیش رو به فرصتی برای ترویج ارزش‌های متعالی انسانی و اسلامی تبدیل می‌شود. ۸_دشمن سعی کرده است قشر نوجوان و جوان را از قشرهای هدایتگر جامعه یعنی طلاب، روحانیون و علمای اسلام جدا سازد. اجرای صحیح موارد اشاره شده فرصتی پدید می‌آورد تا فاصله‌ها کمتر و بسیاری از سوء برداشت‌ها از میان بروند. ۹_همگان باید بدانیم مسئله حجاب اولین خاکریز جامعه اسلامی و اولین خاکریز حیات متدینانه و زندگی صحیح اسلامی است. اگر جامعه این خاکریز را از دست بدهد نگاهداشت بقیه خاکریزها آسان نخواهد بود. دشمن نیز برنامه‌ریزی‌های چند لایه‌ای برای ادامه کار در پیش دارد. ۱۰_هیچ تردید نکنیم آنهایی که امروز می‌کوشند مسئولین نظام را قانع سازند تا در مسئله حجاب کوتاه بیایند فردا و به ویژه آن هنگام که آسیب‌های اخلاقی برآمده از ولنگاری پوشش جامعه را فرا گرفت، همان‌ها زبان به نکوهش نظام می‌گشاید. همان‌ها که جمهوریت نظام را خدشه می‌کنند، در ادامه اسلامیت آن را نیز زیر سوال خواهند برد. هیچ تردید نکنیم همان‌ها که امروز بر طبل قانون زدایی از حجاب می‌کوبند فردا با خدشه کردن در بعد اسلامیت نظام دل متدینان طرفدار نظام را خالی خواهند کرد. فردا همان‌ها خواهند گفت نظام برای حفظ خود حاضر شد از مسئله مسلم دینی حجاب عبور کند، بنابراین چرا باید دینداران پشتیبان نظام باشند. باری مدیریت حکیمانه مسئله حجاب با راه‌اندازی میزها و غرفه‌های گفتگو، تساهل با توده‌های مردم، شدت عمل و مطالبه‌گری اکید بر بخش دوم و سوم قانون به فرصتی برای نظام و انقلاب تبدیل خواهد شد. علی امینی نژاد ١۴٠٣/١٠/١٠ 💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
28.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ازدواج‌نکردن حضرت مسیح! 🤔یک تصمیم شخصی یا یک آموزه دینی؟ 💐 الف؛ حرف اول 🎬 گروه هنری رسانه‌ای الف @alef_artmedia
25.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تیزر| معرفی کتاب 🗞رهبانیت متعالی اسلامی (مولفه های اساسی حیات معنوی_سلوکی در اسلام) 🌸 علاقمندان می‌توانند برای تهیه اثر به فروشگاه نفحات مراجعه نمایند. 🏷صفحات ابتدایی و فهرست کتاب را اینجا دانلود نمایید. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شهید فی‌ الله 🌷تفاوت میان شهید فی سبیل الله و شهید فی الله در چیست؟ 💐 الف؛ حرف اول 🎬 گروه هنری رسانه‌ای الف @alef_artmedia
🗞 معرفی جلسات 🌀 سلسله جلسات ((سیر تحصیل و تحقیق در فلسفه و عرفان اسلامی)) 📢 ٩ جلسه 💠 این سلسله جلسات برای دانش پژوهانی که قصد تحصیل فلسفه و عرفان را دارند، طراحی شده است. ✅ در این جلسات استاد برنامه ها و سیر تحصیل فلسفه و عرفان را برای طبقات مختلفی از دانش پژوهان ارائه کرده اند: مانند طلبه ها، دانشجویان و کسانی که رشته تخصصی آنها فلسفه است و یا کسانی که رشته تخصصی آنها فقه و اصول و دیگر رشته هاست و … 🔶 برای کسانی که می خواهند فلسفه و عرفان را شروع کنند، این جلسات بازتاب دهنده تجربه سالیان متمادی استاد در حیطه حکمت اسلامی بوده و بسیار مفید می باشد. ☑️ موضوعات: 1⃣ چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی: 🔻کارکرد فلسفه و عرفان 🔻 تأثیر فلسفه و عرفان در فهم دین 🔻 تأثیر حکمت اسلامی در تمدن سازی و علوم انسانی 🔻 و ... 2⃣ آداب تحصیل حکمت اسلامی: 🔻 زمان شروع حکمت پژوهی 🔻 روند آموختن کتابهای درسی 🔻 التفات به عوامل مؤثر در تعمیق متن 🔻 تحقیق و پژوهش 🔻 و... 3⃣ برنامه درسی فلسفه و عرفان اسلامی: 🔻 دوره عمومی فلسفه 🔻 دوره تخصصی فلسفه و دوره عمومی عرفان 🔻 دوره تخصصی عرفان اسلامی 🔻 برنامه تحصیلی برای طلابی که قصد تخصصی خواندن فلسفه را ندارند 🔻 برنامه تحصیلی برای دانش پژوهان غیر حوزوی 📲 لینک دانلود جلسات🔰🔰🔰 https://b2n.ir/d98264 📉 دریافت نمودار درختی مباحث🔰🔰 https://b2n.ir/p88013 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri