eitaa logo
نقدنامه
556 دنبال‌کننده
372 عکس
268 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نقدنامه
افسوس که ملت برای احقاق حقوق خویش و‌ رهایی از چنگال ظلم و ظالمان -در هیچ خط و جناحی- یاور قاطع و نستوهی ندارد و بیشترشان طالب منافع خود و بستگانشان هستند. افسوس که آزاده مردی فریادگر -فارغ از مطامع و منافع و خویشان و فرزندان و مقامات و نظامات- به هم نمی‌رسد، که فریاد برآورد، که این چگونگی‌ها و عملکردها و رابطه‌ها و چپاولها، اسلامی نیست که نیست و صد البته که مورد رضای امام زمان«عج» نیز نیست... 🖋محمدرضا حکیمی۱۵۰سال تلاش خونین/ص۸۵ @naghdname_ir
فهرست مطالب شماره ۱ و ۲ فصلنامه اقلیما ✨«هنگامۀ پوست‌اندازی گفتمان حجاب فرا رسیده» 🌟شما نخبگان و فرهیختگان عزیز و علاقه‌مندان بحث‌های جنسیت و جامعه می‌توانید در طرح پیش‌فروش مجله، این شماره را تا ۲۰ اسفندماه با ۱۵% تخفیف و با امکان ارسال رایگان تهیه فرمائید. لینک خرید 🛍️ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
🔴 به فرمایش حضرت آقا .... 🔴 چند سالی است هرجا هرکسی میگه به فرمایش حضرت آقا اصلا حرفش را گوش نمی دهم به یاد ندارم ، جایی کسی این جمله یا مشابه ان را گفته باشد من انجا دوام آورده باشم 🔴 خانم بانو صادقی که بلاگر فرزند آوری بودند ، به عمان مهاجرت کردند ، خوب اول حیف ان دستگاه ریپورتاژی که خرج ایشان شد که همه پول ها را حیف و میل کردند اما اینهم مهم نیست ، فقط انجایی که ایشان را دعوت می کنند به رسانه ملی و میگویند چرا این تعداد فرزند را به دنیا آوردید ؟ و ایشان می گوید به فرمایش حضرت آقا که فرمودند فرزند آوری جهاد است ، ما عمل کردیم نقل به مضمون ! 🔴 حقیقت فاجعه بار تر از این نمی شود ، شبه معرفتی شکل گرفته است که هر کاری می خواهد بکند از فرمایشات حضرت آقا مایه می گذارد ؛ شما قصد داریم بیش از هشت بچه در این دوره سخت به دنیا بیاورید چه ربطی به فرمایش آقا دارد؟ ایشان عدد مشخص کرده است ؟ یا گفته است با هشت بچه یابیشتر در فضای مجازی از روزمرگی خود هروز مطلب کار کنید؟حضرت آقا گفته است این سبک تربیت اسلامی است ؟‌ 🔴 می دانید دستگاه ضعیف فرهنگی ما متاسفانه چون تفکر را از کار انداخته است و روی به بلاگریسم آورده فقط کافی یک بلاگر یک تک جمله از فرمایشات حضرت آقا بگوید، سریع می روند و ان فرد را کاور می ‌کنند و به او تربیون می دهند ، حال انکه اصلا کاری که او می کند درست است یا نه اهمیت ندارد 🔴 این مهاجرت یک دهن کجی به سیستم فرهنگی و حتی بدنه حکومت است ، و پیامی به جامعه مخابره می کند که این طرفداران حضرت آقا جو گیر هستند ، حالا که کار سخت شده است به جای زندگی در ایران به عمان می روند و خیلی شیک همه ان حرف های زیبا درباره فررند آوری و جهاد و اسلام و ... را به مسخره گرفته می شود 🔴 من اگر در قدرت بودم اولین کاری که می کردم هرکسی بی تدبیری خود را به فرمایشات حضرت آقا ربط می داد همان جا توبیخ می کردم ، کاش کسی بود و می پرسید خانم شما و شوهرتان اصلا هشت فرزند که هیچ پانزده فرزند هم داشته باشید مهم نیست ، انچه اهمیت دارد این نکته است این فرزندان قرار است چه کنند که این مرز و بوم به انها احتیاج دارد و جهاد می شود فرزند آوری؟ 🔴 کاش همین اقدام تلنگری باشد به حاملان پیام همیشگی حضرت آقا که اقدام و عمل به فرمایش حضرت آقا تقلید نیست بلکه عقلانیت است که اهمیت دارد ، انچه این روز ها البته کم است و هرکسی هر اقدامی می خواهد بکند بند و تبصره ای از سایت حضرت آقا پیدا می کند و ان را نماد اسلامی تر شدن و انقلابی تر شدن معرفی می کند. ✍سید جواد نقوی @naghdname_ir
ما را هدف گرفته‌اند تا کِی باید شاهد این صحنه‌های تلخ باشیم؟ تا کی شکاف در متن جامعه‌مان را ببینیم و لب‌مان را بگزیم و دندان بفشریم؟ برای من هیچ فرقی ندارد این‌طرفِ ماجرا خانم چادری باشد یا روحانی باشد یا... ؛ اصلِ این پدیده تلخ و جانفرساست. خونِ حیات اجتماعی ما را می‌مکد!چه شد که آدم‌هایی که تا دیروز با مسالمت و درک متقابل در کنار هم زندگی میکردند، به مرور تبدیل شدند به دشمنانِ بالقوّه‌ای که جرقه‌ای کافی‌ست تا آنها را به جان هم بیندازد؟! تخم‌لقّ این صحنه‌های تلخ با همان جریان رسانه‌ای کاشته شد که «گوشی من سلاح من» شعارش بود و نقطه‌ی آغازی شد بر درگیری مردم با یکدیگر! اصلاً اینکه موضوع درگیری‌شاناست یا چی، مهم نیست! ترسناک اینست که آن جریان رسانه‌ای توانسته کاری کند که «ما» دیگرنباشد و درونمان شکافی ایجاد کند و بدبختانه قوّه‌ی فرهنگی و رسانه‌ایِ نظام هم فشل و منفعل و ضعیف فقط نظاره‌گرِ ماجراست و تا اتفاقی می‌افتد، دادستانی به نفع یک طرف ورود میکند و ماجرا پیچیده‌تر میشود! این کسی که با تذکّر یا فیلم‌گرفتن به خیال خام خودش میخواهد ناهنجاری را اصلاح کند، نمی‌فهمد که پیش‌شرط اصلاح و اساساً پیش‌شرطِ امربمعروف و نهی‌ازمنکر اینست که جامعه یکپارچه و به‌هم‌پیوسته و منسجم باشد و این اقدام او جز اینکه همینو یکپارچگی را به هم بزند و پازلِ جریان رسانه‌ای دشمن را تکمیل کند،ثمره‌ای ندارد. حالا یک نفر تقیّد کمی به ظواهر شریعت دارد یا اصلاً لج‌باز است و میخواهد پازل دشمن را تکمیل کند! حلّ این مشکل به این نیست که از درِ دشمنی و لجاجت با او وارد شویم. اگر بنا به برخورد انتظامی است، این وظیفه‌ی ما نیست و نهاد مسئول خودش را دارد. اما اگر بنا براست، خب خیلی واضح است که این کارها نه‌تنها کمکی نمیکنند، بلکه موضوع را پیچیده‌تر میکند و امکانِ اصلاح را از دسترس دورتر میکند.کاش کسی به قشر متدیّن ما میگفت که این کارهابخشی از راه‌حل نیستند، بلکه خود موجب غامض‌تر شدن مسئله هستند. ما باید از نگاه کوتاه‌مدت دست برداریم و دنبال راه‌حلّ بلندمدّت باشیم. راه‌حلّ این ناهنجاری هرچه که باشد، متأخر از به‌هم‌جوشیدگی و انسجام و به‌هم‌پیوستگیِ «ما» است. متأخر از وجود یک «ما»ی قدرتمند است که هم باحجاب و هم بی‌حجاب، هم انقلابی و هم غیرانقلابی، هم متدیّن و هم غیرمتدیّن، همه جزئی از آن هستند. ✍ علیرضا ملااحمدی @naghdname_ir
نگاه سلیقه‌ای به دین و کژتابی‌های فکری متاسفانه تعریف ما از دین این است دین را طبق آنچه که می‌خواهیم تعریف میکنیم نه آنچه که هست و نتیجتاً یا ازاین طرف بوم می‌افتیم با رفتارهای سفت و یا تند و خشن نسبت به عدم مراعات شریعت توسط برخی افراد و انگ بی بند و باری زدن به آنها که این از طبق آنچه که ما می‌دانیم، شبیه مرام بزرگان دین ما نبوده. و یا از از طرف دیگر بوم سقوط می‌کنیم و بحث اسلام رحمانی را با نگاه سست و فشل و ناکارآمد و مسامحه در تمام امور مطرح میکنیم که در اینصورت باید با گذشت اندک زمانی برای شناخته شدن حقوق مسلم دین و پایمال نشدن آن در اجتماع کاسه گدایی در دست بگیریم و ترحم و احترام دیگران را التماس کنیم و نیز همین دیدگاه منجر می‌شود به عدم تفاوت قائل شدن بین جرم شخصی مثل مشروب خوردن و جرم عمومی مثل مشروب فروختن و بی حجابی. بله مسامحه بی دلیل در بعضی امور باعث تجری عده ای می‌شود که از حقوق اطلاعی ندارند و در اوج عدم فرهنگ ادعای بافرهنگ بودن و متمدن بودن دارند. شیوه حکمت و مهربانی مطلق، علی بن ابی طالب علیه السلام این بود که وقتی شخصی اعتراف کرد که مرتکب زناشده حضرت دائم مطلب را عوض می‌کردند تا گناه شخصی او برملا نشود (البته که این به معنی کوچک بودن گناه این عمل کثیف نیست) و به سفیر خود، مالک فرمودند که در امور شخصی و مخفی مردم ورود نکند اما اگر مسئله و فسادی اجتماعی بود به هیچ عنوان تسامح معنی ندارد. کشف حجاب در جامعه ما و مطابق مبانی دین یک مسئله اجتماعی است نه فردی ولذا بدون قضاوت صحت یا بطلان فعل شخص طلبه‌ای که نهی منکر کرده به هیچ عنوان نباید از جرم خانم و فحاشی‌های بیش از حدش به سادگی گذشت. @naghdname_ir
دود بی‌حجابی خواسته یا ناخواسته اشک چشمان همه‌ی ما (از مذهبی تا غیر مذهبی) را در می‌آورد و سال‌ها بعد نگرانی ما از آسیب‌های مختلف اجتماعی برای فرزندانمان به شدت بیشتر خواهد شد، پس یقینا باید برای مسئله حجاب چاره‌ای ریشه‌ای به نفع همه‌ی مردم و ساحت‌های اجتماعی جدای از دین و سلیقه‌های اجتماعی اندیشید. اما در برخورد با بی‌حجاب مراقب باشیم، برخوردها مخاطب را به زمین دشمن پرتاب نکند و هیچ حس دلسوزی از آن احساس نشود... باید فکری کرد که در کنار عدم انفعال به این نگاه برسیم که چطور زن بی‌حجاب و بد حجاب روحانیت را دشمن خودش نداند، متوجه دلسوزی که از دل برخواسته بشود هرچند در شیوه‌ها اختلاف باشد و خودش را مقابل روحانیت در زمین دشمن تعریف نکند، این خطر بزرگی است که نسبت به آن توجه نمی‌شود. @naghdname_ir
تحلیل و پرسش‌هایی از دوستان.... ✍عباس ذوالقدری @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از‌عمل گناه کار باید تبری جست نه از خودش! 🔺️ قطعه بیان حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی درباره جایگاه مردم و شیوه برخورد با شخص گناه کار @naghdname_ir
آیت‌الله جوادی آملی: مملکت را کميته امدادی نمی شود اداره کرد / هر کس بايد در کنار سفره خودش بنشيند آیت الله جوادی آملی: 🔹مملکت را هم کميته امدادی نمی شود اداره کرد. هر کس بايد در کنار سفره خودش بنشيند. توليد توليد توليد. اشتغال اشتغال اشتغال. ما دو تا فقر داريم: يک فقر اقتصادی که آن حُسن الکفايه و تاج کفايت و مديريت، بايد اين را کاملاً ريشه کَن کند. فقر اقتصادي قدغن است. 🔹يک فقر طبيعي داريم. فقر طبيعی مثل کودکان، سالخورده ها، بيماران افتاده، اينها اهل کار و کسب نيستند؛ نه خردسالان اهل کار و کسب هستند، نه سالمندان از کار افتاده. اين فقر طبيعی را به وسيله خانواده هايي که دستشان به وسيله اقتصاد اساسی پر است بايد تأمين بکنيم وگرنه کشور را با کميته امداد اداره کردن در شأن يک نظام اسلامی نيست./شفقنا @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻وضعیت اسفناک سیاست در ایران علیرضا شفاه عضو شورای علمی موسسه علم و سیاست اشراق @naghdname_ir
هنر تلاوت مروری بر توصیه‌ها و تذکرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به قاریان قرآن کریم رهبر انقلاب: یکایک شما تلاوت‌گران قرآن، پیک عرش الهی به سوی ما فرشیان هستید؛ معنای تلاوت قرآن این است. شما دارید مضمون کلام الهی را برای ما بیان میکنید. @naghdname_ir
نقدنامه
📌چالش حجاب و انتخاب راحت‌ترین راهِ مواجهه چرا ریشه‌هایی را که خودمان ضعیف ساختیم فراموش می‌کنیم⁉️ ا
با خواندن این سوالات شاید بگوییم حق طلاب جهادی ضایع شده و همه این‌طور نیستند و.... اما اساس این سوالات جزء ریشه‌های دردناک مسائل فرهنگی و اجتماعی است که هنوز درمان نشده است. بیشتر بخوانید. @naghdname_ir
⚡️حجت الاسلام استاد محسن قنبریان: برای فریضه نهی از منکر نیازمند دیالیز عمومی در جامعه هستیم/ انجام هر تکلیف اجتماعی با توجه به اصل «واقع - رسانه – واقع» باشد. 🔹تبعیض یا احساس تبعیض ممکن است گسست‌ها را بیشتر کند. مثلا از طرفی امکان عکس‌برداری از یک بی‌حجاب را به ناظر داده که یک برنامه‌ای تعریف کرده که بتواند از طریق موبایلش عکسی بگیرد و به عنوان ناظر بفرستد، اما از طرف دیگر اگر انتشار عمدی یا حتی غیرعمدی اموال مسئولین کرد، این جرم‌انگاری شده است، حتی در صورت غیرعمدی هم جرم‌انگاری است. 🔹اگر جامعه دید که دور اموال، یک ویلا، باغ یا دارایی مسئولی طوری فنس کشیده که اگر کارمندی که قانونا برای ثبت از این مطلع می‌شود، غیرعمدی این را منتشر کرد، دچار جرم باشد، اما در مقابل آن برای آحاد هیچ جرمی ندارد که ما از باب نهی از منکر و این‌ها عکس‌برداری کنیم. این احساس تبعیض می‌کند که گویی طبقه‌ی فرمانفرمایی هست که نیازی نیست مردم هیچ اطلاعی از او داشته باشند، بلکه اگر کسی هم مردم را از اموال و دارایی‌های او و امثال این‌ها مطلع کرد، او دچار جرم شده است ولی مقابلش این‌طور نیست. گسلی را درست می‌کند که بعدا نهی از منکر را دچار سختی می‌کند. 🔹ولاء طرفینی یعنی«بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» را واقعا باید به شکل متناسب در جامعه برقرار کنیم. یعنی یک طبقه نهی کننده و طبقه‌ی دیگر نهی‌پذیر نشوند. ما یک منکر به نام حجاب - که البته حرام است و حرام سیاسی هم هست - وسط بگذاریم، خب واضح است، متشرعین و باحجاب‌ها و متدینین، امر کننده می‌شوند و یک طبقه‌ی بزرگی هم فقط نهی‌پذیر می‌شوند. اینجا واضح است که این رفتار در طول زمان جامعه را دو طبقه‌ای و دو قطبی می‌کند و اثرات منفی می‌گذارد. راهکار این است که امر سیاسی، نهی از منکر حاکمان و سایر منکرات بزرگی که گاهی اوقات در طبقه‌ی ما متدینان هم ممکن است پیدا شود، آن هم باز گذاشته شود. یعنی همان خانم بی‌حجاب بتواند منِ روحانی را نهی از منکر کند و این راه را باز می‌گذارد و در جامعه دیالیز عمومی صورت می‌گیرد. او حاکم را نهی می‌کند، او ما به عنوان روحانیون را نهی می‌کند و ما هم او را به خاطر بی‌حجابی نهی می‌کنیم و این چون متقابل است، در واقع جامعه را دو قطبی و دو طبقه‌ای نمی‌کند. 🔹مستحضر هستید فقهای بزرگ شرط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت نمی‌دانند، پس حتی یک مشروب‌خوار می‌تواند در یک منکر دیگری که خودش دچار نیست، نهی از منکر کند. یک دختر بی‌حجابی می‌تواند منِ روحانی را در بعضی از عیوبی که دارم نهی از منکر کند، بعضی از آقایان را به خاطر اشرافیت مذهبی‌شان نهی از منکر کند. این راه را باید باز بگذاریم تا جامعه، جامعه‌ی پیوسته‌ای باشد و نهی از منکر در آن ارجمند باشد، تا یکی از نهی از منکرها که حجاب هست هم در آن محترم بماند. 🔸مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/24315 @Andishnaak/اندیشناک
از چریک رزمی تا چریک بزمی 🔷️ این دو نفر نماد نماد وضعیتی هستند که هیچ حقیقتی دیگر مسئله نیست همه چیز زود گذر است، و به سرعت از بین می رود 🔷️ صادق بوقی اول به عنوان نماد یک مقاومت سیاسی و زندگی علیه حاکمیت ظهور پیدا کرد و بعد از مدتی تبدیل به یک بلاگر شد و همه چیز را به مصرف تقلیل داد و در داستان کوروش کمپانی هم تبلیغ کرد و به یکباره از نماد مقاومت تبدیل به نماد مصرف شد 🔷️ احمد خطر که از شبکه خبر و یک برنامه تحلیلی قرار بود مدافع دفاع از حجاب و عدم حضور بانوان به صورت تئوریک باشد ، حالا تبدیل به سوژه ای شده است که در برنامه ای فن کشتی می زند و در برنامه دیگری خواننده است ، این هم عمر یک کارشناس که قرار بود بحث علمی کند 🔷️ این وضعیت را ساده نگیرید؛ این وضعیت دقیقا همان فرمی است که سیاست زدایی در سطح جامعه را شکل داده است ، و در لحظه ای که بسیاری دست و پا می زنند حقوق کارگران به اولویت اول تبدیل کنند ، هرچه تلاش می کنند به خط اصلی تبدیل نمی شوند و سیاستی که باعث افق گشایی در زندگی کارگران است به اولویت اخر هم بدل نمی شود 🔷️ باید به مدیران رسانه ملی هم تبریک گفت که تصور می کنند ، تبدیل کردن کارشناس خود به یک سوژه طنز چقدر کار خوبی است ، و واقعا نمی دانند نمی شود در شبکه ایاز کارگر دفاع کرد و در شبکه ای احمد خطر را نماد شادی نشان داد ، از کجا معلوم کارشناسان شبکه یک و دو که امروز مدافع کارگران هستند ؛ سه ماه بعد در شبکه نسیم خواننده نشوند! 🔷️ حرف اخر این وضعیت را جدی بگیرید در غیر اینصورت دیگر هیچ ایده ای اهمیت ندارد و همه چیز به سرعت مصرف می شود ✍سید جواد نقوی @naghdname_ir
قیام قم و تهران در دفاع از حقوق کارگران! هم‌اکنون در اقدامی بی‌سابقه علمای قم عمامه بر زمین کوبیدند که «ما زنده باشیم و در کشور اسلامی به کرامت و عزت کارگران با این میزان دستمزد توهین شود؟!» به دنبال این اقدام علما، بسیاری از طلاب نیز تحصن کرده و عده‌ای از مومنین کفن‌پوش به خیابان‌ها آمدند. آیت‌الله جوادی‌آملی برای جلوگیری از حبط عمل حکومت اسلامی تدریس خود را تعطیل کرده و در حمایت از کارگران همراه با عده‌ای از آن‌ها پای پیاده از دماوند به سمت وزارت کار راهپیمایی کردند. چند تن از مراجع عظام با ذکر این حدیث از نبی‌مکرم اسلام که «ظُلمُ الأجِيرِ أجرَهُ مِن الكبائرِ» در باب این گناه کبیره و عواقب آن به حکومت اسلامی هشدار داده و اقدام به بست‌نشینی در حرم حضرت معصومه کردند. آن‌ها معتقدند این میزان دستمزد اشاعه ظلم و به دنبال آن اشاعه فحشا است و سکوت در این موضوع  همکاری با ظالم است. آن‌ها خاطرنشان کردند: حوزه علمیه قم هزینه این همکاری با ظالم را بر عهده نمی‌گیرد و همانند امام حسین در واقعه کربلا، در مقابل این ظلم یزیدی ایستادگی می‌کند و در این راه از صرف جان و آبرو اندک هراسی ندارد. اساتید دانشگاه‌های تهران نیز کلاس درس خود را از دانشگاه به مقابل وزارت کار تغییر دادند. متخصصین اجتماعی می‌گویند: عدم تناسب دستمزد کارگران با تورم، ضد عدالت و قانون بوده و آن‌ها را مجبور به چندشغله بودن و زمان‌فروشی هر چه بیشتر کرده است. این امر موجب فاصله فیزیکی و عاطفی پدر خانواده با فرزندان شده و برآورده نشدن خواسته‌های مادی و معنوی فرزندان را به سمت بزه‌های اجتماعی گوناگون سوق می‌دهد. با توجه به افزایش فشارهای اجتماعی و حمایت گسترده و قوی علما و اساتید از کارگران، احتمال ترمیم قابل توجه حداقل دستمزد کارگران بسیار بالاست. این اتفاقات البته در رخ داده و در دنیای واقعی، باز هم دستمزد کارگران سرکوب شده و صدایی از حوزه و دانشگاه درنخواهد آمد. الهه طالب‌زاده Telegram: @Criticalanalysis0 @naghdname_ir
از اصل سقوط نکنیم رژیم رسانه‌ای در مطالعه مطالب رسانه‌ای قانون دستمزد ، مسئله ، عدالت، اتفاقاتی مثل ، و جریانات مسخره‌ای مثل آقای همه و همه در جایگاه خودشان از ابعاد مختلفی دارای اهمیت می‌باشند؛ اما مطالعه پیرامون هر مسئله‌ای در بستر رسانه نیازمند مناسب می‌باشد که متاسفانه نسبت به این مهم به شدت کم توجه هستیم. آنچه یک جامعه را به مراتب عالی انسانی می‌رساند معنویت و ماه مبارک است مراقب باشیم با فربه‌سازی مسائل اجتماعی در ذهن خودمان از اصل سقوط نکنیم. @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
🌹| سال نو مبارک باد ✨هفتسین من به سررسید سلامت سرت عزیز این تحفه‌ی قلیل پیشکش محضرت عزیز ✍🏻| سیدمحی‌الدین حسینی (شمع) 💐 امید آنکه امسال سال ظهور مولا باشد و ما در رکابشان @hazratzainab_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علی کوفه را درست روایت نکرده ایم! دلیل افراط و تفریط های برخی جماعت مذهبی نشناختن دقیق الگوهای دینی است! چه کسانی سال ۱۴۰۱ همه‌ی افراد حاضر در خیابان را مرتد و دشمن می‌خواندند؟ @naghdname_ir
●اعتراض، فرصت یا تهدید؟ روش ِ علی‌ اعتراض پرور بود، علی‌ به شکایت مردم پر و بال می‌داد چرا؟ اعتراض در مکتب علوی یک فرصت است و تا اعتراضی صورت گرفت نباید آن را ساکت کنیم چرا که اعتراض مانند ِ زنگ خطر سیستم است که درد ِ بدن را اعلام می‌کند و اگر آن را قطع کنیم، نه تنها بیماری از بین نمی‌رود که تشدید هم می‌شود. ●خیلی از مسلمانان به جای رعایت عدالت،را مطلق ارزش‌ها در نظر می‌گرفتند و کسی نمی‌توانست اعتراض کند هر چند ظالم‌ها بر مظلوم‌ها تسلط می‌یافتند.امام حسین‌ علیه السلام این روش را به شدت نهی کرد و فرمود: با لاپوشانی و ساخت و پاخت به امنیت رسیده‌اید و این امنیت، هم ناپایدار است و هم غیراصولی و غیراسلامی. ● علی‌ علیه السلام به ‌_مالک_اشتر می‌فرماید که جامعه به تقدس نمی‌رسد جز این که ضعیف‌ترین آن بتواند در برابر قوی ترین آن سخن بگوید. ●دقت کنیم! صحنه‌ صحنه‌ی مواجهه‌ی کفر با اسلام نبود بلکه مصاف دو اسلام چه بسا شیعیان با یکدیگر بود دو نوع حکمرانی اسلامی با یکدیگر؛ بزرگان هر دو لشکر با پیشانی‌های پینه بسته از نماز شب، زانوهای کبره بسته از سجده‌های طولانی، لب‌های خشک شده از ذکرخدا و صداهای گرفته شده از شدت فریادالله‌اکبر، به مصاف هم رفتند. پ ن: جملات فوق از کتاب نهضت مقدس آورده شده است. @naghdname_ir