eitaa logo
نقدنامه
552 دنبال‌کننده
372 عکس
268 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| ♦️اسرائیل غاصب 📎حجت الاسلام حسینی 📌 سه زبانه: اسپانیولی، عربی، فارسی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ویدیو: چالش حمایت جهانی از فلسطین با موزیک سلام یامهدی، در شبکه‌ی جهانی تیک‌توک 🔸درحالیکه مردم آزاده‌ی جهان در شبکه‌های جهانی در حمایت از ف.ل.س.ط.ی.ن همصدا می‌شوند، صیانتی‌ها می‌روند در ایتا و روبیکا برای خودشان هشتگ الله اکبر ترند می‌کنند. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
ما درین وحشت سرا آتش عنان افتاده ایم عکس خورشیدیم در آب روان افتاده ایم ناامید از جذبه خورشید تابان نیستیم گرچه چون پرتو به خاک از آسمان افتاده ایم تا نظر واکرده ای از یکدگر پاشیده ایم پیش پای ماه چون فرش کتان افتاده ایم رفته است از دست ما بیرون عنان اختیار در رکاب باد چون برگ خزان افتاده ایم نه سرانجام اقامت، نه امید بازگشت مرغ بی بال و پریم از آشیان افتاده ایم دل بود زاد ره مردان و ما تن پروران در تنور آتشین از فکر نان افتاده ایم سخت جانی بر دل ما کار مشکل کرده است همچو پیکان در طلسم استخوان افتاده ایم برنمی دارد عمارت این زمین شوره زار ما عبث در فکر تعمیر جهان افتاده ایم از کشاکش یک نفس چون موج فارغ نیستیم گرچه در آغوش بحر بیکران افتاده ایم آرزوی خام افکنده است نان ما به خون از فضولیها ز چشم میزبان افتاده ایم می شود آسوده از نشو و نما تخمی که سوخت ما ز دوزخ در بهشت جاودان افتاده ایم می کند جوش ثمر بردیده با نان خواب تلخ از برومندی ز چشم باغبان افتاده ایم چهره آشفته حالان نامه واکرده ای است گرچه ما در عرض مطلب بی زبان افتاده ایم کجروی در کیش ما کفرست صائب چون خدنگ از چه دایم در کشاکش چون کمان افتاده ایم؟ صائب تبریزی🌱 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
نقدنامه
هیچ انسانی راضی به ظلم و جنگ نیست؛ بخشی از گره ذهنی عدم حمایت از مردم افغانستان و فلسطین باز هم تکر
چرا باوجود مشکلات جوانان خودمان به فکر مردم فلسطین هستیم؟ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🎯  کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند 🔴 امروزه خیلی از آدم‌ها وقتی مجبور می‌شوند متنی بنویسند که طولانی‌تر از سی کلمه است، به خودشان می‌گویند: چه کسی متنی چنین طولانی را خواهد خواند؟ نکتۀ تلخ ماجرا این است که چندان اشتباه فکر نمی‌کنند. انسان‌ها در خواندن متن‌های طولانی به مشکل خورده‌اند. 🔴 مجموعه‌ای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، ماه پیش، با انتشار «مانیفست خواندنِ لیوبلینا» اعلام کردند: خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست. 🔴 دستگاه‌های دیجیتال باعث شده‌اند انسان‌های امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری در تاریخ بشریت بخوانند. اما آن‌ها دیگر مثل قبل نمی‌خوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربه‌ای تکه‌تکه، کوتاه‌مدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. بنابراین شاید تعداد کلمات خیلی زیادی در روز بخوانیم، ولی همۀ آن‌ها در قالب متن‌های چند کلمه‌ای یا نهایتاً چند خطی است. حال اگر بخواهیم همان تعداد کلمه را در قالبِ یک متن واحد بخوانیم، با دشواری بسیاری مواجه می‌شویم. زیرا درک متنی طولانی نیازمند مهارت‌های «خواندن عمیق» است. 🔴  ماریان وولف، محقق آمریکایی، می‌نویسد: ما در دنیای آنلاین دائماً در حال اسکرول‌کردن، نصفه‌نیمه خواندن یا ذخیره‌کردن متن‌هاییم تا در آینده‌ای نامعلوم آن‌ها را بخوانیم، چون این رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است. 🔴 خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «ساده‌گرایی» در دنیای امروز است. ساده‌گرایی یعنی تمایل به ساده‌کردن هر چیز پیچیده‌. اظهار‌نظرها و موضع‌گیری‌های یک‌خطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل. سایمون کوپر می‌گوید: استادِ ساده‌گراهای جهان، دونالد ترامپ است؛ کسی که هیچکس حتی توقع «همدلی» کردن را از او ندارد. اما ظهور این نوع سیاست‌مداران زنگ خطری برای جهان است. پینکر می‌گوید: «هر وقت سیاستمداران شروع می‌کنند به ساده حرف زدن، منتظر جنگ باشید». (Skimming, scanning, scrolling — the age of deep reading is over) @tarjomaanweb @naghdname_ir
نکات صریح و دقیق استاد قرائتی همایش مبلغان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها/ قم؛ 🔺منتظر حوزه و جامعه مدرسین نمانید...، شما به اندازه زلیخا عرضه ندارید... حجت الاسلام محسن قرائتی: ▫️بزرگترین محل تجمع اسلام شناس ها در جهان، قم است؛ بچه های قم باید بهترین بچه ها باشند، حال باید دید بچه های قم چطور تربیت شده اند، اگر خوب بودند که الحمدلله اما اگر خوب نبودند یعنی حوزه کم کاری کرده است؛ بیشترین کتاب طهارت را در حوزه نجف نوشته اند و از جمله کثیف ترین کوچه ها، کوچه های نجف است! 🔹ده ها هزار فاضل حوزوی در قم هستند و ده ها هزار دانش آموز دبیرستانی هم در قم هستند، عملا رابطه ای بین طلاب و دانش آموزان نیست، منتظر دعوت نمانید، خدا به موسی گفت اذهب الی فرعون؛ منتظر حوزه و جامعه مدرسین و علما و مراجع و یا دولت نباشید! ▫️اهمیت تبلیغ چهره به چهره بسیار بالاست، قرآن همه اش که نمی گوید یا ایها الناس، یک جا می گوید یا بنی یک جا می گوید یا ایهاالنبی و... 🔹بسیاری از پژوهش ها و پایان نامه ها عملا لغو و بدردنخور هستند، 350 اعوذ در دعاها داریم اما یکی از آنها را پیامبر ص هر روز می گفت: اعوذ بک من علم لاینفع! ▫️ ما آمدیم امتحان خبرگان بدهیم گفتند شما راجع به گوشت فلان پرنده یک رساله بنویس! گفتم نه من این گوشت رو خوردم نه بابام نه الان مشکل مملکت این گوشت هست! 🔹اگر طلبه طوری زندگی کرده که دخترش همسر طلبه نمی شود و پسرش حوزه را دوست ندارد، یعنی او احتمالا موفق نبوده است... ▫️آقای اعرافی به من گفتند ششصد درس خارج داریم، اما وقتی فقط ده درصد طلاب می خواهند مجتهد شوند، برای غیر این ده درصد چه کرده ایم؟ چرا همه باید درس های لازم برای اجتهاد را بخوانند؟ 🔹من این روزها که از پا افتاده ام خیلی سخنرانی نمی روم اما برنامه های دانشگاه فرهنگیان را حتما می روم چون فرزندان این سرزمین را اینها درس خواهند داد. ▫️کدام آیه یا روایت به ما گفته پنجشنبه ها حوزه تعطیل باشد؟ خلبان، دکتر، نانوا و بقال همه دارند کار می کنند اما ما پنجشنبه تعطیلیم! سه هزار روز از عمر من تلف شده طی این سالها بخاطر این قاعده لغوی که در حوزه است؛ من مرد تحول نبودم که بگویم این قاعده را قبول ندارم، ما تفسیر نمونه را در همین ساعت ها و روزها نوشتیم! 🔹یک بار کسی متلکی به من گفت که اذیت شدم؛ گفت شما آخوندا به اندازه زلیخا عرضه ندارید! گفتتم چطور؟ گفت زلیخا یوسف را به زنها نشان داد و آنها دستشان را بریدند اما شماها عرضه نداشتید یوسف دین را نشان نسل نو بدهید! ▫️ روحانی سنتی شصت سال و هر روز مسجد می رود اما روحانی کارمند و دکترا گرفته ها روزهای تعطیل مسجد می رود و سی سال بعد هم بازنشسته می شود... ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه @sedayehowzeh @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت یک تاجر از یک فاجعه بزرگ در اقتصاد کشور ⏪به سمتی میرویم که اقتصاد کاملا به خر تعلق میگیرد!!یه عده کله خر‌ ثروت را در‌مشتشان میگیرند . الباقی که از قدرت خلق ثروت خلع شده اند باید برای اینها و بانک ها بیگاری کنند! اینطوری بشه همه مطیع و سربزیر و گرفتار در معشیت خواهند بود اصولگرا و اصلاحطلب هر دو در این جنایت شریک هستند. @KHABAR_SERI @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام جمعه اردبیل: من دیگر نمی‌توانم خطبه بخوانم! آیت الله سیدحسن عاملی درجلسه شورای اداری استان اردبیل خطاب به محسنی اژه ای: 🔹حضرت آقا من دیگه نمی‌تونم خطبه بخوانم اونی که ۲۰ ساله شرکتی است میاد به من می‌گه تو خجالت نمی‌کشی از تقوا صحبت می‌کنی من چکار کنم؟ 🔹‏بسم‌الله بفرمایید! اگر فسادی اعلام بشه اختلاسی اعلام بشه مردم به‌شدت حساس میشن که عاقبت این اختلاس چی می‌شه همه حساس هستند اصلاً دیوان محاسبات حق نداره وقتی که تفریغ بودجه است هزار میلیارد جابجا شده یکهو می‌بینی که اعلام شده ۱۰۰۰ میلیارد گمشده! یعنی چه گم شده! 🔹یک کارخانه بسیار بزرگ با درآمد استثنایی را نماینده از طرف مجلس بررسی کرده و گفته ۹۰ هزار میلیارد تومان اختلاس شده! @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این آقایونی که در مهمانی‌ها جنتلمن هستند در خانه زیرپوش سوراخ تنشونه و وقتی از دستشویی میان، دستشان را با پشت شلوارشان خشک می‌کنند!😅 @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴| السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ ◾️ببین می‌توانی بمانی بمان عزیزم تو خیلی جوانی بمان 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽| روحانیت باید بتونه آراء مخالف خودش رو تحمل کنه @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴| شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) تسلیت باد ▪️ لا اله الا الله فاطمه رفت از دنیا💔 @hazratzainab_com
مورد نفرین است، مورد نفرین است هر کس پس از من به فاطمه علیها السلام دخترم ستم کند و حقش را غصب نماید و او را بکشد. 📘 بحارالانوار جلد ۷۳ صفحه ۳۵۴ @naghdname_ir
تحلیل لازم نیست... ✍سجاد نوروزی @naghdname_ir
خواص حرز، دعا، انگشتر و... اکثر شبهات دینی ناشی از تبلیغ گزاره‌های دین بدون بیان مخصصات توسط مبلغین دین و یا افراد سودجو است. از جمله‌ی این موارد می‌توان به انحصار اثر دعا‌ها، سنگ‌های انگشتر، عوامل رزق، محبت و... اشاره کرد. برخی از دوستان به‌نحوی یک عامل جزئی را علت تامه نشان می‌دهند که گویی صرفاً عامل بروز مسئله‌ای فقط همین است؛ غافل از اینکه هر معلولی در جهان متشکل از علت‌های متنوع است و سهم هر علت متفاوت، به عنوان مثال افزایش رزق مادی چندین علت دارد که یکی از مهم‌ترین آنها فکر و تلاش است. اکتفا به این سبک از تبلیغ دین، مبلغ و مخاطب را سطحی‌نگر می‌کند و از خواص عظیم معارف و دعا‌ها برای وجود نیاز‌های روحی بشر غافل می‌شوند. حقیقت دین انقدر زیبا هست که تبلیغ حقیقی آن می‌تواند افراد را شیفته و همراه کند. @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک شبکه افق لازم است اما نباید همه شبکه‌ها را مثل افق کنیم سردبیر فرهیختگان: 🔹تناقض‌ها در سیاست‌گذاری‌های صداوسیما یا به سمت انفعال می‌رود یا رادیکال شدن در ایده‌ها. 🔹از دل این تناقض دو رویکرد بیرون آمده: بخشی از سازمان به سمت تئوری اقلیت وفادار رفته و فقط برای طیف خاصی برنامه می‌سازد که مثلا همه پاورقی ببینند. 🔹وقتی به رامبد جوان می‌گویی تو بساز اما فقط برای همان اقلیت‌وفادار، اساسا او بلد نیست سیدخندان بسازد. اگر سیدخندان داری دیگر خندوانه را تعطیل نکن تلویزیون باید برای همه مردم باشد 🔹رویکرد دوم را در یلدای ۱۴۰۲ دیدم. یک شبکه افق لازم است اما نباید همه شبکه‌ها را مثل افق کنیم؛ این منجر به افقی شدن کل سازمان می‌شود. 🔹دستور کار نظام جهاد تبیین است اما اگر دستور کار ما فقط تخاطب با اقلیت وفادار باشد اساسا نمی‌توانیم جهاد تبیین کنیم. @naghdname_ir
🔰«دیدارهای تکراری» با زنان و وضعیت انسداد خطر تبدیل دیدار به پناهگاه رهبری در دیدار امروز هم چیزی جز تکرار، تأکید و تصریح همه‌ی مباحثشان در سالهای اخیر نفرمودند. اگر از پنج‌شش نکته‌ی اساسی و جدید در دو دیدار گذشته صرف‌نظر کنیم مجموع مباحث نشان از نوعی عقب‌ماندگی در «حوزه زنان» می‌دهد. با این که حجم گسترده‌ی مباحث رهبری با یک تتبع فنی و تخصصی موجود و روشن است باید به این چند سوال پاسخ داد؛ پاسخ‌هایی جامعه‌شناسانه. چرا رهبری حرف‌های قبلی‌شان را تکرار می‌کنند؟ یا به عبارتی چرا ایشان هم‌چنان «مجبور» هستند در مقام پاسخ به شبهات و در موقعیت «تأکید پشت بلندگو» قرار بگیرند؟ و چه بانوان احساس کرده‌اند باید به رهبری پناه ببرند و راه‌حل را در مطالبه‌ی برگزاری دیدار جستجو کنند؟ چرا خانم‌های حاضر در جلسه از برخی تاکیدات رهبری امیدوار می‌شوند و تکبیر می‌گویند؟ مگر این حرفها جدید است؟ این سوالات برخاسته از یک وضعیت مشکل‌دار واقعی است که من نام آن را «وضعیت انسداد» می‌گذارم. چه چیزی سد شده است؟ بیش از سه دهه حرکت مستقل و زنانه‌ی زنان. چه چیز مانع است؟ غلبه‌ی انگاره‌های گفتمان تحجر و تجدد. نتیجه چیست؟ نگاه خاص رهبری در کشاکش آشفتگی‌های خودمتجهدپنداران پرخطا و خیانت‌های غرب‌گرایان سودجو، راه به گفتمان عمومی پیدا نمی‌کند و خانم‌ها در نتیجه با تعدد انتظارات، تحمیل انگاره‌های گوناگون و متناقض، موانع سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز، سیاست‌زدایی از زن و امنیتی دیده‌شدن مواجه می‌شوند. هنوز که هنوز است باید تفاوت وظیفه‌ی خانه‌داری با تحمیل کارهای اجرایی خانه بیان شود! هنوز که هنوز است صحبت کردن از برابری زن و مرد مطلقاً تابو است و هنوز که هنوز است شایسته‌سالاری مبنا نیست. اینها برای دهه‌ی پنجم انقلاب افت دارد. درنظر بگیرید که مخاطب اولیه‌ی این ماجرا غالباً خانم‌های مذهبی هستند. بنابراین روشن است که تا عمومی‌شدن این قرائت از زن و جنسیت راه دشواری در پیش است. وضعیت مردساخته که اراده‌ی مستقل زنان را پس می‌زند، امکان شکوفایی حداکثری را از آنها می‌گیرد و حیات آن‌ها را فروبسته می‌کند؛ چون مردساختگی نوعی تفوق اراده‌ی مردانه بر ساخت اجتماعی و گفتمانی است و طبیعی است که زنان تحت‌فشار باشند. لذا نیروی زنان پشت این تصلب‌های مردانه گرفتار است و این وضعیت سرانجامی جز تبدیل شدن «دیدار رهبری» به «پناهگاه زنان» ندارد. این وضعیت بیش از هر چیزی ناشی از خطاها و نقائص نخبگان و حلقه‌های میانی است که نمی‌توانند سالها اندیشه‌ورزی ویژه‌ی رهبری را مبنای حرکت انقلابی و اصلاحی قرار داده و بر گیجی‌های خود پایان بخشند. چه باید کنیم تا این دیدارها نجات پیدا کنند؟ باید عیناً به رهبری نشان بدهیم این شبهات پیش‌پا افتاده را خودمان حل کرده‌ایم و اکنون به مرحله‌ی جدیدی رسیده‌ایم و لازم است مباحث ناگفته یا عمیق‌ترشان که حرکت را جلوتر از این موقعیت می‌برد بیان کنند و ماموریت‌های بعدی را به عهده‌ی زنان و مردان بسپارند. مادامی که تقاضا از رهبری در همین سطح است ایشان نیز باید در همین سطح منتظر بماند و این خسارت است. @Mahdi_Takallou
🔺چرا به تکراری بودن سخنان رهبری نقد داریم؟ این نقد به‌چه کسانی وارد است؟ به رهبری یا به گفتمان انسداد؟ گفتمان انسداد چه وضعیتی را در جمهوری اسلامی برای مردم رقم زده است؟ گفتمان انسداد؛ گفتمانی است که «جمهوریِ» اسلامی را برنمی‌تابد؛ اما در «جمهوری اسلامی» جریان غالب شده است. ✍️ https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd