eitaa logo
نقدنامه
557 دنبال‌کننده
372 عکس
268 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادامی که می‌گوییم یک مسئله ریشه‌ای است؛ از ذائقه و تغییر ذائقه‌هایی سخن می‌گوییم که دست پخت صنعت و با همکاری ارکان مختلف آموزشی و فرهنگی در کشور است و ما می‌خواهیم فقط با و طرح نور سال‌ها کوتاهی انجام شده در مقابل دشمنی‌های دشمن را ماله کشی کنیم. @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مصداق از درمان‌های ریشه‌ای اگر به دنبال راهکاری مناسب برای مواجهه با مسئله عفاف در جامعه هستیم؛ یکی از ریشه‌های مهم است؛ گشت ارشاد و ارگان‌های مختلف و امنیتی هرچه فریاد دارند را بر سر مافیای لباس و پارچه بکشند و با متخلفان برخوردهای سخت و سنگین داشته باشند... از سوی دیگر به‌جای اینکه دائما بحث کنند حجاب امری فرهنگی است یا نه؛ به آموزش و تربیت طراحان مختلف لباس برای آقایان و بانوان با سلایق متفاوت و مناسب بپردازند. با عرضه لباس های متنوع و مناسب می‌توانید دیگران را دعوت به استفاده کنید اما مادامی که سلایق و لایق؛ راحتی و و... مد نظر نباشد دائما در حال نهی از پوشش‌های نامناسب هستیم و غافل از موارد جایگزین؛ در ارائه جایگزین نیز حق نداریم سلایق دیگران را محدود به سلایق خودمان کنیم. سلیقه غیر از چهارچوب و معیار است؛ سلایق ما در پوشش قابل تعمیم به دیگران نیست و یقیناً گستره پوشش و حجاب‌ برای بانوان و آقایان آنقدر گسترده و متنوع است که مخاطبان فراوانی را شامل بشود. @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حوزه و دانشگاه باید اقتصاد اسلامی را تئوریزه کنند. آن اقتصادی که ضریب جینی را به نفع طبقه سرمایه‌دار تغییر می‌دهد و شکاف طبقاتی را تعمیق می‌کند، «اقتصاد اسلامی» است یا «اقتصاد نئولیبرال»؟ تا وقتی که حوزه و دانشگاه به میدان نیایند و اقتصاد اسلامی را تئوریزه نکنند، بحران‌های ناشی از الگوی اقتصاد سرمایه‌داری، به پای اسلام و انقلاب نوشته خواهد شد! 🎙 استاد میرباقری ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از غلیان قلم
🔹ستیزی جاهلانه (نقدی بر توهم خباثت علم و فکر غربی) 🔸در این یادداشت می‌خواهم یکی از علل بی‌رونقی و کسادی نهاد علم به‌ویژه در حوزه‌های علمیه را بیان کنم. البته این نقد نه از منظر سیاسی یا اقتصادی یا اجتماعی بلکه صرفا از منظری فلسفی به نقد دیدگاهی رایج در باب علم پرداخته و معتقد است: «اگر علم، از مسیر علمی یعنی از مسیر خودش و با سازوکار خودش پیش‌نرود، بی‌رونق و کساد می‌شود» 🔸حتما مستحضر هستید که حقیقت علم و فرزانگی گرچه مقوله‌ای بومی و فرهنگی است، اما پس از کشف و تولید، زبانی جهانی دارد. زبانِ جهانیِ علم دو دلالت دارد: 1. علم، زمانی علم است که برای همگان قابل فهم و یادگیری باشد؛ بنابراین ما علمِ اختصاصی نداریم. 2. علم به‌مثابه یک مقوله همگانی و جهانی، یک علم است و فقط از طریق نقد یا تأیید آن است که می توان مسیر علمی را پیش‌برد. 🔸برای درک مطلب فوق می‌توان به یک آموزه از آموزه‌های منطق تمسک جست. از افلاطون و ارسطو تا فارابی و ابن‌سینا همگی معتقدند شریف‌ترین نوع علم، علم یقینی است و شریف‌ترین نوع یقین، یقین برهانی است و مهمترین شرط یقین، «کلی‌بودن» است. «کلی‌بودن» یعنی نه مختص به مکانی و نه مختص به زمانی است. علم، زمانی علم است که فرازمانی و فرامکانی باشد. 🔸سنتِ علم‌آموزی در عالمانِ ایران اسلامی نیز این مسئله را تأیید می‌کند. مثلا فارابی و ابن‌سینا برای تحصیل علوم و فنون زمان خود به علوم و متون یونانی روی‌آوردند و پس از هضم آن در دستگاه هاضمه علمی خود، توانستند علم مناسب با زمان و مکان خود را بسط دهند. 🔸عالمان و اندیشمندان اروپایی نیز در آغاز دوران شکوفایی علمی‌شان، به ترجمه و ترویج علم از ایران اسلامی روی‌آوردند و بسیاری از نوشته‌های عالمان مسلمان، از فیلسوفان و ادیبان تا منجمان و ریاضی‌دانان را ترجمه کرده و شروع به یادگیری کردند. 🔸نمونه‌ای مهم‌تر از رویه عالمان و اندیشمندان جهان نیز وجود دارد. «قرآن» به‌مثابه یک کتاب جهانی که برای هدایت همگانی نازل شده است، گرچه تحت تأثیر فرهنگ حجاز نازل شده، اما حامل پیامی برای تمام جهان در تمام دوران است. 🔸در نتیجه، سخیف‌ترین نوع برخورد با علم آن است که علم را به شرقی و غربی تقسیم کنیم و مدعی شویم بنیان‌های علمی و فکری غرب، ریشه فساد است و ترجمه و ترویج آن در کشور عاملِ فسادِ مثلا نهادها، دانشگاه‌ها یا هر چیز دیگر است. 🔸عده‌ای می‌گویند: «فلان فیلسوف غربی، ملحد است یا فلان روان‌شناسِ غربی، انحراف جنسی دارد یا فلان متفکرِ غربی، عرق‌خور است و از مغز الکل‌خورده چیز نیکویی در نخواهد ‌آمد»!!! خوب! اگر قرار بر این اتهامات باشد که وضع عالمان و فرزانگان خودمان هم تعریفی ندارد. از ابن‌سینا و نصیرالدین‌طوسی تا خیام‌ها و ملاصدراها همگی متهم به کفر و الحاد و عرق‌خوری و زید‌بازی هستند؛ حتی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی هم از این ماجرا مستثنی نبوده و توسط نابخردانی ناچیز در زمره متهمان به کفر و الحاد قرار گرفته است. 🔸بحث من رد یا تأیید یک جریان فکری نیست، بلکه می‌خواهم بگویم نهاد علمی، باید علمی برخورد کند. وظیفه نهاد علمی این است که مسیر علم را در هر کجا که باشد ره‌گیری و پیگیری کند. حوزه علمیه نمی‌تواند بی‌توجه به اندیشه‌های فیلسوفان و اندیشمندان جهان معاصر کاری از پیش‌برد. 🔸حوزه علمیه اگر بخواهد علوم انسانی اسلامی هم تولید کند، باید ابتدا علوم انسانی موجود را فهم کند، سپس نقد کند و در دستگاه هاضمه خود هضم کند، طرح و ایده خود را بر آن افکند و دراندازدش. ولو این حیّ باشد و آن میّت، باز هم میت را از دل حیّ و حیّ را از دل میّت درمی‌آورند، نه از ناکجا آباد! قال الله سبحانه: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ يُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ كَذلِكَ تُخْرَجُونَ» (مریم: 19) 🔸البته من منکر غرب و شرق انسانی نیستم. آری دوگانه غرب و شرق داریم؛ همانطور که دوگانه عقل و جهل داریم. فکر شیطانی و الهی هم داریم، اما این غرب و شرق با غرب و شرق جغرافیایی فرق دارد. غرب انسانی ممکن است همسایه تو باشد، با تو مسجد هم بیاید و نماز هم بخواند. انسان غربی به معنای ظلمانی، می‌تواند در در شرق بدنیا آمده باشد و انسان شرقی به معنای نورانی، می‌تواند در غرب بدنیا آمده باشد. 🔸اکنون وقت آن رسیده که مزخرفات را کنار گذاشته و عاقلانه بیاندیشیم. با علم و اندیشه نمی‌توان امنیتی و کلامی برخورد کرد. پس از یونان باستان و ایران میانه، اکنون اروپا معهد علم است. پس باید حرمت علم را نگه‌داشت. باید زبان علم را آموخت، در محضر آن تلمّذ کرد، زمانه ما که فرارسد، به حکم آن‌که مسلمان ایرانی هستیم، جز علم ایرانی اسلامی چیزی برای عرضه نمی‌ماند. @ghalayaane_ghalam/حمید احتشام‌کیا
هلالی‌ها پاسخی به انفعال‌های چند ساله 🔶انتقادها زمانی سازده است که وارد گود شویم و میدان را به دست بگیریم.... یقینا کارهای انجام شده انتقاداتی دارد، به شخص هلالی از اول هم در سبک مداحی که انجام میداد انتقاد وارد بود، مسئله‌ای نیست، دوستان منتقد و دلسوز عَلَمی را بلند کنند، کاری به این گستردگی و از جهات مختلف کیفی و کمی انجام بدهند، ملزومات، هیئت هزار نفری با جمعیت و اجتماع 20 هزار نفری متفاوت است و الزامات گروه سرود مسجد با گروه رسانه‌ای سرود در صدا و سیما تفاوت دارد. 🔶گاهی به گونه‌ای نقد می‌شود که کانه اگر کارهایی با این سبک ساخته نشود، فرزندان ما منتظر محصولات سالم و بدون غنا می‌مانند، بازار ذهن فرزندان بیش از پیش از دست رفته است، فقط چون دیواری کوتاه‌تر پیدا نمی‌کنید دائما هر چه فریاد دارید بر سر این‌ها می‌کشید؟ 🔶چرا فریادی بر سر خودتان نمی‌کشید، که شما کجای بازی بودید؟ 🔶چه زمانی از راه رسیدید؟ 🔶تفکر شما چقدر دایره فرزندان ایران را محدود کرد؟ 🔶دایره مخاطبان شما چقدر است، چه طرح عملیاتی و اجرایی برای مدیریت ذائقه دارید؟ 🔶 ذائقه‌‌ها پیش تر از این نه توسط هلالی و پوریانفر بلکه در بازی دشمن تخریب و خراب شد، اگر می‌توانید گوی سبقت را بربایید و کاری انجام بدهید، کاری مناسب با عقاید و مبانی که مدافع آن هستید، کاری در دل میدان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و شیراز و یا حاشیه شهرستان‌های مختلف. 🔶انتقاد به کارهای هنری و مذهبی وارد است، اما سازنده باشید نه مخرب، محرک باشید نه منفعل، نقد از دل پردیسان قم و از کف مدارس مذهبی و ایزوله شده سازنده نخواهد بود. 🔶نقد زمانی می‌تواند سازنده باشد که ما نقدینگی داشته باشیم و اصطلاحا برگ برنده‌ای در چنته باشد و الا کاری بدون نقص نیست. @naghdname_ir
کار نقد فوق‌العاده سخت و سنگین است و به مراتب از تولید اثر توانایی بیشتری می‌خواهد؛ اگر دیدید جایی نقد زیاد شد و کفه تولید سبک شد؛ یک جای کار می‌لنگد؛ شاید پرسشگران لباس نقد پوشیده‌اند و متخصص پندار شده‌اند و آسایش در سایه نقد را بر رنج خلق آثار ترجیح داده‌اند. @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| ♦️عزت بی‌هیاهو 🔻امام حسن (ع) می‌فرمایند:‌اگر می‌خواهی به عزت برسی عزتی که هیاهو نداشته باشه، از ذلت گناه و معصیت خارج بشو! 📎 حجت الاسلام رحیمی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
کلام تلخ ولی صادقانه را بپذیر بهانه است؟ چه بهتر! بهانه را بپذیر چو برده ای که امیدش به روز آزادیست صبور باش ولي تازیانه را بپذیر پرنده بودن خود را مبر ز یاد ولی کنون که در قفسی، آب و دانه را بپذیر نشاط عشق به رنج وجود می ارزد ملال این سفر جاودانه را بپذیر کسی برای ابد با کسی نمی ماند زمانه است رفیقا، زمانه را بپذیر فاضل نظری @naghdname_ir
آلزایمر تربیت اسلامی چرا دغدغه‌ی الهیاتی شنبه و پنجشنبه فهم نمی‌شود؟ مادامی که در: 1- تنظیم قانون ساعت کاری مشاغل 2-تعطیلات رسمی 3- میزان ساعت کاری 4- اشتغال بانوان و... فهمی نسبت به نیازهای معنوی و توحیدی انسان تنظیم نشد و لاجرم تغذیه و تربیتی شکل نگرفت، نمی‌توان هم‌اکنون انتظار داشت دغدغه‌ی اشتغال پنجشنبه به‌بهانه‌ی مناسک و آیین‌های دینی فهم شود. ما بستر و پایه‌ها را در جای دیگری پایی نهاده‌ایم و حالا فریاد نابودی مناسک در بستر زمان فهم نمی‌شود، چرا که مخاطب این فریادها دچار آلزایمر تربیت اسلامی گشته است. مادامی که قافیه تداخل نماز اول وقت یا جماعت با کوفتگی پس از ساعت‌ها کار، بیداری بین‌الطلوعین با خستگی شبانگاه، زیارت سالانه با اقساط متراکم ماهانه و سرگرمی‌های زیبای رسانه را به بیداری شبانه باختیم باید فکری و درمانی می‌اندیشیدیم، تا هم‌اکنون مخاطبان بیشتری برای دغدغه‌ی امروز داشته باشیم. @naghdname_ir
خوشحالی این ساعت‌ها از روی نقد یا ضعف دولت نیست؛ نتیجه پستی انسانیت است و روضه‌سازی‌های افراطی نیز از روی جهل است. @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫ هنر آن است که بی‌هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی‌، و این هنر مردان خداست. 📅 ۱ تیر ۱۳۶۰ 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
عمل‌گرایی و حرکت هرچند در جایگاهی ضعیف باشد اما شرافتی غیر قابل مقایسه با انفعال و سکون دارد و شهادت خالصانه نتیجه‌‌ی این فاصله و شرافت است. شهادت‌تان مبارک🌱 @naghdname_ir
سید حسین شهرستانی مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی: نسبت به ملامت‌گران و یاوه گویان شکیبا باشید؛ این شهادت کار خود را خواهد کرد.... @naghdname_ir
از رییسی خوشم می‌آمد.... از رییسی خوشم می‌آمد با اینکه برخی انتصابات و وزرای دلچسبی نداشت. شبیه سیاستمدارها نبود ادایشان را هم در نمی‌آورد برای همین ادبیات سیاسی هم نداشت. نیامده بود جمله بسازد لحنش کارگری بود جنسش همین بود نمیخواست هم عوض شود. برای همین جمله‌ای از او جز همان ناهار خوردید در ذهنمان نمانده است. تیتر دستمان نمیداد نمیخواست هم بدهد طلبه بود بیشتر هم نمیخواست باشد. وقتی هم به او گفتند ۶ کلاس بیشتر سواد ندارد سرخ شد عصبی شد اما گفت تقوا داشته باشید پی‌اش را هم نگرفت دنبال کاراکتر شدن نبود برای همین مناظره و درگیری با او حال نمیداد نه میخواست معجزه هزاره سوم باشد نه آخوند شیک لباده پوش و نه حتى حقوقدان وقتی هم رفت سازمان ملل باز هم نخواست چیزی از خودش نشان دهد. یکبار عکس حاج قاسم را بلند کرد یکبار هم قرآن شعارهای تبلیغاتیش هم چنگی به دل نمیزد مانیفست سیاسی نداشت. به درد در دست گرفتن و توی خیابان گرفتن نمیخورد ایران قوی؟ سید محرومان؟ رئیسی حتی عکس خوب و کاریزماتیک برای پوستر و بیلبوردش ندارد چون انگاری از دوربین معذب است. راننده تاکسی ها هم وقتی میخواهند فحشش بدهند ایست میکنند. فحش آخوند بودنش را میدهند و قیمت ارز و دلار را توی سرش می‌کوبند یا اینکه داماد علم الهدی ست. حق دارند ولی حتی یک نفر به یاد ندارد رییسی او را به جمله ای گزیده باشد. حتی در ادبیاتش صبح جمعه هم نداشت میگویند برود یک مسجد پیدا کند نمازش را بخواند و به مملکت چه کار دارد؟ راست میگویند رییسی دیگر از نقش تولیت آستان قدس رضوی بیرون نیامد رییس قوه قضا هم شد همین بود چهره مقتدر دستگاه قضا را نداشت هرچه هم برایش نوشتند جلاد و... به صورتش نچسبید. شبیه آدمهایی بود که آمده اند دعوا را فیصله بدهند رییس جمهور شدنش هم همین شکلی بود. آخوند ساده مشهدی بود که خاطراتش هم لهجه کوچه پس‌کوچه مشهد میداد و صدای دستفروش‌های اطراف حرم می‌پیچید بعد از ریاستش که خیلی‌ها گفتند تک دوره ایست از یادها میرود چون آدم رسانه نبود تکه کلام و ادبیات سیاسی نداشت که مثل احمدی نژاد و روحانی سر زبانها بیفتد یا مثل خاتمی رهبر جریان سیاسی شود و گفتمان تازه ای بسازد اتوبان هم به نامش بزنند فرقی نمیکند رییسی بیشتر به صحن‌های رضوی می آید که زائرهای رضوی از کنار مزارش رد که شدند فاتحه ای برایش بخوانند و بگویند: خوشبحالش بعد ریاست جمهوری‌اش نه ممنوع التصویر شد نه جریان انحرافی عاقبت بخیر شد رییسی ساده بود اما خدا نخواست ساده تمام شود نامش را در تاریخ طوری نوشت دیگر از یاد نرود. ✍عطیه همتی @naghdname_ir
شاهد زمانه این روزها کوک نیستم. دچار نوعی غم، ملال. هوای گریه دارم. ساکتم و سکوتم پر از فریاد است. چرا؟ قطعا بی‌ربط نیست به وقایع اخیر. به این جمعیت سوگوار. به آن جمعیتِ شاد از مرگِ دیگری. من نه شادم نه سوگوار. نه می‌توانم علت اشک‌‌ها را درک کنم و نه می‌توانم علت رقص و پایکوبی را. جایی نقل قولی از سیمین خواندم که: «تنها راه حلی که برای ما مانده‌است همین است: شاهد زمانه بودن.» نمی‌دانم کجا و در چه موقعیتی سیمین این را گفته. اما وصف این روزهای من است. تماشاچی شده‌ام. در کشور سیاست‌زده‌ای که ایدئولوژی دینی‌اش، هر فکر و کنشی را به مراتب پیچیده‌تر می‌کند؛ انگار توانِ من، فعلا، نظاره کردن است. اما ته دلم دوست داشتم تکلیفم معلوم می‌بود و در یک دسته‌ای جای می‌گرفتم. تنها نبودم در این زمان. دلم می‌خواست که همین اکنون، خودم را متعلق به یک گروه می‌دانستم و در جمع آنان برون‌ریزی احساسی می‌کردم. یا اشک می‌ریختم یا پایکوبی. بهتر از این بود حناق بگیرم که. آنوقت حالا اینجور گنگ‌و لال نبودم. چیزی می گفتم، فریادی می‌زدم، یا قهقه‌ای! راستش ته دلم، دوست داشتم در جمعیت سوگوار جای می‌گرفتم. غمشان را به رسمیت می‌شناختم. باورشان می‌کردم. اما نمی‌شود. نهیبی توی گوشم مرا یاد سوگ‌های مکرری می‌اندازد که این‌سال‌ها در خفا برگزار شد و نشد. تن‌های عزیزی که در شرایط امنیتی یا توسط افرادی ناشناس به خاک سپرده شدند. فارغ از اینکه آنها چه کرده بودند؛ عزیزِ مادر و همسر و فرزندانشان که بودند؟ سهم آنان از غم شان چقدر بود؟ خودم را در اوج ناتوانی می‌بینم. در اوج استیصال ... من فقط میدانم درد محبت، سخت‌ترین درد تاریخ است... موقعیت سختی است. انگار فقط می‌توانم شاهد زمانه باشم...زهرا شیخ کانال تلگرام خانم شیخ ______ پ.ن: این یادداشت وقایع این روزها را از دریچه‌ای دیگر نگاه کرده که شاید اعتقاد بسیاری از افراد جامعه امروز باشد؛ آنهایی که نمی‌خواهند خوشحال باشند؛ اما با انبوهی از سؤال و پرسش جلوی بغض این روزها را می‌گیرند. به نظر می‌رسد این پرسش‌ها و دغدغه‌ها شاید زخمی خون آلود باشند اما مقدس و محترم هستند؛ نمی‌توان از کنار آنها ساده گذشت؛ و باید بیش از پیش به گفتگو؛ التیام؛ درمان و جبران پرداخت؛ ما (اکثریت جامعه ایران) نگاه‌های نزدیکی به هم داریم اما ساده گذشتن از کنار پرسش‌های کهنه و مطالبات عمیق جامعه را چند دسته می‌کند. @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ جریان روشنفکری چرا جمعیت میلیونی را نمی‌بیند؟ 👤 سیدحسین شهرستانی @jaryan_tv1 @naghdname_ir
گروه پشیمان‌ها..... من رفتم. مراسم تشییع را می‌گویم. باید می‌رفتم . وقتی می‌شود چیزی را با چشم‌های خودت ببینی، چرا باید از رسانه‌های اینور و آنور دریافت کنی؟ من رفتم و آن مشاهداتی که دنبالش بودم را خودم با چشم‌های خودم دیدم. یکی از مشاهداتم مواجهه با «پشیمان‌ها» بود. یک نفر را دیدم که با خودکار روی ورق نوشته بود: ما برای ابراز پشیمانی آمده‌ایم. کنار خودم ایستاده بود. گپ زدیم. گریه نمی‌کرد. بیشتر حالت شوک و غبطه داشت. می‌گفت آمد‌ه‌ام چند قدم پشت شان بروم شاید حلالم کنند. رای هم نداده بود به رئیسی. و تمام این سال‌ها به کم‌توانی‌اش در کشورداری باور داشته و خیلی به جوک‌ها و طنزها خندیده بود اما حالا پشیمان بود. گفتم: یعنی به نظرت، اینها، قبلا ایراداتی فاحش داشتند و چون شهید شدند، فهمیدی اشتباه کردی؟ گفت بله. ما اشتباه می‌کردیم. این مرگِ با شرافت، نشان داد آنها بصیرت داشتند. نشان داد خیلی از ما جلوتر بودند. گفتم: ولی خب، قاعدتا با این شرایط جوی، اصلا نباید می‌رفتند. مکث کرد و گفت: خب، آن موقع‌ها هم به همین کارهایشان می‌خندیدیم ولی لابد علتی داشته. بعد هم در زمزمه‌ای با خودش ادامه داد: هشتمین ريیس‌جمهور، خادم امام رضا، روز تولد امام رضا، در آغوش امام رضا... دیگر حرفی می‌ماند؟ خب بدیهی بود که نه. حرفی نمی‌ماند در غوغای بدرقه. ... یک نفر دیگر همانجور که راه می‌رفتیم، بی مقدمه به عکس امیرعبداللهیان اشاره کرد و گفت هیچ وقت ازش خوشم نمی‌آمد نمی‌دانم چرا. ناراحتم از خودم. گفتم: یعنی حالا خوشت می‌آید؟ مکث کرد؛ گفتم: خب قرار نیست همه را دوست داشته باشیم که. سری تکان داد و با حسرت گفت: اما همینکه شهید شد یعنی آدم خوبی بوده... ... آن یکی اما کلی گریه کرده بود؛ چشم‌هایش متورم و قرمز. می‌گفت: شرمندگی‌اش را نمی‌تواند جبران کند ... گفتم: خب لابد تو هم دلایلی داشتی. گفت: آره . دلایلم هم محکم بود.اما حالا لال شده ام... ... 👈گذار سختی است، خیلی از ما در این نقطه ایستاده‌ایم... در پارادوکس دین نمایشی و دین راستین؛ در جنگ ایدئولوژی و منطق؛ در تناقض بین یک عمر آموزه‌های خانوادگی و حکومتی با تغییرات اندیشه‌ایِ امروزمان؛ در برزخ دگرخواهی و فردگرایی؛ در جستجوی آزادی و تَرَک برداشتن باورهای دیرین‌مان؛ در طلب اخلاق و محروم از آن... ✍️زهرا شیخ @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
تعلیق پدیدارشناسانه ما در فقدان رئیس جمهور درست در همان ساعات سخت و نفس‌گیر عصر یکشنبه که گروههای امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که میگویم کم و بیش یعنی همه ما از امثال من که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب می آمدیم و پیشتر برای پیروزی اش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبهه ای و برون جبهه ای و بخش بزرگی از مردم معمولی؛ گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او هر چند پیش چشممان بود ولی نمیدیدیمش. اگر هم میدیدیم بیشتر کاستی‌های او در نسبت با ایدئال‌های ذهنیمان را می‌دیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان، رئیسی او را در تحقق‌ها و فعلیت‌هایش از نو پیدا کنیم گروه‌های امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر می‌کنم تا مدتها ادامه خواهد یافت. كاستيكا براداتان در کتاب «جان‌دادن در راه ایده‌ها» با استفاده از استعاره‌ای سینمایی می‌گوید کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ گویی کل سکانسها و پلانهای پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را می یابند. به این سیاق شهادت دراماتیک رئیسی پرواز کردن سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوه‌های جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد. طی چهار دهه در جایگاه‌های مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریتها نهاد. رئیسی از نیمه دهه نود مشخصا به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل سیاست ورزی او نیز خاص خودش بود او نه مانند راهبردی سیاست ورزی میکرد و نه چون ، تاکتیکی بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تكليف به‌جای می‌آورد. شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت تقوا بود مشیی علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت. "سیاست" تقوا؛ این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما. ✍️سجاد صفارهرندی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از مجله خردورزی
رئيس جمهور اسلامی ناسازه دموکراسی مدرن ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی و امثال او محصول همان صندوق های رایی است که جهان مدرن آن را تنها راه معتبر برای تشکیل دولت میداند اما با یک تفاوت چشم گیر. سیستم یا نظام رای گیری که در اصطلاح دموکراسی یا حکمرانی مردم نامیده می شود، در عمل چرخه بسته و یکپارچه ایست که سرمایه داری خون رسان آن است و زیر ابر ضخیم رسانه‌های ،امپریالیستی زیست جهانی فروبسته در خود را بنا می کند؛ همان زیست جهانی که بودریار میگوید استعاره در آن مرده است نه آنکه از شدت کسوف تصویری سیمای خورشید پوشیده شده باشد بل آنکه هر چه هست تصویر است. ایران با از سر گذراندن پایان تلخ مشروطیت که به استبدادی غربی و مورد پشتیبانی روشنفکران مرتجع غربگرا، انجامید طرح بازیابی خود را خارج از نظام موجود جهان بنا کرد قیام پانزده خرداد چهل و دو سرآغاز خروج ایران از نظم رایج جهان بود که در نهایت همه ساختارها و میکروارگانیسم‌های مدرن را زیر بهمن پنجاه و هفت به تعلیق برد. دموکراسی مدرن برای تکنیکال کردن حکمرانی و انسان زدایی از آن، فرم و شکلی خنثی از نظام رای گیری را تنها راه نجات بشر از لویاتان یا گرگ صفتی نفس قدرت طلب آدمی معرفی کرد اما حیات واقعی بر سیاره زمین حیاتی معنادار و سیاسی بود که سیاست زدایی و انسان زدایی را بر نمی تابید عنصری کمی و مادی به نام سرمایه در غیاب معنابخشی خدا اعتبار بخش و قوام بخش نظام سیاسی در کشورها و جامعه بین المللی شد. انقلاب اسلامی با خودآگاهی تاریخی نه شرقی نه غربی، تمدن موجود را ماده بنای تمدنی متعالی و پیشرو قرار داد. نیچه در قرن نوزدهم مرگ خدا را در تمدن غرب اعلام کرده بود. قریب یک قرن بعد از او فوکو از مرگ انسان پرده برداشت طرح انقلاب اسلامی اما احیاء سروری عبادالله بر سیاره بود که هم خدا را و هم انسان را میخواست وارد ساختار اداره و حکمرانی زمین کند استعاره ولایت فقیه و یگانگی ملت و امت در هویت به پا خاسته «ایرانی اسلامی» نظام جدیدی را بر پا ساخت. رییس جمهور حاصل جمع سرمایه و رسانه‌ی قارونها نیست. پول و تصویر، دو عنصر کمی و اعتباری با دخالت عامل معنابخشی خارج از اعتبار انسان به نام الله تبدیل به کیفیتی معنادار شدند تبدیل کردن توده ی شکل پذیری از اجتماع انسانهای بی هویت به مردمانی که فی نفسه و تک تک فارغ از کمیت سرمایه و قدرت شان نوامیس و خلفای الهی اند و در نظامی از حق و تکلیف رابطهای طولی میان امام و امت را می سازند شاهکار سیاسی انقلاب اسلامی بود. دولتمرد نماز شب خوان و فرعونیت زدایی از دولت روشنفکری مرتجع و قرن هجدهمی ایرانی همراه با دیگر وفاداران تمدن غرب در نظام کمی مدرن استحاله شده است. و به زعم خویش هویتی انترناسیونال یافته حال آنکه نفی هویت خود منجر به فروریزی آخرین مقاومت انسانی در ماهیت ضد انسانی تمدن غربی است. روشنفکری مرتجع ایرانی بیش از هر دولت و حکمرانی در برابر دولت سید ابراهیم رئیسی صف آرایی کرد. آن رقیب درست گفته بود که سید ابراهیم از نظام ارتجاعی و تقلیدی آموزش مدرن جز شش کلاس نیاموخته بود و برای ریاست جمهوری مدرن تربیت نشده بود. او مدرس دوره‌های اجتهادی الهیات اسلامی و سالها قاضی القضات دادگاه‌های حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود که در نظامی از حق و تکلیف الهی رای می‌نوشت و حقوق الهی را جاری می‌کرد اهل تهجد و بندگی بود اینها مخل کارکرد جایگاهی است که خواست قدرت به ما هو قدرت از مقومات بنیادین آن است. رئیسی نماز شب خوان در عصر نرمالیزاسیون انقلاب و انقلابی‌ها، فانوس راهنمایی برای پیمودن عهدی جدید شد بعد از رخداد انقلاب اسلامی و عبور از کوران حوادث دهه شصت تا رحلت امام خمینی به نظر می‌رسید راهی جز بنای یک ژاپن اسلامی نداریم و باید آرمانهای بلند و باشکوه ابتدای انقلاب را در موزه‌ها و صندوق امانات بانک ها نگاهداری کنیم و در مناسبت‌های تقویمی آنها را به جشن یا سوگی اداری گرامی بداریم. دولت سیزدهم اما سنتی دیگر از حکمرانی را پایه گذاری کرد. بر خلاف نقد رایجی که این دولت را فاقد شعار و سیاست زدا معرفی میکند دولت سید ابراهیم رئیسی را میتوان دولتی نامید که بیش از هر چیز انجام وظایف معمول قوه مجریه را منظور و هدف خود قرار داده بود همان که امام خمینی رحمت الله علیه فرموده بود جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم دولت رئیسی نه دولت سازندگی بود، نه دولت اصلاحات نه دولت عدالت و نه دولت تدبیر و امید همه این شعارها را در تار و پود اراده و تصمیم دولت آورده بود و کار ویژه‌اش به انجام رساندن وظایف دولت جمهوری اسلامی بود دولتی که برتری و درخشندگی اش در شب تاریک زمین که هیچ دولتی، هیچ دولتی جز لفاظی و حرافی جرات یا اراده اقدامی عملی در برابر لویاتان هفت سری به نام رژیم صهیونیستی نداشت بیشتر به چشم آمد. ✍محمد علی روزبهانی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران @kheradvarzi_com
📌چند خطی درباره قدیس‌سازی از شهدای این روزها و تبعات آن... @Jazveh_fatemedadashi
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بخشی از جناح سیاسی تلاش می‌کند تشییع خیابانی را به لشگرکشی خیابانی تفسیر کند تا بخواهد با آن بحران صندوق انتخابات را بپوشاند 🔹برخی با تنش‌سازی و لولوسازی از رقیب رای بالایی گرفتند اما هیچوقت محبوب نبودند؛ کما اینکه در دولت قبل آقای ظریف محبوبتر از روحانی بود. 🔹اتفاقی که در مراسم تشییع رخ داد معنایی به حال عمومی بخشید که پیش از آن نبود و این قدرت مکانیزمهای تاریخی است که در ایران وجود دارد. سیدحسین شهرستانی، مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی @kheradvarzi_com @farhikhteganonline