eitaa logo
نمایشگاه انجمن باغ گردو
81 دنبال‌کننده
396 عکس
53 ویدیو
29 فایل
اطلاع رسانی ها * نمونه کارها * موفقیت درختان باغ * نکته هایی برای نویسندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و ادب ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، روز معلم را به شما اساتید گرانقدر و دغدغه مند باغ گردو تبریک ویژه عرض میکنم و مشتاقانه منتظر موفقیت های روزافزون شما هستم. خادم کوچک باغ، حسین مجاهد 💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️نکاتی مهم در داستان نویسی ( دیالوگ و پایه دیالوگ یا زبان بدن) 💠پایه دیالوگ و زبان بدن 🛑نکته ی مهمی که درباره نوشتن رمان، نمایشنامه، فیلمنامه نویسی و هر کاری که خلاقه محسوب می شود وجود دارد این است که وام از واقعیت می گیرد اما واقعیت را تغییر می دهد. گزارش و خبر برعکس کار خلاقه است. خبر، همان اتفاقی که افتاده را برای شما بازگو می کند. 🔯مثال: در ماشینتان گزارش ورزشی فوتبال ایران و استرالیا را گوش می دهید. گزارشگر می‌گوید: شماره پنج به شماره شش پاس می دهد و شماره شش شوت می کند. داور سوت می زند. دروازه بان نقش زمین شده است. در اینجا گزارشگر شرایط را طوری تعریف می‌کند که کسی که آنجا حضور ندارد عین واقعیت را تجسم کند. ⭕️اما واقعیت در کار خلاقه چیست؟ واقعیت، امری ساختنی است. در دنیای واقعیت، همسایه ای دارم که چهار پسر دارد: یکی پزشک، دو مهندس و یک معلم. ⬅قصد نوشتن داستانی را دارم اما چیزی به ذهنم نرسیده است. در محور جانشینی می توانم این خانواده را دست مایه قرار دهم و با تغییراتی در واقعیت آن همسایه، موضوعی نو خلق می کنم. ♻یعنی در واقعیت دست می برم. گاهی اصلا چنین همسایه ای وجود خارجی ندارد. برای مثال در روزنامه ای خبری خوانده ام و بر اساس تخیل خودم آن را تغییر داده ام. یا اصلا حتی در روزنامه هم چیزی نخوانده ام و فقط در ذهن خودم تجسم کردم و موضوعی خلق کرده ام. ✅اگر واقعیت را تقلید کنیم گزارش و خبر می شود و مستند است اما ✅امر خلاقه برعکس گزارش است. ممکن است واقعیتی را دست مایه قرار دهید اما نه همانطور که بوده بلکه در واقعیت دست می‌بریم و تغییرات مناسب داستانی شدن را اعمال می کنیم. @nevisandegisarem 🔯برای نشان دادن لکنت زبان یکی از شخصیت های داستانی اگر نوع حرف زبان لکنت دار را عینا در دیالوگ وارد کنیم، گزارش و خبر می شود که ابتدایی‌ترین شکل دیالوگ است. 🌐اما اگر از زبان بدن برای نشان دادن لکنت زبان یک کاراکتر استفاده کنیم، امری خلاقه صورت گرفته است. مثال: یک پسر که لکنت دارد را چطور دیالوگش را می‌نویسید؟ مثلا می گوید پدرم در خانه نیست. ❌ماهیچه های صورتش منقبض شد تا بتواند جمله اش را بدون لکنت بگوید اما تا وقتی گفت" پدرم در خانه نیست " چندین بار آب دهانش با گفتن حرف پ به صورتم پاشید و دست آخر آنقدر تکرار کرد که خودش هم خسته شد. همیشه همینطور بود. وقتی هیجان زده می شد یا می خواست دروغ بگوید بیشتر به لکنت می افتاد. ✅توصیف زبان بدن را قبل یا بعد از دیالوگ می آوریم و دیالوگ مثل نگین انگشتری بر آن می نشیند. ❇در دیالوگ نویسی دنبال امر خلاقه هستیم تا رساتر اطلاعات را برسانیم. 🔆در داستان، بازآفرینی می کنیم، پیکره ی قبلی اطلاعات ذهنی مان را فرو می‌ریزیم و طرحی نو از همان اطلاعات پدید می آوریم. 🛑🛑نکته مهم: ما یکبار با زبان بدن یک کاراکتر را توصیف می کنیم و در کل داستان دیگر نیاز نیست حالات کلامی یا وصف ظاهری اش تکرار شود، زیرا قبلا او معرفی شده است. ✅تکنیک های دیالوگ نویسی: 1⃣سوال- جواب 2⃣سوال- جواب با سکوت قابل شنیدن 3⃣سوال- سوال 4⃣سوال- کنش(بیرونی یا درونی) @nevisandegisarem ⛔در جرو بحث، حرفهای غیر ضروری که معمولا برای خواننده جالب نیست وجود دارد که روند داستان را کُند و کسالت بار می کند و خواننده می فهمد راوی وقت کشی کرده و گاه چیزی بارش نیست! ✅اما در دیالوگ، گفتگو مهندسی شده و ضروری و قابل تامل است. 🔰درسی از استاد صارمیان