eitaa logo
سخنان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام
211 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
581 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه صدوچهل‌ویکم (خطبه 141 - خطبه درباره نهى از غيبت) اَيُّهَا النّاسُ، مَنْ عَرَفَ مِنْ اَخيهِ وَثيقَةَ دين وَ سَدادَ طَريق ❗️اى مردم، آن‌کس که از برادرش استوارى در دین و درستى راه را مى‌داند فَلايَسْمَعَنَّ فيهِ اَقاويلَ الرِّجالِ. اَما اِنَّهُ قَدْ يَرْمِى الرّامى، وَ تُخْطِىءُ نباید گفتار بیهوده مردم را در حق او بشنود. بدانید که تیرانداز گاهى تیر مى‌اندازد و تیرش به خطا السِّهامُ، وَ يُحيكُ الْكَلامُ، وَ باطِلُ ذلِكَ يَبُورُ، وَ اللّهُ سَميعٌ وَ شَهيدٌ. مى‌رود، سخن هم (هرچه باشد) اثر مى‌گذارد ولى نادرست آن ازبین‌مى‌رود، و خداوند شنوا و شاهد است. اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ. - فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ ❗️آگاه باشید که بین حق‌وباطل جز چهار انگشت فاصله نیست. توضیح این سخن عَنْ مَعْنى قَوْلِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قالَ: - را از امام خواستند، حضرت انگشتان دست را به‌هم چسباند و بین گوش‌وچشم قرار داد، سپس فرمود: الْباطِلُ اَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ اَنْ تَقُولَ رَاَيْتُ. باطل آن است که بگویى شنیدم، و حق آن است که بگویى دیدم. @nahgolbalagh
خطبه صدوچهل‌ودوم (خطبه 142 - خطبه نیکوکاری در جای خود) كسى كه نه به‌جا و نه به‌حق، به كسى كه سزاوار احسان نيست، احسان‌كند، جز ستايش مشتى فرومايه و ثناى جماعت اشرار و نادانان بهره‌اى نخواهدبرد. آن‌هم تازمانى‌كه، احسانش در حق ايشان بردوام باشد. به‌راستى چه‌دستى بخشنده دارد ولى از انفاق در راه خدا بخل مى‌ورزد. كسى كه خدا به او مال و خواسته‌اى ارزانى‌داشته، بايد كه به خويشاوندان برساند و مهماني‌هاى نيكو دهد و اسيران و گرفتاران را ازبندبرهاند و به فقيران و وامداران چيزى عطاكند. و تا ثوابى حاصل‌كند، خود شكيبايى ورزد و حقوقى را كه به‌گردن دارد، ادانمايد و با سختي‌ها بسازد. دست‌يافتن به اين‌خصلت‌ها، در دنيا سبب شرف‌وبزرگى و درك فضايل آخرت شود. [اگر خدا بخواهد.] @nahgolbalagh
خطبه صدوچهل‌وسوم (خطبه 143 - خطبه در طلب ياران) 1️⃣ نظام آفرينش براى انسان: ❗️آگاه باشيد، زمينى كه شما را برپشت‌خود مى‌برد، و آسمانى كه بر شما سايه‌مى‌گستراند، فرمان‌بردار پروردگارند، و بركت آن‌دو به شما نه از روى دلسوزى يا براى نزديك‌شدن به شما، و نه به اميد خيرى است كه از شما دارند، بلكه آن دو، مأمور رساندن منافع شما بوده، اوامر خدا را اطاعت كردند، به آنها دستورداده‌شد كه براى مصالح شما قيام‌كنند و چنين كردند. @nahgolbalagh
خطبه صدوچهل‌وسوم (خطبه 143 - خطبه در طلب ياران) 2️⃣ فلسفه آزمايش‌ها: خداوند بندگان خود را كه گناه‌كارند، با كمبود ميوه‌ها، و جلوگيرى از نزول بركات، و بستن در گنج‌هاى خيرات، آزمايش می‌كند، براى‌آن‌كه توبه‌كننده‌اى بازگردد، و گناه‌كار، دل از معصيت بكند، و پندگيرنده، پندگيرد، و بازدارنده، راه نافرمانى را بر بندگان خدا ببندد. و همانا خدا استغفار و آمرزش‌خواستن را وسيله دائمى فروريختن روزى، و موجب رحمت آفريدگان قرارداد و فرمود: «از پروردگار خود آمرزش‌بخواهيد، كه آمرزنده است، بركات خود را از آسمان بر شما فرو مى‌بارد، و با بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را يارى‌مى‌دهد، و باغستان‌ها و نهرهاى پرآب در اختيار شما مى‌گذارد». پس رحمت خدا بر آن‌كس كه به استقبال توبه رود، و از گناهان خود پوزش‌طلبد، و پيش‌ازآن كه مرگ او فرارسد، اصلاح‌گردد. @nahgolbalagh
خطبه صدوچهل‌وسوم (خطبه 143 - خطبه در طلب ياران) 3️⃣ نيايش طلب باران: بارخداوندا ما از خانه‌ها، و زير چادرها پس‌از شنيدن ناله حيوانات تشنه، و گريه دلخ‌راش كودكان گرسنه، به‌سوى تو بيرون‌آمديم، و رحمت تو را مشتاق، و فضل و نعمت تو را اميدواريم، و از عذاب و انتقام تو ترس‌ناكيم. 🌧 بارخداوندا بارانت را برما ببار، و ما را مأيوس برمگردان و با خشك‌سالى و قحطى ما را نابودمفرما، و با اعمال زشتى كه بى‌خردان ما انجام داده‌اند ما را به عذاب خويش مبتلامگردان. اى مهربان‌ترين مهربان‌ها بار خداوندا به‌سوى تو آمديم از چيزهايى شكايت‌كنيم كه برتو پنهان‌نيست و اين هنگامى است كه سختى‌هاى طاقت‌فرسا ما را بيچاره‌كرده و خشك‌سالى و قحطى ما را به‌ستوه‌آورده، و پيش‌آمدهاى سخت ما را ناتوان‌ساخته، و فتنه‌هاى دشوار كارد به استخوان ما رسانده‌است. بارخداوندا از تو مى‌خواهيم ما را نوميد برمگردانى، و با اندوه و نگرانى به خانه‌هايمان بازنفرستى، و گناهانمان را به‌رخمان نكشى، و اعمال زشت ما را مقياس كيفر ما قرارندهى. خداوندا باران رحمت خود را بر ما ببار، و بركت خويش را برما بگستران، و روزى و رحمتت را به‌ما برسان، و ما را از بارانى سيراب‌فرما كه سودمند و سيراب‌كننده و روياننده گياهان باشد، و آنچه خشك‌شده دوباره بروياند، و آنچه مرده‌است زنده‌گرداند، بارانى كه بسيار پرمنفعت، روياننده گياهان فراوان، كه تپّه‌ها و كوه‌ها را سيراب، و در درّه‌ها و رودخانه‌ها، چونان سيل جارى‌شود، درختان را پربرگ‌نمايد و نرخ گرانى را پايين‌آورد، همانا تو برهرچيز كه خواهى توانايى. @nahgolbalagh
هدایت شده از متامامت
اگر آسمان ها و زمین را به من بدهند تا پوست دانه ای جورا به ستم از مورچه ای را بگیرم ، هرگز چنین کاری نخواهم کرد @HadisNgari 🎟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه صدوچهل‌وچهارم (خطبه 144 - خطبه در بعثت پيامبر و فضل اهل‌بيت) 1️⃣ فلسفه بعثت پيامبران: خداوند پيامبران را برانگيخت و وحى را به آنان اختصاص‌داد، و پيامبران را حجّت خود بر بندگان قرارداد، تا استدلالى يا جاى عذرى براى كسى باقى‌نماند، پس پيامبران انسان‌ها را، با زبان راست‌گويى به راه حق فراخواندند. ❗️آگاه باشيد كه خداوند از درون بندگان پرده برمى‌گيرد، نه آن‌كه بر اسرار پوشيده آنان آگاه نيست، و برآن‌چه در سينه‌ها نهفته‌دارند بى‌خبر است، بلكه خواست آنان را آزمايش‌كند، تا كدام‌يك، اعمال نيكو انجام‌مى‌دهد، و پاداش برابر نيكوكارى و كيفر مكافات درخور بدى‌ها باشد. @nahgolbalagh
خطبه صدوچهل‌وچهارم (خطبه 144 - خطبه در بعثت پيامبر و فضل اهل‌بيت) 2️⃣ ويژگى‌هاى امامان دوازده‌گانه: كجاهستند كسانى‌كه پنداشتند دانايان علم قرآن آنان مى‌باشند نه ما كه اين ادّعا را بر أساس دروغ و ستم‌كارى برضدّ ما رواداشتند، خدا ما اهل‌بيت پيامبر عليهم‌السّلام را بالا آورد و آنان را پست‌وخوار كرد، به ما عطافرمود و آنها را محروم ساخت، ما را در حريم نعمت‌هاى خويش داخل و آنان را خارج‌كرد، كه راه هدايت را با راهنمايى ما مى‌پويند، و روشنى دل‌هاى كور را از ما مى‌جويند. همانا امامان (دوازده گانه) همه از قريش بوده كه درخت آن را در خاندان بنى‌هاشم كاشته‌اند، مقام ولايت و امامت درخور ديگران نيست، و ديگر مدعيّان زمامدارى، شايستگى آن را ندارند. @nahgolbalagh
خطبه صدوچهل‌وچهارم (خطبه 144 - خطبه در بعثت پيامبر و فضل اهل‌بيت) 3️⃣ شناساندن گمراهان و خبر از ستم‌كارى عبدالملك مروان: گمراهان، دنياى زودگذر را برگزيدند، و آخرت جاويدان را رهاكردند. چشمه زلال را گذاشتند و از آب تيره و ناگوار نوشيدند. گويا فاسق آنها را مى‌نگرم كه با منكر و زشتى‌ها يار است (عبدالملك مروان) و با آن انس‌گرفته و هم‌نشين مى‌گردد تاآن‌كه موى سرش در گناهان سفيدگشته و خلق‌وخوى او رنگ گناه و منكر گيرد. درچنين‌حالى، كف‌برلب به مردم يورش‌آورد، چونان موج خروشانى كه از غرق‌كردن هرچيزى بى‌پروا باشد، يا شعله‌اى كه تروخشك را بسوزاند و همه‌چيز را خاكستر گرداند. كجايند عقل‌هاى روشنى‌خواه از چراغ هدايت و كجايند چشم‌هاى دوخته‌شده بر نشانه‌هاى پرهيزكارى كجايند دل‌هاى به خدا پيش‌كش‌شده و در اطاعت خدا پيمان‌بسته. افسوس كه دنياپرستان بر متاع پست دنيا هجوم‌آوردند، و براى به‌دست‌آوردن حرام يورش‌آورده يك‌ديگر را پس‌زدند، نشانه بهشت و جهنّم براى آنان برافراشته، اما از بهشت روى‌گردان و با كردار زشت خود به‌طرف آتش روى‌آوردند، پروردگارشان آنان را فراخواند امّا پشت‌كرده، فراركردند، و شيطان آنان را دعوت‌كرد، پذيرفته به‌سوى او شتابان حركت‌كردند. @nahgolbalagh