هدایت شده از نهج البلاغه(پیروان عترت)
📣 نهجالبلاغه نیـــــاز همگانی
مقاممعظمرهبـــــری(حفظهالله):
📝 امروز شرایطی مشابه حڪومت دوران امیرالمؤمنین (علیهالسلام) است؛
پس روزگار، روزگارِ نهجالبلاغه است
#چهارشنبهها_قدم_به_دیده
هدایت شده از نهج البلاغه(پیروان عترت)
🌷 امام خامنـــــهای «حفظهالله»:
باید برگردیم به متون اسلام و از جمله متون اسلام و جزء راقیترین و والاترین و پرمغزترین و همه جانبهترین و خلاصه شگفت آفرینترین، نهج البلاغـــــه است
این جملهای ڪه بعضی گفتهاند ڪه دون ڪلام خدا و بالاتر از همهی ڪلامهـــــای انسانهـــــا، واقعاً در مورد نهجالبلاغـــــه مبالغه نیست، یڪ واقعیت است
افســــوس ڪه مردم ما آشنـــــا نیستند
#چهارشنبه_ها_نهج_البلاغه
هدایت شده از کاروان انقلاب
♦️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار مردم آذربایجان شرقی: تشکر من از مردم در بیانیه خیلی کمتر از حق ملت است/ ملت در 22 بهمن کار بزرگی انجام داد
🔹من در پایان بیانیه [اخیر] ، از مردم برای راهپیمایی 22 بهمن تشکر کردم لکن این تشکر خیلی کمتر از چیزی است که حق مردم ایران است
🔹 ملت ایران در 22 بهمن کار بزرگی را انجام دادند. بنا بر گزارشی که دادند تقریبا در همهی کشور، جمعیت بیشتری آمده بوده است
🔹البته دشمنان کتمان میکنند که میلیونها نفر به خیابان آمدند، اما این را میفهمند و همه میدانند ملتی که اینجور در صحنه است، دشمن هیچ آسیبی نمیتواند به او برساند.
🔹 خدا مردمی را که اینجور از کشور خود دفاع میکنند، مورد لطف و مرحمت قرار میدهد
🔺 یک عده هم خودشان ضعیف شدهاند و میگویند انقلاب ضعیف شده؛ آنان ضعفهای خود را به ملت نسبت میدهند.
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| ماجرای بعد از جنگ اُحد که دشمن سعی در ناامید کردن مسلمانان داشت
🔺️ مطرحشده توسط رهبرانقلاب در دیدار اخیر
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از مردان خدا 📿
دل نوشته دختر شهید عبدالرضا بروجی
از شهدای حادثه تروریستی خاش
سلام بابا!
بابای مهربانم سلام، چند شب است که سراغت را از مادر میگیرم اما هیچ جواب قانع کنندهای نمیشنوم. بابا دلم برایت تنگ شده، برای مهربانیات ، برای آغوش گرمت و برای شنیدن صدای دلنشینت.
بابا دوست دارم بیایی و باز صدایم کنی. صدایم کنی و بگویی: دخترکم، شیرین زبانم، مطهره بابا کجایی من آمدهام.
جای خالی پدر
بابای خوبم همه میگویند آمدهای، راست میگویند من میان انبوه جمعیت تو را دیدم، مثل همیشه باشکوه، زیبا با لبخندی که زیباترت میکرد همراه با بوی عطری دلنشین که در فضا پیچیدهبود. آنجا هم خورشید را میشد دید هم ستارهها را از بس که ماه شدهبودی در لباس شهادت.
همه آمدهبودند از آشناها تا همسایگان و اقوام، حتی غریبهها هم آمدهبودند و برایت اشک میریختند. باشکوه و غرور پذیرایت شدند و روی دستهای مهربانشان با عزت و افتخار تمام به میهمانی دعا و نیایش بردند تا در آنجا من باشم و تو باشی و خدا.
در گوشت زمزمه دوستت دارم را بارها و بارها بگویم و به خدایت بسپارم، بابای مهربانم خداحافظ.
😭😭😭
#مردان_خدا 📿
@mardane_khoda
هدایت شده از من نهج البلاغه میخوانم
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_149
هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ.
امام(عليه السلام) فرمود:
آن کس که قدر خود را نشناسد هلاک مى شود.
جمله هاى مختلف این کلام حکیمانه است.
*****
نكته:
معيار ارزش در اسلام و قرآن:
در نظام ارزشى جاهلى عرب رابطه هاى نسبى و قبيله اى اهميت فوق العاده داشت كه افراد به آن افتخار مى كردند. اسلام خط بطلان بر آنها كشيد و معيار ارزش وجود انسان را تقوا و پرهيزگارى شمرد: (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ) و اطاعت و بندگى خدا را معيار دانست و حتى نزديك ترين پيوند با پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) را در صورت پيروى از كفر و ارتكاب عصيان بى اعتبار قلمداد كرد: (يا نُوحُ إنَّهُ لَيْسَ مِنْ أهْلِكَ إنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِح) و در مقابل، افرادى كه نه از بنى هاشم بودند، نه از قريش و نه از نژاد عرب، آنها را به سبب ايمان والا و اعمال صالحشان جزء اهل بيت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) شمرد.
در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم كه امير مؤمنان(عليه السلام) به ابوذر فرمود: «يا أباذَر إنَّ سَلْمانَ بابَ اللهِ فِى الاْرْضِ مَنْ عَرَفَهُ كانَ مُؤمِناً وَ مَنْ أنْكَرَهُ كانَ كافِراً وَ إنَّ سَلْمانَ مِنّا أَهْلُ الْبَيْتِ; اى ابوذر، سلمان درى است از درهاى (رحمت) الهى در زمين هر كس او را درست بشناسد مؤمن است و هر كس او را انكار كند كافر است و سلمان از ما اهل بيت است».(3) در حالى كه افرادى از قريش يا بنى هاشم و يا حتى بعضى از برادران امامان بودند كه بر اثر دورى از مكتب اسلام و اهل بيت به كلى طرد شدند و همچون بيگانه اى با آنها رفتار شد. به اين ترتيب رابطه ها بدون ضابطه ها در اسلام بى رنگ يا كم رنگ مى شود.(4)
*****
پی نوشت:
(1). بحارالانوار، ج 46، ص 82.
(2). بحارالانوار، ج 46، ص 337.
(3). همان، ج 22، ص 373.
#حکمت شماره ۹۶ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
ترجمه و شرح حکمت 96 نهج البلاغه: اطاعت خدا، ملاک دوستی پیامبر
وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ؛ ثُمَّ تَلَا "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا" الْآيَةَ. ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ.
و فرمود (ع): نزديكترين مردم به پيامبران كسانى هستند كه به آنچه آورده اند داناتر باشند. [سپس اين آيه را تلاوت نمود] «نزديكترين كسان به ابراهيم همانا پيروان او و اين پيامبر و مؤمنان هستند.» سپس فرمود: دوست محمد (صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدا را اطاعت كند، هر چند به نسب از او دور باشد و دشمن محمد (صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدا را اطاعت نكند هرچند، خويشاوند نزديك او بود.
دوست و دشمن پيامبر(صلى الله عليه وآله):
امام(عليه السلام) در اين گفتار پربار خود به معيار و ملاك ارتباط با انبيا و اوليا اشاره كرده مى فرمايد: «نزديك ترين و شايسته ترين مردم به پيامبران، آنهايى هستند كه از همه به تعليماتشان آگاه ترند (و در سايه اين آگاهى به آن جامه عمل مى پوشانند)»; (إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالاَْنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ).
«سپس حضرت(عليه السلام) اين آيه را تلاوت فرمود: شايسته ترين و نزديك ترين مردم به ابراهيم آنها هستند كه از او پيروى كردند و نيز اين پيامبر و مؤمنان به اين پيامبر»; (ثُمَّ تَلاَ: (إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهذَا النَّبِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا) الاْيَةَ).
روشن است كه منظور امام(عليه السلام) از علم و آگاهى در اينجا همان علمى است كه دعوت به عمل مى كند و علم، اگر در عمق جان انسان نفوذ كند به يقين انسان را به عمل وادار مى كند. بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند كه صحيح «أعْمَلُهُمْ» است، زيرا آيه شريفه و جمله هاى بعد سخن از اطاعت و تبعيت دارند كه همان عمل است; ولى همان گونه كه گفتيم، نيازى به تغيير عبارت روايت از نزد خودمان نيست، زيرا ثمره درخت علم، عمل است و علم بى عمل نوعى جهل و نادانى است، زيرا اگر انسان، چيزى را به طور قطع باور كند و عميقاً به آن معتقد باشد، بر طبق آن راه مى رود.
سپس امام(عليه السلام) در تأييد گفتار فوق مى افزايد: «به يقين دوست محمد(صلى الله عليه وآله) كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند پيوند نسبى اش دور باشد و دشمن محمد(صلى الله عليه وآله) كسى است كه خدا را نافرمانى كند هرچند قرابت او نزديك باشد»; (ثُمَّ قَالَ: إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّد مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَإِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَإِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّد مَنْ عَصَى اللَّهَ وَإِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ).
«لُحمَة» معانى مختلفى دارد و در اينجا به معناى قرابت و نزديكى است. امام(عليه السلام) آنچه را در ذيل اين كلام مبارك فرموده اشاره به مصداقى از مصاديق آن كبراى كليه اى است كه در بالا آمد و از آنجا كه مخاطبان آن حضرت، امت پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) هستند آن اصل كلى را بر اين امت منطبق كرده و نتيجه گيرى نموده كه ولايت و دوستى و پيروى از پيغمبر اسلام جز از طريق اطاعت حاصل نمى شود. اين همان چيزى است كه در حديث معروف امام سجاد(عليه السلام) كه گفت و گوى امام را با طاووس يمانى منعكس مى كند آمده است; امام در پايان اين حديث فرموده است: «خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ أَحْسَنَ وَلَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ كَانَ وَلَداً قُرَشِيّاً; خداوند بهشت را آفريده براى كسانى كه او را اطاعت كنند و اين كار را به خوبى انجام دهند، هرچند برده حبشى باشند و دوزخ را آفريده براى كسانى كه او را عصيان كنند، هرچند فرزندى از دودمان قريش باشند».(1)
در حدیث دیگرى مى خوانیم که سعد بن عبدالملک ـ که از فرزندان عبدالعزیز بن مروان بود و امام باقر(علیه السلام) او را «سعد الخیر» مى نامید ـ خدمت امام رسید در حالى که مانند زنان مصیبت زده گریه مى کرد و اشک مى ریخت. امام باقر(علیه السلام) فرمود: اى سعد چرا گریه مى کنى؟ عرض کرد چگونه گریه نکنم در حالى
که از شجره ملعونه در قرآن (اشاره به بنى امیه است) هستم. امام(علیه السلام) فرمود: تو از آنها نیستى. تو اموى هستى; ولى از ما اهل بیت. آیا کلام خدا را نشنیده اى که از ابراهیم حکایت مى کند و مى گوید: (فَمَنْ تَبِعَنى فَإنَّهُ مِنّى; هرکس از من متابعت کند او از من است؟».(2)
شایان توجه این که مرحوم مغنیه ولایت را در کلام مبارک امام(علیه السلام) به معناى امامت گرفته و جمله «إنَّ وَلىّ مُحَمَّد» را به معناى امام و جانشین پیغمبر مى داند که تفسیرى بسیار بعید و ناسازگار با
هدایت شده از کاروان انقلاب
آیتالله شبزندهدار در جلسه درس خارج فقه با اشاره به دیدار اخیرشان با رهبر انقلاب روایتی از آنچه ایشان درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» گفته بودند را نقل کردند.
ایشان فرمودند: «من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی میگویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این میگویم این کار را بکنند...» این درخواست و مطالبه را ایشان دارند.
من دیروز در مشهد به طلاب عرض کردم که این بیانیه را مثل کتب درسی به مباحثه بگذارید و بعد در راه نشر و تبیین و پیادهسازی آن تلاش کنید. خود ما هم هر روز یک بخشی از بیانیه را همینجا قرائت خواهیم کرد.
🇮🇷چهل سالگی انقلاب🇮🇷
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از آرشیو
تمام آرزویش این بود که #شهید شود و من این را میدانستم، اما هیچوقت از من نخواست که دعا کنم. میدانست تحملش را ندارم و این کار را نمیکنم.
اما خودش همیشه در نماز حالت خاصی داشت و فکر میکنم که این دعا را میکرد.
یادم هست هرکس از علی شغلش را میپرسید،
میگفت من سرباز امام زمانم....!
.
#شهید_علی_پرورش
راوی همسر شهید
🍃🌷🍃
ولادت:1348/1/1
شهادت:1390/5/3
محل شهادت: ارتفاعات قندیل منطقه جاسوسان
سمت:جانشین اطلاعات عملیات یگان ویژه صابرین نزسا
نحوه شهادت: بعد از اقامه نماز صبح در یک درگیری تن به تن که موجب به هلاکت رسیدن شمار زیادی از گروهک ضد انقلاب پژاک شد ، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
.
#شهدای_صابرین
#شهدا_رهبرم_را_دعا_کنید
.
به کانال شهید وطن بپیوندید 👇
@shahudevatan