#سه_چشم_که_در_قیامت_گریان_نیستند
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) :
💠 در حدیث آمده است تمامی چشم ها روز قيامت گريان است، به جز سه چشم:
اول 《چشمی که نامحرم را ندیده باشد》
من پریروز به خانواده ام می گفتم که ما پنجاه سال پیش به مدت شش سال در یک خانه مستاجر بودیم ، در این مدت هرگز من زن صاحبخانه را ندیدم، نه عمداً و نه سهواً شما هم باید این طور باشید.
اگر در خانه ای نا محرم هست ،دقت کنید.
دوم 《چشمی که در راه اطاعت خدا شب زنده دار است.》
سحرها از خواب بر می خیزد ، نماز شب می خواند ، و... چنین چشمی در روز قیامت گریان نیست. ( و لو اينكه سحر پا شده است و خوابش نبرده نشسته و چاي خورده است، همين خوب است.
لازم نيست حتماً دعا بخوانيد؛ نه، خود بيداري شب، اثري دارد)
سوم»چشمی که در دل شب از ترس خدا گریه کند
👤حاج میرزا علی موذن زاده بر روی منبر می گفت ما در نجف از صدای هق هقِ گریه حاج شیخ عباس قمی از خواب بلند می شدیم.
🕋
★┄┄┄••❅💞❅••┄┄┄★
☀️☀️☀️
✔️ #روز_بیستـم
🍃 حڪمت 191 :
مشكلات دنيا (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهاى مرگ ، و ثروتى است دستخوش تاراج مصيبت ها: با هر جرعة نوشيدني، اندوهے گلوگیر، و در هر لقمه اى ،استخوان شڪسته اے قرار دارد ، و بنده نعمتى به دست نياورد جز آن كه نعمتى از دست بدهد ، و روزى به عمرش افزوده نمى گردد جز با كم شدن روزى ديگر! پس ما ياران مرگيم، و جان هاى ما هدف نابودى ها ، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟. در حالى كه گذشت شب و روز بنايى را بالا نبرده جز آن كه آن را ويران كرده و به اطراف پراكند!
🍃 حڪمت 192 :
پرهيز از زراندوزى(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود : اى فرزند آدم ، آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنى ، براى ديگران اندوخته اى .
🍃حڪمت 193 :
راه به كار گرفتن قلب (اخلاقى، علمى، تربيتى)
و درود خدا بر او ، فرمود : دل ها را روى آوردن و پشت كردنى است ، پس دل ها را آنگاه به كار وا داريد كه خواهشى دارند و روى آوردنى ، زيرا اگر دل را به اجبار به كارى وا دارى كور مى گردد.
🍃 حڪمت 194 :
ضرورت پرهيز از خشم و انتقام (اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : چون خشم گيرم ، كى آن را فرو نشانم ؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم ، كه به من بگويند: " اگر صبر كنى بهتر است " يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم ؟ كه به من بگويند " اگر عفو كنى خوب است ".
🍃 حڪمت 195 :
پرهيز از بخل ورزى (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : (در سر راه ، از كنار مزبله اى عبور مى كرد)
اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند ! و در روايت ديگرى نقل شد كه اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد!
🍃 حڪمت 196 :
عبرت آموزى از إتلاف اموال(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود : مالى كه نابودى آن تو را پند مى دهد ، از دست نرفته است.
🍃 حڪمت 197 :
روش درمان روح (روانشناسى بالينى) (اخلاقى، علمى)
و درود خدا بر او ، فرمود : اين دلها همانند تن ها خسته مى شوند ، براى نشاط آن به سخنان تازة حكيمانه روى بياوريد.
🍃 حڪمت 198 :
ضرورت حكومت (اعتقادى، سياسى)
و درود خدا بر او، فرمود : (وقتى شنيد كه خوارج مى گويند حكومت فقط از آنِ خداست.)
سخن حقّى است كه از آن اراده باطل دارند.
🍃 حڪمت 199 :
نكوهش اُوباش (انسان هاى شرور)(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : ( در تعريف جمع اوباش ، فرمود) آنان چون گرد هم آيند پیروز شوند ، و چون پراكنده شوند شناخته نگردند (و گفته شد كه امام فرمود) آنان چون گرد هم آيند زيان رسانند و چون پراكنده شوند سود دهند، (از امام پرسيدند چون اوباش گرد هم آيند زيان رسانند را دانستيم ، اما چه سودى در پراكندگى آنان است ، فرمود) صاحبان كسب و كار ، و پيشه وران به كارهاى خود باز مى گردند، و مردم از تلاش آنان سود برند ، بنّا به ساختن ساختمان ، و بافنده به كارگاه بافندگى ، و نانوا به نانوايى روى مى آورد.
🍃 حڪمت 200 :
نكوهش انسان هاى شرور(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : (جنايتكارى را حضور امام آوردند كه جمعى اوباش همراه او بودند) مبارك مباد ، چهره هاى كه جز به هنگام زشتى ها ديده نمى شوند.
🌴🌴🌴
☀️☀️☀️
✔️ #روز_بیست_ویڪـم
🍃حڪمت 201 :
امدادهاى الهى و حفظ انسان (اعتقادى، معنوى)
و درود خدا بر او ، فرمود : با هر انسانے دو فرشته است كه او را حفظ مى كنند، و چون تقدير الهى فرا رسد، تنهايش مى گذارند كه همانا زمان عمر انسان ، سپرى نگهدارنده است.
🍃حڪمت 202 :
واقع نگرى در مسائل سياسى(سياسى)
و درود خدا بر او ، فرمود : (طلحه و زبير خدمت امام آمدند و گفتند با تو بيعت كرديم كه ما در حكومت شريك تو باشيم ، فرمود)
نه هرگز! بلكه شما در نيرو بخشيدن ، و يارى خواستن شركت داريد، و دو ياوريد به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختى ها.
🍃حڪمت 203 :
ياد مرگ و پرهيز كارى (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : اى مردم ! از خدايى بترسيد كه اگر سخنى گوييد مى شنود ، و اگر پنهان داريد مى داند، و براى مرگى آماده باشيد كه اگر از آن فرار كنيد شما را مى يابد، و اگر بر جاى خود بمانيد شما را مى گيرد ، و اگر فراموشش كنيد شما را از ياد نبرد.
🍃 حڪمت 204 :
بى توجهى به ناسپاسى مردم(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : ناسپاسى مردم تو را از كار نيكو باز ندارد، زيرا هستند كسانى ، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى ستايند، چه بسا ستايش اندك آنان براى تو ، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نيكوكاران را دوست دارد).
🍃حڪمت 205 :
گنجايش نا محدود ظرف علم(علمى)
و درود خدا بر او ، فرمود : هر ظرفى با ريختن چيزى در آن پر مى شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاى دهى ، وسعتش بيشتر مى شود.
🍃حڪمت 206 :
ره آورد حلم و بردبارى(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : نخستين پاداش بردبار از بردبارى اش آن كه مردم در برابر نادان ، پشتيبان او خواهند بود.
🍃 حڪمت 207 :
ارزش همانند شدن با خوبان(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بردبار نيستي، خود را به بردبار نشان ده ، زيرا اندك است ڪسے كه خود را همانند مردمى كند و از جملة آنان به حساب نيايد.
🍃 حڪمت 208 :
مراحل خودسازي (اخلاقى، تربيتى)
و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه از خود حساب كشد ، سود مى برد، و آن كه از خود غفلت كند زيان مى بيند ، و كسى كه از خدا بترسد ايمن باشد، و كسى كه عبرت آموزد آگاهى يابد، و آن كه آگاهى يابد مى فهمد ، و آن كه بفهمد دانش آموخته است!.
🍃 حڪمت 209 :
خبر از ظهور حضرت مهدى (عج) (اعتقادى، سياسى)
و درود خدا بر او ، فرمود : دنيا پس از سركشي، به ما روى مى كند ، چونان شتر مادة بدخو كه به بچه خود مهربان گردد.(سپس اين آيه را خواند)
"و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومت ها گردانيم".
🍃حڪمت 210 :
الگوهاى پرهيزكارى(اخلاقى، تربيتى)
و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترسيد ، ترسيدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده ، و در بهره بردن از فرصت ها كوشيده ، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده ، و در دنياى زودگذر ، و پايان زندگى و
عاقبت كار، به درستى انديشيده است!.
🌴🌴🌴
sapp.ir/hekmatha5
☀️☀️☀️
✔️ #روز_بیست_وسوم
🍃حڪمت 221 :
آينده دردناك ستمكاران (اخلاقى، سياسى)
و درود خدا بر او ، فرمود : بدترين توشه براى قيامت ، ستم بر بندگان است.
🍃 حڪمت 222 :
بى توجهى به بدى بدكاران(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : خود را به بى خبرى نماياندن و چشم پوشے از بهترين كارهاى بزرگواران است.
🍃حڪمت 223 :
حياء و عيب پوشى(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : آن كس كه لباس حياء بپوشد، كسى عيب او را نبيند.
🍃 حڪمت 224 :
برخى از ارزش هاى اخلاقى(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : با سكوت بسيار ، وقار انسان بيشتر شود، و با انصاف بودن ، دوستان را فراوان و با بخشش ، قدر و منزلت انسان بالا رود، و با فروتنى ، نعمت كامل شود، و با پرداخت هزينه ها، بزرگى و سرورى ثابت گردد، و روش عادلانه ، مخالفان را در هم شكند ، و با شكيبايى در برابر بى خرد، ياران انسان زياد گردند.
🍃 حڪمت 225 :
حسادت و بيماري(اخلاقى، بهداشتى)
درود خدا بر او ، فرمود : شگفتا كه حسودان از سلامتى خود غافل مانده اند!!.
🍃 حڪمت 226 :
طمع ورزى و خوارى(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : طمع كار همواره زبون و خوار است.
🍃حڪمت 227 :
اركان ايمان(اعتقادى، معنوى)
و درود خدا بر او ، فرمود : (در مورد ايمان پرسيدند).
جواب: ايمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان عمل با اعضاء و جوارح استوار است.
🍃 حڪمت 228 :
ارزش ها و ضد ارزش ها(اخلاقى، اجتماعى) .
و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه از دنيا اندوهناك مى باشد، از قضاء الهى خشمناك است، و آن كس كه از مصيبت وارد شده شِكْوه كند از خدا شكايت كرده، و كسى كه نزد توانگرى رفته و به خاطر سرمايه اش برابر او فروتنى كند ، دو سوم دين خود را از دست داده است، و آن كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود حتماً از كسانى است كه آيات الهى را بازيچه قرار داده است ، و آن كس كه قلب او با دنيا پرستى پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشكل است، اندوهى رها نشدنى ، حرصے جدا نشدنے ،و آرزویى نايافتني.
🍃 حڪمت 229 :
ارزش قناعت و خوش خُلقى(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود : آدمى را قناعت براى دولتمندى ، و خوش خلقى براى فراوانى نعمت ها كافى است .( از امام سؤال شد تفسير آيه ، فَلْنُحْيَينه حياة طيّبة چيست؟ فرمود) آن زندگى با قناعت است
🍃 حڪمت 230 :
راه به دست آوردن روزى(اقتصادى)ِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : با آن كس كه روزى به او روى آورده شراكت كنيد كه او توانگرى را سزاوار تر، و روى آمدن روزگار خوش را شايسته تر است.
🌴🌴🌴
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
✨حکمت ۱
على (ع) فرمود:
به هنگام بروز فتنه چون اشتر دو ساله باش كه نه پشتى استوار دارد كه بر آن سوار توان شد و نه پستانى شيرده، كه از آن شير توان دوشيد.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
✨الحکمة ۱
قال علی عليه السلام :
كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
✨saying 1
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
During civil disturbance be like an adolescent camel who has neither a back strong enough for riding nor udders for milking.
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
داستانهای نهج البلاغه ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
★سركشي ابليس 👹
👌اقتباس از نهجالبلاغه خطبه اول و 192.
ابليس (پدر شيطانها) در صف عرشيان بود، او شش هزار سال در پيشگاه خدا، عبادت نمود.
خداوند بزرگ هنگامي كه حضرت آدم (پدر انسانها) را آفريد و روح انسان را در او دميد، براي بزرگداشت خلقت آدم، به همهي فرشتگان و به ابليس فرمان داد كه آدم را سجده كنيد
همه او را سجده كردند، ولي ابليس تكبر نمود و با يادآوري اصل خلقت خود و خلقت آدم، خود را بزرگتر پنداشت و به آدم گفت: انا ناري و انت طيني:
«من از آتش آفريده شدهام و تو از گل و خاك» و همين فكر غرورآميز، او را از انجام فرمان خدا بازداشت و در نتيجه، اعمالش پوچ و بيمحتوا گرديد. و از درگاه خداوند، رانده و مطرود شد، كه اميرمومنان علي (ع) ميفرمايد:
👈از داستان ابليس، پند و عبرت بگيريد، از اين رو كه عبادات طولاني و كوششهاي فراوان او (براثر تكبر) از بين رفت، او خداوند را شش هزار سال عبادت نمود كه معلوم نيست از سالهاي دنيا است يا از سالهاي آخرت ولي با ساعتي تكبر و غرور، همهي عبادات و كوششهايش را محو و نابود كرد، گرچه ابليس، آسماني و عرشي بود،
ولي فرمان خدا بين اهل آسمان و زمين يكي است و همهي بندگان در برابرش مساوي هستند-
اي بندگان خدا، از اين دشمن خدا (يعني ابليس) برحذر باشيد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
📝 نهج البلاغه؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
♻️ https://eitaa.com/nahj_balaq
• • • • • • • • • • •
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠حکمت ۲
امام على (ع) فرمود:
آنكه طمع را شعار خود سازد خود را خوار ساخته است و هر كه پريشان حالى خويش با ديگران در ميان نهد تن به ذلت داده است و كسى كه زبانش بر او فرمان راند بى ارج شود.
⚜ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
💠الحکمة ۲
قال علی عليه السلام :
أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ
⚜ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگیسی
💠saying 2
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Whoever adopts greed as a habit devalues himself whoever discloses his hardship agrees to be humiliated and whoever allows his tongue to overpower his soul debases the soul.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
پندهای نهج البلاغه ای
✍ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
♻️سل من الرفيق قبل الطريق و عن الجار قبل الدار.
👌نامه /31
ترجمه :
پيش از آنكه درباره راه بپرسى ، درباره رفيق راه بپرس ، و پيش از آنكه خانه انتخاب كنى درباره همسايه پرس و جو كن .
شرح : بر اساس اين فرمايش امام عليه السلام ، در زبان فارسى هم ضرب المثلى رواج يافته است كه مى گويند:
بگو رفيقت كيست ، تا بگويم چگونه آدمى هستى . و شاعرى ، همين معنى را به شعر در آورده است :
تو، اول بگو: با كيان زيستى ؟
پس آنگه ، بگويم كه : تو، كيستى !
سخن امام ، اين هشدار را مى دهد كه : انسان بايد دقت كند و هنگام سفر، از رفيق راه و همسفر بد و فاسد، پرهيز و دورى جويد، و همچنين هنگام انتخاب خانه ، مراقبت كند، تا با اشخاصى نادرست و گمراه ، همسايه نشود.
زيرا، همسفر فاسد و همسايه گمراه ، علاوه بر زيانها و ناراحتيهايى كه توليد مى كنند، بر اثر همراهى و همنشينى و معاشرت پى در پى ، در روحيه انسان ، تاءثير بد مى گذارند.
و چه فاسد، خود نيز، اندك اندك و ندانسته ، به فساد و گمراهى كشيده ميشود.
به همين دليل ، ما بايد مراقب باشيم و در هر كارى كه انجام ميدهيم ، با كسانى همراهى و همفكرى كنيم كه مطمئن باشيم درستكار و با ايمان و پاك و نيك كردارند.
👌اين سخن ، ميتواند ما را، در اين جهت نيز راهنمائى كند كه :
هر گاه در انتخاب راهى و انجام كارى دچار شك و ترديد شديم ، يا اگر ديديم كه خودمان ، قادر به انتخاب راه درست نيستيم ، بهتر است پيش از آنكه با چشم بسته به راهى برويم يا شروع به كارى كنيم ، افراد ديگر را درنظر بگيريم .
يعنى ببينيم كسانى كه عقل و درايت و ايمان و پارسايى آنها ثابت شده است ، چه كار ميكنند و از كدام راه مى روند، تا ما نيز همان راه را در پيش گيرم . به اين ترتيب ، علاوه بر آنكه به گمراهى و فساد دچار نمى شويم ، از وجود همراه و همنشين خوب هم بهره مند مى گرديم .
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⚜حکمت ۳
امام على (ع) فرمود:
بخل، ننگ است و ترس، نقص است و تنگدستى، زبان زيرك را از بيان حجتش لال میکند و بينوا در شهر خود غريب است
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
الحکمة ۳
قال امام علی عليه السلام :
وَالْبُخْلُ عَارٌ وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَالفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِل ُ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
💠saying 3
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Miserliness is a shame cowardice is a defect poverty disables an intelligent man from arguing his case and a destitute person is a stranger in his own hometown.
⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
داستانهای نهج البلاغه ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
♻️ گناه آدم و توبهي او
اقتباس از نهجالبلاغه خطبهي اول و خطبه 91.
خداوند پس از آنكه زمين را آفريد و آن را آماده سكونت انسان ساخت، در ميان مخلوقات خود، آدم (اولين انسان نسل موجود) را برگزيد و او را در بهشت (يعني باغي از باغهاي خرم و خوش آب و هواي زمين) جاي داد،
آشاميدنيهاي گوارا و خوراكهاي لذتبخش را در اختيار آدم گذاشت.
و آدم را از حيلههاي ابليس و دشمني او، برحذر داشت و به او تكليف كرد كه فريب شيطان را نخورد
(او را در آن بهشت آزمايش كرد و فرمود كه او و همسرش، نزديك درختي نروند و از آن چيزي نخورند).
ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد و بر او حسادت ورزيد، چرا كه ابليس از اينكه حضرت آدم در بهشت، در جايگاه هميشگي و همنشين نيكان است، ناراحت بود، وسوسههاي او باعث شد كه آدم (ع) يقين خود را به شك و وسوسهي او از دست داد وتصميم محكم خويش با سخنان بياساس او مبادله كرد
شادي و خوشبختي زندگي در بهشت كه براي آدم (ع) فراهم شده بود، به ترس و وحشت، مبدل گرديد.
اما خداوند مهربان ابتداء زمينه توبه و پشيماني از گناه را در آدم به وجود آورد و پس از آن آدم از اين موهبت الهي استفاده نمود و از گناهي كه مرتكب شده بود، توبه كرد. [
خداوند آدم را پس از توبه به زمين فرستاد، تا با نسل خود زمين را آباد سازد.
و او را حجت خود در روي زمين قرار داد، تا انسانها در پرتو راهنمائيهاي او، راه هدايت را بپيمايند و پس از مرگ او، زمين را از حجتهاي خود خالي نگذارد.
✍ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⚜حکمت ۴
امام على (ع) فرمود:
ناتوانى، آفت است و شكيبايى، دليرى است و زهد، توانگرى است و پارسايى، چونان سپر است. بهترين همنشين، خشنودى از خواست خداوند است
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۴
قال امام علی عليه السلام :
الْعَجْزُ آفَة وَالصَّبْرُ شَجَاعَ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ وَنِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 4
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Incapability is a catastrophe endurance is bravery abstinence is a wealth self-restraint is a shield (against sinning) and the best company is submission (to Allah’s will).
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⚜حکمت ۵
امام على (ع) فرمود:
دانش، ميراثى گرانمايه است و آداب، زيورهايى نو به نو و انديشه، آيینه اى شفاف است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۵
قال عليه السلام : الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 5
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Knowledge is a venerable estate good manners are new outfits and thinking is a clear mirror.
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⚜حکمت ۶
امام على (ع) فرمود:
سينه عاقل صندوقچه راز اوست و خوشرويى دام دوستى است و بردبارى، گور عیوب است.
نيز روايت شده كه آن حضرت در بيان اين معنى فرموده است :
آشتىجويى، سرپوش عيبهاست هر كه از خود خشنود بود، خشم گيرندگانش بسيارند .
💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۶
قال امام علی عليه السلام :
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِى الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ .
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 6
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
The bosom of the wise is the safe of his secrets cheerfulness is the bond of friendship effective forbearance is the grave of shortcomings. It is narrated that Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following in order to explain this meaning: Mutual reconciliation is the covering for shortcomings and whoever admires himself attracts many opponents against him.
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............