#داستانهای_نهج_البلاغه_ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
🔰ضوابط، نه روابط
در همه جاي مدينه، سخن از مسالهي خلافت و رهبري علي (ع) بود، روز گذشته همهي مسلمانان ازدحام كرده بودند و در حضور علي (ع) با آن حضرت بيعت نمودند، كه با تمام توان در خط او حركت كنند و ياور خوبي براي انقلاب اسلامي به رهبري امام علي (ع) باشند، مسجد مدينه هيچگاه آن همه جمعيت نديده بود،
جمعيتي كه با شور و شوق و هيجان، به سوي علي (ع) آمده بودند و او را به عنوان خليفهي رسول خدا (ص) پذيرفتند.
مردم مسلمان در دستههاي كوچك و بزرگ، پيرامون خلافت و شيوههاي آن در گذشته و زمان حاضر گفتگو ميكردند، بعضي خيال ميكردند امام علي (ع) همان روش خلفاي سابق را ادامه ميدهد و بعضيها عقيدهاي مخالف اين داشتند و عدهاي نيز ميگفتند:
در بعضي از موارد كه مطابق موازين اسلام است، روش آنها را دنبال ميكند وگرنه، نه …
همه با خبر شده بودند كه فرداي آن روز (يعني روز دوم خلافت آن حضرت) قرار است او با مردم سخن بگويد و حتما منشور و برنامه رهبري خود را در سخن خويش بيان ميدارد و قطعنامهاي در اين راستا ارائه خواهد داد، از اين رو طبيعي است كه جمعيت بسيار درمسجدالنبي اجتماع خواهند كرد.
زمان با سرعت ميگذشت و لحظه موعود آرام آرام فراميرسيد، سران قوم در جنب و جوش بودند، خائنان و خادمان و بيتفاوتان و خلاصه هر گروهي با خود ميگفتند:
«آيا به راستي حكومت علي (ع) نسبت به ما چگونه خواهد بود؟!»
ولي مومنان پرهيزگار، ميدانستند كه «علي (ع) با حق است و حق با علي»
💫فردا فرارسيد، جمعيت از هر سو اجتماع كردند، اميرمومنان برخاست و خطاب به مردم كرده و اولين سخنش، بعد از حمد و ثناء اين بود:
ذمتي بما اقول رهينه و انابه زعيم، ان من صرحت له العبر عما بين يديه من المثلات حجزته التقوي عن تفحم الشبهات …
✨: «آنچه ميگويم ذمهام در گرو گفتارم است و خودم ضامن اجراي آن هستم، (چنين نيست كه حرفي بزنم ولي به آن عمل نكنم)
كسي كه از رفتار گذشتگان و كيفر اعمال سوء آنها، پند و عبرت گيرد، تقوا و خداترسي، او را از فرورفتن به آنگونه رفتار بيفرجام بازميدارد … »
امام علي (ع) در همين گفتار، خط بطلان بر روش گذشتگان كشيد و به حاضران هشدار داد كه پيروي از آن روش نكنند و قاطعانه اعلام كرد كه من مرد عمل هستم نه حرف و پس از مطالبي فرمود:
✨و الذي بعثه بالحق لتبلبلن بلبله و لتغربلن غربله و لتساطن سوط القدر حتي يعود اسفلكم اعلاكم و اعلاكم اسفلكم …
: «سوگند به پيامبر اسلام كه خداوند او را به حق مبعوث كرد،
شما (از اين پس) به سختي آزمايش و غربال ميشويد و همانند غذاي داخل ديگ هنگام جوشش، زير و رو خواهيد شد، آنچنان كه افراد بالا، پائين و پائين بالا قرار خواهند گرفت،
آنانكه در اسلام به راستي سبقت داشتند، ولي كنار زده شده بودند، سر كار خواهند آمد و كساني كه با ترفند و نيرنگ خود را به پيش انداخته بودند، عقب زده ميشوند … »
✨سپس فرمود: مردم سه دستهاند:
1- به سرعت به سوي حق ميروند، اينها نجات مييابند
2- با كندي به سوي حق ميآيند، در اينها هم اميد نجات هست
3- در راه حق كوتاهي ميكنند، اينها در آتش دوزخ سقوط خواهند كرد.
تا اينكه فرمود:
✨اليمين و الشمال مضله و الطريق الوسطي هي الجاده عليها باقي الكتاب و آثار النبوه
: «انحراف به راست و چپ، گمراهي است، راه مستقيم و ميانه، همان جادهي حق است، كه قرآن و سنت، به همين جاده سفارش ميكند».
به اين ترتيب مردم روش آن حضرت را در رهبري، دريافتند كه براساس تقوي و قرآن و سنت است و برتريهاي موهوم قومي و رفاقت و دوست بازي و پارتي بازي و روابط در كار نيست، بلكه كارها بر اصول ضوابط است.
📚
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
#نماز_شب
آخوند ملاّ محمّد کاشی
در شرح احوال آخوند ملا محمّد کاشانی ، استاد آقا نجفی قوچانی و حاج آقا رحیم ارباب اصفهانی و بسیاری از دیگر اعاظم ، آورده اند:
(هر نیم شب ، نمازی چنان به سوز و گداز می خواند و بدنش به لرزه می افتاد که از بیرون حجره صدای حرکت استخوانهایش احساس می شد).
روزی پس از ختم درس ، یکی از طلاّب به مَدْرس آن بزرگوار آمد و گفت : آقا، این آقا شیخ می گوید که دیشب به وقت سحر دیدم که از در و دیوار صدای (سبّوحٌ قدّوس ، ربّنا و ربّ الملائکة و الرّوح ) بر می آید و چون نگریستم دیدم که آقای آخوند در سجده ، این ذکر را می گوید. آخوند فرمود: این که در و دیوار به ذکر من متذکّر باشند امری نیست ؛ مهمّ آن است که او از کجا محرم این راز گشته است ).
تا به حاصل برسد کشت امیدی که تراست
چاره کار به جز دیده بارانی نیست
کنون باید ای خفته بیدار بود
چو مرگ اندر آرد ز خوابت چه سود؟
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند:
هنگامی که مردی از خواب شب برخیزد و همسرش را نیز بیدار کند و هر دو دو رکعت نماز بخوانند، آنان از ذاکرین خدای متعال محسوب می شوند که بسیار ذکر خدا می گویند.
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜ حکمت ۱۶
امام على (ع) فرمود:
كارها دستخوش تقديرند، آن سان، كه گاه تدبير سبب مرگ شود.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۶
قال امام علی عليه السلام :
تَذِلُّ الاُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ في التَّدْبِيرِ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 16
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
All matters are subject to destiny, so much so that sometimes death results from effort.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#پندهای_نهج_البلاغه
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
فاءحبب لغيرك ما تحب لنفسك و اكره له ما تكره لها>و لا تكونن ممن لا تنفعه العظة الا اذا بالغت فى ايلامه ، فان العاقل يتعظ بالاداب و البهائم لا تتعظ الا بالضرب
✨نامه / 31
ترجمه :
از كسانى مباش كه اندرز نمى پذيرند مگر هنگامى كه آزار و عذابى به آنها برسد. شخص عاقل ، باادب و ملايمت اندرز مى پذيرد، و چهار پايان هستند كه جز با كتك ، فرمان نميبرند و به راه نمى آيند.
✨شرح : انسان كه برترين مخلوق خداوند است ، و بهمين جهت اشرف مخلوقات نام گرفته ، با ساير جانداران ، تفاوتهاى بسيار دارد.
يكى از مهمترين تفاوتهاى انسان با حيوانات ، اين است كه انسان اندرزپذير نيستند، و صاحب با نگهبان حيوانات و چهارپايان ، ناچار مى شوند كه به ضرب چوب و شلاق ، آنها را به راه بياورند و از خطر و ناراحتى ها دور سازند.
انسان عاقل ، ميداند كه پدر و مادر، يا معلم ، يا ساير بزرگترها، كه بيش از او دانش و تجربه دارند، جز خير و صلاح او را نميخواهند و به همين دليل ، هر گاه ببينند كه كودك خردسال يا شاگرد كوچكشان به راه خطا مى رود،
او را اندرز ميدهند و سعى مى كنند با ارشاد و راهنمايى ، از خطا و خطرها، دورش كنند.
در چنين مواقعى ،انسان اگر عاقل باشد، با زبان خوش و ملايم ، اندرز بزرگترها را مى پذيرد و مؤ دبانه به راهنمايى آنها گردن مى گذارد.
اما، گاهى ، كسانى هم پيدا مى شوند كه بر خلاف انتظار، اندرز افراد خيرخواه را خطاى خود، ادامه مى دهند.
حتما شما هم ديده ايد كه گاهى ، پدر و مادر، مجبور مى شوند فرزند خود را، به خاطر آن كه با زبان خوش اندرز نپذيرفته است ، با تنبيه بدنى و كتك و خشونت تربيت كنند.
در حاليكه انسان عاقل ، هرگز كارى نمى كند كه با او مانند حيوانات و چهارپايان رفتار كنند و با كتك به راهش بياورند.
بلكه باادب و ملايمت ، اندرز بزرگترها را مى پذيرد، و با خوبى و خوشى ، به راهى ميرود، كه سعادت و خوشبختى او، در آن است .
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
#نمازشب
تعطیل درس
مرحوم ملاّ زین العابدین سلماسی که از ملازمین و خواصّ علاّمه بحرالعلوم است ، اظهار می دارد که :
(بحرالعلوم هر شب در کوچه های نجف گردش می کرد و برای بینوایان غذا می برد. اتفاقاً، چند روزی درس را تعطیل کرد، طلاّب مرا شفیع کردند که علّت این امر را سؤ ال کنم ؛ وقتی از ایشان خواستم درس را شروع بفرمایند و درباره سبب ترک تدریس سؤ ال کردم . پاسخ دادند: درس نمی گویم ! پس از چند روز، دوباره ماجرا تکرار شد و من انگیزه ترک تدریس را سؤ ال کردم ، علاّمه فرمود:
در نیمه های شب ، هرگز نشنیدم که این طلاّب با خداوند متعال مناجات کنند و به تضرّع و زاری مشغول باشند، با اینکه من شبها در کوچه های نجف گردش می کنم و این گونه طلبه ها، سزاوار نیستند که آنان را آموزش دهم !
وقتی طلاّب از گفته علاّمه ، آگاه شدند همه مشغول تضرّع و زاری شدند و شبها صدای گریه و مناجات آنان از هر سو بلند شد و ایشان مجدّداً تدریس را آغاز کردند.)
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
آیا چهره نماز شب خوانها را نمی بینید که از همه چهره ها زیباتر است ؟
این برای آن است که آنان هنگام شب با خدای سبحان خلوت کرده اند و خدای تعالی جامه ای از نور خود بر چهره ایشان پوشانید.
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۷
از آن حضرت در باره اين سخن پيامبر (ص) پرسيدند
كه فرموده بود: رنگ سفيد موى را تغيير دهيد
و خود را همانند يهودان مسازيد
امام على (ع) فرمود:
اين سخن را رسول اللّه (ص) زمانى فرمودكه مسلمانان اندك بودند،
اما اكنون كه دايره اسلام فراخ گرديده
و دين استقرار يافته،
هركس به اختيار خود است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۷
وسئل عليه السلام عن قول النَّبيّ (صلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآله):
«غَيِّرُوا الشَّيْبَ،
وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ
فقال علی عليه السلام :
إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه وآله ذلِكَ
وَالدِّينُ قُلٌّ
فَأَمّا الاَنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ
وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ
فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 17
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) was asked to explain the saying of the Messenger of Allah that:
“Banish your old age (by hair-dye)
and do not acquire resemblance to the Jews.”
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
The Prophet (SAAW) said this
at a time when the religion was confined to a few,
but now that its expanse has widened
and it is firmly settled,
everyone is free in his action.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#نماز_شب
✨بیدار کردن فرشتگان بندگان را ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ یک از مردم نمی خوابد مگر اینکه فرشته ای بر او نگهبان است و هر شب دو بار او را از خواب بیدار می کند و می گوید: ای بنده خدا! برخیز برای یاد خدا (و مناجات و نماز شب ) او ثنای فرشته ای که او را بیدار می کرد می شنید.
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، ذیل این روایت می نویسد: این اخبار را انکار نکن ، من خدا را شاهد می گیرم که از شب زنده داران و متهجّدین ، کسی را می شناسم که صدای فرشته ای که او را در هنگام سحر بیدا می کند می شنود که به او به لفظ آقا خطاب می کند و او برای ذکر خدا و نماز شب بر می خیزد.
(تصور می شود این شخص که برای اقامه نماز شب با صدای فرشته بیدار می شود خود میرزا جواد آقاست که برای پرهیز از خودستایی این حقیقت را به این عبارت بیان کرده است . او جز خدا و خواست او هوایی در سر نداشت و به چیز دیگری نمی اندیشید).
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنگاه که بنده ای در نیمه شب با مولایش خلوت کند و با او به مناجات بپردازد، خداوند قلبش را نورانی می کند و چون بگوید:
(یا ربّ یا ربّ) خداوند جلیل می فرماید:
(لبیک ) بنده من ! درخواست کن تا عطایت کنم .
پرواز در آسمان رجب۲_۵.mp3
10.3M
دلت یه همنشین میخواد؟؟
تنهایی؟
بی کسی؟
دنبال عشق میگردی؟
این فایلو گوش کنید👆
امشب شب انتخابه💚
❗️گوش نکنید ضرر کردید
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۸
امام على (ع) فرمود: در باره كسانى كه از پيكار در كنار او، كناره گرفته بودند، حق را واگذاشتند امّا باطل را يارى نكردند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۸
قال امام علی عليه السلام : في الذين اعتزلوا القتال معه: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 18
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
about those who avoided fighting on his side: They abandoned righteousness but did not support wrong.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#داستانهای_نهج_البلاغه_ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
❗️اشعث، زير رگبار سرزنش امام
💫اشعث بن قيس از قبيلهي كنده سردستهي منافقان در عصر خلافت امام علي (ع) بود و در ميان اصحاب اميرمومنان (ع) همچون عبدالله بن ابي بن سلول در ميان اصحاب پيامبر (ص) بود كه هر دو سردسته منافقان بودند، تا آنجا كه ابن ابيالحديد مينويسد:
كل فساد كان في خلافه علي عليهالسلام و كل اضطراب حدث، فاصله الاشعث:
«تمام پيشآمدهاي ناگوار و تباهيها كه در خلافت علي (ع) پيش ميآمد و هر اضطرابي كه روي ميداد، باعث و باني آن، اشعث بود».
💫اشعث در زمان خلافت ابوبكر، به دودمان كافر بنيوليعه پيوست و مرتد شد و سپس توسط مسلمانان اسير گرديد و اين اسارت او در اسلام بود و اسارت او در كفر نيز آن وقت بود كه هنوز مسلمان نشده بود و براي خونخواهي در مورد قتل پدرش خروج كرد و اسير گرديد.
🔺روزي اميرمومنان علي (ع) در مسجد كوفه بالاي منبر در حضور جمعيت سخن ميگفت، ناگهان در وسط خطبه، اشعث بن قيس به امام اعتراض كرد، سخن علي (ع) پيرامون مساله سياسي «حكمين» بود كه در خطبه 121 نهجالبلاغه آمده است، حتي علي (ع) طبق اين خطبه به قدري نسبت به سپاهش در آن وقت ناراضي بود كه خطاب به آنها فرمود:
👈 اريد ان اداوي بكم و انتم دائي، كناقش الشوكه بالشوكه و هو يعلم ان ضلعها معها
✨: «ميخواهم به وسيلهي شما به درمان بيماريها بپردازم، ولي شما خود درد و بيماري من هستيد و من بسان كسي هستم كه بخواهد خار را به وسيله خار بيرون آورد،
با اينكه ميداند خار همانند خار است».
به هر حال موضوع اعتراض از اين قرار بود:
🔺حضرت علي (ع) بالاي منبر مسجد كوفه در مورد ماجراي «حكميت» سخن ميگفت، مردي برخاست و به عنوان اعتراض گفت: ما را از قبول حكميت نهي كردي و سپس به آن امر نمودي، ما نميدانيم كدام يك از اين امر و نهي، صلاحتر بود.
در اين هنگام علي (ع) يكي از دستهايش را به روي دست ديگرش زد و فرمود:
هذا جزاء من ترك العقده:
«اين كيفر كسي است كه فرمان رهبرش را رد كند و (بيعتش را بشكند) و از مخالفان پيروي كند و رهبر خود را مجبور كند كه از مخالفان پيروي كند».
اشعث كه در مجلس حضور داشت، خيال كرد كه منظور امام از اين سخن، اين است كه: «اين جزاي من است كه احتياط را از دست دادم و حكم حكمين را پذيرفتم»، از اين رو به امام اعتراض كرد: كه «اين مطلب به زيان تو است نه به سود تو»،
(در صورتي كه منظور علي (ع)اصحابش بودند).
از آنجا كه اشعث، اين اعتراض را از روي عناد كرد، نه از روي حقيقت، امام پاسخ كوبندهاي به او داد و فرمود:
👈ما يدريك ما علي مما لي …
: تو چه ميداني، چه كاري به سود من است و يا برايم ضرر دارد، نفرين خدا و نفرين نفرينكنندگان بر تو باد اي ابله پسر ابله!
واي منافق پسر كافر، به خدا سوگند تو يكبار در حال كفر و بار ديگر در حال اسلام، اسير شدي و ثروت و قبيلهات نتوانست تو را از يكي از اين دو اسارت آزاد سازد …
هدف علي (ع) از اين سخنان كوبنده اين بود كه مردم را از سابقهي سوء و طينت ناپاك اشعث آگاه سازد و آنها بدانند كه اعتراض اشعث از روي خيرخواهي نيست، بلكه براساس رياستطلبي و خودنمائي است،
چنانكه گفتهاند از كوزه همان برون تراود كه در او ست،
👌آري اين است روش و برخورد حضرت علي (ع) با منافقان و انسان نماهاي دروغين و تبهكار.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
#نماز_شب
✨غیر از نماز شب چیز دیگری سود نبخشید
جُنید بغدادی را - که از مشایخ عرفان بود - در خواب دیدند و از وی پرسیدند: خداوند با تو چگونه رفتار کرد؟
گفت : تمام آن اشارات و رموز عرفانی از دست رفت و آن عبارات ، در هم ریخت و آن علوم از دل ناپدید گشت و آن رسوم از هم پاشید و جز رکعت کوتاهی که هنگام سحر به جا آوردیم ، ما را چیز دیگری سود نبخشید.
امام صادق علیه السلام به سلیمان دیلمی فرمود:
ای سلیمان ! نماز شب را ترک نکن ، همانا زیانکار کسی است که از نماز شب محروم بماند.
✨. در بعضى از كتب معتبر از امیر مۆمنان على السّلام روایت شده: بهترین سخنان نزد حق تعالى، آن است كه بنده در سجده سه مرتبه بگوید: «اِنّى ظَلَمْتُ نَفسْى فَاغْفِرلى»
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۹
امام على (ع) فرمود:
هر كه عنان مركب آرزو را رها كند و در پى آن بشتابد مرگش بلغزاند و بر زمين زند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۹
قال امام علی عليه السلام :
مَنْ جَرَى فِي عِنَانِ أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 19
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Whoever gallops with a loose rein collides with death.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#پندهای_نهج_البلاغه ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
التودد نصف العقل
ح /142
✨ترجمه : دوستى و مهربانى با مردم ، نيمى از عقل است .
💫شرح :
شخص عاقل ، با شخص نادان ، تفاوتهاى زيادى دارد.
اما اين تفاوتها، هميشه و همه جا معلوم و آشكار ميگردد كه كداميك عاقل و كداميك نادان هستند.
يكى از اين موارد، طرز رفتار با مردم است .
🔹شخص نادان ، ارزش دوستى و مهربانى را نميداند و بهمين دليل ، با مردم دوستى نمى كند و محبت كسى را در دل خود جاى نمى دهد.
🔹اما شخص عاقل ، چون به نيروى عقل خود، قدر و قيمت دوستى و محبت را درك مى كند و با دوستانش نيز، هميشه با مهر و محبت رفتار مى كند.
يكى از راههائى كه ما ميتوانيم تشخيص دهيم چه كسى عاقل و چه كسى نادان است ، همين است كه ببينيم آيا شخص مورد نظر، با مردم دوستى و محبت ميكند، يا با هيچكس از دل مهر و محبت و دوستى وارد نميشود
از آنجا كه دوستى و محبت با مردم ،
يكى از مهمترين نشانه هاى عقل و شعور است ، امام عليه السلام ، براى دوستى ارزش فراوانى قائل شده است ، تا جائى كه فرموده است :
👈 همينكه شخصى با مردم دوستى و محبت كند، نشانه آن است كه دست كم ، نيمى از عقل طبيعى يك انسان در او وجود دارد.
📚
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............